ПАЯЖИНАТА НА ЖИВОТА-5
/Философия на можещите/
ОСНОВАНИЯТА НА ВЯРАТА -6
(Продължение)
ПЕТИ УРОК
( Продължение )
72. Как мога да разсъждавам върху приложението на вярата, когато още не съм разбрал пътя на нейното израстване и не мога да я изградя у себе си?
73. Но вие искате да разберете действието на вярата! Аз ви казвам: в огнената стихия на своето съществуване, летейки над стелещата се мерзост, аз използвам озарението на Вярата като меч, по който се стича гнойната кръв на днешния ден. Аз бушувам в стихията на величавия си гняв, предпазвайки се от пипалата на раздразнителността.
74. Твърдението, че вярата не се придобива по механичен начин се нуждае от прецизиране. Началният етап на развитието на вярата е свързан с укрепването на волята, а това предполага прилагането на система от физически тренировки. Разбира се, това не е достатъчно и усилията ще трябва да продължат. Механичното движениие не трябва да се подценява. То е основа към овладяване на по-сложните форми.
75. Напълно съм съгласен с признанието, че покълването и развитието на вярата е свързано с наличието на определени условия на живот. Днес такива условия липсват. Какво да правим тогава?
76. Не съм съгласен с твърдението, че вярата на светиите не е наша вяра, защото то пренебрегва факта, че всеки човек е потенциален светец. Колко е жалко, че сме стигнали до положение да се гледаме като случайни и ненужни един за друг.
77. Това, от което имаме нужда днес е да променим условията на живот. Така новата вяра ще започне да кълни в лоното на старите условия. Но тази работа ще трябва пак сами да свършим.
78. Любовта и вярата са основни стълбове и за успешното съществуване на семейството. Но това е едно твърде общо разсъждение, което изиква да бъде поне частично разработено. Оказва се, че и проблематиката за любовта е твърде слабо разработена. Ако вярата усилено се идееологизира от църквата, то поетите по същия начин експлоатират любовта, като най-много достигат до своите несподелени чувства.
79. Любовта е основа на семейството и доказателство за неговата нормалност. Но какво да кажем за семействма от мъже или от жени?!
80. С постигане на вярата става възможно да се види, че законите на живота действат и като духовни.
81. Само като цялостен животът може да се осмисли. Чудесна идея! / Вж.: с.49 /.
82. Стоп! Време е малко да се разтоварим от товара на мълчаливо отхвърляните безмислици.
Ако приемем, че кокошката има вяра, но не е определила отношението си към бога, и, че хората имат вяра, но тя не може да им помогне, ще стигнем до много прозрения с революционно значение. Най-малко може да е направи опит да се изведе тъждеството между кокошката и човека. На следващо място може да се помисли как чрез някои манипулации кокшката може да бъде обявена за бог. След това може да се лицензира идеята за увеличаване на броя на кокошките в България като компенсация на изтичането на хора. Това ще бъде и успешен опит за излизане от кризата, който съперничи на предложението излишното човечество да бъде поставено в състояние на анабиоза.
83. Аз не питам къде е бог, защото по всяко време зная къде се намирам, но тук срещам следния отговор: бог е в главата ви, във вашия мозък, а вярата се намира в дробовете ви. /Вж.: с. 49/.
84. Дишането играе важна роля за запазването на здравето като основа на цялостното съществуване. Нашите предшественици са ни завещали наука за дишането, а ние констатираме, че съвременният човек не знае да диша. Който иска да се усъвършенства, т.е. да се поддържа в нормално състояние, ще трябва да се научи и да диша. Но това е въпрос на практически техники. Едва тогава може да видим особения смисъл на твърдението, че: "Почва на вярата са дробовете" / с. 49/.
85. Обещанието, че в бъдеще телата на хората няма да умират, защото ще бъдат създавани по законите на вярата звучи страховито и обезкуражаващо. /с.49/.
86. Твърдението, че безсмъртието на тялото ще се постигне, когато вярата, надеждата и любовта се съединят в едно подкопава догмата за безсмъртието на душата.
87. Когато ситуацията е безнадеждна има смисъл да се направи опит тя да бъде променена. В този смисъл и ободрителните думи имат своето значение, но не трябва да се задоволяваме само с тях.
(Следва)