Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Anyth1978
Днес: 1
Вчера: 1
Общо: 14145

Онлайн са:
Анонимни: 535
ХуЛитери: 6
Всичко: 541

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LioCasablanca
:: Heel
:: Marisiema
:: LeoBedrosian
:: Georgina

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаВярата не е познавателен, а жизнен акт
раздел: Есета, пътеписи
автор: oziris

Въпреки, че изглежда странно - не разумът, а именно вярата играе най-важна роля в осъзнаването и израстването ни като личности, в сформирането на психиката, вътрешния ни свят, светогледа и дори понятийната ни база. И в този ред на мисли, за всеки човек може да бъде само полезно да си даде сметка какво собствено е вярата.
„Вярата не е познавателен, а жизнен акт"
За да напиша теза - или съответно антитеза - е необходимо единствено да приема или отрека мисълта, изложена в заглавието. Лесно, нали? А ако просто не съм съгласен с формулировката му? Ами - не знам. Единственото, което ми хрумва е да изясня понятията, да изложа аргументите си защо според мен то е неправилно зададено, да го поправя и… да се надявам да не получа двойка (но ако тръгна да разсъждавам върху мисъл, с чиято формулировка не съм съгласен, така или иначе ще ме постигне гореспоменатата участ, тъй че едва ли имам какво толкова да губя - освен може би време и нерви).
Вяра. Първо, нека изясня какво имам предвид под вяра. Повечето хора, като чуят тази дума, веднага я асоциират с православието, с Бог, със задгробен живот и така нататък. Нищо общо.
Фактът, че този вид вяра е напълно излишен за разумния човек и че през цялата човешка история е играл - а, както се очертава, още доста дълго ще продължава да играе - роля само и единствено като патерица за ума (която безспорно би била полезна за човек, изгубил способността да ходи, но определено никога няма да му помогне отново да я възвърне, ако разчита само на помагалото)
считам за безспорен и всеки коментар по него - излишен.
Аз нямам предвид тази вяра.
Вярата е нелогична и неемпирична. По същността си тя е сравнима единствено с чувствата, тъй като при нея се извършва качествен скок, без преди това да се е получило нужното количествено натрупване. Тя е преминаване от едно състояние в друго, без за това да има някаква логична причина и без да са необходими междинни етапи.
Познанието - точно обратното - е и логично, и емпирично. Валидно е при всеки възможен случай (това е една от основните му характеристики) и е напълно провериуемо. При него качественият скок се извършва на етапи, като за всеки от тях е необходимо количествено натрупване на информация, нейното систематизиране и правенето на заключения въз основа на всичко това.
От изложените определения следва, че тези две понятия са напълно противоположни и следователно между тях не може да се сложи знак на равенство (каквато функция в речта изпълнява глаголът „е").

Дотук добре. Съгласен съм, че вярата не е познавателен акт и не мисля, че е нужно да привеждам друго доказателство, освен очевидната противоположност на самите понятия - вяра и познание. Но втората част на тази мисъл, а именно: вярата е „жизнен акт" е напълно неуместна за мен. Словосъчетанието „жизнен акт", аз разбирам като „действие, което се извършва от живо същество (очевидно разумно) през жизнения му цикъл". Видимо, тук няма никакво противоречие - да, наистина вярата ни съпътства през целия ни жизнен път, обаче… тя не е и не може да бъде никакво действие, никакъв „акт".
Вярата е състояние. Нея или я има, или не. Като вносна лампа - или е ON, или е OFF, средно положение няма.
Вярата формално е въпрос на избор - ти сам избираш дали да вярваш или не в нещо или на някого. Но дали практически това е така?
Нито аз, нито вие вярваме, че белината „Аче" изпира по-добре и е „най-добрия избор", или пък че „Пе-ралнята живе-е по-дълго със Кал-гон", но... когато постоянно ти набиват в не особено интелигентната глава едно и също (та нима една интелигентна глава ще се остави да промиват така безочливо и нагло нейното съдържание?) просто няма как да не повярваш. Впрочем, същото е и с вярата във Всемогъщия Бог, който, освен света, е създал и царете (и мултимилиардерите) и - логично - всичко в него е толкова безупречно и съвършено (почти колкото почиствателните свойства на „Пронто"), че просто няма накъде повече; и как иначе, като не друг, а именно Той го е създал. Но аз обещах да не го коментирам изобщо това - извинете, просто не се сдържах да не направя тази леко груба аналогия.
Е, май излиза, че вярата не е много-много въпрос на личен избор все пак (че е избор, избор е, но дали на самия индивид?), ами си е повече въпрос на внушение. Ти може и да не вярваш, че Статуята на Свободата може просто ей така да изчезне, но когато Дейвид Копърфийлд ти го „покаже" нагледно - започваш да се замисляш.
Някои може би ще възразят, че дотук посочените примери обхващат само сетивната вяра, тоест, тази, която е свързана строго с видимите неща. Нека тогава разгледаме и друг случай.
Колкото и парадоксално да звучи, науката също разчита до огромна степен за своето развитие и обогатяване именно на вярата. Не на всеки ще му се отдаде някога възможността да провери дали скоростта на светлината действително е 299 792 458 м./сек. във вакуум и дали Айнщайн не е допуснал всъщност някоя огромна грешка в изчисленията си (което важи със същата сила и за привържениците на квантовата теория, понеже и Макс Планк може би все пак нещо не е домислил както трябва). Тъй че, като че ли излиза, че до известна - направо до голяма - степен за да се отдадеш на науката трябва да вярваш в нея.
На мен лично тези разсъждения и примери са ми достатъчни да не се съглася с мисълта, изказана в заглавието и да я поправя по следния начин:
„Вярата не е познавателен акт. Тя е състояние - състояние, което избираш сам или някой - умишлено или не - ти внушава."
Вярвам, че доказах твърдението си.


Публикувано от hixxtam на 11.07.2006 @ 13:16:16 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   oziris

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 14:22:18 часа

добави твой текст
"Вярата не е познавателен, а жизнен акт" | Вход | 3 коментара (6 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Вярата не е познавателен, а жизнен акт
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 25.01.2010 @ 13:27:40
(Профил | Изпрати бележка)
Жалко, че вярата не участва в сформирането на "питейната" ни база ;)


Re: Вярата не е познавателен, а жизнен акт
от victoria на 11.07.2006 @ 14:45:44
(Профил | Изпрати бележка)
Вярата е желание за оцеляване. Нищо друго.
(Според мен.) Бъди ! :)) И мечтите си сбъдни ! :))


Re: Вярата не е познавателен, а жизнен акт
от libra на 11.07.2006 @ 15:16:57
(Профил | Изпрати бележка)
любимата ми тема..
и си прав, тя е състояние и е избор, а това дали е твой избор или е внушен зависи и от ред външни фактори които не винаги не зависят от нас..
имам два случая на хора повярвали в Бог, единият - най добрия ми приятел мир на душата му преди да си отиде повярва, а другият - един познат лекар, който ми казваше - знаеш ли какъв стрес ми беше когато открих че има Бог..
дълга тема..
oziris до утре да си повярвал в Бог )
шегичка )
есето е добро и ме размисли до там, че ти написах доста дълъг коментар който после изтрих, няма смисъл от повече думи, наистина си е вътрешно състояние и няма човек който да не вярва в нещо..

п.п.ама с каква лекота ги пишеш тези есета..