Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 781
ХуЛитери: 1
Всичко: 782

Онлайн сега:
:: Mitko19

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЗа социалният въпрос
раздел: Есета, пътеписи
автор: LeoBedrosian

Социум – обществената среда в която живеем. Психо-социалното място, което ни оформя като мислещи и действащи индивиди, което ни стимулира или блокира да мислим, правим или обратното – да бездействаме. Което ни приспива във вечния сън на измислени и насадени ни социални категории, като класи, възможности, йерархия, религии, раси, пол и ред други.

Социумът няма алтернатива. Липсата му обуславя и липсата на общество и неговите отношения. Животът извън социума е възможен, но се свежда до физическо и емоционално оцеляване, което не е въпрос на настоящето описание.

От друга страна животът в социума поставя ред въпроси, които също не рядко са свързани с оцеляването и преодоляването на доста неудобства и не малко екзистенциални предизвикателства. Един от основните въпроси е отношението между членовете на това общество и основите на които се е изграждало до сега. Въпросите за справедливостта, за равнопоставеността, за съдействието, взаимопомощта и толерантността винаги са се противопоставяли на въпросите за властта, индивидуалните възможности, налагането на собствена, персонална воля и йерархията в устройството на обществото. Невъзможно е обществените отношения да се разглеждат едностранно, само от една от двете форми на разсъждение. Тяхното противоборство в исторически аспект определя облика на съвременното обществено устройство. Който е разглеждал социума само от едната му страна винаги се е сблъсквал с непреодолими за обяснение казуси и противоречия. Като пример може да дадем съвременното противоречие на дълбоко прокламираните западни либерални ценности на свободния пазар и нарастващия отпор в лицето на световния тероризъм и неговият „Контра демократизъм“. Винаги съм си мислил, че причините за тероризма са първо социални и след това религиозни, расови и политически.

Западното общество успя до някъде да разреши своите вътрешни социални въпроси чрез лумпенизиране на човешките си производителни сили, но: Първо, това е една временна мярка поради промяна на производителните сили и все по-голямата загуба на традиционните работни места. И второ, процесът се извърши за сметка на ограбване ресурсите на третия свят, включващи човешки, мозъчни, природни, климатични и ред други намаляващи като количество ресурси. Казано иначе вътрешния социален въпрос бе донякъде решен чрез създаването на множество външни такива.

В исторически план социалният въпрос винаги е съществувал. Социалното неравенство е било туширано по различни начини. В античността и Средновековието силата на властта е била решаваща. Друг основен фактор е било ниското или направо липсващо образование сред низшите прослойки, което в комбинация с липсата на информация и незнание за собствената му значимост са го поставяли в невъзможност да взема решения и да действа. Слабоволието в Рим е било подклаждано по метода „Хляб и зрелища“, който е създавал илюзията за задоволеност сред плебса. През средните векове тая роля, макар и не изцяло е поета от религията с нейния догматизъм и безусловна каноничност.

Нещата се променят радикално през Ренесанса. Времето на всеобщо просвещение открива истината и дава най-мощното оръжие в ръцете на потиснатите – Знанието. Тогава те разбират своето незавидно положение и важната роля, която играят за благосъстоянието на властващата върхушка. Осъзнават и дълговечната лъжа, в която са държани насилствено. Създаването на печата, научните открития, подкопали религиозните догми и ред други фактори допринасят за изграждането на някаква първична форма на организираност на социално пренебрегнатите. Разбирането, че властта не може да бъде дадена от бога, а е заграбена силово ги кара да се противопоставят и да търсят все по-активно своите права. Трябва да се отбележи и ролята на големите хуманисти и реформатори в независимите градове държави на ренесансова Европа.

За пръв път в съвремието Социалния въпрос търси ефективното си политическо решение чрез Френската революция от края на осемнадесети век. Макар резултатът да изглежда нетраен и променлив този важен момент от съвременната европейска история оставя трайни и дълбоки промени в обществото. Последвалите Наполеонови войни променят радикално политическата карта на Европа, която никога не се връща към предишните си дълговечни ценности. Един от най-важните аспекти, които Наполеон успява да постигне е основаването на националните държави. Нацията и нейното организиране на политически и териториално-етнически принцип е първата стъпка за по-справедливото решение на социалния въпрос. Апогеят на тоя процес са големите буржоазни революции, довели до обособяването на големите национални държави, повечето от които познаваме и до днес – Франция, Италия, Австро-Унагария и Германия.

Процесът не приключва в средата, нито в края на деветнадесети век. На преден план избуява алчността за все повече природни богатства и преразпределение на световните сфери на влияние. Главната причина е увеличената производителност на труда в ерата на Научно-техническия прогрес и нуждата от все повече ресурси, главният от които е човешката работна сила. В ерата на индустриализацията, започнала през деветнадесетото столетие Социалния въпрос получава нов, по-значим и различен смисъл. Сега вече новосформираната работническа класа има и нови, по-добри възможности да се самоорганизира и да се бори за правата си. Работническото движение е подпомогнато и от стройна научна теория, формулирана и развита от едни от най-бляскавите и ерудирани умове на съвремието. Комунизмът дава научно основание за сформирането на масови работнически движения и организации. Социалистическото движение е в своя апогей, макар често да се изражда в крайни, насилствени форми.

Всичките тези процеси протичат в тялото на националната държава и макар до някъде да влияят на междудържавните отношения все още нямат решаващо външно политическо значение до началото на двадесети век.

Нарастването на националната алчност и егоизъм, конституирано в националните държави ескалира до един разрушителен и кървав конфликт в световен мащаб през първата половина на двадесети век. Поставям го в единствено число, защото двете световни войни са две лица на един и същи проблем. Две жестоки лица, разкъсали плътта на съвременната цивилизация и оголили най-ниските и деструктивни черти от човешкия характер. Къде тук е ролята на социалния въпрос? Тушираха ли се неравенствата в обществото след разрешаването на световния катаклизъм? Стана ли по-справедлив света, или напротив? Мненията са силно поляризирани и всяко заключение би било неточно. Но едно нещо е ясно. Обществените отношения се променят и тоя процес е все по-динамичен. Тяхната промяна се следва и от Социалния въпрос. Ако преди сто и петдесет години въпросът е бил: Ще има ли работа за всички, то днес той е: Ще има ли въобще работа? Ако тогава са се питали, ще бъде ли разпределено справедливо общественото богатство, то днес все по-настойчиво си задаваме въпроса какво е това, обществено богатство?

В условията на все по-голямо концентриране на ресурсите и властта, която раздава милостиня, за да държи масите в упойката на консумизма, появата на купонна система изглежда неминуема. Насаждането на мнението, че света изпада стремглаво във финансова криза цели да отклони вниманието ни от истинското състояние на общественото благо и неговото преразпределяне. Бурното развитие на технологиите ни поставя във все по-голяма зависимост от тях, вместо да ни облагодетелства. Тая зависимост е всестранна: от лесната им достъпност в условията на поробващ консумизъм (харчене на средства, които нямаш), през финансовата зависимост да работиш денонощно за да връщаш кредитите си, също така и ограбването на самоличността. Да не забравяме и най-вредния ефект – получаването на фалшивата увереност за собствената си значимост и мнимо освобождение от социалната зависимост.

Всички тези разсъждения водят до заключението, че Социалния въпрос не е разрешен и вместо това все повече се задълбочава. Ще бъде ли разрешен не се наемам да прогнозирам. Това, което твърдя е, че справедливостта не се дава даром. Справедливостта трябва да се отвоюва!


Публикувано от Administrator на 10.09.2019 @ 17:05:59 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   LeoBedrosian

Рейтинг за текст

Средна оценка: 0
Оценки: 0

Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 03:16:32 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"За социалният въпрос" | Вход | 0 коментара (0 мнения)
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.