Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 834
ÕóËèòåðè: 5
Âñè÷êî: 839

Îíëàéí ñåãà:
:: LATINKA-ZLATNA
:: pc_indi
:: rosi45
:: Lombardi
:: LeoBedrosian

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàÊîìèòàòà
ðàçäåë: Ðàçêàçè
àâòîð: VOINOV

Äÿäî Ïåòúð Ùúðáåâ ñå êëàòåøå ðàâíîìåðíî, ñ èçêðèâåí ãðúá âúðõó ñàìàðà íà âå÷å îñòàðÿâàùàòà áÿëà êîáèëà. Ïðåäè ãîäèíè, ìëàäà áóéíà è êàïðèçíà, ñåãà èçïîñòàëÿëà, íî ñ âñå îùå êðàñèâî ïàäàùà, ñ ëåêî ñèâ îòòåíúê, ïðèëÿãàùà è ãðèâà, ïðèëè÷àùà íà êîñèòå íà çàïàçåíà ìëàäà áóëêà,
, ñòúïâàøå âñå òàêà ëåêî è êîêåòíî ñ ÷óâñòâîòî, ÷å å äàëà ìíîãî íà òîçè ñâÿò. Äÿäî Ïåòúð èçïèòâàøå èñòèíñêî óäîâîëñòâèå îò òðúïêèòå èäâàùè èçïîä ñàìàðà, èçëú÷âàùè ñå îò çäðàâîòî, ãúâêîâî äâèæåùî ñå â òàêò è ñèíõðîí òÿëî. Áåøå ñâèêíàë ñ êîáèëàòà, ïîâå÷å îòêîëêîòî ñ íåâåñòàòà ñè. Îùå êîãàòî ñå ñïàçàðè, äàäå ïåò ëåâà â ïîâå÷å îò ïúðâîíà÷àëíî ïîèñêàíàòà öåíà, òàêà çà êàäåì, êàòî ñêðèâàøå ðàäîñòòà ñè îò òîâà, ÷å æèâîòíîòî ãëåäàùî ãî ñ èñêðÿùî óìíèòå ñè î÷è, ñòðóâàøå äåñåòîêðàòíî â ïîâå÷å. Êëàòóøêàíåòî ïî ñòðúìíàòà, êàìåíèñòà ïúòåêà ãî óíàñÿøå è ïðåõâúðëÿøå â îíîâà áóðíî âðåìå, êîãàòî çàåäíî ñ Ìèöà, ßíåòî ãè èçâèêâàøå ñ îðãàíèçàöèîííèÿ êóðèåð, çà ïîðåäíàòà çàðúêà. Àêî îòêàæåøå, ùåøå äà ãî “ãúòíå ìåñå÷èíàòà”, çàòîâà âèíàãè îòèâàøå. Îñîáåíî ÷åñòî ñå âðúùàøå â ïàìåòòà ìó, îíîâà âðåìå îêîëî àôåðàòà “ìèñ Ñòîóí”. Òóðöèòå ïîñåùàâàõà âñå ïî-÷åñòî ñåëîòî, ñëåä íåóñïåøíèÿ îïèò çà âúñòàíèå ïðåç 1902 ã. Ñëåä îïîæàðÿâàíåòî è ðàçãðàáâàíåòî íà íÿêîëêî êúùè, íàðîäà ñå ñìèðè âðåìåííî, à âúñòàíèåòî ïî-êúñíî ãî íàðè÷àõà íå Ñúðáèíîâñêî, à Ãîðíî Äæóìàéñêî. Å, íåé ñå. È êðåïîñò – êóëà èçäèãíàõà ãîðå íà âúðõà îãëåæäàù îêîëíèòå íà Áðåæàíè (òîãàâàùíîòî Ñúðáèíîâî) ñåëà. Íî ßíåòî áå çàðú÷àë è òðÿáâàøå äà îòèäå. Õè÷ è íå ñè áå ïîìèñëÿë, ÷å ìîæå äà íå îòèäå. Ñåëñêèÿò âîéâîäà áå îïðåäåëèë íåãî è îùå äâàìèíà äà ñúïðîâîæäàò êåðâàíà äî ïðåõâúðëÿíåòî ìó íàòàòúê êúì Êðåñíåíñêî-Âëàõèíñêîòî çåìëèùå, îò äåòî áåøå ðîäîì è ßíåòî. Íàòàòúê ùÿõà äà ãè ïîåìàò òàìîøíèòå ëþäå. À íåÿâÿâàíåòî íà çàïîâåäòà íà ßíåòî, îçíà÷àâàøå ïðî÷èòàíå íà ñîáñòâåíàòà ñè ïðèñúäà. Òîâà áåøå åäèíñòâåíèÿò è ïðàâèëåí çàêîí, ïî êîéòî ßíåòî ñå îïàçâàøå îò ïðåäàòåëè è èíàêîìèñëåùè. “Ïðåäàòåëÿ èëè ãî çàòðèâàø – èëè òîé çàòðèâà ñîáñòâåíàòà òè ãëàâà”. – áå ñïîìåíàë âîéâîäàòà âåäíúæ, ïðåä ñòðîåíàòà ïðåä íåãî ÷åòà. Îòèäå òîãàâà Ïåòúð çàåäíî ñ êîáèëàòà êúì Ãðàäåâñêîòî çåìëèùå è òàì ñå íàìåðè ñ îùå äâàìèíàòà ñè ñúñåëÿíè. Êîãàòî ïðèñòèãíà äðóæèíàòà îò êúì Áàíñêî, ßíåòî ãè ïîçäðàâè êàòî âäèãíà ðúêà, êúì îëèñÿëàòà ñè îòïðåä ãëàâà è ïîïèòà ñ ãúðëåíèÿ ñè ãëàñ: - Êîé ñè òè, áå? Ïåòúð ñå îãëåäà êúì äðóãèòå äâàìà, íî êàòî âèäÿ, ÷å äúëáî- êèÿò, ñóðîâ ïîãëåä íà ßíåòî ñî÷è åäèíñòâåíî íåãî, ñìóòåíî èçðå÷å: - Ïåòúð ñúì, Ùúðáåâ, îò Êà÷åâàòà ìàõàëà. - À – õà. – ïîìðúäíà â óñìèâêà óñòíè ßíåòî. – ß, êàêâè ñè ìóñòàêè óâåñèë, ïî-ãîëåìè îò ìîèòå! Èìàø âèä íà èñòèíñêè êîìèòà. Òàêà è òðÿáâà äà áúäå – íåêà ñå ïëàøàò òóðöèòå! Íåêà çíàÿò, ÷å è òóê ñå ðàæäà óáàâ è çäðàâ íàðîä. Õàëàë äà òè å è õóáîñò è êðàñîòà. – èçðå÷å ßíåòî è îòìèíà íàòàòúê. ßçäèõà äîêàòî îòìèíàõà ñèïåèòå íà Ñåíèùå è ñòèãíàõà óñîåòî íà Ñàïàòîâî. Îãðîìíîòî äåðå áåøå òàêà äúëáîêî è òàêà øèðîêî, èçðÿçàíî â ãðúäòà íà ïëàíèíàòà, ÷å ñëúíöåòî åäâà ïðîíèêâàøå ïðåç âåêîâíèòå áîðîâè âúðõàðè, äî òó÷íèòå ëèâàäè, ðàçïîëîæåíè îò äâåòå ñòðàíè íà Áðåæàíñêàòà ðåêà. Òðåâàòà áå òîëêîâà èçáóÿëà îò èçîáèëíàòà âëàãà, ÷å ñòèãàøå äî ñåäëàòà íà êîíåòå. Ïðåõâúðëèõà ñå îò äðóãàòà ñòðàíà íà ðåêàòà è ñå ðàçïîëîæèõà íà ñòàí íà åäíî ïî÷òè ðàâíî ìÿñòî, îáãðàäåíî îòâñÿêúäå ñ øóáðàöè. Íà ÷åòèðè ñòðàíè ðàçïðàòèõà ÷àñîâîè. Îñòàíàëèòå çàïàëèõà îãíüîâå îò ñóõè ñú÷êè, çà äà íå ñå âäèãà èçäàéíè÷åñêè äèì è íàñÿäàõà äà ïðåãëúòíàò ïî åäèí êîìàò õëÿá. Âñåêè èçâàäè îò äèñàãèòå ñè òîâà äåòî èìàøå è çàäúâêàõà ïðåç òèõà ïðèêàçêà. Êîãàòî íàñòúïè äúëáîêàòà òúìíèíà, íàõâúðëèõà äåáåëè äúáîâè äúíåðè äà ïîääúðæàò îãúíÿ ïðåç öÿëàòà íîù, à ïîñëå âñåêè ñå çàâè â ÿìóðëóêà ñè îò êîçÿ êîçèíà è ïîäëîæè ðúêà ïîä ãëàâàòà ñè. Ïåòúð ïîëåãíà. È òîé çàäðÿìà, íî ïî åäíî âðåìå óñåòè, ÷å íÿêîé ãî ïîäðèòíà. Íå ïîìðúäíà, êàòî èçõúðêà îùå âåäíúæ, íî ëåêî ïîëó îòâîðè ëÿâîòî ñè îêî, êàêòî áå ñëóøàë îò áàùà ñè. Ôèãóðàòà ïîñòîÿ ìàëêî íàä íåãî è îòìèíà êúì ñëåäâàùèÿ êàòî ñðèòà è íåãî. Ïåòúð ïîçíà ßíåòî. - Ñòàâàé! – ðå÷å ïðèãëóøåíî ßíåòî, êàòî ñðèòà îùå äâàìèíà è çàåäíî ñå çàïúòèõà êúì íàòîâàðåíèòå ìóëåòà. Îòèäîõà íà íÿêúäå â òúìíèíàòà, êàòî ïî åäíî âðåìå, äà èìàëî îêîëî ÷àñ, ñå âúðíà ñàìî ßíåòî. Çàâè ñå ñ ÿìóðëóêà ñè, êàòî ïîäâðÿ ðúêà ïîä êàñêåòà ñè. Ïåòúð íå ñìååøå äà ïîìðúäíå èëè äà ïîâèøè äúõ. Íà ñóòðèíòà ïðîäúëæèõà êúì Âëàõè, áåç òðèìàòà, ñ îëåêíàëè ìóëåòà. Êîìèòñêèòå ïàðè áÿõà çàðîâåíè íÿêúäå, à êàëú÷êàòà íà ßíåòî áå ñâúðøèëà îñòàíàëîòî. Ñïîìíÿøå ñè äÿäî Ïåòúð òàçè è îùå äðóãè òàêèâà ñëó÷êè, êàòî ðàçñúæäàâàøå, ÷å öÿëî ùàñòèå å áèëî, ÷å å îöåëÿë ïðåç òåçè áóðíè âðåìåíà. Ïîñëå ìèñúëòà ìó ñå ïðåõâúðëè âúðõó îíèÿ õóáàâè, ÷óæäè áóëêè, êîèòî ñå ëåïåõà ïî þíàøêèòå ìó ìóñòàêè è ïî ñíàæíàòà ìó ñíàãà. Ùî ìúæå ìó èìàõà çúá, íî íèêîé íå ïîñìÿ íàÿâå äà ñå èçïðå÷è íàñðåùà ìó. Ñòðàõóâàõà ñå îò êàëú÷êàòà, îò ïóøêàòà è îò êîìèòñêàòà ìó ñëàâà. Íî ñåãà è ïóøêàòà áå çàçèäàë â êàìåííàòà çèäàðèÿ, òàì, ñàìî òîé äåòî ñè çíàåøå. Ñìàçàíà è óâèòà â ñóõè ïàðöàëè, äà ÷àêà çà âñåêè ñëó÷àé, çà ïî-äîáðè èëè ëîøè âðåìåíà. Ñåãà ìó îñòàâàõà ñàìî ñïîìåíèòå è ðàçãîâîðèòå çà îíåçè ãåðîéñêè, áóðíè è ñòðàøíè ãîäèíè. Ùåøå äà èäå â Ñèìèòëè, äà ñåäíå íà òðàïåçàòà íà çåòÿ ñè è ùåðêà ñè. Òàì ãî ïî÷èòàõà êàòî Ãîñïîä. È êàê íÿìàøå äà ãî ïî÷èòàò. Òîâà ãúðíåíöå, êîåòî áåøå èì äàë, ùåøå äà èì ñòèãíå çà òðè ïîêîëåíèÿ íàïðåä. - Åõ! – âúçäúõíà äÿäî Ïåòúð. – Ìëàäîñò – ðàäîñò; ñòàðîñò – íåðàäîñò. – è ïðîäúëæè ïî êàìåíèñòèòå ïúòåêè, íàòàì äåòî ãî ÷åñòâàõà êàòî ÷îâåêà åäèí îò íàé-âàæíèòå çà òåçè ñåëèùà, â åäíè äðóãè è âúëíóâàùè âðåìå.


Ïóáëèêóâàíî îò BlackCat íà 19.05.2008 @ 06:22:47 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðàçêàçè

» Ìàòåðèàëè îò
   VOINOV

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 2


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

19.04.2024 ãîä. / 13:09:09 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"Êîìèòàòà" | Âõîä | 2 êîìåíòàðà (7 ìíåíèÿ) | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: Êîìèòàòà
îò zinka íà 20.05.2008 @ 08:28:22
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
È òðúïêàòà íà êîáèëàòà è õúñà íà äÿäî Ïåòúð óñåòèõ!
Áèâà ñè òå !
È òå ïîçäðàâÿâàì!
Õóáàâîòî íå å ñëó÷àéíî !
Ïàê ùå òå ÷åòà !


Re: Êîìèòàòà
îò ole72 íà 19.05.2008 @ 19:35:15
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Õóáàâî ñè ãî íàïèñàë ðàçêàçà çà äÿäî Ïåòúð.
Ïîçäðàâè!