Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 745
ХуЛитери: 3
Всичко: 748

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA
:: tehnomobi
:: pastirka

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКъщата с петуниите
раздел: Разкази
автор: ina_krein

Между потока и алеята с диви сливи в горещия летен следобед спеше къщата с петуниите. Или може би само припичаше старите спомени в прегръдката на лятното слънце. Сънят бягаше от уморените мисли на старицата и се протягаше като дворна котка в аромата на диви петунии. Колкото красиво бе морето от бели, розови и лилави цветчета около постройката, толкова по-смразяващо болезнена бе грозотата ú.
С излющена мазилка, счупени прозорци и прогнили парапети на балкона, тя приличаше на ранен инвалид от войната на времето, което бяха зарязали на произвола на съдбата.

Между петуниите пробяга зеленикаво весело гущерче. Малко по-нататък под къпините, обхванали като в страстна прегръдка двора, размишляваше върху смисъла на човешкото съществуване една мъдра змия.

А хората минаваха по прашния път покрай къщата, поглеждаха я виновно в горещата мараня и отминаваха. Тя също ги посрещаше с копнеж и надежда, когато се приближаваха, а после ги изпращаше с прикрита въздишка, щом отминаваха. Старите ú гърди изскърцваха протяжено, някой от счупените прозорци прозвънтяваше и глухо отекваше като плач в тишината на летния зной.

- Призраци, много призраци има в старата къща – говореха хората. – Който влезе там през нощта, му открадват душата.

Хлапетата боязливо поглеждаха тъмния силует на постройката и хлад докосваше сърцата им.

Кукумявките царствено се разполагаха по покрива и тяхното зловещо куку-мяо караше дори неверниците да се прекръстят.

Така минаваха летата на старата къща, тя се прегърбваше все повече, приближаваше се към земята, за да се слее с нея и най-после да намери покой, а петуниите цъфтяха безмлостно в своята дива красота, между къпините, тръните и самотата, между тишината и забравата.

Това лято обаче пред къщата спряха няколко модерни коли. От тях се изсипаха като шепа гласовити лястовици наследниците на наследниците на къщата. Разгърнаха планове, скици и документи, започнаха спорове, заплахи и излагане на аргументи.

- Както и да я продадем, печалба няма да има – говореше много авторитетно брадат мъж на средна възраст. – Вижте колко много сме. Като разделим печалбата от продажбата, ще остане само някой лев за напиване.

- Тогава какво – озъби се възрастна дама - да я подарим ей така на общината ли, все пак е наследство. Полага ни се по закон.

- Предлагам – бавно сложи очила с тънки рамки мъжът с брадата – да се откажат всички в полза на един.

- Ооо – чу се като ръмжене на кучета, готови за бой, от всички страни.

- Не ме разбрахте правилно – отново намести очилата брадатият – който я вземе, ще я ремонтира и приема всички нас веднъж в годината на гости. Ще бъде като повелител на рода.

- Не съм съгласна - отсече като нож изрусена млада жена и погледна подигравателно всички. – Ако аз купя къщата, ще бъде само моя. Ще си направя къща за гости. Е, - засмя се тя - може да идвате винаги, но ще си плащате.

Къщата слушаше и сърцето ú се пълнеше с мъка така, както не бе дори през войната, дори когато стопанката погреба в градината нероденото си дете, дори когато мъжът бе отведен в една тъмна нощ от пазителите на новия строй като неблагонадежден. Това бяха децата на оцелелите тогава деца. Всички те искаха нейната смърт. Хладнокръвно, жестоко, равнодушно. Сякаш нямаха сърца, а портмонета в гърдите.

- Тая жега направо ме смазва – изпухтя дебел млад човек в края на групата. – В началото на селото има мотел, цените едва ли са солени. Предлагам да идем на климатик, студена ракия и душ. Е, може в различна последователност. Пък утре на хладно да вземем решение какво да правим с тази рухваща съборетина.

- Аз ще остана тук – внезапно се чу тих мелодичен глас.

Сякаш едва сега я видяха. Крехко момиченце, като стръкче бяла петуния. С къса къдрава коса и сини очи незабравки. Мъжът с брадата отвори уста нещо да каже, но русата жена го спря.

- Като иска, нека остане. Една нощ с призраците ще ú дойде добре. Малко да охлади ентусиазма ú относно корените, семейното родословно дърво и подобни глупости.

Цялата група се обърна към момичето. Тя беше внучка на дъщерята на последната господарка на къщата. За разлика от тях бе отчайващо бедна, а имаше наглостта да иска къщата и да се премести да живее тук.

Съжаление се четеше в очите на другите, но и някаква тиха радост. Това същество не бе от техния свят. И никога нямаше да бъде.

Тишината отново прегърна къщата, а момичето разтвори очи и прегърна спомена, петуниите, потъналите в прах и плод къпини и бягащите между цветята гущерчета. Приседна на двете каменни стъпала пред вратата и се загледа в градината. Златното лято бе дарило с плодове дърветата в двора от бурени. Смокините с натежали сърца въздишаха, бременни от сладост, очаквайки някой да протегне ръка и да откъсне медените плодове. Хлапетата от махалата отдавна биха го направили, но страхът от змии ги спираше да прекрачат прага на дома. Сливата светеше като отрупана със златни пендари, а ароматът на зрели плодове се смесваше с уханието на петуниите. Всичко това изпълваше душата с мъка, копнеж, светлина и спомени.

До каменната ограда прасковата бе наляла плод, а лозите, оплетени с тръни и буренак, криеха свисло грозде. Къщата бе приготвила богат пир за своите скъпи гости, като стопанка, очакваща сватове да дойдат, за да празнуват ново начало, но само тишината и синеокото момиче стояха в лятната привечер и дишаха с миналото и настоящето чрез обичта.

Момичето влезе в малката стаичка и се сви на кълбо, щом тъмнината почука на прага. Сънят дойде – последно причастие за къщата, обречена на смърт. Тя влезе в съня на момичето и започна своя разказ за времето, когато бе красива и млада, а стаите и дворът бяха пълни с детски смехове. Вечер стените попиваха любовните ласки и въздишки на съпрузите. Разказваше за прекрасните утрини с дъх на мекици, за вечерите - с аромат на петунии, целувки и плодове. Къщата разказваше, разказваше, разказваше... Момичето ратваряше все по-широко своята светла душа да изпие всяка казана дума и запечата всеки изречен спомен.

- И запомни, моя последна надежда и последна обичана дъще,- прошепна нежно къщата на разсъмване.- Спасението е точно в центъра на двойното мазе, под тухлата, където змията спи.

Момичето трепна и отвори очи. Сърцето ú биеше трескаво, а на бузите си усещаше милувка от майчина топла ръка. Повтори няколко пъти последните думи от съня. Стана и отвори вратата на мазето. Слънцето се процеждаше като капки надежда през отворените прозорци.

Започна да слиза бавно по скърцащата стълба. Помнеше къде започва двойното мазе, веднъж бяха слизали с най-старата баба там. А змията? Потрепера от студ, но продължи смело. Дръпна капака и се озова в центъра му. Огледа се, без да мърда. Очите ú свикнаха с полумрака. Нямаше змия. Дори тя бе изоставила къщата. Тогава видя кожата. Бе останала като белег на рана.

Групата шумни наследници се изсипа рано пред къщата. Петуниите радостно се усмихваха. Дори къщата се бе поизправила в утринната хладина. Момичето изтича напред и изрече на един дъх:

- Купувам къщата!

Огледаха я отново от главата до петите съжалително всички наследници.

- Купувам къщата - повтори тя. – Плащам веднага – в злато.

Къпината, смокинята и отрупаната с плод слива ахнаха, а плодовете им се пукнаха от изненада. Петуниите надигнаха ароматни чашки и въздухът затрептя от уханието.

- Спасени сме! Спасени сме! – шепнеха петуниите, камъните в двора и гроздовете на скритата лоза.

Кукумявките се спогледаха и отлетяха, а къщата, разтворила душа в лятната утрин, кихна радостно и се засмя.


Публикувано от anonimapokrifoff на 15.11.2014 @ 19:36:05 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   ina_krein

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 15:02:10 часа

добави твой текст
"Къщата с петуниите" | Вход | 11 коментара (22 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Къщата с петуниите
от kasiana на 18.11.2014 @ 23:41:01
(Профил | Изпрати бележка)
Вълнуваща образност, умело преплетена с житейска философия и фин психологизъм!!!!!

Сърдечни поздрави!:)


Re: Къщата с петуниите
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 19.11.2014 @ 17:31:20
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря! Може би най-важното е, че това, което съм облякла в думи, вълнува. Значи е оживяло. Поздрави!

]


Re: Къщата с петуниите
от Narwal на 02.12.2014 @ 21:14:11
(Профил | Изпрати бележка)
Сънят дойде – последно причастие за къщата, обречена на смърт.

Удивителна образност! Дали тази къща не е ....нашата България, която я продават на безценица. Кой знае?! А може би ти ще ми кажеш...в следващите си разкази. Поздравления!


Re: Къщата с петуниите
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 02.12.2014 @ 22:11:22
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Тази къща е това, което си усетил. По принцип е метафора на човешката душа, според мен. Но всеки читател има своето право да види това, което е усетил. Поздрав!

]


Re: Къщата с петуниите
от LATINKA-ZLATNA на 06.12.2014 @ 20:02:52
(Профил | Изпрати бележка)
И днес е красиво морето, защото има празник!:) Цялото ухае на цветя!...

Честит Никулден, ina_krein!


Re: Къщата с петуниите
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 07.12.2014 @ 11:19:38
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Когато душата има празник, цялата ухае на цветя, така е. Благодаря, да бъде светло и в твоята душа. Поздрав!

]


Re: Къщата с петуниите
от Krasi_Yankova-Zvezdokril на 21.11.2014 @ 18:49:23
(Профил | Изпрати бележка)
Колко хубаво, писано с душа!


Re: Къщата с петуниите
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 23.11.2014 @ 19:50:24
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря! Наистина го писах с устните на душата си. Поздрави!

]


Re: Къщата с петуниите
от doktora на 18.11.2014 @ 21:47:17
(Профил | Изпрати бележка)
...обичам да те чета, от онези години...от блог.бг...когато имам време, а и настроение...има нещо от духа на Андерсен...приказките, с които заспивах, вече голям хе

Ина, хубава вечер, мила, и да сънуваш едно грахово зърно...()


Re: Къщата с петуниите
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 19.11.2014 @ 17:26:34
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря!:) Много мило е подобно пожелание!:) Стопли ме. Духът на Андерсен сигурно сега също се усмихва. :) Поздрави!

]


Re: Къщата с петуниите
от mariq-desislava на 19.11.2014 @ 17:27:19
(Профил | Изпрати бележка)
Поетична приказност витае тук.


Re: Къщата с петуниите
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 19.11.2014 @ 17:32:34
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Всъщност, тази къща е къщата на моята баба. Тя е съвсем истинска, но така я вижда душата ми всеки път, щом си спомни за нея. Благодаря за прочита! Поздрави!

]


Re: Къщата с петуниите
от verginov на 22.11.2014 @ 09:23:31
(Профил | Изпрати бележка)
Магично въздействие на думите, подредени от теб по ръба на реалността... Много ми хареса :) Поздравления :)


Re: Къщата с петуниите
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 23.11.2014 @ 19:47:50
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря! Думите, писани на ръба на сълзата на душата, няма как иначе да не бъдат такива. Поздрави!

]


Re: Къщата с петуниите
от Kanegan на 16.11.2014 @ 13:45:25
(Профил | Изпрати бележка)
Това повествование, много ми напомня за Андерсен.То има собствена стойност, пълно е с метафори, които дават дихание на живо и неживо.Така, потъваш в дълбоката идея за преходността на всичко, и вечността на любовта...Поздрав!!!


Re: Къщата с петуниите
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 16.11.2014 @ 17:57:56
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря! Аз съм прашинка пред Андерсен, но това, че написаното от мен напомня неговите прекрасни творения, ми дава усмивка и крила. Наистина благодаря за прочита! Поздрав!

]


Re: Къщата с петуниите
от Tsveti (violetcv@gmail.com) на 15.11.2014 @ 23:38:05
(Профил | Изпрати бележка)
Много много ме усмихна твоя разказ, Ина!
Благодаря и ще очаквам още такива!

Поздрави
Цвети


Re: Къщата с петуниите
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 16.11.2014 @ 17:54:09
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Когато написаното усмихва някого, е много хубаво! И аз се усмихвам тогава! Поздрави!

]


Re: Къщата с петуниите
от _katerina_ (lili_ket@abv.bg) на 15.11.2014 @ 22:34:47
(Профил | Изпрати бележка)
Толкова психология и приказност има тук!
Поздрави Ина, майстор си!


Re: Къщата с петуниите
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 16.11.2014 @ 17:52:26
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря ти! Радвам се, че хареса!:) Поздрави!

]


Re: Къщата с петуниите
от IGeorgieva на 15.11.2014 @ 20:38:54
(Профил | Изпрати бележка)
Емоционално наситен с елемент на фентъзи приказка. Буди размисли за времето, в което живеем и самите нас.
Поздрави!
:)


Re: Къщата с петуниите
от ina_krein (ina_krein@abv.bg) на 16.11.2014 @ 17:47:43
(Профил | Изпрати бележка) http://inakrein.blog.bg/
Благодаря! Радвам се, че прочете и хареса! Поздрави!

]