Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 418
ХуЛитери: 3
Всичко: 421

Онлайн сега:
:: rady
:: LeoBedrosian
:: hunterszone

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаВазов, Ботев и ние
раздел: Есета, пътеписи
автор: Mojsei

Здравей Вили,
Продължавам да разсъждавам върху писмото ти. Преди всичко, то е носител на достойнството, проявяващо загриженост за сътоянието на българската литература, а след това е и опит да повдигне и да отговори на важни въпроси, касаещи непосредствено сътоянието на Сайта, в който публикуваме. Ето защо основната нишка на моя отговор е уважението към позицията, която защищаваш, а това, че може да имаме различни становища по някои от въпросите, отново е израз на проявявано разбиране. Позицията ти издържа критика и това е главното.

Ти ми пишеш:"…никога пазарът ни не е бил така беден на български автори. Всъщност има автори, но някак не са забележими и забелязани. Липсва категорична реклама....
Чуждото седи някак лъскаво, привлича, нашенското скромничи и се завира под рафта или направо изпада от него. Сега се преиздадоха томчета на класиците, но съвременното поколение няма нужда само от класика, то иска да види и себе си. И литературата, която трябва да отреагира на тази потребност, сега се ражда..."
Състоянието, което описваш е точно такова. Кой трябва да забележи авторите, ако те сами не се изпълнят с решимостта да стигнат до пазара? Провел съм срещи, лични срещи с една дузина автори от сайта, преминали по един и същ начин и с един и същ успех - предлагам сътрудничество, разказвам за трудностите, очертавам перспективите и етапите, свързани с издаването на книгата, подарявам, издадени от мен книги…Резултатът - разминаване на интересите. Оказва се, че потребителите на сайта са тук, за да се разтоварват/?/, от време на време пописват в търсене на забавлението, а в претенциите си са неукротими. Сайтът е и пазар, и издателство, и информационно пространство, което вече има други правила на организация…Да! Литературата се ражда…Има чудесни автори, аз ги търся и ги откривам, за да им го кажа, за да ги подтикна към необходимото действие, но…те си остават само автори, но не и личности, способни да отговорят на потребността, за която пишеш,за да стигнат и до себе си. Тези автори са се обкичили с псевдоними, които използват като защита срещу враждебната среда и стигат до групата, която ги пресреща, за да вземе техния глас при гласуването…Но ти се смееш и имаш право, защото същото нещо вече сме го изплакали и го виждаме от смешната му страна…Разбра ли ме? Пазарът е сложно нещо и за него трябва да говорим конкретно. Ние вече сме част от него. Ти също "прагматично" отклони предложенията ми?

Ти си права, когато свеждаш разглеждането на емпирично ниво, казвайки:
"Сред моите ученици се разпространяват и книжлета на български автори. Носят ми ги - малки, ама толкова неугледни, на световно неизвестни издателства, обаче вътре...на световно равнище съдържание. Това за мен е положителен знак, че младото поколение вече създава и автори, и четци. Потребността да се контактува със своето се разраства успоредно и със същата сила, с която то се продава навън. Везни."
Не споделям твоя оптимизъм. Световните тенденции при книгоиздаването вече са други. Тиражите са малки. Големите тиражи се дирижират от големите пари, които си създават необходимата им идеология. Карлос Кастанеда е отличен философ, но се е продал за пари и сам говори за книгите си като за глупости, на които не трябва да се вярва, но те заливат съвременния пазар и намират практическа реализация като се сливат с житейските процеси. Стивън Кинг е същата работа! Безспорен талант, който се е поставил в интерес на деградационните съвременни процеси.Тук също може да се открои и такава картина. А младото поколение витаги е било надежда за решаване на проблемите на настоящето. Но кое днес е младото поколение? При отговора на този въпрос се очертава една много тъжна тенденция…

Правиш интересен паралел, когато казваш за Вазов следното:"Вазов например, с неговите многотомия има доста четива, които не са онова, което си представяме, когато кажем ВАЗОВ. Какво тогава остава за пописващите тук и там, които гледат на творчеството като на допълнителна мисия. Т.е. изживяват се като....Ботев, например. Той е "пописвал", за да разреди напрежението и да общува с народа и юнака такива, каквито сърцето и умът му ги сътвори..."
Но, като си почнала за Вазов, защо не продължиш за Ботев? Виждала ли си неговите оригинали. Това, което познаваме като Ботев е дело и на десетките литератори, които са работили върху тези текстове. Но тук трябва да се направи и важния извод - за да имаме велика литература, тя трябва да има и такава цел. Каква е целта на съвременната, нова художествена литература? Вазов и Ботев са велики, защото са слели творчеството си с потребността на времето. Твоето отношение към Ботев и Вазов, което изказваш тук, меко казано, е неправилно. А тук болшинството от публикуващите лелеят манията за величие, свеждайки предметната област на своите изяви до усещанията си, а те пък се разбират като инстинкти. Тук вече смехът нараства до неудържим…
Обединяването на българскарските интелигенти в интелигенция - национално отговорна, за да впише страната ни в съвременния глобален процес е достойна задача на литературата, чиято реализация минава и през собствената екзистенция…
И такъв процес започна тук, за да покаже и…обратната страна на личностната изграденост, но това пък е заслуга на негативизма за собственото му отричане. Говоря ти за конкретния процес, в който сме потопени и в който много добре се вижда позицията на всеки, а най-вече на тези, които се крият. Ти проявяваш тактична смелост и в това е твоето достойнство, за което те поздравявам.


Публикувано от hixxtam на 24.10.2005 @ 11:29:46 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   Mojsei

Рейтинг за текст

Средна оценка: 3
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

16.04.2024 год. / 15:06:01 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Вазов, Ботев и ние" | Вход | 1 коментар | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Вазов, Ботев и ние
от hixxtam (hixxtam@all.bg) на 24.10.2005 @ 11:47:02
(Профил | Изпрати бележка) http://slovo.bg/hixxtam/
Моисей,
публикувах личното ти писмо до въпросната дама не защото разглежданете въпроси са важни(те наистина са такива), а защото искам публично, пред всички да ти кажа, че това не е сайт за лична коресопонденция. Всяко трето, че дори второ твое произведение е насочено и адресирано към определен човек от Хулите.
За тази цел сме въвели опцията лични бележки.
Ако това писмо и засегнатите в него проблеми бяха във форма на есе, мястото му щеше да е тук. В този си вид обаче за мен не е.
Заявявам пред всички в сайта, че подобни произведения повече няма да бъдат публикувани. Нямам никакво намерение да водя диалог по темата. Не го приемай като заплаха, а като факт.