Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 863
ÕóËèòåðè: 1
Âñè÷êî: 864

Îíëàéí ñåãà:
:: AGRESIVE

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòà33
ðàçäåë: Ðîìàíè
àâòîð: kokolinna

Ãëàâà XXX

Äàíè ñå êà÷è â êîëàòà è çà÷àêà Îðëèí òàì. Òîé ñå èçñòðåëÿ êàòî òîðïèëà îò ïåéêàòà, ïîäõâúðëÿéêè êëþ÷îâåòå â ðúêàòà ѝ è ñå èçïàðè ïðàâî íàãîðå ïî ñòúëáèòå êúì êàáèíåòà ñè.
Ïî÷òè áëúñíà âðàòàòà, çà äà âëåçå, ñúáîðè åäíà îò ïàïêèòå ïî ðàôòîâåòå, ðàçðîâè è ðàçïèëÿ âñè÷êî â íåÿ, íî èçìúêíà ñíèìêàòà îò åäèí îò äæîáîâåòå. Çàõàïà ÿ ïðåç ïëèêà, â êîéòî áåøå óâèòà, çà äà ìåòíå ÷àíòè÷êàòà ñ äîêóìåíòèòå ñè ïðåç ÿêåòî. Ñëåçå äîëó è ñå êà÷è â êîëàòà. Ìàëêî èçòðÿñêà âðàòàòà, êîãàòî âëèçàøå. Ñåäíà íà øîôüîðñêîòî ìÿñòî è íàâåäå ëåêî ãëàâà. Âúçäúõíà òåæêî è çàìúë÷à. Òÿ ïðîñòî ãî ãëåäàøå. Ñëåä íÿêîÿ ìèíóòà, ïðîêàðà ðúöå ïðåç ëèöåòî ñè, ñÿêàø çà äà èçáúðøå ìèñëèòå, êîèòî ñåãà îáèòàâàõà ãëàâàòà ìó, âêàðà êëþ÷à â ïàòðîíà íà êëþ÷àëêàòà è çàïàëè.
Ñâåòëèíèòå íà ñâåòîôàðèòå è àâòîìîáèëèòå íàñðåùà ñÿêàø íå ìó ïðàâåõà âïå÷àòëåíèå- íÿì çâóê è ñèâà ñâåòëèíà áÿõà ñåãà òå ïðåä íåãî. Ìîæå áè ñå ñòðåñíà îò äóìèòå ѝ, ìîæå áè èíñòèíêòèâíî íàñòðúõíà îò ïðèñúñòâèåòî ìó, à ìîæå áè îòíîâî óñåòè êàê áåçñèëèåòî ñå ïðèïëúçâà ïî òÿëîòî ìó...
- Ùå ñòèñêàø ëè îùå òîçè ïëèê?- èçíåíàäà ãî Äàíè, êàòî ãî èçâåäå îò èíåðöèÿòà ìó- Ïî÷òè ãî ñêúñà, òàêà ÷å èëè ãî èçÿæ, çàùîòî ÿâíî òè å âêóñåí, èëè ïîíå áåøå â íà÷àëîòî, èëè ìè ãî äàé, àêî òîâà â êðàéíà ñìåòêà å ðåøåíèåòî òè?!
- Êàêâî?- òðóäíî îòðåàãèðà òîé.
- Èñêàø ëè äà âèäÿ ñíèìêàòà?
- Îõ... Äà! Äàâàé!... Äîáðå... Äðúæ!- òÿ ïðèïëúçíà ïðúñòèòå ñè íàä íåãîâèòå, çà äà ÿ âçåìå è ãè ñêëþ÷è êàòî êóêà çàåäíî. Òîâà îïðåäåëåíî ãî èçíåíàäà. Ñ äðóãàòà ðúêà èçõëóçè ñíèìêàòà îò ïëèêà è ÿ îáúðíà ñðåùó ñåáå ñè.
- Òîâà ìîì÷å... Äîêîñíà ñ ïðúñòè î÷èòå íà ñíèìêàòà- Àç ìàé ãî ïîçíàâàì?!- è ñòðåëíà ïîãëåä êúì Îðëèí, ÷àêàéêè ïîòâúðæäåíèå.
- Òè ùå ìè êàæåø òîâà! Êàòî çà íà÷àëî- ñúùèÿò òîçè ÷îâåê ëè âèäÿ îíàçè íîù, êîãàòî ñè ðàçáðàëà çà Ìàðèÿ?- Äàíèêà ïðèáëèæè ñíèìêàòà ïî-áëèçî äî ëèöåòî ñè.
- Àìè... Ñòðàííî å...
- Êàêâî èìàø ïðåäâèä?
- Òîçè êîãîòî âèäÿõ, ìíîãî ïðèëè÷à íà ìîì÷åòî îò ñíèìêàòà â ðúêàòà ìè, íî... Íå! Èñêà... Ñÿêàø ñå ñòàðàå äà ïðèëè÷à íà íåãî è âñå ïàê... Ñúðöåòî è ãëàâàòà ìè íå ðåàãèðàò íà ñíèìêàòà, íî ðåàãèðàõà íà ÷îâåêà ïðåä áîëíèöàòà îíàçè íîù. Çàùîòî òî÷íî êîãàòî ñòèñíàõ ðúêàòà ìó ñå ñåòèõ çà áàáà Íàäà. Èìà ëè íÿêàêâà ëîãèêà èçîáùî, â òîâà êîåòî òè êàçâàì?
- Íå ìîæåø äà ñè ïðåäñòàâèø êîëêî!
- Àìèèè... Çàïîçíàé ìå! Çàïîçíàé ìå ñ ÷îâåêà îò ñíèìêàòà!- Îðëèí âúçäúõíà. Íå áåøå ñèãóðåí êàê ùå ѝ ñå îòðàçÿò ñëåäâàùèòå ìó äóìè, íî ðåøè âñå ïàê äà íå ѝ ïåñòè íèùî è ïðîäúëæè.
- Çà ñúæàëåíèå òîâà ìîì÷å îò ïîðòðåòà ïðåä òåá, íå å âå÷å ñðåä æèâèòå. Íå å... È òî îòäàâíà... Âñúùíîñò- èñêàø ëè äà ïðîäúëæèì ãîðå, çàùîòî ïðèñòèãíàõìå?
- Äà, äîáðå!
Ñëàâè è Àíäðåé ñåäíàõà íà ñòîëîâåòå â êîðèäîðà. Ïúðâèÿò âúðòåøå ãëàâà â äâåòå ñòðàíè, ìîæå áè ñ öåë äà ïðîãîíè ìèñëèòå ñè. Àíäðåé ãî ïîãëåäà òàêúâ èçâåñòíî âðåìå è íå èçäúðæà.
- Ñòèãà, áðàòëå! Ñïðè ñå!
- Íå ìîãà, Àíäðåéêààà, íå ìîãà!- îáúðíà ñå êúì íåãî ñ ïðèñâèòè â ñíîï÷å ïðúñòè, ñÿêàø ïîÿñíÿâà íåùî- Çíàåø ëè êîëêî õóáàâî ìè ñòàíà, êîãàòî áÿõìå äâàìàòà ñ Äàíè÷êà â êîëàòà è êîãàòî ðàçáðàõ, ÷å íå ìå ãëåäà âå÷å ïî îíÿ íà÷èí- òàêà äå, ñ íîæèöàòà íàñðåùà? Ïîñëå òèÿ âúïðîñè çà ñòàðàòà- ãëåäàé ñ‘ÿ äàæå êàòî äúðòà áàáà âñåçíàéêà è àç òè îáÿñíÿâàì íà òåáå... êàêòî è äà å... À è âîéíè÷åòî...
- Âîéíè÷åòî?- ïîâòîðè Àíäðåé.
-Äà, áå! Ìàêàð, ÷å ïðèçíàâàì- ïè÷àãà èçëåçå! Îòäðúïíà ñå êîãàòî òðÿáâàøå, àìà íà- ïàê ñå ïîäðàçíèõ. Äàíè÷êà ñå äúðæåøå ñ íåãî òîëêîâà... ìèëî.
- Àáå, ÷îâåê- îùå ëè íå òè å ÿñíî, ÷å òÿ ïî ïðèíöèï å ñòðàøíî ìèë ÷îâåê è êîëêîòî è äà íå ãî ïîìíè, òîâà ãî íîñè â ñåáå ñè è ѝ èäâà èç âúòðå.
- Òàêà å, Àíäðåéêà... Àìà è àç ñúì åäèí òúïàíàð... Òÿ ùåøå äà ïàäíå îò ñêàëàòà, à àç...
- Òîé ÿ å ñïàñèë?- ïðîâîêèðà ãî Àíäðåé.
- Åé, íèùî îò òåáå íå ìîãà äà ñêðèÿ!
- À òðÿáâà ëè?
-Ìíîãî äîáðå çíàåø ê‘âî ìè å ìíåíèåòî çà „ñêðèøêà-ìèøêà“ èñòîðèèòå, àìà òèÿ òóêà îêîëî íàñ ñàìî òàêà èãðàÿò è íåùî âçåìàì äà ïðèõâàùàì, èíàê... Íå ñà ìè ïî âêóñà!- Àíäðåé ñíèøè òîí, íàâåäå ñå ïî-íàäîëó îò Ñëàâè è ãî ïîãëåäíà.
- Áîëè òå, íàëè?
- Àáå, áðàòëå...
- Âå÷å óñåùàø, ÷å òÿ íÿìà äà ñå âúðíå, êàòî ìîìè÷åòî, ó êîåòî ïðåäèçâèêâàøå âúëíåíèå è ÿ êàðàøå äà áúäå äðúçêà, ïðîâîêèðàéêè ñàìèÿò òåá? Çíàì, ÷å ãî çíàåø! Íî ïàê ùå òè êàæà- äàé ѝ âðåìå! ×îâåê! Äâà-òðè ÷àñà â îíàÿ ïðîêëåòà íîù, ñà âçåëè îò íåÿ ïîâå÷å, îò êîëêîòî íîðìàëåí ÷îâåê ìîæå äà ïîåìå, ïðåæèâåå, èëè ïðåãëúòíå. Äàé ѝ ñâîáîäàòà íà âðåìåòî. Òÿ ùå ãî îöåíè! Íå ÿ ãóáè, êàòî ÿ ïðèòèñêàø! „Äèâà÷êå“- ïîìíèø ëè? Èìàøå çàùî òÿ äà çàñëóæè ïðÿêîðà ñè. Ïîçâîëè ѝ ãî! Êàæè ñè ÷åñòíî! Íå âîéíèêúò òè å áèë ïðîáëåìúò! Îò äðóã òè ÿ ðåâíóâàø, íàëè? Äðóã òå òåáå äðàçíè îùå îò äåí ïúðâè, íàëè?
- Àìè òè, áå, Àíäðåéêà?- îáúðíà ðàçãîâîðà Ñëàâè.
- Êàêâî àç?
- Ê‘âè ñà òèÿ âúðòîëåíèÿ îêîëî ïîëèöàéêàòà?
- Ñàìî ïîìàãàì!
- Äà, áå, äà! Òóêà êîðàá÷åòà ìèíàâàò ëè?- è ïîäðúïíà êëåïà÷à ñè.
-Îõõõ! Íåâúçìîæåí ñè! Äîáðå, äå- ïðèâëå÷å ìè âíèìàíèåòî! Êàêâî äà íàïðàâÿ? À è ìè å æàë çà ìàëêèÿ. Íå çàñëóæàâà äà å ðàçêúñâàí ìåæäó äâå ñòðàíè, çàðàäè íåðàçáèðàòåëñòâà è ÷åïàòè õàðàêòåðè. Äåòå å, ìàëúê å, çà äà ðàçáåðå êàêâîòî è äà å ñåãà.
- Àç íå áÿõ ëè?- Ñëàâè çàöúêà ñ óñòà- Òîé ïîíå èìà ðîäèòåëè. Íå ñà çàåäíî, àìà ãè èìà! Íå å çàõâúðëåí ñàì êàòî êó÷å ïðåä íå÷èé ïðàã!
- Ñëàâè? Àíäðåé? Çäðàâåéòå, ìîì÷åòà!- äâåòå äàìè ñòîÿõà ïðåä òÿõ. Åäíàòà ñå óñìèõâàøå, à äðóãàòà òðóäíî ñå îñìåëÿâàøå äà ãëåäà â î÷èòå.
- Èðèíà?- çàïî÷íà Ñëàâè- Îò êúäå èäâàø?
-Íå îò ìíîãî äàëå÷... Äîâåäîõ åäèí ñêúï çà ìåí ÷îâåê è ìíîãî äîáúð ïðèÿòåë. Çàïîçíàéòå ñå! ßíèíà?!- îáúðíà ñå êúì íåÿ è ÿ ïîäêàíè ñ ïîãëåä äà ïîäàäå ðúêàòà ñè- Òîâà å Ñëàâè, à òîâà å íåãîâ ñúùî òîëêîâà äîáúð ïðèÿòåë- Àíäðåé!
-Çäð... Çäðàâåé, Ñ... Ñëàâè!- äîñòà ïëàõî è ïðèòåñíåíî çàïî÷íà òÿ. Äàæå ñå ñòðåñíà è ëåêî îòäðúïíà íàçàä, êîãàòî ðúöåòå èì ñå ñúáðàõà, äàæå ѝ ñå ñòîðè, ÷å ïðåç ðúöåòå èì ìèíà òîê- Àí... Àíäðåé?
- Çäðàâåéòå, ßíèíà!- îòâúðíà Àíäðåé.
- Çäðàâåé!- ïîâòîðè ðàçñåÿíî Ñëàâè, êîéòî âñå îùå áåøå àôåêòèðàí îò ñòàíàëîòî.
- Êàêâî Âè âîäè íàñàì?- ïðîäúëæè Àíäðåé.
- Àç... òàêîâà... íà „Âèå“... àáå íå ñúì ñâèêíàëà. À è ÷àê òúé èçèñêàíà íå ñúì! Íåóäîáíî ìè å íÿêàê ñè, ìîì÷å!- è òðåïåðåéêè ñâè è ñãúð÷è íàçàä õâàíàòàòà íà îïàøêà êîñà è îòíîâî ñâåäå ïîãëåä.
-Òîé Àíäðåéêàòà ñè å òàêúâ... åäèí. Êàê ìó áåøå äóìàòà- è ãî ïîãëåäíà ïðîâîêàòèâíî- êàòî êàâàëåð, àìà íà "÷óæáèíñêè"... Åååå, à? Äæåíòúëìåí! Òúé áåøå, äà!- Àíäðåé ãî ñðúãà, çà äà ìëúêíå, íî çíàåøå, ÷å òîâà ïîâåäåíèå íà Ñëàâè îçíà÷àâàøå ñàìî åäíî- íåãî ãî áåøå ñòðàõ!
- Àç ïúê ñúì äàëå÷ îò...- çà ñåêóíäè ßíèíà çàìúë÷à- êðàëèöà, èëè ïúê ïðèíöåñà, òúé ÷å ìîæå è áåç!
- Îòäàâíà ëè ñå çíàåòå?- ïîïèòà Ñëàâè.
- Îò èìà- íÿìà äåâå...ò-äâàéñåòèíà ãîäèíè!- îòâúðíà ìó Èðèíà.
- Áðàâî, áðàâî! Òàêîâà ïðèÿòåëñòâî- çäðàâî ùå äà å! À êàê ñå çàïîçíàõòå?- ïðîäúëæè òîé. Òóê ßíèíà ñÿêàø ñå ïðèñâè íà äâå.
- Ñëàâè?- ïðèáëèæè ñå Èðèíà äî íåãî è çàïî÷íà òèõî è ðàâíî äà øåïíå- Íîùèòå ñåëñêè, ïîñðåùàò èçïàäíàëèòå â áåäà ñúùåñòâà ÷îâåøêè, áåç äà ãè ñúäÿò çà òåõíèòå ãðåøêè! È çíàåø ëè- íå ñúçäàâàò äèñêîìôîðòà íà ãðàäñêîòî êëþêàðñêî ëþáîïèòñòâî ñ âúïðîñà „Çàùî?“ è „Êàê?“ Àç ïðîñòî áÿõ ïúðâà íàñ ïðàãà ñè â åäíà òàêàâà òúìíà è äúæäîâíà ñåëñêà íîù!
- Îò ñúùàòà òàêàâà, îò êîÿòî èçáÿãà, íàëè?- ëåäåíî è òèõî ѝ âúðíà Ñëàâè, êàòî îòíîâî óñïÿ äà îòõàïå áîëåçíåíî îò ñïîìåíèòå ѝ.
Îðëèí æèâååøå íà òðåòèÿ åòàæ è îïðåäåëåíî íå áåøå ôåí íà àñàíñüîðèòå. Äâàìàòà ñå êà÷èõà ïî ñòúëáèòå. Íåãîâèÿò àïàðòàìåíò áå ïî÷òè ñðåùó òÿõ è áåøå âòîðè îò øåñòòå íà åòàæà.  êðàÿ íà êîðèäîðà èìàøå íÿêîé. Äàíè íå îáúðíà âíèìàíèå, íî íà íåãî ìó íàïðàâè âïå÷àòëåíèå. ×îâåêúò ñå áå îáëåãíàë íà ñòåíàòà, ïðèñâèë è îïðÿë êðàêà ñè íà íåÿ è ïóøåøå. Ñòîðè ìó ñå, ÷å ìó ïðèâëÿêîõà âíèìàíèåòî, êîãàòî ñå êà÷èõà. Óìèøëåíî ñå çàáàâè ñ êëþ÷îâåòå è ãè ðàçâúðòÿ â ðúêàòà ñè.
- Ìíîãî ñà, à?- óñìèõíà ñå Äàíè.
- Êàêâî äà òè êàæà- çàïî÷íà ñ ïî-ñèëåí ãëàñ òîé- Ìíîãî âðàòè, ìíîãî êëþ÷îâå!
- Ïî-âàæíîòî îáà÷å å äà çíàåø êîé çà êúäå å!- îòâúðíà ìó òÿ, êàòî çàáåëÿçà ðàçñåÿíèÿ ìó ïîãëåä â ìîìåíòà- Êîãî ãëåäàø?- ñúùî ëåêî èçâèêà è òÿ ïîäðàçíåíà.
- Äàíèêà???- ÷ó ñå ãëàñ çàä íåÿ, à Îðëèí ÿ èçâúðòÿ äî ñåáå ñè è òÿ çàñòàíà ñ ëèöå êúì íåãî. Íî òÿ ïîçíàâàøå òîçè ÷îâåê è îïðåäåëåíî ñå çàðàäâà, ÷å ãî âèæäà.
- Áîÿíå?!
- Íàèñòèíà ñè òè, Äàíèêà!- èçïúëíåí ñ ùàñòèå îòãîâîðè ÷îâå÷åöúò, êîåòî ïîóñïîêîè Îðëèí. Ñ îùå ïî-òðåïåðåùè ðúöå ѝ ïîäàäå ðúêàòà ñè.
- Áîÿíå... Òè... Ìå âèæäàø?- âñå îùå èçóìåíà çàåêâàøå Äàíè.
- Âèæäàì òå, Äàíèêà! Âèæäàì òåá è âñè÷êî, è âñè÷êè íàîêîëî. Çíàåø ëè?  ïîñëåäíèÿ äåí, â êîéòî ñå âèäÿõìå... õììì, âèæ ñåãà äàæå êàê ìè çâó÷è- îíçè- òàì íà ñòúëáèòå â áîëíèöàòà, òàêà äå- íà ñëåäâàùîòî óòðî, îñúçíàõ, ÷å òîâà êîåòî ãëåäàì ïðåç ïðîçîðåöà, àç âñúùíîñò íàèñòèíà ãî âèæäàì. Îùå íå ìîãà äà ïîâÿðâàì, îùå íå ìîãà äà ñâèêíà ñ òîâà!- ïîëèöàÿò ñå ïðîêàøëÿ.
- Çäðàâåé, Îðëèíå!- êàçà Áîÿí è ïîäàäå ðúêàòà ñè, à îòñðåùíèÿò ñå ñòúïèñà.
- Òè... Âèå... Îò êúäå ñå ïîçíàâàìå?
- Ïîìèñëè ñè, ãîñïîäèí ïîëèöàé! Ðàç÷îâúðêàé ãëàâàòà ñè! Ïîãëåäíè ìå, õóáàâî ìå âèæ- èçïúëíåíè îñâåí ñúñ ñúëçè, âå÷å è ñúñ ñâåòëèíà î÷èòå ìè, ïîãëåäíè â òÿõ- âèæ ìå è óâåðÿâàì òå- ùå ñå ñåòèø êîé ñúì àç?-Êàòî òåëå â æåëåçíèöà- òàêà ãî ãëåäàøå Îðëèí ñåãà. Íî ñåêóíäè ïî-êúñíî ñÿêàø âëàêúò èçñòúðãà è ïîäïàëè ðåëñèòå, êàòî íàáè ñïèðà÷êè è îïðÿ îñòðèÿ ñè íîñ â ÷îâåêà îòñðåùà. Òîé ñå îêîêîðè.
- Áåëåæêèòå?- òèõî ïðîìúëâè Îðëèí- Òè ñè ãîñïîäèí „Á“?
- Åòî, âèäÿ ëè? Ñåòè ñå!
- Íî âèå ñå ïîçíàâàòå?-âêëþ÷è ñå Äàíè.
- Äî òîçè ìîìåíò- ñàìî íà õàðòèÿ!- äîáàâè Îðëèí.
- Êàê òàêà?- ïðîäúëæè òÿ.
- Äàíè!- íàìåñè ñå Áîÿí- Ñåãà íå å ìîìåíòúò çà òîâà! Èìà êîãà äà ñå óòî÷íèòå è äà ñè ðàçêàæåòå! Àç äîéäîõ äà ñå ñáîãóâàìå!- õâúðëè êàòî áîìáà â ïðîñòðàíñòâîòî òîé.
- Íî êàê òàêà?- èçõëèïà òÿ.
- Âå÷å íÿìàø íóæäà îò ìåí, ìèëà... À àç... Àç èìàì íóæäà äà îïîçíàÿ öâåòà íà Ñâåòà îòíîâî. È ùå ìè òðÿáâà âðåìå... Ìíîãî âðåìå. Çíàåø ëè? Ñòîÿõ òàì â úãúëà äî ïðîçîðåöà è ÷àêàõ. È êîãàòî ñå ïîÿâè, áÿõ ñèãóðåí, ÷å ñè òè! Íî ìå áåøå ñòðàõ... Àëà êîãàòî ïðîãîâîðè... Òîçè ãëàñ- òîëêîâà òîïúë, òúæåí è íåæåí åäíîâðåìåííî, ìå íàêàðà äà ñå îñìåëÿ äà äîéäà ïðè òåá!- î÷èòå ѝ ñå íàïúëíèõà- Äà, ìíîãî ïî-ëåñíî ùåøå äà å, ïðîñòî äà ñè òðúãíà. Íî òè ñè ÷îâåê, êîéòî íå çàñëóæàâà ïîäîáíî íåùî.
- Çàùî ñè òðúãâàø? Ïîìîãíà ìè òîëêîâà ìíîãî! Íèìà íÿìà äà ñå âèäèì îòíîâî?- òÿ ïðîòåãíà ðúöå êúì íåãî.
- Ìîæå áè â äðóãî âðåìå è íà äðóãî ìÿñòî, Äàíè! Íî ñåãà òðÿáâà äà òðúãâàì!- òÿ ñå õâúðëè è ãî ïðåãúðíà. Çàïëàêà- Íå òàêà, äåòå! Äàíèêà âå÷å ñè äîñòàòú÷íî „áóäíà“, çà äà íÿìàø íóæäà îò ìåí. Ñòúïè è ñ äâàòà êðàêà â ïðàâèëíàòà ïîñîêà è âå÷å ñå äúðæèø óâåðåíî ïðàâà. Ñåãà ìè ïîçâîëè àç äà îòêðèÿ ñ êàêâî ñúì ïîëåçåí íà òîçè ñâÿò!
- Òå òå î÷àêâàò!- åäâà äîëîâèìî êàçà òÿ.
- Íå òå ðàçáðàõ?- ïîïèòà Áîÿí.
-Íàïðàâè ìè åäíà ïîñëåäíà óñëóãà, ìîëÿ òå!- õúëöàøå òÿ, à Áîÿí áàâíî ÿ âðúùàøå â ðúöåòå íà Îðëèí.
- Êàæè ìè, Äàíè, êàêâî ìîãà äà íàïðàâÿ çà òåá?- ñëèçàéêè âå÷å ïî ñòúëáèòå, êàòî ìóøíà íåçàáåëÿçàíî íåùî â äæîáà ìó.
- Òðúãíè êúì ìîðåòî! Ñàìî çà òîâà òå ìîëÿ... Íàëè?- è ñêðè ãëàâà â ÿêàòà íà ÿêåòî íà Îðëèí. Äúëãî âðåìå ñòîÿõà ïðàâè äî âðàòàòà, ñ êëþ÷ ïðîòåãíàò êúì êëþ÷àëêàòà. Êîãàòî íàé-ñåòíå òÿ ñå ïîóñïîêîè, âëÿçîõà âúòðå. Îñòàâè ÿ äà ñåäíå íà äèâàíà è îòèäå äà íàëåå âîäà.
- Ïî-äîáðå ëè ñè?
- Äà, Îðëèíå, áëàãîäàðÿ!
- Îòäàâíà ëè ãî ïîçíàâàø?- âñå îùå íåñèãóðíî ïîïèòà òîé. Áåøå ñåäíàë íà çåìÿòà äî íåÿ.
- Îò íîùòà íà íîâîòî ìè „Àç“. Òîé áåøå ìîÿ ñÿíêà. Ñÿêàø ìå íàñî÷âàøå â äåéñòâèÿòà ìè. Ïàðèòå â ïàëòîòî, áåëåæêàòà Àñèàíà- íå, ÷å Îðëèí çíàåøå çà êîãî òî÷íî ãîâîðè òÿ... Òîé ìå íàêàðà äà ñè ÿ ñïîìíÿ, áåç äîðè äà îñúçíàâà, ÷å ìå èçïðàùà ïðè ñîáñòâåíîòî ñè ñåìåéñòâî. Îðëèíå, òîé íå ãè ïîìíè!- çàáè ïðúñòè â êîæàòà íà äèâàíà è ïðîêàðà íîêòèòå ñè ïî íåÿ- Íå çíàå, ÷å èìà ñèí, êîéòî êîïíåå äà ãî âèäè, æåíà, êîÿòî òðúïíå äà ãî ïðåãúðíå è áðàò, êîéòî èñêà ïðîøêà. À äî ñêîðî áåøå è ñëÿï.
- Íî âå÷å íå å!- óñìèõíà ñå òîé è ÿ ïîãëåäíà ïðàâî â î÷èòå- Âå÷å íå å ñëÿï, Äàíèêà! À ñúì ñèãóðåí, ÷å ùå òå ïîñëóøà è ùå èäå äî ìîðåòî. Çà íåãî òè ñè ÷óäî, Äàíè! À âåðîÿòíî è ñïàñåíèå!
- Àç çà íåãî, èëè òîé çà ìåí?
- Òè çíàåø íàé-äîáðå!- è ïðîòåãíà ðúöå êúì íåéíèòå.
- Ìîãà ëè äà òå ïîìîëÿ çà íåùî?- ïðîøåïíà òÿ.
- Ñàìî êàæè!
- Èìàø ëè óèñêè?- òîé ñå ïîäñìèõíà è ñå èçïðàâè.
- Ëåä?
- Íå! ×èñòî è äâîéíî!- òîé ñå çàâúðòÿ áúðçî, çà äà ñêðèå î÷àðîâàíèåòî, êîåòî ñå çàñèëâàøå ñ âñåêè èçìèíàë äåí. Òîâà ãî ñòîïëÿøå, íî è ãî ïëàøåøå, çàùîòî íå çíàåøå êàê å ðåäíî äà ðåàãèðà èëè ïîñòúïâà ñïðÿìî íåÿ, íî íåéíîòî ïðèñúñòâèå ìó äàâàøå ñèëà. Îòèäå äî êóõíÿòà, îòâîðè ìàëêî äúðâåíî ÷åêìåäæå, êîåòî ÿâíî áåøå „áàð÷åòî“. Èíñòèíêòèâíî áðúêíà â çàäíèÿ äæîá íà äúíêèòå ñè. Íàïèïà ëèñò÷åòî. Èçòóïà áóòèëêàòà íà ïëîòà, òÿ äàæå ëåêî ñå êèëíà, íî íÿìàøå òúðïåíèå...
„Èäâà êðàÿò! Ïàçè ÿ! Á.“
Îòâîðè áóòèëêàòà, íàëÿ â ÷àøàòà è ñëåä òîâà ÿ íàäèãíà. Îòïè äâå-òðè çäðàâè ãëúòêè. Çàïàðè è çàëþòÿ òî÷íî êîëêîòî è êàêòî òðÿáâà. Âúðíà ñå è òîçè ïúò ñåäíà äî íåÿ. Òÿ ãî èçïè ïî÷òè íà åêñ. Îñòàâè ìîæå áè ãëúòêà íà äúíîòî.
- Êàê ñè?- ïîïèòà òîé.
- Èçãóáåíà... Àìììì... Ðàçêàæè ìè çà ñíèìêàòà!
- Ñëåäèòå íà òîâà ìîì÷å èç÷åçâàò â ìîðåòî.
- Êàêâî èìàø ïðåäâèä?
- ×å ìîæå áè... ñàìî ìîæå áè ñè ïîçíàâàëà è íåãî. Ìÿðêàëà ñè ãî â êîðèäîðèòå íà óíèâåðñèòåòà, íî òîé ñÿêàø îñòàâà â ñåíêèòå èì äî ñðåäàòà íà âòîðè êóðñ.
- Êàêâî ñå ñëó÷âà òîãàâà?
- Ïîÿâÿâà ñå... Ðàäî. Ñúùèÿò òîçè, êîéòî ñè âèäÿëà ïðåä áîëíèöàòà ïðåäè äâå íîùè. Âñå îùå ñà ñàìî äîãàäêè, íî ñìå ïî÷òè ñèãóðíè, ÷å å îòêðàäíàë ñàìîëè÷íîñò è å äîâåë åäíà ìàéêà äî ïðàãà íà ëóäîñòòà!- òÿ ãî ãëåäàøå ïðàâî â î÷èòå èçêëþ÷èòåëíî ñúñðåäîòî÷åíà. À íÿêúäå â ïîãëåäà ѝ ñå ïðîêðàäíà ãíÿâ.
- Âñè÷êî òîâà îçíà÷àâà, ÷å êàòî- çàìúë÷à- Àêî ãî âèäÿ ñëåäâàù ïúò, àç òðÿáâà äà ñå ïàçÿ îò íåãî?
- Òî÷íî òàêà! È àêî íÿìàø ïðîòèâ, íåêà òåçè ñòåíè áúäàò òâîé... òâîå óáåæèùå... ïîíå çà èçâåñòíî âðåìå.
- Äîáðå... Òúé äà áúäå!- ïëåñíà ñ ðúöå âúðõó êîëåíåòå ñè è ñå èçïðàâè.
- Íåùî ëîøî ëè êàçàõ?- ëåêî ñå íàäèãíà è òîé.
-Íå, Îðëèíå! Íÿìà íåùî, êîåòî äà ïðàâèø ñïðÿìî ìåí è àç äà ñè ïîçâîëÿ äà íàðåêà „ëîøî“. Íàïðîòèâ! Èìàì óñåùàíåòî, ÷å íà ìîìåíòè çëîóïîòðåáÿâàì è ñ òåá, è ñ êîëåãèòå òè è ñ õîðàòà, êîèòî ñà ìè ïðèÿòåëè, íî àç íå ìîãà äà ñè ãè ñïîìíÿ êàòî òàêèâà!
- Àêî èìàø ïðåäâèä Ñíåæàíà... íåäåé! Íå ñå óïðåêâàé!
- Íÿìàì ïðàâî äà ñå äúðæà òàêà ñ íèêîãî îò âàñ! Íèêîé íå å âèíîâåí è íèêîé íå ìè å äëúæåí çà íèùî! Äà- âñè÷êè î÷àêâàò ìîæå áè ãëàâàòà ìè äà çàðàáîòè ïî-áúðçî è àç äà „äîéäà íà ñåáå ñè“, íî òÿ íå å ïîä ìîé êîíòðîë! À êîãàòî ñúâñåì ÿ èçòúðâà, àç ñàìî íàðàíÿâàì õîðàòà.
- Äàíè!... Äàíèêà?- èçïðàâè ñå è òîé. Áåç òâîÿòà ïîìîù íèêîé íÿìàøå øàíñ- íèêîé îò íàñ, íèêîÿ îò òÿõ!- ïîãëåäúò ѝ ñå ïðåìðåæè- Ñìåëîñòòà äà ñå èçïðàâèø ñðåùó ñòðàõîâåòå ñè, ñ êîåòî ñàìî îòâàðÿø è íàøèòå î÷è- ñ òðåïåðåùà ðúêà òÿ âçå ÷àøàòà ñè, à òîé çàñòàíà ñúâñåì ïëúòíî äî íåÿ- íè äîáëèæàâàø âñå ïîâå÷å äî ÷îâåêà, ïðè÷èíèë òè òîâà. À ñëåä ñåáå ñè, îñòàâÿø ñàìî ñïàñåíè äóøè!
- Ààðððð!- èçêðåùÿ òÿ. ×àøàòà ñå ñ÷óïè â ðúêàòà ѝ, à òÿ ñå ïðèñâè íà êúëáî, ïðèáðà ÿ êúì êîðåìà ñè è çàïî÷íà äà ñå ãúð÷è.
- Äàíèêààà!- èçêðåùÿ è òîé. Óïëàøè ñå- Êàêâî èìà? Êàæè ìè? Äàíèêà?- ïðúñòèòå ѝ ñå èçâèâàõà íååñòåñòâåíî âñåêè â ðàçëè÷íà ïîñîêà.
- ... Íäðà... èçêðåùÿ êàòî ðàíåíî æèâîòíî.
- Êàêâî? Äàíè, ìîëÿ òå!- áåøå ÿ îáëåãíàë íà ñåáå ñè, çà äà äèøà íîðìàëíî è ïðèäúðæàøå ÷åëîòî ѝ. Î÷èòå ѝ âñÿ÷åñêè ãîíåõà ãëàâàòà è èðèñèòå ñå èçâúðòàõà íàâúòðå êúì íåÿ.
- ...Ñàíäðà... òð... áâà!..
- Àëåêñàíäðà?- èçâèêà Îðëèí- Çà íåÿ ëè ìè ãîâîðèø, Äàíè?- ñ íåèñòîâè óñèëèÿ òÿ íàïðàâè íåùî êàòî êèìâàíå.
- ... Êðèâà... Òîé ÿ ãðàáíà è îòèäîõà â áîëíèöàòà. Çà ÷åòèðèòå ìèíóòè, â êîèòî õâúð÷àõà ïî ïúòÿ, Äàíè ïîóñïîêîè äèøàíåòî ñè, à êðèâèòå íååñòåñòâåíè ôîðìè ïî òÿëîòî ѝ, çàïî÷íàõà äà ñå èçïðàâÿò. Íà âõîäà íà áîëíèöàòà óñïÿ äà ñè ïîåìå è âúçäóõ.
- Íîæ... Ïîêðèâà... Íàðàíèëà ñå å!- ïîãëåäíà ãî óïëàøåíà- Èñêà äà ñêî÷è!
- Ìîæåø ëè äà ñå äâèæèø âå÷å?- ïîïèòà Îðëèí.
- Äà!- ñ îùå ïî-ãîëÿìà ñèãóðíîñò ìó îòâúðíà òÿ.
- Äàé ìè ðúêà!- ãðàáíà ÿ, îòèäîõà äî íàé-áëèçêèÿ àñàíñüîð è ñå êà÷èõà íà ïîñëåäíèÿ åòàæ. Îðëèí ïîïèòà ïúðâèÿò ÷îâåê îò ïåðñîíàëà, êîéòî âèäÿ- áåøå ñàíèòàð- êàê ìîæå äà ñå èçëåçå íà ïîêðèâà. Òîé ãè óïúòè, êàòî ãè èçâåäå íàïðàâî òàì.
Àëåêñàíäðà áåøå ñòúïàëà íà ïîâäèãíàòèÿ ïåðâàç, ïðèâåäåíà íàïðåä è ãëåäàøå íàäîëó êúì çåìÿòà. Äàíèêà ñëîæè ïðúñò ïðåä óñòíèòå ñè, êàòî èì ïîêàçà äà íå âäèãàò øóì, çà äà íå ÿ èçïëàøàò. Òÿ áàâíî ñå ïðèáëèæè êúì íåÿ.
- Àëåêñ?- òèõè÷êî ïðîøåïíà òÿ, äîñòàòú÷íî, çà äà ïðåäèçâèêà âíèìàíèåòî ѝ- Çàùî íå ìå èç÷àêà?
- Êàêâî?- íåäîóìÿâàøå Àëåêñàíäðà.
- Èñêàøå äà ñè òðúãíåø ñàìà, íàëè? Èñêàøå äà èçáÿãàø áåç ìåí? Ñúæàëÿâàì, íî íÿìà äà òè ãî ïîçâîëÿ!
- Êàêâî ïðàâèø?- Äàíèêà ðàçâúðçà ïàëòîòî, êà÷è ñå íà ïåðâàçà è çàñòàíà äî íåÿ.
- Íÿìà öÿëàòà ñëàâà äà å çà òåá!
-Êàêâî ìè ãîâîðèø èçîáùî?- Äàíè çàáåëÿçà, ÷å èìà ïðîáîäíà ðàíà â ëÿâî ïîä ãúðäèòå è ÿ õâàíà ïðåç êðúñòà, êàòî ïî òîçè íà÷èí ïðèòèñíà è ðàíàòà.
- Çà õîðî- åäèí íå å äîñòàòú÷åí, íî äâàìà...
- Òè ëóäà ëè ñè?- èçêðåùÿ Àëåêñàíäðà. Òî÷íî òîçè ìîìåíò èçïîëçâà Äàíèêà, êàòî ñêî÷è íàçàä ñ íåÿ, çà äà ìèíå ïåðâàçà íàä êîëåíåòå èì, íî äîñòàòú÷íî, çà äà ïîëåòÿò çà ìèã êúì çåìÿòà... ïîíå äîêàòî ñå îñúçíàå, êîåòî ѝ îòíå âðåìå. Êîãàòî ñå îïîìíè êúäå ñå íàìèðà, Àëåêñàíäðà çàïëàêà. Äàíèêà áàâíî ÿ èçïðàâè è ÿ ïðåãúðíà.
- Íèìà ùå ìó ñå îñòàâèø? Íèìà ùå ìó ïîçâîëèø äà òå êîíòðîëèðà ñúñ ñîáñòâåíèòå òè ñïîìåíè è êîøìàðè? Áèé ñå, ìîìè÷å! Òè íå ñè íåãîâà æåðòâà! Íå! Òè ñè îöåëÿëàòà!... Òðóäíî áåøå íà äâàìàòà ìúæå äà îòêúñíàò î÷è îò òÿõ, çàùîòî òîâà, êîåòî âèäÿõà, ãè íàêàðà äà ðàçáåðàò êîëêî ñèëåí ìîæå äà áúäå åäèí ÷îâåê è â êàêâà ãúáà ñå ïðåâðúùà òîé, àêî ñå îñòàâè íà ñëàáîñòèòå ñè... À Äàíèêà ÿ óïëàøè- èçïîëçâà ñîáñòâåíèÿ ѝ ñòðàõ, çà äà íå ѝ ãî ïîçâîëè.
Ïîëîâèí ÷àñ ïî-êúñíî, Àëåêñàíäðà áåøå â ëåãëîòî ñè, à Äàíèêà ïðåä âðàòàòà íà ñòàÿòà. Îðëèí áåøå äî íåÿ.
- Åé, êàìèêàäçå?- âíåñå ñâåæåñò òîé, âúïðåêè ÷å îùå áåøå èçïëàøåí, íî óìåëî ãî ñêðè- Äîáðå ëè ñè?
- È ïî-äîáðå ñúì áèëà, íî ñåãà å äîáðå è òÿ!
- Îòíîâî áëàãîäàðåíèå íà òåá! Âèæäàø ëè?- òÿ ñå îïèòà äà ñå óñìèõíå.
- Âñå ïàê ìîæå áè ñè ìàëêî ïðàâ! È âñå ïàê- òè ìè êàçà, ÷å ñïàñÿâàì äóøè, à ñïîðåä ìåí-ñàìî ãè çàêúðïâàì, íî áåëåãúò îò øåâà íà èãëàòà îñòàâà.
- Ìàëêî? Òö! Íååå... Òÿ íàïðàâè êðà÷êà íàïðåä, íî çàëèòíà. Òîé ÿ õâàíà è ÿ ïîäïðÿ íà ñåáå ñè.
- Åé, Ðàìáî, äàé ñè ìàëêî ïî÷èâêà!
- Ñëóøàì, øåôå!
Äèâàíúò â êðàÿ íà êîðèäîðà òå î÷àêâà!- Äàíèêà ñå îòïóñíà íà ðàìåíåòå ìó. Çà ìîìåíò çàëåïè äëàíòà ñè íà ïðîçîðåöà íà åäíà îò áîëíè÷íèòå çàëè íà ðåàíèìàöèÿòà. Èçäèøà âúðõó ïðúñòèòå ñè è ðàçìàçà îòïå÷àòúöèòå èì íàäîëó ïî ñòúêëîòî.
- Äàíè, êðúâòà òâîÿ ëè å? Áåëÿçà ÿ ïî ñòúêëîòî, êàòî èçõëóçè ðúêàòà ñè?
- È äà-èçöúêëè î÷è ñ ãëàâà íàäîëó, ñÿêàø îò áîëêà- è íå!- áåç äà ãî ïîãëåäíå ìó îòâúðíà òÿ- Íà ÷àøàòà óèñêè è íà Àëåêñàíäðà!- òÿ âäèãíà ãëàâà è çàáè ïîãëåäà ñè â ëåãëîòî.
Çâóöèòå íà àïàðàòóðàòà ðÿçêî ñå óñèëèõà â ãëàâàòà ѝ. Êàìáàíåí çâúí íà ÷åðíà ìåëîäèÿ. Ïðèëèâúò íà ñèëà â òÿëîòî ѝ, èçâúðòÿ è ïîëèöàÿ êúì ïðîçîðåöà. Î÷èòå ѝ ñå íàïúëíèõà. Óñòàòà ѝ ñå îòâîðè, ñÿêàø èñêàøå äà èçêðåùè, àëà ãëàñúò ѝ èçíåâåðè. Ñúëçèòå ïîòåêîõà. Ïðúñòèòå áàðàáàíÿõà ïî ñòúêëîòî. Çâúíÿõà, äðàñêàõà äî êðúâ è áëúñêàõà- êîêàë÷åòà, ïðúñòè, þìðóöè. Îðëèí ñå îïèòà äà ÿ äðúïíå- íÿêîëêî ïúòè íå óñïÿ. È êîãàòî âñå ïàê ãî íàïðàâè, òÿ ïàäíà â ðúöåòå ìó.
- Ñåñòðàààà!- èçêðåùÿ òîé- Íÿêîé äà äîéäå!- òÿ ãî ïîãëåäíà è ïðîòåãíà ðúöå. Òèõî ïðîìúëâè:
- Òàòêî?.....

Ãëàâà XXXI

Ãëàñîâåòå ñå áëúñêàõà â ãëàâàòà ѝ è ÷àêàõà âúçìîæíîñò äà âçåìàò ðåä ïî-íàïðåä. Ïèñúöè-òèøèíà, êðÿñúöè-ìúë÷àíèå. ×åðíî-áÿëî, ñèâî- ÿðêî è ïðåêàëåíî öâåòíî. Òîëêîâà áúðçî ñå ñìåíÿõà êàðòèíèòå âúâ âèõúðà íà áóðÿòà, ïîñëåäâàíà îò âëåäåíÿâàùà ìúãëà. Òîâà áåøå ãëàâàòà íà Äàíèêà ñåãà.
Îðëèí ñòîåøå ïëúòíî äî ëåãëîòî. Äúðæåøå ÿ çà ðúêàòà. È ñàìî äèâîòî äâèæåíèå íà î÷èòå ïîä çàòâîðåíèòå â ìîìåíòà êëåïà÷è, ïîäñêàçâàøå çà ÷àñò îò óæàñà, êîéòî ñå ñëó÷âàøå òàì. È ëåêàðèòå íå çíàåõà ìíîãî êàê äà ðåàãèðàò â äàäåíàòà ñèòóàöèÿ, çàùîòî æèçíåíèòå ïîêàçàòåëè àáñîëþòíî íåëîãè÷íî, áÿõà â íîðìà. Åäèíñòâåíîòî ïðåäëîæåíèå, ñ êîåòî èçëÿçîõà çà ìîìåíòà, áåøå ñêåíåð íà ãëàâà. Îðëèí îáà÷å íå áåøå ìíîãî ñúãëàñåí ñ òîâà. Õâàíà ðúêàòà ѝ ñ äâåòå ñâîè è ãè îïðÿ â ÷åëîòî ñè. Òèõè÷êî çàïî÷íà äà ãîâîðè.
- Çàùî, Äàíè? Êîé òå å îðèñàë äà ñòðàäàø òîëêîâà? Êîé òè å ðàçïèñàë ïðèñúäà, òîëêîâà òåæêà, áåç ïðàâî íà çàìÿíà íÿêîé äà òè ïîìîãíå â íåÿ? Çàïî÷âàì äà èìàì óñåùàíåòî, ÷å êîëêîòî òè ïîìàãàø íà õîðàòà, ñ òðîéíî ïî-ãîëÿìà ñèëà áîëêàòà òå âðúõëèòà- è ïñèõè÷åñêè, êîåòî å ïî-ñòðàøíîòî, è ôèçè÷åñêè. Äà- æèëàâà ñè, ïðèçíàâàì òè ãî è âåðîÿòíî òàêà ñè îöåëÿëà îíàçè íîù, íå çíàÿ. Íî àêî èìàøå êàê- ùÿõ äà áúäà ñ òåá òîãàâà... Ïôôô- èçâèêà òîé â ñìåõî-ïëà÷íà æëú÷- êàêâî ãîâîðÿ- è ñåãà ñúì äî òåá, à íå ìîãà äà íàïðàâÿ àáñîëþòíî íèùî. À êàê èñêàì äà òè ïîìîãíà? Íå å ÷åñòíî. Íèêîé äðóã ÷îâåê äî ìîìåíòà, íå ìå å äîêîñâàë òîëêîâà íàâúòðå äî ñåãà. Íèêîé äðóã íå å âëèçàë òúé äúëáîêî â äóøàòà ìè òàêà. Íî òâîåòî ñúðöå è äóøà ñà ðàíåíè è àç èçïèòâàì ñòðàõ äà ñå äîáëèæà äî òÿõ, à òàêà ìè ñå èñêà...
Î÷èòå ìó ñòîïëèõà ðúêàòà ѝ. Áåëåãúò âñå îùå ñðÿçâàøå òúé ãðîçíî ëèöåòî ѝ, íî íåæíîñòòà, êîÿòî èçëú÷âàøå òî, çàåäíî ñ íåïîêîðñòâîòî è áîðáàòà, êîÿòî èçðàçÿâàøå, óñïÿâàõà äà îòíåìàò ñèëàòà è çíà÷åíèåòî ìó.
- Èçâèíÿâàéòå!- áåøå ñå ïî÷óêàëî ïðåäè òîâà íà âðàòàòà- Ìîæå ëè äà âëÿçà çà ìàëêî ïðè âàñ?- áåøå Ìàðèÿ.
- Äà, äàà! Ðàçáèðà ñå, âëåç!- îòãîâîðè Îðëèí, êîéòî ìàõíà íåáðåæíî ñ ðúêà è èçâúðòÿ ëèöåòî ñè íà äðóãàòà ñòðàíà, çà äà ïðîêàðà åäíà øåïà ïðåç íåãî.
- Íÿìàòå íèùî ïðîòèâ äà ïîñòîÿ ïðè íåÿ, íàëè?
- Íÿìà ïðîáëåì! Äàæå ùå èçïîëçâàì ìîìåíòà, çà äà èçëÿçà çà ìàëêî. Íÿìà äà ñå áàâÿ.
- Íÿìà ïðîáëåì, òóê ñúì!
Îðëèí èçëåçå è ïîòúðñè îòâîðåí ïðîçîðåö è ñòóäåí âúçäóõ çà îòìîðà è îïðåñíÿâàíå íà ñåáå ñè. Çàïàëè íåðâíî åäíà öèãàðà è îòäðúïâàøå îò íåÿ, êîëêîòî ñå ìîæå ïî-ñèëíî, ïî-íàâúòðå è ïî-äúëáîêî. Ãëåäàøå íàãîðå. Îáëàöèòå áÿõà ñêðèëè ëóíàòà è çâåçäèòå. Áåøå òúìíî è ñòóäåíî. Ñåäìèöàòà íà íîåìâðè ïðåâàëÿøå, óêðàñèòå ïî óëèöèòå ïîäñêàçâàõà çà êðàÿ íà ãîäèíàòà è ïðèèæäàùèòå ïðàçíèöè, àëà íà íåãî èçîáùî íå ìó áåøå ïðàçíè÷íî, íàïðîòèâ. Äàæå â ìîìåíòà ãè ÷óâñòâàøå íåíóæíè è ïîâå÷å áîëåçíåíè â ñúçäàëàòà ñå ñèòóàöèÿ ñ âñè÷êî ñëó÷âàùî ñå. Äîðè íà Ñâåòà ãî áåøå ÿä ñåãà. À áåçñèëèåòî äîïúëíèòåëíî ðàçïàëâàøå ãíåâà ìó.
Ìàðèÿ ñå ïðèáëèæè äî Äàíèêà è ïúðâî ñåäíà äî íåÿ, íî â ïîñëåäñòâèå è ëåãíà äî íåÿ â ëåãëîòî. Ïðîñòî ñè ìúë÷åøå è ÿ ãëåäàøå. Ìîæå áè òúðñåøå íåùî â íåÿ, çàùîòî îãëåäà âñåêè ñàíòèìåòúð îò òÿëîòî ѝ. Âäèãíà ðúêà è çàìåòíà êè÷óð îò êîñàòà ѝ, òàêà ÷å äà ñêðèå áåëåãà. Íî òàêà çàêðè è î÷èòå, è óñòàòà. Äàíèêà òðåïíà. Áåøå íåùî êàòî òèê, ìîæå áè ðåàãèðà íà ïðèñúñòâèåòî ѝ. Íî òîâà íå ÿ íàêàðà äà ñå îòäðúïíå. Ñåãà Ìàðèÿ ÿ ïðåãúðíà. Ñÿêàø ÿ „ïðîáâàøå“. Òàêà èçìèíàõà ìîæå áè ïåò ìèíóòè. Ñëåäâàùèÿò òèê íà Äàíèêà, îáà÷å, íå ñàìî ÿ ñòðåñíà, àìè íàïðàâî ÿ ñðàçè. Ñúñ çàïëàøèòåëåí çàìàõ, ñïÿùàòà ðàçïåðè ïðúñòèòå íà ðúêàòà ñè è ÿ çàëåïè íà êîðåìà ѝ. Ìàðèÿ èçïèùÿ. Ïóëñúò íà Äàíèêà ñå óñêîðè. Æèëèòå ñå èçïúíàõà, äàæå ùÿõà äà èçñêî÷àò- íà ïðîòåãíàòà â õâàò è ñ âå÷å ñâèòè ïðúñòè ðúêà. Àëà òÿ íå îòâàðÿøå î÷è. Ìàðèÿ çàêðåùÿ îùå ïî-ñèëíî îò áîëêà. Ïóëñàöèèòå âå÷å áÿõà íà äâàìà äóøè è ñÿêàø âúâ âåíèòå íà Äàíèêà ñå ïðåëèâàøå âòîðèÿ. Èçâåäíúæ âñè÷êî ñïðÿ. Äîðè àïàðàòóðàòà óãàñíà è âñè÷êî óòèõíà. Ìàðèÿ ìëúêíà. Äåñåò ñåêóíäè. È ñÿêàø óäàð ñ îáðàòíà ñèëà, îòòëàñíà ðúêàòà íà Äàíèêà, òÿ èçêðåùÿ è ñå íàäèãíà ðÿçêî îò ëåãëîòî. Ñåãà áåøå áóäíà. Îáëÿíà â ñòóäåíà ïîò, âñå îùå ñ ëåê òðåìîð, íî â ñúçíàíèå. Äàëè îáà÷å áå îñúçíàòî?
Ñåñòðà, ëåêàð è Îðëèí íàõëóõà â ñòàÿòà. Ìàðèÿ ïëà÷åøå. Äàíèêà òðåïåðåøå. Ïîëèöàÿò ïîíå÷è äà òðúãíå íàïðåä, íî ëåêàðÿò ãî ñïðÿ. Òîâà áåøå äîêòîð Äàëàêëèåâ.
- Êàêâî å ñòàâàëî òóê?- èçâèêà ÿäîñàíî ìåäèöèíñêàòà ñåñòðà. Íèêàêúâ ðåä, íèêàêúâ! Âñåêè õîäè è ïðàâè êàêâîòî ñè èñêà. È òîâà ìè áèëî áîëíèöà. Êúäå ñå íàìèðàòå, âèå... Ãîñïîæèöè... íàêðàÿ èçñúñêà òÿ.
- Ìàðèÿ, êàêâî ñå ñëó÷è?- ïîïèòà äîêòîðúò, êàòî ïðåíåáðåãíà äîíÿêúäå ñåñòðàòà.
- Êàêâî ñòàíà? Êàêâî ѝ íàïðàâè?- âêëþ÷è ñå è Îðëèí.
- Àç êàêâî ѝ íàïðàâèõ?- èçêðåùÿ Ìàðèÿ- Çàùî íå ÿ ïîïèòàø òÿ êàêâî ìè íàïðàâè?- ñòàíà è òðúãíà êúì âðàòàòà.
- Òè ìå ñúáóäè ñ íåãî!- ïðîøåïíà åäâà äîëîâèìî Äàíèêà- Òîé áåøå â òåá- î÷èòå ѝ îòíîâî ãîíåõà ìîçúêà, äàæå ïîòåêîõà ëèãè îò óñòàòà ѝ, íî âñå ïîâå÷å èäâàøå íà ñåáå ñè- Ñåãà, äåòåòî å òâîå!- áåç äà ñå îáúðíå äà ÿ ïîãëåäíå, Ìàðèÿ èçëåçå.
- Äîáðå ëè ñè, Äàíè?- íå èçäúðæà îòíîâî Îðëèí.
- Àç óáèõ áàùà ñè, Îðëèíå!- çàïëàêà âå÷å ñ ãëàñ è áîëêà òÿ- Òîé ìå âèäÿ òàì íà ñòúêëîòî, ïðîòåãíà ðúöå êúì ìåí, çàùîòî ìå ðàçïîçíà, à àç âìåñòî äà èçáÿãàì è äà äàì øàíñ íà ñúðöåòî ìó äà èçäúðæè, îñòàíàõ è çÿïàõ ÷îâå÷åöúò, êîéòî ïðîñòî èñêàøå äà ìå ïðåãúðíå... Ìèðîñëàâ, Îðëèíå! Áàùà ìè!... Àç ãî óáèõ!
- Äàíè, íå ãîâîðè òàêà ìîìè÷å!- íàìåñè ñå äîêòîðúò è ñåäíà äî íåÿ.  îíàçè íîù àç áÿõ òàì, äî íåãî. Ìåí âåðîÿòíî íå ìå ïîìíèø, íî àç ãî ïðèåõ îùå òðè äíè, ïðåäè äà èçäúõíå â ðúöåòå ìè. ×îâåêúò áåøå ïîëó÷èë èíôàðêò, êîãàòî äîéäå ïðè ìåí! Íÿìà ïðè÷èíà äà ñå îáâèíÿâàø... çà íèùî.
Íèìà? Äîêòîðå, òîé áåøå çäðàâ êàòî áèê. Áåøå ìèíüîð è âúïðåêè òåæêèÿò ôèçè÷åñêè òðóä, âñè÷êè ëåêàðè ìó ñå âúçõèùàâàõà íà ðåçóëòàòèòå îò ïðîôèëàêòè÷íèòå ïðåãëåäè. Òîé íèêîãà íå å èìàë ïðîáëåìè- íèòî ñúñ ñúðöåòî ñè, íèòî ñúñ çäðàâåòî ñè êàòî öÿëî.
- Íî òè ñè èç÷åçíàëà! Äåòå ñè ìó! À ïîíÿêîãà ïñèõèêàòà íàòåæàâà òîëêîâà ìíîãî, ÷å ôèçèêàòà íå èçäúðæà.
- Åòî, âèæäàòå ëè? Ñàì ãî êàçàõòå- ìàëêî èëè ìíîãî àç ñúì ïðè÷èíàòà çà òîâà, êîåòî ìó ñå å ñëó÷èëî.
- Íå ñè, Äàíèêà! È íèêîãà íÿìà äà áúäåø! Êîãàòî òå âèäÿõ òàì è ïî÷óêàõ íà ñòúêëîòî- òè ñå óïëàøè. Íî íå çàùîòî àç òå ñòðåñíàõ, à çàùîòî äîïóñíà íÿêîé äà òå âèäè- òåá, ëèöåòî òè è ìúêàòà, êîÿòî ñà òè ïðè÷èíèëè.
- Òîâà íå å ïîíåñúë è áàùà ìè!- èçõëèïà òÿ. Äîêòîðúò ñòàíà è ìó êèìíà. Îðëèí ÿ îáâè ñ ðúöåòå ñè öÿëàòà è ÿ ïðåãúðíà- òàêà ïðåç íåéíèòå íàïðàâî, âúïðåêè, ÷å ïðîäúëæàâàøå äà ãè äúðæè îáúðíàòè ñ äëàíèòå íàãîðå è òúðñåøå îòãîâîð îò òàì... Äðóãèòå äâàìà èçëÿçîõà îò ñòàÿòà. Òàêà ñòîÿõà äâà ÷àñà. Çîðàòà ïðèèæäàøå...
Ñíåæàíà îòèäå íà ðàáîòà ñóòðèíòà. Èðèíà ÿ ÷àêàøå íà ñòîëà ïðåä êàáèíåòà ѝ. Ñòàíà êàòî ïðåíàâèòà ïðóæèíà êîãàòî ÿ âèäÿ. Âñå åäíî öÿëà íîù ÿ áå ÷àêàëà òàì. Òîâà ìàëêî ÿ ñòðåñíà, ìîæå áè çàùîòî áåøå çàáðàâèëà, èëè íå ÿ î÷àêâàøå. Íî ñÿêàø è íà ñàìàòà Ñíåæàíà íå ѝ áåøå ìîìåíòúò äà ãîâîðè ñ íåÿ, íî ÿâíî íÿìàøå êàê.
- Çäðàâåé, Èðèíà!
-Çäðàâåé, Ñíåæàíà! Êàê ñè? Ñ íîâè ñèëè çà ïîðåäíèÿ ðàáîòåí äåí?- ñ ëåêà íîòêà íà èðîíèÿ ãîâîðåøå òÿ.
- Äîáðå ñúì! Êàòî çà ñëåä èçäúíêà-äâå-òðè, íàïðàâî ñúì æåëÿçî. Êàê å Ïëàìåí? Âñè÷êî íàðåä ëè å?- ñÿêàø è òÿ áÿãàøå óìèøëåíî îò òåìàòà.
- Òîé å äîáðå! À òè ìèñëÿ, ÷å çíàåø çàùî ñúì òóê!
- Ùîì çíàì, èëè òðÿáâà äà çíàì, çíà÷è ÷å òÿ å òóê! Ïðàâà ëè ñúì?
- Íàïúëíî! Ìíîãî å ïðèòåñíåíà, íî î÷àêâà äà ñå âèäèòå, âúïðåêè, ÷å ñ ðåàêöèèòå è ïîâåäåíèåòî ñè îò ïðåäèøíàòà âè ñðåùà, ÿâíî ñè ÿ ïîñòðåñíàëà.
- Óïðåêâàø ëè ìå çà íåùî, Èðèíà?- ïîäïðÿ ðúöå íà áþðîòî è çàñòàíà ïðåä ïðîçîðåöà. Ñåãà âå÷å è Ñíåæàíà ñå íàåæè- Çàùîòî òàêà ìè ñå ñòðóâà? À íå ñúì óáåäåíà, ÷å èìàø ïðàâî! Êàçàõ òè ïîâå÷å, îò êîëêîòî òðÿáâà, çàðàäè êîåòî èçëàãàì íå ñàìî ñåáå ñè, à è êîëåãèòå ñè íà îïàñíîñò äî èçâåñòíà ñòåïåí. Çàñòðàøàâàì ðàçñëåäâàíåòî è çàëàâÿíåòî íà âèíîâíèêà, èëè âèíîâíèöèòå, êîèòî ñèãóðíà ñúì è òè äúðæèø äà çàñòàíàò íà ïîëàãàùîòî èì ñå ìÿñòî- à èìåííî çàä ðåøåòêèòå ñúñ ñïðàâåäëèâà ïðèñúäà- ãëàñúò ѝ åñêàëèðàøå ñ âñÿêà êàçàíà äóìà. È ñÿêàø êîëêîòî íàáèðàøå íàãîðå òÿ, òîëêîâà Èðèíà áàâíî ñå ñíèæàâàøå è íàêðàÿ ñåäíà íà ñòîëà- Ìíîãî áîëêà ñè ïðåæèâÿëà, à ñåãà âåðîÿòíî ñúùî, íî òîâà íå òè äàâà ïðàâî äà ñå äúðæèø òàêà ñ ìåí! Âñå ïàê ïðåäñòàâëÿâàì íÿêàêâà èíñòèòóöèÿ è êîëêîòî îáùèÿò ѝ èìèäæ ïðåä õîðàòà äà å æàëúê è ïëà÷åâåí, àç ñúì îò òåçè, êîèòî ñå ñòàðàÿò. Äàëè ãî îöåíÿâàø- íå çíàÿ, à è ÷åñòíî- ìàé íå ìå èíòåðåñóâà.
- Ïðàâà ñè!- ïðîìúëâè òÿ, íî ñÿêàø Ñíåæàíà íå ÿ ÷ó.
-Àç ñúùî ñúì ìàéêà! È áëàãîäàðÿ íà Ãîñïîä, ÷å ñèíúò òè å òîëêîâà ïðåêðàñíî ìîì÷å è â ìîìåíòà ãëåäà ìîÿ ñèí, çàùîòî ìàéêà ìó îòíîâî å íà ðàáîòà è íå ìîæå äà ìó îáúðíå âíèìàíèå, çà êîåòî ãîð÷èâî ùå ñúæàëÿâà åäèí äåí!- íåðâíî îòïè ãëúòêà êàôå è ãî òðúøíà íà ïëîòà íà áþðîòî.  ðåçóëòàò òî ñå ðàçëÿ è òîâà äîïúëíèòåëíî ÿ ïîäðàçíè.
- Ñúæàëÿâàì!- èçâèêà Èðèíà, çà äà ÿ ÷óå- Ïðàâà ñè! Çà âñè÷êî ñè ïðàâà! Òè íè ïðèå â äîìà ñè, à àç ñè ïîçâîëÿâàì âñè÷êî òîâà... Èçâèíÿâàé, Ñíåæàíà! Ïðîñòè ìè! Ïðåêàëèõ...
- Âñè÷êî å íàðåä!- èçäèøà Ñíåæàíà ñëåä ïåò ìèíóòè ìúë÷àíèå- È äâåòå ïðåêàëèõìå... Òàêà... Òÿ çíàå ëè çàùî å òóê? Êàçâàëà ëè ñè ѝ íåùî?
- Íå ñúì! Íèùî! Â÷åðà ÿ çàïîçíàõ ñúñ Ñëàâè è Àíäðåé.
- Êàêâî?
- Àìè... Òå ïðîñòî áÿõà òóê- â ó÷àñòúêà. Íèùî ïîâå÷å íå å ñòàíàëî. Ìàêàð, ÷å...
- Ìàêàð, ÷å êàêâî?- îòíîâî ñå íàîñòðè Ñíåæàíà.
- Ñëàâè ñå äúðæà ìàëêî ãðóáî è íàèñòèíà ìå çàñúðáÿ åçèêà äà ìó êàæà... Ñïîêîéíî!- âèäÿ ïîãëåäà ѝ è âäèãíà ðúöå ïðåä íåÿ, ñÿêàø êàòî çíàê „ñòîï“- Îñêúðáèõ ãî- àç! Íàðàíèõ ãî! Íî òîé ñè ìå ïîñòàâè íà ìÿñòî.
- Äîáðå, äîáðå... Ìîæå ëè äà ÿ âèäÿ äíåñ?
- Ðàçáèðà ñå. Òÿ å â ïàðêà è ìå ÷àêà. Ùå ÿ äîâåäà!
- Äîáðå, íî êîãàòî òÿ âëåçå, òè îñòàâàø çàä òàçè âðàòà! Ðàçáðàõìå ëè ñå?- âå÷å èìàøå âëàñòòà äà ñè ãî ïîèñêà.
- Íàïúëíî!- êàòåãîðè÷íî îòãîâîðè Èðèíà è èçëåçå.
Êîãàòî Äàíè ñå ïîóñïîêîè, âå÷å ìîæåøå äà ñå èçïðàâè. Òîé ѝ ïîìîãíà ðàçáèðà ñå. Òÿëîòî ѝ îùå áåøå îòïóñíàòî, íî âå÷å ñúñ ñîáñòâåíà âîëÿ è óñåò.
- Âèæäàø ëè â êàêâî ñúì ñå ïðåâúðíàëà?- îïèòà ñå äà ñå ñìåå òÿ.
- Â êàêâî? È íå ñìåé äà ìè êàçâàø æàëêà!- ñ àáñîëþòíà òâúðäîñò ѝ îòãîâîðè òîé.
- Íåîáóçäàíà- â äåéñòâèÿ è åìîöèè.
- Çàùî? Ñìÿòàø, ÷å íÿêîé áè ñå ñïðàâèë ïî-äîáðå ñ òàêúâ òèï åçäà? Êàêâî ãîâîðèø, ìîìè÷å? Îùå ëè íå ðàçáèðàø? Ñèëà íà òâîÿòà ðàâíà, íèêîé íÿìà! È íèêîé íèêîãà íÿìà è äà èìà!...
- À çàùî òðÿáâà äà óìèðàò õîðà? ×åñòíî ëè å?- îòíîâî ñå ðàçïëàêà.
-Íèùî ÷åñòíî íà òîÿ Ñâÿò íÿìà, Äàíè! Àêî èìàø êúñìåò- ÷îâåê çà ÷îâåêà. Âñå î÷å ñà îñòàíàëè òàêèâà, àëà íàìàëÿâàò ñ âñåêè èçìèíàë äåí. Ñÿêàø ñå òîïÿò ñðåä çëîáàòà è çàâèñòòà íà îñòàíàëèòå.
- Ìîæå ëè äà îñòàíà çà ìàëêî ñàìà? À è òè èìàø íóæäà îò ïî÷èâêà! Íå èñêàì ñúñòîÿíèÿòà ìè äà òå äúðæàò êàòî çàòâîðíèê?
- Àìè, àêî àç èñêàì äà å òàêà?- èçñòðåëÿ òîé, êàòî âåäíàãà ñëåä òîâà ìó ñå ïðèèñêà äà çàòâîðè çâóêà íà äóìèòå ñè â ïðîñòðàíñòâîòî. Ñòàíà ìàëêî íåëîâêî.
- Èñêàì äà ñå îïèòàì äà ñëîæà íÿêàêúâ ðåä â ãëàâàòà ñè! Íå ìå ðàçáèðàé ïîãðåøíî. Íå èñêàì äà ñúì ïðå÷êà äà âúðøèø ðàáîòàòà ñè è îùå ïîâå÷å, äà òå ñïèðàì äà ïðàâèø âñè÷êî, êîåòî îáè÷àø!
- Òî å... ïðîøåïíà òîé è ñå ñïðÿ. Áðúêíà â äæîáà ñè è èçâàäè ëèñò÷åòî- „Ïàçè ÿ!“ Òîâà ìè êàçà òîé!- è ãî ñëîæè â êðàêàòà ѝ- â òîçè ìîìåíò âðàòàòà ñå îòâîðè.
-Ñâåòëèíå!- èçâèêà Äàíèêà. Çàðàäâà ñå. ×îâåêúò äîéäå òî÷íî íàâðåìå, çà äà ãè îòúðâå îò ñèòóàöèÿòà.
- Äàíè, äîáðå ëè ñè? Ðàçáðàõ, ÷å ñè òóê, íå ðàçáðàõ êàêâî å ñòàíàëî, íî äîéäîõ äà òå âèäÿ.
- Äîáðå ñúì!- óñìèõíà ñå òÿ- Âå÷å ñúì äîáðå!
- Àç ùå èçëÿçà!- âìåòíà Îðëèí- Ùå âè îñòàâÿ äà ñè ïîãîâîðèòå!- Äàíè âèíèâíî ãî ïîãëåäíà, èç çàä ðàìîòî íà äîêòîðà, äîêàòî èçëèçàøå ïðåç âðàòàòà.
- Èñêàì è àç äà èçëÿçà îò òàçè ñòàÿ!- êàçà Äàíè- Âå÷å ìè å òÿñíî òóê!- è äâàìàòà ñå çàñìÿõà.
- Äîáðå òîãàâà!- êàçà Ñâåòëèí- Õàéäå íà ðàçõîäêà ñ ìåí!- è âñè÷êè èçëÿçîõà.
- Íàèñòèíà- äîáðå ëè ñè? Íå äîéäå çà óãîâîðêàòà- íå, ÷å òîâà å âàæíî ñåãà, íî ñå ïðèòåñíèõ!
- Äîáðå ñúì, íàèñòèíà! È àêî âñå îùå âñè÷êî- âàæè, èñêàì äà âèäÿ ìîìè÷åíöåòî!
- Ìîëÿ, òå, Äàíè! Íå ñåãà- ñëåä âñè÷êî ïðåæèâÿíî, íå å äîáðå çà òåá!
- Íàïðîòèâ! Òî÷íî ñåãà ìèñëÿ, ÷å ùå å íàé-äîáðå çà ìåí!
- Ñèãóðíà ëè ñè â ñåáå ñè è â òîâà, êîåòî ìè êàçâàø?
- Íàïúëíî!
- Äîáðå! Ìàëêî íà âúçäóõ è îòèâàìå òàì!
Íà âðàòàòà òèõè÷êî ñå ïî÷óêà. Øóìúò ïðèëè÷àøå ïî-ñêîðî íà êàïêè äúæä ïî ïåðâàçà íà ïðîçîðåö.
- Âëåç!- èçâèêà Ñíåæàíà. Ïëàõî ñå ïîäàäå åäíà ãëàâà- Çàïîâÿäàéòå, ßíèíà! Ìîëÿ, ñåäíåòå!
- Àç... Ìîæå ëè ïðàâà?
- Êàêòî Âè å óäîáíî!
- Õàéäå íà „Òè“! Ìíîãî ìîëÿ!
- Äîáðå!- óñìèõíà ñå òÿ- ×àøà ÷àé, èëè êàôå?
- Íå, áëàãîäàðÿ!- ñúùî òúé òèõè÷êî ïðîäúëæàâàøå äà ãîâîðè òÿ.
- Âîäà ïîíå?
- Ìîëÿ òå! Êàæè ìè, çàùî ìå ïîâèêà?
- Äîáðå! Òàêà äà áúäå- êàðàìå íàïðàâî! Êîãàòî ñå âèäÿõìå ïúðâèÿ ïúò, ñå äúðæàõ ìàëêî ãðóáî, çà êîåòî ïðèåìè ìîèòå èçâèíåíèÿ. À ñåãà ïî ñúùåñòâî... Ñàìà ñè ïðåöåíè äàëè íàèñòèíà íå èñêàø äà ñåäíåø, çàùîòî òîâà, êîåòî ùå òè êàæà, íàèñòèíà å ìåêî êàçàíî øîêèðàùî!
- Äàâàé!
- Êîãàòî äîéäå ïðè ìåí ñ òàçè ñòðàííà ìîëáà, íå óñïÿõ äà íàìåðÿ ëîãèêà, çàùî ñè ÷àêàëà òîëêîâà ìíîãî âðåìå. Íî ñëó÷àÿò òè íàèñòèíà ìå çàèíòðèãóâà è ñå ïðåâúðíà â ìîå ñîáñòâåíî ðàçñëåäâàíå. Èñêàõ äà òè ïîìîãíà, çàùîòî óñåùàõ, ÷å ìîãà. Ñòèãíàõ äî ñëåäà, êîÿòî îáà÷å äî íèêúäå íå ìå çàâåäå... å, ïîíå íå â íà÷àëîòî. Òè è Èðèíà îáà÷å ñå îêàçàõòå äîñòà ñâúðçàíè.
- Òàêà å, ïðèÿòåëêè ñìå!
- Íÿìàõ òîâà ïðåäâèä! Ñúäáèòå âè ñà ñâúðçàíè è ëîøèÿò ÷îâåê, èçèãðàë ðîëÿ â òÿõ å åäèí è ñúù!
- Êàê òàêà?
- ×îâåêúò, ïðè÷èíèë òè âñè÷êè íåùàñòèÿ, å áèë íåèí... ÷è÷î... Îò êîãîòî òÿ ñúùî å èçáÿãàëà. È å èçîñòàâèëà åäíîòî ñè äåòå è ìúæà ñè, çà äà ñïàñè ñèíà ñè... Íåðîäåíèÿò ñè ñèí...
- Âñå îùå íå ðàçáèðàì... Çàùî òÿ íèùî íå ìè å êàçàëà?
- Íå çíàì òîâà... Ìîæå áè å ðåøèëà, ÷å ùå ÿ ñìåòíåø çà âèíîâíà ïî íÿêàêâà ëèíèÿ ñ ðîäíèíñêèòå ñè âçàèìîîòíîøåíèÿ ñ íåÿ... íî íåêà âúðâèì êúì òâîÿòà èñòîðèÿ... Êîãàòî ãîâîðèõìå ïúðâèÿ ïúò, òè íÿêîëêî ïúòè ñå îïèòà äà êàæåø åäíî è ñúùî íåùî è âñå ñå ñïèðàøå. Ñåãà àç ùå òè ãî ïîòâúðäÿ... Ñúìíÿâàëà ñè ñå, ÷å èìàø áëèçíàöè, ïðàâà ëè ñúì?
- À?- îöúêëè ñå ßíèíà- Äà, äààà, òî÷íî òàêà!- è ñòèñíà ñèëíî ÷àíòè÷êàòà ñè. Ïðèòèñíà ÿ äî ñåáå ñè.
- Ñúìíåíèÿòà òè ñà àáñîëþòíî îñíîâàòåëíè- òè íàèñòèíà èìàø äâå äåöà, äâàìà ñèíîâå- áëèçíàöè- î÷èòå ѝ ñå íàïúëíèõà. Ñåãà Ñíåæàíà âíèìàòåëíî òúðñåøå äà ïîäáåðå ñëåäâàùèòå ñè äóìè, çàùîòî çíàåøå, ÷å ïðèÿòåëñòâîòî ïî ìåæäó èì ñ Èðèíà, ìîæåøå äà ñå ïðåâúðíå âúâ âîéíà- Êàòî çà íà÷àëî- è äâàìàòà ñà æèâè!
- Òîâà å ïðåêðàñíî!
- Åäèíèÿò ñè ãî îñòàâèëà, ïðåä äîì çà äåöà â Áëàãîåâãðàä, íàëè- ïàìåòòà íå ìå ëúæå!
- Òî÷íî òàêà!- âñå ïî-îêðèëåíà îòãîâàðÿøå ßíèíà.
- È òîâà å äåòåòî, êîåòî ïîìíèø! Âòîðîòî äåòå, çà êîåòî ñè ñå ñúìíÿâàëà, å îñòàíàëî ïðè îíçè ÷îâåê. Ìàëêî ñëåä òîâà îáà÷å, òîé óìèðà è äåòåòî å îñòàâåíî ñúùî â äîì, íî òóê- â Ñìîëÿí. Òàì ìó äàâàò èìåòî ßâîð- òîâà ñà ðàç÷åëè íà ëèñò õàðòèÿ, îñòàâåí âúðõó äðåøêàòà, îò æåíàòà, êîÿòî òå å èçðîäèëà è âïîñëåäñòâèå ãëåäàëà äåòåòî òè, äîêàòî...
- Çíà÷è òîé å òóê?- ðàçáúðçà ñå òÿ.
- Íå ñúâñåì!
- Íå ðàçáèðàì!
- Æèâîòúò ãî å ïðåâúðíàë â... ììì...
- Êàæè ãî äå! Íå ìå ìú÷è!
-  ïðåñòúïíèê!- èçïëþ Ñíåæàíà- È ñ òå÷åíèå íà âðåìåòî ðàçáðàõìå, ÷å å èçâúðøèë äîñòà íåðåä... ëîøè íåùà.
- Êàêâî èìàø ïðåäâèä? Êàæè ñè ãî! Ìàéêàòà ïàðöàë, ñèíîâåòå êàêâè äà ñà?
- Íå!- îòñå÷å Ñíåæàíà, äàæå íàïðàâî ѝ ñå ñêàðà- Íå ñè ïðàâà!
- Âåðîÿòíî ßâîð å ïðè÷èíèë íåùî ìíîãî ëîøî íà Äàíèêà.
- À êîÿ å òÿ?- ïîïèòà ßíèíà, âúïðåêè, ÷å ïðåäóñåùàøå îòãîâîðà.
- Äåòåòî, êîåòî Èðèíà å èçîñòàâèëà... ßíèíà íàâåäå ãëàâà è çàïëàêà.
- Ìîëÿ òå, íåäåé! Íå âñè÷êî å òîëêîâà ÷åðíî, êîëêîòî òè ñå ñòðóâà ñåãà! Áëèçíàöè! Çàáðàâè ëè? Íå, ÷å òðÿáâà äà ãè äåëèø, ðàçáèðà ñå, íî ßíèíà, òè èìàø è äðóãî äåòå!
- Êàêâî å ñòàíàëî ñ íåãî?
- Ïðåâúðíàë ñå å â åäèí ïðåêðàñåí ìëàä ìúæ!
- Òè ãî ïîçíàâàø?
- Äààà! Ïî÷àêàé ìàëêî!- îòâîðè øêàôà è ѝ ïîäàäå ñíèìêà- Ïðàâåíà å â äîìà, ïðåäè äà èçáÿãà- òóê å ñåäåìíàéñåò-îñåìíàéñåò ãîäèøåí!- ßíèíà ïðåõàïà óñòíè- Âå÷å ãî ïîçíàâàø, íàëè?- òÿ êèìíà ðàçïëàêàíà.
- Òîâà îáà÷å òðÿáâà äà å ßâîð, íàëè?
- Ìàé÷èíîòî ñúðöå íèêîãà íå ãðåøè! À òè ñè ñå çàïîçíàëà äî êîëêîòî ðàçáðàõ â÷åðà ñúñ...
- Ñëàâè!- òèõî äîâúðøè òÿ. Îòèäå äî íåÿ- Áëàãîäàðÿ, Ñíåæàíà... çà âñè÷êî. Ïîçâîëè ìè àç äà ìó êàæà- êîãàòî è êàêòî ñìåòíà, ÷å ùå áúäå íàé-äîáðå?!
- Òâîå ïðàâî å! Êîÿ ñúì àç, ÷å äà ãî ðåøà âìåñòî òåá?
- Ïðèÿòåë, íàäÿâàì ñå... âå÷å. Å, çà ìåí ïîíå ñúñ ñèãóðíîñò. Ïúðâî îáà÷å òðÿáâà äà ñè ïîãîâîðÿ ñ ìîÿòà ïðèÿòåëêà ïðåäè âñè÷êî îñòàíàëî. Ñåãà ùå òå îñòàâÿì!- è ñòèñíà äàìñêàòà ñè ÷àíòà ïî ñúùèÿ íà÷èí, êàêòî ïðè ïúðâàòà èì ñðåùà. Íà èçëèçàíå îòíîâî êàçà: Áëàãîäàðÿ!
- Âñè÷êî íàðåä ëè å!- ïîñðåùíà ÿ Èðèíà.
- Ñ òåá òðÿáâà äà ñè ïîãîâîðèì!- òèõî êàçà ßíèíà- Íåêà ñå âúðíåì îòíîâî â ïàðêà. Ñíåæàíà ãè èçïðîâîäè ñ ïîãëåä è äîêàòî ãè ãëåäàøå, òÿ ñè ñïîìíè íåùî.
- „Åäíîòî ñåìå å áÿëî, à äðóãîòî ÷åðíî“!- Äàëè? Íàèñòèíà ëè?- çà÷óäè ñå òÿ- „Äåòåòî, êîåòî ïîìíèø...“ Ïàìåòòà èçáèðà áÿëîòî! Íèìà å âúçìîæíî òÿ äà å êàçàëà... Åäèíèÿò êúñà âðúçêàòà ñ áàùà ñè... è ñå õîöíà íà ñòîëà, êàòî ñå ïîâúðòÿ íà íåãî äîñòà äúëãî âðåìå... Ïîñëå îáà÷å ñå ñåòè çà ñëåäâàùèòå äóìè è òîâà ÿ èçïëàøè. Èíñòèíêòèâíî ñúáðà ðúöå ïðåä ñåáå ñè, ñÿêàø ïðåãðúùà íÿêîãî. Çàãëåäà ñå â äúðâîòî ïðåç ïðîçîðåöà... è ãî âèäÿ! À òîâà âå÷å... Íàèñòèíà ÿ óïëàøè...


Ïóáëèêóâàíî îò viatarna íà 30.04.2020 @ 16:58:19 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðîìàíè

» Ìàòåðèàëè îò
   kokolinna

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 0
Îöåíêè: 0

Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

20.04.2024 ãîä. / 01:01:49 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"33" | Âõîä | 0 êîìåíòàðà (0 ìíåíèÿ)
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.