Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 657
ÕóËèòåðè: 7
Âñè÷êî: 664

Îíëàéí ñåãà:
:: LATINKA-ZLATNA
:: diogen
:: Marisiema
:: pavlinag
:: pastirka
:: rajsun
:: LeoBedrosian

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòà33
ðàçäåë: Ðîìàíè
àâòîð: kokolinna

Ãëàâà XIV

Òðèãðàä íå áåøå íèêàê äàëå÷ îò Ñìîëÿí è âñå ïàê- ïëàíèíñêè ïúò ñ ìíîãî çàâîè- îòíåìàøå ñè âðåìå. Òðúãíàõà ñ òðè êîëè íàòàòúê- Ñíåæàíà è Îðëèí â åäíàòà, ßìóðëèéñêè ñ êîëåãà è îùå äâàìà â òðåòàòà.
Äåâåò âå÷åðòà ìèíàâàøå è íÿìàøå ìíîãî äâèæåíèå ïî ïúòÿ, êîåòî óëåñíè è ïúòóâàíåòî èì. Îðëèí ñå âçèðàøå â íîùòà è ñâåòëèíèòå íà ôàðîâåòå. Ïîãëåäúò ìó ñêà÷àøå ñ ÷åñòîòàòà íà ïîäìèíàâàíå íà ëèíèèòå íà ìàðêèðîâêàòà. Èìàõà ÿñíà ñëåäà çà ïúðâè ïúò è òîâà äîíÿêúäå âíàñÿøå ðåä â ìèñëèòå ìó, à ìîæå áè è ñïîêîéñòâèå. Ñëåäà çà óáèåöà- äà, à çà æåðòâèòå? Ñòðàõèëîâ âå÷å ãè ñìÿòàøå çà òàêèâà. Íàäåæäàòà äà ñà ïîõèòåíè, îòâëå÷åíè, íî âñå îùå æèâè, áàâíî ñå èçïàðÿâàøå îò ñúçíàíèåòî ìó- êàòî âîäà â ïóñòèíÿ, êîÿòî âèäèø â äàëå÷èíàòà, à ñ ðàçî÷àðîâàíèå ñòúïèø âúðõó ïðàõ è ïÿñúê ùîì ÿ íàñòèãíåø. Òîëêîâà ñå áåøå óëèñàë, ÷å çà ìàëêî äà èçêàðà êîëàòà èçâúí ïúòÿ, êîãàòî ïðåä íåãî èçñêî÷è íÿêîé ñ êà÷óëêà íà ãëàâàòà. Íå óñïÿ äà âèäè ïî÷òè íèùî, çàùîòî ñÿíêàòà èç÷åçíà ìèãíîâåíî. Òîé ñïðÿ è íàáè ñïèðà÷êè.
- Êàêâî áåøå òîâà?- ïîïèòà Ñíåæàíà.
- Íå çíàì- îòâúðíà Îðëèí- Íî ùåøå äà ñòàíå áåëÿòà. ×å òóêà å è ïðîïàñò...Äîáðå ëè ñè?
- Äà, íèùî ìè íÿìà. Òè ìàé ñå ñòðåñíà ïîâå÷å.
- Äà, áÿõ ñå ïîîòíåñúë, ïðèçíàâàì. Íî òàêà äà èçñêî÷è íà ïúòÿ- òðóäíî ÷îâåê ìîæå äà îòðåàãèðà ïî äðóã íà÷èí.
- Òàêà å. Âàæíîòî å, ÷å ñå ðàçìèíàõìå- òîé çàïàëè êîëàòà è ïîòåãëèõà.
- Êàêâî ðàçáðàõìå çà íåÿ?
- Èìåòî ѝ å Äàíèêà Êîñòàäèíîâà. Íà äâàéñåò è ÷åòèðè ãîäèíè îò ñåëî Áóéíîâî. Îñòàíàëà áåç ìàéêà íà òðè ãîäèíè- íÿêúäå å îôåéêàëà- áàùà ѝ- Ìèðîñëàâ Êîñòàäèíîâ ñè ÿ ãëåäà ñàì. Æèâååëè ñà ñè çàåäíî.
- Õìì... „Æèâååëè“. Äàíî èìàò øàíñ äà ïðîäúëæàò! Êàê å ÷îâåêúò?
- Êàçâàò, ÷å ùå ñå îïðàâè! Ìèíüîð áèë, çäðàâ ìúæ, íà íåãî ðàç÷èòàëè ñúñåäèòå. Ëåêàðèòå ñà îáíàäåæäåíè- òîâà ìè êàçàõà îò áîëíèöàòà.
- Íàìåðåíîòî... Íîâèíàòà- ñèãóðíî ñà ãî ñúñèïàëè. Ãîðêèÿò ÷îâåê, ùå ìè ñå äà ïîãîâîðÿ ñ íåãî êîãàòî å âúçìîæíî. Íî ðàçêàæè ìè çà íåÿ! Ñåêðåòàðêàòà ñïîìåíà íåùî îò ñîðòà íà „íàé-äîáðàòà“?
Èìà çàùî. Ðàçêàçèòå ѝ î÷åâèäíî ïëåíÿâàò õîðàòà. Äàæå èäâàùèòå òóðèñòè ñïåöèàëíî ñà çâúíåëè äà ïèòàò çà íåÿ. „Íàé-äîáðèÿò åêñêóðçîâîä è èçêëþ÷èòåëåí ÷îâåê“- òîâà å êàçàë ÷îâåêúò ïîäàë ñèãíàëà.
- Êîéòî å?
- Àíäðåé Ïàâëîâ- êîëåãà åêñêóðçîâîä. Èìà è îùå- ãîëÿìà êðàñàâèöà å!
- Òîâà ïúê êàê ãî ðàçáðà, Àëåêñàíäðîâà?
- Ïîìîëèõ êîëåãèòå, êîãàòî ïîëó÷àò àêòóàëíà ñíèìêà, äà ìè ÿ èçïðàòÿò íà Âàéáúð-à.
- Òè äà âèäèø!
- À òè èñêàø ëè äà ÿ âèäèø?- áåç äà ÷àêà îòãîâîð, ìó ïîêàçà òåëåôîíà ñè, íàïðàâî ìó ãî íàâðÿ â ëèöåòî.
- Àëåêñàíäðîâà, ïàê ëè èñêàø äà èçëåòèì îò ïúòÿ?
- Äîáðå, äîáðå... Ìîÿ ãðåøêà, èçâèíÿâàé!
- Íàèñòèíà å êðàñèâà- âúçäúõíà Îðëèí- ñàìî äà å æèâà. Èìà íåùî äèâî â ïîãëåäà ѝ.
- È ãî çàáåëÿçà îò ñíèìêàòà? Çíà÷è òå å çàèíòðèãóâàëà.
- Òàêà å, íî ëîêâàòà êðúâ, êîÿòî ñïîìåíàõà îáà÷å, íèêàê íå ìè õàðåñâà... Îï, àìè Ñíåæàíà- ïðèñòèãíàõìå!
- Ìíîãî õîðà ñà ñå íàñúáðàëè.
- Çíà÷è íàèñòèíà ÿ öåíÿò!- êàçà Îðëèí.
Âúðâåøå ïî ïúòÿ ëåêî êðèâîëè÷åéêè. Íå ñå äîâåðÿâàøå íàïúëíî íà ãëàâàòà ñè- âúòðå áåøå àáñîëþòíà áúðêàíèöà. Áåøå ñå âòîðà÷èëà íàïðåä è ñå îïèòâàøå äà âúðâè â ïðàâà ëèíèÿ, íî íå ñå ïîëó÷àâàøå ñúâñåì- íà ìîìåíòè ïîãëåäúò ѝ ñå ïðåìðåæâàøå. Îò âðåìå íà âðåìå îïèïâàøå ëèöåòî ñè è ïîòðåïåðâàøå âñåêè ïúò êîãàòî âðúõ÷åòàòà íà ïðúñòèòå ѝ, äîêîñâàõà âúðõîâåòå íà áðàçäàòà- äúëáîêàòà, ñòðàøíàòà, ðàçðÿçàëà ÿ ïðåç ñðåäàòà. Íå áåøå ñèãóðíà, ÷å îñúçíàâà êàêâî ñå ñëó÷âà â ìîìåíòà.
Åäíî ïî-îñòðî êàìú÷å ñå òúðêóëè ïîä êðàêà ѝ è òÿ çàëèòíà- ñèëíî íàïðåä êúì ïúòÿ. Ñâåòëèíèòå íàñðåùà ÿ çàñëåïèõà è òÿ ñå îáúðíà ñ ãðúá è ñå òúðêóëè ïî ìåòàëíèÿ êàïàê èíñòèíêòèâíî. Óïëàøè ñå è ïîáÿãíà. Íÿìàøå âðåìå äà å ïàäíàëà íà çåìÿòà. Áúðçîíîãàòà ñå ñòðåëíà ìåæäó äúðâåòàòà. Ôèãóðàòà ïðèòúìíÿ â ãîðàòà. Ñòðàõúò ÿâíî ÿ êîíöåíòðèðà, çàùîòî ëèïñàòà íà ñâåòëèíà íå ѝ ïðå÷åøå äà áÿãà òîëêîâà áúðçî â ïðåñå÷åíà ìåñòíîñò. Ñ èçïðàâÿíåòî íà ïúòÿ, òÿ îòíîâî èçëåçå íà øîñåòî.
Øóìúò ïîñòåïåííî ñå óñèëâàøå. Ñâåòëèíèòå íà ãðàäà ïðèáëèæàâàõà. Õîðñêèÿò áðîé è äóìè ñå óâåëè÷àâàõà. Æóæàõà ïîêðàé íåÿ. Èìàøå óñåùàíåòî, ÷å âñè÷êè ÿ ãëåäàõà. Òîâà ÿ ïëàøåøå. Íàõëóïè êà÷óëêàòà ïî÷òè âúðõó öÿëîòî ñè ëèöå. Ñàìî îò âðåìå íà âðåìå ìÿòàøå ïîãëåä íàïðåä, çà äà ñå óâåðè,÷å íÿìà äà ñå áëúñíå â íåùî, òúé êàòî áåøå âïåðèëà î÷è â êðàêàòà ñè. Êðèâíà îò ãëàâíèÿ ïúò è òðúãíà íàãîðå ïî åäíà ìàëêà óëè÷êà... Êúùè÷êèòå áÿõà òàêà, âñå íà áàèð, à îò úãúëà ñå äîëàâÿøå ìóçèêà. Íÿêîé ñâèðåøå. Áåøå öèãóëêà. Èçïîëçâàøå è ïðúñòèòå, íå ñàìî ëúêà. Òÿ ñå îðèåíòèðà íàòàì.
Ïî ìðúñíîòî ëèöå íå ñè ëè÷åøå ìíîãî, íî âñå ïàê- áåøå ìëàäî ìîì÷å. Äðåõèòå ïîîêúñàíè, àëà ñâèðåøå, à íå ïðîñåøå. Òÿ çàñòàíà äî íåãî è ñå ïîäïðÿ íà ñòåíàòà. Çàñëóøà ñå. Õàðåñà ѝ. Ìåëîäèÿòà áåøå äðàìàòè÷íà- íåæíè óâåðòþðíè ìîìåíòè, ïðåîáúðíàòè â íàïðåæåíèå ñ êóëìèíàöèÿ, ñ ðÿçêîòî ïðèïëúçâàíå íà ëúêà ïî çàäåáåëÿâàíåòî â äîëíèÿ êðàé íà ñòðóíèòå, êúäåòî áÿõà ïî-íèñêèòå òîíîâå, à òå çàïî÷íàõà äàæå äà ïóëñèðàò âúòðå â íåÿ òÿ ãè óñåùàøå è òîâà çàïî÷íà äà ÿ óñïîêîÿâà, äà óêðîòÿâà ïðåïóñêàùîòî ѝ ñúðöå, çà êîåòî âñè÷êî â ìîìåíòà áå íÿêàê ñè íîâî è íÿêàê ñè- íå.
- Àêî æåëàåø, ñåäíè òóê äî ìåí. Íå ñòîé ïðàâà!- òèõè÷êî ïðîøåïíà òîé.
- Êàêâî?- ñòðåñíà ñå òÿ.
- Õàðåñâà òè, ðàäâàì ñå çà êîåòî. Íÿìà íóæäà äà ñòîèø òàêà. Ïîíå ñå íàñòàíè óäîáíî! Íà ïúðâè ðåä, àêî ìîãà äà ñè ïîçâîëÿ òàêà äà ñå èçðàçÿ.
- Àìè... ììì... Áëàãîäàðÿ!- ïëàõî îòâúðíà òÿ. Ïëúçíà ñå íàäîëó è ñåäíà íà òðîòîàðà, êàòî èçâúðòÿ ðàìîòî, ñ êîåòî áåøå êúì íåãî è ïîêðè ëèöåòî ñè îò ñëàáàòà ñâåòëèíà, êîÿòî ïîïàäàøå òàì.
- Êàê ñå êàçâàø?- ïîïèòà òîé, íî íå ïîñëåäâà îòãîâîð- Äîáðå, àç ñúì Íèêîëà. À òè ùå ìè êàæåø, àêî ïîæåëàåø è êîãàòî ñè ãîòîâà!- ëåêà óñìèâêà ïðîáÿãíà ïîä êà÷óëêàòà. Ñëåä òîâà ñå ñìåíè ñ èçíåíàäà, ìîæå áè ñåãà îñúçíà âúïðîñà ìó.
- Àìè âñúùíîñò... Íå çíàì!
- Êàê òàêà? Íÿìàø ëè ñè èìå?
- Ñèãóðíî èìàì, íî íå ãî çíàì... Àç êîÿ ñúì, íå çíàì!
- Èíòåðåñíî, à äîáðå ëè ñè?
- Çàùî ïèòàø?
-Àìè çíàì ëè- óäàð ïî ãëàâàòà, ïàäàíå, äà íå òè ñå å ñëó÷èëî íåùî, çà äà íå ïîìíèø?- òÿ âúçäúõíà.
- È òîâà íå çíàì!- ðàçïëàêà ñå- Ñúáóäèõ ñå â òúìíèíàòà íà ãîðàòà ïðåäè äâà äíè. È ïðîñòî òðúãíàõ ïî ïúòÿ íàäîëó!- êðàêúò ѝ ñå ïëúçíà è íà ïðàñåöà ñå âèäÿ äúëáîê ïðîðåç- Íèêîëà íå îòìåñòè ïîãëåä è íå êîìåíòèðà, íî ÿ âèäÿ.
- Òàêààà, íåêà ÿ êàðàìå ïî-âåäðî, êàêâî ùå êàæåø? Çíàåø ëè, ùå èçñâèðÿ íåùî ñïåöèàëíî çà òåá! Êàæè êàêâî äà áúäå?
- Àç òåêñòîâå íå ïîìíÿ è íå çíàì êàêâî áèõ ìîãëà äà ñè ïîæåëàÿ, íî ñè ñïîìíÿì åäíà ìåëîäèÿ- çàïî÷íà äà ÿ òàíàíèêà. Íèêîëà ñå óñìèõíà, ñëîæè öèãóëêàòà ïîä áðàäè÷êàòà è çàñâèðè. Õâàíà ÿ íà ìîìåíòà. Òÿ òðåïíà. Î÷èòå ѝ îòíîâî ñå íàïúëíèõà. Îòïóñíà ñå- Íåâåðîÿòåí ñè. Íàèñòèíà ÿ âëàäååø.
- ×àê òàêúâ- íå ñúì, íî óìåÿ äà ñëóøàì, à ïðúñòèòå ñàìè íàìèðàò ïúòÿ ñè. Äóìèòå ìîæå è äà íå ïîìíèø, íî ãëàñ èìàø- íåæåí è ïðèÿòåí è îïðåäåëåíî ìîæåø äà ïååø! Èìàé ãî ïðåäâèä. È ìîæå äà íå ìè ëè÷è ïî äðåõèòå, íî íå ñúì ïðîñÿê. Èìàì äîñòàòú÷íî ïàðè, çà äà ïîêðèâàì íóæäèòå ñè. È ïîêðèâ íàä ãëàâàòà èìàì. Ñâèðÿ, çà äà ðàäâàì õîðàòà. Âñè÷êî òóê å ïàðàâàí, ëþáîïèòíî ìè å êàê áèõà ðåàãèðàëè íà åäèí ïîîêúñàí, ñâèðåù íåïðîêîïñàíèê. Îêîëî ìåí íÿìà øàïêà èëè îòâîðåí êàëúô. Ïðîñòî âñÿêà ñóòðèí íà ïúò çà ðàáîòà, èëè ìèíàâàéêè ïî óëèöàòà, èñêàì äà âëÿçà â ñúðöàòà èì ïðúâ è àêî ìîãà äà ñòîïëÿ íÿêîå ìåñòåíöå â äóøèòå èì. È çíàåø ëè- óñìèõâàò ñå! Áàëêàíäæèéòå ñà äðóã òèï õîðà- äóøà øèðîêà êàòî ïëàíèíàòà, âúîáðàæåíèå è ñâîáîäîìèñëèå íàäõâúðëÿùî âúðõîâåòå ѝ.
- È äàð ñëîâî èìàø! ×óäåñåí ÷îâåê ñè , Íèêîëà!
- Áÿõ âîéíèê, çíàåø ëè?
- Èíòåðåñíî.
- È íàèñòèíà èñêàõ äà áúäà è äà îñòàíà òàêúâ!
- Íî?- èçáúðçà òÿ è ñå âúçñïðÿ- Íåùî òè å ïîïðå÷èëî?...
- Ñúäáàòà ðåøè äðóãî. Íà åäíî âäèãàíå ïî òðåâîãà, ùåøå äà ñòàíå áåëÿ. Âúðõó åäèí ìîé ïðèÿòåë- äðóã âîéíèê è äðóãàð ïî äóøà, ùåøå äà ïàäíå åäíà òàðà, íå áåøå óêðåïåíà äîáðå, íî ïîíå áåøå ïðàçíà- âäèãíàòà íà âèñîêî, áåç ïîäïîðè. Àç ãî âèäÿõ, èçáóòàõ ãî, íî òàðàòà íå èç÷àêà ìåí è ìîÿò êðàê. Áåøå ïî÷òè ñìàçàí. Íî ñå íàìåðè åäèí ãîëÿì ÷îâåê- ñúðöå ãîëÿìî è ñïîñîáíîñòè èçâúíçåìíè áèõ êàçàë, è ãî ñúõðàíè. Îñòàíà íà òîâà òÿëî. Äà, íå õîäÿ íîðìàëíî, êóöàì, íå ñúì è íå ìîãà äà áúäà ãîäåí çà âîåííà ñëóæáà, íî èìàì êðàê è òîé å íà ìåí! Àç áÿõ ñïàñåí!
- Ìíîãî ñè ïðåæèâÿë! Ñèëåí äóõ èìàø!
- Ñòðóâà ìè ñå, ÷å è çà òåá âàæè!
- Äàëè? Íàèñòèíà... äàëè?
- Çíàåø ëè? Àêî ñå íàâúðòàø íàñàì, ìîæåì äà íàïðàâèì äóåò? Ñúãëàñíà ëè ñè?- ñëîæè ðúêà âúðõó êîëÿíîòî ѝ.  òîçè ìîìåíò êàòî ÷å ëè, íåùî âúòðå â íåÿ ñå íàäèãíà. Ñèëíèÿò ïðèòîê íà êðúâ â ãëàâàòà ÿ íàêàðà äà çàïóëñèðà, à ñúðöåòî ѝ áëúñêàøå òàêà, ÷å íàèñòèíà ñå âèæäàøå ïðåç äðåõèòå. Çåíèöèòå ѝ ñå ðàçøèðèõà, çàãóáè çâóê è êàðòèíà îêîëî ñåáå ñè- âñè÷êî òîâà, ñàìî çà íÿêîëêî ñåêóíäè. Ñÿêàø íÿêîé ÿ áóòíà ñèëíî íàçàä, à òÿëîòî ѝ ñå îòïå÷àòâàøå ïðåä íåÿ â íåÿñíîòî çàãóáåíî ïðîñòðàíñòâî... Òÿ ïîäñêî÷è êàòî óæèëåíà, òîé ñå ñòðåñíà.
- Íåäåé!- èçïèñêà òÿ.
- Êàêâî èìà? Èçâèíÿâàé!- óìúò ѝ ñÿêàø ñå çàâúðíà ñåãà.
- Íå ñè òè, àç ñúì... Ïðîñòî íåäåé, ìîëÿ òå!- óñåòè òàçè âúòðåøíà óïëàõà, ïðåâúðíàëà ñå ïî-ñêîðî â èñòåðè÷åí íåâðîòè÷åí ñòðàõ è çà ìîìåíò çàáðàâè çà ëèöåòî ñè. Êà÷óëêàòà ïàäíà îò ãëàâàòà. Áëåäàòà ñâåòëèíà ïîêàçà ðàçðÿçàíîòî ëèöå è çëàòíèÿ îòáëÿñúê íà êîñàòà ѝ, âúïðåêè êàòðàíåíî ñìîëèñòèÿò ѝ öâÿò ñåãà, à òÿ ñå ðàçïèëÿ ïî ðàìåíåòå ѝ... òîé ñå îáëåùè, òÿ ñå èçâè è ñå ïîêðè îòíîâî.
- Ñúæàëÿâàì, íå èñêàõ! Íå ìè îáðúùàé ãðúá, ìîëÿ òå! Íå ñå ñòðàõóâàé! Íÿìà äà ñå ïîâòîðè! Íå çíàÿ êàêâî òè ñå å ñëó÷èëî, íî íå å íèùî õóáàâî. Âåðîÿòíî ñè ïëàòèëà âèñîêà öåíà çà íåùî, çà êîåòî äîðè íå ñè ïîäîçèðàëà, à íÿêîé ñè å ïîìèñëèë, ÷å ìó ãî äúëæèø èëè ïúê.... Ñàìî ñå óñïîêîé, ìîëÿ òå!- òÿ ñå îáúðíà êúì íåãî íàâåäåíà. Òðîòîàðúò ñå ïîñîëè îò ñúëçèòå ѝ.
- Òè íèùî íå ñè íàïðàâèë, íèùî ëîøî. Â ñåáå ñè óñåòèõ ñòðàõ, êîéòî íå ìîãà äà îáÿñíÿ, çàùîòî íå çíàì êúäå å ðîäåí è îò êàêâî... Âñúùíîñò àç ïðîñòî íèùî íå çíàì- åäíî íàðÿçàíî òÿëî, ïðàçíà êóòèÿ áåç ïàìåò, êóõà áåçäóøíà îáâèâêà.
- Áåçäóøíà? Íååå! Çíàåø ëè êàêâî? Íà úãúëà îòñðåùà èìà êàôåíå. Ùå âçåìà ïî íåùî çà õàïâàíå. ×àé èñêàø ëè, çàùîòî è çà ìåí ùå âçåìà.
- Áëàãîäàðÿ òè- ïðîøåïíà òÿ... È äà, èñêàì!
- Ùå ìå ÷àêàø, íàëè? Îáåùàâàø!- òÿ êèìíà, âñå îùå ñ íàâåäåíà ãëàâà.
- Íÿìà äà ìúðäàì íèêúäå...
- È ùå ìè ïàçèø öèãóëêàòà!- òÿ ñëîæè ðúêà âúðõó íåÿ, à ãîðíàòà ÷àñò íà äëàíòà ñúùî áåøå ïðîðÿçàíà.
- Êàêâî ñå å ñëó÷èëî ñ òåá, ìîìè÷å?- ìèñëåøå ñè òîé.
Íèêîëà çàêóöóêà êúì êàôåòî. Âëåçå âúòðå. Ïîçíàâàõà ãî. Óñìèõâàõà ìó ñå. Õàðåñâàõà ãî. Âçå ïî åäèí ñàíäâè÷, ïî åäèí ÷àé è òðè ÿáúëêè. Äîêàòî âàäåøå ïàðèòå îò äæîáà ñè ñå çàãëåäà â òåëåâèçîðà. Äàâàõà íîâèíè- ðàçñëåäâàíå, ïîëèöèÿ, èç÷åçíàëî ìîìè÷å. Ñíèìêàòà ѝ ñòîåøå â ãîðíèÿ ëÿâ úãúë íà åêðàíà- ñëúí÷åâà ñëàìåíà êîñà, ÷åðíè î÷è, óñìèâêà. Ïîä ñíèìêàòà ïèøåøå „Äàíèêà Êîñòàäèíîâà“ è òåëåôîíåí íîìåð çà âðúçêà ñ ïîëèöèÿòà. Òîé èçëåçå áúðçè÷êî îò êàôåòî. Âúðíà ñå. Òÿ ãî ÷àêàøå.
Ñëîæè ÷àøàòà è ñàíäâè÷à äî íåÿ. Âçå åäíàòà ÿáúëêà â ðúêàòà ñè è ÿ ïîäíåñå ïîä ëèöåòî ѝ. Òÿ ïîíå÷è äà ÿ âçåìå, íî òîé ÿ äðúïíà.
- Ïîãëåäíè ìå! Ïîãëåäíè ìå, ìîëÿ òå è íå ñå ñòðàõóâàé! Íÿìàø ïðè÷èíà... Êðàñèâà ñè- íå ñàìî òàì âúòðå, íî è îòâúí. Íå êðèé ëèöåòî ñè!- òÿ ïëàõî íàäèãíà ãëàâà. Òîé ïðèáëèæè ðúêàòà ñè è äîêîñíà áðàäè÷êàòà ѝ. Òÿ ïîòðåïíà, íî òîçè ïúò íå ñå äðúïíà- ñàìî ïîòðåïåðè. Ïîçâîëè ìó. Èçðàâíèõà ïîãëåäèòå ñè. Òîé îòìåòíà âúëíåíèÿ ïëàò îò ãëàâàòà ѝ.  î÷èòå ѝ îòíîâî èìàøå ñúëçè, íî èìàøå è íåùî äðóãî- ðàç÷èòàøå ñå áëàãîäàðíîñò. Òîé ñå óñìèõíà è âå÷å áåøå ñèãóðåí- Âçåìè ÿ! Ñåãà âå÷å å òâîÿ.
- Áëàãîäàðÿ òè, Íèêîëà!
- Óñìèâêàòà òè íå å ñàìî åäíà ÿáúëêà. Òÿ å áåçöåííà. Íå çíàì êîé òè ÿ å îòíåë, íî ùå ñè ïëàòè, ïîâÿðâàé ìè. Íå ñå ñòðàõóâàé, äîâåðè ñå íà ñåáå ñè! Íå ñå êðèé, ïîêàæè íà ñâåòà êîÿ ñè! Äîêàæè èì êîëêî ñè ñèëíà, çàùîòî òè ñè òàêàâà!- òÿ âçå ÷àøàòà è îáâè ðúöå îêîëî íåÿ, òîé îáâè íåéíèòå- áåç ñòðàõ, áåç ñðàì... Çàïàëè îòíîâî îíçè ïëàì!- òÿ áàâíî ñå îòïóñíà è ñëîæè ãëàâà íà ðàìîòî ìó. Òîé èçòåãíà êóöèÿ êðàê íàïðåä, çà äà ѝ å ïî-óäîáíî, èçòåãëè áàâíî ÷àøàòà îò ðúöåòå ѝ. Çàòâîðè î÷è. È çàñïà. Ðúêàòà ѝ ñå ñâëå÷å âúðõó êðàêà ìó.  ñëåäâàùèòå òðè ÷àñà, òîé íå ïîìðúäíà.
- Ùåøå äà ñå ñúìâà è òîé ëåêî ÿ ïîáóòíà ïî ðàìîòî. Òÿ îòâîðè î÷è. Ðàçïèëÿ ãè ìàëêî, äîêàòî îñúçíàå êúäå å. Ïîäïðÿ ñå íà êîëÿíîòî íà áîëíèÿ êðàê. Çàáîëÿ ãî, íî íå ðåàãèðà. Çà ìèã çàëèòíà, íî ñå èçïðàâè. Íèêîëà ѝ ïîäàäå ÿáúëêèòå è îñòàòúêà îò ñàíäâè÷à.
- Åäíàòà å çà òåá!- è ìó ÿ ïîäàäå.
- Áëàãîäàðÿ!
- Íå òè íà ìåí, à àç íà òåá! Êàçâàì òè „÷àî“ è ñå íàäÿâàì äà òå âèäÿ ïàê.
- Ùå ìè ñå äà ñå ñëó÷è! ×àî!- òÿ òðúãíà ïî óëèöàòà- Äàíèêà?- èçâèêà òîé. Òÿ ñå îáúðíà, Íèêîëà ñå óñìèõíà- Îáåùàé ìè åäíî! Èçïðàâè ñå ñðåùó ñòðàõîâåòå ñè, áúäè ñèëíà è ñìåëà, êîãàòî å íóæíî äîðè áåçðàçñúäíà. Æèâîòúò ñàì ùå òè äàäå îòãîâîðèòå íà âúïðîñèòå òè. Ïðîñòî ñå ïðåáîðè ñ òÿõ. Ïîâÿðâàé â èìåòî ñè!
- Ñòàíàõà íÿêîëêî íåùà!... Òîâà ëè å èìåòî ìè? Îò êúäå ãî çíàåø?- èçâèêà òÿ.
- Ñúíóâàõ ãî!- ïðîâèêíà ñå Íèêîëà è òèõî äîâúðøè- Äîêàòî òè ñïåøå...
Îðëèí è Ñíåæàíà ñå ïðèáëèæèõà êúì ãîëÿìàòà ãðóïà õîðà. Íàñî÷èõà ñå êúì òåçè, êîèòî áÿõà ñ åêèïèðîâêà. Äóìèòå æóæàõà ñ ãîëÿìî íàïðåæåíèå îêîëî òÿõ. Ñòðàõúò âèòàåøå âúâ âúçäóõà. Äà ñå ñëó÷è íåùî óæàñíî íà òîâà ìÿñòî? Íèêîé íå áåøå ïîäãîòâåí çà íåùî ïîäîáíî.
- Äîáúð âå÷åð! Àç ñúì èíñïåêòîð Ñòðàõèëîâ, à òîâà ñà èíñïåêòîðè Àëåêñàíäðîâà è ßìóðëèéñêè- òå êèìíàõà.
- Íå å íèêàê äîáðà, ãîñïîäèí èíñïåêòîð!
- À Âèå ñòå?
- Àíäðåé.
- Àíäðåé Ïàâëîâ?- ïîâòîðè Îðëèí.
- Òî÷íî òàêà!
- Âèå ñòå ñå îáàäèëè, Âèå ñòå ïîäàëè ñèãíàëà, íàëè?- ïðîäúëæè Ñíåæàíà.
- Äà, àç.
- Ïîçíàâàòå Äàíèêà, çíàåòå...
- Äà ÿ ïîçíàâàì?- ïðåêúñíà ãî Àíäðåé- Âèæäàòå ëè âñè÷êè òåçè õîðà òóê? Òå ÿ ïîçíàâàò! Àç ñúì ѝ íå ïðîñòî êîëåãà, à ïðèÿòåë!
- Â ñìèñúë íà ãàäæå?- ïîïèòà Ñíåæàíà.
- Íå! Íà ïðèÿòåë!- óòâúðäèòåëíî ïîâòîðè òîé- Òîâà òóê äî ìåí- ïðèäúðïà ãî çà ðàìåíåòå- å Ñëàâè! Ñúùî òîëêîâà äîáúð ïðèÿòåë è êîëåãà àëïèíèñò. Íèå íàìåðèõìå- ãëàñúò ìó ñå ðàçòðåïåðè- ëîêâàòà êðúâ è ÷àñîâíèêà ѝ!
- Ùå íè çàâåäåòå ëè, ìîì÷åòà?- ïîïèòà Îðëèí- ßâíî ïîçíàâàòå òåðåíà äîáðå è ñúñ ñèãóðíîñò ìîæåòå äà íè ïîìîãíåòå!
- Ñëåä âàñ, ãîñïîäà ïîëèöàè!- êàçà Ñëàâè- Ñàìî íàïðåä è íàãîðå. Êîãàòî ñòèãíåì äúðâåòàòà, ùå âè ïîâåäåì! È äàíî òîâà, êîåòî âèäèòå, äà âè ïîìîãíå äà õâàíåòå îíèÿ̀ èëè îíè̀ÿ, äåòî ñòîÿò çàä òîâà!
Îíè̀ÿ? Íå å åäèí?- îêîêîðè ñå Ñòðàõèëîâ?
- Íå çíàì, èíñïåêòîðå! Âèå íàêðàÿ ùå êàæåòå! Åäíî å ñèãóðíî- òàì å ñòàíàëî íåùî èçêëþ÷èòåëíî æåñòîêî, íî ãîðàòà ãî ïàçè â òàéíà, à ïëàíèíàòà ѝ ïðèãëàñÿ…

Ãëàâà XV

Òðèìàòà ïîëèöàè è äâàìàòà ïîçíàâà÷è íà ïëàíèíàòà òðúãíàõà íàãîðå. Ñëàâè è Àíäðåé îòïðåä, à òðèìàòà ðàçñëåäâàùè çàä òÿõ. Îò âðåìå íà âðåìå Îðëèí è Ñíåæàíà ñè ðàçìåíÿõà ïî íÿêîé ïîãëåä, íî ìíåíèÿòà èì ñå ïðèïîêðèâàõà- ìîì÷åòàòà èçãëåæäàõà ñòàáèëíè, ìîæåøå äà èì ñå èìà âÿðà. Òîé âúðâåøå ñ åäíî ðàìî íàçàä äî Àíäðåé, à òÿ äî Ñëàâè.
- Êîãà çàïî÷íà âñè÷êî òîâà?- çàïî÷íà Ñòðàõèëîâ.
- Â ñìèñúë?- ïîïèòà Àíäðåé.
- Çàùî òðúãíàõòå äà ÿ òúðñèòå? Â êàêâî ñå óñúìíèõòå?
- Ñëàâè- òîé çàïî÷íà äà ÿ òúðñè è ìå ïîâèêà. Çíàåòå ëè- òÿ ãî õàðåñâàøå, òîé íåÿ ñúùî. Âúâ âúïðîñíàòà âå÷åð- äâàíàéñòè ìèñëÿ áåøå, å òðÿáâàëî äà ñå ñðåùíàò. È îò òóê çàïî÷âà âñè÷êî...
- ßâíî íå ñà ñå âèäåëè- òàêà äà ðàçáèðàì?
- Èìåííî! Ñëàâè äîéäå óïëàøåí ïðè ìåí. Áåøå õîäèë äà ÿ òúðñè ïðè áàùà ѝ, ñ èäåÿòà äà ñå èçâèíè. Òàêà ðàçáèðà, ÷å Äàíè ÿ íÿìà, ïîñëå äîéäå ïðè ìåí.
- Çàùî íå å îòèøúë?
- È àç íå ìîãà äà Âè îòãîâîðÿ òî÷íî, ãîñïîäèí ïîëèöàé! Òîé íå ïîìíè êàêâî ìó ñå å ñëó÷èëî.
- Êàê òàêà?
- Òðúãâà êúì ìÿñòîòî, ïî ïúòÿ ÿâíî íåùî ñòàâà è òîé ñå áóäè íÿêîãà ñëåä ïîëóíîù, îòíîâî ó òÿõ.
- Âÿðâàø ëè ìó?
- Èíñïåêòîð Ñòðàõèëîâ- ðàâíî, òâúðäî è ñïîêîéíî çàïî÷íà Àíäðåé- òîâà, êîåòî Âè êàçàõ, íå áåøå ñ öåë äà Âè êàðàì äà ñè ãî íàðî÷èòå è äà ãî ïîäîçèðàòå- íå! Íàïðîòèâ- òîé ìè å ïðèÿòåë è ñúñ ñèãóðíîñò ìíîãî äúðæè íà Äàíè- è çà ñåêóíäà íå ñå ñúìíÿâàéòå â òîâà!
- Íå ñå âïðÿãàé, Àíäðåé, íå ìè å òîâà öåëòà! Ñåãà èñêàì äà ïîìîãíà è íà íåÿ è íà âàñ. Ãîâîðè ìè íà „Òè“ è ñòèãà îôèöèàëíîñòè. Çíàåø ëè, ÷å èìà îùå ñåäåì èç÷åçíàëè ìîìè÷åòà?
- Êàêâî?- îêîêîðè ñå Àíäðåé.
- Àáå, ìîì÷åòà, âèå òóêà íîâèíè íå ãëåäàòå ëè?
- Íîâèíè ëè? Òà íèå òåëåâèçèÿ íå ãëåäàìå ïî÷òè! Ñìÿòàòå ëè, ÷å òÿ...
- Òîâà ùå ñå îïèòàìå äà ðàçáåðåì è âèå ùå íè ïîìîãíåòå! È äà, íàèñòèíà ñà ñåäåì- âñå êðàñèâè ìëàäè ìîìè÷åòà. Ðàçëèêàòà îáà÷å å, ÷å ñàìî âàøàòà ïðèÿòåëêà íå å òóðèñò, à ïðîôåñèîíàëèñò íà ìåñòíà ïî÷âà, êîåòî ÿ ðàçëè÷àâà îò îñòàíàëèòå. Íå çíàì íèùî çà îñòàíàëèòå, à ïðè Äàíèêà çà ïúðâè ïúò èìà ñëåäà!
- È êàêâî- òîâà òðÿáâà äà å äîáðå ëè?
- Íå çíàì. Åäíî å ñèãóðíî- àêî èçâúðøèòåëÿò å åäèí è ñúù, âàøàòà ïðèÿòåëêà ìîæå áè ãî å íàêàðàëà äà ñãðåøè.
- Ñàìî äàíî ãðåøêàòà ѝ äà íå å çàïëàòåíà ñ íàé-âèñîêàòà öåíà!- ñ îò÷àÿíèå äîâúðøè Àíäðåé.
- Ñ âàøà ïîìîù ùå ðàçáåðåì òîâà!
- Êàêâîòî êàæåø, Îðëèíå! Êàêâîòî êàæåø... äîâúðøè Àíäðåé.
- Ìîæå ëè äà òå ïîïèòàì íåùî?- ñíèøè òîí Îðëèí, Àíäðåé ñå ïðèáëèæè.
- Ñòðóâà ìè ñå, ÷å èìàø ïîâå÷å îò ïðèÿòåëñêè ÷óâñòâà êúì Äàíè. Ïðàâ ëè ñúì? Íà÷èíúò, ïî êîéòî ãîâîðèø çà íåÿ å...
- Ïðàâ ñè, íî òÿ õàðåñà íåãî! Àç... îñòàâàì ïðèÿòåë è íà äâàìàòà- èíñïåêòîðúò ãî ïîòóïà ïî ðàìîòî. Çàùîòî êîãàòî íàèñòèíà õàðåñâàø åäèí ÷îâåê è ãî óâàæàâàø, ñúðöåòî òè ùå îòñòúïè.  ïðîòèâåí ñëó÷àé ùå ãî íàïúëíèø ñ îòðîâà è îò òîâà ùå ïîñòðàäàø ñàìî òè!-Îòêðîâåíîñòòà è íà÷èíúò, ïî êîéòî ìó îòãîâîðè, íàèñòèíà ãî íàêàðà äà ñå çàìèñëè çà ÷åñòíîñò, ïðÿìîòà è âÿðíî ïðèÿòåëñòâî, ÷å òå âñúùíîñò ñúùåñòâóâàò îùå è òàêèâà õîðà èìà- Çíàåòå ëè, èíñïåêòîðå? Òÿ òúêìî ñå áåøå ñúâçåëà.
- Îò êàêâî?
- Îò íîâèíàòà çà ìàéêà ѝ.
- Àç... ðåøèõ, ÷å ÿ å îñòàâèëà- ïðîâîêèðàùî çàïî÷íà Ñòðàõèëîâ.
- Äà, îñòàâèëà ÿ å, íî íå ÿ å èçîñòàâèëà!
- Íå ñúì ñèãóðåí, ÷å òå ðàçáèðàì.
- Ìèðîñëàâ ѝ êàçàë èñòèíàòà- èìàëà å ïðè÷èíà äà èçáÿãà.
- Òàêà ëè? Êàêâà?
- Íå çíàÿ, ãîñïîäèí ïîëèöàé, Äàíè íå êàçà ìíîãî. Íà ñëåäâàùèÿ äåí è ñòàðèöàòà ѝ ðàçìúòè ãëàâàòà è òÿ ñòàíà åäíà... òîãàâà ѝ ïðèëîøà è ñè âçå ìàëêî îòïóñê, êîåòî çà Äàíèêà íàïðàâî áåøå íåâåðîÿòíî. Òÿ íå îáè÷àøå äà ñè ïî÷èâà è îáîæàâàøå ðàáîòàòà ñè.
- Êîÿ å òàçè ñòàðèöà?- âå÷å çàèíòðèãóâàí ïîïèòà Îðëèí.
- Ãàäàòåëêàòà íà ñåëîòî- ïîâå÷åòî îò ìåñòíèòå ÿ ñìÿòàò çà ëóäà èëè ÿ îòáÿãâàò, íî çà òóðèñòèòå å àáñîëþòíà àòðàêöèÿ.
- È êàêâî ñå ñëó÷è?
- Íå çíàÿ êàêâî òî÷íî ñà ñè ãîâîðèëè, íî Äàíè ïðèïàäíà â ðúöåòå ìè, àç ñå óïëàøèõ. Ñâúðçàíî å áèëî ñ ìàéêà ѝ, ñèãóðåí ñúì!
- Êàê ñå êàçâà âúçðàñòíàòà æåíà?
- Âèêàìå ѝ áàáà Íàäà.
- Çíà÷è íå å òÿ!... Èëè ïúê... ñìúíêà Îðëèí.
- Êàêâî? Íå òå ÷óõ.
- Ãîâîðÿ ñè, ãîâîðÿ ñè...
- Ïî÷òè ñòèãíàõìå, ïðèãîòâåòå ñå!- ñåðèîçíî êàçà Àíäðåé.
Äîêàòî âúðâÿõà íàãîðå Ñíåæàíà ñè ãîâîðåøå ñúñ Ñëàâè. Òîâà, êîåòî ÷ó ѝ ñå ïîíðàâè. Óâåðåíîñòòà, ñ êîÿòî òîé ãîâîðåøå, âúïðåêè æàðãîíà è â ñúùîòî âðåìå òîëêîâà ÷óâñòâèòåëåí, êîãàòî ñå ñïîìåíå èìåòî ѝ, çàïàëèì êîãàòî ñå âïëåòå è ñëó÷èëîòî ñå- íÿêàê ñè ìó ñå âúçõèùàâàøå. Ìëàä ìúæ ñ áóéñòâàù íðàâ, âñå îùå íåóêðîòèì â åìîöèèòå ñè. È îùå ïîâå÷å- ñåãà ñòàâàøå âúïðîñ çà ÷îâåê íà êîãîòî òîé íå ñàìî äúðæè, à îáè÷à.
- Âëþáåí ñè â íåÿ, íàëè Ñëàâè?- òîé ñàìî ñå îáúðíà è ÿ ïîãëåäíà ñúñ ñâåòëèòå ñè íàïðúñêàíè î÷è, íî íÿêàê ñè òàêà, íàâúòðå... äúëáîêî.
- Èñêàø äà ãî ÷óåø íà ãëàñ, íàëè?- ïîïèòà òîé- Äà, òàêà å! Âëþáåí ñúì â íåÿ. Çíàì, ÷å ò‘âà íàðàíÿâà ÷îâåêà îò ëÿâî íà ìåí, íî çíàì, ÷å ìè å è ïðèÿòåë.
- Çíàåø ëè, ÷å ñà èç÷åçíàëè îùå ñåäåì ìîìè÷åòàòà, ïðèáëèçèòåëíî íà íåéíàòà âúçðàñò?
- Íå çíàåõ...
- Íî íå ñè ìíîãî èçíåíàäàí?...
- È òè íÿìà äà áúäåø, êîãàòî âèäèø ñëåä ìàëêî êàêâî íàìåðèõìå.
- Èìàëî ëè å ðèñóíêà?
- Îò äå çíàåø?- òóê âå÷å Ñëàâè ñå îêîêîðè.
- Ñúùèÿò áðîé èçïðàòåíè òàêèâà, äîéäîõà ïðè íàñ, â óïðàâëåíèåòî.
- Êàê òàêà, äîéäîõà?
- Åé òàêà- ëèñò÷åòà â ïëèêîâå.
- È ñìÿòàø, ÷å òÿ å îñìàòà?
- À òè íå? Ñëåä òîâà, êîåòî òè êàçàõ.
- Íèùî íå ìîãà, à è ÷åñòíî íå ñìåÿ äà êàæà, çàùîòî íà ìåíå ìè ñå ñòðóâà, ÷å òóêà èìà íåùî ëè÷íî- òóê Ñëàâè ìåõàíè÷íî çàãðàáè øåïà ëèñòà îò çåìÿòà è ãè ðàçïèëÿ ðàçñåÿíî îáðàòíî, ÿä ãî áåøå.
- Çàùî ìèñëèø, ÷å å ëè÷íî?- íà Ñíåæàíà ѝ ñòàíà ëþáîïèòíî.
- Çàùîòî â òîâà, êîåòî ùå âèäèòå ñëåä ìàëêî, å èçëÿòà ìíîãî çëîáà è ñúì ïî÷òè ñèãóðåí, ÷å òÿ ïîçíàâà ÷îâåêà! À è, òîâà, êîåòî êàçà ñòàðàòà, òî ïúê âçå, ÷å ñå ñëó÷è è êîãàòî ãî êàçà...
- Çà êîãî ìè ãîâîðèø, Ñëàâè?
- Çà ñåëñêàòà êóêóâèöà- áàáà Íàäà- êàçà ѝ íåùî, ðàçìúòè ѝ ìîçúêà è ðåçóëòàòúò å íàëèöå.
- Êàæè ìè ìàëêî ïî-êîíêðåòíî, çà êàêâî òî÷íî ñòàâà âúïðîñ?- Ñëàâè ѝ ðàçêàçà çà ìàéêàòà íà Äàíè è ñúñòîÿíèåòî ѝ ñëåä òîâà- Çíàåø ëè, èíñïåêòîðêå, êîãàòî îòèäîõìå ïðè íåÿ äà ÿ ïèòàìå, ñòàðàòà è íà ìåíå ìè êàçà íÿê‘âè íåùà.
- Êàêâî òè êàçà?
- Äà ñå ïàçÿ îò ñîáñòâåíèÿ ñè äÿâîë!
- Êàêâî çíà÷è òîâà?
- Òè ìè êàæè, òè ñè ïîëèöàéêàòà! Åòî, ñòèãíàõìå...
Âëÿçîõà ìåæäó äúðâåòàòà. Âíèìàâàõà êàê è êúäå ñòúïâàò. Ìîì÷åòàòà ñå áÿõà ñïðàâèëè óäèâèòåëíî. Áÿõà îãðàäèëè êúðâàâèÿò êðúã, êàòî áÿõà çàáèëè ïðú÷êè â çåìÿòà. Çàêà÷èëè áÿõà è ñâåòëîîòðàçèòåëíè ïàð÷åòà ïëàò íà êëîíèòå íà äúðâåòàòà, êîèòî ãî îãðàæäàõà. Ñëàâè èì ïîêàçà êúäå å íàìåðèë ÷àñîâíèêà è îñòàòúöèòå îò ñðÿçàíîòî âúæå.
- Çàùî ñà ôàêëèòå?- ïîïèòà Îðëèí.
- Íå èñêàø è ìå÷îöèòå, è âúëöèòå äà íè ïðàâÿò êîìïàíèÿ, íàëè?- îòâúðíà ìó Àíäðåé.
- ßìóðëèéñêè, ñíèìàé ìîëÿ òå, âñè÷êî!
- Ìîæå è äà íÿìà íóæäà îò òîâà! Àç è Àíäðåéêàòà íàùðàêàõìå âñè÷êî è íàâñÿêúäå, íî êàêòî ñè ïðåöåíèø! Òè ùå êàæåø!
- Ìàé íàïðàâî äà âè ðàçäàäåì çíà÷êèòå, à?- áåç êàïêà ïîäèãðàâêà êàçà Ñòðàõèëîâ- È âñå ïàê- Äàíàèëå, çà âñåêè ñëó÷àé ñíèìàé. Íåêà ÷óæä îáåêòèâ ïîãëåäíå è îò äðóã úãúë. Âñè÷êî ùå áúäå îò ïîëçà ñåãà. À çàùî ìèñëèòå, ÷å ñà ïîâå÷å îò åäèí?
- Àêî ïðîäúëæèì îò òóê íàòàòúê â òàçè ïîñîêà- ïîñî÷è Àíäðåé, ùå âè çàâåäåì è äî äðóãî íåùî.
- Òàì ëè å ðèñóíêàòà?- ïîïèòà Ñíåæàíà. Àíäðåé ñå ó÷óäè, íî Ñëàâè ìó êèìíà â çíàê, ÷å ïîñëå ùå ìó îáÿñíè.
- Êàêâà ðèñóíêà, Àëåêñàíäðîâà?
- Ìîì÷åòàòà ñà ÿ íàìåðèëè èçäúëáàíà â çåìÿòà, Îðëèíå!
- Èíòåðåñíî... Àìè êàêâî ÷àêàìå? Òðúãâàìå!
- Òóêà îáà÷å ñìå â èíäèàíñêà íèøêà ïî åäèí- êàçà Ñëàâè- Èìà ñëåäè îò îáóâêè è àç è Àíäðåéêàòà ãè çíàåì êúäå ñà, òàêà ÷å âíèìàâàéòå! Ñòèãàìå äî ñêàëà, à îòâúä íåÿ, ÷àî... èìà ïðîïàñò. Òúé ÷å, ìúæ îòïðåä, ìúæ îòçàä. Ïúðâèÿò òðÿáâà äà å eäèí îò äâàìà íè ñ Àíäðåé!
- Âîäè íè!- êàçà Îðëèí íà Ñëàâè, êàòî ãî èçãëåäà èçïèòàòåëíî, òîé íå ñå ïîêîëåáà.
Âúðâÿõà òî÷íî òàêà. Êîãàòî ìîì÷åòàòà èì ïîñî÷âàõà ñëåäèòå, Ñíåæàíà è ßìóðëèéñêè çàáèâàõà æúëòè ôëàã÷åòà äî òÿõ, çà äà ìîæå êîãàòî äîéäàò è êðèìèíàëèñòèòå, è ëàáîðàíòèòå, äà ñå îðèåíòèðàò ïî-ëåñíî. Íîùòà íàïðåäâàøå. Ñòàíà ѝ ñòóäåíî, ïîíå íà íåÿ ñúñ ñèãóðíîñò. Âñå ïàê áåøå ãðàäñêî ìîìè÷å è òóê ñè ëè÷åøå- ãîðàòà â ïëàíèíàòà, â òúìíèíàòà.
- Åòî, âçåìè!- êàçà Àíäðåé êàòî ѝ ïîäàäå ÿêåòî ñè- Àç è êîëåãàòà ñìå ïîäãîòâåíè. Íèå ñìå ñè ïëàíèíàðè. Äåáåëà äðåõà- âèíàãè òðÿáâà äà èìàø âúðõó ñåáå ñè... îñâåí âðúõíàòà òàêàâà.
- Áëàãîäàðÿ! Ùå ãî çàïîìíÿ!
- Êàêâî áåøå òîâà?- ðÿçêî ñå èçâúðíà Îðëèí- ×óõòå ëè ãî, èëè àç íåùî íå ñúì â ðåä?
- Íîùåì ãîðàòà ïåå äðóãà ïåñåí, ãîñïîäèí ïîëèöàé!- çàïî÷íà Ñëàâè- Ïðåç äåíÿ êðàñèâà, ìèëà è ïðèâåòëèâà, àìà ïðåç íîùòà- äðóãî òè ãîâîðè, ðúìæè, ñêèìòè, íî íàé-ñòðàøíî ñòàâà, ãîñïîäèí ïîëèöàé...
- Êîãàòî çàìúë÷è!- äîâúðøè Îðëèí.
- Òî÷íî òàêà! ßâíî ãî çíàåø... Èìà íàäåæäà çíà÷è.
- È àç ñúì îòðàñúë â ïëàíèíàòà, Ñëàâè! Âñúùíîñò òàêà ëè å öÿëîòî òè èìå?
- Àêî íàìåðèø òàÿ äåòî ìå å ðîäèëà, çà äà òè êàæå! Íà õàðòèéêàòà òàêà ïèøå.
- È òè ëè íÿìàø ìàéêà?
- Àç è áàùà íÿìàì, Îðëèíå! Ñèðàê ñúì- èçõâúðëåí ïðåä äîì çà òàêèâà êàòî ìåíå, à òúêìî ñúì ñå áèë ïðúêíàë. Òúé ÷å- ñàì ñàìè÷úê ñúì ñè, áåç ðîäà. Äîéäîõ òóêà è òèÿ õîðà ÷îâåê îò ìåíå íàïðàâèõà! Òå ñåìåéñòâî ñà çà ìåí!
- Ñèëåí ÷îâåê ñè òè, Ñëàâè!- êàçà Ñíåæàíà.
- Åòî ÿ äðàñêàíèöàòà!- êàçà Àíäðåé è ÿ ïîñî÷è òàì, ïîä áîðà. Äâà ìåòðà âäÿñíî îò íåãî, áåøå ñêàëàòà- îòâåñíà, ãëàäêà è íåîáîçðèìî âèñîêà, êîåòî ñå âèæäàøå äîðè â òúìíîòî, à íÿêîé íàèñòèíà ãè íàáëþäàâàøå îò íÿêúäå òàì. Ñàìî î÷èòå ìó ïðîáëÿñâàõà îò âðåìå íà âðåìå...
- Íå ïðèëè÷à íà íàøèòå, Àëåêñàíäðîâà!
- Çàùîòî íå å, Ñòðàõèëîâ!
- Òîâà å çíàê çà ïðåäàòåëñòâî!- êàçà Àíäðåé- òîâà íè íàêàðà äà ñå çàìèñëèì, ÷å âñúùíîñò íå å åäèí ÷îâåê!
- È âñå ïàê, Ñíåæàíà, ìèñëÿ ÷å íàøèÿò å ÷àñò îò âñè÷êî òîâà. Íÿêàê ñè...
- Ìÿñòîòî òè ãî ïîäñêàçâà- äîâúðøè òÿ.
- Êàêâî èìàòå ïðåäâèä, ãîñïîäà ïîëèöàè?- ïîïèòà Àíäðåé.
- Ïî÷àêàé è ùå òè êàæà!- êàçà Îðëèí è îòèäå äî ðúáà íà ñêàëàòà, à äåáíåùèòå î÷è ñå îêîêîðèõà îùå ïîâå÷å, ñ ðèñê äîðè äà áúäàò âèäqíè.
- Îðëèíå, êàêâî ïðàâèø?- èçêðåùÿ Ñíåæàíà- Ìîëÿ âè, íÿêîé äà îòèäå ïîíå äà ìó äúðæè êðàêàòà!- Àíäðåé è Ñëàâè äîðè íå èç÷àêàõà òÿ äà äîâúðøè. Îòèäîõà è ãî ñãðàá÷èõà.
- Òàêà è òàêà ìå õâàíàõòå- çàïî÷íà Ñòðàõèëîâ- íàâåäåòå ìå îùå ìàëêî- èñêàì äà ïðîáâàì íåùî!
- Ê‘âî- äà ñå óáèåø ëè?- èçñòðåëÿ Ñëàâè.
- Äààà, òî÷íî òàêà- çàäîâîëñòâî ñå ÷ó èçïîä ñêàëàòà- Ñåãà âå÷å ìîãà äà ñå èçòåãëÿ!- ìîì÷åòàòà ãî èçäúðïàõà. Îðëèí îñòàíà ñåäíàë.
- Êàêâî íàìåðè?- ïîïèòà ãî Àíäðåé, à ïîëèöàÿò ïîêàçà äëàíòà ñè- áåøå îáàãðåíà ñ êðúâ.
- ßìóðëèéñêè, äàé åäèí òàìïîí è åäèí ïëèê!- êàçà Îðëèí.
- Ò‘âà íåéíàòà êðúâ ëè å?- ïîïèòà Ñëàâè.
- Ñúìíÿâàì ñå!- îòâúðíà Îðëèí äîñòà óáåäèòåëíî.
- Ùî?- è äâàìàòà ñ Àíäðåé ñ íàäåæäèöà â ãëàñà.
- Âèæäàòå ëè äèðÿòà íà âëà÷åíå îò îíÿ êðàé- íÿêîé îò ñêàëàòà ñå å âúðíàë íà çåìÿòà... è å áèë ðàíåí. Äúãàòà ñòèãà äî ðèñóíêàòà, à ñïîðåä ìåí, òÿ å íàïðàâåíà ñëåä òîâà! È ìîæå áè, ïîä÷åðòàâàì ìîæå áè- òîâà å âòîðèÿò íàìåñòíèê â òàçè èñòîðèÿ, à ñ ïúðâèÿ ñà ñå ðàçäåëèëè- Ñ òèõà ñòúïêà íàçàä, îáëåùåíèòå, ñëåäÿùè ãè î÷è, ñå ñêðèõà â ïîëóìðàêà.
- È íà òåáå íå òè ëèïñâà ëóäîñò, ïîëèöàé!- êàçà Ñëàâè çà ïúðâè ïúò ñ íîòêà íà äîâåðèå êúì Îðëèí, à òîé îòâúðíà:
- Âñè÷êè ìîìè÷åòà ñà èç÷åçíàëè òóê- â Ñìîëÿíñêà îêîëèÿ, âñè÷êè ñà òóðèñòêè.
- Íî Äàíè íå å, òÿ ñè å îò òóê!- äîáàâè Ñëàâè.
- Òàêà å è âúïðåêè òîâà ìè ñå ñòðóâà, ÷å èìàò îáùî ïî ìåæäó ñè!- çàÿâè Îðëèí ñ êàòåãîðè÷íîñò.
- Äà ñå íàäÿâàìå ëè, ÷å å æèâà?- ïîïèòàõà â åäèí ãëàñ ìîì÷åòàòà!
- Íàäåæäàòà óìèðà ïîñëåäíà- ïîäõâàíà Ñíåæàíà- è àç ñúì ïî÷òè ñèãóðíà, ÷å å æèâà, à è íå ñàìî òÿ- â ïîãëåäèòå èì ðàç÷åòå áëàãîäàðíîñò. Íå îòïèñâàéòå äðóãèòå ñåäåì. Òÿ ìîæå äà å ñïàñåíèåòî èì!
- Îò òóê èìàòå ëè ñíèìêè?- ïîïèòà ßìóðëèéñêè.
- Èìàìå!- êàçà Àíäðåé.
Ñëàâè ñå ïî÷óâñòâà ñòðàííî. Ñëó÷è ìó ñå è ïúðâèÿò ïúò êîãàòî äîéäîõà òóê, íî íå ãî ñïîäåëè. Óñåùàøå âúòðåøíî íàïðåæåíèå, êîåòî íå ìîæåøå äà îáÿñíè. Îòèäå äî ðúáà íà ñêàëàòà. Ñëîæè ðúöå â äæîáîâåòå è ñå çàãëåäà â òúìíîòî ìúãëèâî ïðîñòðàíñòâî îòâúä íàïðåä. ×óâñòâàøå ÷óæäî ïðèñúñòâèå, êîåòî ìîæå áè ñå ïîäñèëâàøå è îò äóìèòå íà ñòàðèöàòà, êîèòî òîé ñåãà ÷óâàøå íåïðåñòàííî â ãëàâàòà ñè. Áåøå ãî íàèñòèíà ñòðàõ. È òîçè ñòðàõ áåøå áëèçúê. Ñòðàííà âðúçêà èìàøå íà òîâà ìÿñòî. Òóê ñå áåøå ñëó÷èëî íåùî è Ñëàâè ãî çíàåøå. Áåøå ïàíèêüîñàí è óïëàøåí, íî íå çà íåãî ñàìèÿ, ïðîñòî òóê ñå êðèåøå íåùî è íåèçâåñòíîñòòà ãî ïëàøåøå. Àíäðåé îòèäå ïðè íåãî.
- Äîáðå ëè ñè?
- Äîáðå ñúì, áðàòëå! Íåùî íå ìè õàðåñâà òóê. Èìàì ÷óâñòâîòî, ÷å íåùî ìè áÿãà, ÷å íå óñïÿâàì äà ãî âèäÿ, à çíàì ÷å å òóêà! Ðàçáèðàø ëè ìå?
- Íå íàïúëíî, íî ìè ñå ñòðóâà, ÷å è íåéíèòå äóìè òè ïîâëèÿõà. Çà òîâà ìèñëèø, íàëè?- Ñëàâè ïîêëàòè ãëàâà, Àíäðåé ñå îáëåãíà íà ðàìîòî ìó.
- Êàê âè ñå ñòðóâàò ìîì÷åòàòà, êîëåãè?- ïîïèòà Ñíåæàíà, áÿõà ñå äðúïíàëè ïî- âñòðàíè ñ îñòàíàëèòå.
- Ñòàáèëíè ìîì÷åòà ñà!- êàçà Äàíàèë.
- Èìà íåùî îáà÷å, êîåòî ìå ïðèòåñíÿâà!- äîïúëíè Îðëèí.
- È òî ñå íàðè÷à „Ñëàâè“!- îòâúðíà Àëåêñàíäðîâà.
- Òàçè „çàãóáà íà âðåìå“ îíàçè íîù, òÿ ìå ïðèòåñíÿâà! Ìíîãî ìè å ëþáîïèòíî êàêâî ìó ñå å ñëó÷èëî?
- Ñèãóðíà ñúì, ÷å ùå ðàçáåðåì! È ìîëÿ òå, ïîíå çà ìîìåíò ñïðè äà ñå ñúìíÿâàø â íåãî è ïîñòàâè âñè÷êè íà ðàâíî!
- Íå â íåãî, Ñíåæàíà... Âúâ âñè÷êè ñå ñúìíÿâàì! À è íå ÷å íåùî, íî è òîé ïðåìåðâà ìåí â ìîìåíòà.
- Êîãàòî ñå âúðíåì îáà÷å, ñå íàëàãà äà ãîâîðèì ñ îùå åäèí ÷îâåê!- çàÿâè Àëåêñàíäðîâà, ñìåíÿéêè òåìàòà.
- Áàáà Íàäà ùå äà å, íàëè?- ðèòîðè÷íî ïîïèòà Îðëèí.
- Òÿ ùå äà å, äà...
***
Äàíè âúðâåøå ïî ïúòÿ. Ñïóñêàøå ñå, áåøå íàíàäîëíèùå. Ìèñëåøå ñè çà ñëó÷êàòà, ìèñëåøå ñè çà íåãî. Íèêîëà íàèñòèíà óñïÿ äà ÿ âïå÷àòëè è âúïðåêè âèäà è ðåàêöèÿòà ѝ, òîé íå ñå óïëàøè, íàïðîòèâ- ïîìîãíà ѝ... Ìîæå áè òÿ ñàìàòà äà íå ñå ñòðÿñêà îò ñåáå ñè è îò âèäà ñè, à äà çàïî÷íå äà ñå âúçïðèåìà äî êîëêîòî å âúçìîæíî, êàòî íîðìàëåí ÷îâåê. Íèùî íå ñè ñïîìíÿøå, íî òîé ÿ íàðå÷å „Äàíèêà“- õàðåñà ѝ. À êîëêî áåøå èçñòðàäàë ñàìèÿò òîé... È ìîæå áè òîâà ÿ íàêàðà äî íÿêàêâà ñòåïåí äà ñå îáúðíå êúì ñåáå ñè.
Ñèðåíèòå ïðîôó÷àõà ïîêðàé íåÿ. Åäíà, äâå... ïåò ëèíåéêè ñå çàâèõðèõà íà çàâîÿ íà ïúòÿ. Òÿ ãè ïðîñëåäè ñ ïîãëåä... è ãè ïîñëåäâà. Áîëíèöàòà ñå îêàçà íåäàëå÷. Òÿ ñå øìóãíà âúòðå è íèêîé íå çàáåëÿçà. Ñóìàòîõàòà áåøå ãîëÿìà. Íîñèëêè, ñåñòðè, ñàíèòàðè è ëåêàðè õâúð÷àõà ñ êóïèùà ìàðëè è êúðïè â ðúöå. „Ñòàíàëà å êàòàñòðîôà“ äî÷ó Äàíè îò âñè÷êî òîâà. ßâíî èìàøå ìíîãî ðàíåíè è ïîñòðàäàëè è òàêèâà, êîèòî ÿâíî ñå áîðåõà çà æèâîòà ñè. Íåÿ ñÿêàø íå ÿ çàáåëÿçâàõà. Òÿ ñòúïâàøå áàâíî ïî êîðèäîðèòå è îãëåæäàøå õîðàòà. Âèêîâåòå íà áëèçêè è ðîäíèíè, êîèòî ÿâíî âå÷å áÿõà ðàçáðàëè, äîïúëíèòåëíî íàòîâàðâàøå ïåðñîíàëà, çàùîòî ñå ìú÷åõà è òÿõ äà óêðîòÿò- ïîíå çà ìàëêî, çà äà ñå îïèòàò äà ïîìîãíàò íà êîãîòî òðÿáâà èëè ïîíå... íà êîãîòî ìîãàò- ñ ïðèîðèòåò ïîñòðàäàëèòå, à êîëêîòî å âúçìîæíî è íà áëèçêèòå ñëåä òîâà.
Äàíè çàñòàíà çàä úãúëà. Ïðåä íåÿ èìàøå íîñèëêà, à â íåÿ äåòå. Ìîì÷åíöåòî áåøå öÿëîòî â êðúâ. Êîñòòà ïîä êîëÿíîòî ìó íà åäèíèÿ êðàê áåøå èçëÿçëà. Èìàøå è ðàíà íà ãúðäèòå, à îò ãëàâàòà ìó òå÷åøå êðúâ. Ñåñòðà è ëåêàð ñè ãîâîðåõà íàä íåãî.
- Ìîì÷åòî å ìíîãî çëå, äîêòîðå.
- Îïèòàé ñå äà ìè íàìåðèø çàëà!
- Èìà ëè íàäåæäà?
- Íÿìà, íî ñúì äëúæåí äà îïèòàì! À è íå ìîæåì äà ãî îñòàâèì òàêà! Îòèâàé äà ïðîâåðèø, àç ùå ñå íàâúðòàì, äîêàòî ïðèåìåì âñè÷êè îò êàòàñòðîôàòà!- è äâàìàòà ïîåõà â ðàçëè÷íè ïîñîêè è ìàëêèÿò îñòàíà ñàì.
- Äàíè ñå ïðèáëèæè äî íåãî. Õîäåøå êëåêíàëà. Ìîì÷åíöåòî áåøå å ïîëóñúçíàíèå. Äèøàøå èçêëþ÷èòåëíî òðóäíî- ó÷åñòåíî, ñÿêàø ñ òóõëà âúðõó ñúðöåòî.
- Õåé!- ïðîøåïíà òÿ- Çäðàâåé, þíà÷å! Àç ñúì Äàíè!- ãëåäàøå ãî, íî ñå îïèòâàøå äà êðèå áåëåãà ñè- äúðæåøå ãî â ñÿíêàòà íà ëóìèíèñöåíòíàòà ñâåòëèíà, çà äà íå ñå óïëàøè òîé, àêî âñå ïàê óñïåå äà ÿ âèäè.
- Àç... Àç ñúììì... Ôèëèï.
- Çäðàâåé, Ôèëèï. Âñè÷êî ùå áúäå íàðåä, âñè÷êî ùå ñå îïðàâè! Ñàìî ñïîêîéíî! Òè ñè åäèí ìàëúê ãåðîé, çíàåø ëè? Èìàø ëè ëþáèì òàêúâ?
- ×îâå... ïàÿ... òîé...
- ×îâåêúò ïàÿê? Îó, àìà òè ñè ïî-ñèëåí è ïî-ëîâúê îò íåãî, çíàåø íàëè. È ñåãà ùå ìó ïîêàæåø êîëêî ñè ñìåë!
Òÿ ñëîæè ðúêà íà ãúðäèòå ìó. Ðàçòâîðè ïðúñòèòå ñè. Ïîñòåïåííî äèøàíåòî ìó çàïî÷íà äà ñå óñïîêîÿâà. Ïîòðåïåðâàíåòî ñïðÿ. Äðóãàòà ðúêà ñëîæè íà ãëàâàòà ìó. Êðúâòà íàìàëÿ, ðàíàòà ñå çàòâîðè. Äàíèêà óñåòè â ñåáå ñè ñòðàííà òîïëèíà. Äîáè óâåðåíîñò. Íàêðàÿ õâàíà ñ äâå ðúöå îãîëåíàòà êîñò íà êðàêà... è òÿ ñå ñêðè íà ìÿñòîòî ñè, à ðàíàòà íàä íåÿ ñå çàòâîðè. Äàíè ñå ñòðåñíà îò ñåáå ñè, íî òîâà êîåòî ñå ñëó÷è ѝ õàðåñà. Ñÿêàø â òîçè ìîìåíò èçëåçå èçâúí ñåáå ñè è ïî÷óâñòâà ñòðàííà ñèëà- íåîáÿñíèìà åíåðãèÿ, èçâúí íåÿ ñàìàòà. Íå ìîæåøå äà ÿ îáÿñíè, íî ñåãà íå áåøå è íóæíî. Òÿ ïîìîãíà è òîâà èñêðåíî çàðàäâà ñúðöåòî ѝ, ñëåä óæàñà, êîéòî ïàìåòòà ѝ êðèåøå îò íåÿ. Ìîì÷åíöåòî çàñïà. Òÿ çàáúðñà êðúâòà è ñúëçèòå ìó. Ãëåäàøå ðúöåòå ñè âñå îùå íåâÿðâàùî.
- Äî ñêîðî âèæäàíå, ìîé ìàëúê ïðèÿòåëþ! ×àî, ìîé ñìåë ãåðîé!- íÿêîé çàä íåÿ ïðèáëèæàâàøå è òÿ ñå äðúïíà âñòðàíè â úãúëà. Çàñèëèõà íîñèëêàòà ïî åòàæà êúì íÿêîÿ ñòàÿ- Íå! Ïî÷àêàéòå!- ñïîäàâåíî èçâèêà òÿ. Ïîñëåäâà ãè, çà äà ñå óâåðè, ÷å âñè÷êî ùå áúäå íàðåä.  òîçè ìîìåíò ѝ ïðè÷åðíÿ. Ïàäíà íà êîëÿíî. Ãëàñîâåòå ñå áëúñêàõà â ãëàâàòà ѝ. Îáðàçèòå ïðåä î÷èòå ѝ ñå ðàçìèâàõà. Ïúëçåøå ìåõàíè÷íî ñ ðúêà îïðÿíà íà ñòåíàòà. Ñúðöåòî ѝ ñå ðàçáëúñêà êàòî âèáðàöèèòå îò óäàðè ïî êîæàòà íà òúïàí. Ñÿêàø íåùî èëè íÿêîé èñêàøå äà èçëåçå îò ãëàâàòà ѝ.
- Åé, êàêâî òè å? Åõîî!- íÿêîé ÿ ðàçäðóñà.
- Àç- ëèöåòî ѝ ñå îòêðè.
- Ñïîêîéíî, ñòîé òóê, ùå äîíåñà êîëè÷êà, èç÷àêàé!- íî òÿ íå ãî ïîñëóøà. Ïîðàçìèíà ѝ ñÿêàø îò àäðåíàëèíà è óñïÿ äà ñå èçïðàâè. Äîòúòðè ñå è ñå âìúêíà â òîàëåòíàòà. „Äàíî äà å ðåøèë, ÷å ñúì ÷àñò îò ïîñòðàäàëèòå“. Îïðÿ ðúöå íà ñòåíàòà, çà äà óñïîêîè äèøàíåòî. Èç÷àêà òàêà íÿêîëêî ìèíóòè è èçëåçå. Îòèäå â îòñðåùíèÿ êîðèäîð. Ïðèëè÷àøå íà îòäåëåíèå èëè ïúê ðåàíèìàöèÿ- ìàëêî ñòàè ñ ëåæàùî áîëíè.
 åäíà îò òÿõ èìàøå ÷îâåê. Èçãëåæäàøå òàêà âñå åäíî ñè ñïè ñïîêîéíî. Òÿ ñå çàëåïè çà ïðîçîðåöà. Ãëàâàòà ìó áåøå îáúðíàòà êúì íåÿ. Ñòðóâàøå ѝ ñå ïîçíàò. Ïî÷óâñòâà ãî áëèçúê, áåç äà çíàå çàùî è êàê. Òîé îòâîðè î÷è, òÿ ñå ñòðåñíà è ñå íàâåäå ïîä ïåðâàçà. Êîãàòî íàáðà ñìåëîñò, ñå ïîêàçà ïàê. Ïîãëåäèòå èì ñå ñðåùíàõà, òîé ñå îêîêîðè. Èìïóëñèâíî ñâè ðúöå è îòâîðè óñòà. Ñÿêàø ÿ ïîçíà. Î÷èòå ѝ ñå íàïúëíèõà. Ìóñêóëèòå ñïðÿõà äà ãî ñëóøàò è òÿëîòî ìó íå áå ïîä íåãîâ êîíòðîë.  êîíâóëñèâíè ãúð÷îâå, òîé ïðîòåãíà ðúöå êúì íåÿ. Ìàøèíèòå ñå ðàçïèùÿõà. Ñúëçèòå ïîòåêîõà, òîé ñå ïðåâèâàøå. Æèëèòå íà âðàòà ìó ñå èçïúíàõà. Ñåñòðà è ëåêàð âðúõëåòÿõà â ñòàÿòà. „Îòíîâî ïîëó÷àâà èíôàðêò“- ïðîåõòÿõà äóìèòå íà ëåêàðÿ â óøèòå íà Äàíè. Çàñóåòèõà ñå îêîëî íåãî. Ïîëîæåíèåòî íå áåøå íèêàê äîáðî. Òÿ ãî óñåùàøå. Íå çíàåøå êîé å òîçè ÷îâåê- èëè ïîíå ãëàâàòà ѝ, íî ñúðöåòî ÿâíî äà.
×ó ñå ïðîíèçèòåëåí ñèãíàë. Ðúöåòå ìó áàâíî ñå ñâëÿêîõà íàäîëó. Î÷èòå ìó îñòàíàõà âñå òàêà îêîêîðåíè... êúì íåÿ. È ñÿêàø ѝ ñå ñòîðè, ÷å òîé ÿ âèêàøå... Àëà âå÷å íå. Áåøå òèõî. Ñàìî ìàøèíàòà ïèùåøå ïðîíèçèòåëíî è ìîíîòîííî, áåç ðèòúì... Íà ñòúêëîòî ñå òðîïíà è òÿ ñå ñåïíà.
- Êîÿ ñòå Âèå?- ÷ó ñå çàãëóøåí ãëàñúò íà äîêòîðà. Äàíè ïîáÿãíà. Ïîáÿãíà ñ âñå ñèëà è íàïðåä. Áúðçî èçõâúð÷à îò áîëíèöàòà- îò êúäå è òÿ íå ðàçáðà, íî ñå èçìúêíà.
Ñâè ñå â åäíî òúìíî úãúë÷å. Ñåãà âå÷å çàïëàêà ñ ãëàñ. Óñåòè ñå ïðàçíà, áåçïîìîùíà è ñàìà. Äàëè çàðàäè, ÷îâåêúò êîéòî âèäÿ ïðåäè ìàëêî? Äàëè çàùîòî íå îöåëÿ? Ïîñòîÿ òàêà ñâèòà äúëãî âðåìå. Êîãàòî íàìåðè ñèëè äà ñå èçïðàâè, ïðîäúëæè ïî óëèöàòà. Áåøå îæèâåíà è øèðîêà. Ðàçâèäåëÿâàøå ñå. Èçâàäè ÿáúëêàòà îò äæîáà ñè è ÿ çàðúôà. Ïðîçîðåöúò íà åäíà çàêóñâàëíÿ ÿ ïðèâëå÷å, íî íå êèôëè÷êèòå è áàíè÷êèòå â òàâèòå íà ðàôòà, à òåëåâèçîðúò îòñðåùà- ñíèìêà, èìå è òåëåôîí... ßáúëêàòà ïàäíà íà çåìÿòà. Äàíè ÿ íÿìàøå.
Ëåêàðÿò âëåçå â îïåðàöèîííàòà çàëà è çà ìîìåíò ñå âöåïåíè. Ìàëêî ìîì÷åíöå ñòîåøå â ëåãëîòî, õâàíàëî ñ ðúöå êîëåíåòå ñè è ãëåäàøå â åäíà òî÷êà. Âðúõëåòÿ è ñåñòðàòà, êîÿòî ãî áåøå äîâåëà.
- Êîé å òîâà?
- Ìîì÷åòî, äîêòîðå, îíîâà ìàëêîòî â êîðèäîðà.
- È êàêâî ìó å?- èðîíè÷íî è âñå îùå èçíåíàäàí, çàùîòî çíàåøå â êàêúâ âèä ãî å îñòàâèë, ïîïèòà òîé.
- Àìè- ñåñòðàòà ïîòðåïåðè- Íèùî ìó íÿìà... Äîáðå å?- çàåêíà òÿ îò ïî÷óäà.
- Õåé, ìàëêèÿ, êàê ñå êàçâàø?- ïîïèòà äîêòîðúò, çà äà ïîòâúðäè è çà ñåáå ñè, ÷å å ñúùîòî ìîì÷åíöå.
- Ôèëèï!
- Êàê ñè? Êàêâî ïðàâèø òóê?
- Çàùî ñúì òóê è àç íå çíàì, íî çíàì, ÷å ìîÿò àíãåë ìå ñïàñè. Òÿ áåøå ïðè ìåí è ìè âäúõíà ñèëè- âúçòîðæåíî îòãîâîðè ìîì÷åíöåòî.
- Òâîÿò àíãåë?- îêîêîðè ñå ñåñòðàòà.
- Êîÿ å òÿ?- ïîïèòà äîêòîðúò ñúñ ñèëíî ëþáîïèòñòâî.
- Äàíè! Òîâà å òÿ!- ïîñî÷è òåëåâèçîðà, òå çÿïíàõà- È äî ñêîðî áåøå òóê. Äàíî äà ÿ âèäÿ ïàê!...
***
Îðëèí è Ñíåæàíà îòèäîõà ïðè áàáà Íàäà. Íå ñïîëó÷èõà ìíîãî ñ íåÿ, íî ïîíå èì êàçà, ÷å ùå äîéäå ñ òÿõ â óïðàâëåíèåòî. Òÿ, òå è ìîì÷åòàòà ñå âúðíàõà â Ñìîëÿí. Òúé êàòî âå÷åðòà áå äúëãà, ðåøèõà äà íå òîðìîçÿò õîðàòà âåäíàãà è ãè íàñòàíèõà äà ïðåíîùóâàò, âúïðåêè, ÷å âå÷å áåøå ñúìíàëî. Ñàìî ïîëèöàèòå ñå âúðíàõà â óïðàâëåíèåòî. Îðëèí ñå îòïóñíà óìîðåí íà ñòîëà. Îòïóñíà ðúöå è ãëàâà íàçàä. Äî íÿêàêâà ñòåïåí áåøå óäîâëåòâîðåí îò òîâà, êîåòî áÿõà óñïåëè äà ðàçáåðàò.
- Òîâà ìàé å íàé-ãîëåìèÿò íè íàïðåäúê äî ñåãà?
- Òàêà å, Àëåêñàíäðîâà! Ìàëêî å áåçíàäåæäåí, íî å íàïðåäúê!
- Óáåäåí ñè, ÷å òÿ å ÷àñò îò òÿõ, íàëè?
- Òÿ å åäíà îò æåðòâèòå!
- Ìîæå áè îñìàòà?- ÷ó ñå ñïîäàâåí ðàçòðåïåðàí ãëàñ. Ñíåæàíà èçòúðâà ïàïêàòà è Îðëèí íàäèãíà ãëàâà. ×åðíèòå ìàñëèíîâè î÷è ñå áÿõà âòðåí÷èëè â òÿõ è íå ñå çàòâàðÿõà. Íà âðàòàòà ñòîåøå ìîìè÷å- ñ áåëåã ïî ñðåäàòà íà ëèöåòî è âúëíåíà íàìåòêà, êàòî êîæóõ âúðõó íåÿ. Òîé ñå èçïðàâè âñå åäíî íÿêîé ãî óáîäå. Ïëàõî íàïðàâè åäíà êðà÷êà íàïðåä, òÿ èçâúðíà ãëàâà êúì íåãî è ãî ïðîíèçà ñ ïîãëåä.
- Êîÿ ñè òè?- ïîïèòà òîé.
- Îñìàòà... Òàêà ïîíå êàçâàò òàì- è ïîñî÷è òåëåâèçîðà.
- Òè ñè... Äàíèêà?
- Íå çíàì... Êîÿ ñúì àç?...
Äâàìàòà ñòîÿõà ñëèñàíè è áåçìúëâíè...

Áåëåãúò íà ïðàñåöà áåøå èç÷åçíàë...


Ïóáëèêóâàíî îò anonimapokrifoff íà 20.04.2020 @ 13:12:00 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðîìàíè

» Ìàòåðèàëè îò
   kokolinna

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 0
Îöåíêè: 0

Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

20.04.2024 ãîä. / 17:18:23 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"33" | Âõîä | 0 êîìåíòàðà (0 ìíåíèÿ)
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.