Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 913
ХуЛитери: 0
Всичко: 913

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаОчакване
раздел: Разкази
автор: IGeorgieva

Беше поредният ленив и зноен следобед, толкова горещ, че Ани не помисляше да излезе по-далеч от сенчестия чардак или покрития с асма двор. Там можеше поне да поиграе с котетата. Откъде се вземаше в Пловдив тази жега, дето гонеше и децата от улиците.
Остави това, a трябваше да пази тишина, защото баба й Ана, потънала в следобедна дрямка, настояваше, че е време за почивка. Следобедът се влачеше мъчително бавно. Изведнъж Ани съзря спасението до последната от везаните възглавници върху миндера, на който лежеше. От годините той проскърцваше издайнически при всяко движение, затова тя внимателно се присегна към куфарчето в краката си. Шоколадово кафяво, с лъскави капси по ръбовете, то приличаше досущ на истинско, но с размерите на играчка. Първия път, когато го видя, Ани се почуди за какво служи то, не би побрало дори нейните дрехи. Вече знаеше – неговата мисия бе далеч по-важна – да пази спомените за един отминал свят, който вече мъртвите и все още живите са обитавали заедно. Тук бе семейната история – женитби, раждания, смърт.

Ани натисна копчето и ключалката щракна. С рязко движение повдигна капака. Малки, големи, кафяви и черно-бели фотографии лежаха една върху друга, без специален ред. Лицата на нейните роднини, за които баба й разказваше всеки ден от ваканцията, й се усмихваха или гледаха строго от пожълтелите снимки, нагледни хроники на техния род. Най-отгоре бе нейният прадядо Георги, на черен кон, със снежно бяла риза, черен калпак и дълги, засукани в краищата мустаци. Бил търговец на добитък. Сутрин не излизал без обилна закуска и задължителната паница вино. Може би затова баба й често повтаряше: „Храни ду́ша да те слуша!” А когато Ани побутваше яденето в чинията, бе смъмряна с: „Пусти глад!”. Ето ги двете по-малки сестри на баба Ана – усмихнатите, синеоки Екатерина и Мария. А на тази кафява снимка са всичките четири деца – трите сестри и вуйчо Наско в униформа. Бил е летец- обясняваше баба й – загинал във войната на 24 години. Друга снимка бе запечатала тук, пред къщата, момент от сватбата на родителите й – току-що завършили млади лекари, и цялата фамилия, събрала се да почете светлото събитие. О, ето я, намери я – кафява, твърда, с леко пречупени краища. Фотографията с най-невероятната история, стигнала чак до Франция и донесена обратно от нейния получател. Ани бе питала защо леля Маре не е на тази снимка.

– Няма как да е тук – бе обяснила баба й. – Тя се роди след войната, Първата световна, когато татко ни се върна. Нямаше го цели пет години. Беше мобилизиран и го пратиха на фронта. Сражавал се…, а накрая при Яребичина французите го пленили с останалите момчета и го отвели във Франция. Две години беше там дядо ти. Но никога не се оплака, казваше, че можело да бъде по-лошо. Като ги питали кой умее да коли животни и да готви и дядо ти извикал – аз. Взели го на работа в кухнята. Френските офицери не ядели вътрешности, давали ги на кучетата си, ама такива неща хвърлят ли се. Дядо ти готвел от тях чорба, дроб-сърма, печени чревца, имало и за него, и за нашите войници. Гладни не са стояли. А през това време мама сама ни гледаше тримата. Аз бях най-голяма, помагах й. На седемнадесет съм тук, учех в стопанското училище. – Ани се загледа за кой ли път в снимката – баба й, девойка с плитки, вдигнати на венец върху главата, и със закопчана догоре, ушита от самата нея рокля. Вуйчо Наско, сериозен, ученик в отделенията, носеше бяла риза и тъмен панталон. Единствено най-малката, Тинчето, гледаше в обектива с неприкритото любопитство на шестгодишно дете. Обградена от децата си, в центъра на снимката бе прабаба й. Човек трудно можеше да откъсне очи от нея. Лицето й строго, нито сянка от тъга или самосъжаление, изправила гръб, вперила поглед право напред, а очите й говореха: „Не ни е леко, но не бери грижа за нас. Държа се. Ето ни, виж ни – здрави сме, сити сме, облечени сме, децата учат. Рахат бъди. Ти се пази и… Георге, само се върни жив и здрав. Бог да е с теб. Чакам те.”

Ани отметна глава да отпъди нахлулите спомени. Как й се искаше в този момент да бъде пак малко безгрижно момиченце, да държи в ръцете си отново тази снимка, да докосне лицата, да усети силата им. Всъщност нямаше нужда – споменът за онази непоколебимост и човешко достойнство бе ярък и жив. Ани рядко се рееше в миналото. Връщаше се там, за да разкаже на децата си или когато настоящето я притискаше до стената и бъдещето й се струваше прекалено мрачно, за да може да го понесе. Съпругът й, съкратен преди година и половина, бе търсил безуспешно работа по специалността. Вече разчитаха само на нейната заплата. Вчера го изпрати за Германия. Щеше да започне като техник, не инженер, разбира се. За колко време – не знаеше. Как щяха да живеят така не можеше дори да си представи, но това й бе отредила съдбата. Щяха да се справят.

Пази се и се върни жив и здрав. Чакам те.


Публикувано от Administrator на 02.11.2015 @ 16:09:14 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   IGeorgieva

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 06:42:38 часа

добави твой текст
"Очакване" | Вход | 7 коментара (15 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Очакване
от somebody на 02.11.2015 @ 17:00:37
(Профил | Изпрати бележка)
Силата на родовата памет. И странните, неписани повтаряеми събития в животите ни. И аз имах една баба Катерина, Бог да я прости, която ми разказваше и подаряваше история и вълшебства. Върна ме в детството ми. Здравей, Ирена :)))))


Re: Очакване
от IGeorgieva на 03.11.2015 @ 10:06:16
(Профил | Изпрати бележка)
О, радвам се, че го почувства близко.
Вълшебна седмица ти желая! :))))

]


Re: Очакване
от Caniko на 02.11.2015 @ 17:04:36
(Профил | Изпрати бележка) http://caniko-cania.blogspot.com/
Поздравления, Ирен, за необикновения разказ за тази обикновена житейска българска съдба. Не знам дали е имало поне един период от 30-тина години, когато не е имало български мъже и жени да са в далечни земи - на гурбет или на война.

С надежда за по-добро бъдеще,
:-)))


Re: Очакване
от IGeorgieva на 03.11.2015 @ 10:41:25
(Профил | Изпрати бележка)
Да се надяваме, Цани, скоро децата ни да започнат да намират повече причини да остават, работят и живеят в Родината си...
Светъл ден ти желая!
:))

]


Re: Очакване
от malovo3 на 02.11.2015 @ 18:06:15
(Профил | Изпрати бележка)
Прекрасен разказ!
Поздрави!


Re: Очакване
от IGeorgieva на 03.11.2015 @ 10:16:06
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти за хубавите думи!
Поздрави и прекрасна седмица, malovo!

]


Re: Очакване
от ganima60 на 03.11.2015 @ 16:22:40
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти,Ирен,че ме накара да си отворя и аз моето куфарче!
Живеем не само с настоящето и бъдещето,но и с миналото.
Сърдечен поздрав!


Re: Очакване
от IGeorgieva на 06.11.2015 @ 19:48:11
(Профил | Изпрати бележка)
Всеки има едно такова куфарче...и често то ни дава опора, без дори да очакваме.
Благодаря ти много, Гани!
Прекрасни почивни дни!
:)

]


Re: Очакване
от zaltia на 03.11.2015 @ 18:23:47
(Профил | Изпрати бележка)
Кръговратно...
Много хубаво разказваш, Ирена!!!
Поздравления!!!


Re: Очакване
от IGeorgieva на 06.11.2015 @ 19:55:35
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря ти за хубавите думи, Краси, много ме радваш!
Поздрави!

]


Re: Очакване
от Hulia на 03.11.2015 @ 18:57:03
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Много харесвам разказите ти, Иренче...:)


Re: Очакване
от IGeorgieva на 06.11.2015 @ 20:00:20
(Профил | Изпрати бележка)
Чудесно е да имаш такива читатели! Благодаря ти, Ули!
Споделена вечер ти желая!
:)

]


Re: Очакване
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 03.11.2015 @ 20:21:30
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Хареса ми. Докосна ме. Поздрави!


Re: Очакване
от IGeorgieva на 06.11.2015 @ 20:03:01
(Профил | Изпрати бележка)
Това е най-важното!
Благодаря, Ина!
:)

]