Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 975
ÕóËèòåðè: 0
Âñè÷êî: 975

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàÏåòäåñåòíèöà
ðàçäåë: Ðàçêàçè
àâòîð: Slon-Madrigal

Ñ áàáà âúðâèì ïðåç ãîðè÷êàòà. Äíåñ å ïðàçíèêúò íà Ñâåòèÿ Äóõ. Ñóòðèíòà õîäèõìå ðàíî íà ÷åðêâàòà. Áàáà êàçà, ÷å òðÿáâàëî äà ñïîìåíåì óìðåëèòå.
Çàïàëèõìå ñâåùè. Àç çàïàëèõ åäíà ãîëÿìà, áàáà âçå çà ñåáå ñè ïî-ìàëêà. Ìîëèõìå ñå, ìîëèõìå ñå, àç ñâúðøèõ äà ñå ìîëÿ è âèäÿõ, ÷å áàáà îùå ñå ìîëè è çàòîâà ñå çàãëåäàõ â ñâåòöèòå. Îò âñè÷êè ñâåòöè íàé-ìíîãî îáè÷àì Áîãîðîäèöà. Òÿ å ðîäèëà ìàëêèÿ Áîæå è ñè ãî å ãëåäàëà êàòî äåòåíöå.  Áèáëèÿòà ñå ðàçïðàâÿ êîëêî ìíîãî ãî å îáè÷àëà è êîëêî ìíîãî ïëàêàëà, êîãàòî óáèëè Èñóñà. Áîãîðîäèöà óìðÿëà îò ìúêà è îòèøëà íà íåáåòî. Ïîíÿêîãà è àç ñè ìèñëÿ êàê òàêà íå óìèðàì îò ìúêà, ìíîãî ìè ñå äîïëàêâà, èñêàì äà îòèäà ïðè Áîãîðîäèöà è ìàëêèÿ Èñóñ, ùå ñè ãî èìàì êàòî áðàò÷å!... Ïèòàì áàáà:
- Áàáî, àç êàòî óìðà íàëè ùå îòèäà íà íåáåòî êàòî Èñóñ è Áîãîðîäèöà?
Áàáà ñå îáðúùà ÿäîñàíà è øåïíå:
- Ìúë÷è, íèêàêâèöå òàêàâà! Çà òåáå ñâÿòî íÿìà ëè?!...
Áàáà íå îáè÷à äà ÿ ïðåêúñâàò.Ìúðìîðè ñè ïîä íîñà íåùî çà àäà. È àç êàòî Áîãîðîäèöà, êàòî îòèäà íà íåáåòî, ùå ïîìîëÿ Ãîñïîäà äà íå ìú÷è õîðàòà â àäà.Äîðè ëîøèòå!
È ìàìà å áèëà êàòî Áîãîðîäèöà. Êîãàòî ñåñòðà ìè óìðÿëà, ìàìà íå èñêàëà äà ÿ ïóñíå íà íåáåòî. Ïîñëå ìàìà ñúùî ñå ðàçáîëÿëà. Áàáà áèëà òàì, âçåëà ìå, çà äà íå ñå ðàçáîëåÿ è àç. Êîãàòî ìàìà óìðÿ ÿ ïîãðåáàõà â åäèí ãîëÿì ãðîá, çàåäíî ñ îùå ìíîãî õîðà, óìðåëè îò áîëåñòòà. Áàáà òàêà íàãëàñè, ÷å äà ãè ïîãðåáàò ñúñ ñåñòðà ìè ïðåãúðíàòè...
Ïîñëå íå ïîìíÿ.
Õîäèì ïî âðàòèòå íà õîðàòà è áàáà òðîïà ïî òÿõ. Êàòî é îòâîðÿò, ÿ ïèòàò:
- Êàêâî èñêàø, ñòàðî?
À òÿ îòãîâàðÿ:
- Äàéòå íè íåùî, çà Ãîñïîäà Èñóñà Õðèñòà Ìèëîñòèâèÿ, çà Ñâåòà Áîãîðîäèöà...
Àç ñòîÿ ïî-îòñòðàíè. Õîðàòà ìå ñúãëåæäàò è ïîíÿêîãà èçíàñÿò îò êúùè ìàëêî õëÿá èëè ìàëêî ïàðè÷êè è êàçâàò âàæíî íà áàáà:
- Íà òè, íàõðàíè ñèðà÷åòî è äèì äà âè íÿìà!
Äíåñ å ïðàçíèê è õîðàòà íè äàäîõà ïîâå÷å äðåáíè ïàðè÷êè îò îáèêíîâåíî. Çàòîâà áàáà ðåøè äà çàïàëèì ñâåùè÷êè.  ÷åðêâàòà åäíà æåíà ìå âèäÿ êàê ñå ìîëÿ è äîéäå äî ìåí, ðàçïëàêà ñå.
- Íà òè, ÷åäî, ñïîìåíóâàé äåòåíöåòî ìè, ùåøå äà å êîëêîòî òåá àêî íå áåøå îãíèöàòà...
Ïîäàâà ìè ãîëÿìî æúëòî ìåêî ïàð÷å õëÿá, íàìàçàíî ñ ìåä. Ïîãëåæäàì áàáà. Òÿ êèìâà è äîðè íå îáðúùà ïîãëåä. Ãðàáâàì ïàð÷åòî è ñå ÷óäÿ êàêâî äà ïðàâÿ. Ëúñêàâèÿò ìåä ñå ñòè÷à ïî ïðúñòèòå ìè. Íå âúðâè òàêà ïðåä ñâåòöèòå... Íî ùîì áàáà íÿìà ïðîòèâ..
Íåçàáåëÿçàíî ïðèáÿãâàì äî òðîíîâåòå è ñå ñâèâàì ïîä åäèí ïî-îòäàëå÷åí. Íÿìà ìíîãî õîðà. Íèêîé íå ìå ãëåäà. Îòõàïâàì ñè ìúíè÷êî îò õëÿáà. Êîãà ñúì ÿëà òàêúâ ñëàäúê õëÿá? Ìàìà ïðàâåøå òàêúâ...
Äîìú÷íÿâà ìè çà ìàìà. Õåì îòõàïâàì ïî ìúíè÷êî, äà èìàì çà ïî-äúëãî âðåìå, õåì ñúëçèòå ìè êàïÿò â õëÿáà. Ðàçâàëÿò ìó âêóñà, àìà àç íå ìîãà äà ñïðà äà ïëà÷à.
Ïî åäíî âðåìå íÿêîé ìå õâàùà çà ïëèòêàòà è ìå âäèãà íàãîðå òàêà, ÷å ñâèêòè ìè èçëèçàò îò î÷èòå.
- Ãèäè ëàêîìíèöå, òóêà ëè íàìåðè?!Âèå ñðàì îò Áîãà íÿìàòå ëè áå?Êàòî êîòêèòå ñòå!
Èçïóñêàì ïàð÷åòî è áÿãàì. Çàïëèòàì ñå â äðåõèòå íà æåíèòå, áëúñêàì õîðàòà, çà äà ñòèãíà äî âðàòèòå ïðåäè ëîøèÿò ÷îâåê äà ìå õâàíàë.
Èçëèçàì íàâúí. Ñëåä ìåíå íÿìà íèêîé. Ïðåä ÷åðêâàòà å ñâåòëî, ñëúí÷åâî è òèõî. Àìè àêî ëîøèÿò ÷îâåê å õâàíàë áàáà? Ñÿäàì íà ñòúïàëàòà è çàïî÷âàì äà ïëà÷à ñ ãëàñ. Ãîðêàòà áàáà! Íî íå ñìåÿ äà ñå âúðíà...
Êàêòî ñòîÿ è ïëà÷à, âèæäàì - åòî ÿ áàáà, æèâà è çäðàâà, èçëÿçëà å íà âðàòàòà è ñå îãëåæäà çà ìåíå.
Âòóðâàì ñå êúì íåÿ è ÿ îáõâàùàì öÿëàòà ñ äâå ðúöå:
- Áàáî, áàáåíöå! Ëîøèÿò ÷îâåê íèùî ëè íå òè íàïðàâè?
Áàáà ìå ïîãëåæäà, íî ñÿêàø èäâà îò íÿêàêâî ìíîãî äàëå÷íî ìÿñòî.
- Íèùî íå ìè íàïðàâè. À íè èçÿäå ëè ñè êîìàòà?
- Íå ìîæàõ, áàá÷å. Èçïóñíàõ ãî, ÷å ìå áåøå ñòðàõ. - êàçâàì è âèæäàì êàê î÷èòå é ïîòúìíÿâàò, à òÿ ñàìî èçâðúùà ãëàâà è ïðîìúðìîðâà:
- Ëîøè õîðà...
***
Ñåãà âúðâèì ñ áàáà ïðåç ãîðè÷êàòà. Îòèâàìå íà ìÿñòîòî, êúäåòî çàðîâèõà ìàìà è ñåñòðà ìè. Ìíîãî æåíè òðúãíàõà ñ íàñ, è òå äà âèäÿò óìðåëèòå ñè. Íèå âúðâèì íàé- îòçàä, íî çàä íàñ âúðâè îíàçè æåíà, êîÿòî ìè äàäå ñëàäêèÿ õëÿá. Äîêàòî áàáà âúðâåøå íàïðåä, áåç äà ÷óâà è âèæäà íèùî àç ñå ïðèáëèæèõ äî æåíàòà è é êàçàõ, ÷å ñúì ñè èçïóñíàëà õëÿáà â ÷åðêâàòà. Æåíàòà ïàê ñå ðàçïëàêà è ìè êàçà, ÷å íÿìàëà ïîâå÷å äà ìè äàäå. Ïîèñêà äà ìå ïðåãúðíå, íî àç ñå âúðíàõ ïðè áàáà.
- Áàáî, àìè êàêâî ùå çàíåñåì íà ìàìà è êàêà äà ñè õàïíàò?- ïèòàì ÿ ïëàõî, çà äà íå ñè ïîìèñëè, ÷å àç ñúì ãëàäíà è èñêàì çàðàäè ñåáå ñè è äà ñå ÿäîðà.
Áàáà íå ìè îáðúùà âíèìàíèå. Àç ñè ìèñëÿ, ÷å íÿìà êàêâî äà çàíåñåì íà ìàìà è íà êàêà. Ñòàâà ìè æàë. Áàáà íîñè ñàìî øèøå ñ âîäà â òîðáàòà. Ïðåäè âñå óñïÿâàõìå äà èì äîíåñåì ïî íåùè÷êî. Àêî áÿõ äîáðà, ùÿõ äà çàïàçÿ ñëàäêèÿ õëÿá...
Ãîðàòà å óòèõíàëà. Çåëåíî å êàòî äúíîòî íà ìíîãî äúëáîê âèð. È âúçäóõúò ëåêî ñå äèøà. Ìèðèøå íà ìàòî÷èíà, íà áîð è íà ñëàäúê õëÿá...
Àç çíàÿ, ÷å äóøèòå íà óìðåëèòå ñà ñå ïîêà÷èëè ïî áîðîâåòå è íè ãëåäàò îòòàì. Êàòî ïîçíàÿò ñåìåéñòâîòî ñè, îòëèòàò äî ÷îâåêà, êîéòî èì å áëèçúê è òðúãâàò ñ íåãî - äà ïîâúðâÿò çàåäíî äî ãðîáà. Ñåãà âñåêè ñå âñëóøâà, çàùîòî óìðåëèòå ãîâîðÿò íà æèâèòå, íî òèõè÷êî...Áàáà ìè å êàçâàëà, ÷å àêî ñúì áèëà äîáðà è íÿìàì ãðÿõ íà äóøàòà ñè, ùå ÷óÿ êàêâî ìè ãîâîðÿò ìàìà è êàêà.Íî àç íèùî íå ÷óâàì.Ïîãëåæäàì áîÿçëèâî áàáà. Òÿ íå âäèãà î÷è îò çåìÿòà è âñå âúðâè íàïðåä...
Ñòèãíàõìå äî ãðîáà. Âñè÷êè ñå íàðåæäàò â êðúã. Âàäÿò õëÿá, âèíî è ïëîäîâå.
Èìà æåíè, êîèòî ñå òðúøâàò íà çåìÿòà è çàïî÷âàò äà âèêàò è äà ñå òúðêàëÿò. Íÿêîè ãè óñïîêîÿâàò, à ñàìèòå òå ïëà÷àò îò ìúêà.
Âñè÷êè ïëà÷àò.
Óìðåëèòå ñå îòèâàò îò íàñ.
Áàáà îñòàâÿ âåíåö âúðõó ãðîáà. Íèêîãà íå ñúì âèæäàëà òàêúâ âåíåö. Öåëèÿò å îò æúëòè èçïèñàíè öâåòÿ, êîèòî çâúíòÿò è òðåïòÿò, ùîì âÿòúðúò ãè äîêîñíå.Äî íåãî áàáà îñòàâÿ è áÿëà êúðïà, òúíêà êàòî ëÿòíà ìúãëà.
Àç ÿ ïèòàì:
- Êàêâî å òîâà, áàáî?
À òÿ ìè îòâðúùà:
- Òîâà å ìîìèíñêèÿò âåíåö íà ìàéêà òè è êúðïàòà íà êàêà òè...Äà ñè ãè ñëîæàò òàì ïðåä Ãîñïîäà, äà íå ñå ñðàìÿò... Çàäúðæàõ ãè òîãàâà, íå ãè îñòàâèõ ñ òÿõ... Çà êîãî? Âñè÷êèòå ñìå çà òàì... À àç ñúíóâàõ ìàéêà òè. Ìîëåøå ìå äà é äîíåñà âåíåöà. È êúðïàòà íà êàêà òè - õóáàâî òè ñòàâàøå äà ãè ãëåäàø è íàñúíå - áÿëî è çëàòíî...
Áàáà íå ïëàêà.
Òðúãíàõìå äà ñè õîäèì. Âñè÷êè ïîäòè÷âàìå íàïðåä, ïðîìúêâàìå ñå ïðåç ïðèòúìíÿëàòà ãîðà êàòî ñåíêè. Íèå ñ áàáà - íàé - îòçàä. Âñå ñå îáðúùàõ äà ïîãëåäíà. Ïî åäíî âðåìå ãëåäàì - ðîÿê ï÷åëè ñå íàäèãíàëè îò çåìÿòà, îòèâàò êúì íåáåòî.Õâàíàõ áàáà çà ðúêàâà è é âèêàì:
- Áàáî, âèæ - ðîÿê ï÷åëèöè!
Áàáà íå èñêà äà ïîãëåäíå, ìðúùè ñå. Àìà àç ÿ äðúïâàì ïî-ñèëíî è òÿ ïîãëåæäà. Îáðúùà ñå öÿëàòà íàçàä è ìè õâàùà ðúêàòà. Êàçâà ìè òèõî:
- Íå ñà ï÷åëè, àìè ñà äóøèöèòå, ÷åäî... Îòèâàò ñè. Áîã ãè ïóñíà çà ìúíè÷êî, äà äîéäàò äà íè âèäÿò è äà íè ñå ïîðàäâàò, ÷å íè áåøå äîìú÷íÿëî çà òÿõ, åòî, ñåãà ñè ãè ïðèáèðà... Íå áîé ñå, äåòå. È ìèðóâàé äà íå ãè óïëàøèø, òå ñà ïëàøëèâè...
Àç òàêà ñå âçèðàì â íåáåòî, ÷å î÷èòå ìè ÷àê ñå íàñúëçÿâàò. Äàëè íàèñòèíà ÷óâàì ìíîãî ãëàñ÷åòà - îòäàëå÷å, îòäåëå÷å? Âñå ïîâå÷å è ïîâå÷å æåíè ñå îáðúùàò. È òå ñà âèäåëè. Íèêîé íèùî íå ïðîäóìâà. Âñè÷êè ãëåäàò äóøèöèòå. Èçâåäíúæ æåíàòà îò ÷åðêâàòà ðàçáóòâà äðóãèòå, ïðîñâà ñå äîñàìè íàñ è èçêðåùÿâà:
- Äåòåíöåòî ìè! Äåòåíöåòî ìè! Äàéòå ñè ìè äåòåíöåòî!
Áàáà ÿ õâàùà è ÿ ðàçòúðñâà. Æåíàòà ñïèðà äà êðåùè, îñòàâà çÿïíàëà, ñ ðúêà âðúõó óñòàòà. Ñåãà áàáà ïëà÷å, êëÿêà è ÿ ïðåãðúùà, çàëþëÿâà ÿ êàòî ìàëêî äåòå è é çàøåïâà:
- Íåäåé, æåíî, íå âèêàé äåòåíöåòî ñè! Òî ùå íè ÷óå, äóøàòà ìó ùå ñå ðàçäåëè îò äðóãèòå è ùå äîéäå ïðè òåáå, à ïîñëå êàê ùå ñå âúðíå Òàì? Êîé ùå ÿ ïðåâåäå äóøèöàòà, êîé ùå é ïîêàæå ïúòÿ? Íåäåé, ìèëà...
Àç ñëóøàì áàáà è ãëåäàì íåáåòî. Êîëêî êðàñèâî å íåáåòî! È âèæäàì öâåòíè ïåòíà, êàòî êúðïàòà íà êàêà, è ìè ñå ñòðóâà, ÷å ñëúíöåòî å ïðåñòàíàëî äà ñâåòè, òà öâåòÿòà ïî âåíåöà íà ìàìà äà çàçâúíÿò, äà çâúíÿò...


Ïóáëèêóâàíî îò BlackCat íà 02.01.2006 @ 15:00:52 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðàçêàçè

» Ìàòåðèàëè îò
   Slon-Madrigal

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 1


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

19.04.2024 ãîä. / 06:03:25 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"Ïåòäåñåòíèöà" | Âõîä | 2 êîìåíòàðà (2 ìíåíèÿ) | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: Ïåòäåñåòíèöà
îò qzovec íà 03.01.2006 @ 12:50:53
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ìíîãî òúæíî è...........êðàñèâî ! Ñóïåð


Re: Ïåòäåñåòíèöà
îò qzovec íà 03.01.2006 @ 12:52:46
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ìèëî,qzovec ñúì àç:)))))