Творческият процес е предмет на непрекъснати проучвания. Той е такава предметна област, по която се издават непрекъснато книги, защитават се научни трудове. Един от неговите възлови моменти е разбирането, компетентността в дадената област на живота, а следователно и на знанието.
За изграждането и постигането на тази способност човек отделя голяма част от живота си като се образова, за което отделя предварително и значителни средства.
Ако се направи социологически срез на торческия процес, ще стане възможно да се разкрие неговата сложна структура, различните му страни. Тук ще посоча една негова парадоксална страна - манипулативната, която се гради на основата на Не-разбирането. Това е умишленото натрапването на Не-разбирането като аргумент за постигане на някакви завоалирани цели. Така например, в научните среди един от начините за водене на непочтена борба с противниците е боравенето с аргументите на Не-разбирането, в резултат на което, пепефразирайки известия афоризъм, че незнанието не е аргумент, ще посоча следното - откриването на неразбиране е важен аргумент като предпоставка да се постига разбиране, но в творческия процес манипулативното му използване няма място.
Така е! И по неговото наличие се съди доколко и самият процес е творчески, доколко е узрял като такъв.
Намирам за успех на Сайта, в който публикувах материали за предпоставките на новата художествена литература, фактът, че стигнахме до обсъждане на тази проблематика. В коментарната рубрика напоследък ми бяха зададени някои въпроси, на които отговарям конкретно, но и самият проблем за разбирането изисква по-широка дискусия и обсъждане.
Първо. Манипулативното използване на Не-разбирането не допринася за изграждане на здрава атмосфера и отклонява усилията към други насоки. Ето защо, такива опити ще трябва да получават и достоен отговор с цел да бъдат пресичани. Това пък предполага постигане на откритост и конретност по всички въпроси на творческия процес, какъвто без съмнение се разгръща тук. Уникално е да се организира творчески процес от толкова автори, събрани на едно място. А за поставянето на този въпрос са създадени вече предпоставки, които не трябва да се премълчават или пък подценяват, защото те са общо достояние.
Второ. За една година упорит труд Сайтът разполага с интелектуален продукт, чието предназначение е той да бъде изучаван и в тази връзка да се създават необходимите структури.
Трето. Философията на прагматизма, на чиято основа е обособено цяло направление в художествената литература е предпоставка за обособяване и на други школи и направления, а това ще преструктурира и взаимоотношенията между отделните автори в Сайта.
Четвърто. Тази статия е разработена на основана на малък експеримент. Към последните публикации, които съм направил в Сайта провеждам такъв коментар, който добре илюстрира именно разбирането на литературния текст.
Пето. Добре разбирам, че въпросите са сложни и изискват време. Даването на възможност на неутвърдени автори да общуват помежду си и да търсят реализация, извежда проблема за разбирането като един от централните. Но неутвърден автор не означава посредствен човек, който с нокти и зъби се бори за място под слънцето, използвайки всички средства, но пропускайки достойните, сред които едно от първите места заема разбирането.
Шесто. Познавам голямата част от авторите на Сайта и съм организирал така и собствената си дейност, че да се достига до творческо сътрудничество, към което се стремя. Но това пък може да се постига чрез стимулиране на противаречия и затова използвам случая да благодаря на тези, които съдействат за това. Сега е важно да се намират повече автори, които да се включват и в тяхното разрешаване, а това означава обединяване на усилията за излизане на пазара и овладяването му чрез произвежданите продукти.