Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 421
ХуЛитери: 5
Всичко: 426

Онлайн сега:
:: Mitko19
:: LeoBedrosian
:: malovo3
:: pastirka
:: Markoni55

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаРиза за късане
раздел: Есета, пътеписи
автор: flagumdei

Ходя по неудобна пътека. Между два пътя – асфалтирани и обозначени. Мъкна се сред трънаци и шипки, падам в невидими дупки и нагазвам в скрити мочурища. А и от двете ми страни е по-лесно. Има избор между две магистрали. Всъщност един от Големите Избори е за тялото ли да живееш, или за душата, материята ли да те води по пътя ти, или духът.
Материята крие своите съблазни, тя носи радости, а след като е така, значи трябва да бъде така - създадени сме, за да бъдем способни да се радваме. Но не в радостта от осезаемото, не в удоволствието на сетивата е проблемът, а в алчността. Защото “око, жадно на сребро, на сребро няма да се насити”. А от тази алчност идва агресията и омразата, идва грубостта и насилието, идва егоизмът на притежаването и на себецентрирането. Ако светът ти е основан на материалното, това ще бъде свят на битки за притежание и надмощие, борби за власт, жестокости и грубост, свят на амбицията да си успял, натрупвайки. А това не е моят свят. Ако пък духовното поставиш в основата на битието си, ще те засипе бълвочът на претенциозните или продажни “мъдреци”, “творци”, “пророци” и “гурута”, които имат наглостта да утвърждават, че са избрани и че са видели светлината. В изкуството е пълно с напудрено бездарие, в литературата – с емоционален ексхибиционизъм и воайорска импотентност, във философията – със самодостатъчен интелектуален нарцисизъм с илюзии за смисъл, в науката – с предвзетост, манипулации, умствено безплодие и политически номерца. С творци, които живеят така, все едно съществуването на останалите хора се свежда до това, да ги обслужват и да им се възхищават. Гъмжи от интелектуалци – социопати и алкохолици; от застаряващи интелектуалки, които биха зарязали и Хайдегер, и Станка Пенчева, в името на един здрав секс; от „зелени“, йоги и прочее напреднали в духовността и опиянени сами от себе си типажи. Налага се да плуваш сред все повече боклук и медузи, за да намериш някой бисер. Пък и как да не ти се свие сърцето, когато видиш, че бездарните и посредствените нямат и капка представа за своята нищета, а дори напротив – блазнят се от чувството, че са някъде напред или нагоре над останалите. И пак е грубост, и пак е егоизъм, но този път – духовен. И не по-добър от другия. Свят на егоизма, но този път не на притежаването, а на „духовното себереализиране“. А това не е моят свят.

И по-същественото: никакво чувство за себеосъществяване чрез себепреодоляване – и в материален, и в духовен смисъл. Никаква доза полезно съмнение от типа “аз достоен ли съм за въздуха, който дишам, или трябва да бъда нещо повече?”;съмнение, без което самочувствието – колкото и доказано заслужено да е – е просто жалко. Никакво прозрение за това, че аз-ът е изцяло лишен от смисъл, ако се затворим да търсим смисъла в самия него; че човекът е човек само за другите. Не, има само себеналагане чрез илюзии. Куп илюзии за собствена ценност и важност - защото си силен с парите, властта, ума, мускулатурата или славата си, или защото си илюминат и месия в собствените си очи. Има слепота за това, че пръстта ще стане пръст и за истинското призвание на духовно извисените, скрито в оная дзен поговорка: “Преди просветлението носех вода, цепех дърва. След просветлението нося вода, цепя дърва”. Никакво прозрение на простичкия факт, че човек не само съществува, но и намира щастие не тогава, когато взима, а когато дава.

Но не е само това, което ме е запратило по буренясалата пътека между магистралите, там – някъде по средата. Поне що се отнася до важните неща от живота, всичко вече е казано. Всичко вече е преживяно. Всичко вече е мислено и всичко е почувствано. Всяко възможно мнение и всяка допустима позиция. Дори и недопустимите, ако носят самолюбива илюзия за нестандартност в очите на нечия претенция. Ако изглежда, че не е така; ако сме се замаяли от самолюбивата илюзия на откривателството и креативността, значи не знаем достатъчно. Нека да повторя - поне що се отнася до важните неща от живота. Какво остава, тогава? Остава да се задоволим с формата, казвайки по друг начин вече казаното или виждайки под друг ъгъл вече видяното. Или – ако това изглежда недостатъчно смислено или прекалено трудно – остава да млъкнем, да се снишим, да притихнем и да свием вселената си до простичките неща от битиетата си, които ще преживеем не-уникално, но все пак някак. Или остава възможността да запретнем ръкави и да се захванем със злободневното. Да познаваме злободневното, да го мислим, да го разнищваме... Кой с кого, кой против кого, кой-как, кой – какво, кой кого познава, кой какъв е.... Вълнуващо ли ви е? Или пък на всяка цена да се правим на интересни. Хайде да се правим на интересни! Интересно ли ви е да се правим на интересни?

Стягат ме, отесняха ми обществата ми – и моето, и всички наблюдавани и докосвани други. Додея ми от културите им, ценностите им, стремленията им, надеждите и страховете. И моите, и чуждите, със слепотата им за собствената тяхна относителност и склонността им да се самозасферяват, да си бъдат самодостатъчни, да се о-граничават. Дотегна ми – нещо повече - от собственото мое Аз, стиснали са ме в менгеме границите ми – на скапващото се тяло и на душата, затворена вътре, в тези измерения. Бих посегнал като скърбящ древен еврейски патриарх да си разкъсам ризата, само че не ризата, а лимесите, които са ме опасали отвсякъде, всичките си маски, лица, измерения. Бих измел всички опити да бъда мерен, класифициран, оценяван, разбиран и възприеман. Само че не мога. Изправен съм пред алтернативата да бъда нещо, което не съм, или изобщо да не бъда. Забавно, нали?

Не стига, че изобщо сме натрапили граници върху безграничното, ами сме ги и укрепили. Фортове, оръдия.... Аз. Ние. Аз-ние-аз-ние. Или ти-вие, все едно. Аз мисля, аз смятам, аз искам, ти искаш, той/тя/то иска... Аз съм. Аз есмъ. Какво съм? Нищо не съм! Нищо не съм без вас! Нищо не съм без очите, които ме виждат, без паметите, които ме помнят; нищо не съм без пътеките, които съм оставил след себе си докато ветровете на времето ги засипят с праха си – след седмица, след век... Аз съм чрез вас. Аз съм заради теб, ти, който четеш. Аз съм отражението си. Без него се губя в Нищото. Светът е стая с огледала, в които съществуват само отраженията, но не и отразяваното. Обаче толкова ясно чувствам, че съм и Всичко, отвъд всички граници, форми; отвъд всичко, което мога да помисля или почувствам за себе си, отвъд всичко, което някой би могъл да каже, помисли и почувства за мен! Помните ли Уитман – “Празнувам себе си... и всеки атом, който ми принадлежи, принадлежи и на вас”. Долавям връзката си с всичко и всички, усещам единението на собствените си протони и електрони с тези наоколо – понесени от това куче, скрити в дръжката на пазарската чанта на оная баба... Нещо в мен вижда отвъд видимото, родее се с всяка идея, слива се с всяка възможна кауза, позиция, идеал, страх, ужас, надежда, омраза, любов, с всяко пространство и всяко време. Отвъд и някак си над тези имена има нещо друго. Нещо без лице, без посока, без знак, без смисъл. Нещо спокойно, изначално. И може би именно затова ми отесняха дори и омразите и любовите с техните адреси, рамки, имена, времена. Няма много жени, каза Иисус чрез Казандзакис. Има една жена с много имена, помните ли? Натежах сам на себе си, с товара, който съм понесъл, трупан през годините. Не, това не е товар от мъдрост, това е товар от граници, от лица, от същности, от роли, от очаквания; товар от определености и окончателности. Това е товар не от мен – аз се чувствам всичко, аз се родея с всеки друг атом във вселената, с всяко чувство и всяка мисъл; не, това не е товар от мен, той идва от вас, от теб! Не можем ли да видим отвъд себе си? “Аз съм никой. Ти кой си, и ти ли си никой?”, тихичко и усмихнато попита Емили Дикинсън. Не можем ли да надзърнем над дувара на внушаваните от средите ни интерпретации, тежнения към груповите ни култури, истории, вери, “истини”, позиции, правилности, смисли; да надзърнем отвъд всички тези форми на инстинктивен егоизъм? Да се порадваме на свободата на безличието и непринадлежността? Да напуснем илюзорните граници на Аз и Ние? Не, душата ми няма държава и професия, няма етнос, възраст и пол, Богът на душата ми няма име, защото Лао Дзъ една вечер ми каза, че “нищо, което има име, няма значение”! Душата ми не иска да живее в пространствено-времевите и всички останали граници, в които изкуствено съм я напъхал, за да “съществувам” заради вас, заради теб, който четеш! И – несвободна – тая душа боли вътре! Днес боли, значи днес е чудесен, прекрасен, прелестен ден! Ако боли, значи е някъде там, не се е стопила като восък на свещ, не е изтекла като пясък между лекомислените ми пръсти! Има още от нея. “Ти нямаш душа”, беше подхвърлил на тръгване един поет, “ти си душа. И имаш тяло.” Да, странен ден е днес. Днес за малко съм буден. Днес всичко ми е тясно – и Аз-ът ми, и света, и времето, и всички мисли, чувства, отношения, всички значения. Но ако остана буден дълго, ще се изгубя. Ще ме изгубите и вие – колкото и незначително да е това отсъствие в живота ви. Ей-сега ще млъкна. Ще си сложа юздите и ще се върна в съня. Ще млъкна. Ще си зашия ризата. И ще съм ви по-симпатичен и по-малко плашещ. По-малко луд. Ще бъда от вашите. Ще бъда “твой”. Ще се сведа до отраженията си. Какво ли значи “Да бъдеш или да не бъдеш” – дали само това, което поредният Хамлет рецитира в монолога си? Ако съществуваш – не си ти. Ако си ти – значи не съществуваш. Лека нощ. Непосилно лека нощ, беше казал някой.


Публикувано от anonimapokrifoff на 24.10.2014 @ 20:34:04 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   flagumdei

Рейтинг за текст

Авторът не желае да се оценява произведението.

Р е к л а м а

16.04.2024 год. / 12:48:17 часа

добави твой текст

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Риза за късане" | Вход | 3 коментара (6 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

RE: Риза за късане
от atina2005 на 10.03.2018 @ 08:35:32
(Профил | Изпрати бележка)
.


Re: Риза за късане
от Lefty на 24.10.2014 @ 23:29:30
(Профил | Изпрати бележка)
Re: Риза за късане
от Lefty на...

Сигурно ще прозвучи банално, но все едно прочетох нещо свое, което отдавна ми си върти в главата, като разсъждения, изводи, светоусещане...Благодаря за което.
За себе си стигнах до следното заключение: приемането в основата на това да си над нещата- приемане на другостта на останалите, на правото им да разбират нещата по техния начин или казано библейски:"не съди, за да не бъдеш съден".
Това приемане важи и за теб самия-приеми се такъв какъвто си и се обичай, след приемането идва любовта. Прашинки сме и живеем мигове на фона на вечността, нищожни сме, и най-важните неща в живота не се избират, те са даденост, като раздаване на карти-козовете са субективни, като всяко друго нещо.
Относно даването(всички знаем за двете ризи), насила не можеш да дадеш.
Писането е най-ефикасната форма на психотерапия, затова и пиша. Не от суета, а от потребност, за да се съхраня психически и да мога да дам нещо ценно на децата си. Хубавите неща са и най-прости, много по-велики умове от моя са стигнали до този извод.
Ще постна един пример.

ПРОСТОТА
Хорхе Луис Борхес

Отваря се градинската вратичка
с покорството на страницата,
която с трайно почитание отгръщат често,
и погледите няма
защо навътре да се взират към предметите,
които вече са изцяло в паметта.
Познавам навиците и душите
и онова наречие от недомлъвки,
от цялата човешка общност изтъкавано.
Не ми е нужно да говоря,
ни привилегии да си измислям;
познават ме добре, които тук ме окръжават,
разбират моята печал и слабостта ми.
Това е да постигнеш най-върховното,
което може би ще ни дари Небето:
не почитания, ни тържествувания,
а просто да сме възприемани
като частица от една Реалност неоспорвана,
подобно камъните и дърветата.


--------------------
Левака




Re: Риза за късане
от Marta на 27.10.2014 @ 17:01:26
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
Рожден ден на душата :) Измъкнала се...Не заради границите сме, а въпреки.

Съдраната риза прилича повече на бойно знаме, па макар и бяла...важното е да се вее на вятъра!

Поздрави.