Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 883
ХуЛитери: 2
Всичко: 885

Онлайн сега:
:: AlexanderKoz
:: pinkmousy

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаВярата и приказките
раздел: Есета, пътеписи
автор: glishev

Като дете имах големия късмет да ме възпитават безкрайно различни помежду си хора. Атеистичната ми баба и фанатичният ми баща се бяха заели специално с религиозното ми възпитание.
Днес мога да кажа: и слава Богу! Както би казал Аврелий: "От баба си - хумора, от баща си - вярата". Всяко хлапе, разбира се, слуша повече старите, които са къде по-интересни от родителите; и аз растях здраво неверниче, безбожниче, поганче, диваче. Баба обаче (Царство й небесно! Не се шегувам.) направи основна грешка в процеса на отглеждането ми. Обичаше да ми чете приказки. След като се научих да чета самостоятелно, добрата старица започна да ми дава приказките. Естествено, Крали Марко, Артур и ламите ми се струваха много привлекателни и аз бях сигурен, че всичко, написано в томовете на Каралийчев и братя Грим е истина от край до край. А какво се получава от човече, вярващо във феи, но не и в Господа-Бога нашего? Правилно, езичниче се получава.
За мое щастие, татко не ме остави на мира и продължи да ми налива религията в главата, докато не схванах, че от нея по-хубава и величествена приказка надали има. А величието, мисля си, е най-приказното от всички приказни неща.
Оказа се, обаче, че вярата не признава съществуването на елфи, самовили, дракони и прочие. Поне така казваше татко - тогава. От мисълта за това се натъжавах и започвах да си мисля така:
"Безбройни са делата Ти, Господи. Всичко си направил премъдро! Но ето, че на хората им се е наложило да си измислят неща, които на Теб не са Ти и хрумвали. Защо, например, не си цвъчнал тук-таме и по някой грифон, да речем, или феина поляна - за по-шарено? Не че Те критикувам, нали разбираш, но щеше да е толкова по-интересно, ако освен Теб, Врага и хората помежду ви имаше и други същества - странни, красиви, благи и страшни. Как Ти се струва, Боже? Направи нещо по въпроса, моля Те. Амин."
Така си мислех и се чудех понякога могат ли да се примирят приказките с Евангелието. Естествено, оказа се, че не между хубавите неща, които толкова обичам, има противоречие, а в образованието ми.
Свети Василий ме учеше в проповедта си "За звездите", че звездобройството е измама и лъжа. Моите почитания, отче, дължа ти много, но тук може би си се позаблудил. Нали в началото на Евангелието от свети Лука се разказва за звездата, която тримата влъхви от изток последвали и така попаднали на малкия Христос. Чудесно, Писанието оправда звездобройството и търсенето на поличби. А виж ти, влъхвите също можели да се покланят на Бог, значи са си християни, спор няма. Добре, вече няма да гледам на Мерлин Магьосника с подозрение.
Известно време ме притесняваше и въпросът с драконите, но житието на свети Георги разсея всички тревоги.
Кой смее да каже, че религията била скучна?


Публикувано от aurora на 22.11.2004 @ 11:28:07 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   glishev

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 6


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 22:12:54 часа

добави твой текст
"Вярата и приказките" | Вход | 6 коментара (12 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Вярата и приказките
от Marta (marta@all.bg) на 22.11.2004 @ 11:42:12
(Профил | Изпрати бележка) http://doragspd.wordpress.com/
Не и аз .

Но представи си, Маноле, ако Господ бе тъй непридвидлив и бе "цвъкнал" както ти казваш- тук сфинкс, там пегас, и елфички като пеперудки, нямаше ли да гледаме натях като на кучетата и котета, или зайчетата сега, съвсем обикновени щяха да ни се струват. И къде отива приказноста, а въображението...

Но добре си възпитан, спор няма.)


Re: Вярата и приказките
от ipsidixit на 22.11.2004 @ 11:43:27
(Профил | Изпрати бележка)
Скучна е в словата на скучни хора, но в езика на езичниче като тебе - дал Бог добро! :))


Re: Вярата и приказките
от Merian на 22.11.2004 @ 14:11:23
(Профил | Изпрати бележка) http://lightfull.hit.bg
...добри са ти възпитателите от всяка гледна точка:)..... овардили са те от догматизъм на възприятията....И е прекрасно че си даваш сметка за това. И за написаното те поздравявам, Маноле!...


Re: Вярата и приказките
от sradev (sradev@wp.pl) на 22.11.2004 @ 17:20:50
(Профил | Изпрати бележка) http://aragorn.pb.bialystok.pl/~radev/huli.htm
феина поляна - 6te posporja:

na vsi4ki slavjanski ezici 'поляна' ozna4ava edno intersno javlenie - naokolo gora, na поляната semena na vsi4ki okolni dxrveta, a nito edno ne e poniknalo - samo trevi i divni cvetja

влъхвите също се покланяли на Бог - малкия Христос, значи са си pxrvite християни.

Dokazatelstvo za sx6testvuvaneto na Boga - nezavisimo ot kjuretata vse o6te ima vjarva6ti!
Polsko kjure

Pozdravi!


За религията
от Legolas (Zahariew@abv.bg) на 23.11.2004 @ 21:16:45
(Профил | Изпрати бележка)
Тъй, тъй хубаво си го рекъл! Както казваше моя дядо (Бог да го прости) едно време "Бравос"!

"Религията - от нея по-хубаво, надали има"...

Обаче въпроса е в какво вярваш, а не как вярваш
Защо вярваш
Колко вярваш
А ние самите не сме ли богове
А в себе си вярваш ли
Колко отговори може да даде религията (всичките ли?)
И т.н.

Много въпроси могат да се зададат, но само един е пътя те да се намерят. Този път не е религията, а вярата... вярата преди всичко във себе си и след това във всичко останало.

Но както казах - добре си го рекъл друже.

Не съвсем религиозно, но все пак величествено (макар и не по-величествено от величественото).


Re: Вярата и приказките
от BlueFairy (bibi8606@yahoo.co.uk) на 26.11.2004 @ 11:14:30
(Профил | Изпрати бележка)
Съвсем съгласна съм с теб по повечето въпроси.Тъжното е ,че има борба между верите.Всяка религия отхвърля по нещо от своите колежки.Дано не е истине, че когато хората загубят вярата си във феите,те умират.