Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 819
ХуЛитери: 3
Всичко: 822

Онлайн сега:
:: Marisiema
:: LeoBedrosian
:: ivliter

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаМомиче за една нощ
раздел: Разкази
автор: kolebin

Момчето се открояваше като бяла врана всред останалите. Стояха на тротоара пред агенцията, общо седемнайсет кандидати за работа - в скуката на чакането Кирил ги преброи. Два пъти, по вина на същото това момче.
То обикаляше малките групички, вперваше съсредоточен поглед в някой от присъстващите - за секунда-две, поклащаше глава и отминаваше. Странна походка сякаш на пружини, като че готов да отблъсне от земята и да се издигне над безличното сборище. Необичаен път да издими, но Кирил би го разбрал, и той хич не се усещаше на място. Даде си още пет минути, а момчето направи сложна фигура, която превърна и него в обект на изследване. "Е, приятелче, какво ще кажеш?" - безцеремонният оглед го забавляваше. Установи, че пружиниращата походка е и учудващо женствена, а когато момчето избра площадката си за излитане току пред него, с интерес проследи преобразяването на бялата врана в гълъб.
- Единственият сериозен конкурент! - момичето, което тъй приличаше на момче произнесе присъдата си с нежен гласец. - Но си губите времето.
- Защо?
- Мястото е едно и ще го заема аз - обяви спокойно момичето и отметна глава назад, навик несъмнено останал от времето, когато перушината й е била по-дълга от сантиметър.
- Така ли? - запита Кирил. Не си позволи ирония, само учтив интерес. - Защо?
- Видях колата, която скрихте на съседната улица …
- Думите, които бих използвал са по-обикновени. Паркирах на свободно място.
Не му обърна внимание. Оглеждаше го откровено - от мокасините "Гучи", обу ги след колебание, но агенцията търсеше елитен кадър, нали така? - и съумя да вложи в погледа си откровено презрение.
- Мисля, че не се нуждаете от тази работа - изрече накрая с все същия нежен и тих глас. - За мен е необходимост. Абсолютна.
- Ваша грижа, не моя - отбеляза Кирил. - Оценката ще даде друг. След психотеста, нали така го наричат?
- Пълна тъпотия! За интервюто ще подберат двама, нас двамата.
- Но мястото ще заемеш ти? - Кирил прескочи учтивите форми, зад приятните трели на гласеца се криеше дразнеща агресивност.
- Да! Имаш опита, но съм по-перспективна. С петнайсетина години предимство.
- Е, ще видим! - сухо отряза Кирил. "Де да беше вярно, момиченце! Щях да те схрускам на един залък." Както обикновено преценката за възрастта му не струваше пет пари. Припомни си с неприязън формуляра. Вторият ред на проклетата хартийка задаваше проклетия въпрос, който му създаваше куп неприятности напоследък. "Да се добера до среща очи в очи и гадните ми, лъжливи гени ще помогнат" - си рече със суеверна надежда. Дали здравият корен или дългите години прекарани навън по време, когато хората в страната се цепеха на тлъстоврати и оглозгани от живота, ала се разхождаше и той бяла врана между себенеподобните си, в пълна дисхармония между видимост и документ. "Дай сто долара и ще те изкарам пеленаче в нов паспорт" - беше отсякъл Чобана. Той тлъстееше единствен измежду познатите му, та Кирил бе поискал съвет. "А дипломата?" "Още сто долара и ще те изтипосам с диплома на певец" - небрежно рече оня ми ти Чобан и все едно нож заби в сърцето му. Като всички лишени от слух Кирил умираше да пее. Но реши да си остане инженер и ей-на къде докара работата - нищо и никакви сополивчета да делят мегдан с него.
- Искаш ли облог? - запита сополивчето. - Че на тъпия психотест ще отделят двама ни.
- Дадено! На какво?
- На една вечеря - отговори бързо и очите й светнаха гладно.
- Дадено - повтори той развеселен. Май наистина й трябваше работа.
- Кирил Лютов! - дребничко човече вклини козя брадичка между тях. - Познаваме се, но откъде?
- Кой да ти каже! - измърмори запитаният, недоволен от ролята на местна знаменитост.
- Мароко! - триумфално извика козята брадичка, а момичето вместо да се омете нанякъде, отвори широко очи и уши в очакване на сензационни разкрития. Които натрапникът поднесе услужливо: - От Инженерното училище в Рабат отиде към частна фирма, печелеше куп пари и нас, простосмъртните, не поглеждаше. Ама хич! Е, как го докара до тук?
- И аз се чудя! - на Кирил му писна - време бе да се маха и то бързо. Но се появи червенокоса тигрица в прилепнал панталон на цветя, човекът-психолог, дето да разкрива дълбоката им същност. Остана, внезапно налегнат от спомена за пустия си дом, всъщност таван, който кръстосваше от завръщането си - вече два месеца. И от шубрака на психотестовете може да изскочи рошаво тигърче и да оцвети сивото му ежедневие. Като завърти съблазнително дупе на цветя из нечий таван.

- Казах ти, че психотестът е излишна тъпотия - момичето с име Габриела поглъщаше лакомо изискани ирландски ястия.
- Е, не съвсем излишна. Спасих те от гладна смърт! - хм, така си беше, но защо в Murfy's, а не в някое евтино кръчме? Кирил не удържа - Френският сос е за кръглите картофки.
- Не отиват ли на същото място? - възрази момичето, грижливо обра малката купичка и се разхълца неудържимо. - Извинявай, от диетата е.
- Да, жените си падат по разни глупости - деликатно се съгласи Кирил. Порови из паметта си и добави: След войната често посягахме към циганската баница. Филийки с олио, сол и червен пипер.
- Коя война? Първата световна? - момичето отпи от тъмната бира и се ухили насреща му.
- Хей, момиченце!
- Шегувам се, бе! - смръщи се и повтори с отвращение: хляб и олио, сол, червен пипер - трапезата ми от месеци! Ей, гади ми се като помисля! - Слава богу остана си с хълцукането. Заоглежда се любопитно и отбеляза с възхищение: Страхотно местенце! Ирландците му с ирландци, хем шик, хем уютно като в ръкавичка! С атмосфера, създавана от векове!
Погледна го бързо, загря неказаното и добави заядливо:
- Добре де, знам, че пъбът е нов. Нов, но получава харизано знание от онези, другите. Точно като теб - задръстен с норми от поколения. Добър, благороден и почтен! Плесенясали понятия и лукс, който може да си позволиш, само защото …
- Ей, хайде да не се обиждаме!
- Защо, спокойно може да кажеш, че съм помияр. Безработен помияр, изпълзял от затънтено градче, където няма хляб за никого. Зарязана в това вълче време от мъжа си, с дъщеря и двама родители на ръцете. Без покрив в проклетата София. Най-обикновен помияр в проклетия ти луксозен ресторант.
- Признавам, че не съм притиснат до стената - каза Кирил, като се вглеждаше в сгърченото лице отсреща, а в главата му бръмчаха кривдите, изречени от нежен гласец. - Може да се откажа от мястото - ако стигнем до там - но не вярвам да го сторя.
- Сама ще си го взема - прекъсна го тя.
- Все пак, сигурен съм, че мога да ти помогна - Кирил подмина казаното. - Като начало ти предлагам място за преспиване - Побърза да уточни: Легло само за теб, без други условия. И без кой знае какви удобства.
- Добър и благороден! - измърмори Габриела и се оживи - За червенокосата кучка не съжалявай, защото се чукам страхотно - спря протеста му. - Плащам си за всичко и толкова! Ще ми се да добавя, ей тъй даром, че наистина си лидер. Странно, седеше встрани, мълчеше като задник - без извинение - а когато сърцеведката го поиска, стадото без колебание измъдри, че ти си водача. Искам да кажа, имаш присъствие, някакво излъчване, знам ли какво... и ти завиждам.
- Свърши ли със сладките приказки?
- Не! Всъщност се надявах да ме привикаш в леглото си, но с типове като теб - добри и благородни, човек трябва да си го изработи сам.
- Гадничка манипулаторка?
- И още как! Но наистина съм страшна в леглото, ще се се видиш в чудо! Е, и аз се сбърках.
- ?
- Сама искам да се пъхна в леглото на някого - поклати глава удивена. - Забравено от векове и мислех, че завинаги. Предполагам, защото от векове не съм срещала добри и благородни хора.
- Моето момиче, схващам идеята ти - спокойно каза Кирил, - но се страхувам, че освен сънища в самотно легло, друго тази нощ няма да изживееш.
- О, ще изживея! И ти покрай мен! - весело каза Габриела. Сетне го погледна с нещо ново в изражението, би казал свенливост: - Не преставай да ми го казваш, може ли?
Кирил не разбра:
- Какво?
- "Моето момиче!" - грубо отвърна тя. - Глупаво, нали? Забрави го!

Винаги беше давала всичко от себе си. "Като правиш нещо, прави го както трябва!" - казваше баща й. Спазваше бащините заръки, е, да речем в по-тесен - технически план. В леглото никой не го бе еня за глупости като душа. Наистина се чукаше страхотно и го знаеше. Даваше добра стока, гадните лайнарчета чукаха през куп за грош и за женски оргазъм наум не им идваше. Още невдигнали гащи бяха на вратата, сетне връщаха услугата и светът се въртеше точ в точ според новите канони.
Но сега бе различно. Беше го възседнала - "Представяш ли си, петдесет и седем годишен! - каза приятелката от агенцията и цинично довърши: - Готин е, пробвай го, но не го докарвай до инфаркт." Динозавър някакъв, но готин, та от грижа за него се изкатери отгоре. И гадният тип, дето лежеше под нея, обърна всичко с главата наопаки. Даваше обич и нежност, а черната работа превърна в нещо непознато, в нещо хубаво и плашещо. Нещо, което разрушаваше защитите и бъркаше надълбоко из забранени местенца. Там, където се търкаляха отломки от забравени мечти, тези, които от невяра бе отхвърлила. И заместила.
- Какво има, момичето ми?
- Не ме наричай така, забраних ти - изхриптя Габи. "Трябва да намаля цигарите. И алкохола." Добави веднага: Да поспрем, а? Времето за цигара и глътка питие - искаше да поговорят, ей така, както се сгуши защитена от всичко лошо, което дебнеше навън. Запита само: "Защо се върна?", а въпросът беше - "Защо не остана далече, защо объркваш всичко, което научих в мръсния ни живот?" Отговори, но този отговор не я интересуваше. Тези, с които искал да контактува не го допускали в кръга си. Тези пък, които го допускали не му допадали особено. Всеки с грижите си!
- Не те обичаха, така ли? - попита разсеяно.
- Обич не съм искал от никого. Уважение - да! - отговори спокойно, но тя наостри уши. "Габи, не е глупак, нито мек. Моля те, не го забравяй! Влез му под кожата и не го забравяй!"
А сетне той я побърка. Имаше обич и нежност и още нещо, и тя крещеше към небесата молитви и проклятия, защото откриваше нови светове, красиви и нежелани. Лежеше, отново сгушена в рамото му, доволна, че не вижда сълзите й.
- Бяхме седем приятелки, "щабът" - така го наричахме, защото важните решения взимахме заедно - гласът й стържеше пресипнало, нищо не бе останало от галещия слуха гласец, обработван с толкова труд. Не й пукаше.
- Казвахме си, че ако получим един истински божи ден, поне няколко часа от тия, за които мечтаехме цял живот, трябва да го приемем с благодарност и с отворено сърце. Всички се продадоха. Късметлийката, тя обра къде-що титла има в науката, се ожени за гърчав испанец и му държи бакалските тефтери; хубавелката ни, мило глупаче и всички уж я пазехме, тя се натика в бардак из Арабия. Бях най-умната. Останах сама тук.
- Сама, с въпроса - "А сега накъде"?
- Да!
Той се размърда. Незнайно откъде измъкна носна кърпа. Тя шумно се изсекна - "Май те потопих в езерце". "Ще го преживея някак." Знаеше, че й се усмихва.
- Заклех се да замина и аз - каза. - В Австралия при сестра ми, където и да е, но да се махна. Да събера парите и да изчезна нанякъде, на майната си. Ще събера пари и ще се махна! - повтори със сила.
- Значи ще го направиш - произнесе спокойният глас от тъмнината. - Но ще се радвам ако промениш решението си.
- Една нощ е нищо, нали? - попита тя. - Нищо и никаква нощ, с нищо и никакво чукане, какво толкова?
- Нищо! - потвърди гласът от тъмнината, а тя се надигна и заби нокти в тялото, което лежеше до нея.
- Ти, гадно копеле! - произнесе с яростен шепот. - Ти си голям и умен, защо ме прие? Защо точно сега ми откриваш, че всичко хубаво съществува?
- Дано съм го направил! - каза гласът. - Заслужаваш го, момичето ми! Нищо лошо не се случи, напротив!
- Отвратително е! - извика през сълзи. - И ти забраних да ми казваш така. Не съм момиче на никого, разбра ли?

Седяха на терасата, прорязана в покрива.
- Кога ще си завършиш тавана?
- Мисля, че никога.
- Защо?
- Има хубави работи, които не трябва да свършват. Мисълта за този таван ме крепеше навън. Добре е като знаеш, че е останало местенце, дето може да се прибереш. Тук се оправям - трудът с тия ръце лекува най-сигурно.
- Голяма рана си церил с терасата - весело се обади Габриела и видя как седналият срещу нея мъж помръкна и почерня. Неловко подхвана: Извинявай, исках само … - но той не я чу:
- Да! - каза тихо. - От два месеца запълвам някои загуби с работа по нея.
- Жена ли? - запита.
- Жена ми! - отвърна кратко и тури точката. - Искаш ли още чай?
Чай, пфу! Слушаха идиотските му предкласици и пиеха някакъв специален чай. Толкова!
- Чудесна тераса си направил, със страхотен изглед към Витоша - каза Габриела, вместо да погали големите ръце, легнали на масата пред нея. И защото не искаше да пие чай. С мил глас, отреден да топи корави мъжки сърца додаде: Камината, дето подхващаш, и тя е много истинска.
- Да! - съгласи се той и се усмихна сухо: Ще я свърша някой ден - добър илач ще стане и от нея. Но не си давай труд да се подмазваш - сутрин тук няма алкохол.
- Има пълен хладилник! Само по глътчица, моля те! И то е илач, срещу махмурлук и тъпи среднощни илюзии - видя погледа му и се отказа. Неочаквано, неочаквано и за себе си, възкликна: А бе, хубаво ми е при тебе! - замисли се и продължи: Спокойно и истинско. Знаеш ли, сменях мъже, чуках се наред, но си казвах, че все някога някъде ще срещна нещо свястно.
- И?
Тя отметна назад косите, дето ги нямаше.
- Това е. Нищо повече - каза рязко. - А ти? Какво видя, защо беше истинско?
- Видях едно малко, уплашено и храбро момиченце, оплетено между лъжа и истина …
- И то, според теб, заслужаваше всичко, което ми даде?
- Да! - отговори убедено Кирил. - Заслужава много повече.
- Няма да съжалиш и все пак ще си кажеш: "А бе, мамка му, и на мен ми беше хубаво"?
- Да, горе-долу това ще си кажа.
Тя постоя загледана в планината, отпи от чая и попита без да го поглежда:
- Какво би направил на мястото на загадъчния анонимен възложител?
- Стигна ли до интервю, ще убедя всеки възложител да ме назначи - уверено каза Кирил, а тя кимна:
- Да, съвсем сигурно е - стигнеш ли до интервюто, ще го направиш - отново с решителен жест отметна глава назад.

Срещите им бяха определени през половин час. Първо Кирил, а Габриела след него. Пред входа на агенцията се вгледа в посърналото момиче. "Хей, стегни се! Вторият е винаги с предимство" - побутна я към стълбата:
- Кураж, моето момиче!
- Шансовете ми не са големи, нали?
- Хм, човек никога не знае - каза неловко. С облекчение видя как вдигнала брадичка пристъпи прага на проклетата агенция, беше се взела в ръце.
- Добър ден! - момичето се представи на агентката си от агенцията, все едно не я познаваше от сто години, и без протакане заби въпрос: "Смятате ли за възможно - попита като сочеше учудения си спътник, - двамата да си разменим местата?" Секретарката погледна Кирил - той кимна незабележимо, и отвори тежката врата. Габриела се обърна цялата към Кирил:
- Пускаш ме? - а когато секретарката затвори вратата след себе си, хвана големите ръце и притисна лице към тях.
- Викат те! - чу гласа му, но не помръдна.
После вратата се затвори зад нея.

Кирил изчака търпеливо съобщението, че е отпаднала нуждата от изслушването му.
- Съжалявам! - каза секретарката накрая.
Той кимна учтиво, подмина извинителната й усмивка, и си отиде. Мислеше за своето момиче от една нощ, което използва всичко за да отвори пътя си - като препречи неговия. Мислеше и за милото, стъписано, смело момиченце, което плащаше всички сметки - своите, а повече чужди. Което обърка малките нормални стъпки към нещо хубаво с щастие и любов, защото не ги познаваше. Щеше да събере парите си, знаеше го. Усети болка, защото познаваше негостоприемните чужди небеса, които ще я посрещнат някъде на майната си, и любезните надменни иноземци, между които ще се срива и надига отново - готова на всичко, винаги чужда между чужди. А когато на висок глас процеди: "Мамка му на всичко!", защото във всичко това имаше и негова вина, вина на минувачите, които гледаха учудено, вина на всички от тая скапана страна - не му олекна.
"Едно трябва да призная! - каза си с кисела усмивка. - Животът у нас е наистина интересен." Туй му беше и недостатъка, според китайската поговорка, която не пожелаваше никому да живее в интересно време. Иначе нищо особено, просто хлопнаха врата под носа му. Бе научил, че ако се огледа ще зърне друга. Отворена, ала на прага й няма да стои едно момиче и да тръска несъществуваща коса. Отворена врата с празна рамка. А преди да мине през нея, го чакаше работа - време бе да се захване с камината.


Публикувано от railleuse на 22.02.2005 @ 11:12:46 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   kolebin

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 9


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 07:29:46 часа

добави твой текст
"Момиче за една нощ" | Вход | 5 коментара (6 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Момиче за една нощ
от lale (desislav4e@gmail.com) на 22.02.2005 @ 12:06:10
(Профил | Изпрати бележка) http://desssy.hit.bg
Много добро, най-искрени поздравления. Нищо излишно, нищо натруфено. Просто. Чисто. Истинско. Благодаря за споделените усещания.


Re: Момиче за една нощ
от Ray (bdoych@abv.bg) на 22.02.2005 @ 12:22:38
(Профил | Изпрати бележка)
Разказът ми хареса. Откроява се като бяла врана :))


Re: Момиче за една нощ
от blueeye (theblue@abv.bg) на 22.02.2005 @ 13:30:41
(Профил | Изпрати бележка) http://simplyblue.wordpress.com/
хареса ми :)


Re: Момиче за една нощ
от Rossa на 05.03.2005 @ 18:54:14
(Профил | Изпрати бележка)
Изключителен разказ!


Re: Момиче за една нощ
от vrabets на 31.07.2008 @ 10:32:17
(Профил | Изпрати бележка)
Откривам те за себе си :) Поздравления!