Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 708
ХуЛитери: 0
Всичко: 708

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаВиенско колело
раздел: Поезия
автор: aurora

Животът е Виенско колело -
едва качил си се, издига те нагоре
като от вятъра докоснато перо…
Политаш и се сливаш със простора.

А после бързо без да искаш
надолу някак шеметно политаш
и своя вик с усилие подтискаш -
пропадаш… ала скоро пак излиташ.

Отново стигнал горе, затаяваш дъх…
Но не, не спира тази въртележка.
Едва достигнал своя чакан връх,
живота праща те надолу със насмешка.

И вечно се въртиш във този кръг.
Понякога дори си мислиш, че умираш…
След всяка обиколка ставаш друг,
но не можеш да слезеш, колелото не спира.


Публикувано от hixxtam на 10.01.2004 @ 01:43:27 



Сродни връзки

» Повече за
   Поезия

» Материали от
   aurora

Рейтинг за текст

Средна оценка: 4.4
Оценки: 10


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Стрелката
автор: nickyqouo
317 четения | оценка няма

показвания 6239
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Виенско колело" | Вход | 2 коментара (11 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Виенско колело
от avocado на 10.01.2004 @ 04:23:22
(Профил | Изпрати бележка)
ay puk mislja, che e mnogo banalno
neshto novo?
puk i na vsichkoto otgore vienskoto kolelo spira, ne?


Re: Виенско колело
от Fraxinus на 10.01.2004 @ 06:36:08
(Профил | Изпрати бележка)
Темата и символа на виенското колело са си превъзходни. Има какво още да се пипне в техниката. Даже се изкушавам да му направя редакция, ако ми позволиш. Изобщо, май ще е добре да си говорим повече и по-подробно за техническата страна на писането ни - ще е полезно и за двамата.


Re: Виенско колело
от aurora на 10.01.2004 @ 06:49:12
(Профил | Изпрати бележка)
Разбира се, че съм съгласна. Нали говорихме за това:)

]


Re: Виенско колело
от Fraxinus на 10.01.2004 @ 09:03:15
(Профил | Изпрати бележка)
В стремежа си да наситя стиха с повече метафори и да избягна някои повторения ("политаш") и римуване на глаголи, написах нещо, което се различава повече от една редакторска намеса. Пак не е съвършено, може още по-драматично и философско да стане, но това е предмет на бъдещо доуточняване. Ето:

Животът е виенско колело -
едва качил си се, издигаш се нагоре,
обяздил вятъра, по-лек и от перо,
изглежда ти си господарят на простора.

А после бързо, без да знаеш как
надолу в бездната тъй шеметно политаш,
дъхът ти спира, обладан от страх -
пастта и ти изглежда ненаситна.

След всяка обиколка ставаш друг,
понякога ще мислиш, че умираш,
но все ще се въртиш във този кръг,
не можеш и да слезеш - той не спира.

И чак, прехвърлил зад последния си дъх,
ще гледаш отстрани на драмата човешка -
едва достигнал своя чакан връх,
животът запокитва ни надолу със насмешка.

]


Re: Виенско колело
от aurora на 12.01.2004 @ 00:22:15
(Профил | Изпрати бележка)
Определено е хубаво, но не е моето... Това, което ти си написал, е нещо съвсем различно от първоначалното, не е обикновена редакция, а по-скоро цялостна промяна. Аз, като се замисля, не бих го написала така. Например, не бих сложила "пастта и ти изглежда ненаситна" (не знам защо, обаче:)). Струва ми се, че в последния ред на третия куплет се губи ритъма.
"но все ще се въртиш във този кръг,
не можеш и да слезеш - той не спира."

И на последния куплет се получава разминаване в рода (от второ лице, ед. число минаваш на първо лице, мн. ч.)
"ще гледаШ отстрани на драмата човешка -
едва достигнаЛ своя чакан връх,
животът запокитва НИ надолу със насмешка."

Надявам се да не се сърдиш, че си казвам мнението. Лично за мен такива разговори са много полезни и аз наистина ще се радвам да продължим да ги водим:)

]


Re: Виенско колело
от Fraxinus на 12.01.2004 @ 06:44:46
(Профил | Изпрати бележка)
Изобщо не се сърдя, моля те.
Последният куплет може да стане:
"едва достигнали до своя чакан връх,
животът запокитва ни с насмешка"

Разбирам, че в твоя вариант нещата са повече закачка, игра, докато моето е драматично. Можем да направим редакция, която да е по-близо до твоето, но това, което му липсва е наситеност от метафори - трябва да се стремиш на почти всеки ред да казваш метафора или нещо много интересно, а не просто да разказваш случката. Също - римите не са добри - римуваш глагол с глагол от едно и също време и това прави нещата плоски. (Говоря без заобикалки, защото няма място и време за дипломатични заобикалки). Липсва ти и завършваща поанта - финалът ти просто преповтаря с други думи нещо, което си казала преди това, при това без добра рима. А крайната рима трябва да е звънтяща, а и трябва кулминационен финал - обобщение, сгъстена емоция, това, което ще закове пирона в сърцето на читателя, за да запомни стиха. Стремейки се да поправя всичко това наведнъж, промених много неща. Ти имаш отлични стихове в Словото, очаквай скоро да ти ги посоча поименно.

]


Re: Виенско колело
от aurora на 12.01.2004 @ 07:06:49
(Профил | Изпрати бележка)
Прав си за метафорите, но все пак не бива да се прекалява и с тях... Ако прекалиш с подправките на едно ястие, може да го съсипеш. Пренаситеността с метафори би могла да направи прекалено тежко някое много хубаво стихче, като заличи идеята. Това е в частни случаи, разбира се.
Ще ти покажа стихотворения, които са направо разтърсващи, без да са наситени с метафори. Т.е. които на мен ми харесват... нали знаеш - вкусовете са различни:)

]


Re: Виенско колело
от Fraxinus на 12.01.2004 @ 10:11:32
(Профил | Изпрати бележка)
Ами въпросът е точно в мярката, защото иначе пък остава безсолно. Най-добри са онези стихове, във всеки ред има метафора, епитет, сравнение, алегория (т.е.поетични изразни средства), но то не тежи от това. Естествено, че и аз съм против затлачването. Или поне в куплета да е една, но невероятно креативна и около нея да е завъртяно останалото.
А за последния ти куплет не римата е лоша, а е счупен ритъма точно накрая.
Добре е да дискутираме, но това което ти казвам е основополагащо. За да пробваш дали са добри 1 цикъл стихове е добре да фи предложиш за отпечатване в някоя литературна медия с високи критерии. И тогава ще почнеш да си правиш изводи коя е добрата поезия. Иначе всичко остава на ниво -"въпрос на вкус".

]


Re: Виенско колело
от aurora на 13.01.2004 @ 00:18:34
(Профил | Изпрати бележка)
О, аз съвсем нямам претенциите, че моите неща са добри. Не се изживявам нито като литератор, нито като поетеса. И не бих се пробвала да публикувам нещо, именно, защото не смятам, че са достатъчно добри. Говорейки за вкуса, имах предвид нещо доста по-общо и нямах предвид мои неща.
А колкото до ритъма... във всички стихове ли има перфектна рима и ритъм? Какво можеш да кажеш за останалите (даже май са болшинство), които нямат нито едно от двете?

]


Re: Виенско колело
от Fraxinus на 13.01.2004 @ 02:18:28
(Профил | Изпрати бележка)
MILICHKA, MISLIA, 4E ZAPO4VAME DA SPORIM NA DREBNO. kOGATO SE UGOVORIM S NIAKOI, CHE ISKAME DA NI REDAKTIRA, 4E CENIM MNENIETO MU, TOVA OZNA4AVA, 4E 6TE PRIEMEM MNENIETO MU, ZA6TOTO SME GO PRECENILI ZA INTELIGENTEN I 4OVEK S USET. AKO TI E TRUDNO DA ME PRIEME6 ZA TAKUV, NIAMA PROBLEM. ZA MEN E PO-LESNO DA NE VZEMAM OTNO6ENIE. NO PONEJE NAISTINA SI MI SIMPATI4NA, RE6IH DA POMOGNA, DA PODOBRIA PISANETO TI (PONE V KONKRETNIA STIH). RAZBIRAM, 4E NE SE VAZPRIEMA6 ZA DOBRA POETESA, NO NE ISKA6 LI DA SI TAKAVA, NE ISKA6 LI DA SE RAZVIVA6. AKO OTGOVORUT E NE, NESHTATA 6TE SE ULESNIAT. NO PONEJE PODOZIRAM, 4E E DA - PONE 6TE TE POSAVETVAM DA KONSULTIRA6 STIHOTVORENIETO S O6TE NIAKOI, NO NAISTINA DOKAZAN POET, DORI IZVESTEN. 6TE VIDI6, 4E 6TE TI KAJE SUSHTITE NE6TA KATO MEN. I TOGAVA 6TE PO4NE6 POVE4E DA MI SE DOVERIAVA6 I 6TE MOJEM DA PRODALJIM USAVAR6ENSTVANETO.
6TO SE OTNASIA DO RITAMA - IMA MNOGO STIHOVE , V KOITO TOI PREDNAMERENO E NARU6EN. NO E NEDOPUSTIMO, AKO CIALOTO STIHOTVORENIE SI GO IZGRADILA NA EDIN STROGO OPREDELEN RITAM, TOI DA SE NARU6I KADETO I DA E, O6TE POVE4E NAKRAIA. NEDOPUSTIMO!!! AKO SRE6TNE6 TAKUV STIH, ZNAI 4E TOI E LO6, KAKVITO I DRUGI KA4ESTVA DA IMA.
AKO TOI SE NARUSHAVA NA OPREDELENO MIASTO VAV VSEKI KUPLET - TOGAVA - DA, MOJE.
ISKAM DA SME PRIATELI, NO SPORED MEN TOVA NE OZNA4AVA, 4E TRIABVA DA SI SE HVALIM VZAIMNO. AZ NAPRIMER PRIEMAM S OHOTA VSIAKAKVI BELEJKI ZA MOITE STIHOVE. ESTESTVENO, IMAM UM DA PRECENIA KOGA SA DOSTATA4NO KOMPETENTNI. NO VSIAKA BELEJKA 6TE MI POMOGNE DA SE RAZVIVAM, DA SE USAVARSHENSTVUVAM I E DOBRE DOSHLA.
PISHA NA LATINICA, ZASTOTO SUM V EDIN KLUB I NIAMA NASTROIKA ZA KIRILITZA, ZA KOETO IZVINIAVAI

]


Re: Виенско колело
от aurora на 13.01.2004 @ 02:30:06
(Профил | Изпрати бележка)
Явно грешно си ме разбрал, че се сърдя или дразня. Наистина спорим (или по-скоро си говорим, обсъждаме нещо?), но нали в спора се ражда истината?:) Ще се радвам на бъдещото ни сътрудничество и разговори, но предлагам вече да не е в този стих, а в някой друг или на бележки, защото с тези отзиви изкуствено ще бъде вдигнат в ТОП Хули по отзиви, а той определено не го заслужава:)

]