Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 657
ХуЛитери: 6
Всичко: 663

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA
:: diogen
:: Marisiema
:: pavlinag
:: pastirka
:: rajsun

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСизиф
раздел: Разкази
автор: Ognian

СИЗИФ


Не знаеше защо прави това - облян в пот, с мъка да се изкачва винаги нагоре. С огромният товар на гърба му. Откакто бе роден, камъкът се беше сраснал с него.
Беше като брат, като ръката му, като крака му. Огромният камък беше в тялото му. С едно трепване на клепките си Сизиф се извърна обичайно назад, за да види гърбицата. Нормално беше да не я чувства, беше част от него. Не му тежеше, все едно на някой минувач да му тежат раменете. Огледа се - мъже и жени се изкачваха до него към върха. Никой нямаше гърбица, но това не го тревожеше, защото камъкът върху него беше направен от плът.

Така минаха години. Сизиф и гърбицата му постоянно се изкачваха с другите хора по пътя до върха. Вървяха нагоре, тъй като това беше животът им. Един ден Сизиф се умори. Реши да седне на земята. Обърса потта си, извади бутилката с вода и жадно отпи. Слънцето беше силно, планината беше бляскава и зелена днес, а днес продължаваше безкрай.

Погледна примирено към върха, на който се беше изкачвал стотици пъти с товара си. Внезапно разбра колко му харесва да крачи, натоварен с гигантската тежест по тясната пътека.

За кой ли път, отново щеше да носи каменното си тяло към висините.

Усмихна се и закрачи опитно към скалата.

Сизиф беше свикнал и обичаше бремето си. Така щеше да живее.



НЕНАПИСАНАТА БИБЛИОТЕКА


Ненаписаните книги са най-хубавите, защото са част от незнайната мечта. Ако ги напишем, неизбежно някой ще им намери недостатъци. Авторът може да се разочарова от това, което е написал.

Така, като част от въображението, като част от бъдещето, което не сме преживели, тези книги са още по-привлекателни.

Ненаписаните стихотворения са прекрасни, тъй като никой не е казал, че не ги харесва. Те не са напечатани, никой не ги е чел и критикувал, и точно това се нрави на поета.

Такива книги и стихотворения са много скъпи на автора, защото са само в него, и винаги може да каже на другите, че са чудесни, но само той знае това, а другите - не. Защото творбите може и да са бездарни, но пак само той знае това, а другите - не.

А сега представете си библиотека единствено от ненаписани книги и стихотворения. В нечия ленива глава, която се възхищава на бъдните си велики произведения, простиращи се на метри лавици. Разхождам се колебливо край стените от книги, на които бих могъл аз да съм автор. Изваждам том, подвързан в червен марокен и се зачитам с небрежно възхищение. Ха, че как съм могъл да напиша такъв изящен и оригинален текст! Взимам друга книга, внимателно разгръщам страниците, приближавам я до очите си. В следващият час я чета с вълнение, с влажни очи, казвам си, колко е силна. Колко щях да я обичам.

Само да я бях написал…

Веднъж оставих една ненаписана книга, като че ли най-любимата ми, на рафта. И тъй като ненаписаната ми библиотека е огромна, не можах никога вече да я намеря. Години я търсих, без успех.

Но, не съжалявам, толкова много ненаписани книги притежавам.


ДРУГИТЕ


Мнозина се страхуват от другите - пихтиести медузи с пипала и човешки, умни очи, малки зелени човечета, които ще ни завладеят без никаква съпротива. Извънземните, могъщи вселенски създания от далечни светове. За тях се говори , че ще ни превърнат в слуги, в домашни животни, ще бъдат господарската раса на малката ни планета, изгубена в Безкрая. Твърди се, че може и да ни помогнат да преодолеем пороците, да загасим войните, да нахраним гладните, да победим една страшна болест със страшно име, срещу която няма лек. Някои казват, че намеренията на космичните твари са неизвестни, защото изобщо не можем да си представим каква е психиката им, а целите им са неподвластни на нашето въображение. Предполага се, че те търсят нов, светъл и топъл свят, като земния и бягат от студените, черни глъбини на Космоса.

Едно е сигурно - никой не подозира, че приземяването отдавна е факт и завладяването е извършено безшумно и безумно. За нас. Медузите са вътре в хората - влязоха в тях, докато спят. Озъбените, разумни биологични видове леко и тихо се промъкнаха в нас и сега живеят в телата ни.

Карат ни да се мразим и изтезаваме, да се убиваме и оскърбяваме, да воюваме, да се унижаваме. Да, хората обичат децата и родителите си, с любов и усмивка се отнасят към приятелите си. Опитват се да бъдат добри един към друг, да си помагат, и това се случва милиони пъти всеки ден.

Но никой не знае, че това не сме ние, а те! Те, които живеят в нас и са нас, обичат децата си, родителите, приятелите. Създават прекрасно изкуство, строят огромни градове, лекуват болести, изпращат кораби в Космоса. Не, ние - ние, хората сме мъртви от векове.

И може би така е по-добре.

СВЪРШЕНО Е


Понякога безпричинно започвам да ровя в чекмеджетата. Премятам през ръцете си листове хартия, които неизвестно защо съм запазил. Ровя из тубички с лепило, чернобели снимки, ненужни документи. Тефтерчета с телефонни номера на хора, от години потънали в забравата, и на които никога не се обаждам. Празни кутийки и пликове, кламери, тетрадки, касети, жълти изрезки от вестници, стари писма на хора, които обичах. Прах и спомени.

Внезапното усърдие, с което бъркам в чекмеджетата е привидно безсмислено. Знам защо го правя. Опитвам се намеря нещо, което безвъзвратно съм загубил - миналото. То е като лутане в черен тунел, без никаква светлина в края. Мълчаливо свивам рамене и се оставям на милостта на вечният победител - Времето.

Чекмеджето се затваря и миналото ми изчезва. Свършено е.


Публикувано от BlackCat на 25.11.2006 @ 22:04:43 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   Ognian

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 5


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 17:19:35 часа

добави твой текст
"Сизиф" | Вход | 4 коментара (9 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Сизиф
от jonkata на 25.11.2006 @ 22:47:55
(Профил | Изпрати бележка) http://littlejody.wordpress.com/
И теб ли те мъчи състояние на очакване, Огнян?
Нещо магично и завладяващо има в текстовете ти, поради медузите или защото ме отпратиха в МАГАЗИНЧЕТО "Сполука", не знам.
Поздравявам те!


Re: Сизиф
от Ognian на 26.11.2006 @ 10:03:47
(Профил | Изпрати бележка)
jonkata, благодаря! Предполагам, че ме мъчи това, което измъчва и другите хора.
А медузите дали са в нас, всеки сам ще реши.

]


Re: Сизиф
от pc_indi (pc_indi@mail.bg) на 26.11.2006 @ 00:23:19
(Профил | Изпрати бележка) http://indi.blog.bg/
Хубав текст, Огняне!
За Сизиф... Всеки чивек е един Сизиф, който търкаля камъка на битието и целта си "нагоре". Сетих се за една народна... притча, да речем: На един човек му се виждал доста тежък и труден живота и веднъж в пристъп на безсилие възкликнал към Бог: " Много е тежък кръста ми, Господи! Едва издържам вече!" Тогава Господ го въвел в склада с кръстове и му предложил да си избере такъв, който ще носи по- леко. Човека дълго пробвал ту един, ту друг, накрая се спрял на един и казал: " Избирам си този. Той ми се вижда най- лек". Тогава Бог му казал: " Ами, това си е твоя..."
За Ненаписаната библиотека също си прав.Носиме толкова ненаписани книги в себе си... В различни жанрове . И всеки оставя поне една, макар и единственият носител да е само личната му , дори и да е апокрифна -история. А жанра е този, който най- добре изразява същността ни. Дали ще се превърне в бестселър, зависи от таланта ни да живеем и изразяваме живота.
За Другите... Мислиш ли наистина, че някой друг " живее" чрез нас? Според мен, не бива да прехвърляме отговорността за постъпките си, щастието, или нещастието на друг. Трябва да усещаме същината и избора си. Дори "друг" да ръководи живота ни, трябва пак дейно да участваме в него. Ако някой на друг, за да живее, сме му необходими ние, трябва да отстояваме и своите " условия".
За Свършено е... Да, определено Времето е победител, но докато то се заиграва и с нас, все още не е свършено.
:)
Текста ти тласка към размисли и може би се поолях с коментара. Хубав и дълбок текст. На първо четене това си изрових и коментирах.
Поздрави!:)


Re: Сизиф
от Ognian на 26.11.2006 @ 10:09:45
(Профил | Изпрати бележка)
pc_indi, благодаря! Прав си, че Друг ръководи живота ни. Много вярвам в това, няма нищо случайно. Но прав си, че и това не трябва да бъде причина да не отговаряме за действията си, или да се оставим бездейно на живота да ни влече без посока.

А Времето е винаги победител.

]


Re: Сизиф
от copie на 26.11.2006 @ 06:32:28
(Профил | Изпрати бележка)
Внезапното усърдие, с което бъркам в чекмеджетата е привидно безсмислено. Знам защо го правя. Опитвам се намеря нещо, което безвъзвратно съм загубил – миналото.

май всички те разбираме, поне тук :)

аз лично се ядосвам, че си ги пуснал наведнъж

поздрав, без съмнение! :))


Re: Сизиф
от Ognian на 26.11.2006 @ 10:12:55
(Профил | Изпрати бележка)
copie, благодаря! Добре е да знам, че има хора, с които се разбирам. Дори и виртуално.

Поздрав!

]


Re: Сизиф
от kristi на 26.11.2006 @ 12:58:09
(Профил | Изпрати бележка)
А коя от твоите същности- остатъка от човека или новото зелено малко внедрило се в теб, мечтае за ненаписаните книги, защото са част от незнайната мечта? Коя от двете обикна гърбицата си и бремето да изкачва върха? Коя търси себе си в безбройните чекмеджета, за да заблуди себе си, че вечният победител- Времето е оставил все пак драскотина, която да напомня, че е имало обич?
А ако не Те са ни обсебили, а Ние сме ги примамили, за да се спасим, поставяйки ги в подчинение да творят зло, пъти по-малко от закодираното в тях унищожително Зло?
Аз нямам отговори на тези въпроси.
Твоите тексттове ме провокираха да ги задам....
А иначе- малкият свят е за малките хора, които живеят себе си , отдавайки се на съвсем простички неща :)))

Поздравите ми за написаното от тебе- искрени!


Re: Сизиф
от Ognian на 26.11.2006 @ 19:42:31
(Профил | Изпрати бележка)
Kristi, но разбира се, че малките, обикновените хора владеят този свят, ако това искаш да ми кажеш. Светът е наш, на неизвестните, анонимните, защото сме мнозинството. И защо мислиш, че само зло има на света? Има и добро, което като че ли винаги побеждава. Или така ми се иска.

И благодаря!

]