Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 898
ХуЛитери: 2
Всичко: 900

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: mariq-desislava

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаИ какво от това
раздел: Разкази
автор: Ognian

5-тата, последна част за Велин

Велин научи лошата вест от Мира - техният съученик Наум беше загинал на международния път към Югославия.


"Бедният, не беше добър шофьор, беше късоглед" - изплака Мира " Не е искал да пътува, но шефът му го накарал. Как да откаже, проклетите пари са виновни за всичко!"

Наум се беше забил с голяма скорост под един ТИР, там беше изгоряла колата му.

На погребението Велин с изненада откри, че не може да скърби. Никак не му беше тъжно. Запита се дали настъпващата пролет е причината. Изведнъж, радостно в главата му се завъртя: "Не съм аз, Господи, да, да, не съм аз, не съм аз!"

Опита се да ги прогони, но думите се връщаха, като натрапчива мелодия.

Вечерта отиде на театър, и много се смя, пиесата беше забавна. В една пауза между бурните смехове на публиката си каза, че не е редно след погребението на Наум да се кикоти така, но бързо пропъди тази мисъл.

Внезапно стар спомен го погълна. Скоро след като напусна приюта, се яви на изпити в университета и много се учуди, когато го приеха. От студентската им компания Светла и Венци бяха най-добрите приятели. Някакси всички завиждаха на любовта им. Може би защото да се влюбиш е лесно на младини, но младостта е непостоянна. Човек често се влюбва, дори и това омръзва. А Светла и Венци бяха заедно вече половината следване!

Един ден след лекции научиха, че Светла беше умряла от загуба на кръв при незаконен аборт. Тогава властите забраняваха абортите, и много жени рискуваха живота си.

"Ами да са се пазили!" - неочаквано и за самия себе си изтърси Велин и веднага съжали, като видя изумените си колеги. Опита се да каже нещо за извинение, но другите мълчаливо си отидоха, без да го гледат.

"И какво от това, какво от това, какво от това" - няколко пъти си повтори Велин, за да се успокои.

През един далечен юли , любимият му месец, с Марин решиха да заминат за морето с кола. Бяха весели, шегуваха се, очакваха ги момичетата, слънцето и сладкото безделие на лятото. Марин разказваше една невероятна история, когато без причина, като на сън, тежкият камион, който се движеше с голяма скорост срешу тях, се заби в старата им лада. Всичко стана за секунди, от които Велин нямаше никакъв спомен. Събуди се в болницата, като по чудо се оказа, че е невредим. Но това пътуване беше последното за приятелят му.

Погребаха го в един полудял от слънце ден. Беше горещо, въздухът звънтеше от лято, птиците пееха, а Марин, бял и непознат, безразлично беше затворил очи. Съзнанието на Велин отказваше да разбере, че го вижда за последен път, че приятелят му ще изчезне завинаги. Изведнъж го обзе желание за мъст, яростно сви юмруци. Огледа се трескаво, като че ли търсеше виновникът. Тогава още не знаеше, че раждането, животът и смъртта не зависят от хората.

Некрологът на Марин увисна на стълбището в блока им, постепенно избеля, разкъса се и после се изгуби.

Дойде време и Велин да се влюби. Всичко се случи, както се случва на милиони. И все пак беше различно, защото се случи на него.

"Милена е чудесна, чудесна, тя е за мен" - мислеше си щастливо той.

Скоро след като се ожениха им се роди дъщеря. Гледаше баща си с учудени, кръгли очи, а той я целуваше и повтаряше "Носът ти е копче!" Милена се заливаше в смях.

След няколко години се оказа, че Милена не е за него, и той за нея. Разведоха се, но и това се случва на милиони. Детето остана при бившата му жена, а той остана сам.

Отначало свободата му харесваше, после му беше тежко. Самотата му тежеше, но с времето се превърна в навик.

След още няколко години дъщеря му се пресели в голяма, далечна страна. Там завърши колеж с отличие. Изпрати му книгата на колежа, с нейна снимка. Велин много се радваше и с гордост показваше на редките си гости снимката. По-късно се омъжи по любов, точно, както баща си. Покани го на сватбата, но Велин нямаше пари за билет и не отиде. Оправда се с болест. Постепенно дъщеря му сякаш го забрави. Все по-рядко пишеше, само някоя самотна картичка с невъзможен свят нахлуваше в ежедневието му.

Така мина през живота Велин, незабелязано, без да стори нарочно зло никому. На доброто отговаряше с добро, на присмеха - с присмех, на лошото - с лошо. Беше студен и равнодушен, но и забавен и романтичен, понякога злобен, по-често -добър и почтен. Гневеше се и обиждаше другите без причина. Обикновеният му живот е извинение. Живя, както повечето от нас.

Един ден нещо го заболя много в стомаха. Болката се усили и Велин се разтревожи, отиде на преглед. След като излязоха резултатите, лекарят, без да го гледа, попита от колко време го боли.

Лежеше с очи, забил в белият таван, когато безшумно влезе Смъртта. Седна до главата му и го погледна внимателно.

"Готов ли си дойдеш с мен?" - каза меко Тя и се усмихна.


В този миг, както някога в приюта, пред него се отвори врата. Закънтяха гласове, дочу се музика и смях. Вихрушка вдигна есенните листа във въздуха и разлюля сивите дървета. Облаци прах го задавиха, но той преглътна, десетки години лесно му помогнаха. Неясни сенки побягнаха в джунглите, разнесоха се изстрели, избухнаха снаряди.Направи безброй крачки напред, в много дела успя, после спря, и отново продължи.

Вървеше.

Една луна, стара, като живота му, безразлично го погледна иззад черните облаци.

Теменужените очи на онази жена блеснаха в мрака - в тях нямаше гняв, а някакво далечно примирение.

И тогава видя отново старият си приятел, хилядолетният дъб! Надигна се с мъка, вперил поглед в него, с неистова, обезумяла надежда. Но великанът тъжно поклати зелената си корона, безплътно се стопи и изчезна.

Осъзна, че това са образите само на миналото. Защото за него бъдеще нямаше.

Стенание се изтръгна от гърдите му, Велин се сгърчи от ужас и със сетни сили изхриптя:

"Как, как?! Нима ще умра и НИКОГА вече няма да ме има?!

"Да, сега ще умреш и никога вече няма да те има. И какво от това?" - отвърна Смъртта.


Публикувано от BlackCat на 09.01.2006 @ 09:22:17 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   Ognian

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

18.04.2024 год. / 19:09:34 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"И какво от това" | Вход | 2 коментара (5 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: И какво от това
от ole72 на 09.01.2006 @ 17:37:13
(Профил | Изпрати бележка)
Тъжна философия
Поздрави!


Re: И какво от това
от rimoza на 10.01.2006 @ 10:37:30
(Профил | Изпрати бележка)
"И какво от това?"
.......................................
Много жестоко звучи,
но дали пък не е съвсем
естествен и логичен въпрос...,
на който всеки знае
предварително отговара,
макар да не иска да го
изрече на глас...
От мен искрен привет !
И все така талантливо пиши и занапред!