Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 867
ХуЛитери: 5
Всичко: 872

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: Marisiema
:: pinkmousy
:: LioCasablanca
:: Lombardi

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКрива паланка ІV
раздел: Разкази
автор: LeoBedrosian

След кратък период на мир и възход дошли смутните времена на тридесетте години. В почти пълното отсъствие на държавна власт богатите села от двете страни на Балкана често били подлагани на брутални набези от планински бандити, въшливи шумкари и обикновени разбойници. Такава била и съдбата на работливите селяни от село Средорек в подножието на Конски проход. Не бил лек животът на планинците. Превивали те морно гръб над полупланинската земя, ръгали с остените рогатите добичета, а на есен земята им се отблагодарявала за непосилния труд и пълнела хамбарите им с плодовете си.
Във всеки двор щъкали ята кокошки и гъски, кошарите били пълни с рунтави овце, а и кочините не били празни. Нямало къща, дори най-бедната, която по Коледа да не се огласяла от рева на прасе. А после из планинските дъбрави се понасял омаен пушек с миризмата на печена мръвка.

Така се точели дните и годините на мирните селяни, докато през една зима започнали да им се случват разни лоши неща. На кой му изчезвали агънцата, на друг му обирали хамбара, а на не малко селяни разбивали къщите и всявали смут в съня им. Понесла се мълва, че из дъбравата е плъзнал зъл бандитин, който безпощадно грабел де що свари и на живота също не прощавал. Изплашили се кротките селяни, затреперала душицата и изчезнал сънят им. Изпратили депеша до околийския жандарм, ударили на молба за помощ, ала никой не ги чул. Държавата по туй време се тресяла от преврати и на практика я нямало, а разбойника продължавал да шета, необезпокояван наоколо.

Толкова дръзки станали набезите му, че почнал да наобикаля селото и по светло. Приближавал се до работещите на къра, издрънчавал с пушкалата си и отминавал, гордо изправен на дорестия кон. Мъжествена била осанката му, а лицето грубо и обрасло с гъста четина. Два дълбоки белега го разсичали и му придавали още по-героичен вид. В покорните селяни предизвиквал панически страх, но само в едно моминско сърце посял по-различни чувства. Хубавата Севдалина, която работела с родителите и сестрите си на нивата затрептяла от вълнение при вида на юначагата с двата белега на бузата и за миг не се поколебала да го посети като разбрала, че вечер се приютява в стария хан над паланката. Както разбрахме по рано Муньо по прякор Кюсата и за миг не се поколебал, виждайки това младо и сочно тяло от което искряла жизненост и той се възползвал не по най-благоприличния начин от отдалата му се възможност. Гласът на славеите се носел в гората, щурците весело цвърчели докато рунтавият разбойник разбивал на пух и прах най-нежните чувства на девойката, обладавайки я по груб и лишен от всякаква романтика начин. Кощунството, извършено на пода на същата оная тераса, която вече описахме на вече изоставения и запустял хан оставило най-угнетяващото чувство в моминското съзнание.

И когато на другия ден открили безжизненото й тяло под Марленската скала на лицето й било изписано онова огромно разочарование и пълна липса на интерес от живота, което може да се види на лицето на смъртно болен човек. Никой не знаел дали Муньо я е бутнал или Севда била решила да скрие срама си завинаги от хората.

А ханът продължавал да стои там, през вековете и стените му, свидетели на не една човешка съдба постепенно се рушали, покрива започнал да пада. И до днес пътникът, решил да посети тези места с почуда може да открие старата му сграда, не преборена от времето.

Край


Публикувано от hixxtam на 19.09.2007 @ 15:47:50 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   LeoBedrosian

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 7


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Лопата218
автор: nickyqouo
386 четения | оценка 5

показвания 24555
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Крива паланка ІV" | Вход | 8 коментара (20 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Крива паланка ІV
от marteniza на 19.09.2007 @ 15:55:50
(Профил | Изпрати бележка) http://www.marteniza.blog.bg
Едно изречение от тази особено ме впечатли. И главната героиня. Искаме още. Истории, имам предвид.:)


Re: Крива паланка ІV
от katbalu на 19.09.2007 @ 16:10:08
(Профил | Изпрати бележка)
"Старата сграда, не преборена от времето" и хората, така чупливи в този свят...
Браво Лео! Разказваш хубаво! Поздрави!:)))


Re: Крива паланка ІV
от aureliano (velitod@abv.bg) на 19.09.2007 @ 16:23:18
(Профил | Изпрати бележка) http://www.lib.ru
тя държавата и сега я няма на практика
:))


Re: Крива паланка ІV
от karabalak на 19.09.2007 @ 16:43:36
(Профил | Изпрати бележка)
Ай, Бедроси, ой! как така край?!?
Нима ни оставяш нас да се чудим какво, кога и как е станало още по тези диви и първични места? Я не се излагай и продължавай, че ще те пердаша, ша знаиш!


Re: Крива паланка ІV
от Slovesna на 19.09.2007 @ 18:29:40
(Профил | Изпрати бележка)
Много ми харесват разказите ти. Дано да продължиш. Успех от сърце! Ашколсун!


Re: Крива паланка ІV
от LATINKA-ZLATNA на 19.09.2007 @ 19:50:16
(Профил | Изпрати бележка)
Тъжен е завършекът, Лео,
но ми хареса разказът ти.


Re: Крива паланка ІV
от Matador (el_ultimo_trubadur@abv.bg) на 20.09.2007 @ 01:03:21
(Профил | Изпрати бележка)
Неочаквано и неоправдано бърз (от моята читателска гледна точка - като на човек, на когото му е харесал един празник, и му се иска той да продължи колкото се може повече) е тоя край, Лео - щеше ми се удоволствието от четенето на прозата ти да е по-дълго - поздрави! :)


Re: Крива паланка ІV
от Ida (cwetiata_na_ida@mail.bg) на 21.09.2007 @ 15:55:15
(Профил | Изпрати бележка)
Вълнуващ край, Лео,
ако имаш възможност, пиши още проза.
Поздрави и всичко добро!