ПАЯЖИНАТА НА ЖИВОТА-5
/Философия на можещите/
ОСНОВАНИЯТА НА ВЯРАТА -7
(Продължение)
ШЕСТИ УРОК
1. В повечето случаи между целите, които си поставяме и резултатите, които получаваме съществува несъответствие, дължащо се на влиянието на фактори, които не сме успели да отчетем.
Вярата, а тя е само прагматична, намира своя източник на усилване в постиганите резултати, съответстващи на поставените цели. При религиозната вяра тази връзка е илюзорна и, като правило, това, в което вярва човек никога не се случва. На тази основа се водят нескончаеми спорове с наивен и схоластичен характер.
2. Изразът "връзка с Бога" е безсъдържателен. Неговото демистифициране разкрива реално съдържание, свързано с цялостното развитие на човека и изграждане на обществени отношения, които правят възможен този процес.
3. Изискването за изграждане на убеждения, издържащи на всякакви сътресения е пресилено. Човекът, по силата на принадлежността му към обществото, има право на защита срещу екстремални сътресения, които застрашават живота и здравето му, в това число и срещу коварното манипулиране на Користта, използваща лостовете на властта.
4. Хората трябва старателно да се готвят за непредвидени големи натоварвания и сътресения - природни бедствия, смърт на близък човек и др.
5. Стахът е едно от негативните качества, от което ще се освободим в началния период на своята подготовка. Той има свои механизми на възникване и развитие. Сред тях неувереността в утрешния ден, може би, е сред най-силните. Но какво да кажем и за самотата, и за леността?
6. Описанието на различни добродетели чрез понятията "вяра" и "любов" има формален характер. Свързването на едни понятия с други имитира описанието на процеси.
7. Загубата на вярата лишава човека от цялостното му съществуване, а това е равносилно на загуба на божествения живот и преминаване към живота на частичния човек.
8. Отърсването от негативната емоционалност е една от първите задачи на ученика. За целта има различни техники.
9. Съмнението играе важна роля в познавателния процес. Учете се да се съмнявате! Представете си човек, който се е освободил от спообността си да се съмнява!
10. Прагматичната вяра може успешно да бъде наречена и "жива вяра".
(Следва)