Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 584
ÕóËèòåðè: 3
Âñè÷êî: 587

Îíëàéí ñåãà:
:: pc_indi
:: pinkmousy
:: LATINKA-ZLATNA

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàÄúëã
ðàçäåë: Ôàíòàñòèêà
àâòîð: Sly

Òåæêàòà âðàòà ñå ðàçòâîðè è îòòàì ñå ïîÿâèõà òðè ôèãóðè, åäíàòà âëà÷åøå êðàêàòà ñè ïî ñòóäåíèÿ ìðàìîðåí ïîä. Çàãëåäàõ ñå â òÿõ. Äâåòå ñåñòðè îò Ëåãèîíà âîäåõà ìúæ íà ñðåäíà âúçðàñò.
×îâåêúò áåøå íàâëå÷åí ñ äðèïè è ñè ëè÷åøå, ÷å å ïðåêàðàë âðåìå â êàòîðãèòå, äîëó â ïîäçåìèÿòà íà çàìúêà. Íèàíà è Äàðèÿ ãî ñòîâàðèõà â öåíòúðà íà çàëàòà. Êîãàòî ñå îòäðúïíàõà, ìúæà èçìú÷åíî ïðîïëàêà. ßâíî áå çàïîçíàò ñ òîâà, êîåòî ñå áåøå ñëó÷èëî íà ïðåäõîäíèòå çàòâîðíèöè ïðåäñòàâåíè ïðåä Àøàðàê. Àç ñòîÿõ ìàëêî çàä íåãî è ñåãà çàáåëÿçàõ êàêâî ìó å ïðè÷èíèë ñòðàõà. Îñòàòúöèòå îò ïàíòàëîíèòå ìó áÿõà èçöàïàíè ñ ôåêàëèè è óðèíà. Áåøå ñå ñâèë è îáâèë ðúöå îêîëî òÿëîòî ñè. Îò ñòðàõ èëè ìîæå áè ñðàì, èëè è äâåòå. Êàïêè ïîò ñå ñòè÷àõà îò ëèöåòî ìó è ïàäàõà âúðõó ëåäåíèÿ ìðàìîð. Çà ìîìåíò ãî ñúæàëèõ, íå ìè èçãëåæäàøå êàòî ïðåñòúïíèê.
-- Âñè÷êè òå èçãëåæäàò åäíàêâî, ñåñòðî.
Ãëàñúò é ïðîçâó÷à êàòî ëåä ñòúðæåù âúðõó ìåòàëíà ïîâúðõíîñò. Ñòðåñíàõ ñå. Òîâà ÷åòåíå íà ìèñëè ìå ïëàøåøå. Àøàðàê ñå èçâúðíà îò ãëåäêàòà íà îãðîìíèÿ ïðîçîðåö, â êîÿòî äîñåãà ñå âçèðàøå, è ñå îáúðíà êúì ñâèòèÿ íà ïîäà ìúæ. Ñÿíêà ïàäàøå âúðõó ëèöåòî é, íå ìîæåõ äà âèäÿ èçðàæåíèåòî é, íî ïðåäïîëàãàõ, ÷å áåøå êàêòî ïðè âñè÷êè îñòàíàëè çàòâîðíèöè äîâåäåíè ïðåä íåÿ – èçðàæåíèå ïîêàçâàùî áåçïðèñòðàñòèå. Ìåòàëíèòå ïëàñòèíè ïî ÷åðíàòà é óíèôîðìà ëåêî ïðîáëÿñêâàõà îò ìàëêîòî ñâåòëèíà â ñòàÿòà. Ëú÷è ñå ïëúçãàõà ïî ëåäåíèòå, ñòîìàíåíè ïàð÷åòà, îôîðìÿùè äâå äúëãè è ëåêî èçêðèâåíè â êðàÿ îñòðèåòà íà êðúñòà é. Èçÿùíàòà èì ãðàâþðà íå áå äåëî íà ÷îâåøêà ðúêà.
×åðíîòî äúëãî íàìåòàëî ñå ïëúçíà ïî ïîäà ñëåäâàéêè ñòúïêèòå é. Çàñòàíàëà òî÷íî íàä ìúæà òÿ ñå çàãëåäà ñúñ çåëåíèòå ñè î÷è â òðåñÿùîòî ñå îò ñòðàõ òÿëî íà íåùàñòíèêà. Ïîä ïîãëåäà é òîé ñå çàòðåñå îùå ïî-ñèëíî. Çíàåõ çàùî. È àç áÿõ óñåùàëà ìèñòåðèîçíèÿ õëàä, êîéòî íåâèäèìî îáãðúùàøå Àøàðàê êàòî íÿêàêúâ íåïðîáèâàåì ùèò. Ñúùî òàêà çíàåõ, ÷å ìîæå äà çàñèëè äåéñòâèåòî ìó ìíîãîêðàòíî.
Ïîðåäíèÿò ñòîí ìå âúðíà â íàñòîÿùåòî. Âèäèìî Àøàðàê íå äîêîñâàøå çàòâîðíèêà, íî àç çíàåõ äîáðå, ÷å ïðàâåøå íåùî ìíîãî ïî-áîëåçíåíî â óìà ìó. Ãîñïîäàðêàòà íà Ëåãèîíà ïðèòåæàâàøå íÿêîè ñïîñîáíîòè. Íèêîé íå ãîâîðåøå çà òîâà îòêðèòî, íî âñè÷êè çíàåõà. Êàêâî òî÷íî ìîæåøå äà ïðàâè è äî êúäå ñå ïðîñòèðàõà âúçìîæíîñòèòå é íèêîé íå ìîæåøå äà êàæå ñúñ ñèãóðíîñò. Ñàìàòà àç îáà÷å áÿõ ñâèäåòåë íà ìíîãî íåîáÿñíèìè íåùà. Åäíî îò òÿõ áåøå „ñúçäàâàíåòî’’ íà Îáèòåëòà, öåíòúðà è ñúðöåòî íà Ëåãèîíà, íàé-çäðàâî óêðåïåíîòî ìÿñòî ïîçíàòî íà ÷îâåêà. Ìÿñòîòî êúäåòî ñå íàìèðàõà â ìîìåíòà.
Îñòúð ìúæêè ïèñúê èçêúíòÿ â çàëàòà. Î÷èòå ìè òðåïíàõà. Àøàðàê ñëîæè äëàíòà íà äÿñíàòà ñè ðúêà âúðõó ÷åëîòî íà íåùàñòíèêà, à äðóãàòà ïðîêàðà ïî ìàëêèÿ áåëåã íà ëÿâàòà ìó áóçà. Ìúæúò çàñòèíà, à Ãîñïîäàðêàòà ñå çàãëåäà âòðåí÷åíî â ëèöåòî ìó.
õõõ
Íå÷èè ðúöå ãî ñòèñêàõà è ãî ïðèäúðæàõà òîëêîâà çäðàâî êúì çåìÿòà, ÷å åäâà äèøàøå. Ðèòàøå è áóòàøå ìàñèâíîòî òÿëî íàäâèñíàëî òåæêî íàä íåãî. Êàêâî ïî äÿâîëèòå èñêàøå òîÿ, àç íÿìàì ïàðè, ïîìèñëõ ñè. Ìúæêàòà ôèãóðà ñå áîðåøå ñ ìåí è äèøàøå òåæêî, îò óñòàòà ìó ñå ðàçíàñÿøå ñìðàä íà àëêîõîë, ãíèëà õðàíà è âåðîÿòíî îïèàò. Òîÿ íåùàñòíèê íå çíàåøå ñ êîãî ñè èìà ðàáîòà, òîëêîâà áå ïèÿí, ÷å áå ïîñìÿë äà ìå íàïàäíå. Ñåãà ùå èçäúðïàì äÿñíàòà ñè ðúêà è ùå ìó èçáèÿ ÷åíåòî. Âèíàãè ñúì çíàåë, ÷å ñúì ìíîãî ñèëåí, íàäàðåí ñ íàáèòî, çäðàâî òÿëî è áúðçè ðåôëåêñè. Îïèòàõ ñå äà îòêúñíà þìðóêà ñè îò ïèÿíèÿ ìúæ, òîâà òðÿáâàøå äà ñòàíå ñðàâíèòåëíî ëåñíî. Îïèòàõ âåäíúæ è íå ìîæà. ßäîñàõ ñå. Îïèòàõ îùå âåäíúæ è îùå âåäíúæ...íèùî. Ìðúñíîòî êîïåëå ìå óäàðè ïðåç ëèöåòî, çà äà ñïðà è ïî äÿâîëèòå óñïÿ. Ãëàâàòà ìè ñå çàâúðòÿ è îò óñòíèòå ìè çàêàïà êðúâ. Íå ìîæåõ äà ïîâÿðâàì, ÷å ñèëàòà ìè èçíåâåðÿâàøå è íå ìîæåõ äà ìàõíå òîÿ ñêàïàíÿê îò ñåáå ñè. Ïîíå÷èõ äà ñå íàäèãíå è äà ãî óäàðÿ ñ ãëàâà. Ñèëàòà, ñ êîÿòî ñðåùíàõ ÷åðåïà ìó òðÿáâàøå äà å äîñòàòú÷íà çà äà ãî èçïðàòè íàçàä, êàêòî áåøå ñòàâàëî è ñ äðóãèòå ìúæå, ñ êîèòî ñå áÿõ ñáèâàë. Âèíàãè îòõâðúêâàõà íàçàä êàòî ïàðöàëíè êóêëè. Íÿêîè îò òÿõ íèêîãà íå ñòàâàõà. Íî òîçè ïúò íå ñå ñëó÷è òàêà. Óäàðúò ìè äàæå è íå ÿäîñà ìðúñíèêà, ñàìî êàòî ÷å ëè ãî ðàçâåñåëè. Ìàçíà óñìèâêà ïëúçíà ïî ëèöåòî îáâèòî ñ ìðàê. Íÿêàê ñè òàçè óñìèâêà ìè áåøå ïîçíàòà, íî íå ñå ñåùàõ îò êúäå. Ìîæå áè íàïàäåíèåòî áåøå îòìúùåíèå íà ìúæ êîãîòî áÿõ ïðåáèë â íÿêîå îò ñáèâàíèÿòà ñè.  ìîìåíòà íÿìàøå êàê äà ðàçáåðå, à è ÿäúò ìè çàáðàíÿâàøå äà ìèñëÿ. Ùàõ äà óáèÿ òîâà íàãëî êîïåëå è êîãàòî ñâúðøåõ ñ íåãî íèêîé íÿìàøå äà ïîçíàå òîâà ëèöåòî ìó ëè å èëè äðèñëèâèÿ ìó çàäíèê. Èçðåâàõ îò ãíÿâ è ñå îïèòàõ äà íàïúíà âñè÷êèòå ñè ìóñêóëè äî êðàéíîñò, âñåêè ìîìåíò î÷àêâàõ äà ñå íàäèãíà è ñèëàòà ìè äà èçáóòà òóëîâèùåòî ìó. È ñëåä ìèã äî óøèòå ìè ñòèãíà ñîáñòâåíèÿ ìè âèê, íî íåùî íå áåøå êàêòî òðÿáâà. Âìåñòî ìîùíèÿ ìè òåìáúð èçïèñêà íÿêàêúâ òúíúê ãëàñåö. Âìåñòî òÿëîòî ìè äà ñå íàäèãíå îò ìîùíèòå ñè ìóñêóëè ÷óõ ðàçäèðàíåòî íà äðåõèòå ñè. Ïîãëåäíàõ êúì øèðîêèÿ ñè ãðúäåí êîø è âìåñòî äà âèäè ëúñíàëèòå îò ïîò çäðàâè, äîáðå îòëè÷àâàùè ñå ìóñêóëè, îòêðèõ äâå ìàëêè ùðúêíàëè ãúðäè. Ñïðÿõ äà äèøàì. Ãîñïîäè. Ïîãëåäàõ êúì ðàçêúñàíèòå ñè äðåõè è âìåñòî ãîëÿìàòà ñè ðèçà âèäÿõ äî ñåáå ñè çàõâúðëåíà ëåíåíà áëóçêà...íà öâåò÷åòà. Ìàëêè ðîçîâè öâåò÷åòà. Ìúæúò íàä ìåí ìå õâàíà îùå ïî-ñèëíî è ñå îòïóñíà âúðõó ïîëóãîëîòî ìè òÿëî. Òåæåñòòà ìó âúðõó ãúðäèòå ìè åäâà ìè ïîçâîëÿâàøå äà äèøàì. Âñÿêà ãëúäêà âúçäóõ áåøå áîðáà çà æèâîò. Ìîÿ æèâîò. ßðîñòòà ìè ñå èçïàðè è íà íåéíî ìÿñòî ñå ïîÿâè ñòðàõúò. Îïèòàõ ñå îòíîâî äà èçáëúñêàì òåæêàòà, ìèðèçëèâà è êîñìàòà ìàñà îò ñåáå ñè, íî íå ìîæàõ. Íÿìàõ äîñòàòú÷íî ñèëà çà äà ãî èçáëúñêàì. Çàëÿ ìå âúëíà îò áåçïîìîùíîñò êàêâàòî íèêîãà íå áÿõ ÷óâñòâàë ïðåäè, äîðè è êàòî ìàëêî äåòå. Óäàðèõ ãî îùå âåäíúæ, íî êîïåëåòî îòíîâî çàïî÷íà äà ñå ñìåå. Ïîãëåäíàõ ãî â ëèöåòî, çà äà âèäÿ êîé áåøå ìúæúò, êîãîòî èñêàõ äà âèäÿ ìúðòúâ ïîâå÷å îò âñè÷êî íà ñâåòà. È ìàêàð äà áåøå òúìíî âèäÿõ ìàëúê áåëåã íà ëÿâàòà ìó áóçà. Ñåòèõ ñå îòêúäå ìè å ïîçíàòà óñìèâêàòà ìó.
õõõ

Ñúáóäèõ ñå â ìðàê. Óïëàøèõ ñå, íî ñè ñïîìíèõ äóìèòå íà áàùà ñè „Òè ñè ãîëÿìî ìîì÷å è íå òðÿáâà äà òå å ñòðàõ, òà íàëè ñè ìîé ñèí”. Ñïîìíèõ ñè è ìèëàòà óñìèâêà íà ìàìà êîãàòî òàòêî ãî êàçàâàøå. Ñòðàõà èç÷åçíà è ñòàíàõ îò ëåãëîòî. Ðàçáðàõ êàêâî ìå áåøå ñúáóäèëî, áÿõ æàäåí. Äîêàòî âúðâÿõ êúì âðàòàòà êðàêà ìè çàêà÷è íåùî. Ìèñëè çà ÷óäîâèùà, êîèòî ñå êàíÿò äà ìå çàâëåêàò çà áîñòèòå ìè êðàêà ïîä ëåãëîòî âåäíàãà èçïëóâàõà â ñúçíàíèåòî ìè. Ïðèíóäèõ ñå äà ìèñëÿ çà êàçàíîòî îò òàòêî è ñå óñïîêîèõ. Ïîãëåäíàõ íàäîëó è â ñóìðàêà íà ñòàÿòà âèäÿõ êàêâî å ìîåòî „÷óäîâèùå”. Áÿõ íàñòúïèë åäíà îò ëþáèìèòå ñè èãðà÷êè. Áåøå äúðâåíîòî ìè ÷îâå÷å, èçäÿëàíî îò áàùà ìè è ñ èçðèñóâàíî ëè÷èöå îò ìàìà. Âèíàãè îáè÷àõ äà ñè èãðàÿ ñ íåãî. Ïðåäñòàâÿõ ñè, ÷å å äîáëåñòåí ðèöàð èëè êðàë è ñïàñÿâàøå ñâåòà îò äðàêîíè è ëîøè õîðà. Íàïîìíÿøå ìè çà òàòêî. Ìàìà ãî íàðè÷àøå „ìîÿ ðèöàð”, à êîãàòî íåùî ìå ïëàøåøå âèíàãè ìîæåõ äà ðàç÷èòàì íà íåãîâàòà ñèëíà ðúêà äà ìå çàùèòè, â ìîèòå î÷è òîé áåøå èñòèíñêè ãåðîé. Íî ñåãà êîãàòî ãëåäàõ èãðà÷êàòà ñè íà ïîäà â ìðàêà íåùî íå ìè èçãëåæäàøå íàðåä. Ìàëêèòå ìó î÷è ãëåäàõà ñÿêàø â íèùîòî, à èçâèòèòå ìó óñòíè îôîðìÿõà ñòðàííà óñìèâêà. Òÿ íå èçãëåæäàøå âåñåëà, à íÿêàê ñãúð÷åíà, ñÿêàø óñòíèòå áÿõà íàïðàâèëè îïèò äà êàæàò íåùî, íî â ïðîâàëà ñè áÿõà çàìðúçíàëè â òàçè ôîðìà. Äúðâåíèòå ðúöå è êðàêà, ñúåäèíåíè ñ âèí÷åòà òàêà, ÷å äà ìîãàò äà ñå äâèæàò, áÿõà ðàçïåðåíè. Èãðà÷êàòà ìè èçãëåæäàøå êàòî çàõâúðëåíî òðóï÷å ñ ìàëêè ñòðîøåíè êîñòè. Óñòíèòå ñå áÿõà îïèòàëè äà èçâèêàò îò áîëêà, íî âìåñòî òîâà áÿõà óñïåëè ñàìî äà ñå ñãúð÷àò â òàçè ãðîòåñêà óñìèâêà. Åäíà ñúëçà êàïíà îò áóçàòà ìè. Ïðåäñòàâèõ ñè áîëêàòà, êîÿòî áè ìîãëî äà äîíåñå òîâà íà åäèí èñòèíñêè ÷îâåê. Íåùî ìè ïîäñêàçâàøå, ÷å ïîâå÷å íÿìàøå äà ñè èãðàÿ ñ òàçè äúðâåíà êóêëà. Ñèëåí ìúæêè ãëàñ ìå íàêàðà äà çàáðàâÿ çà èãðà÷êàòà íà ïîäà. Îòâîðèõ âðàòàòà íà ñòàÿòà ñè è èçëÿçîõ òèõî. Ëàìïèòå íà äîëíèÿ åòàæ ñâåòåõà, ðîäèòåëèòå ìè èìàõà ãîñòè. Ñåäíàõ íà åäíî îò ñòúïàëàòà âîäåùî íà äîëíèÿ åòàæ. Îïèòàõ äà ñå ñêðèÿ â ñóìðàêà, ùÿõ äà ñè íàâëåêà íåïðèÿòíîñòè, àêî ðîäèòåëèòå ìè ðàçáåðàò, ÷å îùå ñúì áóäåí ïî òîâà âðåìå. Âèäÿõ, ÷å ãîñòèòå ñà äâàìà ìúæå. Áàùà ìè ñå áåøå íàâëÿêúë íàáúðçî, ðèçàòà ìó íå áåøå çàïàñàíà â ïàíòàëîíèòå, è ãîâîðåøå ñúñ ñïîêîåí ãëàñ, íî ñè ëè÷åøå, ÷å å íàïðåãíàò. Ìàìà ñúùî ñòîåøå òàì, ìàëêî âñòðàíè îò òàòêî. Èçâåäíúæ åäèíèÿ îò ïîñåòèòåëèòå ïîâèøè ãëàñ è èçòåãëè åäèí îò íîæîâåòå íà êðúñòà ñè, äî ñåãà ñêðèò ïîä íàìåòàëîòî ìó. Òîëêîâà áúðçî ñòàíà âñè÷êî, ÷å äîðè íå óñïÿõ äà ìèãíà. ×óõ ïèñúêà íà ìàìà è âèäÿõ ÷åðâåíàòà ãúñòà ñòðóÿ äà ïðúñâà îò øèÿòà íà òàòêî. Òîé ñå ñòðóïîëè òåæêî íà ïîäà è íå ïîìðúäíà. Íå èçäàäå è çâóê. Ìàéêà ìè ïðîäúëæàâàøå äà ïèùè. Äðóãèÿò ìúæ ÿ óäàðè ïðåç ëèöåòî è ÿ èçâåäå íàâúí. Ìúæúò ñ íîæà îùå ãëåäàøå áàùà ìè, íàâåäå ñå, ïðåäæîáè ãî è âçå íåùî. Ïîñëå èçòðè íîæà ñè â ðèçàòà íà òàòêî êàòî ÷å ëè áåøå íÿêàêâà êúðïà. Îò ïîðåäíîòî îòâàðÿíå íà âõîäíàòà âðàòà ïëàìú÷åòàòà íà ëàìïèòå ñå ðàçäâèæèõà è ñåíêèòå çàòàíöóâàõà èç ñòàÿòà. Ëú÷ ñâåòëèíà îñâåòè øèðîêî îòâîðåíèòå î÷è íà áåçæèçíåíîòî òÿëî ïðîñíàòî íà ïîäà. Êëåïà÷èòå ìó íå ïîìðúäíàõà, íå âäèãíà ðúêà äà ñå çàñëîíè îò ñâåòëèíàòà. Óñòíèòå ìó ñå áÿõà èçâèëè â áîëåçíåíà ãðèìàñà. Áàùà ìè ëåæåøå íà ïîäà, êîïèå íà äúðâåíàòà ìè êóêëà. Øóìíà âúçäèøêà ìå íàêàðà äà îñúçíàÿ, ÷å óáèåöà îùå ñòîè íà âðàòàòà è ñúñðåäîòî÷åíî îãëåæäàøå ïîìåùåíèåòî.Ñâåòëèíàòà íàé-ïîñëå îãðÿ ëèöåòî ìó. Ãðîçåí áåëåã íà áóçàòà ìó áå åäèíñòâåíîòî íåùî, êîåòî ìîæåøå äà ãî îòëè÷è îò âñè÷êè äðóãè ìúæå, êîèòî áÿõ âèæäàë.
Íåùî ñå ïðîáóäè â ñúçíàíèåòî ìè. Òîâà ëèöå, òàçè óñìèâêà, òîçè áåëåã... Òîâà áÿõ àç... è ñå ñúáóäèõ.
õõõ
Òÿëîòî íà çàòâîðíèêà ñå çàòðåñå, òîé çàïèùÿ è çàðèòà. Ïîñëå ïî èçìú÷åíîòî ìó ëèöå ñå ñòåêîõà ñúëçè. Íî Àøàðàê îùå íå ãî ïóñêàøå, äëàíòà íà ÷åëîòî ñëåäâàøå âúðòåíåòî íà ãëàâàòà ìó, à òîé ÿ âúðòåøå è âúðòåøå ñÿêàø ðúêàòà é ãî èçãàðÿ.
Äîêîñâàíå ïî ðúêàòà ìè ìå íàêàðà äà ñå îáúðíà. Òúìíî ñèíè î÷è ñ îáâèòà îêîëî òÿõ ñðåáúðíà ëúñêàâà êîïðèíåíà êîñà ñå áÿõà âòðåí÷èëè â ìåí. Êðàñèâî ïðèâèäåíèå áèõà êàçàëè íÿêîè. Íÿêîè, êîèòî íèêîãà íå áÿõà ñúçèðàëè îáèòàòåëèòå íà Ñåâåðà.
-- Ñåâåðèàí...
-- Ëèíà... – ìåäåí ãëàñ èçãîâîðè èìåòî ìè è óñòíèòå íà ñòîÿùèÿ äî ìåí ìúæ ñå èçâèõà â êðèâà óñìèâêà.
Åäâà óñïÿõ äà ñïðà âúçäèøêàòà ñè. Äâåòå ñåñòðè çàä íåãî ñëåäâàõà ñ î÷è âñÿêî íåãîâî åëåãàíòíî äâèæåíèå, âñÿêî ïîìðúäâàíå íà ðàçêîøíàòà ìó êîñà, íà ãúâêàâîòî ìó çäðàâî òÿëî... Âíåçàïíî íàñòúïèëèÿò ñòóä â çàëàòà ìå íàêàðà îòíîâî äà ñå âúðíà â äåéñòâèòåëíîñòòà. Ãîñïîäè, íå áåøå ÷åñòíî äà èìà òàêúâ êðàñèâ ìúæ. Êàòî ÷å ëè Ñåâåðèàí çíàåøå êàêâî ïðè÷èíÿâà íà æåíèòå è òîâà ìó äîñòàâ÷øå óäîâîëñòâèå, ìîæåõ äà ãî âèäÿ â ñèíèòå ìó î÷è. Íî äîðè äà èçíèêâàøå íÿêàêâî íåóäîáðåíèå ó ìåí, îòíîñíî ïîíÿêîãà àðîãàíòíîòî è íàñìåøëèâîòî ìó ïîâåäåíèå, òî íåïðåìåííî èç÷åçâàøå, óäàâåíî â íÿêîÿ îò íåãîâèòå óñìèâêè.
Îòíîâîñòðàíåí ñòóä ïðåìèíà ïî öÿëîòî ìè òÿëî.
-- Àõ, âèæäàì, ÷å ïðåêðàñíàòà Àøàð å çàáåëÿçàëà ìîåòî ñêðîìíî ïðèñúñòâèå.
Ãîñïîäàðêàòà áåøå ïðèâúðøèëà ñ „ðàçïèòà” è ñåãà ñåäåøå íà æåëåçíèÿ òðîí â ñðåäàòà íà ïîìåùåíèåòî.
-- Àøàð, èçãëåæäàø âñå òàêà êðàñèâà.
Òîé ñå ïðèáëèæè êúì íåÿ, íî ïúòÿ ìó áå ïðåïðå÷åí îò ëåæàùèÿ íà ïîäà ìúæ. Ñåâåðèàí åëåãàíòíî ãî ïðåñêî÷è è ïðîäúëæè êúì òðîíà. Èçóìðóä è ñàïôèð çàïî÷íàõà äóåë. Ñòðîãî ïðèâúðçàíèòå òúìíè è òåæêè êîñè ïðåöåíÿâàõà ðàçïóñíàòèòå ñâåòëè, ëåêè êè÷óðè. Áåçèçðàçíîòî áÿëî ëèöå ðàçäàâàøå ïðèñúäè, à ïîäèãðàâàòåëíî íàöóïåíîòî ñðåùó íåãî – ïðåäèçâèêâàøå òàêèâà. Óñòíèòå íà Àøàðàê ñå ñìðúùèõà ïðåçðèòåëíî, à â îòãîâîð, òåçè íà Ñåâåðèàí, ñå èçâèõà óïëàøåíî, íî ñëåä ìèã ñå ðàçòåãëèõà â íàãëà óñìèâêà.
Ñëåä òàçè ñòðàííà áåçìúëâíà èãðà äâàìàòà çàïî÷íàõà ðàçãîâîðúò, çà êîéòî Ñåâåðèàí áåøå äîøúë. Îò÷åòúò çà ñòîêèòå, êîèòî áÿõà äîêàðàíè îò Ñåâåðà áÿõà èçäåêëàìèðàíè îò Ïðèíöà íà òúðãîâèÿòà.
Ðàçãîâîðúò ïðèêëþ÷è ñëåä íÿêîëêî ìèíóòè è àóäèåíöèÿòà ïðåêëàíÿøå êúì ñâîÿ êðàé. Ïðèñòúïèõ íàïðåä çà çàäàâàíåòî íà öåðåìîíèàëíèÿ âúïðîñ ñëåä âñåêè „ðàçïèò”.
-- Ðàçäàâàø ïðèñúäè, íî ñúäèø ëè?
×àêàõ ñúîòâåòíèÿ îòãîâîð, êîéòî âèíàãè ïîëó÷àâàõ „ Êîé ñúì àç, ÷å äà ñúäÿ”, íî ñ èçíåíàäà äî ñëóõà ìè äîñòèãíà äðóãî.
-- Ñúäÿ, òîâà å ìîÿò äúëã. Âúðíåòå ãî îáðàòíî.
Êîãàòî ÷óõà çàïîâåäòà íà Àøàðàê äâåòå ñåñòðè ïîâäèãíàõà âñå îùå òðåñÿùèÿ ñå íà ïîäà ìúæ è ãî èçâåäîõà îò çàëàòà, âåðîÿòíî ãî âðúùàõà â ïîäçåìèÿòà.
Íå ñúì ñèãóðíà, íî ìè ñå ñòîðè, ÷å êîãàòî ìèíàõà ïîêðàé Ñåâåðèàí â î÷èòå ìó ïðîáëåñíà ñúæàëåíèå èëè ñú÷óâñòâèå. Áúðçî òîçè áëÿñúê îáà÷å ñå çàìåíè ñ îáèêíîâåíèÿ ìó íåçàèíòåðåñóâàí ïîãëåä.
-- Å, èçãëåæäà å âðåìå äà âè îñâîáîäÿ îò íåïîíîñèìîòî ñè ïðèñúñâèå – èç÷óðóëèêà òîé è ñå ïîêëîíè èçÿùíî, íî ñ íàìåê íà ïðèñìåõ.
Ãîâîðåøå ñúñ ñúùàòà ñâîáîäà è øóòîâñêà âåñåëîñò êàêòî âèíàãè, íî â ãëàñà ìó òîçè ïúò èìàøå è íåùî ðàçëè÷íî. Ãîâîðåøå ëåêî ïðèïðÿíî, ñÿêàø áúðçà çà íåùî, áúðçà äà èçëåçå ïî íÿêàêâà ïðè÷èíà. Íî ïðåäè äà óñïåå, âðàòàòà ñå îòâîðè è ñå ïîÿâè ÿâíî ðàçòðåâîæåíîòî ëèöå íà åäíà ñåñòðà.
-- Àøàðàê, íóæíà ñòå íåçàáàâíî â Ãëàâíàòà çàëà.
Ïîÿâèëàòà ñå ñåñòðà ÿâíî áåøå îáçåòà îò ñòðàõ, öÿëîòî é òÿëî ãî èçëú÷âàøå. Çàìúðìîðè íåùî íåñâúðçàíî è íè ïîäêàíè äà ÿ ïîñëåäâàìå.
Òåæêèòå äúðâåíè âðàòè íà Ãîëÿìàòà çàëà ñå îòâîðèõà ïðåä íàñ è ñâåòëèíàòà íè ïîñðåùíà. Ìàëêè ïðàøèíêè áëåñòÿõà íàâñÿêúäå. Çëàòíèòå, ëúñêàâè ãðàâþðè íà êíèãèòå, íàðåäåíè ïî ìíîãîáðîéíèòå ëàâèöè, ñèÿåõà è õâúðëÿõà íåæíè îòáëÿñúöè ïî èçíåðâåíèòå íè, íî è âúçõèòåíè ëèöà. Êðúãúò íà ïîäà, èçðàáîòåí îò ìèòðèë, ãðååøå â çëàòíî.
-- Ãîñïîäè, êàêâî å òîâà?
Îáúðíàõ ñå è âèäÿõ, ÷å Ñåâåðèàí íè áåøå ïîñëåäâàë.  ãëàñà ìó íÿìàøå è ïîìåí îò ãëåçåíèòå íîòêè, êîèòî èçïîëçâàøå, à îò ëèöåòî ìó ïàäíà øóòîâñêàòà ìàñêà. Àøàðàê ïðèñòúïè íàïðåä.
-- Àøàðàê, íåäåé – èçâèêà Ñåâåðèàí è ÿ ñòèñíà çäðàâî çà ðúêàòà, äà ÿ èçäúðïà, íî ÿðêàòà ñâåòëèíà ïîãúëíà è íåãî.
Êðúãúò çàñèÿ îùå ïî-ñèëíî. Â ñëåäâàùèÿ ìèã íàñòúïè ìðàê. Â êðúãà íÿìàøå íèêîãî.
xxx

Îòâîðèõ î÷è è òîçè ïúò íÿìàøå çàñëåïÿâàùà ñâåòëèíà. Áåøå òúìíî. Ïîãëåäíàõ íàãîðå è âèäÿõ ÷åðíî íåáå èçïúñòðåíî ñúñ çâåçäè. Óñåòèõ íåùî äà ñòèñêà ñèëíî ëàêúòÿ ìè è áúðçî ñå îòñêóáíàõ. Ñðåùíàõ ñèíè îáúðêàíè î÷è äà ìå ãëåäàò.
-- Êàêâî ñòàíà – ïîïèòà ìå Ñåâåðèàí – êàêâî ñòàíà?
Ïîãëåäíàõ ÷åðíàòà ñè óíèôîðìà. Öÿëàòà áåøå ïîëåïíàëà ñ ïÿñúê. Ïÿñúê? ×àê ñåãà ñå ñåòèõ êàêâà áåøå îíàçè çëàòèñòà ñâåòëèíà – îòáëÿñúöè íà ìèëèîíè ïðàøèíêè ïÿñúê. Èçòúðñèõ äðåõèòå ñè äîêîëêîòî å âúçìîæíî, Ñåâåðèàí ïðàâåøå ñúùîòî.
-- Ìàøèíà çà ñâåòåù ïÿñúê ëè, Àøàð? Òîâà ëè áåøå?
Ïðèñìåõóëíèÿò òîí â ãëàñà ìó áåøå îñîáåíî îñòúð.
Îãëåäà ñå è øåãàäæèèñêèÿ ãëàñ ñå èçãóáè êîãàòî êàçà:
-- Òîâà ìàé íå å äâîðöà.
Îãëåäàõ ñå è àç. Êúäåòî è äà áÿõìå ïîïàäíàëè, íåçíàéíî êàê, áåøå íîù è ñå íàìèðàõìå íà ìàëêà óëè÷êà.
Ñèòíèÿò äúæäåö ñå ïðîïèâàøå â íàìåòàëîòî ìè è çàïî÷íàõ äà óñåùàì âëàãà ïî ãúðáà ñè. Ìàëêè êàï÷èöè ñå ñòè÷àõà ïî ëèöåòî ìè. Òúìíè è ñõëóïåíè êúùè íè çàîáèêàëÿõà â êàëíàòà óëè÷êà íà íåçíàéíèÿ ãðàä è óñåùàõ ìèðèñà íà ... ìîðå? Ñáðú÷êàõ íîñ.  áðèçà ñå óñåùàøå íå ñàìî ñîëåíèÿ ìîðñêè ìèðèñ, íî è íåùî äðóãî. Êàòî ÷å ëè íàáëèçî èìàøå îòõîäåí êàíàë. Ñïîðåä ïîëîæåíèåòî íà ëóíàòà ñå áå ìðúêíàëî ïðåäè íå ïîâå÷å îò ÷àñ, òîãàâà çàùî ñå íàòðàï÷âàøå òàêà ñèëíî òàçè òèøèíà? Äîðè â ìàëêèòå ñåëöà âèíàãè èìà îòâîðåíà êðú÷ìè÷êà, îò êîÿòî ñå ÷óâàøå ïî íÿêîé è äðóã ïèÿíñêè âèê è íåñïîëó÷ëèâî èçïÿòà ïåñåí. Ñòðóâàøå ìè ñå, ÷å òîçè ãðàä áåøå ãîëÿì è âúïðåêè ÷å ñå íàìèðàõìå íà ìàëêà óëè÷êà âñå òðÿáâàøå äà ñå ÷óå íåùî, ïîíå êó÷åøêè ëàé èëè...ïîíå íåùî. Íî âúâ âëàæíèÿ ìðàê íà êàëíàòà óëèöà òåãíåøå ìúðòâåøêà òèøèíà è ñàìî ïðîñêúðöâàíåòî íà îáóâêèòå íè, ïî çàëåïíàëèÿ çà îáóâêèòå íè ïÿñêúê, èçäàâàøå íå÷èå ïðèñúñòâèå. Òåãíåøå òàêàâà òèøèíà êàêâàòî îñòàâà ñëåä íÿêîÿ åïèäåìèÿ èëè ñëåä îùå ïî-ãîëÿìà ÷óìà – âîéíàòà.
-- Òàçè ÷àñò îò ãðàäà íå å îáèòàâàíà.
Ñåâåðèàí èçãîâîðè íà ãëàñ òîâà, êîåòî ìèñëåõ è àç. Äâàìàòà ïðîäúëæèõìå äà ñå îãëåæäàìå çà íÿêàêâè îðèåíòèðè êúäå ñå íàìèðàìå, êîãàòî âèäÿõ íåùî â èçêðèâåíîòî îòðàæåíèå íà åäíà áëèçêà ëîêâà. Ðåäêèòå âúëíè÷êè ïî âîäíàòà, èëè ïî-ñêîðî âîäíèñòà ïîâúðõíîñò, òúé êàòî ëîêâàòà èçãëåæäàøå ïðåêàëåíî ìðúñíà çà äà å ïúëíà ñàìî ñ äúæäîâíà âîäà, îòðàçÿâàõà âõîäíàòà âðàòà íà åäíà îò ìíîãîòî êúùè. Òàì âèñåøå ïîëóîòêà÷åíà çåëåíà òàáåëêà. Îáúðíàõ ñå áàâíî. Åäíà êðà÷êà è ïîñëå îùå åäíà íàïðåä. Óñåùàõ êàëòà äà ñå ðàçìàçâà ïîä òåæåñòòà ìè è êàïêèòå äà ïàäàò âñå ïî-ñèãóðíî îò íåáåòî. Óëåé÷åòàòà ïî ëèöåòî ìè ñå áÿõà óäâîèëè, ñòè÷àùàòà âîäà ìè ïðå÷åøå äà âèæäàì. Èçòðèõ âîäàòà ñ äâåòå ñè ðúöå è ïðåä ïîãëåäà ìè èçíèêíà çåëåíàòà òàáåëà ñàìî íà êðà÷êà ðàçñòîÿíèå.
-- Àø, êàêâî èìà?
Íå îòãîâîðèõ íà Ñåâåðèàí è áóòíàõ âðàòàòà íàâúòðå. Ñêúðöàíåòî íà ïàíòèòå ìè ïðîçâó÷àõà áîëåçíåíî ïîçíàòî è åõîòî ïðîêúíòÿ ïî ïðàçíàòà òèõà óëèöà. Ñâòëèíà îò îòâàðÿíåòî íàõëó â ïóñòàòà è ïðàøíà ñòàÿ. Ìàëêè ïðàøèíêè çàèãðàõà îêîëî ìåí, ëè÷åøå ñè, ÷å ìÿñòîòî íå áå îòâàðÿíî îò äúëãî âðåìå. ×óõ áàâíè ñòúïêè äà ñïèðàò íÿêúäå çàä ìåí. Çíàåõ, ÷å Ñåâåðèàí ÷åòå íàäïèñà íà îëþùåíàòà òàáåëêà, ÷èéòî çåëåí íàäïèñ íå ñè ëè÷åøå : „ ×à...ê...”. Íàïðàâèõ îùå åäíà ñòúïêà íàâúòðå â ãîëÿìîòî ïîìåùåíèå è çà ìàëêî äà ñå ïðåïúíà â ñ÷óïåíà îáëåãàëêà íà äúðâåí ñòîë. Ìàñè è ñòîëîâå ëåæàõà çàõâúðëåíè ïî ìðúñíèÿ ïîä, èçïîòðóøåíè, ãíèåùè îò âëàãàòà. Íå ìîæàõ äà ñïðà íîñà ñè è òîé ñå ñãúð÷è. Áàâíî ïîãëåäíà êúì áàðà ... áèâøèÿ áàð. Åäíàòà ìó ïîëîâèíà âèñåøå è åäâà ñå äúðæåøå äà íå ñå ïðèñúåäèíè êúì ìàñèòå è ñòîëîâåòå ïî ïîäà. Ìÿñòîòî çà áóòèëêè çàä íåãî, êîèòî ïîìíåõ ïîäðåäåíè è èçëúñêàíè, ñåãà ñòîÿõà ïðàçíè, ãúñòè ïàÿæèíè çàêðèâàõà îòâîðèòå íà íèøèòå. Îãðîìíèÿò ïîëþëåé, ãîðäîñòòà íà ïðèòåæàòåëÿ íà òîâà ìÿñòî, ÷èÿòî ñâåòëèíà îãðÿâàøå öÿëàòà ñòàÿ, âñå îùå ñè áåøå òàì, íî ïîñòàâêèòå çà ñâåùè ñåãà èìàõà äðóãè îáèòàòåëè, òëúñòè è ÷åðíè îñìîêðàêè ãàäèíè, êîèòî òàêà íåíàâèæäàõ. È ëþáèìîòî ìè ìÿñòî íå áå îñòàíàëî ïîðóãàíî. Êàìåííàòà ìîçàéêà ïî êàìèíàòà – èçêúðòåíà, êàðòèíàòà íà ñòîïàíèíà, âèñÿùà íàä íåÿ – ïðîøàðåíà ñ äóïêè îò íîæîâå.
-- Òîâà õàí ëè å áèëî?
Ñåâåðèàí Îòáåëÿçà ìíîãî òî÷íî, õàí ...å áèëî.
-- „×àéêà”å õàíúò íà Ëóêàé, ìåñòåí æèòåë.
-- Òîçè Ëóêàé íå å ìíîãî ñïðåòíàò – ïîäìåòíà Ñåâåðèàí, ñ îíàçè íåãîâà êðèâà óñìèâêà.
Èçãëåäàõ ãî ñòóäåíî è âòðåí÷åíî, íî ãàäíàòà ðåçêà íà óñòíèòå ìó äîðè íå ñå ñìàëè.
-- Ïîïàäíà ëè ñìå â Ìåðîàí, ñòîëèöàòà íà èìïåðèÿòà.
Ñåâåðèàí ñå ñåïíà è òîçè ïúò óñìèâêàòà ìó ñå èçïàðè.
-- Íå å âúçìîæíî.
Ïîðóòåíèÿò õàí ìè âúçäåéñòâà ïî íåïðèÿòíî ñèëåí íà÷èí. Èìàõ ÷óâñòâîòî, ÷å íå ìîãà äà äèøàì. Îáúðíàõ ñå, ìèíàõ ïîêðàé Ñåâåðèàí è èçëÿçîõ íàâúí. Òîçè ïúò ñå çàðàäâàõ íà äúæäà ñòè÷àù ñå ïî öÿëîòî ìè òÿëî. Âäèøàõ ïúëíà ãëúäêà âúçäóõ, ñëåä íåÿ îùå åäíà è ñúâñåì ñêîðî äèøàíåòî ìè ñå íîðìàëèçèðà. Óïðåêíàõ ñå. Òîâà ìÿñòî áåøå ìèíàëî, ñàìî ìúòåí ñïîìåí îò åäíî òúìíî ìèíàëî íà ÷îâåê, êîéòî âå÷å íå ñúùåñòâóâà.
-- Òðÿáâà äà ïðèçíàÿ îáà÷å, ÷å íàèñòèíà òîâà ìÿñòî ìè íàïîìíÿ çà Ñòîëèöàòà. Íà÷èíúò íà ñòðîåæ, äîðè úãëèòå íà óëèöàòà...Íî êàê å âúçìîæíî äà ñìå ïîïàäíàëè òóê?
Ñåâåðèàí ÷àêàøå îòãîâîð, à àç âñå îùå ìèñëåõ çà ñ÷óïåíèÿ áàð è íàäóï÷åíàòà êàðòèíà íà Ëóêàé.
-- Àø?
Áåøå âðåìå äà ñå âçåìà â ðúöå. Ïðîêàðàõ äëàí ïðåç ìîêðàòà ñè êîñà è çàïî÷íàõ äà ðàçñúæäàâàì.
-- Äà îãëåäàìå íàîêîëî – ïîðåäëîæèõ àç.
Äâàìàòà òðúãíàõìå íà ëÿâî êúì êðàÿ íà ìàëêàòà óëè÷êà ñ íàäåæäà íåùàòà äà ñå èçÿñíÿò.
Ñëåä íÿêîëêî ìèíóòè ïðåêàðàíè èçìåæäó ïóñòèòå êúùè âå÷å ìèñëåõ, ÷å ïðåç ãðàäà íàèñòèíà å ïðåìèíàëà ÷óìà, íî íèêúäå íå âèäÿõìå òåëà. Ìîæå áè áÿõà èçãîðåíè íÿêúäå íà îáùà êëàäà. Ñòîëèöàòà ìàêàð è ïîçíàòà çà ìåí ñåãà èçãëåæäàøå è äî íÿêúäå ðàçëè÷íà. Êúùè, êîèòî ïîìíåõ ãè íÿìàøå, à íà òÿõíî ìÿñòî ñå èçäèãàõà äðóãè – íåïîçíàòè. Ìîæåõ äà ñè ãî îáÿñíÿ ñ íîâî ñòðîèòåëñòâî, íî Ñåâåðèàí çàÿâè, ÷å å áèë òóê ìèíàëèÿ ìåñåö è òåçè íîâè ñòðîåæè íå ãè å âèæäàë.
Çàâèõìå ïàê ïî åäíà îò òåñíèòå óëè÷êè, íî òîçè ïúò òÿ íå áåøå ïóñòà. È äâàìàòà ðåàãèðàõìå áúðçî è ñå ñêðèõìå çàä úãúëà íà óëèöàòà, îò êîÿòî äîéäîõìå. Ïðèêëåêíàõìå è ðàçãëåäàõìå õîðàòà ïðåä íàñ. Áÿõà òðèìà ìúæå íà ñðåäíà âúçðàñò, íîñåõà åäíàêâè îáëåêëà, íà êîèòî îáà÷å â ñóìðà÷íàòà óëè÷êà íå ìîæàõ äà ðàçëè÷à äåòàéëè è äà îïðåäåëÿ îò êîÿ âîéñêà ñà. Íî îïðåäåëåíî áÿõà âîéíèöè, ïîçíàõ ãî ïî ñòîéêàòà è äâèæåíèÿòà èì – ñúñðåäîòî÷åíè, ïåñòåëèâè è ãúâêàâè. Òúêìî âúçíàìåðÿâàõ äà ñå ïîêàæà áàâíî è äà ïîëó÷à íÿêàêâà èíôîðìàöèÿ îò òÿõ êîãàòî çàáåëÿçàõ è ÷åòâúðòè ÷îâåê, ïî-íèñúê è ñëàá îò òÿõ. Êàê íå ñå áÿõ ñåòèëà... Òðèìà ìúæå â ìàëêà ïóñòà óëè÷êà êàêâî äðóãî ìîæåõà äà ïðàâÿò. Òðèìàòà íàîáèêîëèõà æåíàòà è ñè áúðáîðåõà íåùî íàé-ñïîêîéíî, êàòî ÷å ëè íèùî íåðåäíî íå ñå ñëó÷âà.
Äîêîñâàíå ïî ðúêàòà ìå ñåïíà. Äâå ñèíè î÷è ìå ãëåäàõà âòðåí÷åíî è Ñåâåðèàí ïîêëàòè ëåêî ãëàâà. Òðèìà ñðåùó äâàìà â ìàëêà óëè÷êà, ñïúòíèêà ìè èçãëåæäàøå íåâúîðàæåí, à è íå ãî áÿõ âèæäàëà äà ñå áèå, íå çíàåõ äàëè å îáó÷åí. Ïðåäïîëàãàõ, ÷å òúðãîâñêàòà ãèëäèÿ íå îáó÷àâà õîðàòà ñè äà áîðàâÿò ñ îðúæèÿ. Ïðè òîâà òðÿáâàøå äà âíèìàâàìå äà íå íàðàíÿò æåíàòà. Çíàåõ, ÷å áÿõìà â íåèçãîäíà ïîçèöèÿ, íî êîãàòî ÷óõ ðàçêúñâàíåòî íà äðåõèòå íà æåíàòà èçòè÷àõ òèõî, ïðèâåäåíà íàïðåä. Ïî ãúðáà ìè áÿõà ïðåìèíàëè ïðúñòèòå íà Ñåâåðèàí, êîéòî ñå áåøå óñåòèë è ñå áåøå îïèòàë äà ìå ñïðå. Âñå òàêà íàâåäåíà è ñ ëåêà ñòúïêà ñå îïèòâàõ äà ñòîÿ èçâúí ïîëåçðåíèåòî è íà òðèìàòà. Ïðèêðèâàõ ñå â òúìíèòå úãëè íà ìàëêàòà óëè÷êà, êîãàòî íÿêîé îò òÿõ ñå îãëåæäàøå. Ñïðÿõ, íÿìàøå êàê äà ñå äîáëèæà ïî-áëèçî äî òÿõ áåç äà ìå çàáåëåæàò, çàãúðíàõ ñå äîáðå â òúìíîòî ñè íàìåòàëî, ñòèñíàõ â ðúêà åäèí îò ìàëêòå ñè íîæîâå ïîäïúõíàòè â áîòóøà ìè è ñå èçïðàâèõ áàâíî. Ñòúïêà íàïðåä, ÷óõ êàê êàìú÷åòàòà ïîä áîòóøèòå ìè ñêðúöâàò, îùå åäíà ñòúïêà, ìúæúò íàé-áëèçî äî ìåí èçâúðíà ãëàâà îò ïèùÿùàòà âå÷å æåíà, êàôåâèòå ìó î÷è ñå ðàçøèðèõà îò èçíåíàäà, íî ñëåä ìèã óñòíèòå ìó ñå èçòåãëèõà â óñìèâêà, çàáåëÿçà ÷å ñúì æåíà. Êîêàë÷åòàòà ìå çàáîëÿõà îò ñòèñêàíåòî íà äðúæêàòà íà íîæà, â ïîëåçðåíèåòî ñè âèæäàõ æåíàòà, êîÿòî êðåùåøå ñ îòâîðåíè óñòà, íî äî ìåí êðÿñúêúò é äîñòèãàøå ñúâñåì ñëàáî, ïðèãëóøåíî, âñè÷êî, êîåòî íå òðÿáâàøå äà âèæäàì è ÷óâàì ãî èç÷èñòèõ îò ñúçíàíèåòî ñè. Ìúæúò, êîéòî ãëåäàøå ïðàâî â ìåí, ðàçìúðäà óñòà è êàçà íåùî, íå ãî ÷óõ, äðóãèòå ñå îáúðíàõà è ïî òåõíèòå ëèöà ëúñíàõà óçúáåíè óñìèâêè. Íàïðàâèõ îùå åäíà ñòúïêà êúì íàé-áëèçêèÿ âîéíèê, à òîé ïðîäúëæàâàøå äà ìè ñå óñìèõâà íàãëî è äîðè ìå ïîäêàíè äà ñå ïðèáëèæà îùå. Ðàçìúðäàõ äÿñíàòà ñè ðúêà, òåæêîòî ÷åðíî íàìåòàëî ñå èçìåñòè è óíèôîðìàòà ìè îò áëÿñêàâ ìèòðèë ëúñíà ïðåä ïîãëåäà ìó. Åäâà ñåãà ïðåçðèòåëíàòà ìó óñìèâêà ñå ñìåíè ñ íàáðú÷êâàíå íà óñòíè. Âèäÿ íîæà ìè, íî ìó îòíå îùå ñåêóíäà, çà äà ðåàãèðà íà çàïëàõàòà. Êàìú÷åòàòà ïîä îáóâêàòà ìè îòíîâî èçäàäîõà ñòúðæåù çâóê, êîãàòî îòïóñíàõ òåæåñòòà ñè íà ëåâèÿ êðàê è çàìàõíàõ ñ íîæà ïðàâî íàïðåä êúì êîðåìà íà ñúïåðíèêà ñè. Ñåêóíäàòà êîëåáàíèå ìè ïîçâîëè äà ãî íàðúãàì äúëáîêî ìàëêî âëÿâî íà ñòîìàõà. Íàðúãàíèÿò çàîòâàðÿ óñòà, âåðîÿòíî êðåùåøå, íå ñè ïîçâîëèõ äà ãî ÷óÿ, èçâàäèõ áúðçî íîæà, îñòàâÿéêè ãîëÿìî êúðâàâî ïåòíî, áúðçà ñìÿíà íà òåæåñòòà íà êðàêàòà è óäàðèõ ñèëíî ëèöåòî ìó ñ ëàêúòÿ ñè, áëîêèðàõ ñ ëÿâàòà ðúêà íàñðåùíèÿ ìó óäàðà è ñ êðàê çàïðå÷èõ íåãîâèÿ, èçòåãëèõ òåæåñòòà ñè è ìúæà çàëèòíà. Îáúðíàõ ïîãëåäà ñè êúì ñëåäâàùèÿ, êîéòî âå÷å áåøå ãîòîâ çà àòàêà ñ êúñ ìå÷. Îðúæèåòî ìó çàìàõíà íàïðàâî êúì ãëàâàòà ìè, îñòàâèõ êðàêàòà ñè äà äå îòïóñíàò ðÿçêî è öÿëîòî ìè òÿëî ãè ïîñëåäâà íàäîëó. Çàâðúòÿõ íîæà â ðúêàòà ñè è ãî îáúðíàõ ñ äðúæêàòà íàïðåä, îñòðèåòî ëúñíà â ìðàêà. Ñ áúðç è ïðèöåëåí óäàð çàáèõ îñòðàòà äðúæêà â òîïêèòå íà íàïàäàòåëÿ. Îùå êàìú÷åòà èçêúðöàõà ïîä òåæåñòòà ìè êîãàòî èçòëàñêàõ òÿëîòî ñè íàïðåä è ñ íåãî ïðåãúíàõ ìúæà íà äâå, êðàêàòà ìó ñå îòëåïèõà îò çåìÿòà è ñ ïîìîùòà íà ðúöåòå ñè ãî ïðåìåòíàõ çàä ãúðáà ñè. Èçãàðÿùà áîëêà ïðåìèíà ïðåç êðúñòà ìè êîãàòî ìúæà ñå ñòðóïîëè. Ìå÷úò ìó áåøå îáëèçàë ïëúòòà ìè è óñåòèõ ãúäåëè÷êàùîòî óñåùàíå îò ñòè÷àùàòà ñå êðúâ. Âíåçàïåí ïðîáëÿñúê äî ëèöåòî ìè ìå íàêàðà äà ñå ìðúäíà íàçàä, çàãóáèõ ðàâíîâåñèå è òðåòèÿò ìúæ ñå âúçïîëçâà, çàìàõíà îùå âåäíúæ è àç çàëèòíàõ íàçàä. Íî âìåñòî äà îñòàâÿ òÿëîòî ìè äà óäàðè çåìÿòà ñ ïîñëåäíàòà èíåðöèÿ ïîäñêî÷èõ íàçàä è ñå îñòàâèõ çàó÷åíèòå äâèæåíèÿ äà ïîâåäàò òÿëîòî ìè. Ãúðáúò ìè ñå èçêðèâè íàçàä â äúãà, áîëêàòà îò ðàíàòà ìè èçêàðà îñòàòúêà îò äúõà. Óñåòèõ äëàíèòå ñè äà äîêîñâàí îñòðèòå êàìú÷åòà íà óëèöàòà è ñòåãíàõ ìóñêóëèòå íà ðúöåòå ñè, ïðåäñòàâèõ ñè ãè êàê ñå íàïðÿãàò êàòî ïðóæèíè è äà èçïúêâàò ïî÷òè äî ïðúñêâàíå. Íî ìúæúò áåøå ïîñëåäâàë ìîåòî ñàëòî è ñå÷åøå êúì òÿëîòî ìè ñ ìå÷à. ×åðíàòà ìè áðîíÿ ïðîáëåñíà êîãàòî òÿëîòî ìè ñå èçâè, ïîäïðÿõ ñå íà åäíàòà ñè ðúêà, èçòåãëèõ äåñíèÿ ñè êðàê è ðÿçêî ãî èçòðåëÿõ â äúãîîáðàçíî äâèæåíèå íàïðåä. Óñåòèõ êàê ïðåäíàòà çàîñòðåíà ÷àñò íà áîòóøà ìè óäðÿ áîëåçíåíî ãëåçåíà íà ìúæà è êàê êðàêúò ìó ïîääàâà íà íàòèñêà. Íàïúíàõ îùå âåäíúæ ìóñêóëè è ðÿçêî ñå èçïðàâèõ íà êðàêà. Çâóöèòå íàîêîëî îòíîâî ñå ïîÿâèõà. ×óõ ñòåíàíèÿòà íà ìúæåòå è íÿêàêúâ ñâèñòÿù çâóê íÿêúäå èççàä ãúðáà ìè...

Ïðúñòèòå ìè ìèíàõà ïî ïîâúðõíîñòòà íà íàìåòàëîòî é, íî íå ìîæàõ äà ÿ çàäúðæà. Ñ áàâíè ñòúïêè òÿ ñå ïðèáëèæàâàøå êúì òðèìàòà. Æåíàòà áåçïîìîùíî êðåùåøå êîãàòî ÿ òðúøíàõà ïîëóãîëà íà çåìÿòà. Àøàðàê ïî÷òè ñå ñëèâàøå ñ òúìàòà ñ îíîâà íåéíî ÷åðíî íàìåòàëî è çà ìèã ÿ èçïóñíàõà îò ïîãëåä. Ìúæúò, ñòîÿù ëåêî îòäåëåí îò ãðóïàòà, ñå îáúðíà íàçàä è ñå ñòúïèñà. Åäâà òîãàâà îòíîâî çàáåëÿçàõ ñèëóåòà é, îïàñíî áëèçî äî íåãî. Òîé îáà÷å íå îòðåàãèðà ñòðåñíàòî, ñàìî èçâèêà íåùî.
-- Õåé, ìîì÷åòà, èìàìå ñè îùå åäíà ãîñòåíêà!
Àøàð íå ïîêàçà, ÷å ãî å ÷óëà è ñâåòêàâè÷íî çàìàõíà, îùå ñåêóíäà è âèäÿõ êàê òÿëîòî íà ìúæà ñå ïðîñâà íà çåìÿòà. Âòîðèÿò íå ïîñëåäâà ãðåøêàòà íà ïúðâèÿ è íå ñå çàáàâè äà íàïàäíå. Æåíàòà ïðîñíàòà íà çåìÿòà, ñåãà îñòàâåíà áåç íàäçîð, çàëàçè èçâúí îáñåãà íà áèòêàòà. Åõ, ïðåäïîëàãàì ÷å òóê òðÿáâàøå äà ñå íàìåñÿ è ðåøèõ, ÷å ñåãà å ìîìåíòà äà ÿ èçìúêíà ïî-äàëå÷ îòòàì. Ïîíàâåäîõ ñå è ñå íàñî÷èõ êúì íåÿ. Âòîðèÿò ìúæ ñå ñòðóïîëè øóìíî è èçîõêà. Ïîäìèíàõ ãî è ïîãëåäíàõ êúì Àøàð, òÿëîòî é ñå èçâèâàøå â äúãà íàçàä è ìàëêèòå ëþñïè÷êè ìèòðèë ïðîáëåñíàõà ïîä ìàëêîòî ñâåòëèíà. Îïàñåí õîä, òâúðäå ìàëêî ïðîñòðàíñòâî èìàøå â óëè÷êàòà è îñòàâÿøå òÿëîòî ñè íåçàùèòåíî, òîâà ÷å íå ÿ íàðúãàõà ñè áåøå ÷èñò êúñìåò. Îòíîâî íàñî÷èõ âíèìàíèåòî ñè êúì æåíàòà, êîÿòî ñåãà áåøå ñïðÿëà è ãëåäàøå âöåïåíåíî áèòêàòà. Ïîáúðçàõ êúì íåÿ ïðåäè äà å ïîñòðàäàëà. Æåíàòà êàòî ÷å ëè íå ìå çàáåëÿçà, òÿ íå îòêúñâàøå î÷è îò Àøàðàê, à â ðúêàòà é ïðîáëåñâàøå íîæ. Äúðæåøå ãî çäðàâî è è òî íå íåïîõâàòíî. Çàå èç÷àêâàùà ïîçèöèÿ, ïðèêëåêíàëà, øóìúò îò ïàäàíåòî íà òðåòèÿ ìúæ ÿ íàêàðà äà òðúãíå íàïðåä. Êàêâî ïî äÿâîëèòå...

... ñâèñòÿù çâóê íÿêúäå èççàä ãúðáà ìè, îáúðíàõ ñå è âèäÿõ ïîëóãîëà æåíà, äúðæàùà íîæ äà ñå íàõâúðëÿ ñðåùó ìåí. Ñåâåðèàí èçêî÷è è ÿ ñúáîðè íàñòðàíè.
Ïðåäè äà èìàì âðåìå äà îãëåäàì òðèìàòà ïàäíàëè íà çåìÿòà ìúæå èëè äà ðàçïèòàì æåíàòà, êîÿòî áÿõ ñïàñèëà îò èçíàñèëâàíå è êîÿòî ñå áåøå îïèòàëà äà ìå íàìóøêà çà áëàãîäàðíîñò, çàä úãúëà íà ìàëêàòà óëè÷êà, îò êîÿòî áÿõìå äîøëè ñúñ Ñåâåðèàí, ñå ïîÿâèõà äåñåòèíà âúîðúæåíè âîéíèöè.
-- Ñòîéòå!
Ñúñ Ñåâåðèàí íàïðàâèõìå òîâà, êîåòî âñåêè áè íàïðàâèë, àêî ñðåùó íåãî òè÷àò âúîðúæåíè õîðà. Õóêíàõìå â îáðàòíàòà ïîñîêà.
Äîêàòî òè÷àõìå, ãîíåíè èç óëèöèòå íà Ñòîëèöàòà, â êîÿòî íå çíåõìå êàê ñìå ïîïàäíàëè, äðîáîâåòå ìè ñâèðåõà îò óìîðà è óñòàòà ìè ñúõíåøå îò æàæäà, à áîòóøèòå ìè ñå õëúçãàõà ïî îñòðèòå êàìú÷åòà íà óëè÷êèòå ïðè ðåçêèòå çàâîè, íå ìîæåõ äà ñè èçáèÿ îò ãëàâàòà ñè æåíàòà ñ íîæà. Ìîêðèòå íè íàìåòàëàòà ïëþùÿõà øóìíî, íî íå çàãëóøàâàõà âèêîâåòå íà âîéíèöèòå çàä íàñ.
-- Ñåãà íàêúäå?!
Ñåâåðèàí áåøå çàáåëÿçàë ðàçêëîíåíèåòî ïðåäè ìåí. Ïúòÿò ñå ðàçäåëÿøå â òðè îùå ïî-òúìíè è òåñíè óëè÷êè. Âúíøíî íå ñå ðàçëè÷àâàõà ïî íèùî, íî ñïîìåíè çàïðåèæäàõà â ãëàâàòà ìè è àç âçåõ ðåøåíèå.
-- Òóê â ëÿâî!
Õâàíàõ çäðàâî çà ðúêàâà Ñåâåðèàí è ãî ïðèäúðïàõ êúì ñåáå ñè, çà äà ìó ïîìîãíà äà âçåìåì çàâîÿ è äà íå ñå òðúøíå â ñòåíàòà ïðåä íàñ. Îò èíåðöèÿòà ñå ïîäõëúçíàõ è çàëèòíàõ, íî ñèëíàòà ìó ðúêà ìå ïîäõâàíà è èçáóòíà íàïðåä, óëèöàòà áåøå ïðåêàëåíî òÿñíà, äà òè÷àìå ðàìî äî ðàìî.
Áîêëóöèòå ïî ïúòÿ íè ïðèíóæäàâàõà äà ïðàâèì ðèñêîâàíè ïîäñêîöè ïî ìîêðèÿ êàëäúäðúì. ×óõ êàê çàä ìåí Ñåâåðèàí èçðóãàâà ãíåâíî, ïî÷òè ñå áåøå èçòúðñèë íà çåìÿòà. Âíåçàïíî ìàëêàòà óëè÷êà ñâúðøè, áåøå íè èçâåëà íà ãëàâíèÿ ïëîùàä, êàêòî ñå áÿõ íàäÿâàëà. Ðàçêðèëàòà ñå ãëåäêà ìå íàêàðà äà ñïðà íà ìÿñòî. Îãðîìíèÿò ôîíòàí â ñðåäàòà íà ïëîùàäà, òàçè èçêóñíà êîíñòðóêöèÿ ñ ÷åòèðèòå ñòàòóèè íà âåëèêèòå âëàäåòåëè íà Ìåðîàí, áåøå íå ñàìî ïî÷óïåíà, íî è ïîðóãàíà. Íÿêîãàøíèòå äîñòîëåïíè êàìåííè ôèãóðè ñåãà áÿõà îáåçîáðàçåíè, íà åäíàòà ëèïñâàøå êðàê, íà äðóãà – ãëàâàòà, ëè÷åøå, ÷å ñà áèëè èçðÿçàíè ñ öåë.
-- Àøàð, íàñàì!
Ñåâåðèàí ñî÷åøå íàïðåä è êðåùåøå äà ñå ðàçìúðäàì. Òðúãíàõ ñëåä íåãî, íî êðàêúò ìè ñå ñïúíà è óñåòèõ áîëåçíåíèÿ äîïèð íà òÿëîòî ñè ñ ìîêðèÿ êàëäúðúì. Âèäÿõ êàêâî ìå áåøå ñïúíàëî. Äî êîæåíèòå ìè áîòóøè ñå âúðãàëÿøå êàìåííà ãëàâà ñ äâå èçäúëáàíè äóïêè íàìåñòî î÷è. Êóõèíèòå ñÿêàø ñå áÿõà âòðå÷åíè â ìåí.
-- Àø, ñòèãà ñå âúðãàëÿ è ñè ðàçìúðäàé áëàãîðîäíè÷åñêèÿ çàäíèê íàñàì!
Ñêî÷èõ íà êðàêà è çàòè÷àõ êúì Ñåâåðèàí. Çàä ìåí äåñåòèìàòà âúîðúæåíè ìúæå èçêî÷èõà îò óëè÷êàòà è áåç êîëåáàíèå ïðîäúëæèõà ãîíèòáàòà.
Íå áÿõìå ñòèãíàëè è ïîëîâèíàòà ðàçñòîÿíèå äî øèðîêàòà óëèöà, êúì êîÿòî ñå áÿõìå îòïðàâèëè êîãàòî ñðåùó íàñ ñå ïîÿâèõà îùå âúîðúæåíè âîéíèöè. Íà áðîíèòå èì îáà÷å ëèïñâàøå øàðêàòà, êîÿòî èìàõà îíåçè çàä íàñ. Ìàé ñå áÿõìå îçîâàëè ìåæäó äâà ðàçëè÷íè âðàæåñêè îòðÿäà. Õðóìâàíåòî ìè áåøå ïîäêðåïåíî îò ðåàêöèÿòà íà ìúæåòå çàä ìåí. Òå ñïðÿõà íà ìÿñòî ñ ðúöå, ãîòîâè äà èçâàäÿò îðúæèåòî ñè. Îò ìíîæåñòâîòî ïðåä íàñ åäíà ôèãóðà èçëåçå íàïðåä. Òÿ ñìúêíà øëåìà ñè è ðàçòúðñè ãëàâà, îñòàâÿéêè äúëãàòà ñè êîñà äà ñå ðàçëåå ñâîáîäíî ïî ðàìåíåòå. Î÷èòå ìè ñå ðàçøèðèõà îò âíåçàïíàòà èçíåíàäà. Ïðåä ìåí ñòîåøå Ëèíà – ìîÿò ñúâåòíèê è íàé-èñêðåí ïðèâúðæåíèê. Íî â ëèöåòî é êàòî ÷å ëè èìàøå íåùî ðàçëè÷íî... Ðÿçêîòî é äâèæåíèå, áëÿñúê íà ñòîìàíà è õðèïëèâî ïîåòèÿò âúçäóõ íà èçíåíàäà èäâàù îò Ñåâåðèàí çàñèëèõà âúçïðèÿòèÿòà ìè è îñúçíàõ, ÷å òîêó ùî Ëèíà áåøå ìåòíàëà åäèí îò íîæîâåòå ñè ñðåùó ìåí.


Ñëåäâà ïðîäúëæåíèå...


Ïóáëèêóâàíî îò Amphibia íà 14.08.2007 @ 12:37:07 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ôàíòàñòèêà

» Ìàòåðèàëè îò
   Sly

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 1


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

19.04.2024 ãîä. / 00:09:49 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Äúëã" | Âõîä | 0 êîìåíòàðà (0 ìíåíèÿ)
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.