Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 813
ХуЛитери: 4
Всичко: 817

Онлайн сега:
:: Albatros
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy
:: pastirka

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаПродължение в криволинейните пространства
раздел: Есета, пътеписи
автор: condor

Напоследък продължавам да се опитвам да си обясня каква е структурата на обикновенното пространство в което живеем.

Както знаем нашето пространство е тримерно. Но редица теории вкарват времето като четвърно измерение, или пък се въвеждат допълнителни невидими измерения.
Трудно е да дефинираме какво представлява пространството само по себе си.
Когато през 1905 година младият Айнщайн зададе няколко съвсем елементарни въпроса за същността на времето в резултат на хипотезите, които той нахвърли се получиха такива следствия, щото цялата ни представа за време, пространство, измерителни единици, закони бяха сринати из основи и бе построена една цялостна и съвсем нова наука.

Но тази наука не е завършена. В тази наука има множество дупки, пробойни или слаби места. Тоест науката вече е напреднала доста, или прекаленно много, но напредъка в една област все още не може да обясни по-елементарни явления - случващи се в други области от науката.
Когато Айнщайн разработи специалната теория на Относителността / СПТ/ - той положи 2 съвсем прости твърдения в основата на СПТ - а именно -първо: че физическите закони се запазват в сила когато една система е в равномерно праволинейно движение, второ: че скоростта на светлината е еднаква - независимо от скоростта на обекта, който е излъчил светлината.
Днес тези твърдения за нас звучат почти като аксиомите от геометрията на Евклид. Но резултатът от тези прости на пръв поглед твърдения доведоха до неизброимо голям брой пробиви в науката, разгадаване на строежа на атомите, откриване на енергията, консервирана в единица маса, една завършена теория за електрона и електричеството - резултат от която е днешното бурно развитие на телевизия, радио, интернет, транзисторни, интегрални, микропроцесорни и прочие технологии.
Пробива, който великите учени от края на 19 век и началото на 20 век направиха реално даде своите резултати днес, когато ние с вас се ползваме от всичките успехи на същата тази наука. Ще кажете че днес няма място за изява. Всичко е вече открито. Големите корпорации са господари на технологиите и ние сме някакви си прости консуматори, даже неспособни да разберат за какво става дума. Ние, горките консуматори не смогваме да разберем или изучим новостите, дето непрекъснато ни заливат....А какво да говорим за още...

Но дали това е така?
Дали има място за изява?
Всичко ли е открито?
Една от най-трудните и най-неразбираемите теории - създадени от същият този зъл гений - Айнщайн е Общата Теория на Относителността / ОТО/.
Това е именно теорията за криволинейното пространство.
Можем спокойно да си го кажем Теория за Кривото Пространство. ТКП. Това звучи почти като партийните лозунги отпреди 15- 20 години. Тук вече доближаваме границата, в която се преплитат измислица, наука, фантазия, реалност, време, пространство, космос, микрокосмос, математика, физика и всичко останало, дето можем да си представим.
Но това е реалността в която ние с вас живеем. Да, уважаеми приятели, нашето пространство е криво или изкривено. И гравитацията, която ние с вас усещаме не е резултат от въздействието на мистериозната сила на гравитацията.

Съгласно законите на Физиката никое тяло не може да въздейства на други тела, които са отдалечени в пространството. И все пак ние наблюдаваме подобен тип въздействия. Но обяснението за тези взаимодействия не е чрез познатата ни формула на Нютон. "Силата" - съгласно законите на Нютон - това е моментално действащ феномен на природата, простиращ своето въздействие на неограничени разстояния.

Измерванията във физиката доказват, че никой обект не може да упражни мигновенно въздействие върху други обекти, които са отдалечени в пространството.
Въздействие има. Това въздействие се упражнява посредством промяна в структурата на пространството. Но промяната на това въздействие може да става със закъснение и това закъснение е равно на времето за което светлината достига до отдалечения обект.

Виждате как за да обясним елементарни явления от типа на земното привличане, затъваме в една неясна и объркана терминология.
Опитвайки се да обясним защо телата падат, при условие че нищо не ги бута или няма нищо видимо в пространството, което да предизвиква ефект у телата, все пак телата падат и се ускоряват.
Обяснението съгласно ОТО се изразява в изкривяването на пространството.
Така наречената гравитация измервана чрез земното ускорение g не е нищо друго освен втората производна в изменението на плътността на пространственната структура.
Първата производна на пространственната плътност съответства на една друга единица - наричана гравитационен потенциал. Сега може би трябва да ви кажа какво е това гравитационен потенциал?
Тука единственно математиката може да ни дойде на помощ.
Ами представете си функцията 1/х. Знаете от училищната математика как тази функция доближава безкрайност - когато се доближим до нулата и как тази функция става нула когато отидем в безкрайност.
Те това е гравитационния потенциал.
Всъщност гравитационният потенциал е една абстракция на пространственното изкривяване или казано по-точно промяната в плътността на пространственната структура. А сега няма ли да попитате на какво се дължи тази промяна в плътността на пространственната структура?
Ами отговора както вече сами се досещате от изложението до тук е колкото прост, толкова и сложен и объркващ. Изкривянето на пространството зависи:
а.) от мастата, натрупана в близост до това пространство.
б.) от енергията, натрупана в близост или в самото пространство.

Надали са останали хора на тая планета дето да не са чували че Е=м.с**2.
Надали по време на целият ви живот ще срещнете някой, който наистина да може да ви обясни за какво става дума.
За какво ли става наистина дума?
Ами не е лесно да се каже. Никак не е лесно. Ако беше лесно - вече да съм го написал. А както сами виждате аз се напъвам. Имам още какво да добавя по въпроса, ама май това ще е за днес.
Поздрав на заинтригуваните и до нови дискусии.


Публикувано от BlackCat на 11.03.2006 @ 07:59:58 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   condor

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 11:36:00 часа

добави твой текст
"Продължение в криволинейните пространства" | Вход | 3 коментара (12 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Измеления.
от regulus на 11.03.2006 @ 08:51:46
(Профил | Изпрати бележка)
Популярна физика за нас, неспециалистите...
Хубаво е, че няма формули!..
Може би трябва да е по разбитичко - отделно за Айнщайн, отделно за Калуца - Клайн, за торсионните полета, за суперструнната теория и т.н. Би се получил чудесен цикъл "Поетична физика" или нещо подобно!.. Интересно!
Поздрави!


Re: Измеления.
от condor на 11.03.2006 @ 18:20:44
(Профил | Изпрати бележка)
Проблема е че и аз съм от неспециалистите - само дето съм любопитен.
А това със струните си е все още само теория. Тази теория все още не е доказана или потвърдена. Докато пространството ни е реалност. Изкривяванията / или нехомогенността/ на пространственната структура е неоспорим факт.


]


Re: Теории.
от regulus на 12.03.2006 @ 08:55:48
(Профил | Изпрати бележка)
Да, затова казват и "теория"... Но поне аз, с цялото си любопитство, не съм чул за нещо друго, поне с известен успех опитало се да "примири" Общата теория на относителността и Квантовата механика! А за "даказателства" има доста да почакаме, струва ми се...

]


Re: Продължение в криволинейните пространства
от radi_radev19441944 на 11.03.2006 @ 13:59:34
(Профил | Изпрати бележка) http://literatron.dir.bg
Приятелю, ти си надрасъл аудиторията.
Виждал ли си кокошка да решава диференциални уравнения?


Re: Продължение в криволинейните пространства
от sradev (sradev@о2.pl) на 11.03.2006 @ 17:58:26
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
разбира се:
мевата, която си е по същество кокошка, която умее да брои до 3 и не различава кръгли от квадратни яйца (вж. Тимберген)
решава в РЕАЛНО ВРЕМЕ частните диференциални уравнения на границата на две среди - вятър духащ със скорост 100км/час и вълни пътуващи със скорост 20 възли в час, в околности на подводни камъни (невидими гранични условия), където лови зашеметените риби в тяхната територия

]


Re: Продължение в криволинейните пространства
от condor на 11.03.2006 @ 18:14:29
(Профил | Изпрати бележка)
Е, дайте да не усложняваме прекаленно.
Все пак за сложните неща винаги може да бъде казано нещо с прости думи.

Няма смисъл да ползваме уравненията - ако не знаем за какво става дума. Ако успеем да обясним що е това криволинейно пространство - то читателите сами ще се заинтересуват за това как може да измерим кривината на това пространство.

]


Re: Продължение в криволинейните пространства
от OxyTanK (oxytank@abv.bg) на 16.03.2006 @ 14:19:12
(Профил | Изпрати бележка) http://www.belabenova.com
mnogo intriguvash s tazi poredica za prostranstvata, condor!

otpredi dosta vreme popadnah na neq i na teb i sychetava chudesno profesionalnite mi interesi sys srednostatisticheskite mi choveshki napyni da vnikna v Estestvoto.

ostava obache vyprosa: "zashto?" - zashto ni e da merim krivinata, naprimer.

az za sebe si imam otgovor - i bez drugo sym chovek, koito iska vsichko da izmeri, do stepen staranieto i liuboznatelnostta da se prevryshtat v nedostatyk.

no tezi, koito nqmat otgovor na tozi klas ZASHTO, ne iskat i da znaqt za diferencialnite uravneniq.

blagodarq za temata i derzai!

]


Re: Продължение в криволинейните пространства
от OxyTanK (oxytank@abv.bg) на 16.03.2006 @ 14:14:49
(Профил | Изпрати бележка) http://www.belabenova.com
reshava gi, ama ne analitichno, i si ostava za nas cherna kutiq, koqto dori ne mojem da slojim na stenda i da izmerim vhodovete i izhodite kak se razvivat vyv vremeto!

de da mojehme i nie taka, sred nevidimite granichni usloviq....

]


Re: Продължение в криволинейните пространства
от OxyTanK (oxytank@abv.bg) на 16.03.2006 @ 14:13:06
(Профил | Изпрати бележка) http://www.belabenova.com
naprotiv, provokira auditoriqta i to sys zaviden uspeh!

]


Re: Продължение в криволинейните пространства
от sradev (sradev@о2.pl) на 11.03.2006 @ 18:01:34
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
предпочитам да разкажеме приказката за струнната теория в 11-мерно пространство - има я в интернета, още повече, че тя е трансформируема в музика (квартет мисля, че ще стигне)


Re: Продължение в криволинейните пространства
от condor на 11.03.2006 @ 18:16:29
(Профил | Изпрати бележка)
Аз не се наемам да я разкажа . Прекалено сложно е да разкажеш какво са 11 измерения или 24.
Но нямам нищо против да прочета една такава хубава приказка.

]


Re: Продължение в криволинейните пространства
от OxyTanK (oxytank@abv.bg) на 16.03.2006 @ 14:21:03
(Профил | Изпрати бележка) http://www.belabenova.com
sradev, eto ti zadachka: ima li zvuk v 11 merna dupka i mojesh li da napishesh vylnovoto mu uravnenie?

:)

pozdravi, shte se sreshtame i tuk - pak se spynah v tvoq konec iz tozi prekaleno-meren labirint!:)))

]