Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 796
ÕóËèòåðè: 1
Âñè÷êî: 797

Îíëàéí ñåãà:
:: Mitko19

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàÇàìà
ðàçäåë: Ðàçêàçè
àâòîð: malkiatprintz

Òóëèé äî÷ó øóìà îò ïðåïóñêàùè êîïèòà â ïîñëåäíèÿ ìîìåíò è óñïÿ äà ñå îáúðíå â ìèãà, â êîéòî èççàä áëèçêàòà äþíà èçñêî÷è êîííèê. Áåøå êàðòàãåíåö. Åçäà÷úò ñå ñòúïèñà, íî ìîìåíòàëíî èçâàäè ìå÷à ñè è ñå íàõâúðëè âúðõó ðèìëÿíèíà. Òóëèé îòñêî÷è, ïðîêúëíà çàãóáàòà íà êîíÿ ñè, èçìúêíà ñïàòàòà* è âäèãíà îâàëíèÿ ùèò.
Ñïåøèí, íÿìàøå ãîëåìè øàíñîâå ñðåùó âðàãà ñè. Òðÿáâàøå äà ãî ñâàëè îò ñåäëîòî. Ïðè ñëåäâàùîòî íàïàäåíèå Òóëèé ñå ïúõíà ïðåä ñàìèÿ êîí è óäàðè ìóöóíàòà ìó ñ ùèòà. Èçíåíàäàíîòî æèâîòíî îòñêî÷è, ðÿçêî ñå èçïðàâè íà çàäíèòå ñè êðàêà è êàðòàãåíåöúò ñå ñðèíà íà çåìÿòà â îáëàê ïåïåëÿâ ïÿñúê. Çà ðèìëÿíèíà òîâà áåøå èäåàëíèÿ ìîìåíò, íî ñìàçâàùàòà ãîðåùèíà è ãîëÿìàòà ìó óìîðà ñè êàçàõà äóìàòà è òîé ïðîïóñíà ìèãà, â êîéòî ìîæåøå äà ïîðàçè âðàãà ñè.
Êîíÿò áåøå ïðåïóñíàë äâàäåñåòèíà ìåòðà íàñòðàíè è ñåãà äâàìàòà áÿõà ëèöå â ëèöå. Äåáíåõà ñå èççàä ùèòîâåòå. Ïóñòèííîòî ñëúíöå íàæåæàâàøå øëåìà íà ðèìëÿíèíà, ñàíäàëèòå ìó çàòúâàõà â ñèòíèÿ ïóñòèíåí ïÿñúê, ñèëíà ìàðàíÿ ðàçìàçâàøå âñè÷êî, êàïêè ïîò ñå ñòè÷àõà â î÷èòå ìó. Ñ áúðçî äâèæåíèå Òóëèé ãè çàáúðñà è îòíîâî çàå ïîçèöèÿ.
 ãëàâàòà ìó ðàçïîêúñàíî ñå âúðòÿõà ìèñëè çà òîâà, ÷å íÿìàøå äà ìîæå äà ñå âúðíå äî ëàãåðà è äà ïðåäóïðåäè ñâîèòå. À áåøå âàæíî! Õàíèáàë áåøå ïîëó÷èë ïîäêðåïëåíèÿ è âîéñêàòà ìó ïðåâèøàâàøå ñ äâàäåñåòèíà õèëÿäè ðèìñêàòà. Çàåäíî ñ áîéíèòå ñëîíîâå, êîèòî ùåøå äà èçïîëçâà, òîâà ìó äàâàøå îãðîìåí ïðåâåñ.
Îòíîâî ñå ñåòè çà íåëåïàòà ñëó÷àéíîñò, êîÿòî ãî áåøå îñòàâèëà áåç êîí: æèâîòíîòî ñå áåøå ïðåïúíàëî â íåãîëÿìà ïÿñú÷íà ÿìà è ñè áåøå ñ÷óïèëî êðàêà, à äî ëàãåðà èìàøå ïîâå÷å îò äåí åçäà. Òðÿáâàøå äà ñòèãíå íà âñÿêà öåíà è, çà äà ñå äâèæè ïî-áúðçî, Òóëèé ñå áåøå îòêàçàë îò ïî-ãîëÿìàòà ÷àñò îò ñíàðÿæåíèåòî è ïðîâèçèèòå, íî âúïðåêè òîâà íàïðåäâàøå áàâíî. Áåøå ìåòíàë ìåõà ñ âîäà íà ðàìî è áåøå âçåë ñàìî äúëãèÿ ìå÷ è ãîëåìèÿ ùèò, êîèòî áÿõà ïðåäâèäåíè çà óäàðè îò âèñî÷èíàòà íà ñåäëîòî, íî íå ìó äàâàõà ïðåäèìñòâî â áëèçêèÿ ðúêîïàøåí áîé. Òîâà âåðîÿòíî ùåøå äà ìó êîñòâà æèâîòà, íî â ãëàâàòà ìó áóøóâàøå ìèñúëòà, ÷å ñå áåøå ïðîâàëèë îùå â ïúðâàòà ñè ñúãëåäâà÷åñêà ìèñèÿ.
×óäåøå ñå êàêâî ÷àêàøå êàðòàãåíåöúò. Ìîæåøå äà ãî ïîðàçè ëåñíî. Ðèìëÿíèíúò áåøå íà ïðåäåëà íà ñèëèòå ñè, äâèæåíèÿòà ìó áÿõà áàâíè è òðîìàâè, âðàãúò ìó íå ìîæåøå äà íå âèæäà òîâà, íî íå íàïàäàøå. Òóëèé ñå âãëåäà â íåãî è çàáåëÿçà, ÷å äâèæåíèÿòà ìó ñúùî áÿõà òåæêè. Íàïðàâè êðà÷êà, âòîðà, âòóðíà ñå, ùèòîâåòå ñå ñáëúñêàõà ñ ãëóõî äóìòåíå, îñòðèåòàòà èççâúíÿõà è óäàðúò ìó áå îòáèò. Ïîñëåäâà ñõâàòêà, óäàðèòå ñå ñèïåõà, íî íå íàíàñÿõà ïîðàæåíèÿ. Ìèñúëòà, ÷å àêî ïîáåäè, íå ñàìî ùå çàïàçè æèâîòà ñè, íî è ùå ñå ñäîáèå ñ êîí, äàâàøå íà Òóëèé ñèëà. Âúïðåêè òîâà, âðàãúò ìó ñúùî íå ñå äàâàøå, ìàêàð è äà íå óñïÿâàøå äà âçåìå ïðåâåñ.
Íå çíàåøå êîëêî âðåìå å ìèíàëî. Ñõâàòêàòà èì ïðîäúëæè äúëãî, ñ ìàëêè ïàóçè, êîèòî äâàìàòà áåçñëîâåñíî ñè äàâàõà, çà äà âúçñòàíîâÿò ñèëèòå ñè, íî òîçè ïúò áÿõà íà ðúáà. Òóëèé ïîâå÷å ñå ïîäïèðàøå íà ãîëåìèÿ ùèò, îòêîëêîòî ãî íîñåøå. Êàðòàãåíåöúò ñðåùó íåãî ñúùî çàëèòàøå. Îòïóñíàõà ìå÷îâåòå. Æåãàòà áåøå íåïîíîñèìà. Ãëåäàõà ñå. Ðèìëÿíèíúò íàïðàâè íÿêîëêî êðà÷êè íàçàä, ïðåäïàçëèâî ñâàëè ìåõà è îòïè íÿêîëêî ãîëåìè ãëúòêè ãîðåùà, áëóäêàâà, áëàãîäàòíà âîäà. Êàðòàãåíåöúò ïðîäúëæàâàøå äà ãî ãëåäà áåç äà ïîìðúäâà. “Ïðîêúëíàòà çåìÿ!  Êàðòàãåí, áëèçî äî ìîðåòî, áåøå äàëå÷ ïî-äîáðå”, ìèñëåøå Òóëèé, íî êàìïàíèÿòà ãè áå îòâåëà íà þã â ñóøàòà, â ïóñòèíÿòà, êúäåòî ñå íàìèðàøå Çàìà – ïîñëåäíèÿò ãîëÿì ãðàä ïîä âëàñòòà íà Õàíèáàë.
Èçâåäíúæ ñå ñåïíà. Áåç äà ãî èçïóñêà îò ïîãëåä, êàðòàãåíåöúò ñå çàòúòðè êúì êîíÿ, êîéòî îìúðëóøåíî äóøåøå ïÿñúêà è æàëêèòå ñóõè áóðåíè. Òðÿáâàøå äà ãî ñïðå, áåç êîíÿ áåøå çàãóáåí, íå òðÿáâàøå äà ãî îñòàâÿ äà ïîòåãëè. Âäèãíà ùèòà, ñòèñíà çäðàâî äðúæêàòà íà ìå÷à è òðîìàâî ñå âïóñíà íàïðåä, êîãàòî, çà íåãîâà èçíåíàäà, êàðòàãåíåöúò âäèãíà ðúêà è ãî ïîñî÷è ñ ïðúñò. Ðèìëÿíèíúò ñå ñïðÿ ó÷óäåíî, íåãîâèÿò âðàã áàâíî íàïðàâè æåñò ñÿêàø ïèå, à â ñëåäâàùèÿ ìîìåíò ëåêî òóïíà äâà ïúòè ïî ãúðáà íà êîíÿ.
Íå ðàçáèðàøå êàêâî èñêà, íî êàðòàãåíåöúò ïîâòîðè äâèæåíèÿòà. Òóëèé ïðèñòúïè îùå åäíà êðà÷êà, îãëåäà ïî-âíèìàòåëíî êîíÿ è çàáåëÿçà ïðàçíèÿ ìåõ, êîéòî âèñåøå äî ñåäëîòî. Èçâåäíúæ ïðîçðÿ çíà÷åíèåòî: êàðòàãåíåöúò íÿìàøå äà îöåëåå áåç âîäà, íî áåøå ðåøåí äà çàùèòàâà êîíÿ, à áåç êîí, Òóëèé áåøå çàãóáåí. Îëþëÿ ñå. Ãîðåùèíàòà ãî èçïåïåëÿâàøå. Ðÿçêî ðàçâúðçà ðåìúöèòå è çàõâúðëè øëåìà. ×óäåøå ñå êàêâî äà íàïðàâè, íî íèùî íå ìó èäâàøå íà óì. Î÷åâèäíî áÿõà ñ ðàâíè ñèëè è äàæå ñõâàòêàòà äà ïðîäúëæåøå, íå áåøå ÿñíî êîé ùå íàääåëåå. Îò äðóãà ñòðàíà òðÿáâàøå äà ñòèãíå äî ëàãåðà íà âñÿêà öåíà, êàêòî âåðîÿòíî è âðàãúò ìó – äî ñâîÿ. Íÿìàøå èçáîð.
Ðèìëÿíèíúò ïðèìèãíà, ïðèáëèæè ñå âíèìàòåëíî, âäèãíà ìåõà ñè è áàâíî ãî ïðîòåãíà. Ìúðëÿâàòà äëàí íà êàðòàãåíåöà îáõâàíà ãúðëîòî, äîêîñíà ïîòíàòà ìó ðúêà è ìàêàð ÷å çà ìîìåíò ñå ïîêîëåáà, Òóëèé áàâíî îòïóñíà ïðúñòè. Êàðòàãåíåöúò æàäíî çàèçëèâà ñúäúðæàíèåòî â ãúðëîòî ñè, êàòî ñòèñêàøå ñ äåñíèöàòà ìå÷à è íå èçïóñêàøå îò ïîãëåä ðèìëÿíèíà. Êîãàòî âðàãúò ìó ñå íàïè, Òóëèé ñå ñòåãíà. Íå çíàåøå êàêâî ìîæå äà ïðåäïðèåìå äðóãèÿò. Ñòèñíà ïî-ñèëíî äðúæêàòà íà ìå÷à, äîêàòî ïîãëåäèòå èì îñòàâàõà âïåðåíè, íî êàðòàãåíåöúò ñå ïðîòåãíà è ïîäàäå ìåõà îáðàòíî. Óìîðàòà ñå èçïèñâàøå íà ëèöàòà, îñòðèåòàòà â äåñíèöèòå âèñÿõà îòïóñíàòî êúì çåìÿòà. Íåïîçíàòèÿò áàâíî âòúêíà ìå÷à â íîæíèöàòà ñè áåç äà ïóñêà äðúæêàòà, íàáëþäàâàéêè äâèæåíèÿòà íà ðèìëÿíèíà. Òóëèé ñúùî ïðèáðà ñâîÿ ìå÷ è êàðòàãåíåöúò êèìíà, òóïâàéêè êîíÿ.
Äâàìàòà ÿçäåõà îò ÷àñîâå. Êàðòàãåíåöúò íàñî÷âàøå æèâîòíîòî, à Òóëèé, êîéòî âå÷å ïîçíàâàøå äîñòàòú÷íî äîáðå ìåñòíîñòòà, çíàåøå, ÷å îòèâàò êúì ðàâíèíàòà, â êîÿòî äâåòå àðìèè ùÿõà äà âëÿçàò â ñðàæåíèå. ×àñîâåòå ñå íèæåõà, êîíÿò åäâàì ïúïëåøå è ðèìëÿíèíúò áåøå çàãóáèë íàäåæäà, ÷å ùå ñòèãíå íàâðåìå, çà äà ïðåäàäå ñâîÿòà èíôîðìàöèÿ, ìàêàð ÷å áÿõà ÿçäèëè ïðåç öåëèÿ äåí è öÿëàòà íîù. Òàêà è ïîñðåùíàõà èçãðåâà: ñòðàííà ãëåäêà íà ëåãèîíåð â ðèçíèöà è ïóñòèííèê â êîæåíè äîñïåõè, åäèí çàä äðóã, âðúç ïîëóæèâ êîí íàñðåä ïÿñú÷íàòà ïóñòîø.
Íÿêúäå ïî ïëàäíå äî ñëóõà èì äîñòèãíà äàëå÷åí øóì, êîéòî ñòàâàøå âñå ïî-ñèëåí, ïðåðàñíà â òèõ êúíòåæ, â òúòåí è êîãàòî èçêà÷èõà åäíî ãîëÿìî âúçâèøåíèå, ãè óäàðè ãðîõîòà íà çàïî÷âàùàòà áèòêà.  íèçèíàòà ïðåä òÿõ äâåòå àðìèè íàïðåäâàõà åäíà ñðåùó äðóãà. Òóëèé ñå óæàñè. Ãëåäàøå âòðåùåí ïîäãîíåíèòå â òðúñ äåñåòêè áîéíè ñëîíîâå, îáó÷åíè äà òúï÷àò, ãðèâíèòå ñúñ ñòðàõîâèòè øèïîâå ïî êðàêàòà, íàñòúïâàùè ñðåùó ôàëàíãàòà íà Ñöèïèîí. Ïî÷òè èçâèêà, êîãàòî öåíòóðèèòå ñå ïðåãðóïèðàõà ìèãíîâåíî, îáðàçóâàéêè êîðèäîðè, ïðåç êîèòî ÷óäîâèùàòà ïðåìèíàõà, íàíàñÿéêè ìèíèìàëíè ùåòè. Íÿêîè îò ñëîíîâåòå áÿõà èçáèòè ñ äúëãè êîïèÿ, äðóãè ñå èçïëàøèõà îò íàñòúïèëàòà áúðêîòèÿ, õóêíàõà îáðàòíî è âðúõëåòÿõà âúðõó ðåäèöèòå íà Õàíèáàë. Êîííèöèòå ñå ñìåñèõà íà äàëå÷íèÿ ôëàíã, ïúðâèòå ðåäèöè ñáëúñêàõà ùèòîâå... íå çíàåøå êàêúâ ùå áúäå èçõîäúò, íàäÿâàøå ñå íåãîâèÿò ïðîâàë äà íå äîíåñå ãèáåë íà õîðàòà ìó. Äî íåãî íåïîçíàòèÿò ñëåäåøå íàïðåãíàòî áúðêîòèÿòà îò õîðà, êîíå, âåêñèëèóìè**.
Òóëèé íå ìîæåøå äà ñòîè ïîâå÷å; òðÿáâàøå äà å äîëó. Ðàçìúðäà ñå è äâàìàòà ñ íåïîçíàòèÿ ñå èçãëåäàõà; åäèíèÿò ñ ìåòàëíà êàñêà ñ ÷åðâåíî-÷åðíè ïåðà, äðóãèÿò ñúñ ñòðàííî êîæåíî ïîêðèâàëî íà ãëàâàòà, óìîðåíè, ïîòíè è ïðàøíè. Íèùî íå ìîæåõà äà ñè êàæàò, íÿìàøå êàêâî äà ñè êàæàò.
Ðèìëÿíèíúò èçïúíà äåñíèöà, êàðòàãåíåöúò êèìíà â îòãîâîð è ñå ðàçäåëèõà. Ïîä òÿõ Ðèì è Êàðòàãåí âîäåõà ïîñëåäíàòà ñè áèòêà êðàé Çàìà.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

* Ñïàòà – äúëúã êàâàëåðèéñêè ìå÷, çà ðàçëèêà îò "ãëàäèé", êîéòî å êúñ, ïðåäâèäåí çà ðúêîïàøíè áîåâå.
** Âåêñèëóì – âåðòèêàëíî êàòî õîðóãâà çíàìå â ðèìñêàòà àðìèÿ (èëè äúëãî êîïèå ñ ðàçëè÷íè ñèìâîëè) ñ èçîáðàæåíèåòî è îáîçíà÷åíèåòî íà ñúîòâåòíàòà âîéñêîâà åäèíèöà, ÷èÿòî öåë å áèëà äà ïîêàçâà íà âîéíèöèòå êúäå å òÿõíàòà ÷àñò è äà íå ñå ðàçïðúñêâàò ïî âðåìå íà áîÿ.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Àâòîðñêè ðàçêàçè íà Ôèëèï Äàí÷åâ
http://malkiatprintz.blogspot.com
Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial No Derivatives


Ïóáëèêóâàíî îò hixxtam íà 19.02.2013 @ 07:05:05 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðàçêàçè

» Ìàòåðèàëè îò
   malkiatprintz

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 1


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

19.04.2024 ãîä. / 02:37:26 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Çàìà" | Âõîä | 0 êîìåíòàðà (0 ìíåíèÿ)
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.