Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 734
ХуЛитери: 4
Всичко: 738

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy
:: tehnomobi
:: pastirka

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПарченца от живота - 5
раздел: Разкази
автор: jeck

Четях много вечер. Майка ми и баща ми ставаха да ми гасят лампата но аз отново си я светвах, или пък си свързвах батерийка с ел. крушка и светейки си по такъв начин, четях под леглото или под одеалото.
Така си развалих очите и в IV-ти клас сложих очила. Майка ми го преживя много тежко. Помня, че все ме изпитваше на часовника в кухнята или на номерата на колите, когато вървяхме вън по улицата и аз все се чувствах уплашен - дали ще успея да видя или не.
Поне през летата бях извън града. Всяко лято ходех на селото на майка ми и изкарвах там ваканцията (с изключение на времето, през което ходих на лагери - 4-5 пъти от IV-ти до XI-ти клас). Станево беше (и сега е) едно закътано място, не чак толкова колкото много други села преобразено от "социалистическия прогрес" в селското стопанство (който наред с известно подобряване на бита на село уеднакви и обезличи селата).
Особено самобитна и привлекателна е местността която го заобикаля - между селото и Дунава - това са били блата, които след построяването на дигата край реката са били пресушени - едно все още донякъде диво място.
Там, дори да не излизах навън, само да обикалях двора по цял ден, пак бях в постоянен досег със Слънцето и Въздуха. Ето и сега в мен нахлу картината на своеобразните постройки в двора - голмия навес - плевник, дето му викат "кош", кошарата, която преди 9-ти септемри е била пълна с добитък, пък сега я ползваха за зимник. Прабаба ми и прадядо ми почти не знаеха български - само влашки. (През Руско-турската война в началото на XIX в. при отстъплението на воиските на ген. Дибич Забалкански, част от селото преминало с тях оттатък Дунава, във Влашко, и се върнали по родните си места след Освобождението, тъй че няколко поколения се били порумънчили). Сякаш сега вдъхвам аромата на сеното, което дядо ми с неговия приятел - каруцаря Митко Рацоина докарваха с големите каруци и го складираха на тавана на кошарата.
Там играех със съседските деца, които се чувстваха навсякъде у дома си, като рибите в голямата река, а аз оставах напрегнат между тях. Все пак ходехме на Дунава, излизахме вечер на кино.
И тук - на село - доста време прекарвах над книгите. "То какви ли книги" - си мисля сега - "Село Ведрово", "МТС", "Село край завод" на Ст. Ц. Даскалов - се въргаляха над гардероба (сигурно ги бяха дали безплатно, или като награда на вуйчо ми - зам. директор в едно машинотракторно училище в съседното село). По едно време намерих и четох едно старовремско издание на "Вертепъ" на Зола.
...................................................................................
В Сливен, в блока, имахме банда от 7-8 момчетии, всичките родени между 1954 -1959, всичките по-големи от мен. Аз излизах да играя с тях, но се чувствах притеснен, боях се от подигравките, от майтапите им, от грубостите. А те пък, като, са усещали моята боязливост и чувствителност, още повече ме вземаха на подбив.
Сред тях поне научих за поп-музиката и поп съставите. Някои вземаха плочи на поп-групи, разменяха ги с други момчета. Най-важното, което научих, беше да слушам предаванията на радио "Свободна Европа" с поп-музика. Започнах да ги слушам в VII-ми клас, най-вече предаванията на Румънската редакция - "Метроном". Особено в неделя това бяха 4 часа поп-музика - от 14 до 18ч. - бях залепен за радиото въпреки лошото предаване (постоянно работеха заглушаващите станции на "социалистическите" страни).
Често бродехме по реката - коритото тогава беше много по-чисто, нямаше още толкова много боклуци, нямаше толкова много бари за пране на килими и одеала, а и багрилните цехове на текстилния комбинат горе в "Боаза" все още не бяха се разработили с пълна пара (в по-късни години реката вече течеше постоянно сменяйки цветовете си: червено, синьо, зелено и т. н...). Водата беше бистра, имаше риба: мрени, карабалъци (мисля народно име на кефала), кротушки... Ловяхме с ръце, а най-често - като вържеш презрамките на потника - и става като мрежичка…
… Сега като вървя край реката и виждам как съседните къщи са си изхвърляли всякакви боклуци в коритото и пак деца (но сега много по-рядко) слизат в коритото да си играят - си мисля - "Как могат тези деца да влизат да играят сред боклуците?". Но после си давам сметка: " Всъщност те не знаят, че там е мръсно, че това корито на реката е замърсено, те не са го виждали по-чисто.
Нещата, които вижда човек през детството си, нещата, които го обграждат през детството му, неизбежно остават най-чистите, поради свежестта, непринудеността, непокътнатостта, невинността на детските сетива, съзнание и възприятие... Всъщност това за тях е чистото корито на реката.
Как девалвира усещането, представата за чистота с поколенията, когато замърсяването расте около нас!


Публикувано от BlackCat на 03.06.2004 @ 02:10:00 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   jeck

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 4


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 15:21:50 часа

добави твой текст
"Парченца от живота - 5" | Вход | 3 коментара (5 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Парченца от живота - 5
от Marta (marta@all.bg) на 03.06.2004 @ 07:33:04
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
jeck, чета "парченцата" с удоволствие, спомних си как четях със синьо, туристическо фенерче под одеялото, баща ми държеше тока да се гаси при лягане, за щастие не сложих очила.
Много от спомените ти са ми близки, въпреки че детството ми е било 18- 20 години по- късно.


Re: Парченца от живота - 5
от 4i40 на 03.06.2004 @ 08:04:43
(Профил | Изпрати бележка)
Тази сутрин попаднах на това "парченце". Много е хубаво, сякаш мои мисли и преживявания са там. Имате голям талант на разказвач и в същото време оставяте и доста подтекст. Поздравления! Обещавам си, довечера да прочета всичко публикувано от Вас!


Re: Парченца от живота - 5
от Ufff на 30.06.2004 @ 01:36:45
(Профил | Изпрати бележка)
Е, тук и аз си разпознах парченце-с "фенерското" четене.Все повече се убеждавам, че е било масово явление."Днес не се практикува./Пък и комп-а трудно би се замаскирал под одеалото:)/