Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 805
ХуЛитери: 3
Всичко: 808

Онлайн сега:
:: LeoBedrosian
:: pinkmousy
:: AGRESIVE

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСамо да можех
раздел: Разкази
автор: IGeorgieva

Навън бе паднал мрак, но тримата приятели не го забелязваха. Празникът беше в разгара си - трапезата, отрупана с каквото ти душа иска, а кристалните чаши не оставаха за дълго празни.
Коледната елха хвърляше празнични искри около себе си и подтикваше към откровения. Разговорът бе по мъжки пиперлив, но мъдър. Този път темата за приятелството и съдбата дойде от само себе си. А дали не бе подсказана от някой коледен дух, в желанието му да предотврати обичайното самохвалството на тези мъже, които често се надсмиваха един над друг. Бяха видели всички страни на живота. Преживели бяха предателствата на близки хора, но въпреки наранените си души, сега бяха по-силни, а извършилите ги едва ли бяха по-щастливи.
- Чакай сега да те питам два въпроса, съвсем философски – обърна се Никола към Борката, след като отпи глътка бяло вино. - Ти познаваш ли някой, който няма да умре? Не бързай, не отговаряй веднага. Представи си близките си, приятелите си, всички хора, които познаваш. Мислиш ли, че някой ще живее вечно?
- Няма такъв – отговори веднага Борката малко троснато и зачака продължението.
- А познаваш ли някого, за когото знаеш точно кога ще умре? Помисли си добре, не бързай да отговаряш, представи си хората, един по един?
- Не. Не знам. Не ми и трябва.
- Е защо?
- Искам само да можех да видя какво предстои да се случи на следващия ден.
- Защо? Числата от тотото ли искаш да разбереш?– възкликнаха останалите почти едновременно.
- Тогава нямаше да се кача на онова дърво! –последва неловко мълчание. „Естествено, толкова логично!” помислиха си те. Бяха чували части от историята, но никога цялата. Не бяха и питали, само каквото Борката сам бе споделял понякога. Но тази вечер преградите бяха свалени.
- Ти защо си бил на лов през нощта? Как падна, заспа ли?
- Не беше тъмно, осем вечерта беше, но посред лято. Светло беше. Тогава излизат дивите прасета. Сега ще ви разкажа, да разберете веднъж завинаги. Предишната вечер бях с приятели цялата нощ. Пийнахме, изкарахме до сутринта. Някой, не помня кой, предложи да отидем на лов. Всички бяхме „за”. През деня имах работа и не можах да почина дори за миг. Отбих се у дома, колкото да си взема пушката. Уморен бях, не ми се ходеше никъде, но бях обещал. В уговорения час дойде единствено Марин и с него тръгнахме към чакалото.
Било топло, гората спокойна. Само крясъкът на някоя птица нарушавал нарядко тишината. Покачили се на дървото, удобно за наблюдение, настанили се и зачакали. Марин носел и бутилка с уиски, която надигали между другото. Разговорили се. По някое време сигурно задрямали, защото никой не си спомня точно как се случило, но Борката полетял надолу от 5-6 метра височина. Марин бил слязъл бързо „Хайде, хайде, ставай!” подканил го през смях той, докато не осъзнал, че Борката не помръдва. Лежал по гръб с разперени ръце и изпънато тяло. Помислил си „преструва се”, но в този миг видял струйката кръв от устата му да пълзи по лявата му страна. Борката не отворил очи веднага. Бил в безсъзнание. Марин изпаднал в паника, не знаел какво да направи. Започнал да му говори, побутнал го по ръката. Никакъв отговор. Извадил телефона и се обадил на лекар. После повикал приятелите. Натоварили пострадалия и - в болницата. Направили му операция, после още една. Последвали дълги месеци на рехабилитация. „Месеците на истината” ги нарече Борката. Докато лежал в болницата в безпомощно състояние, сестра му и зет му под предлог, че му помагат, се опитали да му отнемат транспортния бизнес. Борката не разбрал веднага какво се случва, но и трудно можел да им се противопостави. Тогава един негов приятел на име Васко му помогнал. Опълчил се на родата и ги предупредил: „Внимавайте – ще се разправяте с мен!” Онези се стреснали и се отказали, но не се и веснали повече при болния. През този период Васко и Марин били неотлъчно до Борката. Били за него много повече от роднини.
– Сигурно съм съгрешил някъде. На никого обаче не пожелавам това, което ми се случи, дори на най-големия си враг – завърши разказа си Борката и отпи глътка вино, за да отмие горчивината. Светлинките на коледната елха светеха приглушено. – Искам само да можех да видя в бъдещето един ден напред…– сведе очи Борката и отпусна ръце върху колелата на инвалидната количка, в която бе прекарал последните 15 години от живота си.


Публикувано от aurora на 07.01.2015 @ 08:28:04 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   IGeorgieva

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 10:29:55 часа

добави твой текст
"Само да можех" | Вход | 14 коментара (28 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Само да можех
от poetry_as_song на 01.02.2015 @ 21:27:10
(Профил | Изпрати бележка)
Харесах разказа! Поздрави и пожелания за щастие!


Re: Само да можех
от mariniki на 06.02.2015 @ 14:54:52
(Профил | Изпрати бележка) http://mariniki.blog.bg/
приятелството е безценен дар...
прекрасен разказ, Иренче..
поздравления..


Re: Само да можех
от gorestled на 08.01.2015 @ 13:10:39
(Профил | Изпрати бележка)
Да, сгрешил е Борката. Ловът на прасета през лятото е бракониерство. Този лов е разрешен няколко месеца през зимата. Имам двама ловджии у дома /съпруг и син/, а и зет ми е такъв. :)
Сега, сериозно. Каквото и да си имала предвид, разказа ми хареса с посланието, което носи.


Re: Само да можех
от Krasi_Yankova-Zvezdokril на 10.01.2015 @ 18:39:37
(Профил | Изпрати бележка)
Няма нищо по ценно от верните приятели, така е...
Успешна година Ире :)


Re: Само да можех
от zaltia на 09.01.2015 @ 21:25:11
(Профил | Изпрати бележка)
Хубав разказ Ирена!!!
Здрава, и усмихната да ти е новата година!!!


Re: Само да можех
от voda на 09.01.2015 @ 17:41:44
(Профил | Изпрати бележка)
За много години, Ирена!

Разказът ми хареса с посланието си: понякога приятелите са по-верни и от най-близките ти кръвни роднини...

С интерес и задоволство прочетох. Благодаря!



Re: Само да можех
от Rodenavlotos на 09.01.2015 @ 05:57:34
(Профил | Изпрати бележка)
Покрай своите радини вълнения, не успях онзи ден и вчера да прочета хубавия ти и толкова поучителен разказ. М-да, забавно беше началото, не обещаващо такава развръзка. Дори се поддадох на закачката- задачка и си прехвърлих на ум познатите- да си представя, кой може да е вечен и кой утре може да се просто с този свят. Но освен себе си, за втория случай, за друг не се сетих:))) Шегичка бе! Но Божа работа! Натъжи ме тази история. И сигурно всеки има в живота си поне един момент, в който би искал да можеше да погледне - дори не с ден, с миг напред, преди да направи нещо, или да изрече дори една дума. Която после няма да може обратно да върне. Но...такъв е животът ни! Непредвидим. И, слава Богу!
Хубава и много благодарна тема си използвала, мила Ирена. Поздрави!


Re: Само да можех
от boliarkabg на 08.01.2015 @ 10:54:08
(Профил | Изпрати бележка) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
приятелите...да, приятелите.
Поздрави!


Re: Само да можех
от verysmallanimal на 07.01.2015 @ 19:38:04
(Профил | Изпрати бележка)
Когато имаш истински приятели не ти трябва да знаеш какво ще се случи утре.
Поздрав за хубавия разказ!


Re: Само да можех
от Hulia на 07.01.2015 @ 17:33:57
(Профил | Изпрати бележка) http://liternet.bg/publish17/ul_paskaleva/index.html
Умееш да разказваш, Иренче...:)))


Re: Само да можех
от kasiana на 07.01.2015 @ 14:39:16
(Профил | Изпрати бележка)
Де да можеше да провиждаме бъдещето...
Някои го могат...

Поздрави!:)


Re: Само да можех
от lubara на 07.01.2015 @ 11:51:32
(Профил | Изпрати бележка) http://lubopnikolov.blogspot.com
Един ден е напълно достатъчен. За много години!


Re: Само да можех
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 04.03.2015 @ 16:47:05
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Докосна ме! Благодаря! Поздрави!


Re: Само да можех
от malovo3 на 18.03.2015 @ 09:40:44
(Профил | Изпрати бележка)
Много интересен разказ.Браво!