Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 764
ÕóËèòåðè: 4
Âñè÷êî: 768

Îíëàéí ñåãà:
:: Mitko19
:: pinkmousy
:: mariq-desislava
:: Heel

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòà33
ðàçäåë: Ðîìàíè
àâòîð: kokolinna

Ãëàâà XXXV

- Äàíèêààà!- èçêðåùÿ Îðëèí è ñå âòóðíà êúì íåÿ. Ñëàâè è Àíäðåé ãî ïîñëåäâàõà. È òðèìàòà îñòàíàõà êàòî óæèëåíè ïðè òàçè ãëåäêà.
Îïèòà ñå ïîëèöàÿò äà ÿ ïîâäèãíå îò íåãî, íî íå ñå ïîëó÷àâàøå. Ñÿêàø íåùî ÿ çàäúðæàøå òàêà... ïðèëåïíàëà êúì íåãî. Ëîêâàòà êðúâ ïîä òÿëîòî ìó áåøå îãðîìíà. Òðèìàòà çàåäíî ñúùî îïèòàõà- äâàìà äà ãî èçòåãëÿò, à åäèí äà ÿ âäèãíå. Îòíîâî íå óñïÿõà. Êàêâî ñå ñëó÷âàøå? Çàùî?... Ãëóõ òúòåí â êðàÿ íà ãàëåðèÿòà, íàêàðà Ñíåæàíà çà ìèã äà îòíåìå âíèìàíèåòî èì.
- Òàì èìà íÿêîé!- èçâèêà óáåäåíî òÿ è õóêíà â òàçè ïîñîêà.
- Äàíàèëå, âçåìè îùå äâàìà-òðèìà ñ òåá è áÿãàé ñëåä íåÿ, ÷å íà ìîìåíòè íå ÿ ñëóøà ãëàâàòà!- íàáúðçî èçâèêà Îðëèí. Îëåëèÿòà îò âñè÷êè íàñúáðàëè ñå ñòàíà ãîëÿìà...
Òóï-òóï... Òóï-òóï... Òóï... Òóï...Òó... È ñ âñå ïî-äúëáîêà ïàóçà. Ñúðäå÷íèÿò ðèòúì îòñëàáâàøå è çàãëúõâàøå íÿêúäå òàì â ïðàçíîòî ïðîñòðàíñòâî. Òÿ îòâîðè î÷è- áåøå ìíîãî ìúòíî è ìúãëèâî âñè÷êî îêîëî íåÿ. Îïèòà ñå äà ñå èçïðàâè, íî óñåòè êîíòðà- íåùî ÿ äðúïíà íàçàä. Íàñèëè ñå äà îãëåäà îêîëî ñåáå ñè... Áåøå çàâúðçàíà çà äúðâîòî, à òîé ñòîåøå íàä íåÿ- ñ îíåçè ìúòíèòå îò ÷åðíà ìúãëà î÷è. Äåðÿùîòî ñå äî êðúâ ãúðëî, îò êîåòî èçëèçàøå àäñêèÿò ãëàñ ÿ óæàñÿâàøå, àëà ñåãà ìúë÷åøå.  äàëå÷èíàòà íÿêúäå çàä ñåáå ñè, Äàíèêà ÷óâàøå è ïîçíàòî åõî, àëà íå ìîæåøå äà ìó îòãîâîðè. Ñúðöåòî ñïðÿ. Îíçè ñòîåøå ñðåùó íåÿ è íå ïîìðúäâàøå, ñàìî ÿ çÿïàøå. Ñÿêàø ñå áåøå âäúðâèë. Èëè ïúê ÷àêàøå. Îò íîæà â ðúêàòà ìó êàïåøå êðúâ. Íî êîãàòî ðèòúìúò çàãëúõíà, êàïêàòà çàñòèíà íåïîäâèæíî íà âúðõà íà îñòðèåòî. À ñåãà è ðúöåòå ѝ áÿõà ñâîáîäíè. Òÿ ñå èçïðàâè. Ïðèáëèæè ñå äî íåãî. Èñêàøå ѝ ñå ìíîãî äà ìó íàïðàâè. Íî êàêâî ùåøå äà å äîñòàòú÷íà ðàçïëàòà? Êàêâî ùåøå äà å òîâà òîëêîâà óæàñÿâàùî, êîåòî äà ãî íàêàðà äà çàïëàòè öåíàòà íà äåÿíèÿòà ñè?.. Íèùî... Íèùî òàêîâà íÿìàøå...
- Çàùî ãî íàïðàâè?- èçâèêà ìó òÿ è ïîíå÷è äà ãî óäàðè â ëèöåòî, íî ñå ñïðÿ- Íå, íÿìà äà ñå öàïàì ñ îòðîâàòà ïî òåá!- íî îòãîâîð îò íåãî íå ïîñëåäâà. Òÿ ïîâòîðè ìíîãîêðàòíî- âñå ñúùîòî. Êîãàòî âúòðåøíèÿò èçáëèê íà ãíÿâ ó íåÿ ñòàíà íåóäúðæèì, òÿ ñå õâúðëè íà çåìÿòà è çàïî÷íà äà äúëáàå. Äúëáàåøå äî êðúâ. À òîé ñÿêàø íå äèøàøå. È òîâà ÿ äðàçíåøå. Êðúâòà ïî ðúöåòå ѝ âå÷å ñå ñëèâàøå ñ ïðúñòòà, êîãàòî äîñòèãíà êàìúêà. Îòðè ãî öåëèÿ. Èçâàäè ãî. Íàäèãíà ñå îòíîâî ñðåùó íåãî è ñúáðà ìðúñíèòå ñè è îäðàíè ðúöå îêîëî ëèöåòî ìó è çàêàíâàùî ìó çàøåïíà- Ïîçâîëè ñè òâúðäå ìíîãî, íåùàñòíèêî. Ïðåìèíà ìíîãî ãðàíèöè, îòâúä ïðîñòèìîòî, ïðåãàçè âñè÷êî ÷îâåøêî. Îòäàâíà ïðúñíà ñúðöåòî ñè íà ïàð÷åòà, íàëè? Îùå ñ ïúðâîòî óáèéñòâî? À ëåäåíèòå êðèñòàëè, èçõâúð÷àëè îò òàì, çàìðàçèõà äóøàòà òè, íàëè... Ðàäî?-òèê ïðèñâè êëåïà÷à ìó è îñòàíà òàêà, à òÿ âäèãíà çàïëàøèòåëíî êàìúêà íàä ãëàâàòà ìó- À ôèêñ-èäåÿòà òè â ìîå ëèöå òå äîâúðøè. È òå óáè,.. Ñòîèëå!- òÿëîòî ìó ïîòðåïíà, à âëàãàòà íà ìúãëàòà çàä ãúðáà ìó ñòàíà ëåïêàâà è ãúñòà- Ñ êàêâî ïðîâîêèðàõ ÷óäîâèùåòî, ðîäèëî ñå â òåá? Ñ êàêâî çàìàñêèðà îìðàçàòà ñè êúì ìîÿ îòêàç? Íà êîãî è êàêâî äîêàçà ñúñ çëîáàòà, êîÿòî èçëÿ?- çåíèöàòà ïðèäîáè î÷åðòàíèÿ â èðèñà- Òîé èçïúëíè ïðèñúäàòà òè òâúðäå áúðçî. Íî... Íååå! Òè íå çàñëóæàâàø òîâà, íàëè òàêà? Òàêà êàçâàøå òè? Ùå æèâååø è òîâà ùå å òâîåòî íàêàçàíèå! Âå÷å ïîìíÿ âñè÷êî... è âñè÷êè. Çíàì, ÷å òè ðàçðÿçà ëèöåòî ìè íà äâå, à äóøàòà íà ìèëèîí ïàð÷åòà. Äà... çàëåïÿò ñå îòíîâî òå, íî áåëåçèòå... îñòàâàò! Çíàì êîÿ å Äàíèêà-êîÿ å áèëà ïðåäè è êîÿ ùå áúäå... Å, ïî÷òè ñúùàòà, íàäÿâàì ñå, çàùîòî... Ïîìíÿ è òåá- êàêúâ áåøå ïðåäè, ìàêàð è âñÿêîãà äà ñè áèë îòðîâåí! Çàáëóäè ìå, äà! Òîãàâà! À ñåãà?.. Æèâåé, ïðîêëåò îò ñîáñòâåíàòà ñè ìðåæà îò çàâèñò è èíòðèãà, èçïëåòåíà ñúñ çëîáàòà íà òâîåòî æàëêî ñúùåñòâóâàíå!... è õâúðëè êîñî êàìúêà ïðåä íåãî, òàêà ÷å ëåêî äîêîñíà íîñà ìó è ïàäíà âúðõó êðàêàòà ìó.
- Äàíèêààà!- ãëàñîâåòå ñå óñèëèõà...
Èçâåäíúæ êðúâòà ïîä òÿëîòî ìó ñÿêàø îæèâÿ. Çàïî÷íà äà ñå ñâèâà ëîêâàòà, à ïî ïîñîêàòà, ïî êîÿòî âúðâåøå, òå÷åøå „ñðåùó òå÷åíèåòî“ è ñúçäàëîòî ñå íàïðåæåíèå. Êðúâòà ñå ñúáðà è ñå âúðíà îòíîâî â òÿëîòî íà ïðèòåæàòåëÿ ñè. Ñàìî âðúõ÷åòàòà íà êîñàòà ѝ îñòàíàõà ÷åðíè... Òðóïúò äî ïðåäè ìàëêî ðÿçêî ïðèñâè ãúðäèòå ñè, ïîåìàéêè ãëúòêà âúçäóõ. Òðèìàòà ñå îòäðúïíàõà èçóìåíè. Îíåìÿõà. Ñâè êîíâóëñèâíî òÿëîòî ñè, à ïîä íåãî êðúâ âå÷å íÿìàøå íèêàêâà. Äàíèêà ñúùî ïîìðúäíà, êàòî ïîâäèãíà ëàêòèòå ñè è ëåêî èçïúøêà. À òîâà îêóðàæè ìîì÷åòî äî íåÿ. Ñëàâè ÿ èçïðàâè ìîìåíòàëíî, à Îðëèí ïðåêðà÷è ïðåñòúïíèêà. Àíäðåé çàñòàíà êàòî ïðåãðàäà ìåæäó òÿõ.
- Ñìåëîñòòà òè äà íå áè äà èç÷åçíà,.. Ðàäî?- âëåäåíÿâàùî ïîïèòà Ñòðàõèëîâ.
- Àç... Êúäå?..
- Òè?... Êúäå?... ß íå ìå áóäàëêàé, èçâðàòåí áîêëóê òàêúâ!- ëåêî ïîâèøè òîí ïîëèöàÿò, âúïðåêè çàâèäíàòà ñäúðæàíîñò, êîÿòî äåìîíñòðèðà, ïðåäâèä îáñòîÿòåëñòâàòà è ëè÷íàòà ìó îáâúðçàíîñò ñúñ ñëó÷àÿ. Õâàíà ãî çà ÿêàòà è ãî èçõëóçè êàòî ñîïîë ñðåùó ñåáå ñè- Çíàåø ëè? Âðåìåòî òè ñâúðøè! È ìàé... òå èçèãðàõà? Íàëè?
- Äà ñà èçèãðàëè?.. Ìåí?- âñå îùå ñå îïèòâàøå äà ñå ñâëè÷à â ðúöåòå ìó. Ãîâîðåøå ñ èðîíèÿ, íî ñåãà ñòðàõúò ìó ëè÷åøå- íàðèñóâàí áåøå ñ íåãî. Èíñòèíêòèâíî íàìåñòè î÷èëàòà ñè, âúïðåêè, ÷å íå áÿõà íà ëèöåòî ìó. Îðëèí ãè âäèãíà, ñ÷óïè ãè è ãè ñëîæè â äæîá÷åòî íà ðèçàòà ìó.
- Òÿõ ëè òúðñåøå?... È... Äà, õèòðåöî! Òåá!... Òÿ!- è èçâè ãëàâà êúì Äàíèêà. Êîãàòî ñðåùíàõà ïîãëåäèòå ñè, Ñòîèë ñå ðàçòðåïåðè... îñåçàåìî- îò óæàñ, à çàä íåÿ, âèäÿ è íåãî.
Êàêâî ñòàâà òóê?- èçâèêà Àëåêñàíäðîâà, êîÿòî âðúõëåòÿ îáðàòíî ñ Äàíàèë, Îðëèí ѝ íàïðàâè çíàê äà çàìúë÷è.
- È òè ñññè òòóê!- çàïî÷íà äà çàåêâà òîé- Êêêîïïåëåíööå íåùàñòíî!- çàïî÷íà äà ñå ïëþí÷è è ãúð÷è.
-Çà òåáå, ãàäèíî ìðúñíà, çà òåáå!- èçêðåùÿ Ñëàâè, íî Äàíè ìó ïðå÷åøå ñ òÿëîòî ñè è ãî áå îáâúðçàëà ñ ðúöåòå ñè ïðåç êðúñòà ìó. Àíäðåé ãî äúðæåøå îòçàä çà ðàìåíåòå è íå ïîçâîëèõà íà ïîðèâà ìó-îòïðèùâàíå, à êàê êàðàøå òÿëîòî ìó äà èçðèãâà ñåãà. À òîâà, êîåòî ãî âîäåøå, îïðåäåëåíî ìó äàâàøå ãîëÿìà ñèëà. Îðëèí ñúùî ãî âèäÿ è çà äà ïðåêðàòè àãîíèÿòà ìó, èçâè ãëàâàòà íà ïðåñòúïíèêà è ãî íàòèêà â ïîëèöåéñêàòà êîëà, êàòî ñàìèÿò òîé ñåäíà äî íåãî è äàäå òîí è íà îñòàíàëèòå äà òðúãâàò.
- Ñíåæàíà?!- èçâèêà Äàíè- Ìîëÿ òå, îñòàâè åäíà êîëà. Èñêàì äà ïîãîâîðÿ ñàìî ñúñ Ñëàâè è Àíäðî- òÿ ÿ ïîãëåäíà ìíîãîçíà÷èòåëíî- Ìîëÿ òå!- ïîëèöàéêàòà êèìíà è êàçà íà åäèí îò ñåðæàíòèòå äà èì ïîäõâúðëè êëþ÷îâåòå ñè.
- Íåêà ïîíå äà èçëåçåì îò òóê, Äàíè!- êàçà Àíäðåé.
- Òàêà äà áúäå! Îñòàâè ìå ñàìî äà êàæà åäíî- è õâàíà ðúöåòå è íà äâàìàòà è ñå „ïðåãúðíà“ ñ òÿõ- Ìîèòå ïðèÿòåëè ñå âúðíàõà, íî ñåãà è àç ñå âúðíàõ ïðè òÿõ! Ñïîìíèõ ñè âñè÷êî... Âñè÷êî ïîìíÿ âå÷å- âñè÷êî ëîøî, íî è âñè÷êî äîáðî è ïðåêðàñíî, à òîâà íà êîåòî âàñ ñàìèòå ïîäëîæèõ- áåøå óæàñíî!- ñåãà è äâàìàòà ÿ ïðåãúðíàõà íàèñòèíà.
Êàòî èñòèíñêè âåðåí íà ìúæêîòî ïðèÿòåëñòâî, Àíäðåé âúðâåøå ïî-íàïðåä. Êîãàòî ìèíàâàõà ïðåç „ìàçåòî“, òÿ ñè âçå íåùî...
Äàíè áåøå ïîäõâàíàëà Ñëàâè ïîä ðúêà. Òðóäíî ѝ áåøå äà çàïî÷íå, çà òîâà ïîìúë÷à èçâåñòíî âðåìå. Ãëåäàøå ãî ïðåäàíî, íî âèíîâíî.
- Íåäåé, Äàíè÷êà!- çàïî÷íà òîé- Òàêà ìå áîëè ïîâå÷å!
- Ñëàâè, àç...
- Íå ñìåé äà ìè ñå èçâèíÿâàø! Çíàì êàêâî òè å ïðè÷èíèë òîé. Çíàì êàêâî òè å ïðè÷èíèë è... Àáå... Çíàì ùî ìå ïîãëåäíà òîãàâà òàêà â îíàÿ ñòàÿ, çíàì ùî è ìå íàïàäíà. À òîâà, Äàíè÷êà, ñúñ ñèãóðíîñò íå èñêà èçâèíåíèå. È íå ãî ïðàâè! Íå ìå ñúæàëÿâàé!- îáúðíà ÿ êúì ñåáå ñè- Çàùîòî íàèñòèíà ìíîãî áîëè!
- À òè ñïðè äà ñå îáâèíÿâàø!- îòâúðíà ìó òèõî, íî òâúðäî òÿ-  îíàçè íîù, êîãàòî ùÿõìå äà ñå âèäèì, êîãàòî ñ óñòðåì ëåòÿõ êúì òåá- òîé ëåêî ñå ïîäñìèõíà- è âñè÷êî â ìåí êîïíååøå çà äîêîñâàíåòî íà ðúöåòå òè è òîïëèíàòà íà ñúðöåòî òè... äîêàòî òè...
- Äàíè÷êà!?- íî òÿ ñëîæè ïðúñò âúðõó óñòíèòå ìó.
- Áèë ñè äðîãèðàí, Ñëàâè! Òîé òå å óïîèë! Óäàðúò ïî ãëàâàòà å áèë ñàìî ìàñêèðîâêà! Ìîæåë å äà òå óáèå. Ñïðÿëî ãî å ñàìî òîâà, ÷å àêî ãî íàïðàâè, ñÿíêàòà íà ñúìíåíèåòî, ùå ïàäíå âúðõó íåãî. Íå ñè ìîæåë äà íàïðàâèø íèùî!
- Äàëè? Äàëè, íàèñòèíà?
- Íàëè!- íàòúðòè òÿ è ãî èçãëåäà íåïîêîëåáèìà- Íî ñúäáàòà å ñòðàííî íåùî. È äîðè íà æàëêè ñúùåñòâà êàòî... Ñò... Ñòîèë, äàâà øàíñ äà çàâúðøàò îòìúùåíèåòî ñè, êàòî äîïúëíÿò ÷àøàòà ñúñ çëîáà. Òåá íå å ìîãúë äà óáèå. Íî çà òîâà ïúê... ×óäåñíî ñå å âúçïîëçâàë îò áðàò òè...
- Ê‘âî??? Ê‘âîî êàçà? È òè ëè ñåãà çà áëèçíàêà?
- Ñàì êàçà, ÷å çíàåø çàùî ñúì òå íàïàäíàëà, íàëè? Êàê ùå ìè îáÿñíèø, ÷å â îíàçè íîù ïðåä ìåí áÿõ òâîèòå î÷è? Êàæè ìè!- òîé ñå õâàíà çà ãëàâàòà- â îíçè äåí ðåàãèðàõ íà òÿõ. Íî ïîñëå óñåòèõ òîïëèíàòà èì è... Ñè äàäîõ ñìåòêà, ÷å îíîâà êîïèå, å ëåäåíî îãëåäàëî íà òâîèòå! Äà- áåøå ñ ìàñêà, íî òÿ íå ìîæå äà ãè ñêðèå, íàëè?
- Íå... ìîæå!- èçäèøà òîé.
- Òîé å ÷îâåêúò, êîéòî ìå... èçíàñèëè!- Ñëàâè ñå ïîäïðÿ íà ñòåíàòà, ñÿêàø ãî ñðÿçàõà ïðåç êðúñòà- À òîçè, êîéòî òè âèíàãè ñè íåíàâèæäàë è çà êîãîòî âèíàãè ìå ïðåäóïðåæäàâàøå... Òîé ìå óáè!
- Äàíè÷êà!... Íå...
- Îæèâÿõ ïî ÷óäî!... Çàùîòî äðóã òàêà ðåøè! Ìîëÿ òå, Ñëàâè- ñòàíè è ñå èçïðàâè! Íèêîãà íå ñè áèë âèíîâåí òè!
- ×åðíîî÷êå!- ðàçïëàêà ñå òîé è ÿ ïðåãúðíà ñèëíî- Ùî íà òåáå? Ùî âñè÷êî ëîøî íà òåáå?
- Íà ìåí? Ìàëêî ëè å òâîåòî?
- Ñòàðàòà å çíàåëà çà... áðàò ìè!- ïðîøåïíà òîé.
- Êàêâî èìàø ïðåäâèä?
- Çà ò‘âà â îíàÿ ïðîêëåòà íîù, òÿ ìè äàäå ìåäàëüîíà è íàãîâîðè âñè÷êè òèÿ ùóðîòèè- òîãàâà òàêèâà ìè ñå ñòîðèõà, à áèëè ñà âåðíè...
- Îùå ñå ñúìíÿâàø, íàëè?
- À òè? Òè íå áè ëè?
- Íå... Âå÷å íå!... Çàùîòî ãî âèäÿõ. Áðàò òè, Ñëàâè- äíåñ ãî âèäÿõ! Òîé ìå ñïàñè!
- ß ïàê!- çàïî÷íà äà çàåêâà òîé.
- Êîé ìèñëèø, ÷å ïîòîïè â ëîêâà êðúâ, Ðàäî... Ñòîèë... Êàêòî è äà å... Àç ëè? Íååå- íå áèõ ìîãëà, ìàêàð è ñèëíî äà ìè ñå èñêàøå... Äàíèêà íå ìèãàøå ñðåùó íåãî, îïðÿëà ðúêà íà ãúðäèòå ìó- Îñòðèåòî ïðîíèçà ñúðöåòî ìó. Òîé ïàäíà, à áðàò òè îñòàíà ïðåä ìåí! Òîâà, êîåòî Ñòîèë ñå îïèòà äà ìó ïðè÷èíè â îíàçè íîù, çàùîòî ðåøè, ÷å ãî ïðåäàäå, áðàò òè ãî íàïðàâè!- Ñëàâè çàòðåïåðè- È äà, Ñëàâè- ñàìî åäíà áåíêà âè ðàçëè÷àâà åäèí îò äðóã... è åäèí çâóê...
- Ê‘úâ? Êîé?
- Ãëàñúò òè! Âèå ñòå äâàòà ïîëþñà íà êîìïàñà- òîïëèíà è ëåä, ëàâà è êàìúê. Çàùîòî êîëêîòî è äà ñòå åäíàêâè îòâúí, òîëêîâà îòâúòðå ñòå ðàçëè÷íè. È ïîâÿðâàé! Íå ñòå ñè íèêàê ëè÷íè! Íî... ßâîð èñêà äà ïðîìåíè íåùàòà.
- ßâîð?
- Òîâà å èìåòî íà áðàò òè! Ïîíå òàêà ãî íàðå÷å Ðàäî. Òîé ïîèñêà äà âè ñðåùíà! È çíàåø ëè? Çâó÷åøå êàòî ïîñëåäíî æåëàíèå...
- Äà ñå ñðåùíåì? È àç áèõ èñêàë äà ñå ñðåùíåì...
- Çà äà ãî âèäèø, èëè äà ìó íàïðàâèø íåùî?
- Êàò‘ ãî âèäÿ ùå ñè ïðîëè÷è! Íî ùî îíÿ ùå ìèñëè, ÷å ßâîð ãî å ïðåöàêàë?
- Çàùîòîîîî- Äàíèêà ñå îáúðíà ñ ãðúá êúì Ñëàâè.
- ×åðíîî÷êå?- äîáëèæè ñå ïëúòíî äî íåÿ- Äàíè÷êà? Êàæè ìè? Ìîëÿ òå!- è ïðåïëåòå äëàíè ñ íåéíèòå.
- Çàùîòî áðàò òè ìå íàïðàâè æåíà!- ñúñ ñòîí îò÷àÿí è òúæåí âúçäúõíà òÿ. Ðúöåòå ãî çàñúðáÿõà, áåñîâåòå ãî ñêúðáÿõà, íî çà äà ãè óêðîòè ïîíå çà ìàëêî è ñåãà, îòíîâî ÿ ïðåãúðíà, à òÿ ìó ïðîøåïíà:
Îñòàíåòå ðàçëè÷íè!... Îáåùàé ìè!
- Íå ìå êàðàé!
- Îáåùàé ìè, Ñëàâè! Çàïàçè ñåáå ñè! Çàïàçè ÷îâåêà, â êîãîòî ñå âëþáèõ!
- È âñå îùå îáè÷àø?- Äàíèêà íå îòãîâîðè, ïðèòèõíà â íåãî. Òîé ñòèñíà î÷è!- Àõ, òîâà ìèíàëî âðåìå... Åòî îò òîâà ìå áîëè!... Íàé-ñèëíî è ìíîãî- îòìåòíà êîñàòà ѝ íàçàä- Ïîäîçèðàõ ãî, ðàçáðàõ ãî, ñåãà âå÷å ãî çíàì- òè áåçãëàñíî ãî ïîòâúðäè!
- Ñëàâè?... Ïðîñòè!...
- Êàê ñå ïðîùàâà íà àíãåë?- òîé ÿ îòäàëå÷è îò ñåáå ñè è ÿ ïîãëåäíà ïðàâî â î÷èòå- íåãîâèòå áÿõà ÿðêî çåëåíè- Ñåãà ïîíå ñ Àíäðåé ñòàíàõìå èñòèíñêè áðàòÿ- íå ïî êðúâ, à ïî ñúðöå... Ïî îòõâúðëåíî ñúðöå... Òÿ íàâåäå ãëàâà íàäîëó- Íåäåé!- òîé ïîâäèãíà áðàäè÷êàòà ѝ- ×åðíîî÷êå!? Íå òå âèíÿ, íå ñå âèíè è òè. Àíäðåé ñå îòêàçà çàðàäè ìåíå, àç ñå îòêàçâàì çàðàäè òåáå... Âñå ïàê òîé òå ñïàñè. È ïðåä íèùî íå ñå ñïðÿ, çàðàäè òåáå! È íåãî ãî áîëè. È íåãî ãî å ñòðàõ. Íå ãî ìú÷è! Àç ãî íàïðàâèõ, çàùîòî ãî ðàçáðàõ... ê‘âî ñè òè çà íåãî èç âúòðå- è ñè ïîðåâíóâàõ. Îòíîâî áå ñ ìåíå, àëà ñàìî êîãàòî òå ñúíóâàõ, àëà íàÿâå... Òîé óäúðæà è âñå îùå ñå äúðæè ìúæêàòà. Àç òðÿáâà äà ìó ñå èçâèíÿ! Òúé, ÷å Äàíè÷êà... Äàíèêà! ×åðíîîêàòà ðóñîêîñêà íà Äÿâîëñêàòà ïåùåðà- íà íèêîãî íÿìà è íå ùå ïðèíàäëåæè òàçè æåíà! Ñàìî íà ñúðöåòî ñè!- è ÿ ïðåãúðíà- Èäè ñåãà ïðè Àíäðåéêàòà, ÷å ìíîãî ãî íàêàðàõìå äà ÷àêà. Èçòîðìîçèõìå ÷îâåêà...
- Ãîëÿì ÷îâåê ñè òè, Ñëàâè! Ñ êðàñèâà äóøà è ñúðöå! Ùàñòëèâêà ùå å òàçè, êîÿòî ñå ãìóðíå â òîâà ìîðå! Áëàãîäàðÿ òè, ïðèÿòåëþ!- è ãî öåëóíà ïî áóçàòà- È èçâèíÿâàé!- è îòèäå ïðè Àíäðåé.
- À ùàñòëèâåöúò... ïðîøåïíà ñàì ïðåä ñåáå ñè... Íèêîãà íå ùå íàìåðè âòîðà êàòî òåáå... è ïîäðèòíà êàìú÷åòî íàïðåä ïî óëèöàòà...
Êîëèòå ñå ïàðêèðàõà. Øåñò ÷îâåêà îáãðàäèõà ïðåñòúïíèêà, êîãàòî èçëåçå. Ñåäìèÿò- Îðëèí áåøå â ñðåäàòà è ãî âîäåøå. Âêàðàõà âèíîâíèêà äèðåêòíî â ñòàÿòà çà ðàçïèò. Îêîâàõà ãî íà ñòîëà è ãî îñòàâèõà äà ÷àêà, à Ñíåæàíà äðúïíà Ñòðàõèëîâ íàñòðàíè.
- Çíàåø, ÷å ðàíî èëè êúñíî ñëó÷àÿò ùå ñå ðàçäóõà, íàëè?
- Òîãàâà äà çàáàâèì âÿòúðà!- è òðúãíà êúì ñòàÿòà.
- Îðëèíå!- çàäúðæà ãî çà ëàêúòÿ Àëåêñàíäðîâà- Çíàåø, ÷å íå ñòîè ÷îâåê ñðåùó òåá, íàëè?
- È íàé-íèçøàòà ôîðìà íà ïðèðîäàòà å áîæåñòâî ïðåä íåãî.
- Èìåííî! Çà òîâà... Òðåòèðàé ãî êàòî ÷îâåê!
- Êàêâî èìàø ïðåäâèä, Àëåêñàíäðîâà!
- Ïðèãîòâèëà ñúì ìó åäíà „èçíåíàäà“! È êîãàòî òè ïðèêëþ÷èø ñ íåãî, àç ùå ìó ÿ ïîäíåñà!
- Íàïðàâî ìå ïëàøèø êîãàòî ãîâîðèø òàêà, Ñíåæàíà!
- Àç? Òåá?... Àáñóðä! Õàéäå âëèçàé!
- Íà÷àëíèê? Ñòðàõèëîâ?- ÷ó ñå ðàçòðåïåðàí ãëàñ çàä ãúðáà ìó.
- Êàêâî èìà, ßìóðëèéñêè?
- Æåíà ìè å ìíîãî çëå.. ïî÷òè áåøå ðàçïëàêàí... Ìîæå ëè?...
- Îòèâàé, îòèâàé! È íå ñå âðúùàé, äîêàòî íå ñå îïðàâè âñè÷êî, äîêàòî íå ñå... íàðåäè... Íå çíàåøå êàêâî äà ìó êàæå, çàùîòî çíàåøå â êàêâî ñúñòîÿíèå å ïðåêðàñíàòà ìó ñúïðóãà. Ïîãëåäíà Ñíåæàíà, ïîå ñè äúëáîêî âúçäóõ è âëåçå â ñòàÿòà...
Âèíîâíèêúò ñå áåøå ðàçëÿë ìàçíî íà ñòîëà. Áåøå èçâèë ãëàâà íàçàä. Êîãàòî Îðëèí âëåçå, òîé äîðè íå òðåïíà. Ñàìî èçöúêà ñ óñòà. Ïîëèöàÿò âçå äðóãèÿ ñòîë îò úãúëà íà ìðà÷íàòà ñòàÿ è ñåäíà ñðåùó íåãî. Òðúøíà åäíà ïàïêà ïðåä ñåáå ñè è çàïî÷íà äà ðàçõâúðëÿ ñíèìêè ïî ìàñàòà. Îáâèíÿåìèÿò ñå íàäèãíà è êîãàòî ãè âèäÿ, îòíîâî èçâè ãëàâà íàçàä, çàòâîðè î÷è è ñ íàé-ãîëÿìîòî ïðåíåáðåæåíèå íà ñâåòà, çàïî÷íà äà ïîäõúðêâà. Îðëèí ãî ïîãëåäà òàêà äâå-òðè ìèíóòè, ñòàíà, áåç äà âäèãà øóì ñå ïðèáëèæè äî íåãî è êàêòî áåøå ñúñ çàòâîðåíè î÷è, òàêà ñå îçîâà ñúñ ñ÷óïåí íîñ ïîä ìàñàòà, ñëåä „ïîìèëâàëèÿ“ ãî þìðóê.
- Ùå ìå èçòåçàâàø, à ïîëèöàé?
- Íå!- îòâúðíà òèõî Ñòðàõèëîâ- Ùå òå óáèÿ!
- Íå ãîâîðè òàêà, äå! Òà òè ñè ÷îâåê íà çàêîíà!
- Çà òåá... Ùå ñòúïÿ íàä íåãî!
- Ãðúìêè ïðèêàçêè, ïúëíè ñ âúçäóõ...
- Ìèñëèø ëè?...
- Âèæäàì ãî!
- Àààà, âèæäàø ãî çíà÷è!- è íàâè ðúêàâèòå íà ðèçàòà ñè- Òè ÿñíîâèäåö ñè áèë, à? Äîáðå òîãàâà... Íåêà ïðåâúðíà î÷èòå òè âúâ... âñåâèæäàùè!- è èçâàäè åäèí êîïðèíåí ëåéêîïëàñò îò äæîáà ñè è ìó çàëåïè êëåïà÷èòå íà îáðàòíî, òàêà ÷å äà íå ìîæå äà ñè çàòâàðÿ î÷èòå. Îáúðíà ñå ñðåùó íåãî- Çíàåø ëè çàùî êîïðèíà? Çàùîòî å íàé-çäðàâà, è çà äà òè å íàé-ãàäíî! ß äà âèäÿ? Äà, òàêà âå÷å å ïî-äîáðå! Íî... Îñâåòëåíèåòî å ñëàáî, íå ìèñëèø ëè?- è ñàìî ùðàêíà ñ ïðúñò çàä ñòúêëåíàòà ñòåíà çàä íåãî. Ìîìåíòàëíî ñâåòíà ïðîæåêòîð, ñðåùó ëèöåòî íà çàäúðæàíèÿ- Òàêà... Äà çàïî÷íåì îò íà÷àëî!- è âçå åäíà îò ñíèìêèòå- Òîâà å ïúðâàòà òè æåðòâà, íàëè òàêà?
- ×å îò êúäå äà çíàì? Äà íå ãè áðîÿ?- Îðëèí ãî èçòðÿñêà îòíîâî ñ þìðóê- ñ äîñòàòú÷íà ñèëà äà ãî çàáîëè, íî òàêà ÷å äà îñòàíå â ñúçíàíèå.
- Õóáàâî ÿ âèæ!
- Çàùî? Âå÷å íå å æèâà ëè?
- Íå, õóáàâåöî!... Ùå ñòàâà ìàéêà... Íà òåá ëè ùå ïðèëè÷à äåòåòî è ùå ñòàíå èç÷àäèå, èëè ùå çàïàçè è ìàëêîòî äîáðî îñòàíàëî â ìàéêà ìó?
- Ùîì å ìîé, óìåí ùå ñòàíå! È æèëàâ?
- Òâîé? Õà, íå ïîçíà!
- Ìàðèÿ áåøå õóáàâèöà... Îïèòàõ ÿ äâà ïúòè, äîêàòî ÿ... ñãîòâÿ íà êàìúêà è ÿ îñòàâÿ äî ðåêàòà. Òðóäíî ÿ íàìåðè, íàëè? Ñèãóðíî ñè ÿ ïîäìèíàë ïúðâèÿ ïúò?
- Íî ÿ ñïàñèõ!
- Òè ëè, áå? Ãëóïîñòè! Èëè Äàíèêà? Äàíèêà å áèëà... Íèêîé îò âàñ íå å òîëêîâà óìåí! Òÿ ëè òè êàçà êúäå å? Íÿìà äà ìè îòãîâàðÿø? Äîáðå! Ïîíå ðàçáðàõ, ÷å íàñëåäíèê ñè èìàì... è ñå èçõèëè.
- Íÿìàø!- ëåäåíî êàçà Îðëèí- Òÿ ãî óáè!- òîâà ñÿêàø ãî æåãíà, çàùîòî ïîäñêî÷è íà ñòîëà- Êàêâî ñåãà, ñìÿòàø, ÷å ñè íåóÿçâèì ëè? Âñåêè ìîæå äà ïðè÷èíÿâà áîëêà,.. Ñòîèëå! Âñå ïàê... ðåøè äà ñè ÿ ñïîìíèø.
- ß, áå! Çíàåø ìè èìåòî? Ïàê òÿ òè ãî êàçà, íàëè?
- Îòäàâíà çíàì êîé ñè! Íî íå çíàåõ êàêâî ñè.
- È êàêâî ñúì, ïîëèöàé?- ñúëçèòå âå÷å ñå ðàçëèâàõà îò ðàçäðàçíåíèòå ìó, ñèëíî çà÷åðâåíè ñêëåðè.
- Ãðóáà ãðåøêà íà ïðèðîäàòà...
- Çíàåø ëè? Òîâà ìè êàçà è áðàòîâ÷åäêà òè! Õà-õà!- êàòî õèåíà ñå óâèâàøå íà ñòîëà è âèåøå òîé- Äîñòà êîðàâî ìîìè÷å ñå îêàçà- Îðëèí ìèíà çàä ãúðáà ìó- Òîëêîâà õóáàâî ìè áåøå ñ íåÿ. Êàê ñå äúðïàøå ñàìî... Îáâè ãî ñ ëàêúò ïðåç ãóøàòà è ñèëíî ãî ñòèñíà çà ãúðëîòî- Åää...èíñòâ...åíî òÿ...ñññå...
- Êàêâî?- èçêðåùÿ òîé, ïóñíà ãî è ãî óäàðè ïî ãëàâàòà îòçàä.
- Ñàìî íåéíàòà îïúðíè÷àâîñò ìè íàïîìíè ìàëêî çà Äàíèêà. Òîâà ÿ îñòàâè æèâà!- è ïàê ñå ðàçõèëè, âå÷å ñå è ïëþí÷åøå. Îðëèí îòíîâî ñå çàñèëè êúì íåãî, íî ñå ñïðÿ, êîãàòî äóìèòå íà Ñíåæàíà ïðîçâó÷àõà â ãëàâàòà ìó. Îòíîâî ñåäíà ñðåùó íåãî è çàïî÷íà ñ áàâåí, ðàâåí è âëåäåíÿâàù òîí.
- Äóìàòà „ñâîáîäà“ îò äíåñ íàòàòúê, çà òåá ùå å ñàìî ìå÷òà! Ñìúðòíî íàêàçàíèå â Áúëãàðèÿ âå÷å íÿìà, çàùîòî ïîáúðçàõìå äà ñòàíåì „åâðîïåéöè“. Àç îáà÷å çíàì êúäå èìà... È àêî ñè çàñëóæèø, ìîæå è äà èìàø ïðèâèëåãèÿòà äà óìðåø îáåñåí. Íî òúé êàòî çà ñåãà ñ íèùî íå ìè ïîêàçà, ÷å å òàêà- äîæèâîòíà, áåç ïðàâî íà çàìÿíà, â çàòâîð ñúñ ñòðîã ðåæèì- çà òåá, íàé-ñòðîãèÿò, â ïúëíà èçîëàöèÿ, áåç ñâîáîäíî ïðîñòðàíñòâî- ñàìî òîëêîâà, êîëêîòî äà ñè ãîâîðèø ñ õëåáàðêèòå, ùå îáåçïå÷àò ïîíå ìàëêî çâåðñòâàòà òè. Êàê òè çâó÷è?
- Çàìúë÷è! Çàìúë÷è, ïîëèöàé!
- Ùî, áå? Òâîðáàòà òè ëè îáåçëè÷èõ?
- Óìðè, ïîëèöàé! Óìðè!- Îðëèí óäàðè ñ þìðóê ïî ìàñàòà, ïîäñìèõíà ñå, òàêà ÷å Ðàäî äà ãî âèäè, ñòàíà è îòèäå äî ñòúêëîòî. Ïî÷óêà âúðõó íåãî.
- Íå, Ñòîèëå! Ñåãà íàðåä... ñè òè!- è èçëåçå. Ïðîæåêòîðúò óãàñíà. Îñòàâèõà ãî åäèí ÷àñ òàêà. „Èçëúãàõ ãî, Ñíåæàíà!“- êàçà ѝ òîé íà ðàçìèíàâàíå. Ïîñëå âðàòàòà îòíîâî ñå îòâîðè. Âëåçå Àëåêñàíäðîâà. Íî çàä ãúðáà ѝ... èìàøå íÿêîé...
Îðëèí îòèäå â òîàëåòíàòà è äèðåêòíî âêàðà ãëàâàòà ñè ïîä ìèâêàòà è ïóñíà ÷åøìàòà- òàêà, ÷å ñòóäåíàòà âîäà õóáàâî äà ãî çàëåå è äà îõëàäè ñòðàñòèòå è ìèñëèòå ìó. Ïîñòîÿ ñè òàêà äúëãî âðåìå. Ñëåä òîâà ñå ïîãëåäíà â îãëåäàëîòî îòñðåùà. Äàëè õàðåñà îòðàæåíèåòî ñè?... Íå ñå çíàå, íî íàïúëíè ñ âúçäóõ äðîáîâåòå ñè è ãî èçõâúðëè íàâúí. Èçëåçå â êîðèäîðà.
Âõîäíàòà âðàòà íà óïðàâëåíèåòî ñå îòâîðè. Ïúðâè áåøå Ñëàâè, à ïîñëåäåí Àíäðåé. Ìåæäó òÿõ âúðâåøå Äàíèêà. Îðëèí ñå óñìèõíà êîãàòî ÿ âèäÿ. Îòíîâî ñìåëîñò ìó âäúõíà òÿ. Êîãàòî ñå ïðèáëèæèõà íà îêîëî ìåòúð îò íåãî, Ñëàâè ìó êèìíà. Ñëåä òîâà ñå îòäðúïíà íàçàä è ïîâëå÷å è Àíäðåé ñúñ ñåáå ñè. Ìàëêî ïðåäè îòíîâî äà èçëÿçàò, Ñëàâè âäèãíà ðúêà è ñå îáúðíà.
- Èñêàì äåñåò ìèíóòè ñ òåá, ïîëèöàé! Ñàìî äâàìàòà! Êîãàòî ìîæåø! Êîãàòî êàæåø!
- Èìàø ãè!- èçâèêà Îðëèí è ìó âäèãíà ïàëåö. Ïîñëå ÿ ïîãëåäíà è ïîïèòà:
- Äîáðå ëè ñè?
- Äîáðå ñúì!- ïðîøåïíà òÿ.
- Ìîÿò ãåðîé!- îòâúðíà òîé è ÿ ïðåãúðíà áåç íèêàêâà ñäúðæàíîñò.
- Ãîëÿì ãåðîé, íÿìà ùî! Ïàê ñå îñòàâèõ äà ìå ïèïíàò è íà âàñ äà ñúçäàì ãðèæè è ïðîáëåìè...
- Äàíè, ìîëÿ òå! Íåäåé õâúðëÿ âúðõó ñåáå ñè íåùî, êîåòî íå òè ïðèíàäëåæè!
- Ìîæå ëè äà ïîãîâîðÿ ñ òåá?
- Ðàçáèðà ñå, Äàíè? Òóê ëè?
- Íÿìà çíà÷åíèå. Ñàìî äà ïîñòîèì çà ìàëêî!- è îòèäîõà â êàáèíåòà ìó. Òÿ ñåäíà íà äèâàíà, òîé ïðèäúðïà ñòîë è ñåäíà ñðåùó íåÿ.
- Êàêâî èìà, Äàíè? Íàèñòèíà... Äîáðå ëè ñè? Ñëåä âñè÷êî òîâà?
- Òîé òóê ëè å?
- Äà! Â ñòàÿòà çà ðàçïèò.
- Ìîæå ëè?...
- Íå, Äàíèêà, íå! Ïðåêúñíà ÿ òîé. Íÿìà äà òè ïîçâîëÿ äà õîäèø ïðè íåãî. Ìàëêî ëè å, ÷å ìó ñïàñè æàëêèÿ æèâîò?
- Êàêâî ñúì íàïðàâèëà?- çàìèãà íà ïàðöàëè òÿ.
- Òîé å æèâ, áëàãîäàðåíèå íà òåá!- òÿ âäèãíà ðúöå ïðåä ñåáå ñè è çàïî÷íà äà ãè îãëåæäà, Îðëèí ñåäíà äî íåÿ- Íå ÿ òúðñè òàì!
- Ñïîìíÿì ñè âñè÷êî, Îðëèíå!... Àáñîëþòíî âñè÷êî! È ïðèÿòåëèòå ñè, è îíàçè íîù, è... áàùà ñè- âúçäúõíà òåæêî, ÷å äîðè è... ìàéêà ñè. È çíàåø ëè?.. Âèäÿõ ÿ!...
- Êàê òàêà ÿ... âèäÿ?
- Íå ìîãà äà ãî îáÿñíÿ, ñòðàííî å. Êàçâàø, ÷å ñúì ìó ñïàñèëà æèâîòà, ìîæå áè çàðàäè òîâà ñè ãè ñïîìíèõ, íå çíàÿ. Âå÷å íèùî íå çíàì. Äîêàòî áÿõ óïîåíà, áÿõ â íåùî êàòî ïîëó-ñúçíàíèå, êàòî â ñúí ñ áåçñúíèå... Íå çíàì äàëè èìà ñìèñúë â äóìèòå ìè, íî âèäÿõ è íàó÷èõ íåùà, êîèòî... î÷èòå ѝ ñå íàñúëçèõà.
- Âñè÷êî å íàðåä, Äàíè! Ñïîêîéíî- è ÿ ïðèäúðïà êúì ñåáå ñè, è ÿ ïðåãúðíà... óâåðåíî.
- Ãîâîðèõ è ñ áàùà ñè- òóê âå÷å ñå ðàçïëàêà- âçå ñè ñáîãîì ñ ìåí. Òîé ìè êàçà äà ïîòúðñÿ ìàéêà ñè è áðàò ñè! Âåðîÿòíî çâó÷à êàòî ëóäà, îòñòðàíè.
- Âÿðíî, íèêîé íå å ïî-ëóä îò òåá, ìîìè÷å! Íî òâîÿòà ëóäîñò å òâîÿòà ñèëà, â òâîÿòà ëóäîñò å òâîÿòà ñìåëîñò, ñ êîÿòî ñè ïîáåäèëà!.. Âñåêè è âñè÷êî...
- Íå! Íå âñåêè... Èìàøå åäíî ìîìè÷åíöå â áîëíèöàòà, êîåòî...
- Äàíè, ïîãëåäíè ìå!- òÿ èçâúðòÿ ãëàâà êúì íåãî- Æèâà å, Äàíè, ñïàñèëà ñè ѝ æèâîòà!
- Íàèñòèíà ëè?- óñìèõíà ñå òÿ.
- Íàèñòèíà... Òàêà ïîñòîÿ ñãóøåíà â íåãî îêîëî ïåò ìèíóòè- îìèðîòâîðåíà ñúñ ñåáå ñè... ïîíå çà ìàëêî.
- Èñêàì äà òè êàæà è îùå íåùî!- îòíîâî ïðèòèõíà òÿ- Îðëèíå, âèäÿõ êîïèåòî íà Ñëàâè ñúñ ñîáñòâåíèòå ñè î÷è! Âèäÿõ ßâîð- òîé ìå ñïàñè, êàòî ãî íàðàíè è ïî÷òè ãî óáè. Ïîñëå èçáÿãà, íî ìå ïîìîëè äà ìó îáåùàÿ, ÷å ùå ãî ñðåùíà ñ áðàò ìó, çàùîòî íå çíàå îùå êîëêî âðåìå ùå óäúðæè ñàì ñåáå ñè, äîêàòî èçâúðøè ñëåäâàùàòà ãëóïîñò.
- Øøøø! Âñè÷êî å íàðåä! Ïî÷èíè ñè! Íå ãî ìèñëè ñåãà è òîâà. Íàñïè ñå, àêî èñêàø ìîæå è òóê?- òîé ñòàíà, íî òÿ ãî õâàíà çà ðúêàòà è ãî çàäúðæà.
- Íå! Íåêà îòèäåì ïðè Äàíàèë! Çàâåäè ìå ïðè íåãî... Èìà íóæäà îò ìåí!
- Êàêâî? Ñåãà ëè?
- Ñåãà! Ïðè íåãî è íåãîâàòà æåíà!
Ïðåäâèä ÷îâåêà, ñòîÿù ñðåùó íåãî â ìîìåíòà, Îðëèí íå ïîäëîæè íà äèñêóñèÿ æåëàíèåòî ѝ. À è ñè ïðèïîìíè ïîãëåäà íà Äàíàèë îò ïðåäè äâà-òðè ÷àñà. Îùå íå ìîæåøå äà ÿ ðàçãàäàå, íî íå ñå è îïèòâàøå. Âñå îùå íàïèïâàøå âåðíèÿ òîí, íî ìó ñå ïîëó÷àâàøå âñå ïî-äîáðå è ïî-äîáðå ñ âñåêè èçìèíàë ïúò. Îòäàâíà îíîâà ñòðàõîïî÷èòàíèå, îáçåëî ãî ñëåä ïúðâàòà èì ñðåùà, ãî íÿìàøå. À îùå ïî-âàæíîòî... Íåÿ âå÷å íå ÿ áåøå ñòðàõ îò íåãî... Êà÷èõà ñå â êîëàòà è òðúãíàõà.
- „Äåâåò!“ Òàêà ìè êàçà òÿ!- ñìúíêà ñè Äàíè ïîä íîñà.
- Êàêâî, êàêâî, íå òå ÷óõ!- ïîïèòà Îðëèí.
- Íåå, íèùî, ãîâîðÿ ñè... Ïðîñòî... ñè ãîâîðÿ!
Äîêàòî ïðèñòèãíàò ñè ìúë÷àõà. Äàíàèë æèâååøå â êúùà âúâ âèñî÷èíàòà íà ãðàäà. Êðàñèâà ãëåäêà èìàøå îò äâîðà íà âèñîêî, äîðè ñåãà- ñ àðîìàòà íà çèìà, êîéòî ñå íîñåøå âúâ âúçäóõà... Îðëèí ïî÷óêà íà âðàòàòà. Äàíàèë îòâîðè, à Äàíèêà ñå ìóøíà ïîä ðúöåòå íà ïîëèöàÿ è çàñòàíà ïðåä íåãî.
- Ìîæå ëè äà ÿ âèäÿ?
- Êàêâî? Êîãî?- âñå îùå èçíåíàäàí îòãîâîðè òîé.
- Æåíà òè! Ïîçâîëè ìè äà îòèäà ïðè íåÿ çà ìàëêî!- òîé ïîãëåäíà Îðëèí, êîéòî ïîâäèãíà ðàìåíå, êîåòî â ìîìåíòà îçíà÷àâàøå „íå çíàì êàêâî å íàìèñëèëà“ è ѝ íàïðàâè ïúò äà âëåçå.
- Òÿ å áîëíà, Äàíè! Äî ïðåäè ìàëêî äîêòîðúò áåøå òóê- òÿ ìó õâàíà ðúöåòå è ãî ïîãëåäíà ïðàâî â î÷èòå.
- Ïîçâîëè ìè âðåìå ñ íåÿ! Ìîëÿ òå!- çà ÷îâåê áåç èçáîð, áåç èçãëåä çà èçõîä- íå áå òðóäíî äà ãî óáåäè. È òðúãíà ñ íåÿ.
- Íå!- îòñå÷å òÿ- Ñàìî ìè ïîñî÷è âðàòàòà! Òè îñòàíè òóê! Ïðàâåòå ñè êîìïàíèÿ, ðàçõîäåòå ñå, ïèéíåòå ñè... Òè ñàì ùå ðàçáåðåø êîãà äà äîéäåø! Íàëè?- óñìèõíà ìó ñå òÿ è ãî ïîòóïà ïî ðàìîòî. Îñòàâè ѝ ñå... Îò ÷àñòè áå âèäÿë êàêâî ñòîðè òÿ äî òóê è... ß îñòàâè, äîâåðè ѝ ñå...
Äàíèêà âëåçå â ñòàÿòà. Áåøå òúìíî. Ïåðäåòàòà áÿõà ñïóñíàòè è êðèåõà ñëúíöåòî îò íåÿ. Ñåäíà äî ëåãëîòî. Îòìåòíà çàâèâêàòà. Ïîãàëèÿ ïî ðàìîòî è ïðåìåòíà êîñòà íàä ëèöåòî ѝ. Òÿ ñå ñòðåñíà.
- Êîÿ ñè òè?
- À òè êîÿ ñè?... Ëèäèÿ... Íå ñå ïëàøè, èìåòî ìè å Äàíèêà. Òóê ñúì, çà äà òè ïîìîãíà.
- Äà ìè ïîìîãíåø?
- Çàùî íå ìó ñå äîâåðè?- çàïî÷íà òÿ äèðåêòíî- Çàùî íå ìó êàçà? Äàíàèë å ïðåêðàñåí ÷îâåê è íå æåëàå äà ïðèåìå ìèñúëòà, ÷å ìîæå äà òå çàãóáè.
- Òîé ëè òè å ãîâîðèë çà ìåí?- âñå îùå ñ òðåïåðåù ãëàñ ãîâîðåøå òÿ.
- Íå! À íÿìà è íóæäà. Äóøàòà è ñúðöåòî ìó â ìîìåíòà ïðîçèðàò îò òúãà.
- Íî àç èñêàì äà ãî ðîäÿ! Òóìîðúò íÿìà äà ìå ñïðå, òà äîðè... äà óìðà.
-Êàê ìîæåø äà ãîâîðèø òàêà, òîé òå îáè÷à! Ãîòîâ å íà âñè÷êî çà òåá. È äåòåòî ñè å ãîòîâ äà ïðåæàëè, ñòèãà òè äà èìàø øàíñ! À íÿêîé äåí, àêî å ðåêúë Ãîñïîä... îòíîâî äà èìàòå.
- Íå!- îòñå÷å Ëèäèÿ è äðúïíà ðúêàòà íà Äàíèêà. Ñëîæè ÿ íà êîðåìà ñè- Òè áè ëè ãî íàïðàâèëà? Áè ëè èçáðàëà ñåáå ñè?- Äàíèêà ïîòðåïíà. Ïîáèõà ÿ òðúïêè, íî ïîñëå ñëîæè è äðóãàòà ñè ðúêà. Òîçè ïúò íÿìàøå ìúãëà, ãëàñîâå èëè î÷è, êîèòî äà ÿ ïðåñëåäâàò, ñàìî òîïëèíà è ñâåòëèíà. Ñëåä äâà ÷àñà ïîñðåùíàõà íîùòà...
- Èìàøå ñÿíêà- ïðîøåïíà Äàíè- Òÿ òå òðîâåøå! È òÿõ è òåá... Îòèäå ñè...
- Òÿõ? Êàçà... òÿõ?
- Äà! Äâåòå òè ïðèíöåñè! Ïðåáîðèõà ñå! Ñïàñèõà è òåá!
- Èñêàø äà êàæåø, ÷å... î÷èòå ѝ ñå íàïúëíèõà, Äàíè ñå óñìèõíà...
- Ãîäèíàòà ñè îòèâà, íî èäâà íîâîòî íà÷àëî çà òåá è òâîåòî ñåìåéñòâî... Óòðîòî íà äâàäåñåò è òðåòè äåêåìâðè ùå ïðèâåòñòâà èäâàíåòî íà Àìàÿ è Äàíàÿ...
- Íàèñòèíà ëè?- ñúëçèòå ѝ íàìîêðèõà âúçãëàâíèöàòà, à ïðåãðúäêàòà ѝ ñÿêàø îæèâè Äàíèêà è ÿ èçïúëíè ñúñ ñèëà. Öÿëàòà íîù ïðåêàðàõà îáúðíàòè åäíà ñðåùó äðóãà. Äàíè íå ìèãíà, ñàìî áäåøå íàä ñúíÿ ѝ.
Íà ñóòðèíòà òÿ ñòàíà è îòâîðè øèðîêî ïðîçîðåöà. Óñìèõíà ñå íà ñëúíöåòî. Ëèäèÿ ñúùî ñòàíà è îòèäå äî íåÿ.
- Îò êúäå çíàåøå èìåíàòà èì?
- Òå ñàìè ìè ãè êàçàõà, êîãàòî òè èì îòâîðè ñúðöåòî ñè...
- Êàê äà...
- Íå, íå íà ìåí!- óñìèõíà ñå Äàíè è ñëîæè ðúêà íà ðàìîòî ѝ. Íà ìúæà ñè- äîâåðè ìó ñå èçöÿëî è íå ãî ãóáè. Òîé å òâîåòî ùàñòèå, ïîäêðåïà è áåçðåçåðâíà ëþáîâ. Âúðíè ìó ÿ, çàùîòî ÿ áåøå çàêëþ÷èëà... Ñåãà òå îñòàâÿì... È ñè òðúãíà...
À ñ ïúðâèÿ ñëúí÷åâ ëú÷, Äàíàèë èçâúðíà ãëàâà íàãîðå êúì íåáåòî. Óñìèõíà ñå è ñòàíà îò òðîòîàðà. Îñòàâè Îðëèí è òðúãíà êúì âêúùè... ñïîêîåí...


Ïóáëèêóâàíî îò anonimapokrifoff íà 03.05.2020 @ 12:41:39 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðîìàíè

» Ìàòåðèàëè îò
   kokolinna

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 0
Îöåíêè: 0

Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

19.04.2024 ãîä. / 20:51:53 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"33" | Âõîä | 0 êîìåíòàðà (0 ìíåíèÿ)
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.