Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Perunika
Днес: 0
Вчера: 0
Общо: 14143

Онлайн са:
Анонимни: 744
ХуЛитери: 3
Всичко: 747

Онлайн сега:
:: LATINKA-ZLATNA
:: pinkmousy
:: Marisiema

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаКременишко усое
раздел: Разкази
автор: Angelova_Rosi

Та да ти разправям, Джамиле,
Какво още стоеше в зимника с джанковите тролове. Имаше там един сандък. Като ковчеже със съкровища. От тия, в „Карибски пирати”. Тогава още не бяхме и помирисвали Джак Спароу, иначе щяхме да се залагаме покрай Дяковския язовир, та да дебнем кога ще се появи „Черната перла”.
Ама нали и бездруго всяко дете си е малко разбойник, гледахме ние на заключения сандък със същата такава смесица от археологическо любопитство и неподправена лакомия за приключение. Сандъкът беше арестуван с железни скоби отстрани и с тежък катанец. Ама як сандък, не може се мръдна. Баба ни казваше, че там дремят дрешляците на прабаба ни Трена. Ние тая баба не я познавахме. Като сме дошли на село, тя вече била на небето. Как е отишла толкова далече с тия две спънати нозе, това не можехме да си обясним, но явно е имало някаква тайна пътека или друго съоръжение, по-магическо, за такива галактически експедиции. Баба разправяше, че пътят до райските порти бил дълъг и имало много тунели като вадите в пипера. Лехички, ама усукани една през друга. Като намери душата правата лехичка и тръгва по нея, върви тя, върви и стига едни порти небесни. Като катерицата от „Ледена епоха”. Стои там Св. Петър с връзка ключове и пита душата дали е грешила. Това ни се виждаше твърде невероятно, но щом баба казва… Чудех се как така Господ не си е оправил лехите, ами ги е размотал да се блъскат старите бабички, като баба Трена, ту в тая леха, ту в оная, дорде не хванат правата. Ама видя ни се интересно. И тука, и на небето все игри и загадки ще ни пърлят душите. Имаше обаче нещо много приятно. Свети Петър и той на дядо ни кръстен! Значи, викам си, наш човек, няма страшно. Ще ни нареди добре и в Господните градини, ще ни даде една такава ливада с круши и ябълки и с малки агънца като гъбки, па си гледай кефа. Та прабаба Тренка живеела при дядо Пешо и баба Рада, заедно с децата, а те малки още. Не искала тая бабичка да яде наедно с тях на масата. Все не била гладна. Баба Рада, нали е снаха, криво й било на душата. Мислела си, защо тая свекърва е такава проклета. То нали затова думат хората „тъща като цвете на маса, свекърва като метла зад врата”. Та, яхвала метлата, баба Трена и си обирала крушите, демек скътавала се някъде, докато мине тупурдията с яденето. Отпосле станало ясно каква е работата. Лазарчо, по-малкия син на баба Рада, нали си е любопитен и чевръст, проследил бабичката, кога ходела до магазина за хляб. Видял той, че купува още и вафли, и халва и се наточил за угощение. Добре, ама, вкъщи тя донесла само хляба. Затаил се той между мушкатото до колоната, тъкмо пред вратата на зимника. Гледа, ситни баба Трена, увила нещо в едно кърпе, гледа настрани като невестулка, озърта се на десет и се шмугва в зимника. Малкият Лазко по нея, снишил се, не шава, не диша, станал част от бъчвата с гюбрето. Гледа как бабата отваря сандъка и мушва там кърпето. Ама преди това, отворила го, гризнала малко халва, премляснала звучно, омотала го пак и го похлупила с капака на сандъка. После се навела, имало на перваза с бурканите едно калено бърдуче. Отпила водица, пребърсала се с фустата, проверила пак дали е залостила добре катанеца и пуснала вълшебното ключенце в джоба на вълненото си елече. После по обратния път. Лазарчо вече я очаквал милостиво на пейката под трендафила. Като го видяла тя, отишла и седнала при него, а той като да не я е виждал. Почнал да я дърпа, да я прегръща, да я целува, да я бабосва, да й се катери по главата и хоп, бръкнал незабелязано в джебето и отмъкнал бабиното-тренино ключенце. Привечер, още преди майка му да тури вечерята, влязъл в зимника той, отключил сандъка и една по една изял вафлите и халвата. После отишъл горе и признал на майка си какви ги е свършил. Че като паднал един смях. Гледат баба Трена сама се върти покрай кухнята и пита галено като малечко дете „ Радо-Радице що си уготвила, моме, че нещо ми стърже на коремо”.
Много ме мъчеше размишлението какво е разказала прабаба Тренка на Св. Петър като е отишла пред небесните порти и дали е прикрила за вафлите и халвата, и ако е прикрила, дали той й е дал място в ябълковата градина или понеже е наш човек, дал й е една градина с благинки – дървета, на които растат вафли като свещици и цяла ливада с халва, да се търкаля по нея и да яде до насита. Ако е така, аз исках да ми даде една ливада с бонбони „Лакта”, локумени храсти, жив плет от баница с лапад и сирене и цял един язовир с лимонада. Защото как човек да си представи Рая, ако не става за ядене!

----
Из сборник разкази "Кременишко усое"


Публикувано от alfa_c на 05.10.2013 @ 11:44:21 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   Angelova_Rosi

Рейтинг за текст

Средна оценка: 5
Оценки: 1


Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

20.04.2024 год. / 10:36:59 часа

добави твой текст
"Кременишко усое" | Вход | 3 коментара (5 мнения) | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Кременишко усое
от rumpel (rumpel@abv.bg) на 05.10.2013 @ 12:51:56
(Профил | Изпрати бележка)
Роси, много интересни случки могат да се извадят от деди и баби. Заедно с поуките от тях. Хареса ми разказът ти.


Re: Кременишко усое
от Angelova_Rosi на 05.10.2013 @ 16:15:36
(Профил | Изпрати бележка)
Благодаря, Руми! :) Имам разни случки, но не съм се престрашавала да ги наричам разкази, затова съм ти много благодарна, че го прочете.

Поздрави!

]


Re: Кременишко усое
от agripina на 10.10.2013 @ 14:02:19
(Профил | Изпрати бележка)
Браво! Поздрави, много хубав и сладък разказ!


Re: Кременишко усое
от Angelova_Rosi на 15.10.2013 @ 22:14:14
(Профил | Изпрати бележка)
:) Благодаря!

]


Re: Кременишко усое
от Ufff на 03.11.2013 @ 07:55:58
(Профил | Изпрати бележка)
Заинтригувана съм (дали има връзка с пакетчето бонбони "Лакта - в "модерна" версия - в едно от чекмеджетата ми? ). Не, но как мога да се докопам до целия сборник? Къде го има?

Здравей!