Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 803
ХуЛитери: 2
Всичко: 805

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаВидяхме всичко що е българско било
раздел: Други ...
автор: LATINKA-ZLATNA

На 02.11.2007 г. дванадесет автора от Сандански, Петрич, София, Благоевград, Сливен, Кресна и др., заедно с председателя на МВП – Катя Ерменкова и с преводача на МВП – Иван Тупалов, бяхме посрещнати, с много топлина, от македонските поети и техните представители Зоран Якимовски – председател на Съюза на писателите в Охрид и Тоде Илиевски – директор на библиотеката „Георги Пърличев”.

Литературното четене на българските и македонските поети се състоя в библиотеката „Георги Пърличев”. От тази среща се роди идеята да се направи двуезичен алманах на български и македонски език. В библиотеката предоставих мои стихосбирки и алманах „Мостове”, а от тази среща донесох книги от Зоран Якимовски, Тоде Илиевски, Мишо Яземски, Ана Илиоска – Богик, Миле Волкановски, Радомир Милойкович, алманасите „Ирин-Пирин” – първи и втори том, които вече се намират в Ловешката библиотека „Проф. Беню Цонев”.

Охрид е духовен и културен център. През VIII век градът минава в пределите на България, а между 992-1018 година Охрид е столица на Първата българска държава. Според легендата името на града произлиза от възклицанието „Ох, рид” на цар Самуил при въздействието на градската панорама, а според исторически данни за първи път името на града се среща в хрониките на Четвъртия константинополски събор от 860-870 година. Наум, един от първите ученици на Св.св. Кирил и Методий, в края на IX век построява манастир със съдействието на българските владетели Борис и Симеон, и го посвещава на Гавраил и Михаил („Свети Арахангели”), който по-късно, след неговата смърт, носи името му. Той е оставил силно впечатление, уважаван е като лечител, психиатър – лекувал е хора с психически проблеми. Традиционно се смята, включително от мюсюлманското население в региона, че поклонението в този манастир помага при психични заболявания. По време на Османската империя, манастирът е оцелял. Той е връзка между македонци и албанци. Онова, което политиците не могат да направят, този манастир го прави. Благодарение на дейността на Климент и Наум тук се намира и най-старият университет в Европа.

Охрид е един от първите християнски градове в света. Тук са построени 365 църкви, поради което градът е известен като балкански и европейски Eрусалим. .

Градът е един от центровете на Славянската писменост. Тук още преди Христа е правена хартия от целулоза и вода. А в средата на 15 век е отпечатана Библията.

Църквата Пантелеймон е построена от Св. Климент, той ѝ дава името на лекаря Пантелеймон. Мощите на св. Климент, който е починал 916 г., се намират в тази църква.

Най-важните неща за Охрид са били крепостта и планините, които защитавали района. През цялото време се ремонтирали крепостните стени. И въпреки че се казва Самуиловата крепост, това са крепости от Средновековието.

Охридското езеро получава водата си от много реки. Той е най-големият резервоар на питейната вода на Балканския полуостров.

Охрид се явява като основен път, който свързва изток и запад.

На връщане минахме през Гърция – градовете Воден, Вардар, Куклуш и др. Освен незабравимата среща с поетите на Македония, успяхме да видим всичко що е българско било.


_____________________
Б.а. На 02.11.2007 бях гост на литературно четене в Охрид; на 23.08–26.08.2012 г. присъствах на „Стружките вечери на поезията” в Струга; и на 03.07–04.07.2017 г. бях гост на Международния фестивал „Стружки литературни срещи” в Струга.


Публикувано от Administrator на 07.02.2020 @ 11:35:17 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   LATINKA-ZLATNA

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 08:49:22 часа

добави твой текст
"Видяхме всичко що е българско било" | Вход | 2 коментара (4 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Видяхме всичко що е българско било
от Bukvist (ventura@dir.bg) на 17.02.2020 @ 09:45:42
(Профил | Изпрати бележка)
И около Преспанското езеро има българщина ЛАТ. В базиликата на остров "Свети Ахил" е открит гроба на цар Самуил, но там сега е развалина и пущинак за жалост.


Re: Видяхме всичко що е българско било
от doktora на 08.02.2020 @ 15:01:35
(Профил | Изпрати бележка)
"Освен незабравимата среща с поетите на Македония, успяхме да видим всичко що е българско било."
Драго ми беше да прочета, ЗЛАТНА! ()
Слънчев ден!