Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 723
ÕóËèòåðè: 4
Âñè÷êî: 727

Îíëàéí ñåãà:
:: LATINKA-ZLATNA
:: pinkmousy
:: Marisiema
:: LeoBedrosian

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàËèëà
ðàçäåë: Ðàçêàçè
àâòîð: artcook

Áÿõà ìèíàëè íàä äâàäåñåò ãîäèíè îòêàê çà ïîñëåäíî ïðåêàðàõ ëÿòíàòà ñè âàêàíöèÿ íà ñåëî. Îò òîãàâà ñå ñëó÷èõà ìíîãî íåùà. Ïîðàñíàõ. Çàïî÷íàõ äà îñòàðÿâàì. Áàáà ìè ïî÷èíà. Ñïîìåíèòå çà äíèòå, ïðåêàðàíè ïî ïðåäáàëêàíñêèòå ïîëÿíè, â äåðåòàòà, â ïëèòêîòî êàìåííî êîðèòî íà Äðÿíîâñêàòà ðåêà áÿõà ñúâñåì èçáëåäíåëè. Ñèãóðíî íèêîãà íå áèõ è ïîìèñëèë äà ñå âúðíà îòíîâî ïî òåçè ìåñòà, àêî íóæäàòà îò ïàðè íå íàêàðà ìàéêà ìè äà ðåøè äà ïðîäàäå èìîòà ñ êúùàòà, â êîÿòî ñå áå ðîäèëà.

Áåøå ñòàðà êèðïè÷åíà êúùà, â äâîð îãðàäåí ñ âèñîê êàìåíåí äóâàð. Ìèðèçìàòà íà ãîòâåíî, óñåùàíåòî çà íåùî íåæíî è ïîçíàòî îòäàâíà áÿõà îòëåòåëè ïðåç ïðîòåêëèÿò ïîêðèâ. Ìóõúë è õëåáàðêè. È ïàÿöè. Óñïÿõ äà èç÷èñòÿ è äà âàðîñàì äîëíèöàòà çà íÿêîëêî äíè. Åäèí äàëå÷åí ðîäíèíà íà áàáà ìè ïîìîãíà äà îòïóøà êîìèíà. Çàïàëèõ ñòàðàòà ïå÷êà. Íàëÿõ ñè êóïåøêà ðàêèÿ. Ðàçïëàêàõ ñå. Ïðåäè 2 äíè ïîãðåáàõ ìàìà.

Ïèõ äî êúñíî, èñêàõ äà çàëè÷à ëîøèòå ìèñëè îò ãëàâàòà ñè ñ àëêîõîëà. Ñèãóðíî å áèëî ïî÷òè ñóòðèí, êîãàòî ëåãíàõ. Íà ñëåäâàùèÿò ñóòðèí, åñòåñòâåíî, ñå ÷óâñòâàõ óæàñíî – öÿëîòî òÿëî ìå áîëåøå, íÿìàõ ñèëè çà íèùî. Ïðåêàðàõ äåíÿ ìåæäó ëåãëîòî è òîàëåòíàòà, îïèòâàéêè ñà äà ÷åòà, àëà ñòðàíèöèòå ëåòÿõà áåç íåùî äà âëèçà â ìîçúêà ìè. Âå÷åðòà ñúáðàõ ñèëà, îáëÿêîõ ñå è òðúãíàõ êúì êðàâàðíèöèòå. Ñúñåäè ìè áÿõà êàçàëè, ÷å íÿêîé ñè Äåÿí îò ñåëîòî ãè êóïèë, ñòåãíàë ãè è ìó ïîòðúãíàëî. Èìàë íàä 50 ãëàâè äîáèòúê.

Êîøàðèòå (êîîïåðàöèÿòà, êàêòî âñå îùå ãè íàðè÷àõà òóê) áÿõà íÿêîëêî òóõëåíè ïîñòðîéêè, ïðúñíàòè íà øèðîêà ïîëÿíà íàä ñåëîòî. Ãëåäêàòà áåøå ïðåêðàñíà – ÷åðâåíèòå ïîêðèâè íà ñåëîòî ñå ãóøåõà â õëàäíà çåëåíèíà, à ïîãëåäà ñòèãàøå ÷àê äî Äðÿíîâî, ïðåãúðíàòî â íèñêîòî îò áàèðè è ãîðè. Èñêàõ äà ñè êóïÿ ìëÿêî è äà ñè ãî çàêâàñÿ. Ìàéêà ìè ÷åñòî êâàñåøå ó äîìà, â Ñîôèÿ è îò íåéíîòî ìëÿêî ñòàâàøå íàé-õóáàâèÿ òàðàòîð.

Íå çíàåõ êúäå è êîãî äà ïîòúðñÿ. Îáèêàëèõ îáîðèòå. Íàêðàÿ ïðèñòúïàõ â ìàëêà, íåèçìàçàíà êúùè÷êà.  ëÿâî èìàøå íåùî êàòî êàíöåëàðèÿ – ìàëêà ñòàè÷êà ñ áþðî è ðàôòîâå ñ ïëàñòìàñîâè øèøåòà.  äÿñíî – íåùî êàòî ïëåâíÿ. Áàëè ñåíî è ñòàðè, ðúæäÿñàëè èíñòðóìåíòè áÿõà íàõâúðëåíè áåçðàçáîðíî ïî ïðúñòåíèÿ ïîä. Äî÷óõ ñëàá øóì. Îãëåäàõ ñå, íî íàîêîëî íÿìàøå æèâà äóøà. Ïîêàøëÿõ ñå. Íèùî. Âëÿçîõ âúòðå è ïàê ÷óõ çâóöè. Ãëàñîâå. Âúçäèøàíå. Êàçàõ òèõî „Äîáúð âå÷åð”. Ãëàñîâåòå êàòî ÷å ëè çà ìàëêî çàìëúêíàõà, íî ïîñëå ÷óõ ñèëåí æåíñêè ñòîí. Êðàòúê âèê íà óäîâîëñòâèå. Ïîñëå òèõ ìúæêè ãëàñ è ñìÿõ. È ñúâñåì ñêîðî, èççàä áàëèòå ñëàìà, ëåêî êóöàùà, ñå ïîÿâè äðåáà öèãàíêà ñ ãóçíà óñìèâêà. Ñòðåëíà ìå ñ ïîãëåä è ïîïèòà: „Ìëÿêî ëè?” „Ìëÿêî” – ðåêîõ – „äâà ëèòðà”. ×óõ ñòúïêè çàä ñåáå ñè, îáúðíàõ ñå. Ñëàá è âèñîê, ìíîãî ìóðãàâ öèãàíèí ìå ãëåäàøå íàâúñåíî. Çàïàëè öèãàðà, èçñóìòÿ, ìèíà ïîêðàé ìåí è èçëåçå íàâúí. Çàêðà÷è ñ åäðè ñòúïêè êúì ñåëîòî. Íå çíàì äàëè ñàìî ìè ñå ñòîðè èëè íàèñòèíà ãî ÷óõ äà ñè òàíàíèêà ôàëøèâî „Ìàëêà íîùíà ìóçèêà”...


Ìèíàõà äâå ãîäèíè îò òîãàâà. Ñúäáàòà ìè ñå óñìèõíà, óñïÿõ äà ñïå÷åëÿ ìàëêî ïàðè è äà ïîñòåãíà êúùàòà. Ëÿòîòî ïðåêàðàõ òóê. Õàðåñâà ìè äà ñúì ñàì, äà ñå ãðèæà ñàì çà ñåáå ñè è çà èçìîðåíàòà ñè äóøà. Äà ïèøà ïî ìàëêî è äà ïèÿ ïî ìíîãî, äà ñè ãîòâÿ, äà ÷èñòÿ, äà áúáðÿ áåçìèñëèöè ñ õîðàòà îò ñåëîòî èëè äà ñå ðàäâàì íà ñòóäåíàòà áèðà, ãëåäàéêè çàëåçà îò ìàñèòå, âêîïàëè êðàêà â àñôàëòà ïðåä êðú÷ìàòà íà Ìèðî. Åäèíñòâåíàòà êðú÷ìà â ñåëîòî è íàîêîëî.

Äíåñ êðú÷ìàòà áå ïðåíàñåëåíà. Æåãàòà, íåïðèâè÷íà çà êðàÿ íà Ñåïòåìâðè, áåøå ïîäãîíèëà âñè÷êè íàâúí – âå÷åðíàòà ïðîõëàäà ñå ñïóñêàøå îòêúì Áàëêàíà. Íÿêîëêî ìúæå ïèåõà áèðà èëè ìàñòèêà ñ ìåíòà. Àç ñå øìóãíàõ âúòðå, â ìàëêîòî ïîìåùåíèå, êîåòî ñå èçïîëçâàøå åäíîâðåìåíî êàòî ïèâíèöà è êàòî ìàãàçèí, íàïîìíÿùî ñ îñêúäíîòî ñè îáçàâåæäàíå åäíà íå òîëêîâà äàëå÷íà åïîõà, íî ñ ðàáîòåù êëèìàòèê. Ïîèñêàõ áèðà è ïóêàíêè. Íà ñúñåäíàòà ìàñà ñåäåøå Ìèëêà è ïèåøå áúëãàðñêî óèñêè ñ ëèìîíàäà. Êèìíà ìè âÿëî. Òåëåâèçîðà áó÷åøå ãëóõî â úãúëà.

Ñëåä ìàëêî âðàòàòà ñå îòâîðè. Âëåçå åäúð, ñòðîåí ìúæ, îáëå÷åí â ìàñêèðîâú÷íè äðåõè. Ñëåä íåãî, ìèðèøåùè íà íàôòà ñå âìúêíàõà îùå äâàìà. „Ïåïè, äàé ïî åäíà áèðà, àìà äà ñà ñòóäåíè, åé! Öÿë äåí ñå áúõòèì ïîä åäèí ñêàïàí òðàêòîð íà òàÿ æåãà...”. Ïåïè äîíåñå áèðèòå è ñåäíà äî ìåí. Âçå äèñòàíöèîííîòî íà òåëåâèçîðà è ïðåâêëþ÷è íà íîâèíèòå: „Äåòå íà 16 ìåñåöà áå ðàçêúñàíî îò êó÷åòà âúâ Âåëèêî Òúðíîâî”, êàçà ãîâîðèòåëêàòà ñ ïîêðóñåí ãëàñ, äîêàòî äîëó íå åêðàíà ñå èçïèñâàøå íàäïèñ „Äåòå-êó÷åòà-Òúðíîâî”. „Äåòåòî áèëî íàïàäíàòî îò 3 ðîòâàéëåðà â äâîðà íà ôèðìàòà, çà êîÿòî ðàáîòåëà ìàéêà ìó, æåíà íà 27 ãîäèíè îò ðîìñêè ïðîèçõîä”...

Ìúæúò ñ ìàñêèðîâú÷íèòå äðåõè îòïè îò áèðàòà. „×ó ëè, áå Ïåï÷å? Òîâà å ìîÿòà Ëèëà? Äåòî ÿ èçãîíèõ ïðåäè ãîäèíà, õâàíàõ ÿ ÷å êðàäâàøå”. Ïåïà ñå îáúðíà êúì íåãî. „Êîÿ Ëèëà? Êóöàòà öèãàíêà?”. Ïàëåéêè öèãàðà ìúæúò îòâúðíà: „Äà áå, òÿ. Èçÿëè é ëàïåòî êó÷åòàòà. À îíÿ, ÷îðáàäæèÿòà é, ÿ íàòúïêàë ñ íÿêàêâè ëåêàðñòâà, âèæ ÿ êàêâà å îòíåñåíà”. Âãëåäàõ ñå â åêðàíà. Æåíàòà áå ïðåãúðíàëà íÿêàêâî îäåÿëî èëè âúçãëàâíèöà è ñàìî ñå êëàòåøå íàïðåä-íàçàä ñ ãëóïàâà óñìèâêà íà ëèöåòî, äîêàòî ðåïîðòåðèòå é áóòàõà ìèêðîôîíèòå ñè ïðåä ëèöåòî é è ñå íàäâèêâàõà. „Çàêàðàëè ãî â ìîðãàòà, îãëàçãàíî äî êîêàë”, âèêíà åäèí îò äðóãèòå ìúæå. „Àáå, ìîæå äà å öèãàí÷å, àìà òàêàâà ñìúðò... „

Çà èçâåñòíî âðåìå ñòàíà òèõî. Ñàìî òåëåâèçîðà áó÷åøå òúïî. Äåÿí è äðóãèòå äâàìà ìúæå ñå çàãîâîðèõà çà ëîâ – ñåçîíúò çàïî÷âàøå íà ñëåäâàùèÿò äåí. Èçïèõ ñè áèðàòà è èçëÿçîõ íàâúí. Ñëúíöåòî âå÷å çàëÿçâàøå, áîÿäèñàëî â îãíåíî ÷åðâåíî íåáåòî íàä êîøàðèòå. Ãëåäàõ çàëåçà è ñè ìèñëåõ äàëè ïðåäè äâå ãîäèíè íå áÿõ íåâîëåí ñâèäåòåë íà çà÷åâàíåòî íà åäíî äåòå, èçÿäåíî îò êó÷åòà äíåñ.


Ïóáëèêóâàíî îò BlackCat íà 15.09.2007 @ 06:43:28 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðàçêàçè

» Ìàòåðèàëè îò
   artcook

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 1


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

20.04.2024 ãîä. / 16:29:39 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"Ëèëà" | Âõîä | 2 êîìåíòàðà (3 ìíåíèÿ) | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: Ëèëà
îò aureliano (velitod@abv.bg) íà 15.09.2007 @ 09:44:05
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://www.lib.ru
äîáðî, èñòèíñêî è òúæíî
áðàâî


Re: Ëèëà
îò copie íà 18.09.2007 @ 23:26:19
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
äa:(
ðàäâàì ñå äà òå âèäÿ!
ñúêðóøàâàù ôèíàë, õóáàâà ïðîçà