Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 736
ХуЛитери: 3
Всичко: 739

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA
:: mamasha
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСтихове вместо билет
раздел: Есета, пътеписи
автор: Vlad_Ongyl


Така ме завъртя животът, че почти през цялото лято на 2005 година се наложи да пребивавам в Лима, столицата на Перу. Градът е огромен (живеещите в него са осем пъти повече от тези в София), разположен е на тихоокеанското крайбрежие, а сградите му са в преобладаващ колониален стил на архитектурата. Характерни са дървените балкони, сякаш залепени за каменните постройки, повечето от които са строени преди няколко века.
Лима, както и всички южноамерикански столици - с изключение на Буенос Айрес и Сантяго де Чили - е град на контрастите. Понякога само тясното платно на една улица е границата между края на аристократичен квартал и началото на друг - с порутени сгради и мръсни улици.
Впрочем, като цяло, Лима е един доста замърсен град. Донякъде това се дължи на факта, че повече от 15 години там не е валял дъжд. (Което не пречи сутрин улиците й да са влажни - следобед, около 18 часа, от небето започват да се спускат миниатюрни влажни капчици, подобно мъгла, които до ранните часове на следващия ден образуват малки локвички по улиците и тротоарите. Местните наричат явлението llovizna.)
Един ранен следобед, завършвайки дълга и изпълнена с вълнение обиколка на многобройните антикварни магазинчета, наредени едно до друго до "Площадът на оръжието", се отбих в малка уличка, привлечен от аромата на кафе.. Макар че няколко от южноамериканските държави да са едни от основните световни производители на кафе, като цяло то не е твърде популярно на континента, а специално в Перу - още по-малко. Los limenos (лиманчани) предпочитат вкуса и аромата на чая.
Кафенето беше малко и тъмно заради тесните прозорци, и със стени, опушени от цигарен дим. При влизането ми към мен се насочи слабо момче със среден ръст на около 16-17 години, облечено в износени, но чисти дрехи. Чертите на лицето и цветът на кожата му говореха, че във вените му тече смесената кръв от две раси - hispano-americana, както се казва там.
- Adelante, por favor! Заповядайте, моля! - покани ме то.
Огледах се - обстановката не бе предразполагаща към едно спокойно уединение, така необходимо за ритуалната чаша кафе, но, от друга страна, гласът на момчето бе учтив и дружелюбен.
Седнах на малка масичка близо до масивен дървен плот и поръчах. Момчето донесе чашката, после застана встрани и със смутена усмивка попита:
- Вие сте чужденец, нали, senor*?
Отговорих му, че е познало, и се заех с кафето. Момчето тихо се отдалечи и приседна зад плота на ниско дървено столче. Виждах, че често поглежда към мен, даже когато разнасяше поръчки по другите маси. Накрая любопитството му надделя, то дойде и ме попита може ли да поседне за малко при мен.
- Казвам се Хуанито, senor. Работя тук и отдавна, и отскоро, а работата ми харесва, защото се срещам с различни хора, но скоро сигурно няма да съм тук.
Оказа се, че Хуанито пътува често, и то не само в Перу, а и из цялата Южна Америка. Притежавал скитнически дух, който често ставал причина да напуска места и работа, които харесвал, да събере набързо своя багаж и да се метне на първия автобус, тръгващ от най-близкият терминал.
- Тези, които не познават магията на пътя, според мен са нещастни хора - или поне не познават истинското щастие. Нищо не може да замени усещането за дълъг път към непознати места. Път без пътник и човек без път са тъжно нещо, senor.
Каза ми, че е бил в почти всички страни, намиращи се на континента. Движел се пеша, понякога на автостоп, но най-често с автобус. И тук той сподели:
- Аз съм поет, senor - пиша поезия. Пиша за градовете на моята родина - за Мачу Пикчу - градът-легенда, за Куско - дрената столица на инкската империя, за Пуно, разположен на брега на най-високото в света езеро Титикака, за граничещият с ледниците на Андите Бял град - Арекипа. Пиша за хората от Колумбия, Чили, Еквадор, Боливия, Аржентина. Пиша и за моите любови - най-често несподелени... Когато ми се налага да пътувам с автобус, качвам се и казвам на шофъора, че съм един странстващ поет без пукнато sentimo** в джоба, и затова не мога да платя билета си. Вместо пари му подарявам мои стихове. Така всъщност плащам билета си. И никога не е имало даже един случай някой да ми откаже...
После Хуанито ми каза едно свое стихотворение. В него ставаше дума за момиче, срещнато случайно на улицата, с което той се разминал, уви - завинаги. Но въпреки толкова кратката среща момичето е останало в паметта му - красиво и нежно, и изчезващо в далечината.
Разделихме се като приятели. След няколко дни се запътих към познатото място. Всичко си беше както преди - същите маси и столове, същият цигарен дим се стелеше над тях. Единствената разлика бе, че вместо Хуанито ме посрещна възрастен мъж с индиански черти на лицето и небрежна усмивка.
- Хуанито? Да, той работеше тук допреди два дни, но вчера сутринта просто не дойде на работа, Вижте, senor, yo lo conozco bien***. Той е скитник по душа - трудно се застоява на едно място. Работлив е и много добър, но някой ден неочаквано нарамва свочта mochilla**** и тръгва по белия свят - накъдето му видят очите. В тоя смисъл аз повече не мога да разчитам на него. Често след някое от неговите внезапни viajes***** той се е връщал тук, за да търси работа, но уверявам ви, този път няма да я намери...
Тръгнах си, без да седна. На улицата ме посрещна започналата llovizna. Вървях и си мислех за момчето-поет. Може би сега Хуанито също вървеше по някоя улица наблизо, вглеждайки се в лицата на преминаващите момичета с надеждата да срещне, но този път да не се размине мимоходом с Голямата любов. Или пък в някой скърцащ от старост автобус шофъорът чака времето на първия престой, за да прочете стихотворението-билет, а на някоя от последните седалки, залепил лице до стъклото, Хуанито мисли и пише наум своята първа поема.


* Senor - господин;е
** sentimo - най-малката монета в Перу
*** Yo lo conozco bien - Познавам го добре
**** mochilla - раница
***** viajes - пътувания


Публикувано от aurora на 25.06.2007 @ 14:09:12 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   Vlad_Ongyl

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 5


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

18.04.2024 год. / 22:16:36 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Стихове вместо билет" | Вход | 5 коментара (14 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Стихове вместо билет
от esperanca (medina@dir.bg) на 25.06.2007 @ 14:18:15
(Профил | Изпрати бележка)
Завиждам на този малък Хуанито, какъв щастливец е той.
Благодаря ти, че можах да прочета разказа, напомни ми за един мой коментар тук, че щастието всъщност е път, не цел.
Хуанито, който е скрит във всеки един от нас, поне този, дето е в мен ,ще остане винаги с "Широко затворени очи".
Радвам ти се!!!


Re: Стихове вместо билет+++
от hudojnika (velimir.petrov@dir.bg) на 25.06.2007 @ 15:50:47
(Профил | Изпрати бележка) http://www.velimirpetrov.dir.bg/
Казано на художнически език - започнато е като скица, пътна наброска, но е станало картина: носеща свежеста и алапримата на смелата-можеща четка. Рядко се случват такива творби;
сочни, уж пъстри, а патинирани и дълбоки. Улучена работа! Браво.
Неволно си спомних за Борис Шивачев - Ел Поето Пелегрино - Пътуващият поет, починал твърде млад в софийския си апартамент от костна туберкулоза, пристегнат с гьонени корсети... но оставил нежни и точни поетични пътеписи в "Писма от Южна Америка"... Сега ще надникна да видя кой се крие зад Влад-Онгил... Реверанс!


Re: Стихове вместо билет
от esperanca (medina@dir.bg) на 25.06.2007 @ 17:23:20
(Профил | Изпрати бележка)
Извинявай, че ти пиша втори коментар, но ми напомни едно друго пътуване до Santiago de Compostela, което се отнася за едно духовно пътуване. Не зная дали човек си избира пътя, или пътят си избира него, но нито мястото , нито човекът след това са същите.


Re: Стихове вместо билет
от Ufff на 15.02.2008 @ 21:30:31
(Профил | Изпрати бележка)
Доволна съм, че макар и наужким, попътувах с теб и Хуанито.)
Поздрави!


Re: Стихове вместо билет
от Bukvist (ventura@dir.bg) на 07.03.2017 @ 09:40:31
(Профил | Изпрати бележка)
Увлекателна история за непознати страни и хора. ?Por que no compraste el libro con versos y no tomaste autógrafo de Juanito? Би било интересно да ги прочетем в Хулите.