Предпоставките
(Продължение-1)
6.
Съдържание на философското мислене е тъждеството на обективната и на субективната действителност, което съществува обективно като практика, а субективно - като интелектуална способност.
Пояснение. Тъждеството между обективното и субективното е социално активната дейност, която има свои исторически изградени страни.
Допълнение 1. Производството на средства за задоволяване на съществуващите потребности е страна на дейността.
Производството на средства за за задоволяване на нововъзникващите потребности е друга страна на дейността.
Общуването между хората е друга - трета, страна на дейността.
Семейството като подчинено обществено отношение е историчски сложила се страна на дейността.
Съзнанието, съществуващо във формите на езика и на писмеността, е друга - пета, страна на дейността.
Пояснение. На основата на социалната активност се изгражда възпроизводствен процес с непрекъсната, текуща природа.
Дейността на случайните индивиди формира възпроизводствен процес от контактен тип.
Допълнение 2. Разумността на субективната действителност задава нейната човечност, както и обективираната разумност задава човечността на битието.
7.
Овладяването на тъждеството между битие и съществуване е начало на философстването, т.е. това начало най-напред трябва да стане резултат на предварителна философска подготовка, която тук се разглежда като една от предпоставките на художествената литература.
Пояснение.Методът на тъждеството дава възможност действителността
да се изучава на равнището на необходимостта, задаваща човечността на човешкото.
Допълнение 1. Тъждеството между битие и съществуване предполага връзка между онази част от битието, която е актуална за отделния индивид и неговото възпроизводство, разбирано като съществуване.
Допълнение 2. Саморефлективността на философското познание произтича от природата на социалноактивната дейност, на чиято основа познанието израства до самопознание.
Допълнение 3. Да се каже, че практиката е основа на познанието не е достатъчно. Самият характер на практиката трябва да привежда до тъждество битието и съществуването.
Исторически дейността умножава човешкото, но го лишава от неговата човечност и това е основен проблем на съвременността, с който са свързан и всички останали проблеми на човечеството.
8.
Процесуалният характер на възпроизводствения процес съдържателно разкрива значението и на свободата, и на духа като демистифицира и разбирането за бога чрез утвърждаване на човечността на човешкото.
Допълнение 1. Цялостното и частичното възпрозводство на човешката индивидуалност са различни неща.
Частичното възпроизводство на индивидите е в резултат на утвръждаването и господството на отношения не от процесуален, а от контактен тип.
9.
Живата човешка дейност, привеждаща и поддържаща битието и съществуването в единство, с израстването си до социална активност, ги привежда в съответствие, което задава формата им на тъждество, в която необходимото като всеобщо, просветва чрез особеностите от взаимодействието на единичните.
Пояснение 1. Всеобщото като дейност въобще има съвсем определен характер в особените проявления на единчното. Ето защо, всеобщото и особеното са във вътрешна, необходима връзка на зависимост.
Философското познание има като своя предпоставка непосредственото тъждество на битието и съществуването, свеждащо се до съответствието между структурните равнища на практиката.
Пояснение 2. Философското мислене е понятийно, а всяко философско понятие, в съответния контекст, има свое съдържание и обем, чиято конкретност го прави истинно, т.е. и философското мислене се разгръща на емпирична основа.
10.
Пред лицето на съвременната деградация, необходимостта човешкото да се възпроизвежда като човечно е напълно разбираема. Съвременното битие противостои на човека враждебно. Характерът на дейността се нуждае от промяна, за да придобие човечност. Универсална екзистенциална характеристика на индивидуалното възпроизводство днес е страхът.
Допълнение 1. Няма съмнение, че заниманието с философия предполага известна предварителна подготовка, която е необходима на всеки, който се занимава с писане, четене, мислене…И също така обяснимо е защо мнозина от пишещите реагират негативно, когато се поставя въпроса за тяхната методологическа подготовка. Но точно тези реакции са показателни за необходимостта от философска подготовка дори и на поетите, които не могат без нейна помощ да достигнат до сложните процеси на любовта, например.
Допълнение 2. Социалноактивната дейност е свързана не просто със задоволяването на съществуващите потребности, но със задоволяване и на нововъзникващите потребности, което е основа на двойното отрицание, а то е ядро на критическата философия.
Допълнение 3. Образователната система се изгражда на основата на разделението на труда и в нея свое място заема и философията.
Философското мислене е способност, която се изгражда в резултат на специализирана подготовка, която продължава с години.
Допълнение 4. Съдържателното решение на основния философски въпрос, с неговите две страни - кое е първично: битието или съществуването и второ: как се отнася мисленето към битието, задава тъждеството между битие и съществуване и с това се задава началото на философстването за всеки конкретен случай чрез дефинирането на съответния проблем.
(Следва)