Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Anyth1978
Днес: 1
Вчера: 1
Общо: 14145

Онлайн са:
Анонимни: 532
ХуЛитери: 5
Всичко: 537

Онлайн сега:
:: LioCasablanca
:: Heel
:: Marisiema
:: LeoBedrosian
:: Georgina

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаСвета Анна
раздел: Разкази
автор: boliarkabg

Към надвечер виелицата утихна. Заваля кротко и затрупа тихо. Къщята приклекнаха още, пушеците от комините слязоха в ниското, пъртините една по една легнаха под снега. Нощта прииждаше, слизаше откъм гората, минаваше между къщите, надничаше през прозорците, наглеждаше животните и се притаяваше из дворовете.
Танаса овързана с голям шал, обута и облечена дебело, с оборската лопата в ръка разнасяше тор из двора. Оставяше по една лопата пред всяка врата, слагаше върху купчината по малко слама. После драсваше клечка и подпалваше огън. Да гори докато наръси пепел и просо наоколо. Нейна беше тая работа, утре е ден Света Ана. Тая нощ е черна и лошава. Нощ на прокоби и черни магии. Нямаш ли защита за дома си, нищо се не знае какво те чака утричка. Танаса имаше и момичка в къщи, булката беше бременна, всичко трябва да е по реда си. Страшна нощ е тая, потайна. Магии лесно се сторват. Цяла нощ врачките и баячките не лягат.
Преди малко се прибра дъщеря й. В ръка начупила една стиска клонки от ябълката, да ги натопи край огнището. Да си види късмета: цъфнат ли до Коледа, ще я женят другата година. Имаше си тя изгора, за него все мислеше, прикята си гласеше.
Подпря се Танаса на лопатата, замисли се, усмихна се. Сина и снахата дай Боже рожба ще завъдят скоро. Нареждаха се работите. Почитаха я децата, слушаха я. Ей на, утре жените работа няма да пипват. На Света Ана на деня не се работи женска работа, че да е здрав добитъка доде отмине студеното. Сина й пък я послуша като му рече нийде да не ходи днес,че ако закъснее по къра, опасно е за мъжете. Той се беше наканил да иде до близката гора, да огледа за бъдник, че ей Коледа къде е. Танаса го спря: не ходи ,бре сине, чакай по-нататък. Недай си Боже да окъснееш, тая вечер самодивите рано излизат, примамват окъснелите мъже, живота им отнемат с любов. Стой си тука -послуша хеле майка си, не отиде.
Отърси от себе си снега Танаса и огледа огньовете из двора. Тлееха пред вратите на дама, на кошарата, на кочината и курника. Тъй трябва. Само пусто да не беше вдовица останала, чиляка си да не беше губила. Ама на, Господ тъй отредил. Добре,че челядта й е край нея. Пък утре е Света Ана, свят ден, празник.
Снегът сипеше, Танаса, се запъти към къщата. Отупа краката си, подпря лопатата на стобора, отвърза огромния шал от главата си и отвори къщната врата. Топлина и смях я посрещнаха. Домът и децата й.

Милка Маркова


Публикувано от viatarna на 05.01.2014 @ 13:46:13 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   boliarkabg

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 3


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 14:13:55 часа

добави твой текст
"Света Анна" | Вход | 1 коментар | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Света Анна
от secret_rose на 05.01.2014 @ 20:24:52
(Профил | Изпрати бележка) http://www.facebook.com/IzvezaniDushi
Пълнят очи и сърца тези твои приказки...