Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 843
ХуЛитери: 1
Всичко: 844

Онлайн сега:
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаМеждучасие
раздел: Разкази
автор: zika

Лятото се стовари изведнъж. До вчера беше студено, почти зимно време, а днес - направо рекордни температури. Чак с настъпването на вечерта от планината дойде лек ветрец и разхлади градчето.
Марин реши да се поразходи, а и имаше да свърши една работа. Дишаше с пълни гърди чистия въздух и се опитваше да не мисли за нищо.
Стресна го уплашен женски глас:
- Какво правите? Оставете ме!
Избухна подигравателен смях и груб мъжки глас извика:
- Пусни чантата, дърта краво.
- Ето я, не ме блъскайте. – помоли жената.
Тичешком се приближи. Видя я сред пияни и дрогирани младежи.
Скри се в сенките на дърветата и пронизително изсвири с уста. Познаха го. Главатaрят им даде знак да спрат, след което дотича и застана мирно.
Марин го удари в корема и процеди през зъби:
- Забраних ли нападенията над жени и деца? А това е моя учителка! Ще ви смачкам!
Тя отново извика уплашено – един от пияните я беше блъснал на земята.
- Доведи го! – нареди Марин.
Момчето изтича, прекрати нападението и бързо се върна с този, който я беше съборил.
Марин извади бокс и с един удар смаза носа му.
Оня изрева от болка и всички се разбягаха.
Тя, пребледняла от уплаха, събра нещата си от земята и взирайки се в тъмното към него каза тихо:
- Благодаря!
Не го видя и бавно тръгна към центъра на градчето където живееше.
Проследи я до тях. Изглежда го усети, защото няколко пъти спираше и тревожно се оглеждаше.
В центъра изостана защото беше осветено и можеше да го разпознае. Изчака я да си влезе вкъщи. Набра рози от близката градинка и ги остави на прага й.
Запали цигара и, кой знае защо, си спомни едно междучасие:
Изтича пръв на двора веднага след звънеца. Започваше голямото междучасие. Имаше на разположение двадесет и пет минути за да събере пари. След това смяташе да изчезне.
Облегна се на стената до вратата и заоглежда излизащите ученици. Всички бързаха за закуски. Проследи две момчета от малките и ги сграбчи за вратовете, малко преди да влязат в павилиона. Едното се дърпаше и се наложи да го плесне.
- Парите! – тихо каза той.
Подадоха му ги безропотно. По левче.
- Само толкова?
Извадиха още - жълти стотинки. Срита ги за авторитет и ги пусна. Огледа се, срещна очите на охранителя и побърза да изхвърчи на улицата. Скри се зад близкия блок и зачака някой от пушачите, за да вземе поне една цигара. Пропуши още в четвърти клас.
Големите от махалата насила го караха и доста бой изяде, защото му беше гадно и не искаше. Но сега, в седми, не можеше без цигари. Чете в интернет за пристрастяването, но не му пукаше. Не му пукаше и за училището. Едва минаваше в по-горен клас.
Сега го интересуваше единствено да събере четиристотин лева, за да спаси брат си. Любо беше с три години по-голям, но отдавна не ходеше на училище. Забърка се с едни пласьори на ,,цигари” и им дължеше пари. Биха го няколко пъти и сега му бяха дали три дни за да върне или стоката, или парите.
Стоката беше продадена, а парите ги сви баща им и ги изпи.
Откакто майка им замина да работи в Гърция, за да ги издържа всичко тръгна наопаки. Не смееха да й кажат, че всичко което праща се изпива. Баща им не работеше. Те се оправяха както могат, но напоследък запоите бяха страшни и често спяха навън, кой къде намери.
Ясно! Днес няма да събере сумата.
Намери фас и тъкмо да го запали чу познат глас.
- Здравей! Защо си се сврял тук?
Беше тя, любимата му учителка по физическо. Носеше банички и два айрана. Седна на счупената пейка до него и правейки се, че не вижда фаса, му сложи в ръката закуската.
- Ще ми помогнеш ли днес за турнира по футбол? – попита го тя. – Нямам съдия за петокласниците.
Кимна с глава и хвърли фаса под пейката. Не можеше да й откаже. Помисли си, че сигурно е единственият човек на Земята, след майка му, който му има доверие и му помага. Спомни си как му купи чорапи в пети клас и очите му се напълниха със сълзи:
Не беше се прибирал в къщи от няколко дни защото баща му го преби заради брат му. Спеше по счупените коли, а беше края на зимата и кишата безпроблемно се настани в скъсаните му маратонки. В салона се влизаше само с чисти и сухи спортни обувки.
Няколко деца нямаха и тя ги пусна по чорапи. Накара ги да седнат до парното и изпрати две момичета да купят чорапи. Преобуха се, защото и другите бяха мокри и тогава го избра за помощник. Почувства се много горд. Често го търсеше да й помага и закусваше с него. Другите му завиждаха, но от уважение към нея не го закачаха.
Само от нейните часове не бягаше.
Напусна училището след това междучасие. Трябваше с брат му да се покрият за известно време. Беше го търсила. Беше пращала ученици да говорят с него. Издири майка му и баща му.
Заради нея продължи да учи, след време, вечерно. Но не посмя да й се обади - заради затвора, заради вярата й в него.
Завинаги запомни думите й:
"Не се бият момичета и по-слаби от теб, двама не трябва да нападат един, и в гръб не се удря”.
Цигарата опари пръстите му и го върна от спомените. В устата му загорча. Хвърли я и се огледа...
Видя ,,своя” град. Тук се спазваха неговите закони. Беше отмъстителен, жесток, но и справедлив и не стигаше до крайности. Защото, точно когато не трябваше, чуваше топлия й глас: ,,Страхът те кара да си лош, но да знаеш, че никога не си сам – у всеки от нас живее по един ангел-хранител. Дай му възможност да ти помогне”.
Говореше им за духовни закони. Смяташе, че всяко човешко същество е важно.
Едва си пое въздух, от буцата появила се в гърлото му, запали с разтреперани ръце нова цигара и потъна в нощта...


Публикувано от Administrator на 15.03.2016 @ 14:21:26 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   zika

Рейтинг за текст

Средна оценка: 4
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 06:18:45 часа

добави твой текст
"Междучасие" | Вход | 3 коментара (8 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Междучасие
от somebody на 15.03.2016 @ 21:12:03
(Профил | Изпрати бележка)
Този разказ хваща за гърлото.....


Re: Междучасие
от Stargazer на 16.03.2016 @ 11:23:22
(Профил | Изпрати бележка)
Повествованието е добро, има действие от самото начало. Но характерите на героите противоречат на идеята, която разказът прокарва.

По същество имаме човек, когото обстоятелствата са принудили да стане престъпник, но действията му ми се струват недостатъчни за да може читателят да се чувства съпричастен с него.

Аз лично не бих могъл да съчувствам на човек, който обира минувачи и разбива лицата на другарите си с бокс, независимо от това, че той е решил, че го прави от благородни пориви. Това, че все пак не престъпва определна черта, която сам си е избрал (не напада жени и деца), е недостатъчно да го извиси над нивото на обикновен крадец и побойник. Дори и спасяването на учителката не постига това- в краят на краищата, тя нямаше да има нужда от спасяване, ако самият той не беше създал предпоставките за ситуацията, като е разположил хората си в парка.
Образът на учителката, който е въведен за да предостави отправна точка за анализиране на характера му също не успява да се разкрие според идеята на разказа. Да, тя му е помогнала в миналото, но били му била благодарна за спасението, ако то приключи с разбито от бокс лице на младеж? Моето лично чувство е, че тя би хиляди пъти предпочела да и вземат чантата с каквито пари има вътре, но да не го вижда как удря беззащитен човек. От тази гледна точка, думите ѝ, че момичета и слаби не се бият са напълно безсмислени, и главният герой ги е забравил напълно, независимо, че сам твърди обратното.


Re: Междучасие
от lennichkata на 17.03.2016 @ 14:38:38
(Профил | Изпрати бележка)
Много добър разказ! Поздрави! :)