Ïðèâåò, Anonymous » Ðåãèñòðàöèÿ » Âõîä

Ñäðóæåíèå ÕóËèòå

Ïîñåùåíèÿ

Ïðèâåò, Anonymous
ÂÕÎÄ
Ðåãèñòðàöèÿ

ÕóËèòåðè:
Íîâ: Perunika
Äíåñ: 0
Â÷åðà: 0
Îáùî: 14143

Îíëàéí ñà:
Àíîíèìíè: 411
ÕóËèòåðè: 4
Âñè÷êî: 415

Îíëàéí ñåãà:
:: Markoni55
:: malovo3
:: durak
:: mariq-desislava

Åëåêòðîííè êíèãè

Âçåìè îíëàéí åëåêòðîííà êíèãà!

Êàëåíäàð

«« Àïðèë 2024 »»

Ï Â Ñ × Ï Ñ Í
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ äîáàâè ñúáèòèå ]

Åêèïè íà ÕóËèòå

Ïóáëèêóâàùè àäìèíèñòðàòîðè:
èçïðàòè áåëåæêà íà aurora aurora
èçïðàòè áåëåæêà íà alfa_c alfa_c
èçïðàòè áåëåæêà íà viatarna viatarna
èçïðàòè áåëåæêà íà Valka Valka
èçïðàòè áåëåæêà íà anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Èçäàòåëñòâî ÕóËèòå:
èçïðàòè áåëåæêà íà hixxtam hixxtam
èçïðàòè áåëåæêà íà BlackCat BlackCat
èçïðàòè áåëåæêà íà nikikomedvenska nikikomedvenska
èçïðàòè áåëåæêà íà kamik kamik
èçïðàòè áåëåæêà íà Raya_Hristova Raya_Hristova

Êîîðäèíàòîð åêèïè è òåõíè÷åñêà ïîääðúæêà:
èçïðàòè áåëåæêà íà Administrator Administrator


Ñ áëàãîäàðíîñò êúì íàøèòå áèâøè êîëåãè:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
íàìàëè øðèôòàíîðìàëåí øðèôòóâåëè÷è øðèôòàÈçãóáåíà èñòèíà 6
ðàçäåë: Ðîìàíè
àâòîð: samotnik

×åðíèÿò ìåðöåäåñ áàâíî ïðèáëèæè êðàÿ íà óëèöàòà è ïàðêèðà âñòðàíè, äàëå÷ îò ïîãëåäèòå. Ïðåäè äà èçëåçå, Âåíöè îãëåäà îêîëíèòå êúùè, íî íå çàáåëÿçà íèêîãî. Âõîäíàòà âðàòè÷êà íå áåøå çàêëþ÷åíà è ëåêî èçñêúðöà, êîãàòî ïðîïóñíà òðèìàòà ìúæå â äâîðà.
- Àó, çìèÿ! – èçïèùÿ åäèíèÿò îò áèÿ÷èòå, êîèòî ïðèäðóæàâàõà Ðóñåâ è îòñêî÷è íàçàä.
- Ìíîãî ñè êóõ, áå, Êîôà, íå ãëåäàø ëè, ÷å å óáèòà – èçñìÿ ñå äðóãèÿò, íî çà âñåêè ñëó÷àé çàîáèêîëè ñúñóõðåíîòî òÿëî íà ïåïåëÿíêàòà.
Êîôàòà èçñóìòÿ è ïðîäúëæè íàïðåä, êàòî ãëåäàøå â êðàêàòà ñè.
– Áÿãàé, èìà äðóãà çàä òåá! – ðàçáóòà ñ êðàê ñóõàòà òðåâà ïúðâèÿ è ñå ðàçõèëè.
- Ñòèãà áå, òúïàê, áîé ëè èñêàø? – îçúáè ñå Êîôàòà.
- Ãîñïîäà, íàìàëåòå ïðèêàçêèòå – ñïîêîéíî ñå íàìåñè Âåíöè Ðóñåâ è êëåêíà äî èçêîïà.
Äâàìàòà ìëúêíàõà, íî ïðîäúëæèõà äà ñè ðàçìåíÿò êîñè ïîãëåäè. Âåíöè îãëåäà íèøàòà, âèäÿ ëèïñâàùîòî äúíî è ñìðúùè âåæäè. Ïîãëåäúò ìó ïðîáÿãà ïî ðàçõâúðëÿíàòà ïðúñò, îáõîäè ñòúïàëàòà è ñå ñïðÿ íà åäâà çàáåëåæèìèÿ íàäïèñ âúðõó ïîñëåäíîòî ñòúïàëî.
- Âëèçàéòå âúòðå è âçèìàéòå âñè÷êî – íàðåäè èì òîé, à ïîñëå ñå èçïðàâè è îãëåäà äâîðîâåòå íàîêîëî. Ñëåäîáåäúò ïðåâàëÿøå è âåðîÿòíî õîðàòà ñå êðèåõà íÿêúäå íà ñÿíêà, çàùîòî íàâñÿêúäå áåøå ïóñòî.
Ñëåä íÿêîëêî ìèíóòè äâåòå ãîðèëè èçâàäèõà îñòàíàëèòå ïëî÷è è ãè ñòðóïàõà íà çåìÿòà.
- Çà òîâà ëè áëúñêàõìå òîëêîâà ïúò? - ïîïèòà Êîôàòà.
- Åäíà ëèïñâà – çàáåëÿçà äðóãèÿ.
- Òúï ñè, áå, Êèðå, íå âèæäàø ëè, ÷å íèùî íÿìà íà òÿõ. Çà ê’âî ñà òè?
- Íå ðàçñúæäàâàéòå, ãîñïîäà, íå âè ñå îòäàâà, ìîæå äà ñå íàðàíèòå äîêàòî ñå ìú÷èòå – ñïîêîéíî êàçà Âåíöè.
- Àðå áå, íå ñå ïðàé ìíîãî, äàâàé äà ñå âðúùàìå – èçñêúðöà ñúñ çúáè Êèðåòî.
- Íå òîëêîâà áúðçî, íå òîëêîâà.

***

Ñëúíöåòî âå÷å çàëÿçâàøå, êîãàòî Áîðÿíà ñå íàäâåñè íàä èçêîïà.
- Òóê ëè áåøå?
- Äà... íî... íÿêîé äðóã å èäâàë – ñ íåäîóìåíèå ãëåäàøå òúìíàòà äóïêà Ïåòúð. – Íèøàòà ñè áåøå íà ìÿñòî, ñòåíèòå è ñè áÿõà íåïîêúòíàòè. Ñåãà íÿìà íèùî...
Ïåòúð ñå îãëåæäàøå áåç íàïúëíî äà ðàçáèðà êàêâî ñå å ñëó÷èëî. Ïîãëåäúò ìó ïîïàäíà íà íàäïèñà, çàðàäè êîéòî áÿõà äîøëè.
- Áîðå, íÿêîé å èç÷èñòèë íàäïèñà...
- Ïåòüî, ðàçìèíàõòå ñå! – ÷ó åíåðãè÷åí ãëàñ çàä ñåáå ñè Ïåòúð è ñå îáúðíà.
Âúçðàñòíà, âúçïúëíà æåíà ñå ïðèáëèæàâàøå, äîêàòî áúðøåøå ðúöå â ïúñòðà ïðåñòèëêà. Ïîçíà ÿ âúïðåêè ãîäèíèòå, êîèòî ñå áÿõà îòïå÷àòàëè íà ëèöåòî è.
- Ëåëüî Ïåòðàíêå, çäðàâåé! Îòêîãà íå ñúì òå âèæäàë!
- Ìîèòå ñúáîëåçíîâàíèÿ, Ïåòüî, äà çíàåø, íèå ìíîãî ãî óâàæàâàõìå áàé Âàñèë, ìíîãî óñëóãè íè ïðàâåøå – êàçà ñúñ ñú÷óâñòâèå, äîêàòî äî äúðæåøå çà ðúêàòà. - Å, è íèå íà íåãî, äå.
- Äà, ëåëüî, çíàì... òîé ñúùî ìíîãî âè óâàæàâàøå.
Æåíàòà âúðòåøå ðúöå â ïðåñòèëêàòà ñè.
- Òóé òâîéòà áóëêà ëè å? Áðàâî, ìîéòî ìîì÷å, ìíîãî òè å õóáàâà... – íàêëîíè ãëàâà òÿ.
- Àààà... íå, òÿ å... ñúó÷íè÷êà, ñàìî êîìïàíèÿ ìè ïðàâè – îòãîâîðè Ïåòúð, íî óñåòè êàê ñå èç÷åðâÿâà. Áîðÿíà ñå óñìèõâàøå øèðîêî.
- Àìà, çíà÷è, ïóñòî äà îñòàíå, çà ìàëêî ñå ðàçìèíàõòå! Èìà-íÿìà äâàéñå ìèíóòè – ïëÿñíà ñ ðúöå ëåëÿ Ïåòðàíêà, ïîñëå äîáàâè ãîðäî - Íèå ñ áàò’ òè Ïðîêîïè èì êàçàõìå, ÷å ñè èäâàë îíÿ äåí, àìà êàòî íå ñå îáàäè íå çíàåõìå íàêúäå ñè îòèøúë.
- Ñ êîé ñúì ñå ðàçìèíàë?
- Ìè ñ îíèÿ, òâîèòå ñúó÷åíèöè, äåòî òå òúðñåõà, çà äà ñå ñúáèðàòå – óñìèõâàøå ñå æåíàòà.
- Íèå òå âèäÿõìå, ÷å õîäè èç äâîðà îíÿ äåí. Àìà áèâà ëè òàêà, äà äîéäåø, äà íå ñå îáàäèø? – ñúðäåøå ñå òÿ, áåç äà ñïèðà äà íàðåæäà. – Ïúðâîì ñå ÷óäåõìå, äàëè íå èñêàò äà êóïóâàò, ùîòî íå ãîâîðåõà ìíîãî, àìà êàòî èì êàçàõ, ÷å ñúì òå âèäÿëà òèÿ äíè è ñå ðàçïðèêàçâàõà. Ñðåùà íà êëàñà, à? Õóáàâî, õîðàòà òðÿáâà äà ñå óâàæàâàò... Ìíîãî ïðèÿòíè ìîì÷åòà ñà òè ïðèÿòåëèòå, äà çíàåø.
- Ìè òóêà êîé ðîâèë áå, Ïåòüî, òè ëè? – ïîñî÷è ñ ðúêà æåíàòà.
- Íå, íå ñúì àç, òè íå ñè ëè âèäÿëà íÿêîé?
- Óõ, ïóñòè äà îïóñòåÿò äàíî, íÿìà äà ìèðÿñàò! Êîëêî èì ðàçïðàâÿõ àç, ÷å áàé Âàñèë íå å òàêúâ ÷îâåê, ïúê òå... Íà, ãëåäàé êàêâî íàïðàâèëè.
- Äà... – çàïî÷íà Ïåòúð.
- Òè íå ñå áåçïîêîé, íèå ùå íàãëåæäàìå ñ áàò’ òè Ïðîêîïè. Àìà âèå çàùî íå íè äîéäåòå íà ãîñòè, à? Äà ðàçêàæåø êàê å â ñòðàíñòâî, ñèãóðíî äðóãî å òàì, íàëè?
- Íå ìîãà ñåãà, ëåëüî Ïåòðàíêå, íåêà äðóã ïúò. Îáåùàâàì.
- Áåëêèì åäíà òîðáè÷êà äîìàòè äà âè íàáåðà, à?

***

- Äà, òî÷íî òàêà, Ïåòúð Ãåîðãèåâ – ãîâîðåøå â ñëóøàëêàòà Âåíöè, äîêàòî ãëåäàøå â çàëÿçâàùîòî ñëúíöå – òðÿáâà äà å âëÿçàë â ñòðàíàòà ñêîðî. Îò Àíãëèÿ, âåðîÿòíî å êàöíàë â Áóðãàñ.
Ìåðöåäåñúò ñå äâèæåøå áúðçî ïî çàâîèòå, êàòî ñå÷åøå ïúòÿ íà êîëèòå, êîèòî çàäìèíàâàøå.
- Íàåë å êîëà, íÿìà íà÷èí, ïðîâåðè êúäå è êàêâà ìàðêà å – ïðîäúëæè òîé. – Òåëåôîíåí íîìåð ñúùî. Èñêàì ñïðàâêà ñ êîãî å ãîâîðèë, îòêàêòî å â Áúëãàðèÿ.
- Âåäíàãà, äà – èçðúìæà òîé. - Íå ìå èíòåðåñóâà êîëêî å ÷àñà, êàçàõ âåäíàãà!

***

- Íÿìàì ïîíÿòèå êàêâî ñòàâà – ðàçñúæäàâàøå íà ãëàñ Ïåòúð.
Ìàëêîòî ðåñòîðàíò÷å, êúäåòî ñåäíàõà äà âå÷åðÿò âèñåøå íàä ðúáà íà ñêàëèñòèÿ íîñ è ðàçêðèâàøå øèðîêà ãëåäêà êúì ñïîêîéíîòî ìîðå. Ñóìðàêúò ñå ñãúñòÿâàøå, à ñ íåãî îò ìîðåòî íàñòúïâàøå ïðîõëàäåí áðèç, êîéòî íîñåøå ïðèÿòíà ñâåæåñò ñëåä äúëãèÿ ãîðåù äåí. Îòáÿãâàíî îò òóðèñòèòå ïîðàäè íåóãëåäíèÿ ñè âèä, òî ïðåäëàãàøå âèíàãè ïðåñíè ðèáíè ïðîäóêòè. Ñîñòâåíèêúò áåøå è ãëàâåí ãîòâà÷, îñâåí ðèáàð è çíàåøå êàê äà ïðèãîòâÿ óëîâà ñè.
Áÿõà ðåøèëè äà ïðåêàðàò íîùòà â ñòàðàòà êúùà. Ïåòúð ìèñëåøå, ÷å Áîðÿíà íÿìà äà èñêà äà îñòàâà òàì, íî êúùè÷êàòà áåøå ÷èñòà è ñïðåòíàòà, ìàêàð è ÷àðøàôèòå äà ìèðèøåõà íà íàôòàëèí. Ñìåíèõà äðåõèòå ñè íàáúðçî è ñëÿçîõà êúì ìîðñêèÿ áðÿã.
- Íèêîé, îñâåí òåá íå çíàå, ÷å ñúì ñå ïðèáðàë. Ëåëÿ Åâäîêèÿ, ðàçáèðà ñå, íî òÿ ñå èíòåðåñóâà åäèíñòâåíî îò ïðîäàæáàòà íà êúùàòà, çà äà ïðèáåðå êîìèñèîííàòà.
- È ÷àê äî òóê äà ñå ãðàáíàò äà òå òúðñÿò... – äîïúëíè Áîðÿíà.
- Ìäà... ñèãóðíî òå ñà âçåëè ïëî÷èòå. Íå ðàçáèðàì çàùî ñà ñå âðúùàëè? Çàùî íå ñà ãè âçåëè îùå ïúðâèÿ ïúò?
- Ìîæå ïîñëå äà ñà ñå ñåòèëè íåùî...
- Äà áå... åäâà ëè. Çà äà çíàÿò êúäå äà êîïàÿò íÿìà äà ñà íåïîäãîòâåíè.
- Äà íå ñà äðóãè?
- Ìîæå – ñâè ðàìåíå Ïåòúð. – Îáà÷å è íàäïèñà ñà èç÷èñòèëè, âèäåëè ñà ãî... Ïðîôåñîðúò äàëè ùå å ãîòîâ âå÷å?
- Íå áúðçàé òîëêîâà, êîãàòî å ãîòîâ ùå ñå îáàäè. Ùå ïî÷àêàìå ìàëêî, âèæ êîëêî å õóáàâî òóê.
Áîðÿíà èçïðàòè ñíèìêèòå íà ïðîôåñîð Íèêîëîâ âåäíàãà ùîì ãè ñâàëè íà ëàïòîïà ñè. Òîçè ïúò áÿõà äåòàéëíè è ïîäðîáíè. Ôàéëîâåòå áÿõà ãîëåìè è îòíå èçâåñòíî âðåìå, ïîðàäè íèñêàòà ñêîðîñò íà ìîáèëíèÿ èíòåðíåò, êîéòî ïîëçâàøå. Ïðîôåñîðúò çâó÷åøå èçêëþ÷èòåëíî äîâîëåí è êàçà, ÷å ùå ñå çàåìå âåäíàãà ñ ðàç÷èòàíåòî. Îòòîãàâà ìèíàõà äâà ÷àñà.
- Äðóãî ñè ìèñëÿ – êàçà Ïåòúð è áîäíà ïàð÷å ðàïàí ñ âèëèöàòà ñè. – Îíîâà, êîåòî ñà íàìåðèëè... Íàëè ñà ãî âçåëè, çàùî èì òðÿáâàò ïëî÷èòå, íàäïèñà?
- Çàùîòî ñå íàäÿâàò äà íàìåðÿò íåùî äðóãî... – îòãîâîðè Áîðÿíà è îòïè îò èçïîòåíàòà ÷àøà áÿëî âèíî. - Îíàçè ñèìïàòè÷íà ëåëêà ìíîãî óäîáíî èì å êàçàëà, ÷å ñè áèë òàì ïðåäè òÿõ è ñåãà ïðåäïîëàãàò, ÷å ïîñëåäíàòà ïëî÷à å â òåá...
- Äà – ñúãëàñè ñå Ïåòúð, – ïðîäúëæàâàò äà òúðñÿò. Àìà êàêâî?
- Êîé çíàå? Íàäÿâàì ñå äà ðàçáåðåì ïðåäè òÿõ.
- Òå íå ìîãàò íèùî äà íàïðàâÿò, íàëè? Íå ìîãàò äà ðàç÷åòàò íàäïèñà?
- Ïðèíöèïíî ñè ïðàâ, íî... – ïîêîëåáà ñå Áîðÿíà.
- Íî êàêâî?
- Âèæ, íå âñè÷êî å èäåàëíî â òèÿ ñðåäè. Ïàðèòå, çà êîèòî ðàáîòÿò àðõåîëîçèòå ñà íèêàêâè è ìíîãî ñå èçêóøàâàò äà ïîìàãàò, áåç äà çàäàâàò âúïðîñè.
- Ðàçáèðàì – êàçà Ïåòúð è íàáîäå îùå åäíî êúñ÷å ðàïàí. – Íî ïðîôåñîð Íèêîëîâ å åäèíñòâåíèÿ, êîéòî ìîæå äà ãî ðàç÷åòå, íàëè òàêà? È òîé å íà íàøà ñòðàíà.
- Íå çíàì – âäèãíà ðàìåíå Áîðÿíà, ïîñëå ïîáúðçà äà ïîÿñíè – íå çíàì äàëè å åäèíñòâåí. Òðóäîâåòå ìó ñå ïóáëèêóâàò. Àêî îíåçè èìàò ïîäõîäÿù ÷îâåê...
- Å, äà, íî ùå èì îòíåìå âðåìå, äîêàòî ðàçáåðàò êàêâî âúîáùå å íàïèñàíî, ÷å äà íàìåðÿò íÿêîé è äà ãî íàêàðàò äà ðàáîòè çà òÿõ... Ìíîãî âðåìå ùå ìèíå, íèå ùå íàïðåäíåì.
- Òàêà å, íî... – çàïî÷íà Áîðÿíà, êîãàòî òåëåôîíúò çâúííà.

***

- Âåíöè, ãîëÿìà ðàáîòà ñè – ìàçíåøå ñå Êîôàòà. – Ìíîãî òå ñëóøàò òâîèòå.
- Òîâà èì å ðàáîòàòà, äà ñëóøàò – îòâúðíà Ðóñåâ è ïîíå÷è äà ïðîäúëæè, êîãàòî òåëåôîíúò ìó èççâúíÿ.
- Äà?
- Ñàìî òåçè äâàìàòà? – ãîâîðåøå â ñëóøàëêàòà Ðóñåâ. – Äà, êàçâàé. Ãîäèíè? Àõà... Îñòàâè äúðòàòà, ïðîâåðè òàçè Êàçàêîâà. Èñêàì äà çíàì òÿ ñ êîãî å ãîâîðèëà, âñè÷êî çà íåÿ.
Êîôàòà è Êèðåòî ñå ñëóøàõà â èíòåðåñ â ïîðåäíàòà ëåêöèÿ ïî áèçíåñ óïðàâëåíèå. Ñóìðàêúò ñå áåøå ñãúñòèë è Êèðåòî âêëþ÷è ôàðîâåòå íà äúëãè, áåç äà îáðúùà âíèìàíèå, ÷å çàñëåïÿâà øîôüîðèòå â íàñðåùíîòî ïëàòíî.
- Êúäå? – ïîâèøè òîí Âåíöè – Ñèãóðåí ëè ñè? Äîáðå, ïðîâåðè âñè÷êè, ñ êîèòî å ãîâîðèëà Êàçàêîâà.
- Äà, ïàê âåäíàãà! – êðåñíà è çàòâîðè.
Çàâúðòÿ ãëàâà êúì Êèðåòî è ìó êàçà:
- Îáðúùàé, âðúùàìå ñå.
- Å, ùî áå, áîñ? – îïèòà äà ïðîòåñòèðà Êîôàòà.
- Çàùîòî îòèâàìå äà ïðèáåðåì ïëî÷àòà, êîÿòî Ïåòúð Ãåîðãèåâ å âçåë.
- Ìè ìîæå äà íå å òîé, ìîæå äà å äîêòîðà – ïðåäïîëîæè Êèðåòî.
- Âèå íàëè ãî îáðàáîòèõòå?
- Õè-õè-õè, ãîëÿì ðåâ áåøå... Ñúëçè è ñîïîëè – õèëåøå ñå òîé, - íîâ òóðñêè ñåðèàë.
- Çíà÷è íå å òîé.

***

- Îñíîâíèÿò ïðîáëåì å èäåíòèôèêàöèÿòà íà òåêñòà è ðàçäåëÿíåòî íà äóìèòå, òúé êàòî, êàêòî âèæäàø, òåêñòà å ñêðèïòèî êîíòèíóà.
- Êàêâî å ñêðèïòèî êîíòèíóà? – ïîïèòà Ïåòúð.
- Íåïðåêúñíàò òåêñò – îòãîâîðè Áîðÿíà è ïîñî÷è ñíèìêàòà íà ìîíèòîðà – Âèæäàø ëè êàê âñè÷êè çíàöè ñà ñúáðàíè â åäíà íåïðåêúñíàòà êîìïîçèöèÿ?
- Îêåé, ðàçáðàõ, èçâèíåòå...
- Íÿìà çàùî – îòãîâîðè ãëàñúò íà ïðîôåñîð Íèêîëîâ îò òåëåôîíà, ïîñòàâåí äî ëàïòîïà íà ìàñàòà. – Òàêà èëè èíà÷å âúçíèêíà äðóã ïðîáëåì. Íàäïèñúò íå å àíàëîãè÷åí íà îíåçè, íà êîèòî ðàç÷èòàõ.
Ïåòúð ïîãëåäíà Áîðÿíà è âèäÿ êàê óñìèâêàòà è ïîñúðíà.
- Íÿìà ëè äðóã, íà êîéòî äà ñå îïðåì?
- Òîçè íàïîìíÿ ìíîãî ïîâå÷å ïåëàñãèéñêèòå áóêâè, êîèòî ñìÿòàì, ÷å ñà áèëè ðàçïðîñòðàíåíè ìåæäó òðàêèéñêèòå ïëåìåíà îò äðåâíîñòà – ïðîäúëæè ïðîôåñîðúò. – Òå ñà ðàçëè÷íè îò Ëèíåàð Á, êàòî íàé-áëèçúê àíàëîã íàìèðàì âúâ ôðàãìåíòè îò íàäïèñè îò îñòðîâ Ñàìîòðàêè. Òîâà ïðàâè íàøèÿ íàäïèñ åäèí îò íàé-äðåâíèòå, äîïóñêàéêè, ðàçáèðà ñå, ÷å ñúùåñòâóâà àâòåíòè÷åí îðèãèíàë. Ñëåäâàòå ëè ìèñúëòà ìè äîñåãà?
- Äà – îòãîâîðè Áîðÿíà, à Ïåòúð ñàìî êèìíà. Íàâÿðíî ïðîôåñîðúò ìîæåøå äà ñúêðàòè ëåêöèÿòà, íî ó÷èòåëñêèÿò íàâèê ó íåãî ÿâíî áå òâúðäå ñèëåí è óñïÿâàøå äà âçåìå âðúõ. Âúïðåêè òîâà Ïåòúð íÿìàøå íèùî ïðîòèâ äà èçñëóøà óðîê ïî èñòîðèÿ çà íàïðåäíàëè.
- Äîáðå. Íàâÿðíî íÿìà êàê äà çíàåòå, íî ó íàøàòà ñòðàíà å íàìåðåíà åäèíñòâåíàòà íàïúëíî çàïàçåíà Îðôååâà êíèãà, êîÿòî ñå ñúõðàíÿâà â Íàöèîíàëíèÿ Èñòîðè÷åñêè Ìóçåé. Ïîä÷åðòàâàì, òîâà íå å îðôè÷åñêà òàáëè÷êà, êàòî îíåçè, êîèòî ñà íàìèðàíè èç öÿëà Þæíà Åâðîïà. Òîâà å íàïúëíî çàïàçåíà êíèãà, èçðàáîòåíà îò 24 êàðàòîâî çëàòî, ñ ðàçìåð, ïðèáëèçèòåëíî ïåò íà ïåò ñàíòèìåòðà. Èìà îáùî øåñò ëèñòà, çàõâàíàòè ñúñ çëàòíà ïðóæèíà, íî íå çëàòîòî å òîâà, êîåòî ÿ ïðàâè áåçöåííà, à ñúäúðæàíèåòî è.
- Ìèñòè÷íèòå îðôååâè ñëîâà – ïðîìúëâè Áîðÿíà.
- Òî÷íî òàêà, äðåâíèòå ãúðöè ñà ñìÿòàëè çà ñâåùåíè áóêâèòå, êîèòî èì å äîíåñúë Îðôåé è êàòî, ìèñëÿ âå÷å ñïîìåíàõ, èìà çàïèñè, êîèòî ãî äîêàçâàò.
- Ðàç÷åòåíè ëè ñà?
- Íå ñúâñeì. Èìà ìíîãî îðôè÷åñêè òàáëè÷êè, ïðúñíàòè èç ìóçåèòå ïî ñâåòà ñ ðàçëè÷íè òúëêóâàíèÿ, íî äî åäíî ñà íåïúëíè, ïîðàäè ôàêòà, ÷å ñå ðàáîòè ñ ôðàãìåíòè. Òðÿáâà äà ïðèçíàÿ çàäîâîëñòâîòî ñè îò ôàêòà, ÷å ñúì ðúêîâîäèòåë íà åêèïà, êîéòî ðàáîòè âúðõó ðàç÷èòàíåòî íà òåçè øåñò çëàòíè ëèñòà, êîèòî èìàìå êúñìåòà äà ïðèòåæàâàìå. Ïîðàäè òîâà óñïÿõ äà íàïðàâÿ ïàðàëåë ìåæäó åëèíñêàòà àçáóêà è ñèìâîëèòå â íàøèÿ òåêñò.
Ïåòúð è Áîðÿíà íå ñìååõà äà ñè ïîåìàò äúõ, äîïðåëè ãëàâè íàä òåëåôîíà. Ãëàñúò íà ïðîôåñîðà ïðîäúëæè óâåðåíî.
- Ñúïîñòàâèõ ðàçâèòèÿ òåêñò ñ âå÷å èçâåñòíèòå è îòêðèõ äâå îáùè äóìè ñ Åçåðîâñêèÿ íàäïèñ. Òàêà óñïÿõ äà èäåíòèôèöèðàì ðàçäåëèòå. Äóìèòå, íåñúìíåíî, ñà ïðàâèëíî ðàçêîäèðàíè îùå îò ïðîôåñîð Ãåîðãèåâ ïðåç 1938 ãîäèíà, ìàêàð àç äà òúëêóâàì nesko êàòî íàðå÷èå, à arazea, êàòî ãëàãîë. Òàêà ðàçãëåäàíî, ñëîâîñú÷åòàíèåòî îçíà÷àâà „íèñêî ñå ïðåêëàíÿì”, â êîíòåêñòà íà Åçåðîâñêèÿ íàäïèñ.  íàøèÿ ñëó÷àé èìà èçâåñòíî ðàçìèíàâàíå ñ öÿëîñòíèÿ ñìèñúë, íî âàæíîòî å, ÷å áëàãîäàðåíèå íà ñúâïàäåíèåòî óñïÿõ äà ðàçäåëÿ òåêñòà íà ïðàâèëíèòå äóìè, ñúñ ñðàâíèòåëíî ãîëÿìà ñèãóðíîñò.
Áîðÿíà íåñúçíàòåëíî ñòèñíà Ïåòúð çà ðúêàòà.
- Ðàçáðàõòå ëè êàêâî îçíà÷àâà?
- Íå ìîãà äà ïðåäàì íàïúëíî è åäíîçíà÷íî ñìèñúëà, íî çâó÷è ïðèáëèçèòåëíî òàêà „Íàïðåä îò ñâåùåíîòî ìîðñêî îêî êúì âúðõà íà çåìÿòà, íèñêî ñå ïîêëîíè íà ñâåùåíîòî ìîðñêî îêî è ùå òå ïîâåäå Áîã”
Äâàìàòà ñå ñïîãëåäàõà îçàäà÷åíî.
- Àëî? Òàì ëè ñòå îùå?
- Äà, òóê ñìå, íî...
- Íå å êàêâîòî î÷àêâàõòå, íàëè? Èçãëåæäà îáúðêàíî, íî òîâà å ìîÿò ïðåâîä, äîêîëêîòî ãî ïîçâîëÿâà íàëè÷íèÿò ìàòåðèàë – ïîÿñíè ïðîôåñîð Íèêîëîâ.
- Íèùî íå ìè ãîâîðè – êàçà Áîðÿíà.
- Åñòåñòâåíî, àêî çíàåõìå èçòî÷íèêà è ïðåäíàçíà÷åíèåòî áèõìå èìàëè ïî-ãîëÿìà ñèãóðíîñò â ïðåâîäà. Òóê ìîæå áè å ìÿñòîòî äà íàïîìíÿ, ÷å äðåâíàòà ïèñìåíîñò ñå å èçïîëçâàëà èçêëþ÷èòåëíî îò ðåëèãèîçíî-æðå÷åñêîòî ñúñëîâèå. Òîâà ñúâïàäà ñ ïîñëåäíèÿ ñèìâîë, êîéòî ñå ðàç÷èòà è íÿìà âðúçêà ñ ãëàâíèÿ íàäïèñ. Ñúùî òàêà, âåðîÿòíî òðÿáâà äà ïîÿñíÿ, ÷å â òåêñòà èìà äóìè, êîèòî áèõà ìîãëè äà áúäàò èçïîëçâàíè â ðàçëè÷åí ñìèñúë. Íàïðèìåð äóìàòà „áîã”- „òåîñ” è „Õåðîñ” ñà âçàèìîçàìåíÿåìè, òúé êàòî â îáîðî÷íèòå ïëî÷êè Õåðîñ, ÷åñòî å èçïèñâàí Òåîñ, êîåòî îáà÷å, â ñëó÷àÿ íÿìà ñìèñúë. Îñâåí òîâà „âîäÿ” å äâóñìèñëåíî, ìîæå äà èìà çíà÷åíèå íà „âúâåæäàì” èëè „ïðîâîæäàì”
- Äîáðå äå, âñå ïàê íàäïèñúò å èñòèíñêè, äÿäî íå ñè ãî èçìèñëèë, íàëè òàêà?
- Äà, òîâà å íåñúìíåíî – ñúãëàñè ñå ïðîôåñîð Íèêîëîâ. – Âúïðåêè, ÷å å íàïúëíî âúçìîæíî äà å èçïóñíàë âàæíè ÷àñòè îò îðèãèíàëíèÿ íàäïèñ.
- Òîãàâà çàùî íå îïèòàìå íà îòêðèåì ìÿñòîòî, êúäåòî ãî å íàìåðèë? – ïðåäïîëîæè Ïåòúð.
- Íå áèõ ñå îñëàíÿë íà òîâà – âúçðàçè ïðîôåñîðúò. – Åäâà ëè ðàçïîëàãàòå ñ èíôîðìàöèÿòà, êîÿòî âàøèÿò óâàæàåì äÿäî å èìàë, à è ìÿñòîòî ìîæå äà íå å âñúùíîñò îò òàêîâà çíà÷åíèå. Òåïúðâà òðÿáâà äà ðàçòúëêóâàìå çàêîäèðàíîòî ïîñëàíèå.
- Êàêâî èìàòå ïðåäâèä? – íàìåñè ñå Áîðÿíà.
- Ìèñëÿ, ÷å íàäïèñúò å óêàçàíèå, èíñòðóêöèÿ êúì òî÷íî îïðåäåëåíà ãåîãðàôñêà ïîçèöèÿ. Ïðè òîâà, íå ñëó÷àéíî â êðàÿ ìó å ïîñòàâåí çíàêúò, çà êîéòî ñïîìåíàõ, òîçè íà Êàáèðñêèòå ìèñòåðèè, êîåòî êîðåñïîíäèðà ïðÿêî ñ òåêñòîâåòå îò Ñàìîòðàêè. Òîâà, êîåòî ìå îçàäà÷àâà, å íåïîñðåäñòâåíàòà âðúçêà ñ Õåðîñ, ïîêàçàíà...
- Ïðîôåñîðå - ïðåêúñíà ãî Áîðÿíà, - ìîëÿ äà íè èçâèíèòå, íå ñìÿòàõ, ÷å èìà íÿêàêâà âðúçêà äîñåãà... íî..
- Äà?
- Òàì, êúäåòî ñå íàìèðà íàäïèñúò èìàøå è ïëî÷à ñ áàðåëåô íà Õåðîñ.
Ïîñëåäâàõà íÿêîëêî ìèãà â ìúë÷àíèå, ñëåä êîåòî ãëàñúò íà ïðîôåñîðúò êàçà îñòðî:
- Äîêòîð Êàçàêîâà, íàëè íå î÷àêâàòå äà ãàäàÿ ðàçíè íåùà, äîêàòî âèå ìè ïóñêàòå èíôîðìàöèÿòà êúñ÷å ïî êúñ÷å?
- Ìîëÿ äà ìå èçâèíèòå – îòíîâî ñå èç÷åðâè òÿ. – Íàèñòèíà íå íàïðàâèõ âðúçêà...
- Õì... ìîãà äà äîïóñíà, ÷å ñòå ñå çàáëóäèëè, ïîðàäè åñòåñòâîòî íà íàäïèñà... – ïðåäïîëîæè òîé ñ ïî-ìåê òîí, ìàêàð ÷å è ãîâîðåøå îôèöèàëíî. – Òîâà, ðàçáèðà ñå, ïîñòàâÿ íåùàòà â ñúâñåì äðóãà ñâåòëèíà. Êúäå áåøå ïëî÷àòà?
- Íà äúíîòî íà êàìåðàòà – îòãîâîðè Ïåòúð.
- Èíòåðåñíî... íå íà êàïàêà, à íà äúíîòî...  òîâà èìà îïðåäåëåíà ñèìâîëèêà... – çàïî÷íà ïðîôåñîðúò, íî ïîñëå ñìåíè òåìàòà – Çíàåòå ëè, ìèñëÿ, ÷å åäíà âàêàíöèÿ íà ìîðñêèÿ áðÿã ùå ìè ñå îòðàçè äîáðå, êðàéíî âðåìå å äà ñïðåì äà ïëàùàìå âèñîêè ñìåòêè çà òåëåôîí.
Áîðÿíà ïîãëåäíà Ïåòúð, óñìèõíà ñå áåçìúëâíî è âäèãíà ïàëåö. Ïîñëå êàçà:
- Èìà îùå íåùî, ïðîôåñîðå...
- Äà?
- Íÿêîé áåøå èäâàë íà ìÿñòîòî è áåøå âçåë îñòàíàëèòå ïëî÷è è ...
- Äà, ïðîäúëæàâàé?
- Áåøå èç÷èñòèë íàäïèñà, êîéòî âè ïîêàçàõìå – çàâúðøè Áîðÿíà.
- Òîâà îçíà÷àâà åäèíñòâåíî, ÷å ñå íàëàãà äà ïîáúðçàì – çàÿâè ïðîôåñîð Íèêîëîâ. – Ùå òðúãíà âåäíàãà, òàêà ÷å ùå èìàì âðåìå äà ïî÷èíà, ïðåäè äà ñå ñðåùíåì óòðå ñóòðèí. Òîãàâà ùå ñïîäåëÿ ñ âàñ ïðåäïîëîæåíèåòî, êîåòî èìàì îòíîñíî óêàçàíèÿòà îò òîçè íàäïèñ.


Ïóáëèêóâàíî îò alfa_c íà 07.02.2013 @ 18:27:08 



Ñðîäíè âðúçêè

» Ïîâå÷å çà
   Ðîìàíè

» Ìàòåðèàëè îò
   samotnik

Ðåéòèíã çà òåêñò

Ñðåäíà îöåíêà: 5
Îöåíêè: 2


Îòäåëè âðåìå è ãëàñóâàé çà òåêñòà.

Òè ñè Àíîíèìåí.
Ðåãèñòðèðàé ñå
è ãëàñóâàé.

Ð å ê ë à ì à

16.04.2024 ãîä. / 19:26:50 ÷àñà

äîáàâè òâîé òåêñò

Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /home/hulite/www/www/modules/News/article.php:11) in /home/hulite/www/www/modules/News/article.php on line 277
"Èçãóáåíà èñòèíà 6" | Âõîä | 2 êîìåíòàðà (4 ìíåíèÿ) | Òúðñåíå â äèñêóñèÿ
Êîìåíòàðèòå ñà íà ïóáëèêóâàùèÿ ãè. Íèå íå ñìå îòãîâîðíè çà òÿõíîòî ñúäúðæàíèå.

Íå ñà ïîçâîëåíè êîìåíòàðè íà Àíîíèìíè, ìîëÿ ðåãèñòðèðàé ñå.

Re: Èçãóáåíà èñòèíà 6
îò _katerina_ (lili_ket@abv.bg) íà 07.02.2013 @ 19:03:34
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà)
Òîçè òåêñò å êàòî àäðåíàëèí çà ìåí :)
Ïîçäðàâëåíèÿ è ÷àêàì ïðîäúëæåíèåòî !!!


Re: Èçãóáåíà èñòèíà 6
îò boliarkabg íà 05.12.2013 @ 11:47:29
(Ïðîôèë | Èçïðàòè áåëåæêà) http://boliarkabg.blogspot.com/2011/10/blog-post.html
ååõõ, ìíîãî å èíòåðåñíî êàòî â äîáðèòå ðîìàíè íà òàçè òåìà. Äà ñå ÷óäè ÷îâåê íà ÷èÿ ñòðàíà å è çàùî å òàêà âñè÷êî. Òî ñè å ÿñíî äå, åäíèòå, äðóãèòå, ïå÷àëáèòå è ò.í. Ïîçäðàâè!