Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 834
ХуЛитери: 1
Всичко: 835

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаЗагадка
раздел: Разкази
автор: boliarkabg

От няколко дена мъжката половина на „завърналите се” мира няма. Сутрин в кафенето разузнаването донася какви ли не противоречиви новини. Мъжагите, дето се чудим къде през зимата да убием времето до обяд тихо се съвещаваме насядали пред редовните питиета с кафе.
Преди 2-3 дни Йордан от Горната махала донесе новината. Посред зима две къщи през тяхната, прозорците на комшийската къща вечерта светнали и останали до късно да светят. „Бре, голямо чудо”, - рекъл си Даката и като ставал през нощта ,че простата му все алармирала за снощната случка , поглеждал към запустялата до вчера къща.” Абе, маама му стара, свети.” - почесвал се той зад врата. Понечил да алармира пък половинката си,но тя така го скастрила при едно обръщане в кревата,че той замлъкнал до сутринта. Повече нищо не казал на жена си, но буквално долетя като изтребител в кафенето и донесе новината. Ама тя пък каква новина да знаете. Сутринта като поглеждал скришом през прозореца към къщата видял две жени да излизат и влизат от нея. Имало и дири по снега от кола. После видял,че дирите са с по-широки гуми. Значи голяма кола, джип може би. Групата ни жужеше като кошер от догадки. Какви са тези жени, откъде, къщата ли е купена или са наследници. Тукашните си припомняхме кои момичета едно време живееха там по нея махала, „присадените” пък тука разпитваха Даката: млади ли са, стари ли тези жени. Брех, голямо раздвижване стана.
Днес като насядахме около дежурните маси в кафенето, Йордан подсказваше с мълчанието си и невинния поглед,че носи новини за тайнствените обитателки на съседската къща. Нямахме търпение и го заподканяхме.
-Две жени, красавици. Личи си, градски жени от сой. Джип имат, бял , видях го навътре в двора. Бе, кво да ви разправям, по клинове се разхождат, с едни розови блузи, руси коси, ловят окото от далече, а представете си отблизо. Питах със стратегически обход жената , а тя като се развика, че все там гледам. Щяла да види днес какво става, ама не идело да увисне още първата заран у комшиите. Помнела от едно време,че там имало момиче в тая къща, по-малко някоя година от нея. После заминали за града, изселили се с майка й и баща й,останали само бабата и дядото. Не знаела, можело да е продадена къщата. Щяла да види и да спра да точа врат към тяхната къща.
-По малко все ще научим. - дълбокомислено заключи бай Васил, отпивайки кафе. - Наистина, че там в нея махала помня едно момиче, което замина с родителите си за града, но повече не зная какво е ставало. Кой ще се интересува от малко момиче.
Обстановката край сбраните маси ставаше все по-задушевна, зажаднялото ни око за непозната гледка се кокореше колкото може и си представяше какво ли не ново из селото занапред. Не било верно, че като се пенсионира мъжът не ставал за нищо вече. Бе кой го казва туй нещо. Може и да не става за нещо си там, ама са подробности. На фантазията му нищо й няма, че и на мерака.

…..
Снегът беше почти до колене, но има хора нищо не им пречи. В съседите от два-три дни нещо се размърда, лампи светят, кола се вижда на двора. Йорданова от Горната махала забеляза, че нейният Йордан необичайно се е разшетал навън-навътре в студа, дърва носи, снега мете. Зачуди се първо на тия инициативи като знаеше,че в студа не може с кран да го вдигне и да го накара да излезе по работа. Само до кафенето отиваше на бегом. Сложи му наблюдение и откри оживлението в съседската къща. Две жени, руси, розовеещи в разни клинове и грейки създаваха суматохата, раздвижила нейния Йордан. „Само туй ни липсва, разни въртиопашки из село. Къде им е съвсем слаб ангела на нашите момчета ще объркат още конците” - каза си на ум Йорданова и реши сама да разузнае врага. Щом излезе Даката тая сутрин и вихрено хукна към центъра на кафе, тя се облече „по-така” и запристъпя по улицата към съседската къща. „Щом светят лампите, значи ток има, а щом има ток звънеца ще работи” - размишляваше тя и натисна бутона на входната врата. Уж разсеяно гледаше по улицата, но периферното й зрение засече белия джип вътре в двора и разгазения , не изринат сняг наоколо. Не мина много време и на стълбите пред къщи се показа жена. На средна възраст, високо вдигната добре изрусена коса, черен клин на запазена фигура и бяла грейка върху полото.
-Заповядайте, какво ще обичате - каза жената на висок глас и се запъти към пътната врата.
-Ами, живея отсреща и видях, че свети в къщата, реших да проверя кой е и какво търси, стопаните отдавна починаха, да не би да е продаден имотът?

……………
Ей тъй става като се намесят жените. Всичко отива по дяволите. Язък за точените зъби, язък за интереса и за мечтите. Цялата работа разконспирира Йорданова, жената на Даката от Горната махала. Онова момиче, дето бай Васил се беше сетил за него, дето отишло в града малко с родителите си , та то де, върнало се. Само дето вече не е момиче, а възрастна жена. Ами възрастна ще да е, нали е около нашите години. Наследница на имота на дядо и баба заедно със своя братовчедка. Живота ги въртял и сукал далече от родното село. Елисавета, момичето, съседка на Даката, раснало в далечния град, пораснало. Омъжило се ,челяд завъдило,че се и развело. Останало само, вече възрастна жена. Братовчедката й пък, останала неомъжена, юристка от сой, на високи служби по столицата. Напечелила, наситила се на право, на закони и на живот богат и безсмислен. Срещнали се уж да продават или да делят дядовата къща и какво са правили, какво стрували ще разказват в дългите вечери на сбирките ни. Накрая оставили децата на едната от тях в имотите си по градищата, хванали се за ръка и пристигнали в наследствената къща. Ще ремонтират, ще оправят и понаредят и остават тука. Не са без пари, но живот нямат, затуй остават на село. Защо посред зима ли? Ами нямали повече нерви и търпение да си дойдат.
Размърда се застоялият живот на „завърналите се”. Разбуниха се като кошер мъжките сбирки в кафенето и женските на кафе по къщите. Братовчедките ще разказват подир някой-друг ден кое -що. Само да се понаредят и да се настанят. Веднага ще ги канят на сбирките и започват разказите и питанията. Зимата е дълга и има време за много приказки, за спомени. Какво друго, що живот е напред е, нищо,че идела старостта. Тя докато дойде що вода има да изтече.

Милка Маркова


Публикувано от anonimapokrifoff на 24.02.2014 @ 15:38:55 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   boliarkabg

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 04:03:28 часа

добави твой текст
"Загадка" | Вход | 3 коментара (6 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Загадка
от Krasi_Yankova-Zvezdokril на 04.03.2014 @ 20:01:26
(Профил | Изпрати бележка)
Еха ;)


Re: Загадка
от suleimo на 24.02.2014 @ 15:49:17
(Профил | Изпрати бележка)
Тези мъже сякаш не си познават жените! Да им разкрият загадката толкоз бързо, да им развалят кефа! Щяха да предъвкват предположения цяла зима!
Беше ми много приятно да се потопя в този селски колорит!


Re: Загадка
от verysmallanimal на 26.02.2014 @ 20:01:07
(Профил | Изпрати бележка)
Ами тъй де - да се събуди туй одрямано село :)
Поздрав, Милче!