Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 793
ХуЛитери: 2
Всичко: 795

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LeoBedrosian

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаИнспектор Стрезов решава
раздел: Есета, пътеписи
автор: LeoBedrosian

"O AESCULALAPI ET TE NON UT ALESTRIYA VENANA NATUS SANZIO DOMENKULUS IN ABSINTHIUM DECOCTUM ET EGO NESCIEBAM EUM DEDIT.

JUSTUS ES DOMINE

LVC CEVTONII FLORIST"

Бронзовата плочка е с цвят на стогодишен махагон. Грапавата ѝ повръхност едва позволява на опитния антиквар да разчете написаното. Патината на места се лющи и показва жълтеникавата основа на метала.

Педрон сваля часовникарската лупа от окото си, смуква от своя Житан и пуска тънка, гъста струйка изпод жлътналия мустак.

-О, амиго много ме развълнува, знаеш ли? - в погледа на стария антиквар се чете истинско въодушевление.

- В цяла Валенсия няма да намериш такава рядка вещ. От България ли казваш е?

- Да, от района на Никополис аб Иструм. Колко струва?

Нетърпеливия младок с прокъсани джинси тактува нетърпеливо с лявата си гуменка, обута на босо.

- Но, амиго, това тук е цяло състояние и аз...

- Просто ми кажи колко струва - пресяга се през дървения тезгях за своята вещ младия българин - че трябва да тръгвам.

- Не знам. Двеста - погледа му се точи като рентген измежду двете цепки, служещи му за очи в тоя момент - най-много триста евро - побърза да възпре нетърпеливата ръка на джинсовия сополанко.

- Това ли е твоето "състояние", амиго? Дай ми я, че трябва да тръгвам.

- Не знам, цялата патина. Пък и калта още си седи по буквите. И как се рони само... - антикваря се вглежда с невъотъжено око в малката ръждясала от времето и природата плочка. Ръбовете ѝ са неравни, а патината покрива двата отвора, служели за прикачване към древното дърво. Два отвора.- От България, казваш. Никополис аб Иструм - Отвори стар каталог с прокъсани и петносани страници. А, Б, България, Н, Никополис. А, Б, ... И, Иструм. Император Траян, Тракия основан през първи век. Историческите факти се заредиха като низ от позната броеница. Стария антиквар инстиктивно стисна плочката и провери всичко, което го интересуваще. Да, несъмнено! Но това е толкова вълнуващо, хм!

- А можеш ли да ми кажеш какво пише - младока срещу него, видимо поуспокоен се бе отпуснал на дървения плот, сякаш забравил, че бърза.

- Да видим - излезе от унеса си Педрон - "О, Асклепий!". Това е римския бог на здравето и лекарите, "Който не роди Санций". Вероятно пише за пациент, който не се е родил, или по-скоро не е излекуван. "И за да се домогнеш до ... Алестрия" Хм, тук ще да е имало прелюбодеяние. Римляните с радост са му се отдавали. Но какво, ... Отровителство! Тoва е голям грях, който се е наказвал строго в Рим, пък и било в най-затънтената му провинция.

- Я, по-кротко! Тракия е била една от най-богатите и плодородни римски провинции. Чувал ли си за Спартак?

- Имам тази чест, и какво?

- Е, той е бил тракиец - изпъчва се гордия наследник на Дионисиевите поклонници.

- "Отрови Доменкулус с отвара от бучиниш". Тaка ли постъпват твоите тракиици? Тровят се за да чукат жените на ближните си?

Очичките на хитрия антиквар изписват две тънки въпросителни, впили точките си в пъпчивото лице на младока.

- Да, и как завършва това обяснение? Виждам още един ред.

- Всъщност два. Първия от тях възхвалява отровителя. "О, ти праведний" Виждаш, че отнемането на живот се е ценяло твърде много в древните провинции. Даже е било считано за едно праведно и, вероятно, богоугодно дело. Надписа завършва с името на съставителя му. "ЛУЦ ЦЕВТОНИИ ФЛОРИСТ" Вероятно местен патриций или управител на града изпратен от Рим. Интересно, твърде интересно.

- Нали ти казах още от началото. Нося нещо невероятно ценно. Хиляда евро и е твоя! - издекламира победоносно младежа и гордо прибра подадената му от антикваря ценна вещ.

В тоя момент вратата на ателието се отваря поривисто. Снажен лейтенант от полицията затъмнява влизащите слънчеви лъчи и вътре настъпва потискаща тъмнина. Пристъпва спокойно, но уверено до втрещения младок с тракийска кръв, която странно взе да замръзва.

- Господине, вие сте арестуван - издекламира свежо гиганта в полицейска униформа, щтраквайки лъскави белезници около китките му - за търговия с фалшиви ценности, това тук е престъпление - потушава зараждащия се въпрос.

- Педрон, провери си бутона, че нещо прекъсва - обръща се лейтенанта към усмихнатия антиквар и повежда младежа навън.

Какво дава основание на Педрон да счете бронзовата плочка за фалшификат на историческа ценност?

очаквайте отговора в следващата загадка



Публикувано от anonimapokrifoff на 11.02.2014 @ 16:29:18 



Сродни връзки

» Повече за
   Есета, пътеписи

» Материали от
   LeoBedrosian

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

19.04.2024 год. / 08:53:56 часа

добави твой текст
"Инспектор Стрезов решава" | Вход | 5 коментара (11 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Инспектор Стрезов решава
от Albatros (valerist@abv.bg) на 11.02.2014 @ 18:45:12
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/profile.php?id=100001222017028
В най-добрите традиции на "Криминална загадка" от някогашното култово списание "Космос", което буквално "изяждахме" с кориците, Лео. Благодаря, че ме върна в младостта, приятелю!
Туй то.
Алби


Re: Инспектор Стрезов решава
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 12.02.2014 @ 09:08:20
(Профил | Изпрати бележка)
Любимо четиво, Алби. Още си пазя два - триста броя от "Космос". Не могат да го стигнат, даже Американското национално географско дружество с целия комерсиален боклук не може да се докосне до онези страници от груба весникарска хартия.

Благодаря ти!

]


Re: Инспектор Стрезов решава
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 12.02.2014 @ 09:05:51
(Профил | Изпрати бележка)
Роки, ти без малко да разбиеш ключалката на мазето. Че кой ти е признавал през 45-та онзи, дето му е година ОТ раждането?

Ама защо в оценки, бе човек?


Re: Инспектор Стрезов решава
от RockAround_theC_l_ock (bim_bam_bum@tintiri_mintiri_pliass) на 15.02.2014 @ 10:03:51
(Профил | Изпрати бележка)
Разбира се можех да добавя, че Никополис ад Иструм е достатъчно добре разровен-проучен и е основан през 106 г. от...
както и прочита на LVC като ЛУЦ (т.е. - бутона вече е натиснат), ама нали интереса на следващите читатели, щеше да *угасне* ... :) :) :)

;-))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))

]


Re: Инспектор Стрезов решава
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 17.02.2014 @ 07:53:00
(Профил | Изпрати бележка)
Да, именно основаването не дава повод LVC да се прочете като година, пък и 45 на латински е VL или XLV, не съм сигурен точно.

Колкото до загадката, ще се радвам, ако някой ми я подскаже ;О)

]


Re: Инспектор Стрезов решава
от mariq-desislava на 12.02.2014 @ 10:26:09
(Профил | Изпрати бележка)
Имам две предположения - надписът ми е някак твърде съмнителен, а и патината дали наистина се рони.:)


Re: Инспектор Стрезов решава
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 12.02.2014 @ 10:46:36
(Профил | Изпрати бележка)
Добри предположения, наистина повечето латински надписи будят сериозни съмнения, особено онези в които се цитират години ПРЕДИ Христа :) Но аз съм се сблъсквал (буквално) с петроглифи, които трудно може да предположи човек, че са латински, почти изтрити, но се оказват тъкмо такива.

Виж за патината си мнооого близо. Няма покритие, което да е толкова упорито на сваляне. Който не е намирал "костаци" той не го знае.

И все пак, кое е онова безспорно доказателство, което води не само до съмнение, а до категорично заключение?

]


Re: Инспектор Стрезов решава
от zebaitel на 12.02.2014 @ 11:04:11
(Профил | Изпрати бележка)
Прочетох го с интерес, Лео и да си призная, мен пък ми се наби в очи "двата отвора"! При това си го повторил.
Пък и римските надписи са повечето върху камък, но...

Хайде разкривай загадката, че ще умрем от любопитство!


Re: Инспектор Стрезов решава
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 13.02.2014 @ 08:19:37
(Профил | Изпрати бележка)
Дерзай, Зеби. Имаш добри предположения :)

]


Re: Инспектор Стрезов решава
от Bukvist (ventura@dir.bg) на 14.02.2014 @ 16:22:42
(Профил | Изпрати бележка)
Много бързо и здраво пипа тамошната милиция, Лео. Еваларка!Загадката не ми е интересна толкова, колкото, дали са пуснали вече "клетия" българин. Ще го разберем ли в следващия брой?


Re: Инспектор Стрезов решава
от LeoBedrosian (nsrdbl@yahoo.com) на 14.02.2014 @ 16:54:35
(Профил | Изпрати бележка)
Зависи от абонамента ти Буквист. Както се казва, само срещу сромната сума от тридесет евро може да се абонирате за всичките ни дванадесет загадки.

И това го има в тамошния им свят, което пък ме кара да си предпочитам нашите полицайчета с лекьосаните рубашки и пърхут по яките, щото ги запарват нмого кепетата :D

Хубаво вино и яка любов!

]