Книга втора: Научи ме да обичам! / Тя и Той /
Втора глава. За природата на човека
1.
Тя е на 37 години, а той - на 57. Тя е презаета с професията си на адвокат, а той още преди седем години приключи кариерата си като офицер, за да продължи да се занимава с хобито си - науката.
Срещнаха се през втората половина на 1998г., когато той потърси правна помощ по връщане на горите и й стана клиент. Още при първия им поглед, съвсем спонтанно и непринудено, тя му позволи да надникне в душата й, а той видя там съдбата й...позна, неподозираните и от самата нея, гънки на запазена душвност, за да се възхити от откритието си...
Започнаха да се срещат по делови въпроси, а срещите им придобиваха друг облик - той разказвше за хода на изседванията си, а тя...го слушаше: леко усмихната и приветлива, сякаш цял живот бе чакала да му слуша небивалиците.
Те записа и завърши психология, а той учреди Фондация за провеждане на изследователската си дейност.
Тя успя и дя се рязведе, а той не успя и да я докосне през тези осем години, но написа множество текстове като приложна област на постигнатите резултати в науката и това започна да прави по странен начин - чрез поезията.
Тя го насочи към Сайта на Интернет "ХуЛиТе", където вннушителен брой автори и още повече читатели полагат сериозни усилия да постигнат творческа изява.Странен Сайт, събрал много талантиви чисти души, но и средище на много мътилка...
И ето ги, след толкова време на кратки формално-неформални срещи, вече при наличието на нови потребности, те се срещат, за да разрешат житейските си проблеми чрез инструментариума на приятелството. Той знае как да направи това, а тя е готова да го последва....
2.
-Природата на човека е био-социална, съгласен ли си с това твърдение? - попита го тя спокойно и небрежно.
- Това разбиране, като че ли не буди възражения, но аз искам да го допълня със следното - подхвана веднага той. - Развитието на социалното съдържание на човека дава възможност то да се превърне в подчинено, за да се даде простор на същностните сили на индивида да се развиват като естествен процес, макар че същностните сили на човека са социални, но израстват на биологичната му даденост.
- Малко сложно обясняваш, но звучи убедително - каза тя. - А какво ще кажеш за предпочитанията на редица автори природата на мъжа и на жената да се извежда от половата диференциация, при което нито се достига до проявите на мъжественост, нито се стига до женствеността?
- При такова разглеждане, което аз не споделям, мъжът и жената се анализират отделно и много бързо се обявяват за загадка, като се тръгва към отбелязване на банални различия. Според мен, за полов орган, отделно при мъжа и при жената може да се говори условно. Половият орган се формира в единството между фалоса и вагината в процеса на фелациото.
- Това обяснение ми се вижда интересно, защото схваща едно необходимо отношение, което изрства по линията на отговорността в любов, за да се превърне в дълг за развитието на човечността на човешкото у човека като ядро на неговата природа - каза тя спокойно и предложи да почерпи по повод закупуването на новото си жилище в София.
- Запазената нормална емоционалност, в хармонично единство с разсъдъка, разума и волята, изграждат интелекта на индивида като ореол на духовното му развитие и доказателство за цялостната му изграденост - каза той, помисли малко и допълни:
- Това "хармонично единство" е общ израз на преход между посочените индивидуални структури, а това означава, че има момент и на тъждественост между тях. Говоря за иннтелекта, който разтваря вратите за висшите етажи на любовта, когато се срещнат мъж и жена с такава способност.
- Излиза, че интелектът е извор на кристалната любов и като емоция, и като разум, и като воля, които си дават среща във вдъхновението, окрилящо индивида да постига високи цели - каза тя, като че ли откривайки нещо за себе си и леко повдигна вежди.
- Искам да ти кажа, че с тези разсъждения все още сме в сферата на изводите, които могат да ни служат като педпоставка за по-нататъшните ни разговори - каза той и въздъхна, сякаш бе решил някаква важна задача.
3.
- И аз поддържам становището, че отделното изследване на мъжа и на жената не води до съществени изводи за природата на човека, освен трупането на емпиричен материал, който е иннтересен за изследване - каза тя с известна нерешителност, но с желанието да го стимулира към диалог.
- Изследователите са на мнение, че мъжествеността и женствеността трябва упорито да се изграждат, че фалосът сам по себе си не е достатъчен, за да разкрие мъжествеността на мъжа - каза той.
- Вероятно и самотната вагина не е в състояние да разкрие женствеността при жената? - каза тя предизвикателно.
- Няма да сбъркам навярно ако изразя позицията, че и мъжествеността, и женствеността днес са в криза, което се разкрива от колизията в отношенията между мъжа и жената. А това е колизия на самото общество - вметна той и погледна събеседничката си, за да разбере какво впечатление са направили думите му.
- Темата за силния и за слабия пол често се вкарва в употреба без да се изяснява правилно - започна тя някак си тихо. - Силата на мъжествеността най-често и то съвършено неправилно се разбира като израз на нейната свръхупотреба в някаква битка за себедоказване, докато нещата са точно обратно - силата на мъжа се състои в запазването на чистотата на сексуалността като негова естествена природа.
- Това, което казваш, според мен, се илюстрира и чрез такива факти като моногамното семейство, съществуващо на основата на споделената любов, а също и безвъзвратното нарушаване на характера при мъжете, водещи полигамно съществуване - каза той.
- Но тази тенденция не е характерна за всеки мъж, нали - каза тя закачливо - а за онези мъже, които се лишават от своята естествена чувствителност, с което се осакатяват. Такъв мъж става друго същество - страдащо, уплашено, губещо представа за себе си, излизащо извън сферата на мъжката си идентичност.
- Същото, макар и по друг начин и не в такава степен, е валидно и за жените - добави той с някакво зле прикрито напрежение в гласа.
4.
- Човешката идентичност, в това число и сексуалната, се задава от степента на тъждественост между партньорите - за мен това е един основен извод, който ми служи да се ориентирам в сложността на тази проблематика, по която разговаряме - каза тя като подчерта изказа си, когато произнесе "степента на тъждественост".
- Такава е и моята позиция - кратко каза той. - Важен за разбиране е въпросът за прехода на либидото в господстващо либидо, защото чрез него може да се изясни деформацията от нормалност към състояние на "глад".