Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 601
ХуЛитери: 1
Всичко: 602

Онлайн сега:
:: pc_indi

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаMалка искрица българщина
раздел: Други ...
автор: LadyDy

Кишинев ме посрещна с дъжд и студ. Улиците бяха пусти, ако изключим премръзналите тролейбуси и чакащите ги по спирките накокошинени пътници. И на фона на този мрачен пейзаж два прозореца излъчваха примамваща жълта светлина - въпреки ранния час и неделния ден читалнята на българската библиотека "Христо Ботев" бе пълна.

Когато в началото на 90-те години в Молдова, както и навсякъде в тази част на света икономическата криза започна да става все по-осезаема, едни от първите, които я усетиха бяха културните институти. Библиотека № 4, филиал на Градската библиотека "Б.П.Хъшдеу" бе пред закриване. Но прагматичната й и инициативна директорка Неля Сергеевна Мурашева вече че бе забелязала, че голяма част от читателите са било с характерни български фамилии, било търсят български книги. Така вместо да бъде закрита, на 3 март 1992 г. се ражда Българската библиотека "Христо Ботев" в гр.Кишинев. За изминалите години библиотеката се е превърнала в притегателен център за сънародниците ни в Молдова, партньор на българските дружества и организации, надежден помощник на всеки, който работи за запазване на българската национална идентичност, за популяризиране на българската култура и език сред другите народи. Днес това е предпочитано място за работа на студентите-българисти от педагогическия университет, ученици, преподаватели, граждани. При това не само българи. Голямата гордост на библиотеката е младият молдовски бизнесмен, който редовно ги посещава и от кора до кора прочита всички вестници от България, в резултат на което вече даже се опитва да говори български.

Персоналът на библиотеката прави всичко възможно за да засилва интереса на читателите. Постоянно се попълват двата специализирани фонда - за живота и творчеството на Христо Ботев и "Бесарабските българи за себе си", събрал различни печатни издания за българите в Бесарабия (и в частност в Молдова), за историята на преселването, за живота им днес. Част от работата на библиотеката са литературният хол "Хармония", детският клуб "Зюмбюлче". Редовно се представят нови книги, провеждат се кръгли маси, тематични вечери-портрети.

Има и проблеми, и те не са малко. Библиотеката се нуждае от сериозен ремонт, от закупуване на компютри и включване в градската библиотечна мрежа. Радват се и на всяка нова книга от България. "Преди 10 години от България буквално ни засипваха с книги, - споделя Неля Сергеевна, - аз дори не подозирах, че имате толкова много издателства. Но после ентусиазмът поутихна, а явно и част от издателствата са престанали да съществуват… Сега използваме редките си пътувания до България за да купим една-две нови книги. Ако всяко българско издателство ни изпращаше поне по един екземпляр от всяка нова книга, досега щяхме да имаме страхотен фонд!.." А засега единствената българска библиотека в столицата на Молдова разполага с едва 5 000 единици печатна продукция (книги, списания, вестници) на български език.

И въпреки трудностите, в българската библиотека притежават най-ценното - любов към книгата и отдаденост на професията. Вярват, че независимо от прогресивното навлизане на новите информационни технологии във всички сфери на нашия живот, печатното слово и неговите пазители, винаги ще имат своето място и в XXI век. Радват се на всеки нов читател, на всяка пратка вестници от България и… мечтаят за деня, в който "Христо Ботев" ще бъде не единствената, а централната българска библиотека в Кишинев.


__________________________

от автора:
Не претендирам това да е някакво "произведение"... Пускам го тук, защото нали все сме хора, свързани със словото... Пък и не се знаем... Може пък някой да реши да помогне...


Публикувано от railleuse на 03.02.2005 @ 18:18:04 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   LadyDy

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 8


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 00:37:08 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Mалка искрица българщина" | Вход | 10 коментара (19 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Mалка искрица българщина
от flox на 03.02.2005 @ 18:27:31
(Профил | Изпрати бележка)
Ами, какво да ти кажа, браво! Хубаво е, че пусна този текст. Предполагам, че ще бъде разбрано от доста хора, е, надявам се поне:)))


Re: Mалка искрица българщина
от LadyDy на 03.02.2005 @ 18:30:02
(Профил | Изпрати бележка)
благодаря ти. и аз се надявам...

затова го пуснах, въпреки риска да стана смешна...
за кой ли път...

]


Re: Mалка искрица българщина
от flox на 03.02.2005 @ 18:42:46
(Профил | Изпрати бележка)
И пред кого ще станеш смешна? Пред свестните - няма, това е най-важното.

]


Re: Mалка искрица българщина
от mm_mm (mmm_m@mail.com) на 03.02.2005 @ 18:55:49
(Профил | Изпрати бележка) http://moldova.cc/mm_mm
LadyDy, въпреки че съм чела текста, искам още веднъж да те поздравя с това, че ти си един от малкото автори (ако не единствена), която създава неповторим колорит на този сайт с тематиката на публикуваните материали, както и с умелото им написване.
Благодаря ти! Благодаря и от името на тези, които също биха ти благодарили, ако знаеха, че тук има написано нещо за тях!...

Поздрави:-)
М.


Re: Mалка искрица българщина
от LadyDy на 04.02.2005 @ 09:25:06
(Профил | Изпрати бележка)
:)
ти си единствената (май?) сред нас, която може реално да помогне...
не с ремонт, компютри и книги а... с участие в дейността...
:))
благодаря ти, М.

]


Re: Mалка искрица българщина
от mmm (mmm@slovar.org) на 03.02.2005 @ 20:38:47
(Профил | Изпрати бележка) http://martin.mitov.org
Хм, имат ли компютър там и интернет?
Мога да им препоръчам една-две хубави български виртуални библиотеки :)


Re: Mалка искрица българщина
от LadyDy на 04.02.2005 @ 09:28:01
(Профил | Изпрати бележка)
Мартине, те нямат компютър за да поддържат базата данни и книгооборота... А за интернет засега само мечтаят...
Иначе, благодаря за идеята...
Но им трябват книги - реални, материални...
Дай да имислим нещо!

]


Re: Mалка искрица българщина
от mmm (mmm@slovar.org) на 04.02.2005 @ 20:19:56
(Профил | Изпрати бележка) http://martin.mitov.org
Ами мога да ти дам по една книжка от изданията на Сдружение "Словото". Поне от тези, от които имам бройки. Ако има как да ги пратиш натам няма проблем, то не е и кой знае колко като обем. Друго няма какво да помогнем. Знаеш ми мейла, ако искаш - пиши ми.

]


Re: Mалка искрица българщина
от dara33 (dara33@bitex.bg) на 03.02.2005 @ 21:02:59
(Профил | Изпрати бележка) http://dara33.blog.bg/
Ще помисля с какво мога да помогна. Най- вероятно с дарение книги за тази библиотека.
Хубаво е, че си го написала. Засягаш един болен въпрос. Поддържането на фонда на библиотеките. Хубаво е, че има хора с такава богата душевност и широк поглед, като теб, който не подминава апатично покрай сградите на тези "храмове на мъдростта". Лейди Ди дано повече хора прочетат написаното от теб и реагират адекватно на поставения проблем и дано същите те-се замислят и за българските библиотеки, които оцеляват благодарение на родолюбиви хора.
Те издателствата не спазват закона за задължителния депозит, а ги призоваваш да даряват книги, е може и да се сепнат и да отворят сърцата и душите си.
Дано!


Re: Mалка искрица българщина
от LadyDy на 04.02.2005 @ 09:29:55
(Профил | Изпрати бележка)
бях убедена, че ти ще ме разбереш!
ако са повече такива като теб и другите, които се отзоваха, наистина можем да измислим нещо. Защо не и едно реално нещо, което да направят хулите...

]


Re: Mалка искрица българщина
от Silver Wolfess (silver_wolfess@mail.bg) на 04.02.2005 @ 20:33:21
(Профил | Изпрати бележка) http://www.slovo.bg/silver
Боже, ако знаеш тази година след лятното почистване на библиотеката и след като стояха куп книги, заделени настрана няколко месеца, къде отидоха. Срам ме е да кажа и много, много съжалявам. Подарих ги на човек, който вероятно после ги е занесал на Вторични суровини или е попродал нещо на антикварите...
Уж имах някаква визитка на Агенцият за българите в чужбина, но не намрих никой на телефона и ...


Re: Mалка искрица българщина
от KOSARA (ko_sara@mail.bg) на 07.02.2005 @ 12:32:33
(Профил | Изпрати бележка)
Мога да заделя книги за тази библиотека. Ще го направя с най-голямо удоволствие!
Но трябва да уточним как може да се организира изпращането им.
Бихме могли да си кореспондираме по е-мейлите.
Поздрави!


Re: Mалка искрица българщина
от sradev (sradev@о2.pl) на 15.02.2005 @ 08:41:26
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
пиши ми на мейла,
ще им пратя нещо


Re: Mалка искрица българщина
от kritik (kritik@abv.bg) на 15.02.2005 @ 09:32:47
(Профил | Изпрати бележка)
Хм... интересно?!
... Ще проверя.


Re: Mалка искрица българщина
от LadyDy на 15.02.2005 @ 10:27:40
(Профил | Изпрати бележка)
Заинтригува ме! Кое е интересно (че и "хм") и какво ще провериш?

]


Re: Mалка искрица българщина
от kritik (kritik@abv.bg) на 15.02.2005 @ 18:20:02
(Профил | Изпрати бележка)
А, всичко е много просто - имам там приятел - в Кишинев, и ще го помоля да провери написаното - иска ми се да зная доколко е истина и докъде се простира така наречената художествена измислица;)

А иначе е интересно написано - българин (българка), роден в България да напише такова нещо: за първи път виждам... и това също е интересно...


]


Re: Mалка искрица българщина
от LadyDy на 16.02.2005 @ 08:09:27
(Профил | Изпрати бележка)
БългарКа съм и... може би ще те разочаровам :)), но, за съжаление, не съм родена в България...

ако ти е интересно (а не зная защо ми се струва, че ще ти бъде интересно) прочети есето (?) ми за Кубрат...

П.П. Това за библиотеката е писано през 2002, промяната от тогава е, че е направен ремонт... Но книги все така не достигат...

П.П.П. ако искаш да улесня приятеля ти в Кишинев, пиши ми бележка и ще ти изпратя адреса на библиотеката

:))

]


Re: Mалка искрица българщина
от bon_bon на 15.12.2006 @ 12:08:22
(Профил | Изпрати бележка)
Прочетох толкова полезни неща от теб.
Благодаря!


Re: Mалка искрица българщина
от bon_bon на 15.12.2006 @ 12:09:26
(Профил | Изпрати бележка)
Прочетох толкова полезни неща от теб.
Благодаря!