Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: StudioSD
Днес: 1
Вчера: 0
Общо: 14144

Онлайн са:
Анонимни: 457
ХуЛитери: 4
Всичко: 461

Онлайн сега:
:: malovo3
:: rhymefan
:: Heel
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПътеводител за литературни гении - 2
раздел: Други ...
автор: whitetomcat

               А LA GUERRE COMME  A LA  GUERRE   (НА ВОЙНА КАТО НА ВОЙНА)
                На война си, приятелю.
      Ако не вярваш – попитай Аркадий и Борис Стругацки. Съвсем фриволно изваждам от контекста  думите на Редрик Шукард (”Пикник край пътя”): “Цял живот е било така: сам в мръсотията, а над главата ми мълнии, и никога не е било другояче...”
      Това е положението, и си наивник, ако си мислиш, че има обиколни пътища.
      Сам в мръсотията.
      Целта ти е да я пречистиш. Нещичко да просветне – и ти да си го показал.
Както аз ти показвам сега битката при Сома (нецензурирана версия ).
      Сещаш ли се? Това заглавие минава за един от шедьоврите на английската кинематография.
      Нецензурирана версия за ужасите на войната.
      А аз ще ти  прожектирам нецензурирана версия за ужасите на писателския труд.
      Паралелът е изключен.  Нямаме моралното право да съпоставяме една трагедия на Човечеството с нашите си  тяснозанаятчийски  затруднения.
      Но аз се опитвам да те предупредя, че ще ти се случи нещо подобно.
      Наемаш ли се да водиш такава битка?
      Ако ли не – пощади невинните си читатели.
      Те нямат нужда от имитации.
      Ако от тях имаш нужда ти – затвори този пътеводител навреме /в смисъл, не го препрочитай/.
      Защото на война боли. Налага се да преглъщаш твърде много незаслужени укори. Те летят като заблудени куршуми и постоянно се изхитряват да те жилнат по самочувствието. Особено ако са изстреляни от трудно оборими авторитети. “Безнравствено е да пишеш за космите по крака на слона в момент, когато той прегазва дете” (Джон Гарднър, “За нравствеността в литературата”)
     Добре звучи, нали? Но става много зле, ако се запиташ, за какво е нравствено да пишеш. Ей затова си във война. Шансът ти да я спечелиш е по-скоро нулев, отколкото малко повече. Защото трябва да се научиш да пишеш за космите по крака на слона в момент, когато той прегазва дете – и това да изглежда нравствено.
     Или поне убедително. Да не бъдем максималисти – нека  е поне интересно!
    Видя ли как те излъгах?
    И понеже си във война – още много хора ще се опитват да те излъжат. Не умишлено – просто е в природата на Човека да се опитва да поучава. Това гъделичка самочувствието.
    А  за какво те излъгах ли? Много просто – има три “condicio sine qua non” (условие, без което не може).
     Най-първото е, че задължително трябва да бъдем максималисти. Оставям го без коментар.
     Освен това трябва да пишем убедително.
     Освен това трябва да пишем интересно.
     Защото, ако не му е интересно, драгият читател ще захвърли писанията ти, и как ще го убедиш тогава?
     Я по-добре си представи, че трябва да предизвикаш у една щука интерес, кога точно ще бъде завършен мостът над реката!  (“От гледна точка на щуката, какво значение има кога точно ще бъде завършен мостът над реката?” Аркадий и Борис Стругацки, “Бръмбър в мравуняка” или “Милиард години до свършека на света” – провери сам. Между другото, предлагам ти да провериш единствено за да ти напомня битуващото мнение, че за да стане писател, човек трябва да чете поне по пет книги на ден. Но да не бъдем максималисти – и една стига.)
    Не се отчайвай де! Не е невъзможно. Само дето е много трудно...
    Шансът ти е в това, че като всяка жива твар най-вероятно и щуката е любопитна. Ето една от картите,  на които спокойно можеш да залагаш. Но не трябва да прекаляваш – всеки лекар, а и всеки наркоман ще ти каже, че е въпрос на доза. Лекарство ли ще бъде нещо си там, отрова ли – трябва само да улучиш мярката.
    Виж, на това е възможно да се научиш.
    Да речем, от Труман Капоти. Авторът на “Хладнокръвно” твърди, че “и от свинско ухо може да се направи копринена кесия”. Само трябва да се потрудиш малко.
    Е, не малко - опасявам се, че много.
    Е, не много – ще се наложи добре да се поизпотиш.
    Да ти кажа какво ми се случи на мен .
    Преди доста години в редакцията на вестник “Стършел” веднъж месечно,
в петък следобед, бай Добри Жотев (така го наричаха в знак на преклонение пред
добротата му, лека му пръст) даваше консултации  на хора,  изкушени от
литературата, меко казано. Трудно беше да се вредиш, но нали “луд умора
няма” – един зимен следобед в 13.00 часа залоствам се аз да изчакам опашката и
към 19.30 бях възнаграден за търпението. И какво да видя:  безкрайно уморен и
съсипан от  възрастта човек  очаква съвсем не с нетърпение да го занимавам
с моите глупости. Досрамя ме. “Извинете, другарю Жотев, но аз май е по-добре
да дойда друг път” – чух се да казвам. “Ти откъде си, бе момче?” – пита бай
Добри. “От Толбухин” . “Е, щом си бил толкова път, давай да чета”.
    А зад прозорците – мрак, и пак се вижда, че вали един мек снежец.
    Свърши бай Добри да чете и ме гледа замислено, и казва, че имало нещо в мен, и предлага да ми разкаже нещо. Ама какво нещо!
    Отива младият поет при Пенчо Славейков да му показва “стоката”  си.      
  - Хубави стихчета, хубави – казал Славейков – ама трябва да се пипнат малко.
  -  Но това е моето вдъхновение! Как може да се пипа вдъхновението!
  -  Млад си ти още, момче, млад и зелен – отвърнал Славейков, и не знаеш ти, че на този Свят само едно нещо, както излезе, тъй си остава, и никой не го пипа. Това е говното!
  След този случай десет години не посмях да покажа никому даже ред.
  След този случай започнах да си “пипам” писанията.
  Пипни си ги и ти, приятелю.
  До лактите в говната! (твоите – желателно е).
  Друг начин засега не е измислен.

  Това още не значи, че няма точно ти да  го измислиш.
  Но не разчитай много.
  На война си, все пак.
  А на война се лее кръв, образно казано.
  И вече конкретно – за да победиш, трябва да платиш с младостта си.
    “Сбогом, моя бедност! Сбогом, моя Младост!” (Мюриъл Спарк, “Преднамерено шляене” – друго  томче, което  не е излишно да се прочете. Така една от доказаните писателки на Албиона завършва интересното описание на литературния си пробив.)
  “Без борба няма победа” (Манфред фон Браухич, немски автомобилен състезател, от когото тръгват традициите на германците в този спорт).
    Случайно ли е кръстил така книгата си, как мислиш?
    На война сме, приятелю! Да лъснем мечовете, и смело в боя!
    Една от целите в тази война е да се отсече излишното ( “Във всеки камък има по една статуя. Само трябва да се махне излишното.” Микеланджело)
    Например: в края на този текст  беше излишно да се цитира Манфред фон Браухич.
    Смислово всичко свършваше с позоваването на Мюриъл Спарк. Освен намаляване на убедителността от ефектния край, се получи  леко “размиване” на фокусирането. Както казват руснаците, стана “вокруг дo около” – близо до центъра,  но не съвсем “в десятката”.
     А сме на война, приятелю.
     Да успяваш да махаш излишното е едно от най-трудните нещица, което ти предстои да се научиш   да правиш.
     Защото човек се привързва към създадения от самия него текст, той става като негово дете.
      Трудно е да се разделиш с детето си.
      Но трябва.
      Защото си на война, приятелю. След като ти е станало ясно какво точно искаш да кажеш (в идеалния     случай би следвало да се стартира с тази яснота, но в реалния окончателният вид на идеята изкристализира в процеса на писането, и точно по този начин се появяват думите за отстраняване).
      Та тогава трябва да се махне излишното.
      Опитът на дългогодишни редактори ги е довел до чисто емпиричния извод, че истинският текст започва, след като се зачеркне уводът.
      В това има зрънце истина.
      Да се научиш да махаш, е елемент от борбата.
      А  “Оhne Кampf  hat kein Sieg”.
      Сега вече е малко по-добре.
      Сякаш всичко си дойде на мястото.
      Може би.


Публикувано от BlackCat на 21.08.2007 @ 21:20:16 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   whitetomcat

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 4


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

23.04.2024 год. / 18:43:35 часа

добави твой текст
"Пътеводител за литературни гении - 2" | Вход | 6 коментара (14 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Пътеводител за литературни гении - 2
от nadya на 21.08.2007 @ 21:30:55
(Профил | Изпрати бележка) http://nadita.blog.bg/
Убедително звучи, трудно е да бъдеш войн...

Прочетох пак с удоволствие!:)

След време ще се върна отново...


Re: Пътеводител за литературни гении - 2
от Silver Wolfess на 21.08.2007 @ 21:36:28
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Прочетох 1-ва, а сега и 2-ра част и имам чувство, че съм чела някъде материала ти, Бели Котарако, но е много интересен и полезен, струва ми се. Ще следя внимателно.


Re: Пътеводител за литературни гении - 2
от jonkata на 21.08.2007 @ 22:08:47
(Профил | Изпрати бележка) http://littlejody.wordpress.com/
Приветствам идеята ти и те поздравявам за това, което правиш, whitetomcat!


Re: Пътеводител за литературни гении - 2
от aksioma (aksioma@dir.bg) на 21.08.2007 @ 22:39:42
(Профил | Изпрати бележка)
томи, аз това (и 1 и 2) съм го чела май някъде?


Re: Пътеводител за литературни гении - 2
от sradev (sradev за пощите go.com go2.pl wp.pl) на 22.08.2007 @ 10:05:40
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
10х
припомни ми едно стихче эа говното на Поета


Re: Пътеводител за литературни гении - 2
от stir на 26.08.2007 @ 03:50:16
(Профил | Изпрати бележка)
Не, че знам немски много-много, но след haben /тук в трето лице - hat/ следва акузатив. Следователно keinen Sieg би било правилно граматически. Не знам обаче дали може да се каже такa, ще се наложи да се посъветвам утре и ще ти пиша, ако някой разбирач не се обади. Има обаче някакъв филм "Ohne Kampf kein Sieg".