Привет, Anonymous » Регистрация » Вход

Сдружение ХуЛите

Посещения

Привет, Anonymous
ВХОД
Регистрация

ХуЛитери:
Нов: Anyth1978
Днес: 1
Вчера: 1
Общо: 14145

Онлайн са:
Анонимни: 552
ХуЛитери: 3
Всичко: 555

Онлайн сега:
:: pinkmousy
:: LioCasablanca
:: rhymefan

Електронни книги

Вземи онлайн електронна книга!

Календар

«« Април 2024 »»

П В С Ч П С Н
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930         

[ добави събитие ]

Екипи на ХуЛите

Публикуващи администратори:
изпрати бележка на aurora aurora
изпрати бележка на alfa_c alfa_c
изпрати бележка на viatarna viatarna
изпрати бележка на Valka Valka
изпрати бележка на anonimapokrifoff anonimapokrifoff

Издателство ХуЛите:
изпрати бележка на hixxtam hixxtam
изпрати бележка на BlackCat BlackCat
изпрати бележка на nikikomedvenska nikikomedvenska
изпрати бележка на kamik kamik
изпрати бележка на Raya_Hristova Raya_Hristova

Координатор екипи и техническа поддръжка:
изпрати бележка на Administrator Administrator


С благодарност към нашите бивши колеги:
mmm
Angela
railleuse
Amphibia
fikov
nikoi
намали шрифтанормален шрифтувеличи шрифтаБаба Станка
раздел: Разкази
автор: Neli_Cvetkova

Баба Станка погали бялата козичка по челото и въздъхна.
- Хайде, Милке, - каза й. – Хапни и днеска трички, пък утре ще видя да купя от комшията Минчо малко мисир. Човекът обеща евтино да ми го даде, отделих малко парички от пенсийката...
Старата жена продължи да бъбри, докато галеше главата на животното. Милка си похапваше от триците, а от време на време надигаше глава и поглеждаше стопанката си в очите, сякаш разбираше всяка нейна дума. Двете често си правеха компания по този начин. Останала от години сама, баба Станка си нямаше друго другарче. По-рано наоколо се беше навъртал един шарен котарак, но после изчезна някъде.
От две години в селото нямаше козар. Семействата едно след друго премахваха домашните животни. Младите заминаваха – някои в града, повечето в чужбина. Възрастните се опитваха да поддържат стопанството, докато имаха сили, после се предаваха. Така един ден последният козар заяви, че няма сметка да си губи по цял ден времето за двадесет пършиви кози и замина за Гърция. Друг желаещ така и не се намери. Оттогава бабичките държаха животинките си вкъщи. Понякога ги извеждаха на близката поляна да попасат, но си знаеха, че не е същото. На козата не й ли дадеш възможност да тича, да се катери, да гризе корите на дърветата, да прави поразии, все едно нищо не си й дал.
Откак стадото не излизаше на паша, почти всички бяха изклали или продали животните си. В селото вече нямаше и пръч, така че нямаше нито ярета, нито мляко. Но баба Станка продължаваше да държи Милка, да си правят компания двете. Бялата козичка беше гальовна и мила, също като името си. Оставена на свобода у дома, тя ту се запасваше някъде в тревясалия двор, ту отиваше при старицата и се буташе в ръцете й, за да си изпроси някоя ласка и топла дума.
Свечеряваше се. Небето стана прозрачно теменужено. Прашната жега всеки момент щеше да бъде изместена от свежата хладина на лятната нощ. Щурците цирикаха упорито и звучно. Баба Станка заведе козичката в ниската кошара, залости вратата и се запъти към къщата.
Заобиколи и влезе в лятната кухня. На времето с нейния Марин бяха вдигнали къща по всички правила – с три стаи, с широк коридор и джамлък с високи стъпала. Всички къщи се правеха по този начин, а после домакините слагаха саксии с мушкато на всяко стъпало и найлонови пердета по прозорците, за да придават индивидуалност. Сега обаче баба Станка беше благодарна най-много за обичая да се пристрояват летни кухни. Някога те се правеха, за да не се цапат и умирисват спретнато подредените стаи. С времето обаче тези помещения, лесни за отопляване и без стъпала за изкачване, се бяха превърнали в постоянен дом за много възрастни хора.
Бабичката пусна малкия телевизор. Време беше да си изгледа сериала. Тя нямаше кабелна телевизия, а антената редовно се разместваше, затова често образът се показваше двоен или цял в снежинки. Но това не пречеше на старата жена да се вълнува заедно с героите и от време на време дори да пролива по някоя сълза заради тях. Допреди няколко години жените от махалата се събираха на пейката на съседите. След като обсъдеха местните клюки, те се отдаваха на сладостни коментари и анализи на „Дързост и красота” и „Докато свят светува”.
Сега обаче над съседската пейка бяха залепени некролози. И не само там. Всъщност, всички къщи около бабини Станкини бяха необитаеми. Някои бяха обявени за продажба и старицата понякога се питаше дали няма и тях да ги купят циганите. По-смело и по-навременно заминали на работа в чужбина, те се връщаха и със спечелените пари купуваха опустелите български домове. После ги ремонтираха и ги нашарваха по свой табиет и вкус.
Баба Станка се прозя. Напоследък й се доспиваше рано. Лягаше си още в девет. Затова пък към три-четири часа се ококорваше и дочакваше зората, въртейки се в леглото. Болките в подутите колене не й даваха мира, а в гръбнака й сякаш някой беше забил шиш и от време на време този шиш се нажежаваше и караше изнемощялото й тяло да пулсира от болка. Докторът й беше изписал лекарства, но те не помагаха особено. Той идваше в селото веднъж в седмицата, написваше по един-два смъртни акта, измерваше кръвното на няколко баби и дядовци, раздаваше рецептите и донесените от града лекарства и си заминаваше. През другото време пенсионерите бяха оставени на народната медицина и на божията милост.
Старата жена се сви под одеялото. Като млада в такова време спеше дори и без чаршаф. Винаги й беше топло, а ако се наложеше, имаше в кого да се сгуши. Сега обаче одеялото беше единствената й топлинка и единственият й другар в нощите. И постоянно й беше студено.
Не знаеше колко е спала. Събуди се от необичаен шум. Сърцето бумтеше в гърдите й, имаше чувството, че цялото й тяло се тресе от уплашеното му блъскане. Кошмар ли беше сънувала? Съзнанието й се проясни. Не беше кошмар. Навън ставаше нещо. Шумът се чуваше откъм кошарата. Баба Станка се вледени. Напоследък много съседи бяха пропищели от крадци. Дали пък не беше дошъл нейният ред? Дали щяха да влязат и при нея? Божичко, та те можеха да я убият! Колко хора бяха си отишли така, за нищо, колко старци бяха измъчвани и убивани, за да им вземат последните пет-десет лева! По телевизията често показваха такива неща и баба Станка всеки път се молеше да не се случи някой ден на нея. А сега опасността беше в двора й.
Не посмя да помръдне, да не вдигне шум. Надигна предпазливо пердето. Те тъкмо излизаха от кошарата. Бяха двама. Носеха големи торби. Стараеха се да се движат тихо. Оставиха вратата отворена и побързаха да се изнижат. На излизане единият от тях се извърна и луната огря лицето му. Баба Станка ахна – беше Асен, от циганската махала.
- Не те е срам бе, Асенчо! – възмутено промърмори старицата. – Колко пъти съм ти давала дрешки за децата, от моите внуци, колко пари назаем, даже последните не ми ги върна...
Разбира се, тя каза това тихо, на себе си. И през ум не й мина да излезе и да привлече вниманието на крадците. Но какво бяха правили в кошарата? Там нямаше нищо за вземане, с какво бяха напълнили тия големи торби?
Бабичката не мигна до сутринта, но не се осмели да излезе от стаята. Все се страхуваше, че крадците може да се върнат и да я нападнат. Когато слънцето се показа, тя се надигна бавно от леглото. С мъка раздвижи схванатия си гръб. Взе бастунчето си и полека закрета към кошарата. Искаше да види как е Милка, дали се е изплашила много, милата душица. Поне беше сигурна, че не са я откраднали, иначе щеше да ги види да я извеждат. Пък и тя щеше да блее, да се дърпа...
Когато наближи кошарата, изведнъж я обзе страх. Краката й се подкосиха и не й се искаше да продължава нататък. Някакво зловещо предчувствие я вцепени, крачките й ставаха все по-бавни. Бутна вратата със затаен дъх. Зави й се свят от гледката, отстъпи крачка назад и бавно се свлече до стената. От стегнатото й гърло вместо писък излезе хъркане. Милка! Нейната Милка, единствената приятелка, която й беше останала! Тя беше мъртва, но това не беше най-страшното... Циганите бяха заклали кроткото животно, после бяха отрязали бутовете и плешките и бяха взели само тях. Сега гальовното животинче представляваше камара месо и кости, обезобразени, опустошени. Наблизо се валяха отрязаните до коленните стави крака. А очите, вече мътни от смъртта, гледаха право в нея, сякаш се прощаваха.
Баба Станка изпълзя със сетни сили навън, строполи се на тревата и зарида. Треперливият й старчески плач се извиси над махалата и се смеси с идващите отнякъде извивки на чалга-песен. Тя дълго плака, но никой не я чу и никой не дойде. Старицата бавно се надигна и влезе вкъщи.
С разтреперани ръце се изми, облече новия кат и взе бастунчето си. Бавно тръгна към центъра на селото, като от време на време спираше да си почине. Не срещна никого, в селото не бяха останали много хора, а по това време всеки си шеташе вкъщи. Кметството не беше отворено още. Баба Станка седна на пейката и зачака.
По едно време се зададе секретарката Снежка. Старата жена се надигна и се запъти към нея.
- Снеже ма, днеска ще идва ли полицайчето? Искам да говоря с него.
- Няма, бабо Станке, по график е тука само във вторник и четвъртък. Днеска трябва да е в съседното село.
Очите на старата жена се насълзиха.
- Ами аз какво да правя тогава, Снеже? Исках да се оплача.
- Какво е станало, бабо Станке?
- Асен, Асен от Джумаците, нали го знаеш? Нощеска влезе с още един у дома и ми заклаха козичката... – гласът на старицата пресекна и тя пое шумно въздух, за да не избухне в ридания отново.
Секретарката настръхна.
- Ох, бабо Станке, тоя път ти ли? Какво да ти кажа? Не си първата, не си последната! Знаеш, пропищели сме от тия. И наместникът се е видял в чудо. Къде ли не ходи, какво ли не прави, няма отърване от тях! Съдят ги, оправдават ги, влачат им делата, още никой от тях не е влязъл в затвора. А ти видя ли го Асен?
- Видях го, Снежке, ама не посмях да се покажа. Да не ми направят нещо, че двама нали бяха. А за Милка... аз чак тая сутрин видях какво са й сторили.
Сълзите на старата жена потекоха.
- Бабо Станке, ела влез. Той, полицаят, ще иска жалба да напишеш, ама ти ще можеш ли? Я ми разкажи всичко, пък аз ще я напиша и утре, като дойде, ще му я дадем. Не че ще има полза, ама ние да си напишем.
След час баба Станка куцукаше обратно към къщи. Селото се беше пооживило. Тук-там се виждаха хора да поливат в градините. Една жена й подвикна:
- Къде си ходила толкоз рано, бабо Станке?
- Ох, не питай, Марче, ходих да търся полицайчето, ама днеска го няма.
- Защо, бабо Станке, какво е станало?
Старицата пак се разплака.
- Асен от Джумаците нощеска ми закла козата. В къщата ми влезе, ей тъй, като разбойник се намъкна, още един имаше с него.
- Малеееее, ама ти видя ли ги?
- Видях ги, но не посмях да се развикам.
- Много са нагли, ей, съвсем се забравиха – пустоса ги Марийка. – И как няма, като никой нищо не им прави? Ей на, аз три жалби имам, нито ми върнаха нещо взето, нито има някой осъден! Комшийката Петка с две жалби – същата работа! Комшията Велико – и той така! Няма оправия, бабо Станке, ами добре, че си си мълчала, та поне на тебе не са посегнали. То, на днешно време, и на това да бъдем благодарни...
Старата жена кимна тъжно с глава и продължи. Реши да се отбие в магазина за хляб, да не излиза после пак. Толкова много се беше изморила. При Катинка нямаше много хора. Продавачката беше сложила два стола, да сядат старците, докато си чакат реда. Баба Станка приседна с пъшкане. Катинка й се усмихна:
- Как си днеска, бабо Станке?
Тъкмо да отвори уста да се оплаче и в магазина влезе Гина, жената на Асен. От вратата тя се засили към щанда и каза:
- Дай пет хляба и пет бири Каменици, от големите, двата литра!
Около нея се носеше миризма на пържени кюфтета. На баба Станка й прилоша. После гневът спусна пелена пред очите й и тя се изправи срещу циганката:
- Гино, що ми заклахте козата ма? Видях го твоя мъж нощес у дома, закла козата и взе бутовете! Не ви ли е срам?
Гина се поколеба за момент как да реагира, но бързо й стана ясно, че няма смисъл да се отрича. Тя сложи ръце на кръста си и се обърна наперено към старата жена.
- Кво искаш от мен ма, бабо? Какво ми интерсува мен твойта коза? А мойте деца гладни ли да седат? Државата работа не дава, пари не дава, аз как да ги нахранвам? Да умрат от глад теб няма ли да та срам? Как си мислиш ти таз работа?
Баба Станка зяпна изумено и отстъпи крачка назад. Седна обратно на столчето и млъкна. Катинка понечи да каже нещо, после наведе глава, грабна хлябовете и бирите и ги тръшна пред Гина.
- Ти пиши там, на титрадката! – заповяда циганката, напъха всичко в торбите и изфуча навън от магазина.
- Леле, бабо Станке, вярно ли? – попита Катинка.
- Вярно, Катинке, видях го, той беше. И жалба пуснах, ама всички ми казват, че полза няма. То, и да го осъдят, мойта Милка никой няма да ми я върне... – подсмръкна старицата.
- Няма и да го осъдят обаче – възмутено рече продавачката. – Само да не ти направи нещо сега, като знае, че си го видяла...
- То, какво ли има да ми вземе вече... – отрони баба Станка. После полека закуцука към къщи.
Полута се из дома, помисли, пък накрая се реши. Взе телефона да се обади на дъщеря си. Не обичаше да я тревожи за щяло и нещяло, но просто не издържа. Краси от години живееше и работеше в Испания. Беше се устроила там и не помисляше да се връща. Веднъж в месеца се обаждаше, понякога пращаше някой лев, но не си беше идвала много отдавна, дори и на гости.
- Здравей, мамо, какво е станало? – чу се разтревоженият й глас отсреща. Постепенно беше придобила акцент.
- Ами, Красе, исках ей така да те чуя. Добре ли си?
- Добре съм, слава богу. Ти как си?
- И аз иначе съм добре. Само дето... нощес влизаха цигани у дома. Заколиха козата...
Гласът й отново затрепера. Красимира я пресече:
- Мамо, откога ти казвах да махнеш тая коза? Остави я козата, на тебе нещо направиха ли ти?
- Не, при мене не са влизали, аз ги видях, но си замълчах.
- Да идеш в полицията, да напишеш жалба, чу ли?
- Написах, ама ми казаха, че няма да стане нищо.
Дъщеря й се ядоса:
- Ама как нищо бе, как така нищо? Тука няма такива работи, тука никой няма да посмее да ти влезе в къщата и да те краде, закони има и сме защитени! Каква държава станахте вие там бе, какво е това чудо от вас?
- Красе, ами...
- Какво?
- Ти не може ли да си дойдеш? Поне за ден-два? Да те видя, може да ми е за последно, дето се вика...
- Аааа, такива работи няма да ми приказваш! За последно, как можа да го кажеш? Не мога да дойда, пътят е много скъп. А и знаеш как е тука, един ден да те няма и веднага друг ти взема работата. Не, мамо, няма да мога! Хайде, че трябва да затварям!
- Пази се, дъще!
Баба Станка прибра телефона в шкафчето, после седна на леглото и заплака.


Публикувано от viatarna на 19.12.2012 @ 10:31:31 



Сродни връзки

» Повече за
   Разкази

» Материали от
   Neli_Cvetkova

Рейтинг за текст

Средна оценка: 0
Оценки: 0

Отдели време и гласувай за текста.

Ти си Анонимен.
Регистрирай се
и гласувай.

Р е к л а м а

24.04.2024 год. / 13:18:26 часа

добави твой текст
"Баба Станка" | Вход | 1 коментар | Търсене в дискусия
Коментарите са на публикуващия ги. Ние не сме отговорни за тяхното съдържание.

Не са позволени коментари на Анонимни, моля регистрирай се.

Re: Баба Станка
от agripina на 10.01.2013 @ 12:53:36
(Профил | Изпрати бележка)
Много вълнуваща история и добре написана! Поздрави!