Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 423
ÕóËèòåðè: 3
Âñè÷êî: 426

Îíëàéí ñåãà:
:: LATINKA-ZLATNA
:: Boryana
:: LeoBedrosian

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàDe poena poetica
ðàçäåë: Åñåòà, ïúòåïèñè
àâòîð: regulus

èëè çà ïîåòè÷åñêîòî íàêàçàíèå

Êðàòêè ïðèçìàòè÷íè áåëåæêè

Îêàçâà ñå, ÷å èìà è òàêîâà íàêàçàíèå. Íî çà äà ãî îáÿñíèì ùî ãîäå äîáðå, ìîæå áè òðÿáâà äà çàïî÷íåì îò ïî-äàëå÷å.

Ñòðàííî íåùî å äåêóáèòóñúò. Äåêóáèòóñ *... Çâó÷è íÿêàê ðúáàòî è îñòðî. À âñúùíîñò å òâúðäå ïëîñúê – ðàíà ïî ãúðáîâå è çàäíèöè îò ëåæàíå. Îò ïðèòèñêàíå íà íåùî ìåêî â íåùî òâúðäî. Îïèòúò ïîêàçâà, ÷å è íàé-ìåêîòî ëåãëî å ïî-òâúðäî îò ñïîìåíàòèòå òåëåñíè ÷àñòè è àêî íÿêîé ïîñòîÿíñòâà â óïîðñòâîòî ñè äà ëåæè ñ ÷àñòèòå ñè ñòàòè÷íî, òî äåêóáèòóñúò ñå ïîÿâÿâà â åäèí òåñåí çà âñåëåíñêèòå ìàùàáè èíòåðâàë îò âðåìå.
È òîãàâà çàïî÷âà áîëêàòà.
Òÿ êàòî òàêàâà ÿâÿâà ñå ðåçóëòàò îò èíòèìíèÿ ñáëúñúê íà ÷àñòèòå è ëîæåòî, ñ ðåøàâàùîòî ïîñðåäíè÷åñòâî íà äåêóáèòóñà. Ïðîñòðàíñòâåíîòî ðàçíîîáðàçÿâàíå íà òåëåñíîòî ïîëîæåíèå âîäè äî íåòðàéíè è ñúìíèòåëíè ðåçóëòàòè.
Îñîáåíîòî â ñëó÷àÿ å, ÷å äåêóáèòóñúò ðåàëèçèðà áîëåâàòà ñè ïîëèòèêà ïîñòîÿííî è îòâúòðå. È áèäåéêè ñúâêóïíîñò îò ìúðòâè è óìèðàùè òúêàíè, ñúùèÿò ñ áëåñòÿùî ãðúöêî êîâàðñòâî ïðîìåíÿ áîëåçíåíî æèâîòà íà âñå îùå æèâèòå.
Êàêâî äà ñå ïðàâè? Å ëè ïîáåäèì äåêóáèòóñúò ñ öÿëîòî ñè îáêðúæåíèå è àêî å, òî êàê?
Êàêòî å êàçàíî: „Ñòàíè è õîäè!”. (Àêî ìîæåø.)

Ñòðàííî íåùî ñà õîðàòà. Õîðà... Çâó÷è íÿêàê ìíîæåñòâåíî è àíîíèìíî. Çàòîâà ìîæå áè àêî õîðúò å åäèí – ñòàâà ÷îâåê. È îò ÷îâåê äî ÷îâåêà ðàçëèêè ìíîãî, íî ïúê ó õîðàòà ðàçëèêèòå íÿêàê ñå ïîðàçìèâàò è ñòàâàò ïîâå÷å êàòî ïðèëèêè.
Òà ÷åñòî, ñëó÷âà ñå, ÷îâåêúò ñòîè è ñè ãëåäà ïðàçíèòå ðúöå. À êàêòî å èçâåñòíî, íà ïðàçíèòå ðúöå èì íàìèðàò ðàáîòà – ñïîðåä íÿêîè äÿâîëúò, ñïîðåä äðóãè ïúê – íåãîâè âúïëúùåíèÿ. Ðàáîòà, îñîáåíî áåçñìèñëåíà, ñúùî ìíîãî – íàé-ðàçíîîáðàçíà ïî êîëè÷åñòâî, ïîëåçíîñò, òðóäîåìêîñò, ïðèâëåêàòåëíîñò, äåñåí è ðàçöâåòêà. À, è ïî çàïëàùàíå ñúùî.
È åòî, ÷å â ïðàçíèòå ðúöå ñå íàìåñòâà íÿêàêâà ïîðîäà èëè ñîðò ðàáîòà, ñâèâà ñå, è çàïî÷âà äà ñå ìúòè. È òî÷íî â òîçè ìèñòè÷åí ìîìåíò íà ìúòåíå ñå îñúùåñòâÿâà åäíà ðàçëè÷íî ïðîÿâåíà ïî ñòåïåí ìåòàìîðôîçà íà èçáðîåíèòå ðàáîòíè êà÷åñòâà.  ñúùîòî âðåìå, ðàáîòåéêè òàêà, õîðúò ñå î÷îâå÷àâà èëè ïúê ÷îâåêúò ñå ðàçõîðÿâà – ïîñîêàòà íà ïðîöåñà å ñïîðåä Êîíêðåòíè Êà÷åñòâà, òâúðäå íåÿñíè è äåôèíèðàíè âèíàãè îò äðóãè. Òàêà èëè èíà÷å â òåçè òðàíñôîðìàöèè äî ãîëÿìà ñòåïåí ñå ïðîÿâÿâà õàîòè÷íèÿò ÷àð íà ñàìèÿ æèâîò, êàòî ñàìî Áîæèÿò ïðîìèñúë óñïÿâà äà çàïàçè íÿêàêâè ôèíè ãðàíèöè (êàòî ìåæäó õèìèÿ è àëõèìèÿ) ìåæäó ÷îâåøêîòî è õîðñêîòî, òðóäíî îïðåäåëèìè è ïîâå÷å îò ñúìíèòåëíè îò íàøà ãëåäíà òî÷êà.

Ñòðàííî íåùî å àâòîðúò. Àâòîð... Çâó÷è íÿêàê ëè÷íî. Îáèêíîâåíèÿò ÷îâåê èìà ÷åðåï, â ÷åðåïà – ìîçúê. Çíàåòå – ïîëóêúëáà, êîðè, ïúòèùà, ñèâî, áÿëî è ïð., è ïð. Àâòîðúò ñúùî èìà ÷åðåï, íî êàêòî å èçâåñòíî, â ÷åðåïà ìó îñâåí ìîçúê èìà è ïðèçìà. Åäíà ïî÷òè íàïúëíî èíâèçèáèëíà ìàòåðèàëíî ïðèäîáèâêà. Ïðèçìàòà íà àâòîðîâîòî âèæäàíå. Ïå÷àëíî èçâåñòíàòà ïðèçìà, â êîÿòî òîé ÷óïè è ïðå÷óïâà çàîáèêàëÿùàòà ãî äåéñòâèòåëíîñò. È ñå òðóïàò åäíè ïðå÷óïåíè ïðè÷óäëèâè êóï÷èíè, êúäå ïîäðåäåíè, êúäå íå...
À ïúê äåéñòâèòåëíîñò çà ÷óïåíå – êîëêîòî èñêàìå! Íå ÿ áîëè ïðè ÷óïåíåòî, îñâåí òîâà íÿìà è êðàé. È ÷åñòî ïúòè â êóï÷èíèòå ïàð÷åòàòà òàêà ñå ðàçáúðêâàò è äîáëèæàâàò, ÷å íå å èçêëþ÷åíî äà ñå ñïîÿò äîðè â íÿêàêâà íîâà ðåàëíîñò. Ñ÷óïåíè, äà ñòàíàò ðåàëíè ïî íîâîìó.
Øàõ çà àâòîðèòå! Òðÿáâà ïàê äà íàïðÿãàò ïðèçìèòå ñè, äà ÷óïÿò ñòàðèòå ïàð÷åòà ïî íîâ íà÷èí, òå ïúê äà ñå ñïîÿâàò ïî ïî-íîâ è ò.í. Èçãëåæäà ìàòúò å íåïîñòèæèì.
Òîâà ñîáñòâåíî å è ïîåçèÿòà **, ò.å. ïðàâåíåòî. Ïðàâåíåòî íà íåùî îò íåùî âå÷å íàïðàâåíî. À ÷åñòî è íà íåùî îò íåùî îò íåùî âå÷å íàïðàâåíî. À ïúê ïîåòèòå ñà îíåçè èíàòè, êîèòî ñå öàïàò ñ ïîåçèÿ (ïðè óñëîâèå ÷å ìàòúò å íåïîñòèæèì), ïðå÷óïâàéêè ðàçíè ðàáîòè, ò.å. îíåçè ñ ïðèçìèòå, àâòîðèòå. Íàòðàïâà ñå òúæäåñòâîòî ìåæäó àâòîðè è ïîåòè. Òàêà å. Âñè÷êè àâòîðè ñà ïîåòè. Íî íÿìà äà èçïàäàìå ñåãà â ïîäðîáíè è ñóõè êëàñèôèêàöèè íà öåëîêóïíèòå ïîåòè÷íè îáåìè, à íàáúðçî ùå ðàçãëåäàìå íåùàòà îòãîðå.

Ñòðàííî íåùî ñà ïåòòå ñåòèâà. Ïåò ñåòèâà... Çâó÷è íÿêàê îáåùàâàùî. Òàêà õóáàâî ïîïèâàò ðàçíè ðàáîòè îò ïðèðîäàòà. ×ðåç òÿõ ñúóìÿâàìå äà ïîääúðæàìå îíîâà êðåõêî ðàâíîâåñèå ñúñ ñðåäàòà (íåðàâíîâåñèå âñúùíîñò), êîåòî, ìàêàð è ïðèâèäíî, íè îòäåëÿ êàòî èíäèâèäè è òîëåðèðà ñúùåñòâóâàíåòî íè.
×îâåê ãëåäà, ïèïà, ñëóøà, áëèæå è äỳøè, êàòî òàêà ñúáèðà èíôîðìàöèÿ îò âñÿêàêâî åñòåñòâî. Äîñòàâÿ ÿ äî ìîçúêà è òàì çàïî÷âà ïîäáîð, ïðåðàáîòêà è ñèíòåç – åäíè ñúâñåì íåëåêè ïðîöåñè – â ñëåäñòâèå íà êîèòî ñå ïîëó÷àâàò ðåäèöà ïðîäóêòè. Íàòðóïàíè, ïðîäóêòèòå (ìèñëè, åìîöèè) âîäÿò äî ïðåîñìèñëÿíå íà êðåõêîòî ðàâíîâåñèå è ïðåäèçâèêâàò äåéñòâèÿ îò âñÿêàêúâ âèä è â ðàçíè ïîñîêè. Ëåêî íàáúáíàëèÿò îò èíôîðìàöèÿòà ìîçúê ÷ðåç äåéñòâèÿòà îòáúáâà. È ãîòîâî!
Ðàçáèðà ñå, èìàì ïðåäâèä íîðìàëíèÿ, ò.íàð. ñðåäíîñòàòèñòè÷åñêè ÷îâåê. Íî ñúùåñòâóâàò è ïðèçìàòèöèòå, ò.å. àâòîðèòå (ïîåòèòå). Èìåííî ïðèçìàòà ñå ÿâÿâà ïðè÷èíà çà ñúùåñòâåíàòà ðàçëèêà ìåæäó äâàòà âèäà.
È ïðèçìàòèêúò ÷ðåç ñåòèâàòà è ïðîöåñèòå â ãëàâàòà íàáúáâà ìîçúêà ñè. Íî òîãàâà ñå íàáëþäàâà èíòåðåñåí ôåíîìåí – ïî÷òè íàïúëíî èíâèçèáèëíàòà ìàòåðèàëíî ïðèçìà çàïî÷âà äà ïðèòèñêà íàáúáíàëèÿ ìîçúê (èëè íàáúáíàëèÿò ìîçúê íåÿ – åäíî è ñúùî å.), òàêà, ÷å ÷åðåïúò ñå îêàçâà òåñåí çà íàáúáíàë ìîçúê è ïðèçìà åäíîâðåìåííî. Òîâà ñå óñåùà êàòî åäíî îñîáåíî ãëîæäåíå, ìðàâó÷êàíå, òðúïíåíå... – íåùî ñòàâà òàì! Ïðèçìàòèêúò ðàçïîçíàâà òîçè çíàê è å ïîäãîòâåí çà ïðîäúëæåíèåòî – ñ äîñòèãàíåòî íà åäíà êðèòè÷íà ñòåïåí íà íàëÿãàíå ìîçúêúò è ïðèçìàòà ïðèëÿãàò äîòàì ïëúòíî, ÷å íå ñëåä äúëãî ìåæäó òÿõ ñå ïîÿâÿâà... êàêâî? Äåêóáèòóñúò, ðàçáèðà ñå! Ïðèçìàòèêúò ñòàâà æåðòâà íà íåèñòîâîòî ñè æåëàíèå äà ïðå÷óïâà äåéñòâèòåëíîñò. Ïðàâè ãî ïî âñÿêàêâè íà÷èíè è çà ðàçëè÷íî âðåìå, ñàìî è ñàìî äà óñïîêîè äåêóáèòóñà, äà îòáúáíå ìîçúêà, äà èçêëþ÷è ïðèçìàòà... Òàêà è ñòàâà ñëåä èç÷åðïâàíå íà êîíêðåòíèÿ ñóáñòðàò. Ñëåäïðèçìàòè÷íèÿò ïîêîé å ñëàäêî íåùî, âúïðåêè, ÷å ñå ðàçëèâà íà ôîíà íà åäíà òðåâîæíîñò, ãðàíè÷åùà ñ ãîòîâíîñò çà ïðèçìåíî àêòèâèðàíå ïî âñÿêî âðåìå – ìíîãî íåïðèÿòíà ïîåòè÷åñêà îñîáåíîñò, íàêúðíÿâàùà äîíÿêúäå ñúâúðøåíîñòòà íà ÷óâñòâîòî çà äîáðå èçïúëíåí ïðèçìàòè÷åí äúëã. ×îâåê ñ ïðèçìà âèíàãè òðÿáâà äà å ãîòîâ.

Ñòðàííî íåùî å ïðèçìàòà. Ïðèçìà... Çâó÷è íÿêàê îïðåäåëåíî. Íî âñå ïàê îùå â äðåâíî âðåìå òîçè òåðìèí å ïðèåò ñ ãîëÿìà äîçà óñëîâíîñò, çà äà îáîçíà÷è íàé-îáùî íåùîòî, êîåòî ïîåòúò íîñè â ãëàâàòà ñè. Ñúñ ñâîèòå ðúáîâå, úãëè, ñ áîäëèâîñòòà è òâúðäîñòòà ñè, ïðèçìèòå íå ñà óäîáíè çà íîñåíå, îñîáåíî â ÷åðåïíà êóòèÿ. Çàòîâà è îò òÿõíîòî ïîëîæåíèå ñïðÿìî ìîçúêà, îò áðîÿ ðúáîâå, úãëè è ñòðàíè, îò öâåòà è ïðîçðà÷íîñòòà èì è ò.í. çàâèñè ïî÷òè èçöÿëî êîëè÷åñòâîòî è êà÷åñòâîòî íà èçâúðøåíàòà ïîåòè÷åñêà ðàáîòà, ðåñïåêòèâíî – íà ïîëó÷åíèÿ ïîä ôîðìàòà íà ñíîïè íàòðîøåíà äåéñòâèòåëíîñò ïîåòè÷åí ïðîäóêò.
Òðóäíî, ìîæå áè è íåâúçìîæíî å â òîâà ñðàâíèòåëíî êðàòêî åêñïîçå äîðè è áåãëî äà îáîçðåì ìíîæåñòâîòî âúçìîæíè ïðèçìåíè ðàçíîâèäíîñòè – ÷èòàòåëÿò ìîæå äà ñè ïðåäñòàâè è ñàì. Íî ñ ÷èñòî äèäàêòè÷íà öåë âñå ïàê áèõà áèëè ïîëåçíè íÿêîëêî ïðèìåðà ñ ïðîñòè ñóáñòðàòè. Äà âçåìåì çà òàêúâ äîáðå ïîçíàòîòî „çåëåíî” è çà óäîáñòâî äà ñå ñïðåì íà ïèøåùèòå ïîåòè (÷èèòî ïðå÷óïåíè êóï÷èíè ñà ïîä ôîðìàòà íà òåêñò):

Äîêîñâà Ïðîëåòòà â çåëåíî
çåìÿòà. ×ó÷óëèãè
çàïÿâàò â ñèíüîòî ïëåíåíè.
Ðèñóâàò îõëþâèòå ñ ëèãè,
ïî êàìúíè èñêðÿùè áóêâè.
Ëåòÿ íàïðåä, àëà ñúì áàâíà.
Çàä ðîçîâ õðàñò ñå ÷óäÿ òóê ëè
ìå ÷àêà ìîÿò ìèë îòäàâíà?

Äîðè è íà íåñïåöèàëèñò âåäíàãà ïðàâè âïå÷àòëåíèå èçÿùíî ïðîñòàòà øëèôîâêà â ïðèçìàòà íà òàçè äåâîéêà. Íåïðàâèëíà å, íÿêîè îò ñòðàíèòå ñà ñ ïî-ìàëêà ïëîù, à ñúîòâåòíèòå ðúáîâå – ïî-òúïè. Òîâà äàâà îòðàæåíèå íà öåëèÿ èçêàç – ìèñúëòà ñå âòóðâà êúì ñëåäâàùèÿ ðåä, êúäåòî ïúê ðÿçêî ïðåêúñâà. Ëåêèÿò ñèí îòòåíúê â äúëáî÷èíà íà ïðèçìåíàòà òåêñòóðà ðåçóëòèðà ñ öâåòîâè íþàíñè â ñëîâîòî, à ðîçîâèòå íîòêè ïðèäàâàò ïðèÿòíî ÷óâñòâî íà çàãàòíàòà íåñèãóðíîñò, íÿêàê ïî äåòñêè íåâèííà.
Íî åòî êàê ìîæå äà ñå ïðîìåíÿò íåùàòà, äîðè è ïðè ñàìî åäèí íåïðàâèëåí ïðèçìåí âðúõ:

Âúðâÿ íà ñúí, íà ÿâå â ëåíîñò
òúêà áåçêðàéíèÿ ìîìåíò.
 ñòúêëîòî ãëåäà ìå çåëåíî
îñòàíàëèÿò ìè àáñåíò.
Äîðè ðúöåòå ñè äà êúðøà,
ãëóïàê ñúì ñè íåïîïðàâèì -
ùîì ÷àøàòà ïðåä ìåí ñå ñâúðøè,
ùå òðÿáâà äà ñå äàâÿ â äæèí.
Çàùî ëè òðóäíî ñå íàìèðà
áåçöåííèÿò ìè åëèêñèð –
ïðåä îìáóäñìàíà ïðîòåñòèðàì.
Ó ìåí â çåëåíî íîñè ìèð.

Î÷åâèäíî å çà âñè÷êè, ïðåäïîëàãàì, ÷å äåôåêòåí å åäèí (èëè ïîâå÷å) îò ãîðíèòå ïðèçìåíè âúðõîâå. Äàëè å ñ÷óïåí, íàùúðáåí èëè ïúê çàòúìíåí îò íåùî å òðóäíî äà ñå êàæå ñúñ ñèãóðíîñò – íàé-âåðîÿòíî å ñëåäñòâèå îò òðàâìà â äåòñòâîòî, íî íå ñà èçêëþ÷åíè ïîñëåäâàùè äåãåíåðàòèâíè ïðîöåñè. Òàêà èëè èíà÷å, ðåçóëòàòúò å òîçè – ïðå÷óïåíàòà ðåàëíîñò å íÿêàê ïàðàëåëíî îñúçíàòà íà òàçè òóê, ïðåâúçõîæäà ÿ ïî êà÷åñòâà, íî ïúê â çàìÿíà íà òîâà å äîâîëíî åôèðíà è íåóëîâèìà.
Åòî è äðóã ïðèìåð:

Íàêúäåòî èçâúðíà î÷è ïî çåëåíèòå ïàñèùà,
íà îâ÷èöèòå êðîòêè â óñòàòà òðåâàòà ïðîìóøâà ñå.
Ïðîïèùÿâàò îâ÷àðñêèòå ñâèð÷èöè. Ïðúñòèòå ïúðãàâè
âúðõó äóïêèòå áÿãàò çà ðàäîñò íà ðóíòàâè êó÷åòà -
îíåìåëè ñëóøàòåëè. Òóê ñà è íèìôèòå èçâîðíè,
íî íåâèäèìè øåòàò è ïèÿò ëèêà íà ìîì÷åòàòà.
Îò îòâúäíèÿ ñâÿò ñå ïðîòÿãàò çà ëàñêà áëåíóâàíà
è âåòðåö ñÿêàø øìóãâà ñå ëåêî â êúäðèöèòå ïàëàâè.

Îò ó÷èëèùå çíàåì îùå, ÷å àíòè÷íàòà ïîåçèÿ, îñîáåíî òàçè ñ àðêàäèéñêè ïàñòîðàëíè åëåìåíòè, ïðåäïîëàãà ïî íà÷àëî ïðèçìà ñ øèðîêè ïîâúðõíîñòè. È ñè å òàêà, êàêòî è äà ãî ïîãëåäíåì. Øèðîêè, ãëàäêè è äîáðå îôîðìåíè, ñòðàíèòå ñà ãåíåðàòîð è ïðîâîäíèê íà î÷àêâàíè ïî äúëæèíà è ðèòúì ïîñòðîéêè. Ïîäõâúðëÿíè îò ñòðàíà íà ñòðàíà, ïðåñêà÷àùè ïðåç ðúáîâåòå òå ñå ñòåëÿò ïðå÷óïåíî ïî ñâîé ñè îñîáåí, ìàêàð è ïðåäâèäèì äî ãîëÿìà ñòåïåí íà÷èí. À òîâà ñè å íàñëàäà â ñèãóðíîñòòà. Èëè ïîíå íåùî òàêîâà.
Ìîæå áè íåâèíàãè îáóñëàâÿ òàêúâ ïðîäóêò, íî êîãàòî ïðèçìàòà å àáñîëþòíî ïðàâèëíà, ïðå÷óïâàíèÿòà ѝ ñúùî èçãëåæäàò ñúâñåì ïîäðåäåíè (ñòèãà ðàçáèðà ñå, äà ñå ïðîåêòèðàò âúðõó ïðàâèëíà ïëîñêîñò):

Êàçâàø, ÷å íîùåì ðúöåòå ìè ìèðà íå çíàÿò,
ñêèòàò ïî òâîèòå ôîðìè è íÿìàò ïîêîé.
Âðåäîì íàäíè÷àò, â ñëåäèòå èì êó÷åòà ëàÿò,
ñêðèâàò ñå, ïîñëå ïîãëåæäàò îò íÿêîé çàâîé.

Òè èì îòâðúùàø ñúãëàñíî èëè ïúê êðèòè÷íî,
òðúïíàò çåìèòå òè ñèòè ñ îáèëíèÿ äàð.
Ïîãëåä çåëåí îòñòðàíè ìå çàïëèòà ðèòìè÷íî,
æåðòâàòà â ìåí ñå îãëåæäà çà ñâîÿ îëòàð.

Âÿðíî, íå çíàÿò ïîêîé è ïîêîÿ íå äèðÿò,
äëàíèòå áúðçè è íÿìàò èäåÿ äîðè,
äàæå çà ìèã àêî ñ òâîèòå ñòðóíè íå ñâèðÿò,
áèõà ëè ðàæäàëè äíèòå ñè òúæíè Çîðè.

Ñïîðåä íÿêîè, åäíà òàêàâà ñòúïêîâà è ðèìîâà „ïðàâèëíîñò”, âúïðåêè ÷å áåçñïîðíî èìà îïðåäåëåí ÷àð, ëèøàâà ïðå÷óïâàíèÿòà îò êðàñîòàòà è îáàÿíèåòî íà Ñëó÷àéíà Ôîðìà, êîÿòî ìîæå äà ãè ñïîõîäè íåíàäåéíî ïðè íàëè÷èåòî è óïîòðåáàòà íà åäíà íåäîòàì ñúâúðøåíà èëè ïðîèçâîëíà ïðèçìà. Òîâà îò ñâîÿ ñòðàíà å ïëîä íà íåÿñíè îáñòîÿòåëñòâà è èçèñêâà äîñòà äîáðî âëàäååíå íà ñëó÷àéíîñòòà, íî ìîæå áè è â òîçè „íåïðàâèëåí” ïðîöåñ ÷îâåê ìîæå äà îòêðèå èçâåñòíî óäîâëåòâîðåíèå:

çâúíÿò ïî ñôåðèòå ðàçäðàñêâàò
æàäóâàò õàîñ
íà÷óïâàò äúëãèòå âúëíè
æåëàíèÿ çà ãîðå
êàòóðâàò çàìúöè
îò ïåïåë ïàñèâíî ñëÿïà
çåëåíè çåÿò
çåíèöè
è íîâèÿò íè ðåä
çàïî÷âà ðåäíî èëè íå îò
õàîñ

Âåäíàãà ïðàâè âïå÷àòëåíèå, ÷å â ñëó÷àéíàòà êàêâà äà å ïðèçìà, ïúðâè ñå ãóáÿò çíàöèòå – íå ñå òðàíñêðèáèðàò è îñòàâàò çàòâîðåíè â íÿêîé îò âúòðåøíèòå úãëè, êúäåòî ìîãàò äà ñå íàòðóïàò â çíà÷èòåëíè êîëè÷åñòâà, äà íàòåæàò è äà çàäðúñòÿò äîðè öåëèÿ ôîðìîïðîâîä. Çà ùàñòèå, äî òàêèâà êðàéíîñòè ñå ñòèãà ðÿäêî, íàé âå÷å ïîíåæå òîçè âèä ïðèçìè ñà äîâîëíî ïîðüîçíè, à òîâà ïîçâîëÿâà ïåðèîäè÷íî çíàêîâî èçïàäàíå è ðàçñåéâàíå â åòåðà èëè ïúê öèêëè÷íè çíàêîâè åðóïöèè ïîä ôîðìàòà íà ïðå÷óïåíà ïñåâäîäåéñòâèòåëíîñò (îò âèäà: %?”= &*_/ #!^- )@/+! $? è ïð.), âúçñòàíîâÿâàùè ïàðèòåòà â ïðèçìàòà. Òðóäíî ñå åêñïðåñèðàò è ãëàâíèòå áóêâè, íî òîâà íå âèíàãè ñå îò÷èòà çà ãðåøêà, äîðè ÷åñòî ìèíàâà çà ñâîåîáðàçåí ÷àð, à íÿêîè ãî ïðàâÿò è íàðî÷íî.
È òàêà, ìîãàò äà ñå äàâàò ïî÷òè áåçáðîé ìíîãî ïðèìåðè, îòðàçÿâàùè åäíà èëè äðóãà ïðèçìåíà õàðàêòåðèñòèêà, íî ñè ìèñëÿ, ÷å è äàäåíèòå ñà äîñòàòú÷íè çà åäíà ìàêàð è ïî-îáùà ïðåäñòàâà. Îñâåí òîâà ðåäèöà àñïåêòè íà ñàìîòî ïðå÷óïâàíå âñå îùå ñà äîñòà íåÿñíè, îùå ïîâå÷å òîâà ñå îòíàñÿ çà âçàèìîäåéñòâèåòî íà ïðèçìàòà ñ ìîçúêà, äåêóáèòàëíàòà îïîñðåäñòâåíîñò, êàêòî è ïðåöåíêàòà íà ñàìèÿ ïðå÷óïåí ïðîäóêò. Ïðåäñòîè ìíîãî ðàáîòà, îòãîâîðè íà ìíîãî âúïðîñè, îùå òåîðåòèçèðàíå, èçñëåäâàíèÿ è ò.í. Çàòîâà è òåçè áåëåæêè íå ìîãàò äà ñå ñ÷èòàò íèòî çà âñåîáõâàòíè, íèòî ïúê çà èç÷åðïàòåëíè – ìîæåì ñàìî äà ãè ïðèåìåì çà îùå åäíî ïðèçìàòè÷íî îñâåòëÿâàíå.
Íî åäíî âñå ïàê å ñèãóðíî – íàáúáíå ëè ìîçúêúò, àêòèâèðà ëè ñå ïðèçìàòà, ñòåãíå ëè äåêóáèòóñúò, òî òîãàâà àâòîðúò ðàíî èëè êúñíî íå èçäúðæà è çàïî÷âà äà ïðå÷óïâà äåéñòâèòåëíîñò, â ðúöåòå ìó ñå çàãíåçäâà è çàïî÷âà äà ñå ìúòè íÿêàêâà ðàáîòà. Öåëòà ѝ å äà îìåêîòè äðàçíåíåòî îò ïðèçìàòà, à ñïîðåä ðåçóëòàòèòå îò íåÿ äðóãèòå (âèíàãè äðóãèòå!) íàðåæäàò àâòîðà ñðåä ÷îâåöèòå èëè õîðàòà, íî îáùî âçåòî, èçêëþ÷àÿ íÿêîè äðóãè ïðèçìàòèöè è åâåíòóàëíî ìàéêà ìó, ïî÷òè íèêîé íå îáðúùà âíèìàíèå íà òâîð÷åñêèòå ìó íàïúíè, íèòî ïúê òå èìàò çíà÷åíèå çà íåùî êîíêðåòíî.
Òîâà ñîáñòâåíî å è ïîåòè÷åñêîòî íàêàçàíèå íà ïðèçìàòèöèòå: îò åäíà ñòðàíà âå÷íèÿò ñòðåìåæ çà îìåêîòÿâàíå íà ïðèçìåíèòå ðúáîâå, à îò äðóãà áåçïëîäíèÿò ðåçóëòàò îò òîâà. Ãîðêèòå! Îñòàâà èì íåæíàòà çàáëóäà, ÷å âñè÷êî ñòîðåíî èìà íÿêàêâî çíà÷åíèå ïîíå çà òÿõ ñàìèòå...
Îòíîâî øàõ! È òî ïðè íåâúçìîæåí ìàò.


Ä-ð Áèñåð Ïååâ, ÄÌ,
êàòåäðà ïî Ñîöèàëíà ìåäèöèíà,
ôàêóëòåò ïî Îáùåñòâåíî çäðàâå,
Ìåäèöèíñêè Óíèâåðñèòåò - Ïëîâäèâ


______________________

* äåêóáèòóñ – (ëàò. decubitus, îò decumbere – ëÿãàì) ðàíè îò çàëåæàâàíå, îáèêíîâåíî ïðè áîëíè íà ëåãëî
** ïîåçèÿ – (åëèí. πoίησις, îò ποιέω – ïðàâÿ, âúðøà) ïðàâåíå, òâîðåíå


Ïóáëèêóâàíî îò Administrator íà 11.12.2015 @ 12:19:16 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Åñåòà, ïúòåïèñè

» Ìàòåðèàëè îò
   regulus

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 3


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

20.04.2024 ãîä. / 19:33:43 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò
"De poena poetica" | Âõîä | 3 êîìåíòàðà (6 ìíåíèÿ) | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: De poena poetica
îò Marta íà 11.12.2015 @ 20:40:40
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://doragspd.wordpress.com/
Òâúðäå ïðîíèêíîâåíî è ñ äúëáîêî ðàçïîëîæåíèå íà ïðèçìàòè÷íèÿ õàîòèçúì, ä-ð Ïååâ, çà äà ãî îáîçðà îò ïúðâî îêîçàìÿòàíå, îñîáåíî ïðè òàçè ñëàáà âðúçêà, ( à ìîæå áè ïðîñòî ïîçîðíà ïîðüîçíîñò) ïðèçìà-ìîçúê...íî ïúê îòêúì, ñìåÿ ìåêî äà òâúðäÿ, ïîåòèçúì ñòå ãî íàáèñåðèëè! :)))


Re: Íà áèñåð èëè?..
îò regulus íà 13.12.2015 @ 11:16:27
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Õàîòèçúì ïðåäè âñè÷êî, íàèñòèíà. Àìà, íà... Íå ñå ïðèòåñíÿâàé - ñëàáàòà âðúçêà ïðåäïîëàãà ñèëíî ðàçâúðçâàíå. :) À ïîðüîçíîñòòà - ñúáèðàíå íà íåùàòà íà äðóãè ìåñòà. Íå å ñàìî åäíàòà ïðèçìà, ÿ... (Ñïîìíÿì ñè çà åäíè òâîè ×îâåöè - òå àêî íå ñà ïðèçìàòè÷åí ïðîäóêò, íå çíàì êàêâî å. È òî êàêúâ ïðè òîâà...) Íàáèñåðåíèòå ïîåòèçìè ñà ïðîñòî ïðèìåðè, åäíè îò ìíîãîòî âúçìîæíè - íå ãè ïðèåìàé ñúâñåì êàòî íÿêàêâî ïðîèçâåäåíèå. :)

]


Re: De poena poetica
îò pc_indi (pc_indi@abv.bg) íà 11.12.2015 @ 23:16:52
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://indi.blog.bg/
Äà...Íàèñòèíà îò åäèí ïðî÷èò å íåâúçìîæíî äà êàæå êàêâîòî è äà áèëî ÷îâåê çà òàçè ïðîñòðàííà ñòóäèÿ, íî ïúê îò äâà è ïîâå÷å âå÷å ñòàâà äîâîëíî òðóäíî.:) Âñå ñè ìèñëÿ, ÷å âñåêè ÷îâåê, áèë òîé ìàêàð è àâòîð åäèíñòâåíî íà ñîáñòâåíèÿ ñè æèâîò, èìà òîçè ñúâñåì íå ðóäèìåíòàðåí îðãàí- ïðèçìàòà, ñ êîÿòî ñè ÷óïè êàêâîòî ñè èñêà òàêà,÷å ìåõàíèçìà íà æèâîòåöà ìó äà ìîæå äà ãî ñìåëè. Íî ìîæå áè ïðè ïîåòèòå òîçè îðãàí å ñúñ çàâèøåíè ôóíêöèè, íåçíàì..Ìîæå è ïîðàäè òîâà äà ìè ñå âèæäà íå êàòî îò ñôåðàòà íà ñîöèàëíàòà ìåäèöèíà òåêñòà, à ïî- ñêîðî êàòî ïàòîëîãè÷íà åêñïåðòèçà íà âúçïàëåíèÿ îò ñòèõîòâîðíè îáðàçè è âäúõíîâåíèÿ ïîåòè÷íî ïðèçìàòè÷åí ìîçúê.  ñúùîòî âðåìå å è ïîåçèà. Âñè÷êî å ïîåçèÿ.:)
×óäåñíî ðàçìèñëèòåëíî è ïîó÷èòåëíî ÷åòèâî! :)


Re: Ïðîó÷âàíèÿ.
îò regulus íà 13.12.2015 @ 11:29:08
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Äâà è ïîâå÷å?! Íå å íîðìàëíî òîâà, îïðåäåëåíî! :)) Íî òî ïúê êàê äà îïðåäåëèì è ñàìàòà "íîðìà"... Äà ïðèåìåì, ÷å ùîì å "äîâîëíî òðóäíî", òî ïîíå ùå ïðåäèçâèêà íÿêàêâè îòâåòíè ìèñëè. Ïúê äðóãîòî... çäðàâå!
Èìà äîñòà àêàäåìè÷íè èçñëåäâàíèÿ ïî òåìàòà, íàøè è ÷óæäåñòðàííè (òðÿáâà äà òè ïðàòÿ íÿêîè ëèíêîâå :) ), è îáùîòî ñúãëàñèå â áîëøèíñòâîòî îò èçñëåäîâàòåëèòå å, ÷å "îðãàíúò", îáóñëàâÿù ñúùåñòâóâàíåòî íà èíäèâèäà è äåÿòåëíîñòòà ìó ïî âðåìå íà æèçíåíèÿ ïúò íå å òúæäåñòâåí ñ ïîåòè÷íàòà ïðèçìà, à äåéñòâà ïî äîñòà ðàçëè÷åí íà÷èí è â ðàçëè÷íà ïîñîêà. Öåëòà ìó å äà îñèãóðè áëàãîòâîðíî áèòèå íà ïðåáèâàâàùèÿ â ïëúò è íÿêàê äà óëåñíè ìàòåðèàëíî ïðåìèíàâàíåòî ìó ïðåç âðåìåòî. Ò.å. îò íåãî èìà êîíêðåòíà ïîëçà è ñúîòâåòíî ðàáîòàòà ìó íå ïðåñòàâà (äîñóù êàòî ñúðäå÷íàòà), êàêâèòî è íàñîêè äà âçåìà ñúîòâåòíèÿò æèâîò.
Ùî ñå îòíàñÿ äî ïðèçìàòà, òÿ íå å çàäúëæèòåëåí åëåìåíò îò ïàðààíàòîìèÿòà. Ñàìîòî é ïðèñúñòâèå îáóñëàâÿ îïèñàíèòå åôåêòè ïðè ïðèíîñèòåëèòå é (â ìîìåíòà èçñëåäâàìå âúçìîæíîñòòà äà ñå ïðåäàâà ïî àâòîçîìíî-äîìèíàíòåí ïúò, íî îùå ñìå â íà÷àëíèòå åòàïè :)) ), íî êîíêðåòíà ïîëçà îò ñúùåñòâóâàíåòî é è, ðåñïåêòèâíî, ïðîäóêòèòå îò äåéíîñòòà é íå ñà îò÷åòåíè, äîðè çà êîíêðåòíèÿ ïðèíîñèòåë. Êàìî ëè çà ñîöèóìà êàòî öÿëî.
Íî âñÿêî òâîðåíå å ïîåçèÿ, îïðåäëåíî! :)

]


Re: De poena poetica
îò double_dealer íà 20.02.2016 @ 23:18:07
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Áëåñòÿùî-ïðèçìàòè÷åí àíòèäåêóáèòàëåí òåêñò :)

ä-ð Ïðàâäîëþá Êîëèùúðêîâ, âåòåðèíàð,
ÑÀÍÅÏÈÄ ñòàíöèÿ, ñ. Ðàäóë Ìèñèðêîâî


Re: Æèâîòèíñêî.
îò regulus íà 16.03.2016 @ 12:10:53
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Ïðèâåò, êîëåãà! :)
Áëàãîäàðÿ çà ëàñêàâèòå îòçèâè. Âïðî÷åì, íàïîñëåäúê èìà äàííè, ÷å óñïåøíî ñå òåñòâà è âåòåðèíàðíàòà ïðèçìàòè÷íîñò - ðåäèöà àâòîðè ÿ âçèìàò ïðåäâèä â ðàáîòàòà ñè êàòî âåòåðèíàðíè ïñèõîòåðàïåâòè. :) Îñòàâà è íÿêîãà äà ïðî÷åòåì ïðîäóêò íà æèâîòèíñêàòà ïðèçìà - êîé çíàå äàëè íÿìà äà íè õàðåñà ïîâå÷å?! :)) Íî òîâà âå÷å å â òâîÿòà îáëàñò... :)

]