Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 769
ÕóËèòåðè: 0
Âñè÷êî: 769

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòà33
ðàçäåë: Ðîìàíè
àâòîð: kokolinna

Ãëàâà IV

- Ìèòå, êðàÿò íà âàêàíöèÿòà ìàé òè õàðåñà, à?- ïîïèòà ãî ìàéêà ìó äîêàòî ñëèçàõà ïî ïúòå÷êàòà çà ïàðêèíãà.
- Äà, ìàìî! Òîâà å íàé-èíòåðåñíîòî ìÿñòî íà êîåòî ñìå áèëè è- âúçäúõíà äåòåòî- áëàãîäàðÿ, ÷å ìå äîâåäå òóê. Èèè ìíîãî ÿêà ïåùåðà- è ñòðàøíà, è òàéíà- ñ áÿñíà ðåêà, àìà ìíîãî ÿêà!
- Ñàìî ïåùåðàòà ëè?
- Êàêâî ñàìî òÿ?
- Ñàìî òÿ ëè áåøå òîëêîâà ÿêà èëè è Äàíè?- òîé ñå èç÷åðâè, òÿ ãî ðàçðîøè ïî ãëàâàòà è ãî ïðåãúðíà ïðåç ðàìî.
- Ñòèãà áå, ìàìîîî! Àìè èíòåðåñíî ìè áåøå, äà! Òÿ å ãîòèíà è äîáðà! Ïîêàçà ìè òîëêîâà ìíîãî íåùà. Äàæå... äàæå ìàëêî...
- Òè íàïîìíè çà òàòêî òè- äîâúðøè Àñèàíà è âúçäúõíà.
- Àìèè äà, àìà òè?- îêîêîðè ñå è ÿ ïîãëåäíà.
- Äà, è íà ìåí Ìèòå... È íà ìåí.
- Àìè òè êàê ñè, ìàìî? Òîé- ñíèøè ãëàñ- òóê ñå èçãóáèë, íàëè?
- Èç÷åçíàë å òî÷íî òóê, äà- íå òóê äå, êúäåòî ñìå ñåãà, à òàì â ïåùåðàòà.
- Êàê?
- Íèêîé íèêîãà íå ìè å êàçâàë äî ñåãà... Îò òîãàâà ÷è÷î òè Àñåí íå ìè å ãîâîðèë. Óæàñÿâà ñå ñàìî ïðè ñïîìåíàâàíåòî äîðè íà íåùî îò òóê- îò òîçè ðàéîí, êàìî ëè äà ñïîìåíà èìåòî íà áàùà òè- ìàëêèÿò ÿ ïðåãúðíà.
- Àìà Äàíè êàê ãî ñòðåñíà îíèÿ, à?- ñìåíè áúðçî òåìàòà, çà äà ÿ ðàçâåäðè. È ñå óõèëè.
- Ïðîñòî òîãàâà ãî ïîñòàâè íà ìÿñòîòî ìó. Âúïðåêè, ÷å òàêúâ ÷îâåê íèêîãà íå áè ðàçáðàë è íèêîãà íÿìà äà ñå íàó÷è êàê äà ñå äúðæè íà ñúîòâåòíîòî ìÿñòî.
- Ùîòî íå å óìåí, íàëè?
- Òàêà å, íî è âúçïèòàí íå áåøå.
- Çàùî íå èì ðàçêàçà çà öâåòåòî?
- Íÿìàøå äà èçäúðæà- çàðàäè ìèñúëòà çà áàùà òè.
- Åõõ, íÿìà ïîâå÷å- èçâèíÿâàé, ìàìî!
- Íÿìà íèùî, ìèëè÷úê. ß âèæ! Êàêâî ïèøå òóê- ïðî÷åòè!- òîé îòèäå äî ïëî÷àòà, à òÿ ëåêî ñå èçâúðòÿ è èçáúðñà ëèöåòî ñè.
- Ïèøå çà äâàìàòà âîäîëàçè- Ñèÿíà è Åâ... Åâñòàòѝ.
- Åâñòà̀òè- òàêà ñå ïðîèçíàñÿ!- òÿ ñå çàñìÿ.
- Å êàêâî å òîâà èìå?
- Àìè... èìå. Âàæåí å ÷îâåêúò çàä íåãî!
- Àìà, ìàìî- âúçõèòè ñå Äèìèòúð- òå ñà îò Âàðíà!
- Çíàì, Ìèòå! Çà òîâà èñêàõ è òè ñàì äà ãî âèäèø. Ñêà÷àé âå÷å â êîëàòà, ÷å òðÿáâà äà òðúãâàìå!
- Ùå ìå çàâåäåø ëè îùå íÿêúäå?
- À òè ùå ìè êàæåø ëè çàùî îòêúñíà îò öâåòåòî è ãî ìóøíà â äæîáà ѝ?
- Çà äà ÿ ïàçè, áå ìàìî! Íàëè òîâà öâåòå íå óìèðà!
- Òàëàíòëèâ ñè ìè òè è äîáúð... Äîáðå äà êàæåì, ÷å íÿìà äà òè å ñêó÷íî, îáåùàâàì! Óòðå æèâîò è çäðàâå ùå ñìå ñè âêúùè. À äî óòðå... èìà ìíîãî âðåìå!- òîé ñå îáúðíà íàçàä è ãëåäàøå ïðåç ñòúêëîòî- Ùå ÿ âèäèø ïàê, Ìèòå, ñèãóðíà ñúì!
- Ìèñëèø ëè?
- Óáåäåíà ñúì! Òîâà íå å ïîñëåäíàòà âè ñðåùà- è òðúãíàõà. Ìèòêî ìàõàøå íà Äàíè, äîêàòî ñå çàãóáè ñëåä çàâîÿ...
Äàíèêà îòèäå ïðè ñòîÿíêàòà äî áàð÷åòî, íî òàì áåøå ñàìî Àíäðåé, êîåòî áåøå è ëîãè÷íî.
- Óñìèõâàø ñå!- êàçà òîé.
- Äàà, çàùîòî åäèí òàéíî-ÿâåí îáîæàòåë ìå î÷àðîâà.
- Îîî... Òè äà âèäèø! Íèêàê íå ñúì èçíåíàäàí! Àìà òè íåãî èëè òîé òåá?
- Äåâåò, Àíäðî!
- Êàêâî äåâåò?
- Íà òîëêîâà ãîäèíè å ìàëêèÿò ìè îáîæàòåë.
- Ààà- ñòàíà ìó ìàëêî íåóäîáíî, íî òîé ñè áåøå òàêúâ, ïî-ïðèòåñíèòåëåí.
- Äðóãî ñè ïîìèñëè, íàëè?
- Íà òåá å òðóäíî äà ñå óñòîè!
- Àìèèè, íå äóìàé! À òè?
- Êàêâî àç?
- Óñòîÿâàø ëè?
- Ïðîáâàø ëè ìå?- òÿ ãî ïîãëåäíà ïðåäèçâèêàòåëíî- Êàæè ñåãà êàê áåøå ãðóïàòà- ñìåíè áúðçî òåìàòà òîé.
- Ïðèëè÷íà, çàèíòðèãóâàíà, ìàêàð è ñàìî çàðàäè...
- Åé, òè!- èçâèêà íÿêîé- Äàíà ëè áåøå?- ãðóáèÿíèíúò ïðèáëèæàâàøå. Àíäðåé èçëåçå ïðåä íåÿ, íî òÿ ãî âúðíà ñ ðúêàòà.
- Äàíè!
- Íå ìè ïóêà!
- Ñèãóðíà ñúì!
- Íå ìè ñå ïðàâè íà âàæíà, èñêàì ïàðèòå ñè è èçâèíåíèå!
- Åäíîòî ùå ïîëó÷èø! È áåç òîâà íå òå èíòåðåñóâàøå êàêâî ãîâîðÿ, òàêà ÷å åòî òè ïåò ëåâà è áÿãàé!- è ìó ãè çàáó÷è â ðúêàòà.
- Åé, ñîïîëàíêå, àêî íå ìè ñå èçâèíèø...
-Çà êàêâî?- íå ìó äàäå âúçìîæíîñò äà ïðîäúëæè- ×å íÿêîëêî ïúòè ñìóòè è õîðàòà, è áåñåäàòà ñ ïðîñòîòèÿòà ñè? Çàùîòî ìíîãî çíàåø, íàëè?
- Åååé!- è ñå íàîñòðè ñðåùó íåÿ êàòî ñå íàäèãíà íà ïðúñòè.
- Çàùî íå ñè ïðèçíàåø, ÷å òå áåøå è âñå îùå òå å ñòðàõ, à, ìàëêà äðåáíà äóøèöå?- íàâåäå ñå è ïðîøåïíà â óõîòî ìó Äàíè.
- Íèêîãà!- èçêðåùÿ òîé.
- Èçâèíåíèåòî ñè ùå ãî ïîëó÷èø ñúùî òî÷íî òîãàâà!
- Àðððð!- ïî÷åðâåíÿ è ïî÷òè ñå ðàçïåíè òîé.
- Êðîòêî áå ÷îâåê!- òóê Àíäðåé íå èçäúðæà, èçáóòà Äàíè âñòðàíè è çàñòàíà ìåæäó òÿõ.
- Êàêâî êðîòêî? Çàðàäè òàÿ...
- Âíèìàâàé êàêâî ùå êàæåø!- Ëåäåíî êàçà Àíäðåé.
- È ê‘âî, øè ìå íàáèåø ëè? Òàÿ ùåøå äà ìå ‘ôúðëè â äóïêàòà.
- ×óäíî çàùî! È... íå ñå ïðîáâàé ñðåùó ìåí!
- ß áå, òè ñè ëàïíàë ïî íåÿ ìàé?
- Äîâèæäàíå, ãîñïîäèíå, ïðèêëþ÷èõìå ñ Âàñ!- èçñúñêà Àíäðåé, ðúêàòà âå÷å ãî ñúðáåøå.
- ‘Àéäå íÿìà äà òå íàáèÿ ïðåä òàÿ!- è ïîâäèãíà ÿêàòà íà ÿêåòî ñè.
- ‘Àéäå äîáðå!- ëåêî ñ íàñìåøêà ìó îòâúðíà òîé.
- Ñåãà âå÷å âèäÿ è ðàçáðà çàðàäè êîé, íàëè?- òîé êèìíà.
- Ìíîãî ñè ãî èçòúðïÿëà.
- ×åñòíî ëè- èñêàõ äà ñå ïîãúáàðêàì ñ íåãî!
- Ñàìî íÿêîé äåí äà íå òè èçëåçå ñîëåíî.
- Áëàãîäàðÿ!- Äàíè çàñòàíà ïðåä íåãî, òîé ñå óñìèõíà, à òÿ ãî öåëóíà ïî áóçàòà- Âèæ, ñúáðà òè ñå ãðóïà.
- Àìè... äîáðå!- èçäèøà äúëáîêî è ÿ ïîãàëè ïî ðàìîòî- Îòèâàì, ÷å ïîñëå ñúì íà ßãîäèíñêàòà- òÿ ñáúð÷è ÷åëî è ïðèñâè âåæäè.
- Íå ñå ìðúùè, ñàìî òè íå ÿ õàðåñâàø!
- Íå å òàêà! Ïðîñòî íå ìè å òîëêîâà èíòåðåñíà- íàìèãíà ìó è ãî ïîáóòíà, òîé òðúãíà.
- Îõ, Àíäðîî... çàùî ñè òàêúâ?- òèõî êàçà Äàíè è âúçäúõíà.
Äåíÿò ñå èçòúðêóëè áúðçî. Ïúðâèòå çàëåçíè ïðúñêè ïîäñêàçâàõà çà èäâàíåòî íà íîùòà. Ïåò è ïîëîâèíà ìèíàâàøå è Äàíè òðúãíà êúì Õàðàìèéñêàòà ïåùåðà.. Ñëàâè ùåøå äà ÿ ÷àêà òàì. Áîðîâàòà ãîðà áå ïîâå÷å îò âúëøåáíà. Ãúñòèÿò àðîìàò íà ñìîëà è ìúãëà ìíîãî ѝ äîïàäàøå. Ñêúñà ñè åäíî êëîí÷å è ñè èãðàåøå ïî ïúòÿ ñ íåãî.
Îïèòíèÿò àëïèíèñò áåøå òîé. È òÿ èìàøå êåòàï çà òàêúâ, íî íÿìàøå ìíîãî ñòàæ è îïðåäåëåíî ïðåäïî÷èòàøå òîé äà âîäè.  ñëó÷àÿ îòèâàøå, çà äà ïîìàãà.
Çäðàñòè, Ñëàâè!
- Îîî, ×åðíîî÷êå, òè ëè ùå ñè ñ ìåíå ‘íåñêà?
- Çàùî, äà íå áè äà íå çíàåøå?- çàêà÷ëèâî ãî ïîïèòà òÿ.
- Íå òàêà äå! Íåâêàòà ìå îñòàâè ùîò‘ ìàñëüîíêàòà ïîòåêëà è ïîìîëèõ Àíäðåéêàòà äà ìè íàìåðè íÿêîé.
- Å, òîé íå ñå êàòåðè, ßñåí å â îòïóñêà, Èëêî äîéäå âìåñòî Íåâå ñóòðèíòà, òúé ÷å ùå äà ñúì àç.
-Çà ìåí ùå áúäå ÷åñò ïîâåëèòåëêî íà äÿâîëñêàòà ãúðëîâèíà! Ïúðâî ùå îâúðæà òåáå, çà äà ïîêàæà íà õàïëüîâöèòå ê‘âî äà ïðàâÿò ïîñëå.
- Äàâàé!- òîé âçå îáîðóäâàíåòî.
- Ñêà÷àé âúòðå!- è íàõëóçè êîëàíèòå- Ìàëå ê‘úâ êðàê! Áðàâî áå Äàíè- ñàìî ìóñêóë è äúëæèíà. È êëèí÷åòî, è ïàíòàëîíêèòå, ööö- çðåíèåòî ìè çàïî÷âà äà îòñëàáâà.
- Èçïðàâè ñå ïî-íàãîðå è ùå ñè ãî âúðíåø!
- Êîëêî íàãîðå, ìíîãî çàâèñè?- òÿ ãî øëÿïíà.
-Äà íå çàãóáèø óìà è äóìà, ÷å ùå òè òðÿáâàò ñëåä ìàëêî- òîé ñå èçïðàâè è ñå óñìèõíà çàêà÷ëèâî ñ ïúñòðèòå ñè î÷è, à òÿ ëåêî ïîðóìåíÿ.
- Ãëåäàé ñåáå ñè, Ðóñîêîñêå- òè äà íå èçãîðèø!- è èçäèøà áóêâàëíî â óñòíèòå è̀.
- Çäðàñòè, áàíäà!- îáúðíà ñå òîé êúì åíòóñèàñòèòå- áÿõà ïåò ÷îâåêà- òðè ìîì÷åòà, äâå ìîìè÷åòà è äåòå- Àç ñúì Ñëàâè- âàøèÿò ìú÷èòåë äíåñ çà òåçè, êîèòî ñà ñè èçáðàëè äà ñå èçòåçàâàò è äà ïðîáâàò ñåáå ñè â äóïêàòà. Òîâà å ìîÿò ïîìîùíèê Äàíè- òÿ ïîìàõà ñ ðúêà-è ñúñ ñèãóðíîñò äàëå÷ ïî-äîáðèÿò ðàçêàçâà÷- íàïðàâî ìîæå äà âè ïðåíåñå â äðóã ñâÿò è äà âè îòâåå âúîáðàæåíèåòî.
- Çäðàâåéòå è îò ìåí!
- Ìàëúê, íà êîëêî ñè?
- Íà ñåäåì!
- Ñòàâàø! ß äàé òîí íà îñòàíàëèòå è äà èì ïîêàæåì êàê ñå ïðàâè, íàëè?- ìàëêèÿò ñå óõèëè- Åëà ïðè ìåí. È äîêàòî ïîäãîòâÿì þíàêà, ñëóøàéòå Äàíè âíèìàòåëíî. Òÿ ùå âè êàæå êàêâî âè ïðåäñòîè è ãëåäàéòå äà ïîçàïîìíèòå ïîâå÷êî.
- È òàêà! Êîé ãî å ñòðàõ îò âèñîêî?- åäíîòî ìîìè÷å âäèãíà ðúêà- Åòî òîâà å ñìåëîñò, ñàìî òè ñè ïðèçíà- ìîìöèòå ñå çàñìÿõà- Çíà÷è ùå ñëîæèì òåá ïúðâà, çà äà ìîæå, àêî ïîãëåäíåø íàäîëó, äà âèæäàø ñèìïàòÿãàòà çàä ìåí- òÿ ñå óñìèõíà- Ùå âëèçàòå ïî äâàìà- ïî åäèí çà ìåí è çà íåãî. Êàêâî âè î÷àêâà? Çàïî÷âàìå ñ äâàéñåò ìåòðà îòâåñíà ñêàëà, ïî êîÿòî ùå ñå êàòåðèòå. Ïîñëå èäâà ìåòàëíîòî âúæå, çà êîåòî ùå ñå äúðæèòå. Íÿêúäå òàì ùå âèäèòå ñëèâàíåòî íà äâåòå ïåùåðè, íîñåùè åäíî èìå- òîâà, çà êîåòî ñòå äîøëè- èäâàòå çà åäíà, ïîëó÷àâàòå äâå! Ñëåäâà ïðåïÿòñòâèåòî çà ñòðàõëèâèòå îò òåñíèíè, àêî èìà òàêèâà. Èìà òàêàâà, ïðåç êîÿòî ñå ïðîïúëçÿâà, çà äà äîéäå âðåìåòî, â êîåòî ùå ñâåòíåòå ÷åëíèöèòå íà êàñêèòå, àêî ðàçáèðà ñå òå íå âè „ñâåòíàò“ ïúðâè- òóê âå÷å âñè÷êè ñå ðàçñìÿõà- çà äà çàâúðøèòå ñúñ ñïóñêàíå, íàä ÷åòèðèäåñåò ìåòðà â åäíà îãðîìíà è ìíîãî êðàñèâà çàëà, îò êúäåòî íàêðàÿ ùå èçëåçåòå íà ïúòå÷êàòà çà „Äÿâîëñêîòî ãúðëî“. Ñàìè âå÷å ñå äîñåùàòå, ÷å ïåùåðàòà íå å îñâåòåíà ñ èçêëþ÷åíèå íà åñòåñòâåíèÿ ñè èçõîä. Àêî èìà îòêàçàëè ñå, ñåãà å âðåìåòî!?- åäíîòî ìîìè÷å ñå äðúïíà âñòðàíè.
- Ñèãóðíà ëè ñè? Âñå ïàê ñïîìåí çà öÿë æèâîò.
- Íå, íå... Íå å çà ìåí, îòêàçâàì ñå!
- Äîáðå, òè ñè çíàåø! À òè, ìëàäåæî- íåùî ñå êîëåáàåø âèæäàì?
- Àìèè... ùå ñå ñúáåðà ëè?- áåøå ïî-ïúëíè÷úê. Äàíè îòèäå ïðè íåãî è ìó ïðîøåïíà â óõîòî:
- Ùå òå áîäíåì ñ èëè÷êàòà è ùå ìèíåø, íÿìà ñòðàøíî- òóïíà ãî ïî êîðåì÷åòî è ìó íàìèãíà.
- Ìàëêèÿò å ãîòîâ!- îáàäè ñå Ñëàâè- Äà èäâà ñëåäâàùèÿ!- è òàêà ÷åòâîðêàòà áåøå ãîòîâà çà ïðèêëþ÷åíèÿ. Ñëàâè äðúïíà Äàíè ëåêî âñòðàíè.
- Ñåãà äà íå òðúãíåø äà ìè äèðèø òðåâè÷êè çàðàäè îíèÿ ìóõëüî?
- Ñëàâè, òîé íå å ìóõëüî! Ðàäî ìè å ïðèÿòåë îò óíèâåðñèòåòà!
- Íå ìè õàðåñâà êàê òå ãëåäà, ìíîãî å ñìîòàí! À è íå ñúì ñèãóðåí òðåâè÷êèòå äàëè íå ñà ñàìî ïðåäòåêñò.
- Åé, ñïðè ñå!
- Äîáðå!- è òðúãíà äà ñå îòäàëå÷àâà- À êàê ìè ñå èñêà äà ãî ôðàñíà!
- ×óõ òååå!
- Íèùî íå ñúì êàçààë!
- Ñëàâè, òðúãâàé ñ äàìàòà! Þíàöèòå äíåñ ñà ñàìî çà ìåí!
- Ìàëúê, çàâèæäàì òè ÷åñòíî!
- Íàïðåä, Ñëàâèè! Ùå ñå âèäèì â ãîëÿìàòà çàëà.
Ïðèêëþ÷åíèåòî ñå õàðåñà íà ÷åòâîðêàòà ñìåë÷àöè. Ðàçáðàõà, ÷å â òàçè ïåùåðà íÿêîãà å èìàëî è ïåùåðíÿöè, êîåòî è íå áåøå ãîëÿìà èçíåíàäà, íî âñå ïàê. Àäðåíàëèíúò äîñòà ñå êà÷è, íî âñè÷êè áÿõà äîâîëíè- âúçõèòåíè è îò ïåùåðàòà, íî íàé-âå÷å îò ñåáå ñè. Ãîëÿìàòà çàëà ãè âïå÷àòëè ñëåä äúëãîòî ñïóñêàíå. Êðèñòàëíî-êàìåííèòå ïàð÷åòà ãè î÷àðîâàõà.  òúìíîòî ïðèëè÷àõà íà äèàìàíòè.. Ìàêàð è çàëàòà äà áåøå åñòåñòâåíî îñâåòåíà îò èçõîäà ñè, âñå ïàê ìèíàâàøå ñåäåì è ÷åòâúðò è ñè ëè÷åøå. Èçïðàòèõà ãðóïàòà ïî æèâî, ïî çäðàâî. Ñëàâè äðúïíà Äàíè çà êîëàíà.
- Êðàñàâèöå, êîãà ùå âëåçåì â ïåùåðàòà ñàìî äâàìàòà?
- Ãëåäêàòà îòäîëó ùå òè õàðåñà, à?
- Ñòèãà äååå, ñåðèîçíî!
-Äîáðå, èçâèíÿâàé! Äðóãàòà ñåäìèöà èèè ìàëêî îòãîðå, íà ïúëíîëóíèå, êîãàòî ïðèêëþ÷èø? Ùå áúäå ðîìàíòè÷íî è ìíîîîãî êðàñèâî!- òÿ ãî ùèïíà ïî êîðåìà- çäðàâ è îôîðìåí. Ïðîêàðà ïðúñòèòå ñè íàãîðå ÷àê äî ðîøàâàòà ìó êîñà, òîé ïîòðúïíà. Íå èçäúðæà è óñòíèòå ìó íàïðàâî çàëåïíàõà çà íåéíèòå. Òÿ íå ñå äðúïíà. Îòâúðíà ìó.
- Ùå ÷àêàì! – îòâúðíà äîâîëåí òîé- Ñåãà âå÷å ùå ÷àêàì!
- Ñåãà?
- Îòêðàäíàõ ñè öåëóâêà è ìè ÿ ïîäàðèõà îáðàòíî! Äî ïúëíîëóíèå!- è òðúãíà.
- Åé, íÿìà ëè äà ìå çàêàðàø?- èçâèêà òÿ.
- Âðåìåòî å õóáàâî, íàñëàäè ìó ñå!- îòâúðíà òîé, ñâèðêàéêè ñè.
Äàíè áåøå ùàñòëèâà è çà ïîðåäåí ïúò èçíåíàäàíà. Ñëàâè ÿ êàðàøå äà ñå ÷óâñòâà òàêà âñåêè ïúò è âúïðåêè, ÷å çíàåøå, íèêîãà íå áåøå ïîäãîòâåíà çà íåãîâà ðåàêöèÿ. Íà÷èíúò ïî êîéòî ãîâîðåøå äîðè ñ íåÿ áåøå ðàçëè÷åí âñåêè ïúò. Âñå åäíî òîâà áÿõà äâàìà èëè íÿêîëêî äóøè... Òðúãíà óñìèõíàòà ïî ïúòÿ îáðàòíî.
Êîãàòî áåøå ÿñíî, ñå âðúùàøå ïðåç ãîðàòà. Ïúòÿò áåøå ñ åñòåñòâåí íàêëîí íàäîëó è áåøå ïî-ëåñíî. Íå ìèíàõà è äåñåò ìèíóòè è êúùàòà, êúäåòî æèâååøå òÿ, çàïî÷íà äà ñå âèæäà. Èìàøå ñòðàííî óñåùàíå â ñåáå ñè è íå ìîæåøå äà îïðåäåëè êàêâî òî÷íî. Íî è åìîöèèòå îò äíåøíèÿ äåí íå áÿõà íèêàê ìàëêî... Îòêëþ÷è âðàòàòà.
- Äàíèêà, òè ëè ñè?
- Àç ñúì, òàòêî!
- ‘Àéäå, ÷å ïðúæêèòå èçñòèíàõà!
- Ñåãà âå÷å îçâåðÿõ îò ãëàä- öåëóíà ãî ïî ÷åëîòî- Ìèíàâàì ïðåç áàíÿòà è ãè ìÿòàì!
- Ììì... Ìèðèøåø íà ìúæêè ïàðôþì?!- òÿ äàäå íàçàä åäíà êðà÷êà.
- Õà, àìè âúçìîæææíî å?- è ñå îáúðíà. Ìèðî ïîêëàòè ãëàâà ñ óñìèâêà.
- Îòèâàé, îòèâàé! Ñàìî âíèìàâàé!
- Ñ ìèâêàòà ëè?
- Äàíè, íå íàñèëâàé êúñìåòà ñè!- òÿ ñå ñòðåëíà êúì íåãî, íî òîé ÿ çàïðÿ- Ñëåä êàòî ñå èçìèåø... òîãàâà!
- Äîáðå, äîáðå!- ñìååøå ñå òÿ.
Ñåäíàõà íà ìàñàòà. Íàèñòèíà áåøå ìíîãî ãëàäíà, íî ñå ñòàðàåøå äà íå ñå íàëàïâà.
- Çíàåø ëè, òàòêî- äíåñ åäíî ìîì÷åíöå è ìàéêà ìó ìå î÷àðîâàõà. Òîé ñ ëþáîïèòñòâîòî ñè- èñêðåíî è èñòèíñêî, à òÿ ñ èçêëþ÷èòåëíàòà ñè áîãàòà êóëòóðà è ïîâåäåíèå.
- È òàêèâà õîðà âñå îùå ñå ñðåùàò...
- Î÷èòå ѝ áÿõà òúæíè îáà÷å, àìà íå ïîñìÿõ äà ïîïèòàì.
- È ïî-äîáðå. Íî ìàé ñè îòêðàäíàëà ñúðöåòî íà ìëàäåæà?
- Íà Ìèòåòî ëè?
- Ìèòåòî ëè å, Ñëàâè ëè å- òè ùå êàæåø!?
- Òàòêîîî! ß ìè íàëåé ìàëêî âèíî!
- Êàêâî äà áúäå?
- Èñòèíñêî.
- Ñúùî òîëêîâà èñòèíñêè äà áúäå è òîé çà òåá!- è ÷óêíà ÷àøàòà è̀- ×îâåê áåç êóñóðè íÿìà, òàêà êàêòî è âèíî áåç óòàéêà- ñàìî íå òðÿáâà äà ñå ïðåâðúùà â ìúòèëêà... Ñàìî ÷èñòà èñòèíà- êúðâàâî-÷åðâåíà ìîæå äà å, íî ïðîçðà÷íà äà å.
- Îòíåñå ñå ìàé?
- Íå, äúùå, ãðèæà ìå å çà òåáå. Åäèí äåí ùå îñòàíåø ñàìà. Îòâàðÿé ñè î÷èòå è âíèìàâàé ìíîãî!
-Îùå ëè ãîâîðèì çà Ñëàâè, òàòêî?- áåøå ñå çàãëåäàë â ïëàìúöèòå íà êàìèíàòà- Òàòêîîîî... Ìèðîñëàâååå?
- Äàíèêà- ïîãëåäíà ÿ ïðàâî â î÷èòå, à ïîãëåäúò áåøå äîñòà ñåðèîçåí- Âèíèø ëè ìàéêà ñè?
- Êàêâî?- îñòàíà êàòî òðåñíàòà.
- Îáâèíÿâàø ëè ÿ, ÷å ÿ íÿìà?
- Íå ñúì ñèãóðíà, ÷å òå ðàçáèðàì.
- Ñ ãîäèíèòå â ñúçíàíèåòî òè âåðîÿòíî ñå å çàãíåçäèëà èäåÿòà, ÷å òÿ òå èçîñòàâèëà- è òåá è ìåí, íàëè?
- À ìîãà ëè äà ìèñëÿ äðóãî? Êàêâî çíàì àç?
- Òÿ íå íè îñòàâè òàêà, ïðîñòî çàùîòî ѝ ñå èñêàøå!- ãëàñúò ìó ëåêî ñå ðàçòðåïåðè, ïîå ñè äúëáîêî âúçäóõ.
- Êàêâî ìè êàçâàø?
- Âå÷å ñè íà äâàéñåò è ÷åòèðè ãîäèíè è ñåãà âå÷å ìîãà äà òè êàæà... Îñòàâè íè, çàùîòî òðÿáâàøå. Çà äà æèâåå òðÿáâàøå äà ñè îòèäå è àç ÿ ïîìîëèõ äà ãî íàïðàâè, çàùîòî íàèñòèíà îáè÷àõ ìíîãî òàçè æåíà.
- Íå ÿ ëè ïîòúðñè ñëåä òîëêîâà ãîäèíè?
- Íàäÿâàõ ñå òÿ äà ãî íàïðàâè êîãàòî å âúçìîæíî è àêî å áèëî. Âúïðåêè òîâà ñå ïîðàçðîâèõ, íî ìîæå è äà ñè å ñìåíèëà èìåòî.
- Ààà- ùå ìè êàæåø ëè çàùî?
- Â òîçè äåí ñå áåøå âèäÿëà ñ áàáà Íàäà...
- Î, ìîëÿ òå, íàëè íå ñå å âúðçàëà íà íÿêîè îò íåéíèòå „ïðîâèäåíèÿ“. Ñàìî îãëóïåëèòå â ñåëîòî è îêîëèÿòà âÿðâàò íà ïðåäñêàçàíèÿòà è̀, à çà òóðèñòèòå å ïðîñòî àòðàêöèÿ!- êàçà ïî÷òè íà åäèí äúõ Äàíè.
- Íå è àêî áåøå íàèñòèíà ñàìî åäíî „ïðîñòî ïðîâèäåíèå“. Ìàéêà òè áåøå óìíà æåíà, Äàíè. Ñåìåéñòâîòî ñè íÿìàøå äà îñòàâè çàðàäè òîâà „íåùî“ äà ãî êàæåì, àëà íå áåøå ñàìî òî.
- Ãîòîâ ëè ñè äà ìè ðàçêàæåø?
Ïî÷òè öÿëàòà íîù ïðåêàðàõà ïðåä êàìèíàòà. Äàíè èçáúðñà ëèöåòî ñè íÿêîëêî ïúòè. Äâà ïúòè ïî òîëêîâà ïîòðåïåðè. Òðóäíî è̀ áåøå äà ïîâÿðâà íà ñëó÷èëîòî ñå. Îò åäèí ìîìåíò íàòàòúê, íå èçïóñíà è çà ìèã ðúêàòà íà áàùà ñè...

Ãëàâà V

Îòâîðè î÷èòå ñè. Íå ÷å áåøå ñïàëà. Ãëàâàòà ѝ êúíòåøå. Ñòðàøíèòå äóìè ñå áëúñêàõà ïî ìåäæó ñè áåç äà íàìåðÿò èçõîä. À óäàðèòå ñå çàñèëâàõà... Íå èçäúðæà ìíîãî â ëåãëîòî è ñòàíà. Îùå áåøå òúìíî. Íàïðàâè ñè êàôå è èçëåçå íà âåðàíäàòà. È çà ïúðâè ïúò è̀ áåøå òðóäíî äà ñå óñìèõíå. Òðóäíî ïðåãëúùàøå. Áóöàòà â ãúðëîòî áåøå ãîëÿìà. Íå çíàåøå è êàêâî òî÷íî èçïèòâà êúì ìàéêà ñè ñåãà- ñúæàëåíèå, óïðåê èëè ïúê òúãà? À áàùà è̀ òîëêîâà ãîäèíè áå ìúë÷àë- çàùî? Çàùî äî ñåãà? Êàê ñå ïàçè òàêàâà òàéíà? Íå è̀ ñå èñêàøå äà ìèñëè çà ñëó÷èëîòî ñå îò ñíîùè, íî îò âñè÷êî õóáàâî, ñàìî òî â ìîìåíòà íàõëóâàøå â ãëàâàòà è̀.
Äàíè íå èçäúðæà. Îáëå÷å ñå è èçëåçå. Òðúãíà êúì ãîðàòà. Òúêìî çàïî÷âàøå äà ñå ðàçâèäåëÿâà. Íà ìîìåíòè òÿ äîðè âúðâåøå íà çèã-çàã. Òðóäíî è̀ áåøå äà îñìèñëè öÿëîòî òîâà, âñè÷êè òåçè äóìè, ïàçåíè â òàéíà äî ñåãà. „Àç ÿ íàêàðàõ“- òîâà ïðîäúëæàâàøå äà îòåêâà â ñúçíàíèåòî. Òÿ ïîáÿãíà- òàêà ñÿêàø ñòúïàëàòà ѝ ñå çàïàëèõà- âñå ïî-áúðçî è ïî-áúðçî, êîëêîòî ìîæåøå, à Äàíè ìîæåøå ìíîãî. Èçêà÷è ñå ïî íà âèñîêî. È áåç äîðè äà ñè ïîåìå âúçäóõ ñå ðàçêðåùÿ, ñÿêàø âèêíà íà ñâåòà. Êîëêîòî ãúðëîòî è̀ äúðæåøå, òÿ êðåùåøå. Ïîñëå ñå ñâëå÷å íà çåìÿòà è çàðîâè ïðúñòè â íåÿ. Ðàçïðúñêâàøå ïðúñòòà îêîëî ñåáå ñè è ïîãëåæäàøå ðúöåòå ñè, ñÿêàø ìîæåøå äà ðàç÷åòå íåùî òàì èëè ïúê ìîæå áè òàêà ѝ ñå èñêàøå...
Òðúãíà ñòðåìãëàâî îáðàòíî íàäîëó. Âå÷å ïî ïðàâà ëèíèÿ, ñ öåë. Ñïðÿ ñå ïðåä êúùàòà. Ïî÷óêà íà âðàòàòà.
- Äàíè?
- Çäðàâåé, Ðàäî.
- Êàêâî ïðàâèø òóê òîëêîâà ðàíî?- òîé ñêðúñòè ðúöå îò ïðèèæäàùèÿ õëàä.
- Íîñÿ òè íåùî.
- Ìîæåøå è ïî-êúñíî äà ìè ãî äàäåø!
- Íå ìîæåøå!- îòñå÷å òÿ.
- Êàêâî?
- Óôô, èçâèíÿâàé, íå ñïàõ äîáðå òàçè âå÷åð.
- Âëåç âúòðå ïîíå, íå ñòîé íà ñòóäåíî.
- Íå, íå- òðÿáâà äà îòèâàì íà ðàáîòà- èçâàäè îò äæîáà ñè åäíà òîðáè÷êà è ìó ÿ ïîäàäå- Ñâåòåõà â òúìíîòî, ðåøèõ ÷å ùå òè õàðåñàò è ùå òè ñâúðøàò ðàáîòà.
- Ðàçáèðà ñå, ÷å ùå, íî íÿìà íóæäà äà ãî ïðàâèø âñåêè ïúò!- òÿ ñå îïèòà äà ñå óñìèõíå, íî íå ñå ïîëó÷è ìíîãî.
- Îáèêíîâåíî ñ äîñòà ãîëÿì åíòóñèàçúì ðåàãèðàø íà ïîäîáíè íåùà.
- Òàêà äå, íî ìè ñå ùå... ùå ìè ñå äðóã äà áúäå ïîâîäà äà èäâàø äà ìå âèæäàø- íå ñàìî òå!
- Òðúãâàì!- êàçà ðÿçêî Äàíè, áåç äà å ñúâñåì ñèãóðíà êàêâî òî÷íî å ÷óëà.
- Äàíè?!- èçâèêà òîé ñëåä íåÿ- Ïî÷àêàé!- òÿ ñå âúðíà- Èñêàø ëè... ììì- õâàíà ÿ çà ðúêàòà ñ íåãîâèòå äâå- äîâå÷åðà äà õàïíåì íÿêúäå?
- Íå!- ðÿçêî êàçà òÿ, íî ñå óñåòè, ÷å íå ðåàãèðà ìíîãî íîðìàëíî- Ààà, èìàì ïðåäâèä- òè ñè ìè ïðèÿòåë, íå ìîãà äà òå âúçïðèåìà êàòîîî- òîé ñå äîáëèæè îùå ïîâå÷å è îïèòà äà ñëîæè êè÷óð êîñà çàä óõîòî è̀, íî òÿ ìó áóòíà ðúêàòà- Ðàäî, êàçàõ íå!- òîé ñìåíè èçðàæåíèåòî ñè íà ìîìåíòà- çàìúãëåíèÿò ìó ïîãëåä ñå èçáèñòðè, ïîâäèãíà î÷èëàòà ñè è ëåäåíî îòãîâîðè:
- Å, äàà- íå ñúì äîñòîåí çà ôàíòàñòè÷íàòà Äàíèêà. Íèòî ñúì äîñòàòú÷íî íàõàêàí, íèòî ñèìïàòè÷åí çà íåÿ.
- Êàêâî òè ñòàâà? Çàùî ñå äúðæèø òàêà?
- Ìîãà äà ñúì ñàìî ïðîñòî... õìì íååå- è ïîêëàòè ïîêàçàëåö â îòðèöàíèå- äà ñúì åäèí ïðîñò ïðèÿòåë, íàëè?
- Ðàäî, êàêâî èìà? Íèêîãà íå ñè ìè ãîâîðèë òàêà?
- À ìîæå áè å òðÿáâàëî- îùå îò ïðåäè. Íî ïîìîùòà ëåñíî ñå çàáðàâÿ ÿâíî- îáúðíà ñå è òðÿñíà âðàòàòà çàä ñåáå ñè.
- Íÿìà ùî!- èçïóôòÿ Äàíèêà- Âòàñàõ ÿ ñúâñåì!- Ñåãà è òîâà, àìà è àç ñúì ñè åäíà- è òðúãíà.
Íå ãëåäàøå íèùî ïî ïúòÿ. Òîçè ïúò íå ìó ñå íàñëàäè. Ìèíà ïîêðàé áàð÷åòî, âçå ñè îùå åäíî êàôå, ìèìîõîäîì ïîçäðàâè Àíäðåé è ñåäíà íà òðîòîàðà. Çàáè ïîãëåä íàäîëó è çàðîâè ïðúñòè â êîñàòà ñè.
- Õåååé! Åõîîî!
- Äà, Àíäðåé?- ñîïíà ñå òÿ.
- Îó... Äîáðå ëè ñè? Êàêâî èìà?
- Èõõ, èçâèíÿâàé Àíäðî! Äíåñ íå ñúì àç.
- Ëè÷è ñè.
- Íàïðàâî ñúì èçâúí ñåáå ñè.
- Êàêâî å ñòàíàëî?
- Ñëó÷âàëî ëè òè ñå å- åé òàêà íÿêîãà è îò íèùîòî ñâåòà äà ñå ñãðîìîëÿñà â êðàêàòà òè è íåùî, â êîåòî ñè âÿðâàë èëè ïðåäïî÷èòàë äà âÿðâàø, äà ðóõíå?
- ×àê òàêà ìîæå áè íå. Ñèãóðíà ëè ñè, ÷å íå èñêàø äà ñè îòèäåø è äà ïî÷èâàø âêúùè äíåñ?
- Ïîâÿðâàé, òî÷íî òîâà íå èñêàì ñåãà!- ïîãëåäíà íàïðåä è ñå èçïðàâè ðÿçêî.
- Êàêâî âèäÿ, áðå?
- Áàáàòà- åé îíàçè òàì.
-Êîé- áàáà Íàäà ëè, õîðñêàòà ãàäàòåëêà? Êàêâî òè å íàïðàâèëà ïúê òÿ? Ãëåäàø ëîøî êúì íåÿ- ïðåäñêàçàíèå ëè íå ñå å ñáúäíàëî èëè êàêâî?- â î÷èòå íà Äàíè ñå ÷åòåøå ñúìíåíèå è ãíÿâ.
- Íèùî, íèùî- òðúãíà íàïðåä, íî Àíäðåé ÿ çàâúðíà.
- Ñïîêîéíî áå ÷îâåê! ß åëà, åëà ñ ìåí! Ñåäíè òóê- òîé êëåêíà äî íåÿ- Âèæ ñåãà- êàêâî å ñòàíàëî, íå çíàì è ùå ðàçáåðà ñàìî àêî òè ðåøèø, íî êàêâîòî è äà êàæåø èëè íàïðàâèø â òàêîâà ñúñòîÿíèå, ïúðâî ïðåáðîé äî äåñåò. Àç ùå âçåìà ãðóïàòà ñåãà, ÷å ñå ñúáðà. Òè îïèòàé äà óñïîêîèø äÿâîë÷åòàòà â ñåáå ñè, íàëè?- òÿ ïîêëàòè ãëàâà- À è âèæ êîé èäâà- ñåãà âå÷å ùå òè ñâåòíå!- íàìèãíà ѝ è òðúãíà, êàòî ìó íàïðàâè çíàê äà ïîñòîè ñ íåÿ.
- Äàíè÷êà, çäðàâåé! ‘Ùî ñè óâåñèëà íîñ òàêà?
- Ãàäíî ìè å!
- Êàæè ìè íåùî äåòî íå âèæäàì!
- Ñëàâè, ìîæå ëè äà òå ïèòàì íåùî?
- Àìè ÷å ïèòàé, íÿìà íóæäà îò ðàçðåøåíèå..
- Òè âèæäàë ëè ñè ìàéêà ñè?
- Íèêîãà! Àìà òè ò‘âà ãî çíàåø. È íå çíàì ‘ùî ìå ïèòàø. Ñ òåá ñå çíàåì îò êîëêî- âå÷å ñåäåì-îñåì ãîäèíè.
- À èñêàø ëè?
- Íå ñúì ìíîãî ñèãóðåí. Âñå ïàê ðåøèëà å äà ìå ðîäè- äà, àìà äà ìå ‘ôúðëè òúé íà ñâåòà, òàì ñàì ïðåä ñèðîïèòàëèùåòî... Àáå, ñëàäóð, ê‘âè ñà òèÿ âúïðîñè?
- Àìè ñíîùè òàòêî ìè ðàçêàçà çà ìîÿòà ìàéêà...
- È? Òúé ñòðàøíî ëè å?
- Ìõì- àìà òÿ ìàé çíàå íàé-äîáðå!- è ïîñî÷è áàáà Íàäà.
- Êîé áå, ñòàðàòà ëè? Àìè ÷å ïèòàé ÿ!
- Íå ñìåÿ îùå.
- Ùî áå?
- Íå çíàì äàëè íÿìà äà ìè êèïíå. È äà ѝ ñêî÷à.
- Òè ëè áå? Òè è ìóõà íÿìà äà ïðàñíåø... Âèæ ñÿ ê‘âî! Èçïðàâè ñå è ìå ïîãëåäíè! ×óé ìå!
- Ñëóøàì òå, Ñëàâè!
-Âäèøàé äúëáîêî è èçäèøàé áàâíî- òîé ÿ áåøå õâàíàë çà ðàìåíåòå- òî÷íî òàêà. Äàâàé îùå äâà ïúòè òàêà, äàé âúçäóõ íà òîÿ ìîçúê äà ìèñëè, ìàêàð ÷å íà òåáå òè å â ïîâå÷å- òÿ ñå ðàçñìÿ- ß âèæ òè, çíà÷è ìîæåëî! Ïîêàæè ìè çúáêè, ÷åðíîî÷êå? Óóó, ùå ìå èçÿäåø, áå! Íî å íà÷àëî- è ÿ ïðåãúðíà ñèëíî, òÿ îëåêíà- Áðàâî íà ìîåòî ìîìè÷å! Ïî-äîáðå ëè ñè?
- Ñúñ ñèãóðíîñò!
- ‘Àéäå òîãàâà ïîøìàòêàé ñå ìàëêî è îòèâàé äà áà÷êàø- âñå ïàê òàì ñè íàé-äîáðà, òàì ñè å òâîåòî ìÿñòî- è ïîñî÷è âõîäà íà ïåùåðàòà- ×àî çà ñåãà!
- ×àî, Ñëàâè è áëàãîäàðÿ!- òîé âäèãíà ïàëåö íàãîðå, îòäàëå÷àâàéêè ñå.
Äàíè íàèñòèíà óñïÿ äà ñå ïîóñïîêîè è äåíÿò ïîòðúãíà. Êàòî âäèøà ïúðâàòà ãëúòêà âúçäóõ â „Áó÷àùàòà çàëà“, ïî÷òè âúçâúðíà ñåáå ñè. Êðîòíà ñå. Öåëèÿò äåí ïðåêàðà òóê.
Èçâåäå è ïîñëåäíàòà ãðóïà. Ñëîæè ðúöå â äæîáîâåòå. Ñëèçàøå áàâíî ïî ïúòå÷êàòà. Íà ïåéêàòà äîëó ñåäåøå ñòàðèöàòà è ãîâîðåøå íà íÿêîé îò òóðèñòèòå. Äàíè îñòàíà íà ìÿñòî è ãè çàãëåäà. ßâíî áàáà Íàäà áåøå äîñòà îáàÿòåëíà, çàùîòî èìàøå õîðà êîèòî ñè òðúãâàõà ìíîãî ùàñòëèâè, íî è íàñòðúõíàëèòå íå áÿõà ìàëêî. Åìîöèÿòà, êîÿòî èì âíóøàâàøå ñ „äðúíêàíèöèòå“ êàêòî ïî-ðàíî ãè íàðè÷àøå Äàíè, ïðèëè÷àøå íà èñòèíñêà. Ñåãà è Äàíè âå÷å èìàøå êîëåáàíèÿ. Êîãàòî è ïîñëåäíèÿò ñè òðúãíà, òÿ îòèäå ïðè íåÿ è òîçè ïúò ðåøè äà ãîâîðè.
- Äîáúð âå÷åð, áàáî Íàäà!
- Äîáðà çà ìåíå å, à çà òåáå äå̀òå?
- Íàäÿâàõ ñå òè äà ìè êàæåø. Ïîçíàâàëà ñè ìàéêà ìè!?
- ß ìè ïðèïîìíè êàê ñå çîâåøå?
- Íèìà ñè çàáðàâèëà?
- Àç ìíîãî õîðà çíàÿ, àìà ñ ãîäèíèòå íàëè ñå ñåùàø, ÷å è ïàìåòòà ìè áÿãà?
- Èðèíà ñå êàçâàøå.
- Êàçâàøå?
- Å, íàäÿâàì ñå âñå îùå äà å òàêà!- Äàíè ïî÷óâñòâà âèíà.
- Æèâà å äå̀òå, æèâà å... Èñêàø äà çíàåø ‘ùî òå îñòàâèëà- è òåáå, è òåéêî òè, íàëè?
- Òî÷íî òàêà!- òâúðäî êàçà Äàíè.
- È ñìÿòàø, ÷å àç ñúì èìàì âèíà çà òîâà, íàëè?
- Àìèè...
- Íå ñå ñâèâàé, êàæè ñè, ìîæå è ïðàâà äà ñè!
- È ïðàâà ëè ñúì?
- Îñòàâè òå, çà äà ñïàñè áðàò òè, äå̀òå, å çà òóé!
-Êàê, êêêàêâî, êàê òàêà? Áðàò ìè? Àúàà- è áðàò ëè èìàì?- î÷èòå ѝ ñå íàñúëçèõà. Èíñòèíêòèâíî ðàçòâîðè ðúöå ïèòàùî è ïîãëåäíà íàãîðå- áàáàòà ÿ õâàíà çà ðúêàòà.
- Íåäåé ñå- ãîâîðúò ѝ ñå çàáàâè- âúëíóâà. Å, áðå äå̀òå, è òè ëè, àõõõ- íàïðàâî ñå ïðîâëà÷è.
Åååé, êàêâî ñòàâà áå áàáî? Äîáðå ëè ñè?- òÿ ãëåäàøå â åäíà òî÷êà è íå ìúðäàøå, íî äèøàøå è òîâà ÿ óñïîêîè- îò î÷èòå ѝ çàïî÷íàõà äà ñå ñòè÷àò ñúëçè, íî òÿ íå ìèãàøå. Çàïî÷íà äà ñå òðåñå öÿëàòà. Èðèñèòå ñÿêàø ñâåòåõà. Äàíèêà ñå îïèòâàøå äà ñå îòñêóáíå, íî áåøå íåâúçìîæíî. Èçâåäíúæ ñòàðàòà ïðîãîâîðè ñÿêàø èçâúí ñåáå ñè, ñ ãëàñ ãðúìîâåí è ñòðàøåí:

„È íà òåáå íåùî ùå òè êàæà,
ùå ñå ñëó÷è íåùî ñòðàøíî, àëà íÿìà äà òè ãî ïîêàæà!
Ñëóøàé ìå ñåãà äåòå̀:

 äåí äâàíàéñòè ïðåç íîùòà
ïðåç ãîðàòà íå âúðâè ñàìà.
Ïðèÿòåë àç íå ñúì òè, íî è âðàã íå ñúì- íå ìå ìðàçè,
àëà îò íåãîâèòå î÷è ñå ïàçè!
Íà ëóíàòà òîÿ äåí ùå äà å ïðúâ,
àìà òÿ ùå ñå îïðúñêà ñ êðúâ!
Íåäåé îòèâà, à áÿãàé
êúì òúìíèíàòà ñàìà íå ïîñÿãàé!
Ïàçè ñå îò òàÿ áåäà
è íîñè ñúñ òåáå âîäà!“

Ïîñòåïåííî ðúêàòà ѝ ñå îòïóñíà, à êðàêàòà ѝ íàïðàâî îìåêíàõà. Êàêâî ѝ ÷óâàõà óøèòå ñåãà- äà âÿðâà ëè, íà íåÿ ëè, èëè áå ïîðåäíà øåãà? Íî íà÷èíúò ïî êîéòî áàáàòà ѝ ãîâîðåøå- ñåãà ðàçáèðàøå è èçðàæåíèÿòà ïî ëèöàòà íà òóðèñòèòå, êîèòî ãëåäàøå ñ íåäîâåðèå ñàìî äî ïðåäè ìàëêî. Äà ïîâÿðâà ëè íà âñè÷êî ñëó÷èëî ñå, íà âñè÷êî ÷óòî? Ãëàâàòà ѝ ùåøå äà ñå ïðúñíå.
Òÿëîòî íà ñòàðèöàòà ñå óñïîêîè. Ñúëçèòå ñïðÿõà. Ïóñíà ðúêàòà ѝ. Îêîêîðè ñå ñÿêàø çà äà ðàçáåðå êúäå ñå íàìèðà. Î÷èòå „óãàñíàõà“.
- Äîáðå... Äîáðå ëè ñè?- çàåêâàøå Äàíè.
- Àç ëè, àìè òè äå̀òå?- èçâàäè åäíà ñìà÷êàíà ñàëôåòêà îò äæîáà íà æèëåòêàòà ñè è èçáúðñà î÷èòå ñè. Ïîñëå ÿ ñãúíà íàáúðçî, òàêà ÷å Äàíè äà íå ÿ âèäè- Ïàçè ñå! Èñòèíà òè êàçâàì! È çå̀ìè òîâà- ïîäàäå ѝ åäíà ìðàìîðíà ôèãóðêà. Íîñè ÿ ó ñåáå ñè âèíàãè!
- Êàêâî å òîâà?- èìàøå ôîðìà íà íàâèòà çìèÿ îêîëî òîÿãà, íî êðàÿò ѝ ìà÷êàøå ãëàâàòà íà çìèÿòà.
- Ê‘âîòî å òàêîâà! Çå̀ìè ãî òè êàçâàì! Àéäå, ÷å îêúñíÿõ!
- Ïî÷àêàé äå!
-Ìîåòî ìîì÷å, è̀äè ïîìîãíè ѝ, ‘àéäå Àíäðåé÷î!- òîé ñå âðúùàøå. Òÿ ïðîäúëæè äà ñè ãîâîðè ïî ïúòÿ. Êîãàòî ñå îòäàëå÷è äîñòàòú÷íî, ðàçãúðíà ñàëôåòêàòà- áåøå êúðâàâà ñïèðàëà. Ïîãëåäíà çà ìèã íàçàä è âúçäúõíà:
- Ñàìî æèâà äà îñòàíåø, äå̀òå...
- Âñå ïàê ãîâîðè ñ íåÿ, à?
- Àç... òàêîâà- òÿ ñå îëþëÿ, íî òîé ÿ õâàíà.
- Åé, åé, Äàíè? Èñêàø ëè âîäà?
- Ïðèáåðè ìå! Ñàìî ìå ïðèáåðè, ìîëÿ òå!- è ïðèïàäíà. Âçå ÿ è ÿ ñëîæè â êîëàòà íà çàäíàòà ñåäàëêà.
- Àáå, ìîìè÷å, êàêâî ñòàâà ñ òåá äíåñ?- áåøå ïðèòåñíåí. Çàïàëè êîëàòà è òðúãíà- Äàíè, ùå îòèäåì äî áîëíèöàòà!
- Íå...íå- ñìúíêà òÿ- ñàìî íåêà ñå íàñïÿ...
- Ñèãóðíà ëè ñè?
- Êàðàé!
Ïîëóíîù ìèíàâàøå. Èçëåçå âÿòúð è ëèñòàòà çàñâèðèõà ïîä äèðèãåíòñòâîòî ìó. Ñòðàííè áÿõà çâóöèòå, ïðîôó÷àâàéêè ìåæäó ñêàëèòå. Øåãà ìîæåøå äà ñè íàïðàâè ñ õîðñêèòå î÷è è óøè. Òàêà è òå äâàìàòà ñå êðèåõà ïîä ìðà÷íèòå ñòîíîâå, êàòî ÷åðíè ñåíêè ïðåä ðàçïàëåíà ñâåù.
- Ïññò. ×óðóëèêàø ëè?
- Íå, öúðêàì!- äâàìàòà ñå ïðèáëèæèõà øåïíåéêè. Ìîæå áè íå ñå ïîçíàâàõà äî òîçè ìîìåíò è òîâà áåøå íÿêàêúâ êîä.
- Æèâè ëè ñà?
- Æèâè ñà.
- Îáè÷àø äà èãðàåø ñ êóêëèòå ñè ìàé?
- Ùîì ñà äðåñèðàíè è ñå îãúâàò äîáðå íà êîíöèòå ñè... ñïðÿ ñå- Íå òè òðÿáâà äà çíàåø, à è íå òè âëèçà ìíîãî â ðàáîòàòà.
- Íå ñå íàîñòðÿé! Òè ñå ñâúðçà ñ ìåí, ïîìíèø ëè?
- Äà, äà, äà. Íå ñå êîðêàé!- èçâàäè íÿêàêâî êàðòîí÷å îò âúòðåøíèÿ äæîá è ìó ãî ïîäàäå.
- Ïè÷, àìà òàÿ å õóáàâà!
- Å è, òîâà ñïèðà ëè òå?
- Êàê áå, òè ëóä ëè ñè? Àìà... çíàåø, ÷å àç ãè ïðèêëþ÷âàì, íàëè?
- Çíàì!- ðàâíî è õëàäíî êàçà òîé.
- È êîãà ò‘âà?
- Ñëåä äåñåò äíè.
- Òîëêîâà ìíîãî?
- Çàùî, íîæúò ëè ùå ñå èçòúïè èëè áàðóòúò íà ïàòðîíèòå øå èçâåòðåå?
- Íå áå, àìà...
- Ùå ãî íàïðàâèø ëè, èëè íå?
- Àç- äà! Àìà òè ìè èçãëåæäàø êîëåáëèâèÿ. È íà âñè÷êî îòãîðå ÿ ïîçíàâàø. Äà íå ìè ñå ðàçìåêíåø íàêðàÿ.
- Íÿìà íà÷èí!
- Äîáðå, äåñåò äåíà è äåéñòâàìå!- îáúðíà ñå è ñè òðúãíà. Äðóãèÿò èç÷àêà ìàëêî è òîãàâà òðúãíà- â îáðàòíà ïîñîêà...
Ëóíàòà èçãðÿ. Âñå îùå ñå ïúëíåøå, íî âå÷å áåøå ìèíàëà ïîëîâèíàòà ñè. Ñòàíà ñòóäåíî, ñìðàçÿâàùî äîðè. Íå áåøå ìíîãî òèïè÷íî êàòî çà ñåïòåìâðè. Íÿìàøå è êàê äà å ãîðåùî, íî òàçè íîù,... òàçè íîù ñè áåøå íàïðàâî çëîâåùî...
Àíäðåé ïðèáðà Äàíè. Áàùà ѝ ñè ÿ âçå. Ïîóñïîêîè ãî ìàëêî, çàùîòî âèäèìî áå äîñòà ïðèòåñíåí, à òîé ãî ïîìîëè äà ñå îïèòà äà ÿ çàäúðæè âêúùè çà äåí-äâà... ïîíå.


Ïóáëèêóâàíî îò Administrator íà 13.04.2020 @ 13:17:18 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðîìàíè

» Ìàòåðèàëè îò
   kokolinna

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 0
Îöåíêè: 0

Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

19.04.2024 ãîä. / 03:43:58 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"33" | Âõîä | 0 êîìåíòàðà (0 ìíåíèÿ)
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.