Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 861
ХуЛитери: 1
Всичко: 862

Онлайн сега:
:: AGRESIVE

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаМоите Учители
раздел: Есета, пътеписи
автор: sradev

Предговор че

Саморасляк съм си аз, саморасляк. Сам съм се създал, сам съм се възпитавал, сам на себе си на пук съм правил, сам съм се учил.... както пееше Новела Матвеева
Но колкото и да се вглеждаш в огледалото - все сляп ще си останеш. Верно, че заобиколен отвсякъде от отрицателни примери, освен на отричане, на нищо друго няма да се научиш. Верно е, че наблюдавайки отричането, а и при по-дълга обсервация - отричането на своето отричане, научаваш се да не бързаш с изводите си. Добре е да си равнокритичен към света и към себе си, колкото и да твърдиш, че сам си се създал, а света някой друг го е правил. Или обратното - света сам си създал, а тебе някой некадърник е правил. И така и така ще раздаваш плестници от слабосилие. А те, родителите ти какво са ти виновни, че такъв си се пръкнал. Няма какво да ми се криеш зад Дарвин! А и децата ти какво са виновни, че да ги възпитават такива некомпетентни родители?

Та размислях си аз кой кога как ме е учил и намерих онези хора, явления и обекти, които са ми отваряли очите. Но тук няма да говоря за онова ручейче, което ме учи на красота, не е мястото за оня спътник, който ми показа справедливостта, не е подходящо за злодейката, която ме накара да търся и чародейки със същата мощ...
Тук искам да опиша моите Учители, които бидейки от даскалското съсловие, са ми предали Своето знание, свое поведение и мислене. Съвсем съзнателно и в рамките на своето ежедневие.

И тук на първо място трябва да спомена Фюри, който и по време си беше Първият. Без него не мога да започна нито един от разказите за другите.


Фюри

От много хора съм се учил. Някои от тях са оставили своите следи много време преди да съм се родил, някои са много по-млади от мене, а със сигурност има и такива, които още не са се родили. Но когато си казвам Учител винаги първо си спомням за Фюри.

В далечните времена, толкова отдавна, че спомена за тях е вече обгърнат от мъгла, когато все още бяхме таралежчета, но иглите ни започваха да се развиват в криле, по времената на метаморфозите, на излизането от пашкулите, в които ежедневието ни беше обгърнало, по времената на Черното знание и сивите мисли... в училището се появи Фюри.
Той беше...

Той беше прясно завършил физика и от аман-заман беше и учител по съвместителство.
Веднага му лепнахме прякора Фюри по името на коня от едноименният филм. Пълен с радостна енергия. И физиката стана една такава радостна наука. И за 'умните' и за 'глупавите'.
Той не се тревожеше, че нещо не знаеме и предаваше не по метода fur idioten "Ще ползуваме само тези знания, които до сега сте получили в училище", а предполагайки, че цялата математика си я държим в малкото джобче. И в случай на нужда употребяваше прости описания на онези страшилища, които после в унивириситета бяха целите на отделни курсове.
Абсолютно прав беше! Едва сега се появиха програми, които показват същите неща, които той ни учеше с подръчни средства. А това е така наричаната "физическа интуиция".
Горе-долу всеки порядъчен физик, химик, математик, биолог, икономист... борави със съответната интуиция, а не с формалните теории, които му служат за обяснение, когато лъже.

Но Фюри ни научи на нещо повече!
Първо организира кръжок по физика, после и едновременно - организирахме и кръжок по математика, където Вторият ми Учител, Гошо Ямуков, една година по-голям от нас, го водеше и на математика ни учеше. Ямуков и много години след смъртта си ми остава Учителя по математика.
Фюри обясняваше за по 2-3 минути набързо тази математика, която му беше необходима за момента. И все с грешки! Единият ден тангенс беше косинус върху синус, другият - синус вурху косинус. Но това не влияееше на резултатите му - за него тангенс беше явление, а не формална конструкция от две други формални конструкции.

Колежките, питай ги - ще потвърдят, бяха до една влюбени в него, а от наша страна нямаше никаква ревност. По този случай те се записваха в кръжоците, а и ние, бъдещи професори, им обяснявахме без пренебрежение.

Само една година беше с нас, само 5-6 сбирки на кръжока по физика имахме, но и до сега си спомням всичките реферати, които изнесохме там. Някъде от онези времена са и повечето ни понятия за структурата на материята. И те не отговарят на онова, което го има в учебниците. Нали така, Теди?

И мисля си аз, че Фюри не само предаваше своята интуиция, но и енергията, която будеше нашата интуиция.

Славян Радев


Публикувано от BlackCat на 11.06.2005 @ 19:21:16 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   sradev

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 5


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 00:51:52 часа

добави твой текст
"Моите Учители" | Вход | 6 коментара (13 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Моите Учители
от ru на 11.06.2005 @ 19:36:33
(Профил | Изпрати бележка)
На учителите..... , без които не можем да се самовъзпитаме!
Поздрав! :)


Re: Моите Учители
от Danaya (slavena_d@abv.bg) на 11.06.2005 @ 21:55:31
(Профил | Изпрати бележка)
Странно е.. точно сега чета "Теория на възпитанието" за изпит по педагогика и.. този разказ дойде.. И аз съм имала такива учители.. от тия, които разделят живота ти на два етапа - този преди и този след тях.. Учители, които ти показват как да бъдеш личност. И благодаря ;-)


Re: Моите Учители
от ANG на 11.06.2005 @ 22:19:08
(Профил | Изпрати бележка) http://angelangelov.wordpress.com/
провокатори, значи
провокиращи мислене

(припомни ми за моята даскалица по литература, жива е, някъде към 80-те, страхотна. Тези дни ми се обади специално че прочела втората ми стихосбирка и...!!!)


Re: Моите Учители
от loveforever (dany.7@abv.bg) на 12.06.2005 @ 02:00:47
(Профил | Изпрати бележка) http://www.loveforever.eu
Извода на края ми се стори особено меродавен!
Хареса ми тоя учител :)))


Поздравления за темата
от jeck на 12.06.2005 @ 10:19:19
(Профил | Изпрати бележка)
Да, най-качественият учител и човек въобще е този, който успява с най-прости думи, най-достъпно да стигне до теб и да ти обясни нещо. Тези с високопарния и претенциозен стил, колкото и титли да имат, не ги слагам до един мой учител по физика, от техникума по електротехника в Сливен, Митко Митев. “Учител” е състояние на духа и качествен ум, не титла. Вчера, Слава Богу, се срещнах с мой приятел, Георги Янев от Пловдив, който не работи като учител, но е най-добрият учител, когото познавам, без да има претенция, та дори и хал-хабер от това. Просто качествен човек, изследващ човешки всичко около себе си, влагащ душа във всичко, с което се захваща. Неща, които с пари не могат да се платят.
Да се стремим да бъдем като тези хора, да бъдем себе си, да не се подаваме на “пластмасовото човечество”.



Re: Моите Учители
от Marta (marta@all.bg) на 13.06.2005 @ 17:09:35
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
радостна енергия

много голям късмет сте извадили таралежчетата