Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Nela
Днес: 0
Вчера: 2
Общо: 14146

Онлайн са:
Анонимни: 1028
ХуЛитери: 3
Всичко: 1031

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: Heel
:: pastirka

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаХората търсят себе си, а аз търся хората
раздел: Есета, пътеписи
автор: Mojsei

Все още и още дълго време българинът ще настръхва неприятно, щом чуе думата "философия". За него тази дума е синоним на "ненужност", "абстактна схоластика", "идеологическа обремененост от миналото, а и от новата идеология". Но има и друга крайност - някои благоговейно повтарят след Протагор:"Познай себе си!" и са готови да разказват с патос кой какво е казал и даже как той го е разбрал.
В момента, в света, се тиражира и доста успешно се натрапва философията на Не-правенето, чийто автор е анонимният и загадъчен Карлос Кастанеда, признаващ, че на това, което пише не трябва да се вярва и една дума. В съвременния абсурден свят господства логиката на абсурда.
А иначе хората упорито търсят себе си. И защо да не се търсят, когато все по-решително и по-жестоко те се губят в пълзящата и в душите им пустиня на отчуждението.
"Познай себе си!" Това ли е квинтесецията на философското познание? За да не подхващаме скучен дебат и като приемем, че в познавателен план ролята на философията е такава, то, когато се попитаме как да познаем себе си, нещата стават по-особени. Познанието се постига чрез четене, но овладяването на собственото "Аз" се постига чрез правене, за да стане ясно, че и четенето, но не като самоцелно заради себе си, а заради този, който чете, си е съвсем сериозно правене, но остващо си една необходима негова страна.
"Създай себе си!" Това е квинтесецията на разработената и разработвана от мен философия на прагматичния човек в единството на трите й части - учение за битието, даващо представа за цялостта, учение за дейността, като същност на битието и учение за съществуването, разкриващо тъждеството и различието в границите на единството между битието и неговата същност.
Обстоятелствта за разработването на философията от нейните непосредствени предпоставки узряха - човечеството израстна на по-виска степен на своето единство, за да установи, с безкрайна тъга, че универсалната екзистенциална характеристика на съвременния човек е страхът.
Интернет е мощна информационно-технологическа основа на обединяващото се човечество. Нещо повече, той успешно започна да "замества" жизнените функции на индивида - просълзен пред монитора, аз се изповядвам пред виртуален робот и моля за неговото благоволение, а той леко и с много внимание ме опипва всестранно, наслаждавайки се на свото превъзходство. Разказвам му всичко за себе си, за да достигна до коварството му, за да проверя човечността му, за да установя, че аз самият се губя в пустинята на тази манипулация, мога да си намеря любовница, даже и съпруга или приятел. Жената, която харесвам живее наблизо до мен, но не, аз я издирвам чрез модерната технология, за да разберем и двамата, че фатално се отдалечаваме, стенейки един за друг.
Но Интернет е и глобална информационна среда. Едни го използват като удобна книга, за да четат, за да се обадят на събеседник, търсещ също себе си. За мен Интернет е страна на дейността ми за разпространяване на философското знание.
Който търси себе си им нужда и от познание, а то е в разработеното знание, овладяващо се чрез четене. Но достигането до себе си е практически въпрос. Към себе си е устремен всеки човек, в това число и загубилият себе си. Към хората е устремен, създалият себе си, за да се възпроизвежда успешно - давайки, за да взима.


Публикувано от aurora на 13.01.2005 @ 08:19:21 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   Mojsei

Рейтинг за текст

Средна оценка: 4.11
Оценки: 9


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

Лопата218
автор: nickyqouo
385 четения | оценка 5

показвания 18980
от 125000 заявени

[ виж текста ]
"Хората търсят себе си, а аз търся хората" | Вход | 7 коментара (26 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Хората търсят себе си, а аз търся хората
от Ufff на 13.01.2005 @ 08:36:36
(Профил | Изпрати бележка)
Аууу, тука взех, че се обидих.
Ама и аз не знам защо, Диогене!
:)))))


Re: Хората търсят себе си, а аз търся хората
от Paisa (paisa@abv.bg) на 13.01.2005 @ 09:01:50
(Профил | Изпрати бележка)
Би ли разяснил, кой е еталона с който да се сравнява създаващия себе си, за да стане ясно "създал" ли се е или не. И ако има еталон, то кой го е поставил. Надявам се, че разбираш необходимостта от сравнение, защото в противен случай рухват основите не само на твоята философия. Дори програмите, които ползваш работят точно на принципа на сравнението - променливите се сравняват помежду си, но се сравняват и с константи, а константите са ги писали програмистите. И така - кои са програмистите, написали константите на твоята философия и защо смяташ, че тези програмисти са безпогрешни.


Re: Хората търсят себе си, а аз търся хората
от ipsidixit на 13.01.2005 @ 09:04:19
(Профил | Изпрати бележка)
Точно и ясно! Обаче, готиното в интернет идва от терапевтичната (може и профилактична) свобода - когато ни писне от хората, търсим машината :)


Re: Хората търсят себе си, а аз търся хората
от Svetozar (astrol@consultant.bg) на 13.01.2005 @ 09:26:30
(Профил | Изпрати бележка) http://vilea22.googlepages.com/index.html
Мойсей, разсъжденията ти ми допаднаха. Да, страхът е основен препятстващ развитието фактор. И отдавна съм обяснил в окултния форум на All.bg защо не харесвам Кастанеда - макар и в по-различен смисъл от изложеното тук. Само би ли разяснил по-подробно в какво се състои разликата между битие и съществуване в твоята система.
Скоро попаднах на една статия с интересно заглавие: "Интернет като етап от пътя", но не можах да я изтегля. Ще опитам пак. Вероятно в нея се съдържат подобни на твоите становища.


Re: Хората търсят себе си, а аз търся хората
от moeto (moeto@abv.bg) на 13.01.2005 @ 11:21:03
(Профил | Изпрати бележка)
Далеч съм от мисълтта да се заяждам, по скоро критикувам и ти препоръчвам да не се озлобяваш, а да поразсъждаваме. Така, в тази връзка имам няколко въпроса:

1.това философско есе ли е, или литературно такова с белези на философски разъждения и елементи?
На мен лично ми прилича само на откровение от друг тип форум.

2.В тази връзка не можах да различа ясно формулирана теза.
Каква ти е тезата? Текстът ми стои като изказване в Хайдпарк или "Всяка неделя" без разлика.
Мислите ти са разпиляни, недовършени, а обопщенията висят във вздуха.

3.Страхът характеристика ли е или чувство? "универсалната екзистенциална характеристика на съвременния човек е страхът"
Бъди по коректен с понятията, моля.

р.s. имаш право на всяка теза, но трябва да я защитаваш коректно и компетентно,
иначе твърденията ти не стоят сериозно.
Ще повторя, това е моето лично мнение, без да съм философ.


Re: Хората търсят себе си, а аз търся хората
от pisana на 13.01.2005 @ 12:55:36
(Профил | Изпрати бележка)
По въпроса за философията си зная, че може да ни отнеме много време и излишни надприказвания , при който ще възникнат още повече въпроси и отговори, който очакват нови доказателства, но чувствата , които са вложени мисля, че исчерпват всичко и за да бъде разбрана мисълта просто трябва да бъде изживян този миг и в определената за разгръщането му ситуация.



Re: Хората търсят себе си, а аз търся хората
от estela41 (estela_41@yahoo.com) на 13.01.2005 @ 14:33:28
(Профил | Изпрати бележка)
Има нещо типично българско в опита ни да създаваме есета или други жанрови форми, които науката да се опитва канонично да пъха в калъпите, а те да не влизат. Понякога и самите автори се опитват да реализират това безсмизлено изтезание. Философия ли е написаното, психологически размисли, есе или само глътка въздух, за да се изпусне парата...Има ли значение? Защо да мъдруваме над концепцията, когато ни глождят въпроси за размисъл. Нима текстовете се творят единствено за да дават отговори? Къде остава тогава изпитанието на провокиращия въпрос? Аз открих в това есе много въпроси. За себе си. Не знам дали се търся, или се намирам. Не знам дали живея за другите, или за себе си...но разпознах своя свят в човешката сълза, отронила се заради отчуждението...което зрее в сърцата и ние го поливаме с модерните технологии. И аз понякога си давам сметка , че откакто мониторът замести срещите в кафето...неудовлетвореността ме пълни, препълва и отваря пътища, по които не искам да поема. Есето на Moisei не открива Америка, но ни предлага да я открием...за себе си:))))