Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Nela
Äíåñ: 2
Â÷åðà: 1
Îáùî: 14146

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 755
ÕóËèòåðè: 4
Âñè÷êî: 759

Îíëàéí ñåãà:
:: LioCasablanca
:: nickyqouo
:: pinkmousy
:: LeoBedrosian

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòà33
ðàçäåë: Ðîìàíè
àâòîð: kokolinna

Ãëàâà X

Ñëúíöåòî òúêìî çàïî÷âàøå äà ïîçëàòÿâà ëèñòåíöàòà è äà ïðèïëúçâà êàï÷èöèòå ìåæäó áîðîâèòå èãëè÷êè. Ñåãà àðîìàòúò íà ñìîëà áåøå íàé-ñèëåí, íàïðàâî ëåïêàâ.
Ìúãëà òîçè ïúò íå ñêðèâàøå ãîðñêàòà êðàñîòà, íî áåøå è ïî-ñòóäåíî. Òóê-òàìå ñå âèæäàõà è ïúðâèòå çàïàëåíè êîìèíè. Ñãóøåí íà òàêîâà ìåñòåíöå, ïîãëåäúò è äóøàòà òè èìàõà íàé-ãîëÿìàòà ñâîáîäà. È íîñåõà íà óìà ñàìî ðàäîñò.
Äàíè ñå ñúáóäè îòïî÷èíàëà è ñïîêîéíà çà ïúðâà ñóòðèí îò äîñòà âðåìå. Ïðîòåãíà ñå, óñìèõíà ñå è èçëåçå íà âåðàíäàòà. Ðàçïåðè ðúöå ïî ãðåäàòà íà ïàðàïåòà, íàâåäå ãëàâà íàäîëó è ñå îòïóñíà. Çàñëóøà ñå. Çâóöèòå, êîèòî äîëàâÿøå ѝ õàðåñâàõà- ðàäèîòî íà ïîîãëóøåëèòå ñúñåäè, ãàéäàòà íà îâ÷àðÿ â äàëå÷èíàòà è ðèòúìúò íà ïëàíèíàòà.  äóøàòà ѝ ñïîêîéñòâèåòî çàïî÷âàøå îòíîâî äà ñè ïðîïðàâÿ ïúò. Âëåçå îáðàòíî âúòðå, íàïúëíè íàïóêàíàòà ÷àøà è èçëåçå îòíîâî. Òîçè ïúò ñåäíà íà ïàðàïåòà è ñå ïîäïðÿ íà ñòðàíè÷íàòà ãðåäà êàòî èçïúíà êðàêà. Ðàçðîøè êîñàòà ñè è îñâîáîäè ëèöåòî ñè, çà äà ñå ïîðàäâà íà ñëúíöåòî. Âäèøâàøå äúëáîêî è áàâíî. Òàêà ïîñòîÿ ìîæå áè ïîëîâèí ÷àñ. Ñëåä òîâà ñå îáëå÷å êàòî ìåòíà ëþáèìîòî åëå÷å íà ãúðáà ñè- îãíåíî îðàíæåâî ñ ïóõêàâà ÿêà. Âçå ñè ñàìî åäíî øèøåíöå ñ âîäà, íàïúõà ãî â äæîáà è òðúãíà. Òîçè ïúò áàùà ѝ áåøå èçëÿçúë ïðåäè íåÿ.
Êðà÷åøå óâåðåíî è áîäðî ïî ïúòÿ. Îïðåäåëåíî áåøå â íàñòðîåíèå. Áåøå îñâîáîäèëà óìà ñè. Íà åäíî-äâå ìåñòà çàáåëÿçà èçõâúðëåíè øèøåòà è áîêëóöè, êîåòî íå ѝ õàðåñà, ñúáðà ãè è ãè èçõâúðëè êúäåòî òðÿáâà. Ñëîæè ðúêàòà â äæîáà. Íàïèïà íåùî ïîçíàòî- ìåäàëüîíúò, êîéòî òàéíñòâåíèÿò ðóøèòåë íà ÷àøè ìîæå áè áåøå îñòàâèë. Èçâàäè ãî, íàïðàâè âúçåë íà âðúâêàòà è ãî ñëîæè íà âðàòà ñè. Ïîãëåäíà íàãîðå è çàòâîðè î÷è. Ïîâúðâÿ òàêà ïî ïúòÿ, òîëêîâà ãîäèíè âå÷å èçêðà÷åí. Íÿìàøå êàê äà ñå áëúñíå â íåùî èëè íÿêúäå. Ñåòèâàòà ѝ áÿõà èçêëþ÷èòåëíî èçîñòðåíè. Óñåòè ñå â êîæàòà ñè. ×ó ñåáå ñè- îíçè âúòðåøåí ãëàñ, êîéòî ñåãà ìúë÷åøå â ñïîêîéñòâèå... Âå÷å ÷óâàøå ãëàñîâåòå íà êîëåãèòå ñè.
- Îõîîî, ÿ âèæòå êîé å òóê?- êàçà Àíäðåé.
- Âèæ òè êîé ñå å çàâúðíàë!- ïðîäúëæè Ñëàâè.
- Ñòèãà äå- äåñåò äíè íå ñà öÿëà âå÷íîñò!- çàñìÿ ñå òÿ.
- Çà òåçè äâàìàòà áÿõà, Äàíè!- ïîáóòíà ÿ ïî ðàìîòî Íåâåíà è çàñòàíà äî íåÿ.
- Å, ÷àê ïúê òîëêîç? Íåâå, íå ïðåóâåëè÷àâàé, ìîëÿ òè ñå!- øåãîâèòî êàçà Ñëàâè è íàìèãíà íà Äàíè.
- Êàæè ñåãà íàé-âàæíîòî- äîáðå ëè ñè?- ïîïèòà Àíäðåé.
- Áëàãîäàðÿ òè, Àíäðî, äîáðå ñúì! À è íå ìè ëè ëè÷è?
- Å êàê, ðàçáèðà ñå! Ìàêàð, ÷å è êàòî ÿäîñàíà ñè âñå òàêà î÷àðîâàòåëíà- è ÿ ïðåãúðíà.
- Äàé åäíà ëàïà, ìîìè÷å?- êàçà Ñëàâè è ñòèñíàõà ðúöåòå ñè çäðàâî, Àíäðåé ñå îòäðúïíà ñúâñåì óìèøëåíî.
- Å, ãðóïàòà íåòúðïåëèâöè ñå ñúáðà. Àç îòèâàì- êàçà Àíäðåé.
- Ñèãóðåí ëè ñè?- ïîïèòà Äàíè- Àêî èñêàø àç äà ãè âçåìà?
- Íå, íå- äîïèé ñè êàôåòî, äà èìàø âðåìå äà çàãðååø çà ñëåäâàùàòà.
- Äîáðå!- êàçà òÿ è òîé îòèäå.
- Ìîæå äà ñå íàëîæè äà èäåø íà ßãîäèíñêàòà äîâå÷åðà- êàçà Íåâå.
- Ùîì ñå íàëàãà- ñ íå ìíîãî ãîëÿìà îõîòà êàçà Äàíè.
- Ååå, òè ïúê ñåãà! Íå òè ñå ñëó÷âà ÷åñòî!
- Òàêà å, Íåâå, àìà çíàåø ñè ìå!
- Çíàì, Äàíè... Âñè÷êè çíàÿò!
- Äåíÿò ñå èçòúðêóëè áúðçî. Òÿ íàèñòèíà âå÷å ñå óñåòè íà ìÿñòîòî ñè. Êîãàòî èçëåçå ñ ãðóïàòà, íàâúí áåøå çàâàëÿëî. Çàðîâè ïðúñòè â êîñàòà ñè, ðàçðîøè ÿ êàòî íàâåäå ãëàâà íàäîëó è ñå èçïðàâè. Ïðîòåãíà ñå è çàêðà÷è íàïðåä.
- Ñòðàííî!- êàçà ñè Äàíè- Äåíÿò íå ïðåäâåùàâàøå äà âàëè. Íèùî äå, ùå ÿ êàðàìå ïî âîäà.
- Äàíè÷êà?- èçâèêà Ñëàâè- Èñêàø ëè äà òå çàðàäâàì?- òÿ çàñòàíà áëèçêî ñðåùó íåãî.
- Äàâàé!
- Àíäðåéêàòà ùå òå çàìåñòè íà ßãîäèíñêàòà. Òè îñòàâàø òóê! Ê‘âî ùå êàæåø?
- Ùå êàæà, ÷å ñå ðàäâàì! À îùå íåùî íÿìà ëè?
- Ê"âî íàïðèìåð?
- Àìè çíàì ëè... Ìîæå áè ùÿõìå äà ñè âèæäàìå äîâå÷åðà?
- Àìà òè ñåðèîçíî ëè?- óõèëè ñå Ñëàâè- Åñòåñòâåíî, ÷å ùå ñå âèäèì! Ñàìî ÷åååå...
- Êàêâî, õèòðåöî?
- Ùå ñå íàëîæè äà ìå ïî÷àêàø! Íå ÷å òðÿáâà äà ñòîèø òóêà äå. Êúì äåâåò âå÷å ùå ñúì íà ëèíèÿ.
- Ùå òå ÷àêàì ïðåä òâîÿòà ïåùåðà, êàòåðà÷î!- èçäèøà òÿ â óñòíèòå ìó, îáúðíà ñå è òðúãíà êúì áàð÷åòî.
- Òúé äà áúäå, Äàíè÷êà!- êàçà Ñëàâè ïî-ñêîðî íà ñåáå ñè. Íî áåøå ùàñòëèâ! È íà íåãî ìó ëè÷åøå.
Äàíèêà èçëåçå ñ ïîðåäíèòå î÷àðîâàíè è ïîñëåäíè çà äåíÿ. Èçðåäèõà ñå äà ѝ áëàãîäàðÿò è äà ѝ ñòèñêàò ðúêà. Äîâîëíè áÿõà è ùàñòëèâè. Ñåäåì ìèíàâàøå, äåíÿò èç÷åçâàøå, äúæäúò ñå óñèëè. Ñòàíà è ïî-ñòóäåíî. Òÿ âèäÿ Íåâå è îòèäå ïðè íåÿ äà ñè ïîáúðáîðÿò. Ìèñëèòå ѝ îáà÷å áÿõà çà îíåçè ñèâî-çåëåíè äúëáîêè î÷è ñ ìàëêè ÷åðíè òî÷èöè, êîèòî ñÿêàø âñåêè ïúò ñìåíÿõà ìåñòàòà ñè, êðèåéêè ñå îò ñâåòëèíàòà. È ùåøå äà ãè âèäè ñúâñåì ñêîðî.
Äåâåò íàáëèæàâàøå è òÿ òðúãíà êúì ïåùåðàòà. Ìåòíà êà÷óëêàòà íà åëå÷åòî íà ãëàâàòà ñè è çàêðà÷è ïî ðàçêàëÿíèÿ ïúò ïðåç ãîðàòà. Áîòóøêèòå ѝ áÿõà ñòàáèëíè, òàêà ÷å òÿ íÿìàøå ïðîáëåì ñ òîâà. Íå ñå è ïúðçàëÿøå. Èçêà÷è ñòðúìíèíàòà áåç ïðîáëåì. Îò âúðõà ѝ ñå âèæäàøå ïðîïàñò- åäíà îò ìíîãîòî õàðàêòåðíè çà òîçè ðàéîí.
Ñëåçå íàäîëó. Âå÷å íàáëèæàâàøå ïåùåðàòà. Êàòî ÷å ëè çàä ãúðáà ñè óñåòè ñòúïêè. Îáúðíà ñå- íèùî. „Ñèãóðíî å îò äúæäà è âÿòúðà“- ïîìèñëè ñè òÿ. Âòîðèÿò ïúò îáà÷å ãè ÷ó ïî-îò÷åòëèâî, ñïðÿ ñå.
- Ñëàâè, òè ëè ñè?- îòãîâîð íÿìàøå. Òÿ ñå ïî÷óâñòâà íåñèãóðíà è çàáúðçà êðà÷êà. Øóìúò ÿ ïîñëåäâà. Äàíè ïîáÿãíà... è òîé ïîáÿãíà ñëåä íåÿ. Ïîáÿãíà òàêà, ÷å äà ÿ íàêàðà äà íå ãëåäà íà êúäå âúðâè è äà èçëåçå îò ïúòå÷êàòà. Íàêàðà ÿ äà âëåçå â íåãîâàòà òàêàâà. Èçâåäíúæ ïðåä íåÿ èçñêî÷è åäíà ñÿíêà. Ïîñëåäâà óäàð ïî ãëàâàòà. Äàíè çàãóáè ñúçíàíèå.
Îïèòà ñå äà îòâîðè î÷è. Òðóäíî áåøå è áîëåøå. Ïîãëåäúò áåøå çàìúãëåí. Äîñòàòú÷åí îáà÷å, çà äà âèäè ñåíêèòå- áÿõà äâå- òúìíè è ÷åðíè ñ êà÷óëêè íà ãëàâèòå. Äî òîçè ìîìåíò áÿõà ñ ãðúá êúì íåÿ. Ìÿñòîòî ѝ ñå ñòðóâàøå íåïîçíàòî. Îïèòà ñå äà ïîìðúäíå è ðàçáðà, ÷å ðúöåòå è êðàêàòà ѝ ñà âúðçàíè. Ñãúíà ñå êàòî ÷åðâåé÷å íÿêîëêî ïúòè è èçïúøêà. Êîãàòî óñåòè, ÷å å áåçïîìîùíà, ïðèëèâíàòà âúëíà íà ñòðàõ òîçè ïúò ÿ èçïúëíè. Âåíèòå ïî âðàòà ѝ èçïúêíàõà. Øóìúò îò ëèñòàòà ïîä íåÿ, íàêàðà ñåíêèòå äà ñå îáúðíàò.
- Òè äà âèäèø- ïðèíöåñàòà ñå ñúáóäè!- êàçà åäèíèÿò. Ãëàñúò ìó ѝ ñå ñòîðè ïîçíàò.
- Íîùòà åäâà ñåãà çàïî÷âà, êóêëî! È óâåðÿâàì òå, ùå áúäå äúëãà è ìú÷èòåëíà!- ïðîäúëæè äðóãèÿò ñ äåðÿù ãëàñ, âñå åäíî ñ ðàíà â ãúðëîòî.
- Êîè... êîè- Äàíè ñå îïèòà äà ñå çàâúðòè- Êîè ñòå âèå è êàêâî èñêàòå îò ìåí?
- Íåùî, êîåòî íÿìà äà äàäåø äîáðîâîëíî, íî ïúê â òîâà å èãðàòà, íàëè! Ùå ÿ èçèãðàåì çàåäíî, íî íàêðàÿ ùå ñè ãî âçåìåì, ñèãóðíà áúäè!- Äàíè ïîòðúïíà. Äðåçãàâèÿò êèìíà íà äðóãèÿ.
Òîé ÿ íàðàìè íà ãúðáà ñè è îòèäå ñ íåÿ äî åäíî äúðâî. Èçòóïà ÿ äî íåãî, ïî-ñêîðî íàïðàâî ÿ èçñèïà òàì. Òÿ èçîõêà îò íàòúðòâàíåòî. Âðàòúò ѝ ñå ëàøíà íàçàä è óäàðè ãëàâàòà ñè... îòíîâî, à îáðàòíàòà çàñèëêà ÿ íàêàðà õóáàâî äà ãî âèäè. Áëåñíà îñòðèå. Òÿ ïðåõàïà óñòíè. Ñðÿçà âúæåòàòà íà ðúöåòå ѝ. Òÿ ñå âúçïîëçâà îò ìîìåíòà, ñãúð÷è ñå è ñå îïèòà äà ãî èçáóòà, íî òîé áåøå ïî-ñèëåí è ÿ èçáëúñêà â äúðâîòî. Èçâèñè ñå íàä íåÿ è ÿ óäàðè. Îò ëÿâàòà ñòðàíà íà óñòíàòà ѝ ïîòå÷å êðúâ.
- Åé!- èçâèêà äðóãèÿò- Ïî-êðîòêî, íå èñêàìå èãðàòà äà ïðèêëþ÷è òàêà òúé áúðçî, íàëè? Íàëè?- ïîâòîðè ïî-ñèëíî è íàñòîÿòåëíî, à äðåçãàâèÿò ãëàñ ïðîçâó÷à êàòî ìå÷è ðåâ.
- Äîáðå, áå, äîáðå áå... Óô....
- Âçå ðúêàòà ѝ è ÿ èçâè ðÿçêî íàçàä, òÿ èçïèùÿ.
- Âèêàø èëè íå, òóê íèêîé íÿìà äà òå ÷óååå!- ñ ïîäèãðàâêà êàçà òîé.
- Ìîæå è äà èìà êîé!- èçñóìòÿ òÿ.
- Îîî, íÿìà, íÿìà..
Ïîñëå õâàíà è äðóãàòà ðúêà è ãè çàâúðçà çàä äúðâîòî- ñ äîñòàòú÷íî øèðîê äúíåð, çà äà ÿ îïúâà è áîëè è âñå ïàê, ðúöåòå ѝ äà áúäàò çàâúðçàíè è ñêëþ÷åíè çäðàâî â îáèêîëêàòà ìó. Òîé ñå íàâåäå è ïîãëåäèòå èì ñå çàñÿêîõà. Äàíèêà ñå îêîêîðè.
- Òè? Òè ëèèè? Òåá ìàé òå ïîçíàâàì, à?
- Ñëàáî âåðîÿòíî, ïèëåíöå! Íî áúäè ñèãóðíà, ùå ñå çàïîçíàåì- ñòóäåíèíà èçëåçå ñ øåïíåùèÿ äúõ.
- È òîçè ãëàñ... Ãíåâúò â íåéíèÿ ðàñòåøå, íî ñ íåãî ñÿêàø áîðáåíîñòòà è ñèëàòà ñúùî. Äðóãèÿò ãî èçáóòà. È òîé êëåêíà äî íåÿ. Òÿ ãî èçìåðâàøå ñ íåíàâèñò îòãîðå äî äîëó. Èçïëþ ñå â ëèöåòî ìó. Òîé çàòâîðè î÷è è êîãàòî ãè îòâîðè îòíîâî, ïîãëåäúò áåøå äðóã. Ïîãëåäúò ìó ïîìúòíÿ. Çàøëåâè ѝ øàìàð- öÿëàòà ѝ óñòà áåøå âå÷å â êðúâ. À âúïðåêè ìàñêàòà, íà íåãî ìó ëè÷åøå êîëêî ìó õàðåñâà âëàñòòà, ñ êîÿòî ðàçïîëàãà â ìîìåíòà, êîÿòî èìàøå íàä íåÿ.
- Çíàåø ëè... ñêúïà? Íå ñè ïúðâàòà. Íî ïúê ñè ñïåöèàëíàòà.
- Íå ñúì òè ñêúïà!- ïðîñêúðöà ñúñ çúáè òÿ.
- Î, íàïðîòèâ! Áåçöåííà ñè!
- È çàùî? Êîå ìå ïðàâè òàêàâà?
- Âñè÷êî! È òóê... íå ìîæåø äà ìè êàæåø „Íå“!
- Íèìà? Èñêàø ëè äà ïðîáâàìå?
- Íå ìîæåø äà ìè ñå ïðîòèâîïîñòàâèø!
- Òàêà òè å ëåñíî, äà! Ñàìî ìå ðàçâúðæè è ùå âèäèø!
- Òàêà ëè áèëî?- õâàíà ÿ çà êîñàòà è ÿ äðúïíà ðÿçêî íàçàä. Òîçè ïúò íÿìàøå ïèñúê, ñàìî èçñúñêâàíå. Èçâàäè íåùî ñòúêëåíî è ìàëêî îò äæîáà ñè. Ñ ïàëåöà îòáè òàïàòà- Ñåãà ùå ãî èçïèåø!
- Äà áå!- îïèòà ñå äà èçâúðíå ëèöåòî ñè è ñå ïðåõàïà.
- Îîî, ùå, ùå!- ñòèñíà ÷åëþñòòà ѝ, çà äà îòâîðè óñòàòà, à çà ïî-ñèãóðíî äðúïíà è êîñàòà îùå ïî-ñèëíî íàçàä- è ãî èçñèïà- ×óäåñíî! Ñåãà âå÷å ùå òúðïèø íà áîëêà äîñòàòú÷íî, çà äà íå ãóáèø ñúçíàíèå, íî äà òè ñå èñêà äà óìðåø. Ùå ÷óâàø è ùå ÷óâñòâàø âñè÷êî. Ùå ìå ìîëèø äà ïðèêëþ÷à ñ òåá!
Äàíè çàðè â ïðúñòòà ñ äâàòà çàâúðçàíè êðàêà. Çàáè ïåòèòå è ðîâåøå äî êðúâ- êàòî áèê ïðåä òîðåàäîð, ñàìî äåòî óñèëèÿòà áÿõà â ïðúõòåíåòî, çàùîòî ñàìî òî îñòàíà è çàïî÷íà äà íàïîäîáÿâà ñêèìòåíå- ñïúíàòèÿò áèê îñòàíà è áåç ðîãà. Óñåùàøå êàê òå÷íîñòòà ñè ïðîïðàâÿøå ïúò íàäîëó. Àëà ñÿêàø àäðåíàëèíúò ñåãà ѝ ïðå÷åøå è óñêîðÿâàøå òîçè ïðîöåñ.
- Íå ñå ñúïðîòèâëÿâàé! Èçëèøíî å!
- Êàêâî ìè äàäå? Îòðîâà ëè?
- Íå ñúâñåì!- ïîãëåäúò ѝ îòíîâî ñå ðàçìàçà- Íå ñå äúðïàé, Äàíèêà!- Îáðàçèòå ñòàíàõà äâîéíè è òðîéíè. Ñÿíêàòà çíàåøå èìåòî ѝ, àëà íå òàçè ñúùàòà, êîÿòî òÿ ðàçïîçíà... Êàêâî ñå ñëó÷âàøå òóê?
- Êàêâè õîðà ñòå âèå, áå?- ñèëàòà â ãëàñà ѝ çíà÷èòåëíî íàìàëÿ, áåøå ïî-ñêîðî øåïîò- Õîðà ëè ñòå èçîáùî? Æèâîòíèòå ñà ïî-äîáðè îò âàñ!
- Òàêà å, íî çà ñúæàëåíèå íàé-îïàñíèÿò è êðúâîæàäåí õèùíèê å ÷îâåêúò! È òàçè âå÷åð ùå ãî ðàçáåðåø!- äðóãèÿò ñå äîáëèæè äî íåãî.
- Øè ïðà‘èø ëè íåùî èëè øè äúðäîðèø?
- Ìàõíè ñå!- òèõî, íî çàïîâåäíè÷åñêè ìó îòâúðíà.
- Íå äðúíêàé, à äåéñòâàé!
- Çíàåø ëè, Äàíèêà? Áðàòîâ÷åäêàòà íà ïîëèöàé÷åòî ñúùî èçëåçå òàêà óïîðèòà êàòî òåá, ñúùî ñå áîðåøå äúëãî âðåìå!- ãëàñîâåòå èì çà íåÿ çâó÷àõà êàòî ðàçìàçàíè. Òðóäíî çàäúðæàøå ãëàâàòà ñè íà åäíî ìÿñòî. Âèåøå ѝ ñå ñâÿò.
- Æèâè... Æèâè ëè ñà?
- Î, äààà... Çà ñåãà! Ïî÷òè... âñè÷êèòå ñåäåì.
- Çíàåø ëè?- îïèòà ñå äà ôîêóñèðà ïîãëåäà ñè âúðõó íåãî, íî ïî-ñêîðî ñúáðà î÷è- Æàëúê ñè!
- Òàêà ëè?
- Çàùî íîñèø ìàñêà? Ñòðàõ òå å, íàëè? Çà òîâà ñè ñè äîâåë è äðóãàð÷å. Ñèãóðíî çàä íåÿ íîñèø ëèöå íà íåâåñòóëêà è äðåáíà íåäîîöåíåíà è ïúëíà ñúñ çëîáà äóøèöà- òîé ñòèñíà þìðóöè- Ñèãóðíî íèùî íå âúðøèø ñàì, íàëè?- ïîãëåäíà ÿ ñ ÿä. À òÿ íåãî êàêòî áåøå â òîâà ïîëîæåíèå, ïàê ãëåäàøå îò âèñîêî. Òîâà ãî âáåñè- Íå òè ñòèñêà, íàëè?
- Ààððð! Çàìúë÷è, ïðîêëåòíèöå!- âå÷å ãîâîðåøå ïðåç çúáè, à ðåâúò ñå ïðåâúðíà â ñáëúñúöè íà ìåòàëíà ÷åëþñò? Çàòâîðè ñè óñòàòà!
- Çàùî? Çàùîòî áîëè îò èñòèíàòà, íàëè?
- Ìëúêíè òè êàçàààõ! – ïðîòåãíà ðúêà íàãîðå, à â íåÿ ïðîáëÿñíà íîæ- çàáè ãî ïîä ãúðäèòå ѝ. Äàíèêà ñå îöúêëè. Äúõúò â óñòàòà ѝ ñòàíà ãîðåù è ëåïêàâ. Ïîãëåäúò ѝ, òúðñåù íåãîâèÿ, íå áå äîñòàòú÷åí è ìóñêóëèòå íà ëèöåòî îòêàçàõà. Ãëàâàòà íàòåæà. Óñåòè ðàíàòà- ñÿêàø ñå çàïàëè îòâúòðå, à ãîðåùàòà êðúâ ñå âëåäåíÿâàøå, èçòè÷àéêè íàâúí, êîëêîòî è îñòðèåòî äà ïðå÷åøå. Òîé ïðîêàðà ðúêà ïðåç ëèöåòî ñè, âñå åäíî ñè èçáúðñâà óñòàòà è ñëåä òîâà ÿ ñëîæè âúðõó íåéíîòî. Òÿ îëåêíà. Êðàêàòà ѝ áÿâíî ñå ñïóñíàõà íà çåìÿòà. Òîé ñòàíà.
- Òâîÿ å!
- Íàé- íàêðàÿ!- òîé îòèäå ïðè íåÿ. Èçâàäè íîæà îò òÿëîòî ѝ, ïîñëåäâà ñïîäàâåí êðÿñúê. Ñ íåãî ñðÿçà âúæåòàòà íà êðàêàòà ѝ. Ðàçïðà ïàíàòàëîíèòå. Ðàçêúñà áèêèíèòå ѝ. Çàáè íîæà â çåìÿòà äî ñåáå ñè.
- Óáèé ìå!- òîâà ìîæåøå äà ñå ðàç÷åòå ñàìî ïî óñòíèòå ѝ ñåãà, áè ÿ ÷óë ñàìî ãëóõîíÿì, íî òîé áå äîñòàòú÷íî áëèçî...
- Îùå å ðàíî ñêúïà! Ïúðâî ùå ìå ïîçàáàâëÿâàø! Âèæ êàêâà ñè ñî÷íà è õóáàâà, è ñòåãíàòà.
Òîé ñå èçïðàâè çà ìîìåíò, êîëêîòî äà ìàõíå êîëàíà ñè. Òÿ ÷ó ñâàëÿíåòî íà öèïà. Ðúöåòå ѝ ñå áÿõà ðàçêúðâèëè îò äúðïàíå. Ùÿõà äà èçëÿçàò îò ðàìåííèòå ñè ñòàâè. À ïðúñòèòå, ñ êîèòî áå îïèïâàëà è ðîâèëà ïðúñòòà è îêîëî ñåáå ñè, áÿõà îñòàíàëè áåç íîêúòíèòå ñè ïëî÷êè. Æèëèòå ïî òÿëîòî ѝ ùàõà äà èçõâðúêíàò. Ñúëçèòå ïàðåõà ïî ëèöåòî ѝ ïîâå÷å îò ðàíèòå. Òîé ñå íàâåäå è ÿ ðàçêðà÷è. Ïðèäúðïà ÿ êúì ñåáå ñè ìàêñèìàëíî, êîëêîòî äúðâîòî ìó ïîçâîëÿâàøå, à è ìàëêî ïîâå÷å- åäâà ëè ìó ïðå÷åøå è äà ñ÷óïè ðúêàòà ѝ. Áðúêíà ïîä áëóçàòà ѝ. Çàïî÷íà äà ìà÷êà ãúðäèòå ѝ. Îïèòà ñå äà íàâðå åçèêà â óñòàòà ѝ, íî òÿ ãî óõàïà.
- Îùå ñå äúðïàø, à? Óäàðè ÿ ïàê, ïî÷òè ñúñ ñâèòà â þìðóê ðúêà. Äàíè ïî÷òè çàãóáè ñúçíàíèå... ïî÷òè. À ìîæå áè ñåãà è ñå èñêàøå äà íå óñåùà íèùî- Âëàæíè÷êà ñè- åçèêúò ìó íå ìîæåøå äà ñè íàìåðè ìÿñòî â óñòàòà. Òîé ïðîêàðà ãíóñíèòå ñè ðúöå îò äóïåòî ïðåç âúòðåøíàòà ñòðàíà íà áåäðàòà. Âëåçå â íåÿ. Ãðóáî. Ïîñëå èçïîëçâà è ïðúñòèòå ñè... íÿêîëêî ïúòè. Ñúëçèòå ïðåñúõíàõà. Ëèöåòî ñòàíà áåçèçðàçíî. Òÿëîòî ïðîñòî ñå äâèæåøå ñàìî âñëåäñòâèå íà íåãîâèòå ãíóñíè íàáåçè. Âå÷å íè âîïúë, íè ñòîí... íèùî- åäíà ïîëó-æèâà ïî ÷óäî êóêëà â ëàïèòå íà êðúâîæàäåí êóêëîâîä- Îõ, àìà òè ñè íîâà â „çàíàÿòà“, íå ñè òîïëèëà êðåâàòà... äî ñåãà!
- Êàêâî êàçà?- äðåçãàâèÿò èçáîáîòè èçíåíàäàí.
- Äåâèöà å... Å, èëè ïîíå áåøå- èçñìÿ ñå çëîáíî.
- Ñèãóðåí ëè ñè?
- Àáå, òè ñåðèîçíî ëè? Åëà è ñàì ïðîâåðè!
Èçïðàâè ñå è çàïî÷íà äà ñå îïàñâà. Äðåçãàâèÿò ñÿêàø çàïî÷íà äà ñå áîðè ñ ìèñëèòå â ãëàâàòà ñè. Òîâà, êîåòî ðàçáðà ÿâíî ãî èçíåíàäà- íåî÷àêâàíî è íåæåëàíî. Òîé ñå äîáëèæè òèõîìúëêîì. Èçâàäè íîæà îò ïðúñòòà, íî íà ñëàáàòà ñâåòëèíà, îíçè âñå ïàê âèäÿ ñÿíêàòà ìó è êàê çàìàõâà. Óñïÿ äà ñå îáúðíå íàâðåìå, âúïðåêè, ÷å íîæúò ãî îäðà äîñòà ëîøî ïî ëÿâàòà ðúêà. Êðúâòà âåäíàãà îáàãðè ÿêåòî.
- Ê‘âî ïðàâèø áå, êðåòåí? Çàùî ñå îïèòâàø äà ìå óòðåïåø? Íå áåøå òàêàâà óãîâîðêàòà!
- Ñìåíÿì ÿ â ìîìåíòà!- èçâàäè è ïèñòîëåò.
- Çàùî áå?
- Çàùîòî òàêà ìè õàðåñâà!- è ñòðåëÿ. Òîé ïàäíà, íî òúé êàòî áåøå ñòðúìíî ñå èçòúðêóëè íàäîëó. ×ó ñå âèê. Òàêà òè ñå ïàäà. Ñàìî äàíî ïðîïàñòòà å äîñòàòú÷íî äúëáîêà. Îáúðíà ñå êúì ìîìè÷åòî. Âñå îùå äèøàøå. Çà ìîìåíò ñÿêàø ñå ïîêîëåáà. Îòèäå ïðè íåÿ, äîáëèæè ñå è ÿ öåëóíà- íèêàêâà ðåàêöèÿ. Èðèñèòå ѝ ñå áÿõà ñêðèëè ïîä ãîðíèÿ êëåïà÷. Òîé ñå èçïðàâè. Ðàçêðåùÿ ñå, ðàçáåñíÿ ñå è çàïî÷íà äà ðèòà äúðâîòî îòñðåùà. Íî êàêòî èçáëèêúò ðÿçêî çàïî÷íà, òàêà è ñïðÿ. Îáúðíà ñå. Áåøå ñúùèÿò îíçè ìúòåí ìúðòâåøêè ïîãëåä. Ïåðäåòî ïðåä íåãî ïàäíà. Èçâàäè íîæà è îòèäå ïàê ïðè íåÿ. Ïîêîëåáà ñå ñàìî íà ïúðâèÿ çàìàõ. Ïðîáîäå ÿ â ðàìîòî- âèê íå ïîñëåäâà, íî óäàðèòå ñ îñòðèå- äà. Êðúâòà ѝ îáàãðÿøå çåìÿòà âñå ïîâå÷å è ïîâå÷å, ðàíèòå ñòàíàõà áåçáðîé.
Ïðåç ìàñêàòà èçëåçå ïÿíà- òàì êúäåòî òðÿáâàøå äà å óñòàòà. Ïîå ñè âúçäóõ. Ïðåìåòíà êðàêà ñè è çàñòàíà îò åäíàòà ѝ ñòðàíà. Îáúðíà ëèöåòî ѝ êúì ñåáå ñè. Îò ëÿâîòî ñëåïîî÷èå, ïðåç íîñà, òà ÷àê äî äÿñíîòî óõî ïðîêàðà äúëáîêà ëèíèÿ ñ íîæà- êúðâàâî “S”- íà òîâà ïðèëè÷àøå.
- Ùîì íÿìà äà áúäåø õóáàâà ñàìî çà ìåí, ùå áúäåø ãðîçíà çà âñè÷êè!
Âçå òÿëîòî è çàêðà÷è. Ïî ïúòÿ ñå îñëóøâàøå è îãëåæäàøå. Íÿìàøå íèêîé. Ñòèãíà äî èçõîäà íà ïåùåðàòà.
- Ñåãà çàâèíàãè ùå ñè îñòàíåø â òâîÿòà ëþáèìà ïåùåðà, Äàíèêà!- è ÿ õâúðëè ïðàâî íàäîëó â íåïðîãëåäíàòà è ìðà÷íà äóïêà. Íå ÷ó ïàäàíå- Îùå ïî-äîáðå, ìîæå äà ñúì óëó÷èë íàïðàâî ðåêàòà! Îáúðíà ñå è ñè òðúãíà...
Òÿ íå ïàäíà âúâ âîäàòà. Ïàäíà äî íåÿ- áåçæèçíåíà, ïîëóãîëà è îáëÿíà â êðúâ. Áóòèëêàòà èçñêî÷è îò äæîáà íà åëå÷åòî è ñå ðàçëÿ âúðõó íåãî.
Äúæäúò ñå ïðîêðàäâàøå îòãîðå. Êàïåøå âúðõó òÿëîòî. Òÿ íå ïîìðúäâàøå. Îñòàâàõà íÿêîëêî ìèíóòè äî êðàÿ íà òàçè çëîâåùà íîù íà äâàíàéñòè ñåïòåìâðè...
Îðëèí èçïðàòè Ñíåæàíà è çàêðà÷è ïî ïúòÿ êúì òÿõ. Ïëèêúò áåøå â íåãî. Ïîòóïà ãî âúðõó äðóãàòà ðúêà íÿêîëêî ïúòè è ãî îòâîðè, çà äà âèäè ðèñóíêàòà. Èçîáðàçÿâàøå íÿêîëêî êîíöåíòðè÷íè êðúãà åäèí â äðóã è îò öåíòúðà íà íàé-ìàëêèÿ ñå ñïóñêàøå ñòðåëêà íàäîëó.
- Ëàñòèê çà êîñà? Îòíîâî ëè÷íà âåù... Êðúã êàòî êðúãîâåòå ïî ðèñóíêàòà. Íî ïúê ïî íåãî íÿìà íèêàêúâ êîñúì. Îòíîâî êúðâàâ îòïå÷àòúê â ñðåäàòà. Íà äâàíàéñòè ñåïòåìâðè ïîëó÷àâàì íîìåð øåñò. Äàëè çíà÷è íåùî, „ïðèÿòåëþ“?
Ïúòÿò ìó ìèíàâàøå ïðåç óïðàâëåíèåòî. Ðåøè äà îñòàâè óëèêàòà òàì, äà íå ÿ íîñè ñúñ ñåáå ñè âêúùè. Åñòåñòâåíî òî áåøå ïðàçíî, ñ èçêëþ÷åíèå íà äåæóðíèÿ äî âðàòàòà. Èçíåíàäàòà ìó îáà÷å áå äîñòà ãîëÿìà, êîãàòî íà ïëîòà íà ïðèåìíîòî ñðåùó âõîäà âèäÿ îùå åäèí ïëèê... àäðåñèðàí ïî ñúùèÿ íà÷èí. Êðúâòà ìó çàâðÿ, íî ñå îïèòà äà íå ãî ïîêàæå ïðåä äåæóðíèÿ. Âçå åäíî ìàêåòíî íîæ÷å è ãî îòâîðè áåç äà ïèïà ñúäúðæàíèåòî... Ðèñóíêà íîìåð ñåäåì è î÷èëà. Îðëèí íàâåäå ãëàâà è ðàçòúðêà ëèöåòî ñè ñ ðúêà, ñÿêàø çà äà èç÷èñòè ÷åðíèòå ìèñëè îò ãëàâàòà ñè. Êà÷è ñå íà äâå- íà òðè äî êàáèíåòà ñè è ãè õâúðëè íà áþðîòî. Íà èçëèçàíå ïîïèòà ïîëèöàÿ:
- Âèäÿ ëè êîé äîíåñå òîçè ïëèê?
- Íå, ãîñïîäèí èíñïåêòîð! Êîãàòî çàñòúïèõ ñìÿíà, âå÷å áåøå òóê!
- Äîáðå, õàéäå ëåêà!- ìàõíà ìó ñ ðúêà è ñè òðúãíà.
- Ìèçåðíèê íåùàñòåí! Çàùî ãî ïðàâèø áå? Êàêâî öåëèø? Êàêâî ñå âúðòè â èçâðàòåíèÿ òè ìîçúê? Òðè çà åäèí äåí! Íåùî ñå ñëó÷âà ñ òåá è òîâà íå å íà äîáðå... íèêàê íå å íà äîáðå!
Ïðèáðà ñå ÿäîñàí âêúùè è òðúøíà âðàòàòà. Ñâëå÷å ñå ïî ðúáà íà ñòåíàòà. Àëêîõîëúò îòäàâíà ñå áå èçïàðèë îò íåãî. Ìàêàð, ÷å ñåãà ìó ñå èñêàøå âòîðà äîçà- ñèëíà äîçà, óäàðíà è ïðèòúïÿâàùà. Âäèãíà ãëàâà. Íà ñòúêëåíàòà ìàñè÷êà äî äèñòàíöèîííîòî èìàøå ïëèê.. ïàê ïëèê.
- ×åñòíî ëè? Íå å èñòèíà! Ìàé ñå îïèòâàòå äà ìå ïîáúðêàòå, à?
Îðëèí ñå èçïðàâè êàòî óæèëåí. Ñÿêàø ïîäúò ïîä êðàêàòà ìó çàïàðè. Âúðõó íåãî íå ïèøåøå íèùî. Ïîòðîïà ñ êîêàë÷åòàòà íà ðúêàòà ñè ïî ìàñàòà íÿêîëêî ïúòè. Îòâîðè ãî- ñúùàòà ñòàðà, íàïðàâî äðåâíà êàðòîí- õàðòèÿ èçïîëçâàíà çà ñëó÷àÿ. Íàïèñàíîòî ãî íàêàðà äà èçëåçå íà òåðàñàòà. Çàêëþ÷è ðúöå â æåëÿçîòî íà ïàðàïåòà è èçâèêà êîëêîòî ìó ãëàñ äúðæè. Ãúðìåæèòå ãî ïðèãëóøàâàõà äîñòàòú÷íî, çà äà íå ÷óâàò è ñúñåäèòå. Äúæäúò ãî ìîêðåøå, íî íå ìó ïóêàøå. Îò âðåìå íà âðåìå ñâåòêàâèöèòå îñâåòÿâàõà ëèöåòî ìó è ñðåä äúæäîâíèòå êàïêè ïî íåãî, ñå ñïóñêàõà è ñúëçè ñ ãîð÷èâî-ñîëåí ïðèâêóñ. Ãëàâàòà ìó ùåøå äà ñå ïðúñíå è â ìîìåíòà èìåííî ñòóäåíàòà íåáåñíà âîäà ÿ çàäúðæàøå íà ðàìåíåòå ìó.
Áåëåæêàòà, ïîëóñìà÷êàíà ñå ðàçâÿâàøå ïî ïîäà, çàðàäè âÿòúðà è îòâîðåíàòà âðàòà íà òåðàñàòà.

„Íåÿ íå ñïàñè! Íàìåðè ìàéêà ѝ!“ Á.

Ãëàâà XI

Äúæäúò ñïðÿ. Ñëàáà ëóííà ñâåòëèíà ñå ïðîêðàäíà ïðåç ïðîöåïà íà ïåùåðàòà. Ïàäíà òî÷íî âúðõó íåÿ. Òÿ íå ïîìðúäâàøå. Òÿëîòî áåøå â íååñòåñòâåíà ïîçà- çâåðñêà êàðòèíà. Ñëåä ïàäàíåòî êðàêúò ñå áåøå ñ÷óïèë è ñòîåøå èçâèò â îñòúð úãúë íàçàä- ïåòàòà ïî÷òè îïèðàøå êðúñòà. Öâåòúò íà êîæàòà íå ñå âèæäàøå, çàùîòî âñè÷êî áåøå â êðúâ è ñïëàñòåíàòà îò íåÿ êîñà ïîêðèâàøå ëèöåòî ѝ.
Óäàðèòå íà âîäàòà â ñêàëàòà ñå çàñèëèõà- òàêà ñÿêàø ïåùåðàòà ñå ðàçãíåâè, èëè ìîæå áè çàðàäè ïàäíàëèÿ äúæä. Òÿ ïðèèæäàøå íà òàëàçè- âñå ïî-ñèëíè è ïî-ñèëíè. Ñòúëêíîâåíèåòî íà ðåêàòà ñ êàìúêà âñå ïîâå÷å íàïîìíÿøå íà ãîíã, ñàìî äåòî åõîòî ñå çàñèëâàøå, à íå óòèõâàøå- ÿäúò íå ñòèõâàøå â æàðòà, à ñå ðàçïàëâàøå. Ñÿêàø âîäàòà èñêàøå äà ñè ïðîïðàâè ïúò è äà èçëåçå íàâúí- äà èçðèãíå êàòî âóëêàí, ñàìî ÷å âìåñòî ëàâàòà äà çàñòèíå- âîäàòà äà çàâðè. Áëúñêàíåòî ñòàíà òîëêîâà ñèëíî, ÷å çåìÿòà ïîòðåïåðà- êàòî òúòåí íà ïðèèæäàù çåìåòðúñ. ×åñòîòàòà íà ïóëñàöèèòå òîëêîâà ñå ñêúñè, ÷å òå ïî÷òè ñå ñëÿõà. Ñÿêàø ñàìàòà ïåùåðà íå ìîæåøå äà ïîíåñå òàêîâà çâåðñêî áåç÷åñòèå îò íå÷èÿ ÷åðíà äóøà â ÷îâåøêà ÷åðóïêà... Ïîñëåäâà çàòèøèå, íàé-ñèëíîòî ìúë÷àíèå íà ñâåòà- òîâà îïèñâàøå òîçè ìîìåíò. Ñåêóíäè ïî-êúñíî ïîñëåäâà íåùî êàòî âçðèâ- âñå åäíî âåëèêàí ñêî÷è ñ äâàòà êðàêà íà çåìÿòà è ÿ ðàçöåïè.
Ðúêàòà ѝ ñå îòëåïè îò ïîäà è ïîäñêî÷è íàãîðå. Êúíòåíåòî íà ðåêàòà çàãëúõíà, íî îñòàíà ïîñòîÿííî. Íàìîêðåíèÿò îò øèøåòî äæîá çàñâåòè- ñëàáî è íà ãîëåìè èíòåðâàëè. Ìåäàëüîíúò íà âðàòà ѝ ñå èçäèãíà ïî ïîñîêà íà ñâåòëèíàòà, âñå åäíî ñå îïèòâàøå äà ñå îòêúñíå. Ïðèäîáè öâÿò íà íàæåæåí â îãúíÿ ìåòàë. Ñòúðæåíå è çâóöè íà òàêúâ îçâó÷èõà ïåùåðàòà. Êîíñêè òðîïîò ïðèèæäàøå îò ïëàíèíàòà è ñ âèõúðà äîâÿ è íåãî...
Îò ñÿíêàòà ñå ïîÿâè òúìíà ôèãóðà- ñ äúëãî íàìåòàëî è êà÷óëêà. Îòèäå äî íåÿ è ñå íàâåäå. Ñâåäå ãëàâà äî çäðàâèÿ ñè ïðàñåö. Áîòóøúò áåøå èçÿùåí, èçëÿò ïî êðàêà ìó- êîæà ñ îïëåòêè îò êîíñêà îïàøêà. Ïîä ñâåòëèíàòà íà îñòðèòå âðúõ÷åòà íà íîâàòà ëóíà, óñèëåíà îò äúæäîâíèòå êàï÷èöè, ïðîáëÿñíà çëàòåí íîæíèê, à òàì ñèãóðíî èìàøå ìå÷. Íàìåòàëîòî ãî ïîêðèâàøå, íî íå ìîæåøå äà ñêðèå òÿëîòî- ñèëà è ìîãúùåñòâî, òîâà èçëú÷âàøå. Ëèöåòî ñúùî íå ñå âèæäàøå èçïîä êà÷óëêàòà, íî î÷èòå ñâåòåõà â òúìíèíàòà.
Îïðÿ ÷åëî â íåéíîòî. Èçäèøà â óñòàòà ѝ. Õâàíà ìåäàëüîíà ñ ðúêà è çàïî÷íà äà ðåäè ñëîâà- íà åçèê òúé äàëå÷åí, íî ïîçíàò, ñÿêàø îò îòìèíàë ñâÿò. Âèäÿ áëÿñúêà. Èçâàäè ãî îò åëå÷åòî- áåøå öâåòå, ìàëêî è ïîâåõíàëî êàòî íåÿ, íî êàòî ÷å ëè ñèëàòà ìó òåïúðâà ïðèèæäàøå. Òîé ãî ñëîæè â äÿñíàòà ѝ ðúêà, ñâè ïðúñòèòå â þìðóê è ÿ ïîëîæè âúðõó ñúðöåòî. À ìàëêîòî öâåòå ñïóñíà çåëåíè ôèëèçè- òúíêè è ôèíè, îáâè ðúêàòà è ñÿêàø ÿ ïðèòèñíà ïî-ñèëíî äî òÿëîòî. Ñëåä òîâà ñòúáúëöàòà ïëúçíàõà- ïúðâî êúì ãëàâàòà, à ïîñëå è ïî öÿëîòî òÿëî.
 òâîèòå âåíè òå÷å íåãîâàòà êðúâ!- øåïîò ãðúìîâåí ñå ðàçíåñå â ïåùåðàòà. Õâàíà ÿ ñ äâå ðúöå- ïðåç êðúñò è êîëåíå, èçêà÷è ñå íà ñêàëàòà è çàñòàíà ïðåä äÿâîëñêàòà ïàñò. Òúòåíúò îòíîâî ñå óñèëè. Äà, âîäàòà íå ñå âèæäàøå, íî àäñêîòî áëúñêàíå òå êàðàøå äà íàñòðúõíåø è äà íå ñè ïîçâîëèø è çà ìèã äà çàáðàâèø, ÷å òÿ å òàì.
- Âîä Ñòèé*! Ïóñíè ÿ! Íåêà äà ïðåìèíåì! Òÿ íå ùå ðàçêàæå çà òàéíàòà ïúòåêà. Îñâîáîäè âîäàòà!- íî òÿ ñå ðàçáóøóâà îùå ïîâå÷å è çàïî÷íà äà ïîêà÷âà íèâîòî ñè- Òÿ å íåãîâà íàñëåäíèöà! Ïóñíè ÿ, Ñòèé!- èçâèêà òîé ñ äúëáîê è ñèëåí ãëàñ.
Îò ãúðëîòî ñå ïîíåñîõà ñàìîäèâñêè íàïåâè è ìåëîäèÿ îò àðôà-òîëêîâà ñëàäêîãëàñíè è íåæíè, â àáñîëþòåí êîíòðàñò ñ öÿëîñòíàòà êàðòèíà... È òóê íàèñòèíà ïîñëåäâà çåìåòðúñ. Òðèçúáåöúò èçäúëáàí â ñêàëàòà ñâåòíà. Êàìúêúò, íà êîéòî áÿõà ñòúïèëè ñå èçäèãíà è ðàçöåïè íà äâå. Òîé- ñ ïî åäèí êðàê îò äâåòå ñòðàíè è ñ íåÿ íà ðúöå. Âîäàòà ñå îòäðúïíà è èçäèãíà çàâåñè âúðõó ñêàëèòå, à èç ïîä íîçåòå ìó ñå ïîÿâèõà ñòúëáè. È òå ïîåõà íàäîëó...
Ïîåõà ïî òåñåí è ñèëíî èçâèò ïúò. Âîäíèòå çàâåñè äîíÿêúäå ãî îñâåòÿâàõà. Ïðåç òÿõ ïðîáÿãâàõà ñåíêè, äîëàâÿøå ñå åõî, äîðè âèê- ñÿêàø ãè ãîíåõà è îòíîâî ïîòúâàõà â èçãíàíèå- óäàâåíè â ñàìîäèâñêèòå íàïåâè è íåæíèòå èçïëåòåíè îò ñÿíêà ðúöå. À ïðåä òÿõ ñå ÷óâàõà ñòúïêè ñÿêàø áîñ êðàê ïëÿñêà â ëîêâà. Ñëåä âðåìå ìîêðèòå ïðúñòè çàïî÷íàõà è äà ñå âèæäàò. Ìîêðèòå ñòúïêè ãè îòâåäîõà â åäíà îãðîìíà çàëà. Áåøå ñâåòëà, ñ ãëàäêè ñòåíè è ïîä, à ïî ñðåäàòà ñàìî åäíà êàìåííà ìàñà-êðúãëà. Òîé çàêðà÷è êúì íåÿ, íî â òîçè ìîìåíò ïúòÿò ìó ñå ïðåïðå÷è îò íÿêîëêî ñòúëáà âîäíè îïëåòêè, êîèòî ïîñòåïåííî î÷åðòàõà ôèãóðàòà ѝ. Áÿëà ðîêëÿ ñ öâÿò íà ãðåáåí íà âúëíà̀, êîñà îò êâàðöîâ ïðàõ è ñëþäà, à íà ãëàâàòà âåíåö îò æèòíè êëàñîâå- òàêàâà æåíà çàñòàíà ïðåä íåãî.
- Áëàãîäàðÿ òè, Âîä Ñòèé... ÷å íè ïóñíà.
- Ïîçàìèñëèõ ñå, Àëï Áàðèí*, ïðèçíàâàì!
- Çíàåø, ÷å ñå íàìåñâàìå êîãàòî èìà ÷èñòà êðúâ!
- Ïðåêàëåíî å áóéíà, íå ìèñëèø ëè? Íèêàê íå ñå ïîä÷èíÿâà!
- Ñòðàííî... Ïðèëè÷à ìè íà òåá!
- Âíèìàâàé, ïîáåäîíîñåöî! Òóê ñè íà ìîÿ òåðèòîðèÿ!
- Ñòèé, çåìÿòà å åäíà! Äåëèõìå ÿ íÿêîãà è ñáúðêàõìå, îáåäèíèõìå ñå è ñïå÷åëèõìå!- î÷èòå ѝ ñå âúðòÿõà êàòî ðèáêè â àêâàðèóì.
- À òå êàêâî ïðàâÿò ñåãà?
- Ùå ìå ïóñíåø ëè äà îñòàâÿ ìîìè÷åòî íà ìàñàòà, èëè ùå ïðîäúëæàâàìå äà îáñúæäàìå ìèíàëîòî?- òÿ ñå îòäðúïíà.
- Íå ñúì ñúãëàñíà, òàêà äà çíàåø!
- È äà ñè, è äà íå ñè- íÿìà çíà÷åíèå, ùå ïîìîãíåø!
- Íèìà? È òè ëè ùå ìå íàêàðàø?
- Íå! Òÿ ùå ãî íàïðàâè- åëà è âèæ ñàìà!- êðàñèâèÿò âîäåí ïðèçðàê ñå äîáëèæè äî íåÿ. Èçïèâàøå ÿ ñ ïîãëåä, ñÿêàø ïðåöåíÿâàøå âñÿêà ÷àñòèöà â òÿëîòî âúí è âúòðå. Ïðîêàðà ðúêà ïðåç ëèöåòî ѝ. È òàêà íàäîëó ñ ïðúñòè äî ñâèòàòà ðúêà. Îòâîðè ÿ. Âèäÿ öâåòåòî è ðÿçêî îáúðíà ïîãëåäà ñè êúì íåãî.
- Ñåãà óáåäè ëè ñå?  êðúâòà ѝ òî îæèâÿâà!- è íàèñòèíà âðúõ÷åòàòà íà áåçöâåòíèòå äî ñêîðî ëèñò÷åòà íà âåí÷åòî, çàïî÷íàõà äà ïîðîçîâÿâàò.
- È âñå ïàê- çàùî òîãàâà íå ñå âñëóøà â äóìèòå ѝ?
- À òè ùåøå ëè ñëåä âñè÷êî ñëó÷èëî ñå ïðåäè òîâà?- òÿ ñå ðàçïåíè- Íå ñå ãíåâè, Ñòèé! Íåêà ѝ ïîìîãíåì!
- Ñàìî äâàìàòà íå ìîæåì!- è îáúðíà ãðúá.
- Íî íèå íå ñìå ñàìî äâàìàòà.
- Êàê òàêà?
- È òîé å òóê!
- Íî êàê?
- Áèë å ñ íåÿ îò îíçè äåí íàñàì- Áàðèí èçâàäè åäíà ôèãóðêà- Áèëà å ñ íåÿ, áèëà å äî íåÿ è ñ ïàäàíåòî ñè- îñòàâà ïîä íåÿ- Ñòèé ñå äîáëèæè äà âèäè ôèãóðêàòà.
- Çíà÷è îíàçè å áèëà íåãîâ... âåñòèòåë?
 òîçè ìîìåíò ñå ÷ó ñèëåí óäàð â ïîäà. È ïðèáëèæàâàøå. Òîé ãî ñëåäâàøå. Èç ïîä òîÿãàòà èçëèçàõà èñêðè. Äîëíèÿò ѝ êðàé ìà÷êàøå ãëàâàòà íà çìèÿòà. Òîé çàñòàíà äî òÿõ- áåëîáðàä, ñðåáðîñèâ, âúãëåíîîê...
- Âåñòèòåë, ïîêðîâèòåë, çàêðèëíèê- èìà ëè çíà÷åíèå íàèñòèíà, Ñòèé?- òÿ íàâåäå ãëàâà.
- Äîáúð âå÷åð, Çóìóäðîñ*!
- Íèêàê íå å äîáðà è òè ãî çíàåø! Êúðâàâà íîù â ñâåòëà ëóíà áåç íà÷àëî...
- À òÿ çàùî ñå ðàçõîæäàøå ñàìà?
- Ñòèé?- èçâèñè ñå ãëàñà íà íîâîäîøëèÿ- Çàìúë÷è!- ãëàñúò ìåìáðàííî ñå ïîíåñå â ïðîðåçèòå íà ñêàëèòå. Òîé çàáè òîÿãàòà â çåìÿòà. Çàìúë÷è, çàùîòî çíàåø êàêâî ѝ ïðåäñòîè!- òÿ ñå îòäðúïíà íàçàä- Äàéòå ïúò äà ìèíà äà ÿ âèäÿ. È òîé îòèäå ïðè íåÿ, Áàðèí ìó ïîäàäå ôèãóðêàòà.
- Êàêâî ñå ñëó÷è ñ òåáå, äå̀òå?- ïðîøåïíà òîé â óõîòî ѝ- Êîé ïîñåãíà òè â íîùòà? Âðàã èëè ïðèÿòåë òÿ òè çàâåùà? Äàíèêà, öâåòå Îðôååâî, òè íå çàñëóæàâàø òîâà, ùå èçìèíåø ïúò òåæúê è ñòðúìåí, çà äà õâàíåø îòíîâî òâîéòà çâåçäà. Íî çàòâîðè î÷è ñåãà!
- Åëàòå ïðè ìåí è äâàìàòà!- òå ãî ïîñëóøàõà. Òè çàñòàíè äî õîäèëàòà, à òîé äî ãëàâàòà- Çóìóäðîñ ðàçïåðè äÿñíàòà ѝ ðàêà è îòâîðè ïðúñòèòå äî âúðõà- àç ùå çàñòàíà îòëÿâî âñòðàíè, à êðúâòà Îðôååâà â Ñèëèâðÿêà ñðåùó ìåí ùå ñòîè. Õâàíåòå ñå çà ðàìåíåòå!
- Àëï Áàðèí, Âîä Ñòèé è àç Çóìóäðîñ...Êðúã å òàçè ìàñà, êðúã âúâ çåìíîòî ÿäðî, ðúêà äî ðúêà âúâ áåäàòà ñúãðàæäàìå Ñëúí÷åâî Õîðî! Îò âåêîâå íàçàä ñå áèåì è áîðèì, ñúñ ñëîâà âúðõó õàðòèÿ ñïîðèì... è çà êàêâî? Çà äà ðàçáåðåì íàêðàÿ, ÷å ñ ìàëêî òúðïåíèå è ðàçóì, âñè÷êî ìîæå äà ñòàíå ñ äîáðî! Öåíòúð å Ñëúíöåòî íåáåñåí, íà Çåìÿòà æèâîòâîðíà çâåçäà, äàðÿâà äèõàíèå â ïðúñòòà ѝ, îùå ñ âúçäóõ è âîäà. Êðúâ ñëàâÿíñêà, íà ïðàáúëãàðèí è òðàê, ùå ñå ñëåÿò â åäíî çà òâîÿ æèâîò, çà äà ñå èçïðàâèø ñðåùó ñâîÿ âðàã è äà ñå âúðíåø ñðåä õîðàòà îò òâîÿ íàðîä! Ïëàíèíàòà å ñâåùåíà è Äàíèêà, òè çíàåø òîâà, ñúæèâÿâàø ÿ ñ òâîèòå ñëîâà... Íî çëîáà ÷îâåøêà â ïàÿæèíà òå îïëåòå, îòíå òâîÿ ëú÷ ñâåòëèíà, ÷àñò îò æèâîòà îòíå òè, à òè ïëàòè è ùå ïëàùàø âèñîêà öåíà! - ëú÷ ñå èçñòðåëÿ îò öâåòåòî íàãîðå, ðàçäåëè ñå íà äâå è ñå çàâúðçà íà âúçåë îêîëî ðúöåòå íà Áàðèí è Ñòèé. Êðúâòà îò òÿëîòî ñå èç÷èñòè è âñåêè ïðîðåç è äúëáîêà áðàçäà ïðîëè÷àõà... à òå áÿõà ìíîãî- Ìàëúê ïðèÿòåë Áåçñìúðòíè÷å òè ïîäàðè, òè íå ðàçáðà, íî äîáðî ðàçïîçíà â óñìèâêàòà ìó è âðúçêàòà ÷îâåøêà îñòàâà çäðàâà. Ñåãà âñåêè îò òðèòå íàðîäà ùå òè ïîäíåñå äàð.
- Àç, Àëï Áàðèí, èñêàì äà ñå áîðèø êàêòî äî ñåãà- ñ ìúæêà ñèëà â æåíñêà ñíàãà! Òàçè íîù òè îæèâÿ è ñ áúðçèíà ïî-ãîëÿìà îò êîíñêè áÿã òå äàðÿâàì ñåãà! Âîäè ñâîÿòà âúòðåøíà âîéíà, íî íàó÷è ñúðöåòî ñè îòíîâî íà ìèð!
- Àç, Âîä Ñòèé, êàçâàì: Íåêà ìóçèêàòà òå ëåêóâà, êàêòî Íåãîâàòà àðôà õîðñêèòå äóøè. Âëèâàì ñàìîäèâñêà èíòóèöèÿ è ñèëàòà íà áóéíàòà ðåêà â õàðàêòåðà òè, íî áåëåçèòå íå ùå çàëè÷à!
- Àç, Çóìóäðîñ, ùå çàëè÷à ïàìåòòà òè- òàçè ÷åðíàòà è âñè÷êî ïîêðàé íåÿ. Ñ âñåêè îò òåá èçëåêóâàí, ùå ñå âðúùà ðàäîñòòà òè. È òàêà áåëåã ùå èç÷åçâà ðåä ïî ðåä, íî è ñïîìåíèòå ùå ñå çàâðúùàò â êàäúð ïîäðåä. Íîâàòà Äàíèêà ïîåìà ãëúòêà âúçäóõ â ñâîÿ íîâ æèâîò è ïîåìà ïî ïúòÿ, çà äà íàìåðè ñåáå ñè è äà âúðíå ñâîåòî àç!...
Òÿëîòî ѝ ñå èçäèãíà. Êðàéíèöèòå áÿõà íà ìÿñòîòî ñè. Öâåòíèÿò ëú÷ ÿ îáâè îêîëî êðúñòà. Âëÿ ñå âúâ âñÿêà íåéíà ðàíà. Òÿ îòâîðè î÷è. Áåøå ñâîáîäíà, áåçòåãëîâíà è áåçïàìåòíà. Íå âèæäàøå íèêîé îò òÿõ. Âèæäàøå ñàìî ñâåòëèíàòà. Âðúõ÷åòàòà íà êîñàòà çàïî÷íàõà äà ïîòúìíÿâàò è òàêà ÷àê äî êîðåí... Íî óñåùàøå ïðèñúñòâèå- íÿêàêâî ñòðàííî ìðàâó÷êàíå îòâúòðå è âúí. À êàêâî ÷óâñòâàøå, ùåøå äà ðàçáåðå òåïúðâà.
- Èçâåäè ÿ íà áåçîïàñíî ìÿñòî, Áàðèí! Àêî òÿ èçâúðâè óñïåøíî ïúòÿ ñè, åäèí äåí ùå âèäè òîâà, êîåòî íàé-ìíîãî èñêà! Ñòèãà äà ãî çàñëóæè, ìå÷òàòà ѝ ùå ñå ñáúäíå!
Çóìóäðîñ ñå ñêðè òàêà, êàêòî ñå è ïîÿâè. Ñòèé èçïðàòè Áàðèí è çàòâîðè òàéíèÿò âõîä. Ñêàëàòà âúðíà ïðåäèøíèÿ ñè âèä. Âîäíèòå çàâåñè ñå ñãðîìîëÿñàõà. Ïÿíàòà ñå çàâèõðè íà ìîìåíòà è âîéíàòà ìåæäó êàìúêà è ðåêàòà çàïî÷íà îòíîâî.
Íî îò êúäå ãî èçïðàòè? Âåäíúæ ñëÿçúë òàì, íå ñå âðúùàø ïî ñúùèÿ ïúò. Íå! Êàìåííàòà ìàñà ïîä òÿëîòî íà Äàíèêà ñå çàâúðòÿ, è òÿ ñ íåÿ âúâ âúçäóõà, òàêà ÷å çàä ãëàâàòà ѝ çàñòàíà Âîä Ñòèé! Ïîãëåäíà ÿ è ñå óñìèõíà ëåêî âèñîêîìåðíî. Ñëîæè ðúêà íà ÷åëîòî ѝ. Ìàñàòà ñå èçðàâíè ñ ïîäà, çàãóáè î÷åðòàíèÿòà ñè. Ïîâúðõíîñòòà çàïî÷íà äà ïîòðåïåðâà, äîêàòî íå ñå ïðåâúðíà âúâ âîäíî îãëåäàëî. Áàðèí íàäíèêíà. Äúíîòî ñå âèæäàøå- êðèñòàëíî, ÿñíî, ñ ïåðëåí áëÿñúê, ÷èñòî êàòî ñúëçà.
- Èçãëåæäà ìè èçìàìíî!- êàçà òîé.
- Ñòðàõ ëè òå å, âîéíèêî?
- Äàé ìè Äàíèêà!
- Ñàì ñè ÿ âçåìè!- è âîäíèÿò äóõ ñå ïðúñíà íà ìèëèîíè êàï÷èöè. Òÿëîòî ïîëåòÿ êúì åçåðîòî è ïàäíà âúâ âîäàòà.
- Àõ, òèèèè! Ñòèéèèè! - ñ ãíÿâ êàçà òîé è ñêî÷è ñëåä íåÿ.
Õâàíà ÿ áúðçî è ñå ïîíåñîõà â ëàáèðèíòà. Ñïîêîéíà îòãîðå, îòäîëó òå÷åíèÿòà áÿõà ñòðàøíè. Äîðè ñ íåãîâàòà ñèëà, èìàøå òðóäíîñòè äà ñå ïðåáîðè ñúñ ñòèõèÿòà. Èçõîäà ñå âèæäàøå. Èçïëóâàõà èç ïîä ëåäåíèòå âîäè íÿêúäå íàñðåä ãîðà- à ïðúñòòà è ëèñòàòà îòíîâî ñêðèõà òàçè ñëåäà. Òîé ñâàëè íàìåòàëîòî ñè è ÿ îáãúðíà ñ íåãî- íà ìîìåíòà ïðèäîáè íåéíèòå ðàçìåðè è äúëæèíà.
- Òàêà íÿìà äà òè å ñòóäåíî. Òè ñè ñèëíà æåíà, Äàíèêà. Îñòàâÿì òå ñåãà. Òóê ëåñíî ùå ñå îðèåíòèðàø. Áëèçî äî ïúòÿ ñè. Àêî ñå íàëîæè, Áîÿí ùå òè ïîìàãà. Èìà îïèò êàòî òåá ñ òàçè ïåùåðà, ìàêàð è äà å çàãóáèë çðåíèå è äà íå ïîìíè òîâà! Íÿìà íóæäà äà ãî âèæäàø, íî òîé ùå å äî òåá! Íàìåðè òîçè, êîéòî ùå òè ïîìîãíå, òîé òå î÷àêâà!- øåïíåøå òîé íà çàñïàëîòî ìîìè÷å. Îçúðòàøå ñå ïîñòîÿííî, ïîãëåäúò ñÿêàø íà ñîêîë- Âúðâè ñàìî íàïðåä, íèêîãà íåäåé ñå îáðúùà íàçàä. Ìèíàëîòî ñàìî ùå òå äîñòèãíå è ùå çàñòàíå ëèöå â ëèöå ñ òåá... Ùå ìèíå âðåìå, íî ùå ñòàíå. Ðàçî÷àðîâàíèÿ ìíîãî, íî è ðàçïëàòà ùå èìà! Òîçè, êîéòî ÿ çàñëóæàâà, îò òåá ùå ÿ âçèìà! Ìåäàëüîíúò ñè îñòàâà òâîé, çàùîòî Äàíèêà, òè ñè ìîÿò ãåðîé!- õâàíà äâåòå ѝ ðúöå ñ íåãîâèòå è ãè ïîêðè. Îïðÿ ãè â ÷åëîòî ñè. Çàðåäè òèõî ñëîâà, òàêà êàòî òèõà âå÷å áåøå íîùòà. Íàêðàÿ ãè öåëóíà è ñå èçïðàâè. Íàáè êðàê â çåìÿòà...
Äàëå÷åí êîíñêè òðîïîò, ñòúðæåù çâóê íà ìåòàëíà ïîäêîâà, òîëêîâà ìèñòåðèè è òàéíñòâåíè íåùà, òîé ñè îòèäå â íîùòà.
Íå ìèíà ìíîãî âðåìå è òÿ îòâîðè î÷è. Áåøå âëàæíî è ñòóäåíî. Äúõúò ѝ ñå âèæäàøå. Òÿ ñå èçïðàâè. Çàâúðòÿ ñå. Ïîãëåäíà íàîêîëî, ïîãëåäíà è ñåáå ñè. Ñòðåñíà ñå.
- Êàêâî ïðàâÿ òóê? Çàùî ñúì òóê? Êàêâî å òîâà âúðõó ìåí? Ðàçâúðçà íàìåòêàòà. Âèäÿ áåëåçèòå. Ïðîêàðà ïðúñòè ïðåç òÿõ. Î÷èòå ѝ ñå íàâîäíèõà. Ñÿêàø êîãàòî ãè äîêîñâàøå, óñåùàøå áîëêàòà- ïóëñèðàùà è ïàðåùà. Ñâëå÷å ñå íà êîëåíå. Äî íåÿ èìàøå íåùî êàòî ëîêâà- îñòàíàëà îò äúæäà äî äúðâîòî, íà êîåòî áå îïðÿëà ðàìî. Íàâåäå ñå, îãëåäà ñå è âèäÿ ãðîçíèÿ äúëáîê ïðîðåç, ðàçäåëÿù ëèöåòî ѝ íà äâå. Òðåñíà ñ ðúöå â çåìÿòà è èçêðåùÿ. Êàòî ðàíåíî æèâîòíî, êîåòî íå çíàå êàêâî äà ïðàâè. Âèêúò îò ñèëåí, ñïîäàâåí ñòàíà- çàåõòÿ â äóøàòà ñ èñòèíñêè äúëáîêàòà ðàíà. Íî òÿ ñå ñúâçå, îêîïèòè ñå áúðçî- ñÿêàø ñúðöåòî â òîçè ìîìåíò èçñòèíà... Èçòðè ëèöåòî ñè- Êîÿ ñúì àç?- ïîãëåäúò ñòàíà êàòåãîðè÷åí. Ñÿêàø ëåíòàòà íà ìèñëèòå â ãëàâàòà ѝ ðÿçêî ñìåíè ïîñîêà. Èçáèñòðè ñå. Âëåäåíè ñå. Ïîãëåäíà ñå îùå âåäíúæ. Ìåòíà êà÷óëêàòà íà ãëàâàòà ñè è èç÷åçíà...

*Àëï Áà̀ðèí - Ïðàáúëãàðñêè Áîã íà ïîáåäàòà è âîéíàòà. Åäèí îò Àëïèòå Äèâè.  ïðåâîä èìåòî îçíà÷àâà „Ïîáåäîíîñåö“.
*Âîä Ñòèé - Ñëàâÿíñêè äóõ íà âîäíàòà ñòèõèÿ
*Çóìóäðîñ - Òðàêèéñêè Áîã ëå÷èòåë


Ïóáëèêóâàíî îò anonimapokrifoff íà 17.04.2020 @ 12:26:42 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðîìàíè

» Ìàòåðèàëè îò
   kokolinna

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 0
Îöåíêè: 0

Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

Ñòðåëêàòà
àâòîð: nickyqouo
316 ÷åòåíèÿ | îöåíêà íÿìà

ïîêàçâàíèÿ 1970
îò 125000 çàÿâåíè

[ âèæ òåêñòà ]
"33" | Âõîä | 0 êîìåíòàðà (0 ìíåíèÿ)
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.