Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 746
ÕóËèòåðè: 3
Âñè÷êî: 749

Îíëàéí ñåãà:
:: LATINKA-ZLATNA
:: Heel
:: tehnomobi

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòà33
ðàçäåë: Ðîìàíè
àâòîð: kokolinna

Ãëàâà I

Ìúãëàòà òèõî ñå ðàçñòèëàøå ìåæäó áîðîâåòå. Âíàñÿøå íÿêàêâà òåæåñò âúâ âúçäóõà, íî ïëàíèíàòà ñè êàçâàøå äóìàòà- ÷èñòèÿò âúçäóõ è â ìúãëèâî âðåìå ñè îñòàâà ÷èñò. Áåøå íà÷àëîòî íà ñåïòåìâðè è ñòóäúò ñå ïîçàäúðæàøå ïî-äúëãî ñóòðèí, à ñå ñïóñêàøå ïî-ðàíî âå÷åðòà.
. Ëèñòàòà ïî äúðâåòàòà íå áÿõà çàïî÷íàëè äà ñìåíÿò öâåòà ñè, íî ãîðàòà âå÷å óõàåøå íà åñåí. Òàêàâà áå êàðòèíêàòà âñÿêà ãîäèíà ïî òîâà âðåìå òàì- ìàëêîòî ñåëöå Áóéíîâî, ñêðèòî â ïîëèòå íà Ðîäîïà ïëàíèíà.
Òÿ æèâååøå òàì. Ñàìî íÿêîëêî ñòúïêè, íÿêàêâè ñè äâà-òðè êèëîìåòðà ÿ äåëÿõà îò ãðúöêàòà ãðàíèöà. Æèâååøå ñ áàùà ñè. Ìàéêà ѝ áå èçáÿãàëà, îùå êîãàòî Äàíè áåøå íà äâå, ïî÷òè òðè ãîäèíè. È âúïðåêè âñè÷êî äâàìàòà ñå ñïðàâÿõà äîñòà äîáðå. Ìèðîñëàâ- áàùà ѝ âå÷å áåøå ïåíñèîíåð „Ìëàä ïåíñèîíåð“- ÷åñòî ñå øåãóâàøå ñúñ ñåáå ñè òàêà. Ãîäèíèòå íà òåæúê òðóä â ìèíèòå ïîêðàé Ïåðíèê íå ìó ëè÷àõà îñîáåíî. Îñòàíàë èçïðàâåí, çäðàâ è æèëàâ, Ìèðî ïîìàãàøå è íà ñúñåäèòå, è íà âúçðàñòíèòå õîðà îò ñåëîòî, êîèòî ïðåîáëàäàâàõà. Ìëàäè ïî÷òè íÿìàøå. Ñàìèÿò òîé èñêàøå çà íåãîâàòà Äàíèêà ñúùîòî. Âñÿêà âå÷åð çàñÿãàøå òåìàòà çà èçíàñÿíå è ïðåñåëâàíå â ñòîëèöàòà. Íî êîëêîòî è äà ѝ ãî ïîâòàðÿøå, ìîæå áè íà ïóê, íåéíèÿò îòêàç ñòàâàøå âñå ïî-òâúðä è ïî-òâúðä.
- Òàòêî, õàðåñâàì ñè ðàáîòàòà, ïàðèòå íè ñòèãàò, à òàçè ïðèðîäà... êàê äà ÿ îñòàâÿ, êàæè ìè- åäèíñòâåíî ìîðåòî ìå óìèëÿâà ïðåä íåÿ, çàùîòî çíàåø êîëêî îáè÷àì âîäàòà. È çà êàêâî- ñàìî, çà äà äèøàì ìðúñíèÿ ëåïêàâ âúçäóõ ïðîñòî çàùîòî å ñòîëè÷åí. È çà ïîâå÷å ïàðè, àç ñîôèÿíêà íÿìà äà ñòàíà!
- Íî åäèí äåí, êîãàòî èìàø ñúïðóã, äåöà...
- Êîãàòî òîçè äåí äîéäå... ùå ìó ìèñëÿ, à äî òîãàâà... Ùå ìå òúðïèø!
Äàíèêà áåøå íà 24. Çàâúðøèëà èñòîðèÿ â ìîðñêàòà ñòîëèöà, ñåãà òÿ ðàáîòåøå êàòî åêñêóðçîâîä. Âñåêè äåí âúðâåøå îêîëî äåñåòèíà êèëîìåòðà â ïîñîêà. Îáè÷àøå äà õîäè. È êîëà èìàøå, íî ÿ èçïîëçâàøå ñàìî â ëîøî âðåìå. Ñòàâàøå ðàíî ñóòðèí ñ èëè ïðåäè èçãðåâà, â çàâèñèìîñò îò ñåçîíà. Ïðàâåøå ñè êàôå, çàñòàâàøå íà âåðàíäàòà íà êúùàòà è ãî êðèåøå ìåæäó äëàíèòå ñè, çà äà ñå íàñëàäè íà àðîìàòà ìó. È êîãàòî îòêðàäíåøå, êîëêîòî ѝ áå íóæíî, ãðàáâàøå ðàíèöàòà è òðúãâàøå. Ïî÷èâàøå îñíîâíî çèìíî âðåìå, òúé êàòî òóðèñòè, áèëî è íàé-ëþáîïèòíèòå, íå ïðèñòúïâàõà. À è ïî òîçè èçêëþ÷èòåëíî òåñåí ïúò, ñúñ ñêàëèòå íàäâèñíàëè çàñòðàøèòåëíî îòãîðå è îòâåñ íå íèêàê ìàëúê, äî Òðèãðàä áå ïî÷òè íåâúçìîæíî äà ñå ñòèãíå çèìå.
Äíåøíèÿò äåí íå áå èçêëþ÷åíèå. Äàíè òðúãíà. Âúðâåøå óñòðåìåíî ïî ïúòÿ ñ ïî-áúðçà êðà÷êà. È íå çàùîòî çàêúñíÿâàøå- ïðàâåøå ñè òðåíèðîâêà- òàêà ìó êàçâàøå òÿ. Îáèêíîâåíî äîðè áå ïúðâà è ïîíÿêîãà îòâàðÿøå è áàð÷åòî è ïîñðåùàøå è êîëåãèòå ñè ñ êàôå. È òóê... áÿõà ìëàäèòå- âñè÷êè ìîì÷åòà è ìîìè÷åòà îêîëî íåéíàòà âúçðàñò- àëïèíèñòè, åêñêóðçîâîäè, âîäà÷è. Ïîñåùåíèÿòà â ïåùåðàòà áÿõà íà êðúãúë ÷àñ. È çà äðóãèòå â îêîëíîñòòà ÿ âèêàõà, íî ñÿêàø ñúðöåòî ѝ ïðèíàäëåæåøå íà òàçè... „Äÿâîëñêîòî ãúðëî“. Äàëè çàðàäè ñòðàõîâèòîòî èìå, äàëè çàðàäè ìèñòèêàòà, ñ êîÿòî áå îáâèòà ïåùåðàòà, êàêòî è öÿëàòà ïëàíèíà, Äàíèêà óñïÿâàøå âñåêè äåí äà îòêðèå íåùî íîâî â íåÿ. Ìîæå áè è çàùîòî çàâúðøè èñòîðèÿ, áîæåñòâàòà íà íàðîäèòå îáèòàâàëè òåçè çåìè- òðàêèéñêè, ñëàâÿíñêè, ïðàáúëãàðñêè, óñèëâàõà ìíîãîêðàòíî èíòåðåñà ѝ êúì íåïîçíàòîòî è òàéíñòâåíîòî. Âåðîÿòíî òîâà áå è ïðè÷èíàòà âñÿêà ãðóïà, êîÿòî èçëèçàøå ñëåä íåéíà áåñåäà, äà ÿ ãëåäà ñ îòâîðåíà óñòà. Äàíèêà áå ãîëÿìà ÷àðîâíèöà, ñúñ ñèëíî ïðèñúñòâèå è îáàÿíèå... „÷åðíîîêàòà ðóñîêîñêà íà äÿâîëñêàòà ïåùåðà“. Òàêà ÿ íàðè÷àøå Ñëàâè- åäèí îò àëïèíèñòèòå. È ÷àñòè÷êà îò âñÿêà åäíà îò òåçè äóìè èëè â ñú÷åòàíèå, îñòàíàëèòå èçïîëçâàõà êàòî ïðÿêîðè êúì íåÿ.
- Êàê å, Äàíè? Êàê ñè äíåñ?- ïîïèòà Àíäðåé, êàòî íåÿ è òîé åêñêóðçîâîä.
- Ùîì ñúì òóê ñúì âèíàãè äîáðå!
- Áðåé, ÷îâåê ùå êàæå, ÷å â ïåùåðàòà ñè ñå ðîäèëà!
- Íå áèõ ñå îáèäèëà!- è ãî ïîáóòíà ïî ðàìîòî.
- Äíåñ ìàé ùå å ïúëíî, à?
- Íÿìà ëîøî.
- Òè ëè õâàùàø ïúðâàòà?
- Äà, âçèìàì ãè.
- Îáà÷åååå... Íåâåíà ìè ñå îáàäè, ÷å å áîëíà è ìîæå áè ùå ñå íàëîæè äà íàïðàâèø åäèí êóðñ ñúñ Ñëàâè äî Õàðàìèéñêàòà. Ñúãëàñíà ëè ñè?
- Äîáðå, êîãà?
- Íàé-âåðîÿòíî ñ ïîñëåäíèòå âëèçàùè- â øåñò.
- Ùîì ñå íàëàãà, à è íàëè ìîæåì äà ñå çàìåñòâàìå?
- ×åñòíî ëè?- â òâîèòå èñòîðèè íèêîé íå ìîæå äà òå çàìåñòè. Ïðîñòî íÿìàø ðàâíà.
- Ìîæå áè ìè õàðåñâà ìàëêî ïîâå÷å.
- Òè ñè ñè òè! Ïðîñòî íèêîé íå å Äàíèêà!
- Ñåãà âå÷å ïðåêàëÿâàø!- çàñìÿ ñå òÿ, à òîé îòèäå ïðè îñòàíàëèòå.
Òÿ ïîãëåäíà íàãîðå êúì ñêàëèòå- ïðàâè, ãëàäêè è îòâåñíè òðèñòà ìåòðîâè êîëîñè- òîëêîâà áëèçî åäèí äî äðóã, ÷å ïî÷òè ñúáèðàõà âúðõîâåòå ñè. Ñàìî ñëúíöåòî ãè öåïåøå â íÿêîëêî ÷àñà îò äåíÿ. Ïîìèðèñà âúçäóõà, ïîñáðú÷êà íîñëå íà ñëúíöåòî è ñå óñìèõíà.
Àíäðåé ãîâîðåøå ñ íåÿ òàêà îò äîñòà âðåìå. Ëàñêàåøå ÿ. È âñå ïàê òÿ íå áå ñèãóðíà â òîâà, êîåòî ñè ìèñëè. Ïî-ãîëåìèÿò ïðîâîêàòîð, êîéòî íàèñòèíà ÿ ïðåäèçâèêâàøå åìîöèîíàëíî, áåøå Ñëàâè. Íåãîâàòà àðîãàíòíîñò ѝ õàðåñâàøå, íî ïîíÿêîãà è ÿ ðàçî÷àðîâàøå. È âñå ïàê... ìàé ïîâå÷å ÿ ïðèâëè÷àøå.
- Êàêâî ïúê? Àêî íàìåðÿ íåùî èíòåðåñíî äîâå÷åðà, áèëî òî è ìúõ÷å, ùå ãî çàíåñà íà Ðàäî. Ùå ñå çàðàäâà.
Òîé áåøå íåèí ïðèÿòåë îò óíèâåðñèòåòà. Íå îáè÷àøå ìîðåòî, âúïðåêè, ÷å áåøå îò òàì. Íî èíòåðåñúò ìó êúì ïðèðîäàòà, ãî äîâåäå òóê. Ðàñòèòåëíèÿò ñâÿò, áå äîñòàòú÷íî áîãàò, çà äà ãî âúçõèòè, à ìåñòàòà íà êîèòî Äàíè ñòúïâàøå, ìó íîñåõà ÷óäàòè åêçåìïëÿðè îò âðåìå íà âðåìå. Ó äîìà ñè áåøå ñàìî çà êîëåäíèòå ïðàçíèöè.
- Äàíè? Ãðóïàòà å ãîòîâà. Ñúáðàõà ñå.
- Äîáðå, èäâàì!- èçòè÷à íàïðåä è çàñòàíà ïðåä íàñúáðàëèòå ñå, âèäèìî â î÷èòå íà ïîâå÷åòî, ãîòîâè çà ïðèêëþ÷åíèÿ.
- Çäðàâåéòå! Ãîòîâè ëè ñòå?
- Äà!-îòâúðíàõà â åäèí ãëàñ.
- Àç ñúì Äàíè è ùå áúäà âàø âîäà÷ è ñïðàâî÷íèê â òàçè åäíî÷àñîâà ðàçõîäêà, êîÿòî ñå íàäÿâàì äà îñòàíå ñ ïðèÿòåí îòïå÷àòúê â ïàìåòòà âè.
- Äÿâîëúò âèæäà ëè ñå?- ïðîâèêíà ñå åäèí ìúæ.
- Êîãàòî èçëåçåì, òè ñàì ùå ìè îòãîâîðèø íà òîçè âúïðîñ. Òàêà, âúòðå å õëúçãàâè÷êî, òàêà ÷å ÷åõëèòå íå ñà äîáðà èäåÿ. Äîñòà õëàäíî å, òîåñò è êúñèÿò ðúêàâ å äîáðå äà ñå ïîêðèå. È àêî ñòå ãîòîâè è ñ òîâà, ùå îòâîðÿ òàçè ìàëêà äúðâåíà âðàòà, çà äà âëåçåòå â òàçè ìèñòè÷íà ïåùåðà. Ïî-ïëàõèòå, íåêà ñà ïî-áëèçî äî ìåí. È òàêà... íåêà íàøåòî ïúòåøåñòâèå äà çàïî÷íå...


Ãëàâà II

Âðàòàòà ñå îòâîðè. Ñâåòëèíàòà èç÷åçíà. Âúçäóõúò íàòåæà. Çàìèðèñà íà âîäà. Õîðàòà â ãðóïàòà øóøóêàõà ïî ìåæäó ñè, íî äîðè òîâà íåïðåñòàííî æóæåíå íå ìîæåøå äà çàãëóøè òèøèíàòà íà ïåùåðàòà. Ìèíàâàõà ïî äâàìà- òðèìà ïðåç òåñíèÿ êîðèäîð, ñëåäâàéêè âîäà÷à ñè.
- È òàêà!- îòåêíà ãëàñúò íà Äàíè- Âå÷å ñìå â ãîëÿìàòà çàëà, â ãîëÿìàòà ãàëåðèÿ íà ïåùåðàòà. Íàðè÷à ñå „Áó÷àùàòà çàëà“- äúëãà ïîâå÷å îò ñòîòèíà ìåòðà, øèðîêà îêîëî ÷åòèðäåñåò, íî ïî-èíòåðåñíîòî, ÷å â íàé-âèñîêèòå ñè ÷àñòè äîñòèãà òðèéñåò è ïåò ìåòðà. Çàùî ùå êàæåòå âèñîêîòî äà å íàé- èíòåðåñíî? Çàùîòî òóê ñå íàìèðà íàé-âèñîêèÿò ïîäçåìåí âîäîïàä íà öåëèÿ Áàëêàíñêè ïîëóîñòðîâ.
- Òóêà ïðèëåïè èìà ëè?- ïðîâèêíà ñå åäíî ìîì÷åíöå.
- Îãëåæäàé ñå, îñëóøâàé ñå è àêî ñè âíèìàòåëåí, ùå ãè ÷óåø è ñ ïîâå÷å êúñìåò ùå ãè âèäèø!- îòâúðíà òÿ- Ìîæå äà ñå ïðèáëèæèòå äî ìåí, çà äà ìå ÷óâàòå ïî-äîáðå. Îáåùàâàì, íÿìà äà õàïÿ- õîðàòà ñå ðàçñìÿõà- Å, ïîíå íå ìíîãî. Êàêâî âè äîâåäå äî òóê? Âÿðâàì èìà õîðà îò ðàçëè÷íè êðàèùà íà Áúëãàðèÿ, êàêâî âè ìîòèâèðà äà èçáåðåòå òîâà ìÿñòî?... Íÿêîé???
- Àìèèèè- îñìåëè ñå åäíà æåíà- ñòðàõîâèòîòî èìå.
- Íå ñå ïðèòåñíÿâàé äà ãî êàæåø. Îñåìäåñåò-äåâåòäåñåò ïðîöåíòà îò òóðèñòèòå ñà ïðèâëå÷åíè îò íåãî, à è êàê èíà÷å? À çíàåòå ëè çàùî ñå êàçâà òàêà?
- Çàðàäè îáðàçà íà äÿâîëà!- îòíîâî ñå îáàäè ñúùèÿò ÷îâåê, êîéòî èñêàøå äà ãî âèäè îùå íà âõîäà.
- À òîé êúäå å?
- Àìè íàäÿâàõ ñå... òàêà äå- òè äà êàæåø.
- Ùå ãî âèäèòå íà èçëèçàíå- íÿêîè îò âàñ... ìîæå áè. Äðóãà èäåÿ?
- Àìè íàëè å „ãúðëî“? Âñè÷êî ïîãëúùà.
- Íî íå âðúùà! Íî çà òîâà, ñëåä ìàëêî. Èñòèíàòà å, ÷å íèêîé íå å ñèãóðåí â ïðîèçõîäà íà èìåòî, íî ñòå ïðàâè, ÷å äâåòå îñíîâíè èäåè ñà òåçè. Òðàêèòå ñà íàñåëÿâàëè Ðîäîïèòå äúëãè ãîäèíè è ñà îñòàâèëè ãîëÿìî áîãàòñòâî è òðàåí îòïå÷àòúê ïî òåçè çåìè, ÷å è òóê... â ïåùåðàòà. Ñïîðåä íÿêîè äðåâíè ðúêîïèñè è õîðñêè ïðåäàíèÿ èìåííî ñúëçèòå íà íàé-äîáðèÿ ïåâåö â öÿëà Òðàêèÿ, çà êîéòî ñå å áîðèëà è Ãúðöèÿ, ÷å è êîé ëè íå îùå, ñà íàïúëíèëè ãúðëîòî íà äÿâîëà. Êîé å òîé, çíàåòå, íàëè?
- Îðôåé!- èçâèêà äðóæíî òúëïàòà.
- Òî÷íî òàêà- Îðôåé è íåãîâàòà áåçâúçâðàòíî èçãóáåíà ëþáîâ- Åâðèäèêà... îñòàíàëà â òàçè ïåùåðà çàâèíàãè.
- Òóêà ñà ñå ðàçâåëè!- ïðîâèêíà ñå îòíîâî ñúùèÿò, êîåòî ìàëêî ïîäðàçíè îñòàíàëèòå.
- Íå ìíîãî íà ìÿñòî êàçàíî, íî ÿâíî ñòå ìèíàëè âå÷å ïðåç ßãîäèíñêàòà ïåùåðà, íàëè? Òàì ñå æåíÿò, òóêà ñå ðàçâåæäàò. Ïîâÿðâàé, íå èñêàø ðàçâîä òóê!
- Äà, õîäèõ è òÿ å ïî-õóáàâà!
- Âñåêè å ñâîáîäåí â ìíåíèåòî ñè!
- Èìà îò îíèÿ, âèñóëêèòå, äåòî ñà. Êàê èì âèêàõòå?
- Ñòàëàêòèòè, ñòàëàãìèòè è ñòàëàêòîíè... Ìàé òàêà èì âèêàõìå!- îòâúðíà ëåêî õëàäíî Äàíè. È òóê èìà, íî çà òåá ñà ÿâíî òâúðäå ìàëêè, çà äà ãè âèäèø. È âñå ïàê òîâà å ìëàäà ïåùåðà, íî àêî èñêàø äà ñè óðåäèì åäíà ñðåùà ñëåä îêîëî... äà êàæåì ñòîòèíà ìèëèîíà ãîäèíè è ùå ñè ãîâîðèì ïàê çà „îíèÿ“... âèñóëêèòå!- îñòàíàëèòå ñå ðàçñìÿõà.
- È ïåðëè èìà!
- Èìà, äà- íî çà òåá, ïðèÿòåëþ òóê íÿìà íèùî. Åäíà ãîëÿìà äóïêà, ïîáèðàùà „Àëåêñàíäúð Íåâñêè“, ÷å è îòãîðå, íÿêàêâî ñè êëàäåí÷å è ìàëêî êüîðàâà ïúñòúðâà âúâ âîäàòà.
- Ïðèëåï, ïðèëåï!!! Âèäÿõ ïðèëåï, ìàìî!- ðàçâèêà ñå ìîì÷åíöåòî, Äàíè ìó íàìèãíà.
- ßâíî âñå ïàê íÿêîé ñëóøà è ãëåäà. È òàêà... òðàê èëè ãðúê, ÷îâåê èëè ïúê áîã, Îðôåé è îáðàçúò ïðàâÿò òàçè ïåùåðà èçâåñòíà ïî öÿë ñâÿò. Äîðè Õåðà è Çåâñ- âåëèêèòå äðåâíîãðúöêè âúðõîâíè áîãîâå, ñå ñìÿòà, ÷å ñà âñúùíîñò Ðîäîïà è Õåìóñ- çàáðàíåíàòà ëþáîâ ìåæäó áðàò è ñåñòðà, îò êîÿòî ìîæå áè ñå ðàæäà è òàçè ïåùåðà. Íî êîëêîòî è äà ñå çíàå çà íåÿ, òîëêîâà ïîâå÷å òàéíè, ñêðèòè ïîñëàíèÿ è íåîáÿñíèìè çà íàóêàòà... ñòðàííîñòè äà ãè íàðå÷åì, êðèå òÿ... Íåêà ïðîäúëæèì!
Çâóêúò íà âîäàòà ñå óñèëè. Õîðàòà ìàëêî ïî ìàëêî ñå ïîðàçïðúñíàõà åäèí îò äðóã. ×àñò îò òÿõ îñòàíàõà ñ íåÿ, äðóãè ñíèìàõà „òàâàíà“, à òðåòè ñå îðèåíòèðàõà ïî ïîñîêà íà áóéíîòî áëúñêàíå â ñêàëèòå è çàñèëâàùèòå ñå ìîêðåùè ïðúñêè.
- Êàêòî êàçàõ è ïî-ðàíî, òóê äî ìåí, çàä òàçè ëåíòà âúâ âîäàòà, ìîæå äà âèäèòå ðèáà. Òîâà ñà ïúñòúðâè. Ñëåïè ñà è ñà íÿêàêâà ïðåäøåñòâàùà ôîðìà íà ñåãàøíèòå ñè ïðåäñòàâèòåëè. Äîñòà ïî-ãîëåìè ñà îò íîðìàëíèòå è äàæå èìà ïðåäïîëîæåíèÿ çà ÷óäîâèùíî ãèãàíòñêè åêçåìïëÿðè. Òàêà ÷å ìîæåì è äà ãè íàðå÷åì „äèíîçàâúðñêè ïúñòúðâè÷êè“- îòíîâî ñå ïîøåãóâà òÿ- È áåç ïîâå÷å èçëèøíè ïðèêàçêè, êîéòî æåëàå, ìîæå äà ñå îïèòà äà ãè âèäè!- òÿ ñå îòäðúïíà, òå ìèíàõà íàïðåä.
- Èçâèíÿâàéòå, óôô... ìîæå ëè äà òå ïîïèòàì íåùî?- ïîáóòíà ÿ äåòåíöåòî ñ ïðèëåïèòå.
- Åñòåñòâåíî, ÷å ìîæå, à è ìè ñå ñòðóâà, ÷å íà òåá òè å íàé-èíòåðåñíî, à?
- Õàðåñâàø ìè!- êàçà ìàëêèÿ è ñå îçúáè â óñìèâêà.
- Ëåëååå, êàê äà îòêàæà íà òàêúâ ìëàäåæ, êîéòî òîëêîâà ìå ëàñêàå. Äàâàé, ïðèÿòåëþ, ñëóøàì òå!
- Åëà ñ ìåí, äà òè ãî ïîêàæà!- è ÿ õâàíà çà ðúêà- Âèæ!- è ïîñî÷è åäíî èçîáðàæåíèå â ñêàëàòà- Êàêâî å òîâà?
- Íà êàêâî òè ïðèëè÷à?
- Íà ëîêâà, àìà ìíîãî äúëáîêà, äàæå ìàé íå ñâúðøâà è çàùî äî íåÿ èìà âèëèöà?
- Íàèñòèíà ñè ìîÿò ãåðîé! Êàê ñå êàçâàø?
- Äèìèòúð!
- Íà êîëêî ñè ãîäèíè?
- Íà äåâåò!
- Å, Ìèòå- ñìÿòàìå, ÷å òîâà å èçäúëáàíà ðèñóíêà â ñêàëàòà, íà õîðà, æèâåëè òóê âúòðå, êîÿòî èçîáðàçÿâà áóøóâàùàòà ðåêà, êîÿòî ìèíàâà ïîä êðàêàòà íè. Çíàåø ëè, íå ìíîãî îòäàâíà òóê å èìàëî íàâîäíåíèå. Âñè÷êî â ñåëîòî áèëî îòíåñåíî- æèâîòíè, äúðâåíè òðóïè, âñè÷êî. Íÿêîè ñà ñå ñêðèëè òóê è íÿêàê ñè âîäàòà ãè å ïîùàäèëà. Òÿ å íàé-ãîëÿìàòà ãàòàíêà. È çíàåø ëè çàùî?- ìîì÷åíöåòî ïîêëàòè ãëàâà â îòðèöàíèå- Çíàå ñå êúäå çàïî÷âà ðåêàòà, íî êîãàòî äîéäå äî òóê è ñå ãìóðíå ïîä çåìÿòà, ïîâå÷å íèêîé íå ìîæå äà ÿ íàìåðè è äà ðàçáåðå íà êúäå îòèâà.
- Óîóóó, ìíîãî ÿêî. Ñòðàøíè÷êî äå, àìà å ÿêî!
- Åëà, ùå òè ïîêàæà îùå íåùî ÿêî! Çàñòàíè òóê, òî÷íî òóê â ñðåäàòà è ïîãëåäíè íàãîðå. Êàêâî âèæäàø, Ìèòå?
- Î÷è, ìàëå äàæå, ñÿêàø ãëåäàò, äîðè êîãàòî ñå ìåñòèø. Èìà íåùî êàòî íîñ, àìà å ñ÷óïåí, èìà è ðîã.
- Òî÷íî òàêà, áðàâî! Ìîæå äà òå âçåìà çà ïîìîùíèê! Òîâà, ïðèÿòåë÷å, å âñúùíîñò âõîäà íà ïåùåðàòà.
- À íèå çàùî âëÿçîõìå îò òàì?
- Âèæäàø ëè îíåçè ñòúëáè?
- Äààà...
- Ñ òåá ùå ñå êà÷èì ïîñëåäíè è ùå ãëåäàìå îñòàíàëèòå êàê ïúøêàò è îõêàò, ñúãëàñåí ëè ñè?
- Äà! Äàíè, ùå ìè äîéäåø ëè íà ãîñòè?
- Êúäå, Ìèòå?
- Âúâ Âàðíà- äà äàëå÷å å, àìà...
- Òàì... òàì, ìîæå è äà ñå âèäèì! Õàéäå ñåãà, äà îòèäåì ïðè îñòàíàëèòå- à òå âå÷å ñå áÿõà ñúáðàëè îêîëî ÿìàòà, â êîÿòî áóøóâàøå âîäàòà.
- Ìàêàð è áëèçî, íî âñå òúé äàëå÷, âèå âå÷å ñòå ïðåä ðåêàòà, ÷óâàòå ÿ ïîñòîÿííî, à ñåãà âå÷å ÿ è âèæäàòå, ìîæå è äà ñâåòèòå ñ ôåíåð÷åòàòà, íÿìà ïðîáëåì. Èìåòî ѝ å Òðèãðàäñêà ðåêà è å åäèí îò ðúêàâèòå- ïðèòîê íà Âú÷à. Òóê å åäíà îò íàé-ãîëåìèòå ìèñòåðèè. Êúäå îòèâà òàçè âîäà? È äî äåí äíåøåí îñòàâà âõîä, áåç èçõîä. Êîãàòî èçëåçåì ìîæå äà âèäèòå ïàìåòíà ïëî÷à ñ äâå èìåíà- íà ìîì÷å è ìîìè÷å, êîèòî ñà ñå ãìóðíàëè òóê- âúòðå, ñëåçëè, íî íèêîãà èçëåçëè... æèâè. Èçòåãëåíè ñ ïî÷òè ñêúñàíè âúæåòà è áåç êèñëîðîäíè ìàñêè... Õâúðëÿíè ñà è äúðâåíè òðóïè, îöâåòÿâàíà å è âîäàòà- ïîðàäè êîåòî ìåæäó äðóãîòî ñå ïðåäïîëàãà, ÷å è òÿ ñå âúðòè ïîä çåìÿòà ïîâå÷å îò 25 êèëîìåòðà- äúëúã ïúò áëúñêàíå â ñêàëèòå, óêðèòèå íà òàéíè ìåñòà, íåèçâåñòíè íà íàñ è íà ñâåòà. È âúïðåêè âñè÷êè óñèëèÿ... íèùî- íÿêîè îò õîðàòà ÿ ãëåäàõà ñúñ ñòðàõîïî÷èòàíèå. Èíòîíàöèÿòà è íà÷èíà, ïî êîéòî ðàçêàçâàøå, ãè êàðàøå äà íàñòðúõíàò, íî è äà èñêàò è î÷àêâàò îùå.
- Åé, òè, åëà ñ ìåí!- èçâèêà Äàíè íà íàõàëíèêà, òîé ñå ïðèáëèæè- Åëà, åëà- òÿ âäèãíà îãðàíè÷èòåëíàòà ëåíòà è òå ìèíàõà çàä íåÿ è çàñòàíàõà íà ðúáà íà ñêàëàòà.
- Àìà êàêâî ïðàâèø?
- Ñïîìíÿòå ëè ñè èìåòî íà çàëàòà?- îáúðíà ñå êúì ãðóïàòà- Íàëè èñêàøå äà âèäèø äÿâîëà?- ïðîøåïíà ñ óñìèâêà íà íàõàëíèêà, ïðåç òîâà âðåìå äðóãèòå îòãîâîðèõà- Ïîãëåäíè íàãîðå!- òîé ñå èçâúðíà è ñâåòëèíàòà ãî çàñëåïè çà ìîìåíò è òîé çàëèòíà- Òóê ðåêàòà ãðîõîòíî ïðîïàäà â ïåùåðàòà è èç÷åçâà!- Äàíè ïðåäâèäëèâî áå ñëîæèëà ðúêàòà è êðàêà ñè ïðåä íåãî è ãî çàâúðíà.
- Òè ëóäà ëè ñè?
- Ðàçâîäúò, ïðèÿòåëþ ñòàâà òóê! Èñêàø ëè ãî- ñêà÷àø! Òîâà å!- ÿäîñàí, íî è çàñðàìåí, ÷îâåêúò ñå âúðíà, ìúìðåéêè „êðàñèâè“ äóìè÷êè ïîä íîñà ñè- Ìàé âñå ïàê âèäÿ òâîÿ ïðèÿòåë, à?- îòíîâî ïîñëåäâà ñìÿõ.
- È ñåãà, õîðà ñëåäâà äúëãèÿò ïúò íà çàâðúùàíåòî. Âèæäàòå ëè ñòúïàëàòà. Òðúãâàòå ïî òÿõ è ùå âèäèòå „ãëàâàòà“, ùå èçëåçåòå ïðåç âõîäà íà ïåùåðàòà. Âíèìàâàéòå, òåñíè è õëúçãàâè ñà, íî çà ñìåòêà íà òîâà ñà ñàìî òðèñòà è íÿêîëêî. Ìèòå- èçâèêà íà ìîì÷åíöåòî- àç ùå ïàçÿ ãðóïàòà, à òè ùå ïàçèø ìåí, ñòàâà ëè?- ìàéêà ìó êèìíà.
- Ëåëåå, ñóïåð ñè Äàíè!- èçâèêà òîé è òðúãíàõà.
- Êàê å, Ìèòå? Õàðåñà ëè òè ïåùåðàòà?
- Ìíîãî.
- Åëà äà òè ïîêàæà îùå íåùî, íî òî å ñàìî çà òåá è òðÿáâà äà ñìå áúðçè, çà äà íå íè óñåòÿò ëèïñàòà- îòèäîõà îòíîâî äî îãðàäàòà ñ âîäîâúðòåæà- Çàñòàíè ïðåä ìåí è ñå äðúæ çà ïàðàïåòà- Äàíè ãî îáãúðíà ñ åäíàòà ðúêà, à ñ äðóãàòà ñâåòíà ôåíåð÷åòî è ãî íàñî÷è- Ïîãëåäíè òàì, âèæ ñâåòëèíàòà íà ôåíåð÷åòî- íà òîâà ìÿñòî âîäàòà ïðàâåøå ïúðâèÿ ðÿçúê çàâîé ñëåä êîéòî èç÷åçâàøå, íî âúðõó úãúë÷åòî, êîåòî îáëèâàøå èìàøå ðèñóíêà.
- Àìà, Äàíè, òîâà ïàê å âèëèöà, íàëè?
- Çíàåõ ñè! Íàèñòèíà ñè ìîÿò ÷îâåê. È êàêâî îçíà÷àâà ñïîðåä òåá?
- ×å òàì èìà ïúò?
- Òî÷íî òàêà... è òîâà å ïîñîêàòà- ïðàâî íàäîëó â òúìíîòî, ñòóäåíî, íåïðîãëåäíî è äúëáîêî íåèçâåñòíî ïðîñòðàíñòâî- òàéíàòà íà ñêðèòèÿ ïúò.
- È êàêâî èìà òàì?
- Ååååõ- âúçäúõíà òÿ- çíàåø ëè êîëêî ìíîãî èñêàì äà ðàçáåðà...Ìå÷òàÿ, ñìåÿ è äà ñå íàäÿâàì, ÷å ìîæå è äà âèäÿ íåùî òàì...íÿêîé äåí, Ìèòå... ìàëêî ìå å ñòðàõ, íî æåëàíèåòî äà âëÿçà òàì å ïî-ñèëíî è îò ñòðàõà ìè- î÷èòå ѝ ãðååõà- Îõ, ïàê ïîïðåêàëèõ! Õàéäå ñåãà ñ äðóãèòå íàãîðå, ÷å ñå îòïëåñíàõìå- ìàëêèÿò ÿ öåëóíà ïî áóçàòà è èçáÿãà íàïðåä. Ïðîäúëæèõà.
Ñâåòëèíàòà ñå óñèëè ïîñòåïåííî. Ïî âúçãëàñèòå íà òúëïàòà, ÿâíî íÿêîè áÿõà âèäåëè ñâîèòå îáðàçè. Ðàçëè÷íîòî âúîáðàæåíèå ãè ïðåäñòàâÿøå ïî ðàçëè÷åí íà÷èí â ãëàâèòå èì, íî âèäíî íà âñè÷êè ðàçõîäêàòà ñå áå õàðåñàëà. Ñúáðàõà ñå îòïðåä, Äàíè èçëåçå çàä òÿõ.
- Õàðåñà ëè âè?
- Äààà!
- Ùå äîéäåòå ëè ïàê?
- Äààà!- òóê âúçãëàñèòå áÿõà ïî-ìàëêî.
- Òóê íå ñòå ìíîãî óáåäèòåëíè, íî ìîÿò ñúâåò å ñëåäíèÿò- âúðíåòå ñå ïàê, ïðîñòî çà äà âèäèòå è îñòàíàëèòå ÷óäåñà, êîèòî êðèå ïëàíèíàòà. Àêî ïúê âè õàðåñà ïåùåðàòà, ìîæåì äà ñå âèäèì îòíîâî. Öåíåòå êðàñîòàòà íà ïðèðîäàòà, êîÿòî èìàìå- âñè÷êèòå íè ïëàíèíè- íå ñàìî òàçè, ìîðåòî- îò ñåâåðà äî þãà, âñè÷êè ÷óäåñà, êîèòî ñà ïîäàðåíè è ïîñàäåíè íà òàçè çåìÿ, êîåòî ìè íàïîìíÿ... Îáúðíåòå ñå ñ ëèöå êúì âõîäà ïàê. Ðàçïîçíàâàòå ëè öâåòåòî â ñêàëèòå?
- Íå å ëè Ñèëèâðÿê?- îáàäè ñå ìàéêàòà íà Äèìèòúð.
- Òî÷íî òàêà, áðàâî! Íàðè÷à ñå Ðîäîïñêè ñèëèâðÿê èëè Haberlea rhodopensis íà ëàòèíñêè è å íàé-âèäíèÿò ïðåäñòàâèòåë íà åäíîèìåííîòî ñåìåéñòâî. À çíàåòå ëè êàê îùå ñå íàðè÷à?
- Îðôååâîòî öâåòå!- îòâúðíà îòíîâî òÿ. Äàíè îòèäå äî íåÿ è ÿ ïðåãúðíà.
- Èñêàø ëè äà ðàçêàæåø âìåñòî ìåí? ßâíî òè å èíòåðåñíî?
- Íå, íå, ìîëÿ òå- ïðèòåñíÿâàì ñå... Òóê òàêà ïðåä âñè÷êè, ììì íå, ïî-ñêîðî íå.
- Äîáðå, íî ùå ïîìàãàø, àêî ñå íàëîæè, íàëè?- òÿ êèìíà- Íàðè÷à ñå òàêà, çàùîòî òîé èçëåêóâàë ñìúðòîíîñíèòå ñè ðàíè ñ íåãî, à êðúâòà ìó îáàãðèëà öâåò÷åòàòà è òå ñìåíèëè öâåòà ñè â òàêúâ êàêúâòî ãî âèæäàìå äíåñ- ìèòîâå è ëåãåíäè, êîå ëúæà, êîå èñòèíà, íî åòî íåùî êîåòî å ôàêò- äîêàçàòåëñòâî íà êîåòî ñå âúçõèùàâàò âñè÷êè áèîëîçè. Öâåòåòî èìà ìíîãî èìåíà, íî çà ìåí çàñëóæàâà íàïúëíî åäíî îò òÿõ è òî å „Áåçñìúðòíè÷å“. Çíàåòå ëè çàùî?
- Ùî, ùîòî ÿâíî íå ìðå!- îáàäè ñå „ëþáèìåöúò“ íà Äàíè.
- Òàêà å è àêî îùå âåäíúæ ïîñåãíåø äà ñêúñàø, àç ëè÷íî ùå òè ïîäïå÷àòàì ôèøà ñ ãëîáàòà.
- È êîëêî ìîæå äà å òÿ... çà åäíà... êèòêà?
- Ïåò... õèëÿäè!- äðóãèòå ñå èçóìèõà- Îò òóê çàïî÷âà! È ìîëÿ òå, ÷óâñòâàé ñå ñâîáîäåí îò áåñåäàòà. Òÿ âå÷å íå å çà òåá!
- Ùå ñå îïëà÷à îò òåáå, äà çíàåø!
- Äîâèæäàíå!- ïîìàõà ìó òÿ, òîé èçáåñíÿ îùå ïîâå÷å è òðúãíà.
- Èçâèíÿâàéòå... È òàêà. Òîâà, êîåòî êàçà å âÿðíî. Èçëîæåíî íà ñóøà è íàïúëíî íåáëàãîïðèÿòíè óñëîâèÿ, òî èçïàäà â ñúñòîÿíèå íà ìíèìà ñìúðò- ñïîðåä íàóêàòà- àíàáèîçà. Íî äîðè ñëåä ïîâå÷å îò òðèéñåò ìåñåöà, àêî ñå ïîëåå ñ âîäà, òî îæèâÿâà îòíîâî. „Âúçêðúñâàùîòî öâåòå“- òîâà å äðóãî îò èìåíàòà ìó. È îò òóê ìîÿòà êîìïàíèÿ, ïðèÿòíà íàäÿâàì ñå, çàâúðøâà. Çà òúðñà÷èòå íà àäðåíàëèí ïðåäëàãàì òàçè ïúòå÷êà- íà äåñåò-ïåòíàéñåò ìèíóòè ïðåç áîðîâàòà ãîðà ùå ñòèãíåòå äî Õàðàìèéñêàòà ïåùåðà. Âíèìàâàéòå, ñòðúìíè÷êî å. À ïî ñòúëáè÷êèòå îáðàòíî íàäîëó, ìîæå äà âèäèòå ïàìåòíàòà ïëî÷à, çà êîÿòî âè ñïîìåíàõ! Äîâèæäàíå íà âñè÷êè è äî íîâè ñðåùè- ìîæå áè ñëó÷àéíè è ñúñ ñèãóðíîñò íå òîëêîâà çëîâåùè!- çàñìÿõà ñå âñè÷êè ñ ãëàñ, à òÿ îòèäå ïðè Ìèòêî è ìàéêà ìó.
- Áåøå ìè íàèñòèíà ìíîãî ïðèÿòíî. È ìèñëÿ, ÷å äúëæà íà ìëàäåæà åäíà öåëóâêà- òîé ñå ñêðè çàä ìàéêà ñè.
- Õàéäå, Ìèòå!- ïîáóòíà ãî òÿ- Ìàé ñìåëîñòòà òè ñå èçïàðè, à?- òîé èçïóôòÿ, íî îòèäå ïðè Äàíè.
- Äàíè?- íàïðàâè ѝ çíàê äà ñå íàâåäå è ïðîøóøíà- Êîãà ùå òå âèäÿ ïàê? Èçîáùî ùå òå âèäÿ ëè ïàê?
- Çàùî íå, Ìèòå? Àç îáè÷àì âîäàòà è íà ìåí ìîðåòî ìè õàðåñâà.
- À êàê ùå ìå íàìåðèø?
- Ìàéêà òè ùå ìè ïîìîãíå- íàìèãíà ѝ, íî æåíàòà íàèñòèíà ïîäàäå ëèñò÷å ñ òåëåôîí- Âèæäàø ëè, ùîì ïðèñòèãíà, ùå äîéäà ïúðâî ïðè òåá! Èìàìå ëè ñäåëêà?- òîé ÿ ïðåãúðíà è ñëîæè íåùî â äæîáà íà åëå÷åòî ѝ, òÿ íå óñåòè. Öåëóíà ãî è ñè ïîìàõàõà. Ñúïðîâîäè ãè ñ ïîãëåä äî ïàðêèíãà, ÷å è äîêàòî êîëàòà ñå ñêðèå çàä çàâîÿ. Òÿ ðàçãúðíà ëèñò÷åòî è ñå óñìèõíà:

                    Àñèàíà /òåëåôîíåí íîìåð/
                              Áëàãîäàðÿ!...

Äàíè ñëåçå ïî ñòúëáèòå íàäîëó è îòèäå ïðè îñòàíàëèòå...


Ïóáëèêóâàíî îò Administrator íà 10.04.2020 @ 14:56:46 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðîìàíè

» Ìàòåðèàëè îò
   kokolinna

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 0
Îöåíêè: 0

Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

20.04.2024 ãîä. / 14:34:20 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"33" | Âõîä | 0 êîìåíòàðà (0 ìíåíèÿ)
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.