Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 622
ХуЛитери: 6
Всичко: 628

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA
:: pinkmousy
:: Boryana
:: kameja
:: migolf
:: Albatros

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЗа неразумното и за хляба
раздел: Други ...
автор: Methodius

(един авторски нехудожествен, некритически и неакадемичен текст, макар и искрен)

-------------------------------

Възможният предел на познанието е да бъде уловен (рефлективно) абсолютният критерий за истината, но не и да бъде уловена самата истина, истината в нейния абсолют. Абсолютният критерий е трансцендентален, той е най-общата форма, в която истината е възможно, съгласно парадоксалната "воля за познание", да бъде познавана фрагментарно, в безпределно разширяващ се "ъгъл на обхвата" и на различни по "конуса" нива на феноменологична редукция, но все-таки в нейната относителност и вечна недостатъчност спрямо критерия. Истината, в абсолютното и цяло, ще да е трансцендентна, непостижима (за познанието), и това е сетното, което познаващото може да си каже, бидейки сега самия абсолютен критерий, а значи и самото себе си: "знам, че нищо не знам". Ето как в последна сметка истината бива схваната негативно и в съвършено отчуждение, из-от приотфилтриране и рязко себеотграничение на идеален и идеално затворен в себе си самопрозирен субект на познанието; тя е предполагаемият мрак отвъд. О, гибел и крушение! И спасението е: чудото на вярата, евентуално придошло в откровението. Вярата следхожда познанието; и встъпва във владение по силата на квалитативен скок, че синтезата е: битие (аз) и небитие да се сливат най-подир в едно. "Вярвам, защото е абсурдно". Иначе: "приземно и аморфно" съществувайки в смътна, сумрачна пълнота, а не да е мъртва, не и запратена (от позицията на отвлеченото до битийно самотъждество познание) в отвъден абсолют, истината (предпознавателно, предсократически) е иманентно и безкатегориално, безопределително, безвъпросно и собственотерзателно присъстваща, т. е. Волята. Двата случая - резултантният и началният, случаят на вярата и случаят на волевото присъствие - са действителното. И в двата случая действителното е неразумното. Разумното посреди тях - е реално, но недействително. Шопенхауер дълбае под Кант, Киркегор маниакализира над Кант; Ницше реактивно подменя Кант с искреността на позата си. За Хегел не остава хляб.


Публикувано от BlackCat на 15.12.2004 @ 21:44:36 



Сродни връзки

» Повече за
   Други ...

» Материали от
   Methodius

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 18:21:46 часа

добави твой текст
"За неразумното и за хляба" | Вход | 1 коментар | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: За неразумното и за хляба
от Methodius (method_of_will@yahoo.com) на 15.12.2004 @ 21:59:30
(Профил | Изпрати бележка)
Горепоместеният аналитичен текст коментира два предхождащи го афористични; цитирам:

(1) "Понастоящем, в разрив с досократиците, сме още в дирене на първичната лава на сътворението. И в това секващо дъха наше познавателно дирене е бичът на следсократовата орисия. Но безпътицата е предустановена - от изгледа за една мъртва, последна зима, която приближаваме. В термодинамиката терминът е "топлинна смърт"; в културологията - "смърт на Бога"."

(2) "Какво е патосът, ако не: искреност на позата, драматизъм на чувството!... А днес искреността е възможна само като поза, като мелодрама. Още в зародиша си критериалният (Сократов) почин е вече отлъка, лъжа, не-искреност, ирония, интелект. Ние престорено, и захитрели в неизбежността на парадигмата, се връщаме реактивно, макар и невежи или точно заради това, към "тая" оная досократическа наивна пълнота на живота; ние, троснатите! Тя изкусително ни кани: "Я елате, пиленца, при батко..." Необходимостта от критерий за истината е свидетелство за неприсъствие на истината. Вярата е добрият случай на тази необходимост."