Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 458
ХуЛитери: 2
Всичко: 460

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЗа пелтеците и мидите
раздел: Разкази
автор: paisa

На всички, които са имали шанса да бъдат различни.


Още като се раждаше не потръгна добре. Чу, че поздравиха майка му с “Честит Ви син!” и веднага лицеприятно реши да посинее. Доктора го обърна с главата надолу, посъветва го бащински и едва когато чу възмутените му несъгласия, го заряза доволен.

Порасна момче като всички други – гонеше кокошките из двора, ловеше майски бръмбари, лягаше в тревата да гледа облаците, лъжеше, че е на съседната улица, а отиваше да катери скалите на хълма, за да стигне до заветната девствена полянка, пълна с едри скакалци...

Улисан в това да открива света, не разбираше, че е различен. Понякога неволно устните му потрепваха и повтаряха някои срички. В началото това искрено го забавляваше. Имитираше себе си и се смееше от сърце.

Докато един ден не успя да си купи баничка от училищния павилион. Когато му дойде реда нещо го сграбчи за гърлото и от там не излезе нито звук. Продавачката сърдито го подкани, опашката го изблъска и... междучасието свърши.

Почна се. Онова, което не затрудняваше никого, за него бе източник на непоносим срам и унижение. Изпитваха ли го – потеше се и заекваше. Купуваше ли цигари на баща си – потеше се и заекваше. Трябваше ли да попита колко е часът – потеше се и заекваше. Почна да мисли повече върху това как да го каже, отколкото какво ще каже. Забелязваше усмивките. Разбираше, че е смешно. Ами погледнато отстрани, така си беше. Дори научи вицове за пелтеци, които разказваше на приятелите си заеквайки.

Свикна с пренебрежението. Той беше глупак априори. Гаджетата не бяха измислени за него. Нито купоните. Отгоре на това и футбол не можеше да играе като хората.

Мечтаеше за деня в който ще разбие на хиляди парчета сервиз от кристални чаши и ще викне с онзи глас, насъбрал се от чернилката на неизказаните думи, докато събори на земята потресената луна.

Не си мислете, че беше спрял да се забавлява. Дори се смя до сълзи, когато в някой от първите часове по военно, майорът–карък посочи последователно и тримата пелтеци от класа. Двамата му съученици останаха докрай верни на своето амплоа и неповторимия си стил на заекване и когато дойде неговия ред и закука в напразен опит да каже “курсист”, видя как класът започва да бучи като приближаващо земетресение от случващия се наживо виц и как иначе мургавия майор почервенява от гняв като рак.

Когато в казармената школа му писаха нарочно и без обяснения 4 по аеродинамика, макар да беше отговорил на всички въпроси, пак се замисли. Ами да - за да не направи успех над 5.50, което значеше нашивка. Инак изтърпяваше подмятанията на ротния за кандидатстудентската кампания – все пак той беше глупак априори и бе свикнал с това донякъде.

Намрази адаптацията. Тя промени гласа му, жестовете му, всичко. Съществото му бе подчинено подсъзнателно на една цел – да се хареса и да се впише. Постепенно се превръщаше в нещо, което ненавиждаше от все сърце. Превръщаше се в угодник. Адаптацията мачкаше като валяк мислите и принципите му. Чуваше как се сгромолясват крепостите, които бе строил с толкова труд, как се чупи скелетът на собственото му същество, при първия опит да заговори с непознат. Мразеше гласа си. Мразеше себе си. И... израстваше. По микрон на денонощие. Неусетно.

Докато един ден разбра. Разбра цялото безсмислие на докарването. Всичко разбра. За пръв път от детството насам, чу собствения си глас. Купи си баничка от един безлюден павилион и с удоволствие си поговори с продавачката.

............

В същото време на дъното на безбрежната водна шир, милиарди миди се гърчеха в напразен опит да изхвърлят раняващите ги песъчинки.
Океанът сееше бисери.


Публикувано от mmm на 22.04.2006 @ 22:16:11 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   paisa

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 12


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

16.04.2024 год. / 23:48:37 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"За пелтеците и мидите" | Вход | 14 коментара (35 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: За пелтеците и мидите
от radi_radev19441944 на 23.04.2006 @ 00:51:36
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Всички са различни. Всички.
Но не винаги им личи. Прикриват го.
Докато някой ден...
Хубаво разказче.


Re: За пелтеците и мидите
от Paisa (paisa@abv.bg) на 23.04.2006 @ 08:49:13
(Профил | Изпрати бележка)
Всички са различни - така е.
Но далеч не всички са в състояние да играят бездарната пиеса на човешките правила.
Друг е въпросът дали си струва.

]


Re: За пелтеците и мидите
от pisana на 23.04.2006 @ 01:55:19
(Профил | Изпрати бележка)
Хората които успяват да докажат :)) докато кажат Обичам те :))
или го изпяват:)) все едно. Важното е , че го разбират:))

"майорът", ами да смешно е Пайс :)))

А края дълго ще си го препрочитам:))


Re: За пелтеците и мидите
от Paisa (paisa@abv.bg) на 23.04.2006 @ 08:50:33
(Профил | Изпрати бележка)
О-о-о-о-бичам те! :)))

]


Re: За пелтеците и мидите
от pisana на 28.04.2006 @ 12:24:49
(Профил | Изпрати бележка)
Eххх, че ме изненадааа :)))))))

И аз :)

]


Re: За пелтеците и мидите
от Paisa (paisa@abv.bg) на 23.04.2006 @ 10:31:15
(Профил | Изпрати бележка)
Честито изкупление, Поли!
Много Любов и изобилен живот!

]


Re: За пелтеците и мидите
от pisana на 28.04.2006 @ 12:28:01
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря Пайс :)

]


Re: За пелтеците и мидите
от estela41 (estela_41@yahoo.com) на 23.04.2006 @ 09:18:50
(Профил | Изпрати бележка)
Нарушената комуникативност със света е знак за различното общуване. Обикновено е следствие на изострена чувствителност. Явно идва ден, в който героят ти е изравнил силата на логическото ниво с това на емоционалното и е преодолял неудобството от различието. То не е в това, че заеква, то е на съвсем друга основа....заекването е само пирамидката на айсберга, а останалите две трети под водата?....

Различието завинаги ще си остане, излячено в потребността от разговор със скакалците на девствената полянка, в чувството за хумор дори когато боли, в опитите да се живее, когато животът не дава достатъчно основание да го обичаме.

И разказът пробужда мисълта за това, колко рядко се самоидентифицираме с необходимото себеуважение...как бягаме от уязвимите си места, как старателно ги перифразираме като виц на деня...

А мидите...те си знаят работата...всяко външно тяло там става перла:)))))след необходимите гърчове...по човешки.


Re: За пелтеците и мидите
от Paisa (paisa@abv.bg) на 23.04.2006 @ 10:27:03
(Профил | Изпрати бележка)
Eстела, коментарът ти е зашеметяващ!

Честит Великден! Много радост и Любов ти желая!

]


Re: За пелтеците и мидите
от midnight_witch на 23.04.2006 @ 09:57:45
(Профил | Изпрати бележка)
много е стойностно .и като текст и като споделяне и като разкриване. Христос Возкресе Пайс!
Светри празници и още много много миди и песъчинки,от които да се родят бисери.


Re: За пелтеците и мидите
от Paisa (paisa@abv.bg) на 23.04.2006 @ 10:29:14
(Профил | Изпрати бележка)
Наистина възкръсна!

Честит празник и на теб Еми! Много Любов ти желая, защото това е всъщност празника на Любовта!

]


Re: За пелтеците и мидите
от libra на 23.04.2006 @ 12:08:02
(Профил | Изпрати бележка)
Това го прочетох вчера и се поколебах дали да пиша коментар, сега ще го напиша - в един филм по Дискавъри (за дауни се разказваше и начина им да си намерят мястото в живота) та там един от тях каза:
"Ние сме различни и това е прекрасно!"

родил се е бисер - и това е прекрасно
поздрав paisa


Re: За пелтеците и мидите
от Paisa (paisa@abv.bg) на 23.04.2006 @ 15:32:36
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти Либра! :)


]


Re: За пелтеците и мидите
от rosy88 на 23.04.2006 @ 17:24:18
(Профил | Изпрати бележка)

Бисерно:)


Re: За пелтеците и мидите
от Paisa (paisa@abv.bg) на 23.04.2006 @ 17:52:53
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря!
Честит Празник !

]


Re: За пелтеците и мидите
от Mara-podrobnata на 29.04.2006 @ 14:42:47
(Профил | Изпрати бележка)
имаш страхотно чувство за хумор:))
още от раждането


Re: За пелтеците и мидите
от Paisa (paisa@abv.bg) на 30.04.2006 @ 19:24:19
(Профил | Изпрати бележка)
И ти, щом го разбираш...

;)

]


Re: За пелтеците и мидите
от liastovicata (liastovica@abv.bg) на 19.05.2006 @ 13:42:51
(Профил | Изпрати бележка) http://pavlinabg-dream.blogspot.com/
И... израстваше. По микрон на денонощие.

Хубав разказ Пайса!
Сетих се за един много стар филм, даже не помня заглавието. За едно момиче, прекрасно, красиво, добро и чувствително, което също пелтечеше. Влюби се и тогава светът и се преобърна, страх, че може да го загуби заради този си проблем... ..... и какво се случи...започна да му говори пеейки...вълшебно...така вече не пелтечеше, а той милия се омагьоса от гласа и още повече...

Поздрав и прекрасен ден:)))


Re: За пелтеците и мидите
от Paisa (paisa@abv.bg) на 19.05.2006 @ 20:39:03
(Профил | Изпрати бележка)
Поздрав и на теб!
Благодаря ти за коментара.
Всъщност не е въпросът в пелтеченето. Нито в бисерите. Просто трябва винаги да помним, че срещу нас стои човек. Което може да е ужасно, но може и да е прекрасно. Нека му дадем шанс и да не го отписваме с лека ръка...

:)

]


Re: За пелтеците и мидите
от liastovicata (liastovica@abv.bg) на 21.05.2006 @ 11:21:16
(Профил | Изпрати бележка) http://pavlinabg-dream.blogspot.com/
Точно така е Пайса.
Човек с Човека говори и живее, няма никакво значение как изглежда , а каква душа носи.
Честит рожден ден и много прекрасни и благословени дни!:)))

]


Re: За пелтеците и мидите
от Paisa (paisa@abv.bg) на 21.05.2006 @ 16:52:05
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти от сърце!

]


Re: За пелтеците и мидите
от glishev (glishev@abv.bg) на 04.10.2006 @ 11:35:51
(Профил | Изпрати бележка) http://mglishev.blog.bg/
Разучавайки с кого си общувам, току попадна на някой интересен текст. Ето, прочетох го и сега си го отбелязвам.


Re: За пелтеците и мидите
от Paisa (paisa@abv.bg) на 05.10.2006 @ 11:40:46
(Профил | Изпрати бележка)
Ако знаех какво ще последва от това...

]


Re: За пелтеците и мидите
от Izvor (aumen999@abv.bg) на 22.05.2007 @ 18:42:06
(Профил | Изпрати бележка)
... ореолът около челото на красотата е от болка,
но нека... нека валят бисери!!!

Поздрав, Приятелю * )))


:))))))))))))


Re: За пелтеците и мидите
от Paisa (paisa@abv.bg) на 23.05.2007 @ 11:59:44
(Профил | Изпрати бележка)
Живо-здраво братко!

]


Re: За пелтеците и мидите
от pavli на 23.05.2007 @ 14:36:04
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/pavlinapetrova
Чувството за хумор е едно от най-силните качества на човека! Винаги помага за оцеляване! Знам от собствен опит... Благодаря, че прочетох!


Re: За пелтеците и мидите
от Paisa (paisa@abv.bg) на 23.05.2007 @ 19:03:23
(Профил | Изпрати бележка)
Радвам се на отзвука! Благодаря за разбирането. Успехи!

]


За пелтеците и мидите
от Mariamrad (m.radkova@abv.bg) на 06.07.2007 @ 21:18:34
(Профил | Изпрати бележка) http://www.youtube.com/user/mradkova?feature=mhum
Tova li e tzenata na ....sebepoznanieto, na saznatelnoto otzeliavane?!! Parvo - neistova bolka, zaradi nepriemaneto i unijenieto, machitelno kulminirashta v sebeironia, a posle - Otrichane .....na vsichko, koeto NE E, za da stignesh do tova, koeto edinstveno IMA smisal - tihata radost, che sashtestvuvash, priemaneto na Jivota v negovata tzialost - s krasotata i bezumieto mu ... Blagodaria, Paisa - za Madrostta v razkaza ti!


Re: За пелтеците и мидите
от Paisa (paisa@abv.bg) на 07.07.2007 @ 08:52:22
(Профил | Изпрати бележка)
Ами да - нещо като ускорен курс по "това не си струва" със съответната цена. Разбрала си. Но не завиждай ;) - цената си я бива.
Поздрав най-сърдечен! :)

]


[Без заглавие]
от Mariamrad (m.radkova@abv.bg) на 07.07.2007 @ 20:10:37
(Профил | Изпрати бележка) http://www.youtube.com/user/mradkova?feature=mhum
Ne zavijdam, razbira se. Tzenata e neimoverno visoka, maltzina izdarjat tozi izpit uspeshno.... Preklaniam se pred silata im!

]


Re: За пелтеците и мидите
от LATINKA-ZLATNA на 24.10.2007 @ 21:04:33
(Профил | Изпрати бележка)
Лирическият е уловил лицемерието!
От там е започнало неговото пелтечене,
което идвало от объркването как да каже онова, което
го заобикаля. Докато един ден е разбрал безмислието
на своето мълчание. И започнал да сее бисери.

Браво, Паиса!


Re: За пелтеците и мидите
от Paisa (paisa@abv.bg) на 25.10.2007 @ 20:26:41
(Профил | Изпрати бележка)
Лицемерието - средата в която живеем или болестта, от която никой не е подминат... Пелтечене ли са гладко изказаните лицемерия и не е ли риторика задъханата истина? Интересен прочит!
За бисерите - Сеячът ги влага, Сеячът ги събира и пак Той ги оценява. Всичко друго е от лукавого :)
И аз благодаря за вниманието!

]


Re: За пелтеците и мидите
от Nadie на 06.11.2007 @ 08:01:42
(Профил | Изпрати бележка)
Хубавичко.


Re: За пелтеците и мидите
от Paisa (paisa@abv.bg) на 08.11.2007 @ 11:08:12
(Профил | Изпрати бележка)
Хубавичко е, защото е много мъничко още. Но един ден може да порастне и тогава...

]