СМЪРТТА
Трябва да разберем смъртта и да я опишем. Това е важно за живота. Човек се появява от тъмнината на утробата и тялото му отива в нищото. Смъртта е състояние на плътски преход към нищото. Умирането е граничната случка. Понякога е и избавление.
Смъртта е свързана с основния въпрос на битието за всички цивилизации и култури - какво следва след нея? Дали смъртта на тялото е краят и на душата, и ако не, какво има после. Точно заради това хората са създали религиите, за да им го обясняват. Да ги успокояват. По-добре е, ако знаеш, че има живот след живота.
Повечето хора не искат да говорят за смъртта. Не е прието. Ако го правиш, често те считат за странен или луд. Но това е нежелание, родено от страх.
В световната литература има безброй описания на красива, възвишена смърт. За Джон Кийтс тя е нежна, кадифена нощ, за Гъоте е сладката почивка на уморения странник, за Байрон, Ботев и Петьофи е горда саможертва, в името на свободата. Но само обстоятелствата около смъртта са такива. Смъртта е гадно, гадно нещо. Няколко пъти се появи край мен и знам това. Самото събитие е отвратително, отблъскващо, недостойно. Всичките есенни, мрачни дни от началото на Сътворението, когато вали черен, студен дъжд, не са толкова подтискащи, колкото една секунда от смъртта.
Смъртта е най-голямото унижение за разума. Това е мигът, когато съзнанието е поставено на колене, защото несъвършеното му обиталище е разрушено. Това е най-голямото изпитание за духа, тъй като прекрачва границата и се изправя пред непознатото съществуване. Мисля, че това е най-опасният момент, когато можем да загубим душата си. Защото тя е уплашена и се лута безсилно над тялото. Незнанието тук, може да е вечно.
Постоянно се твърди, че има хора, които не се страхуват от смъртта. Това, естествено, не е вярно. Има изключения, но те са за безумците. Няма нормален човек, който да не страхува.
Парадоксалното е, че идеалната, безсмъртна душа се храни от биологични съставки, докато е в телесното убежище. Тялото поддържа съзнанието, подхранва го с енергия и така то живее.
Ето един триумф на материализма, би казал един материалист.
Но това е само, когато съзнанието пребивава в крехката си черупка. След като излети от нея, никой не знае какъв е пътят. Освен най-важното - че може да съществува без плътта.
Ето един апотеоз на идеализма, би казал един идеалист.
Когато умрем, плътта ни се превръща в пръст, мазен чернозем и елементи. Най-плодородните земи са над ковчезите. Над тях избуяват гори и цветя. Градските гробища обикновено са най-зелени. Абсурдно е, но гробищата дават живот.
Семейните гробници са добра идея. Това е твоя, позната територия. Близките ти десетки години са я обогатявали с костите си. Друго е да спиш в земя, която баща ти е наторил! Бащина земя. Ето един друг вид собственост. Няма нужда от нотариален акт. Земята е само твоя, изначално, и там ти е мястото. Семейният гроб наистина е само твой. Чака те много години, търпеливо. През това време ти мразиш, обичаш, бориш се, радваш се и се гневиш. Живееш. Но той все те чака. Тихо и неумолимо. За да легнеш кротко там най-сетне.
Но това е само тлението. Духът, второто издание на съзнанието, самостоятелната енергия, има съвсем различна съдба. Точно тук е разковничето. Това е, което не знаем. Вярваме, че го има, но абсолютно нищо не знаем. Религиите се опитват да ни го кажат.
Имало е хора, които не са вярвали в това. Затова в някои примитивни култури се е практикувало предсмъртното човекоядство - когато човек умирал, близките му го принасяли в жертва, преди да умре и го изяждали - така продължавал да живее чрез тях.
В антична Гърция, в Халикарнас, царувал цар Мавзол. След края , спътницата му Артемиза издигнала първият в света мавзолей, в негова чест. После изгорила съпругът си, смесила праха в чаша вино и я изпила. За да бъде винаги с нея. Толкова много го обичала.
Аз вярвам, че сме създадени от Бога. Създал ни е от от елементите. Съединил ги е и се получил разум. От малката си временна спирка - Земята, мисля, че това е най-великото и прекрасно нещо, някога правено във Вселената.
Не се съмнявам, обаче, че има други временни спирки във Всемира, където друго съзнание вярва в това, в което и аз вярвам. Колко и те да са безмерно различни от нас, не може да не е същото.
Когато живеем, ние бавно умираме, без да осъзнаваме това. Смъртта е част от живота и е в нас. Постепенно се пълним със смърт, без да я подозираме. С всеки изминат миг. Всеки ден, който, както знаем, никога не се повтаря, ни приближава към смъртния ни одър. Всеки ден пътуваме с един милиметър към небитието. Ужасно е, но е така.
Това най-слабо се усеща на младини, а най-силно след определена възраст.
И времето минава съвсем различно. Като си млад времето е древно, историческо понятие. Всяка година е равна на геологическа ера.
Но, когато остарееш, всяка година е равна на ден. Защото стремглаво се носим към гроба. Все по-бързо. Много е тъжно, но е вярно.
За смъртта често се казва, че тя не е страшна, страшна е мисълта за нея. Страхът от нея. Това е несериозно.
За мен няма разлика. Смъртта си е смърт. С мисъл за нея или без. Никой не може да ги раздели.
Смъртта е най-често болка и страдание, които поразяват обвивката. Някога философът-император Марк Аврелий писал, че болка няма, има само представа за нея. Може би, защото бил господар на света, считал, че може да заповядва и на страданието. Сигурно на прага е разбрал колко се е заблуждавал.
Понякога умираме в тежки мъки, сред телесни течности, и никакви опиати не могат да ни помогнат. И, да, тогава смъртта е избавление. Но дори и в този случай, мисля, че в някое далечно, малко, необезумяло ъгълче на съзнанието, човек пак се ужасява от края.
Смъртта е най-самотното човешко действие. Когато свършваме, близките ни са съкрушени и скърбят. Но никой от тях няма да сподели смъртта ни, за да не сме сами там. Никой няма да те подкрепи, като умре с теб. Колкото и да те обичат. Винаги си сам пред границата. А и нали един ден ще бъдем заедно.
Всеки иска лека смърт. Бърза, мигновена, да не разбереш какво ти се случва. Искаме, когато удари часа, да заспим и повече да не се събудим. Не всеки, обаче, е благословен с такъв изход.
Това е един много сериозен повод да бъдем смирени, да не правим зло, да не Го сърдим, би казал един християнин.
Бих го казал аз.
И все пак - какво има след смъртта?