Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 768
ХуЛитери: 6
Всичко: 774

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: Elling
:: Boryana
:: mitkoeapostolov
:: LATINKA-ZLATNA
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСъбка
раздел: Разкази
автор: VOLTER

Мама си отиде в мъки, заради лекарска грешка… Баща ми остана сам и за да бъда около него, поверих бизнеса с който изхранвам семейството на жена ми и неин племенник.

От няколко дни се въртя из двора и чудя какво да подхвана - в главата ми бушуват тревожни мисли: как ще я караме от тук нататък!...
Баща ми втренчен в болните си крака, нарежда:
- Всичко разпродават… земета разпарчосват, как я смятат тая, акъла не ми стига… С к’во ше се оре, с к’кво ше се сее, как ше гечендисва тоя народ, хич не ги е еня!... Ебанджии, за жълти стотинки, изкупиха и машини, и инвентар, останаха едни таратайки, дето няма части за тях…
Изживял за трети път разрухата на една държава, той изплаква своята мъка – премигам с очи, не смея уста да отворя…
Навремето отказа да работи в ТКЗС-то и отвори бръснарница. След година разбра, че хаир от берберството няма и стана закупчик към селкоопа - събира млякото и го кара в града. Накрая клекна - бригадир в ТКЗС-то до пенсия, та и десетина години отгоре… Назначиха след него агрономка с висше – след три месеца председателя на АПК-то Араклиев, му дойде на крака:
- Аман-заман, стягай се да поемаш работата, циганите нещат да излизат на работа без тебе!... Тенчо, та Тенчо, не щем тая кокона - хабер си нямала от представа, хили се бай Иван, казват, гладни и боси щели да тръгнат…
- Циганина иска коландисване – биеш му шамари и му пълниш гушата, ако не е гладен и бос, той няма да е циганин – каза баща ми и тръгна към махалата…
Още като го мярка отдалече Хайваз наду кларинета, Хасан Мазния впрегна каручката и тръгна за студена бира. Ядат и пият до сутринта, но в осем, всички са на линия в стопанския двор, готови за трудови подвизи…
Всеки ден обикаля мерата пешком - няма телефони, няма джипове… Навсякъде, де има хора да работят, той ходи на място. Ако възникне проблем, никой нищо не пипа, лягат и чакат „да дойде Тенчо и каже.“
- Така и така пари няма, барем да отдъхнем – пие Сандю вода от стомната и поляга.
- Сенчица не оставиха, изкорениха дървета дет са чувани векове!- възмущава се баба Дена.
- Нива без сянка бива ли, ама сакън пречили на тракторите, гаче не могат да ги заобиколят – мрънка Маката Колю.
А работата е друга: няма ли дебела сянка, няма да се заседяват…


- Обявили на търг овчарниците, дет’са под язовира – рече баща ми, сякаш на себе си.
Светна ми спасителен изход:
- Така и така не ме свърта и се чудя какво да подхвана, що не я вземем тая овцеферма…
Баща ми повдигна глава и ме стрелна със светнали очи…
Реших: явявам се на търга!

Наддавам се с току-що учредената кооперация… Двама набедени „петковисти“, но членували през годините в казионното БЗНС, върли душмани на дядо ми, довчера правили мили очи на баща ми, днес решили да разчистват сметки с внука, така надигнаха мизата, че платих в пъти стойността на фермата… Знаеха гадовете: купуването на овцефермата за мен има емоционален момент – тя е на мястото на някогашните наши кошари…
Остават пари за седемдесет овце, които събирам от региона и забивам кола… Зарязваме къща и имот на село и се принасяме с баща ми да живеем на фермата…
Полека-лека се съвземам - купувам първо от Института по животновъдство в Стара Загора три страхотни коча, горе-долу на стойността на една лека кола! Имат паспорти с информация, седем поколения назад, каква е била дебелината на косъма на майката - редки бяха случаите когато овцете не близнят… Чистя само мъжките приплоди, женските оставям за дамазлък – на третата година ги направих четиристотин осемдесет и пет парчета… Купувам едно по едно и техника: малък китайски трактор за чистене на помещенията, ЮМЗ с ремарке за превоз на фураж и слама, универсална фуражомелка, правя ремонт на помещенията… Всичко, което зависи от мен се старая да го върша както трябва и навреме…Единственото, с което не мога да се справя, е да намеря свестни овчари – най-важното…

- Събка я няма – измърмори под нос баща ми и понечи да стане от огромната седалка на стар бракуван трактор, която съм монтирал пред битовата сграда. Поиска да инсталирам и прожекторна лампа на висок пилон над „царския“ стол, както той го нарича: Ей, така, ако не друго, барем да ги гледам как се кордят, кат се връщат вечер от паша…
- Как пък разбра, че точно Събка я няма?!
- Ей, така, разбрах…
- На мен всички ми изглеждат еднакви, като китайци...
- И те си имат сурат…
Ясно, защо поиска силна лампа на пилона – разбира веднага, ако липсва овца… При толкова много стока, днес могат десетина да изчезнат, без да се сетиш. Иначе, вместо да пасат, всяка сутрин с часове трябва да ги броиш през стърга – така овцете се мачкат една друга и стресират, а сега, седи баща ми на оръфаната седалка и брои…
- Коя пък е Събка!..
- Някоя си, коя!... Ти си учил да ги лекуваш, аз съм учил да ги познавам… Кой за к’вото учил… Пали китаеца да вървим да я търсим!
Часа е един след полунощ…
- Де да я търсим в тая тъмница, по-добре заранта…
- Заранта чакалите са я оглозгали… Питай овчаря отде е минал!...
Паля трактора, той сяда зад волана, а аз на един крак зад него на те- глича. Цепим покрай Дълбокото дере към Темната кория… По някое време закова:
- Скачай и търси долу по коритото!...
Слизам по стръмния бряг с фенерче в ръка… След петдесетина крачки дочувам тежко дишане, като на таралеж - след малко гледам в краката ми Събка лежи по гръб и рита… Като слизат по надолнище овцете се блъскат една друга и горката се е търкулнала по брега - спира се по гръб чак в издълбаното от водата корито! Вдигам я, и веднага драпна нагоре по брега… Когато се изкачих, баща ми вече ѝ дава корички хляб в уста…
- Да знаеш, т’ва в книгите няма да го има: овца падне ли по гръб, няма мърдане - не умира от глад, а от жажда, изсъхва…


Публикувано от anonimapokrifoff на 16.02.2016 @ 15:21:12 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   VOLTER

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 11:48:29 часа

добави твой текст
"Събка" | Вход | 0 коментара (0 мнения)
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.