Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 785
ХуЛитери: 1
Всичко: 786

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаРодопско сърце - 5
раздел: Разкази
автор: LIANIK

Повест
Планината се събуждаше и разцъфваха нейните красоти. Вечер заспиваше, но гръдта и поемаше дъхавите треви. Малкият заобикалящ челяка свят се изменяше – не изведнъж, но постепенно, а с него трябваше да се изменят и хората.
Някак кротко тръгна животът за Емил и Анка. Емил, все още, не осъзнаваше това, което беше се вкоренило и поникнало в сърцето му, но пък някак сам прие, че трябва по-рядко да се обажда за това, що може и що не може неговото булче. Анка още беше някак си мълчалива и само от време на време с тих напевен глас, срамежливо ручаше на мъжа си, когато нещо трябваше да му каже. Той винаги кимаше, понякога отвръщаше, а понякога без думи оставяше това, което беше започнал и се приближаваше до младата си жена. Отново, сякаш да чуе как звучи гласа и я питаше какво трябва да се направи, а тя трепереща, леко засияла в свян и пак му повтаряше търпеливо. Слава се усмихваше винаги на тези моменти. Знаеше тя, че по Божията воля, каквото щеше да става, щеше да стане и никой не можеше да го промени.
Търколи се като шишарка по склон, времето. Анка чакаше своята първа рожба. Сърцето и с малко се беше запълнило, защото дори и Емил вече да не я обиждаше, той и нищо освен „Хубаво.” не казваше. Когато разбра, че в нея расте живот, тя първо се уплаши, но после се зарадва. Но страхът не изчезна от нейното мило сърчице. „Ми ако е женско и не го ще, така, както майка мене не иска?” – питаше се тя. Молеше се понякога да е момче, а понякога сърцето и само литваше, какви очи ще има, какви косици, малкото и момиченце. Изконна истина е това по широкият свят, че женското краде от баща си, а мъжкото всичко от майка си взима. И понякога Господ си играеше шеги и обръщаше нещата, защото все пак и истините оставаха в неговите ръце, а не в тези на челяците.
Септември дойде и с цветни стъпки разнесе есенните си багрила върху дърветата. Зашумяха шубраците в нови премени, натъкмени като за празник. Смени се властта. В малката държавица падна една царска корона. Народът остана без цар, но получи друг такъв, сам родил се по тази земя.
Счуваха се разни мълви, челяшки истории, идващи от търговци, пътуващи по пътищата. Нямаше вече „частно” и „наше” – всичко правеха общо и за народа. И челяците в селото се вълнуваха – как щеше да бъде тази работа - да ти вземат нивите, дето от незапомнени времена все в твоята рода са били, и да те натирят да работиш като ратай, ама и за теб и за другите. И хайваните – и тях щяха да сбират, на едно да са и да се менят овчарите.Та хайванин така лесно ли се учи на друг стопанин!? Каквото имаше да става щеше да стане.
Емил не се прибра. Преди две денонощия беше слязъл до селото, за да види какво правят техните, а и с братята си да се спита за това, що беше чул от случайните пътници, които срещаше, докато пасеше овцете. Още му беше някак трудно да приеме, че ще става баща. Не питаше, а и сам не знаеше, разбира ли се какво ще е - мъжко или женско, и все пак, в него нямаше жажда да узнае. Не му и трябваше! Вълнуваше се само от това, как щеше да се справи Анка. Емил сам беше израждал не едно агне и в ума му изникваха страшни картини.Ясно му беше, че понякога, когато това време дойде, се случваха лоши неща. Той сам от някое време насам, все се опитваше да поеме повечето работа от ръцете на булчето си, но Анка не спираше да върши с мълчалива упоритост задълженията си на къщница.У Емил думи да я спре не се намираха. Къде ще ти подреди той слова в редици, че правилно да каже какво му се иска. Можеше нещо да я разсърди, както го и стори, като последно време спря да търси „правото си” от страх нещо да не и направи. А тя вечер, понякога плачеше. Вярно беше, че тихо, но той усещаше трепета на женските и гърди , долепени до гърба си. Мълчалива беше, но той често усещаше скритата дивост в нейните очи. Там имаше нещо, което пламтеше, но не излизаше на повърхността, а скрито беше дълбоко в нея. И сега, затворен в градските килии, заради това, че беше скочил да помогне на брат си срещу тези, които искаха да вземат на сила наследеното от поколения, го бяха прибрали зад решетките, заедно с другите разбунтували се. Никой нищо не знаеше - какво ще става и какво ще бъде! Трудно беше на челяк, родил се и закърмен с грижата към земята, и с любов към животните, изведнъж така, да му отнемеш всичкото. То беше, като да му забраниш да диша и живее. Да изкорениш изведнъж това що е било от стари времена беше трудно дело. Но, все пак си беше дело и за всичко се намираше начин.
Може и да не беше много учил Емил, но умът му природно беше надарен със съзнанието ,че ако се менят времената, човек трябва и нрава си да мени. Затова той сам, беше осъзнал, че случващото по тази земя нямаше да спре - просто трябваше да се нагодят на идващото и да го посрещнат, кой както намери за добре. Всъщност на него нямаше кой знае какво да му вземат, като земи и ниви, но щяха да вземат стадото, за което сам се беше трудил и сам беше развъдил. На всяко семейство оставяха по няколко разкрача земя, колкото или да живеят, или дом да си построят, другото в кооперацията, за общото благо на народа.
И сега с посинено око, разкървавена уста и натъртвания от ритниците, с които го вкараха в затвора, Емил седеше на пода до другите затворени, мълчеше и мислеше за всичко, което се случваше, беше се случило и щеше да се случи. И най му беше свито сърцето за едно слабо девойче, напъпило сега под порасналия плод в утробата си, с тайнствените горящи очи, чиито поглед ту го палеше, ту го омагьосваше, ту ядосваше и едновременно някак го плашеше. Да, за нейната съдба той скърбеше повече и от това, какво щеше да стане с овцете, които сам беше отгледал. Чудно нещо е човешката съдба! Чудно, но пък желано.
Когато силата на болката преви о две нейната снага, Анка спря да диша. Едва поемайки си отново дъх тя усети как потече нещо по краката и. Слава знаеше какво става, но без помощта на Емил, нещата щяха да са трудни. Трябваше доктор тук да се намеси.
- Да вървим,мама, до селото! Време ти е, ама ще потърпиш, че да стигнем там. – тихо занарежда Слава на Анка.
Младата жена беше объркана. Трудно мислеше, защото такава болка не беше се случвало да търпи.Режеше ,скърцаше нейното тяло и всичко сякаш се опъваше и надигаше отвътре – навън.
- А там, ще да мине ли?! – запита тя с треперещ глас.
- Ще да мине мама, ще да мине! Да се появи на бял свят челяка, всичко ще си дойде по реда.

Следва....


Публикувано от anonimapokrifoff на 28.07.2018 @ 10:06:02 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   LIANIK

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 2


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

18.04.2024 год. / 17:21:05 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Родопско сърце - 5" | Вход | 2 коментара (2 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Родопско сърце - 5
от Angelche на 30.07.2018 @ 00:47:11
(Профил | Изпрати бележка)
И аз бих се зарадвала на още:)))
Така увличаш.......Но се радвам на това - Следва...
и си го чакам утре:))))))))))))0


Re: Родопско сърце - 5
от libra на 28.07.2018 @ 20:23:38
(Профил | Изпрати бележка)
много кратка тази част :)
поздрав :)